Er i færd med at istandsætte en større WFB Orc Army - og det ender nok med at jeg spiller 9th. Age
med den (selv om reglerne i layout og systematik ligner noget fra en 3.-klasse) MEN jeg har ikke set
nok på dem til at kunne finde ud af hvordan sammensætningen af hærene er - så jeg håber at nogen
right off the bat kan svare på om man stadig hægter visse enheder op på andre - i ældgamle dage
måtte man f.eks. ikke tage en Doom Diver med med mindre man havde en regulær Goblin unit med på
bordet (og det forklarede så min 10 Goblin store unit ovre i hjørnet)
Kan man f.eks. inkludere:
Rock Lobbers i en Savage Orc hær?
Doom Divers i en Night Goblin hær ?
Shamans i en Black Orc hær ?
Når jeg spørger så specifikt er det fordi jeg har nok til at lave 3 spilbare, mindre hære og det ville være
sjovt at kunne spille hjemme (en af mange fordele ved større børn i huset), Greenskins vs. Greenskins.
Alternativt kunne vi selvf. også lave en af de andre hære jeg har liggende, Skaven, High Elf eller Dwarf
men f.eks. en fuldt tematiseret Savage Orc Army med archers, rock lobber, CC unit, wyvern, shaman,
trolls og boar riders ville nu have sin charme.....
Det burde ikke være et problem. :) du mixer vist bare løs i disse dage.
Ja de begrænsninger der er er på de forskellige kategorier. Som feks warmachines eller monstre.
Ellers er der fri leg!
Vi har i øvrigt en 9th gruppe på FB, hvis du gerne vil have et intro-spil.
Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 06:43:55
Vi har i øvrigt en 9th gruppe på FB, hvis du gerne vil have et intro-spil.
Tak for tilbuddet men jeg maler lige en hær først :D
Så vidt jeg kan se - hvis begrænsningerne kun er under den enkelte unit - så er der
kun begrænsninger på det enkelte crew, ikke hvem de må joine - så jeg er fri til at
tage en Rock Lobber med til mine Savage Orcs uden at skulle blande alm. Orcs ind
i hæren.
Eneste rigtig dumme jeg kan se er at det ser ud som om Night Goblins ikke længere
må have buer - det wrecker seriøst mine 2 units NG's Archers med 3 NG Fanatics i hver........
Night goblins (nu: Cave goblins) må bestemt godt tage buer.
Kigger du på nyeste udgave?
Kan findes her:
https://www.the-ninth-age.com/filebase/index.php?download/2072/
Men du må desværre 'max' have 100 med, med buer ;)
Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 09:45:04
Night goblins (nu: Cave goblins) må bestemt godt tage buer. Kigger du på nyeste udgave?
Det gjorde jeg nok ikke. 1000 tak, det var en lettelse. :)
Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 09:45:41
Men du må desværre 'max' have 100 med, med buer ;)
Hmmm, 40 Night Goblins, 40 Ruglud's Armored Orcs, 18 Harboth's Orc Archers, 30 Savage Orc Arrer Boyz - det går vist næsten ;D
Men vil det sige at en hær ikke må have mere end 100 buer med ? For jeg ville mene at 100 long bows i hænderne på Wood Elf
var en anelse mere giftigt end 100 short bows i goblinhænder......
100 goblins med buer ;)
Orker fyrer du den bare af med.
Weird. Jeg ville tro at Orc Arrer Boyz var farligere end Goblins !?
(men det er måske noget med at man kan skyde umådelige mængder af pile af med billige goblins)
Nå, men 100 Night Goblins med buer har jeg slet ikke - kun 2 x 20, for i gamle dage var det jo vigtigt
at få sendt sine Fanatics af sted - og helst så mange som muligt ;D
Men 1/10 reglen strammer så en smule - hvis jeg læser den korrekt.
Quote(men det er måske noget med at man kan skyde umådelige mængder af pile af med billige goblins)
Det tænker jeg lige præcis er derfor :)
Det er dog stadig ret sært at de sætter et tal på.
"½ of troops" "25% of Army Points" "½ of units" havde givet langt bedre mening - det er trods alt
et skalerbart spil og mens 100 goblin archers nok ikke batter meget i et 5000 vs. 5000 points battle
så vil det være en regn af pile i et 1000 points......
Men igen, 1000 tak for hjælpen :)
Reglerne i 9th er lavet og balanceret efter 4500 pts.
Det kan sagtens spilles med færre eller flere pts., men det kræver lige at man går et par af reglerne igennem, fx. som den du nævner der.
Vi har f.eks. spillet med 3000 pts og det gik rigtig fint, vi satte bare en max point pris på enheder på 500 pts, da de ellers kunne blive for svære at håndtere for modstanderen.
Det forklarer jo en hel del. Jamen når mine orker er klar, så vil der blive malet en Night Goblin Army,
med archer units, fanatics, squigs, trolls, rock lobber, squig hoppers og doom divers - som så kan gå i krig mod mine Savage Boyz når vi ikke har større fjender :)
Og ouch - så, i den seneste udgave at fanatics- night goblin forholdet er 1:15
Så jeg skal bruge ikke mindre end 90 NG's for at fielde 6 fanatics :o
En ting der slår mig ved regelsættet er at de har nogle temmelig store minimumsstørrelser
på enheder, så det er ret uegnet til mindre slag - og samtidig bliver man straffet for at tage
store enheder med i full size battle fordi ekstra tropper koster mere / stk.
Det er lidt weird.......
Det er jo nok et spørgsmål om at man på den ene side genre vil undgå alt for store dødsstjerne men samtidigt vil man også nødigt ud i at folk kan fylde et helt bord med alt for billige enheder.
Her gælder det dog nok mest i forhold til turneringsspil - hvis i bare skal spille hjemme i kælderen kan jo altid spille med mindre enheder.
Selvf. - så engang en der havde lavet en 40 mands beastman unit, den gang de havde
2 wounds - så 80 wounds på rank'n'file alene - og så havde de 2håndsvåben. Nasty.
Men der er jo typisk også nogle down sides ved de store enheder, de er f.eks. temmelig
nemme at ramme med diverse, de kan ikke passere alle steder uden at re-forme,
de tier mange point op og kan ikke løse 2 opgaver uanset størrelse.
Der er selvfølgelig nemmere for fjenden at lave store multi charges hvis en enhed er kæmpestor ligesom der er spells der er særligt hårde ved store enheder (ala alle modeller i en enhed ta'r et str. 3 hit).
Men når der er sagt er en stor del af pointen ved dødsstjerner netop det at de binder mange point. For i det øjeblik 80% af din hærs point ligger i en enhed og dens tilhørende helte bliver det hurtigt meget svært for fjenden at hente point hjem.
tilbage i 8.ed var det en ret udbredt taktik og selvom man har forsøgt at begrænse det i T9A kan man stadigvæk lave nogle ret så ubehagelige enhedder.
Men som Azrael siger:
Quote from: Azrael on 06 November, 2018, 06:43:55
Vi har i øvrigt en 9th gruppe på FB, hvis du gerne vil have et intro-spil.
Der spilles en del i Københavns området og de fleste er jo klar på en snak om figurer hvis man kigger forbi.
I ancient times ville man jo bare blive flanked og miste al rank bonus - eller
blive offer for et par rock lobbers der nemt dræber et par håndfulde hver tur,
for slet ikke at tale om rotte-pest der smittede inden for 3" ;D
Jeg vil helt sikker finde mig nogle spil ide i verden men pt. handler det mest
om at gøre et par af de old metal hære jeg har liggende klar - jeg har 3 børn
der kan lide at male, figurer og at spille spil :)
Her er så mit første forsøg på at konstruere en 9th. Age Army.
Det er en Savage Orc Army, ideen er at lave det hele med gennemført tema.
1 Savage Orc Warlord on War Boar: 290 pts.
1 Savage Orc Army Standard on War Boar: 170 pts.
1 Savage Orc Chief on Wyvern: 340 pts.
18 Savage Orc Headbashers w. paired weapons & shields + shaman + chief: 705 pts.
20 Savage Orc Boyz w. bows & shields + shaman + chief: 676 pts.
5 Headbashers on War Boars w. shields + shaman + chief: 1256 pts.
3 Cave Trollz: 232 pts.
1 Orc Rock Lobber + Orc Overseer: 190 pts.
1 Idol of Mork: 385 pts.
Det giver en total på 4244 pts. hvilket levner mig lidt overskudspoint til lidt ekstra udstyr
og magic items.
Wow, man kommer hurtigt igennem sine point i 9th. Age !!
Jeg står med 2 core units, en flyer og en cavalry unit som Warlord og Army Standard kan joine
+ nogle heavy hitters og en krigsmaskine.
Er jeg helt skør, har jeg overset noget ?
I starten bliver hæren noget mindre end de fulde 4500 pts., det er vigtigere at have flere hære
i huset end en stor......
Fint med tema og ja pointene løber alt for hurtigt ud.
Når det er sagt - så er shaman'er og chiefs ikke noget man køber til de enkelte units længere (det har man ikke gjort siden 5 edition). De point skal i stedet bruges ud af characters kategorien og de kan så slutte sig til enhederne under spillet.
En liste kunne se sådan ud (taget fra en af deltagerne til weekendens store turnering i Aarhus):
QuoteDennis Arnt Valgren
490 – "Olog Bonecooka" Feral Orc Shaman, General, War Cry, Paired Weapons, Magical Heirloom,
Wizard Master, Thaumaturgy
265 – "Rump da Lucky" Feral Orc Chief, BSB, Light Armour, Great Weapon, Essence of Mithril
185 – "Hulu" Feral Orc Chief, War Boar, Light Armour, Great Weapon
185 – "Bulu" Feral Orc Chief, War Boar, Light Armour, Great Weapon
710 – "Mr.Gobbo & Lotte-Hvor'-Du-Henne" Forest Goblin King, Gargantula, Great Weapon, Titanic
Might, Crown of the Wizard King
591 – 54x "Forest Stikkas" Forest Goblins, Spear & Shield, M, C, S, Green Tide
772 – 29x "Nekkid Waaarrgh!" Feral Orc 'Eadbashers, Paired Weapons, Mammoth Stabber, M, C, S,
Green Tide
302 – 9x "Nekkid Pigstikkas" Feral Orc 'Eadbashers, Paired Weapons, M
150 – 2x "Mincer & Render" Gnasher Wrecking Team
90 – 3x "Squeaky Wheels" Scrap Wagon
310 – 3x "Dumdee, Micker Grum, Tismayn" Giant, Wrecking Ball
Jeg tror også der er get noget 'galt' :p
Jeg kan ikke helt gennemskue det, men det ligner at du har købt karakterer som upgrades til alle dine enheder, hvilket man ikke kan (normalt). En rigtig god ide til at starte med at lave lister er at hente en app som f. Eks. Battlescribe :) Så kan man se enhedernes muligheder og ikke tage ulovlige valg. :)
Og super, super fedt, at du er kommet i gang :)
Jeg kan klart anbefale at komme ud til nogle arrangementer med andre spillere. :)
Edit: ninja'ed af Zephyr :p
Nå nej, det skulle jeg måske have skrevet op anderledes.
Karaktererne ER taget ud af de 40% (1800 pts.) - de er bare skrevet op under enhederne fordi
det er dem de skal operere med.
Men jeg har lige regnet efter og pt. levner de mig med under 100 point til ekstra gear til karakterer,
hvilket nok ikke er særlig optimalt.
det er lidt lidt men hvis der er styr på kategorierne så er der jo reelt intet der forhindre en i at spille med hæren.
Ja, til at starte med udelukkende til hjemmebrug og et par friendly battles med gamle venner - og nok kun 3000 pts. for som sagt handler det mere om at få flere hære end større hære, så jeg tænker at jeg venter med at male Wyvern og boar boyz mens jeg klargør en af de andre......
Jeg skal også have lavet min old metal dværgehær, skavenhær, night goblin hær og classic orc hær - så er der noget at spille med in house :D
To that end, er der nogen alment accepterede 9th. Age regelsæt til mindre slag ?
For det der med fixed unit minimum size er temmelig meget stykker.......
Er det i øvrigt comme il faut med unit fillers i 9th. Age ?
Ikke at jeg har nogen, det var ikke opfundet dengang jeg spillede, men jeg er vild med ideen og vil gerne lave en til hver enhed.
til de fleste turneringer er der en max % af hvor mange figurer pr. enhed der må være fillers.
Men hvis du spiller i privaten kan du jo gøre næsten hvad der passer dig - særligt hvis det ser fedt ud.
Har en bærestol jeg gerne vil bruge til savage orc unit filler, den kommer nok til at fylde 9 men det bliver så i en unit på 30 total og der kommer mindst et par orker på den.
Fede unitfillers er ALTID ok :)
Jeg tror det her kan blive RET godt - stenterrænet bliver skiftet ud med en platform af træ der ligger på træstammer (ruller) og stammefyren fjernet til fordel for en Savage Orc Shaman som jeg har flere af. Så piler jeg nogle skulls op foran på platformen, laver et par Savage Orcs til at trække den i tykke reb og smækker det hele på en stor base......
(https://scontent.fzgh1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/18268650_1472188499510924_3023404509837490611_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fzgh1-1.fna&oh=bf32f74764196c448d7b8073fecc8c18&oe=5C785C50)
Er ved at lave en filler MEN hvor bred en base skal man sætte den på ?
Den skal fieldes med mine Savage Orc Boyz (cc) og kommer til - ud over konstruktionen - at rumme et par figurer. I den konfuguration er den 3 baser bred.
Men skulle man sætte et par figurer mere på og gøre den 4 baser bred ?
I begge tilfælde vil unit'en adde up til 30 i alt.
Jeg vil jo gerne have den centralt i unit'en - så spørgsmålet er vel nærmest om man fielder en cc unit 5 eller 6 mand bred ( eller noget helt andet) ?
EDIT: Nu ser det sådan her ud og er 3x3.
(https://scontent.fzgh1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/46480146_2144416028954831_1066260626625527808_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent.fzgh1-1.fna&oh=a24579b0150ded0984c0c33e9cb1fa0d&oe=5CB263BD)
Hvilken savage orc er bedst at sætte på en Wyvern, en hero eller en shaman ?
Hæren skal til at have lidt "monster power".
Umiddelbart tænker jeg at shamanen bør holde sig fra close combat men der er sikkert meget jeg endnu ikke ved om den slags......
Også: Skal man mounte sin savage orc general - boar / wyvern - eller lade ham marchere med et regiment ? Og bør det være et elite-regiment eller skal han bruges til at bolster ens største unit ?
Jeg køre gerne en savage shaman med shamanism på min wyvern.
Med en Crown of Autocrazy giver han det meste af min hær en nogenlunde leadership og han er mobil nok til at komme derhen på bordet hvor han skal bruges eller gemme sig for ubehagelige fjendtlige modeller.
Og så kan han i nøden stund gå i nærkamp og håbe at wyveren reder dagen.
Om det så er en god løsning er jeg ikke helt sikker på.
Nu har jeg ikke spillet 9th. endnu men det ser ud som om en hero er bedre egnet - og han kan da også have crown of comm... øh autocrazy ;D
Eller misser jeg noget ?
Heroen har lavere ld fra starten, så det giver ikke samme effekt.
Jeg mente elllers at både orc chiefs or orc shamans havde 8 ?
Eller har jeg fejltolket 9th. stats'ene (iegn) ?
Hvordan med generalen, bolster af ens main core unit eller over i en elite / cavalry unit ?
Det er korrekt at chiefen har 8 - ligesom shamanen.
Problemet med en combat helt på en wyvern er at han ofte vil stå en i situation hvor han lige mangler det sidste punch / det sidste magiske item - særlig for en savage helt som jo på en wyvern lider lidt under at han med ikke-magisk gear kun rammer en 5+/5++ save.
Tror normen for orc warlords er man parkere ham i en forholdsvis stor blok fodfolk - enten iron orcs eller ferals. Cavalry enheder i orc hæren er ikke voldsomt solide så ens general kan hurtigt løbe tør for venner og samtidigt kan det være problematisk hvis generalens disiplin-bobble ender med at løbe sin vej fra resten hæren fordi han er på en hurtig gris.
Derfor er der en del der køre med shaman generaler - de kan lidt bedre tillade sig at hænge ud nede bagved.
Check. Jeg er ved at samle 2 små hære (1990's savage orcs og 1980's orcs) så jeg smider nok warlorden i cc enheden med køller og skjolde - og den anden bliver så selveste Ruglud - i sit eget regiment :D
Jeg kunne ikke blive klog på det: kan man stadig lade en character på et mount joine en infantry unit ?
Det er jo godt for deres armor class (tror jeg nok)
Du kan sagtens parkere en mounted helt i en enhed infantry - der er bare ikke altid en god ide da det giver fjenden mulighed for at ramme helten med warmachines og spells med store single target hits.
Tæller alm. mounts også som store; boar, horse, cold one, etc, ?
strengt taget så gør de.
For en helt ikke skal kunne singles ud skal han være samme størrelse (Standart, Large, Gigantic) og samme type (Infantry, Cavalry, Beast, Construct).
Tak. Ja, så vil det jo være noget kontraproduktivt at smide f.eks. en units shaman på et svin.....
strengt taget ja - medmindre man har andre mere værdifulde mål fjenden kan rette sin skydning mod.
Men det er ikke uhørt at man parkere en fuld tanked orc warboss på en gris i en enhed fod-orker. Han er tilstrækkelig hård til at kunne ignorere small arms fire og kan så altid charge ud af enheden på den hurtigere gris.
Orv, jeg skal lære meget inden jeg kan levere et slag :)
(men ok, hvis jeg er flittig, så er en lille savage orc army klar til Jul, så der er tid endnu)
En anden ting; er der nogen der har begået en løsning til at spille 9th. i reduceret størrelse ?
Så som 3000 eller 2500 points, noget med begrænset pris på enkelte magic items, erstatte generaler med heroes, osv. ?
T9A er jo "optimalt" balanceret til 4500.
Der er så et sæt ekstra restriktioner hvis du spiller med større / mindre hære.
(https://i.imgur.com/afnEIYw.jpg)
Men når det er sagt så bør procentsatser i sig selv være nok så længe man spiller i et afpasset miljø - det er eksempelvis ikke særlig sjovt at møde en udødelig chaos lord eller en max pumped Doombull i et warband-størrelse spil eller en steam tank i et 1600 point spil.
Tak. Når jeg spørger så er det fordi vi pønser på at færdiggøre flere hære her i huset - og hvis vi kun laver 3000 point så er vi hurtigere i gang med den næste hær - aka mere spil ;D
Så længe i på den måde spiller lokalt ville jeg tage den med ro i forhold til restriktioner - dem kan i så altid tilføje bagefter hvis det viser sig at en særligt en hær har dem med at bølle alle de andre.
Og ellers så er det jo nok bare et spørgsmål om at undgå hærene bliver alt for "sten, saks, papir"-agtige.
Det er selvf. rigtigt men hvis nu nogen havde gjort sig et bjerg af erfaringer, så var det jo nemt at trække på dem :) Vi kommer til at se hvor slemt Savage Orc-hæren mangler Skaven-hæren - eller omvendt.....
En anden ting som ikke virker så godt i reduceret størrelse er magi: Hvis man fx kun har en adept, altså to spells til hele sin hær, vil modstanderen i de fleste magifaser have nok terninger til at disspell begge spells.
En løsning kunne være at halvere antallet af dice og tokens man får fra flux cards.
Tak. Magi har vi SLET ikke set på endnu.
Og uden at have det, så lyder det lidt som om 4th. ed. af WFB aka. 'Herohammer' var en del bedre til at blive skaleret op og ned !?
Quote from: Nicolai Matz on 03 December, 2018, 11:33:10
Tak. Magi har vi SLET ikke set på endnu.
Og uden at have det, så lyder det lidt som om 4th. ed. af WFB aka. 'Herohammer' var en del bedre til at blive skaleret op og ned !?
Ikke rigtigt. T9a er meget mere balanceret end 4th er så selvom noget af balancen ryger ved at gå væk fra 4500 point så vil det stadig være mere balanceret ved fx 3000 point end 4th er ved enhver pointstørrelse. Så længe man spiller med en flok venner og er enige om spillestilen behøves man dog ikke bekymre sig så meget om de balance issues - folk har spillet warhammer i årtier uden den balance t9a har og hygget sig med det. I de seneste år er der dog opstået et internationalt turneringsmiljø med store europæiske holdturneringer og her betyder det meget at tingene er så balancerede som muligt.
Det er jeg klar over, det virker bare som om der er nogle ting der slet ikke virker ved små slag - det er f.eks. svært at medbringe 3 fanatics da disse nu kræver et vehicle på ikke mindre end 45 NG's, lige som der heller ikke er et billigere alternativ til rock lobber'en, hvor man i 4ed. kunne tage den mindre model til 2/3 af prisen - osv.
En af de ting der alvorligt skævvred 4ed. var generals, især characters - og ved små slag er de slet ikke med, så allerede der sker der en forbedring.
I morgen vender jeg heldigvis tilbage til malebordet, så jeg kan få realiseret min savage orc army :)