Powerfist.dk

Turneringsdebat => European Team Championship => Topic started by: Telmor on 20 January, 2007, 11:15:40

Title: Lizardmen
Post by: Telmor on 20 January, 2007, 11:15:40
Hej Drenge,
Jeg har spillet lidt med den følgende hær og synes den er relativt fæl, men da øgler er en hær der kan customises ret godt til modstanderen, kunne det være vi skal lave den fundamentalt om.


1 Slann Mage-Priest, 2nd generation, general and BSB with 2 Dispel Scrolls, War Banner, Plaque of Tepok and Bane Head 590 Pts

1 Saurus Scar-Veteran with Great Weapon; Light Armour; Quetzl; Tepok, Charm of the Jaguar Warrior and Enchanted Shield 156 Pts

1 Saurus Scar-Veteran with Halberd; Light Armour; Shield; Itzl; Tepok, Aura of Quetzl, Sword of Might and Cold One 187 Pts

10 Skink Skirmishers with blowpipe 60 Pts

10 Skink Skirmishers with blowpipe 60 Pts

10 Skink Skirmishers with blowpipe 60 Pts

4 Kroxigors 232 Pts

4 Kroxigors 232 Pts

6 Saurus Cavalry with Standard; Champion,  Musician and Huanchi's Blessed Totem  300 Pts

5 Terradons 175 Pts

3 Salamander Hunting Packs 195 Pts


Gode matchups: VC, Empire, HE, DE, O&G, TK

Neutrale mathcups: WE, Dwarfs (pit of shades er god til anvil)

Dårlige Matchups: Skaven, TZ Deamonic legion, Bretonnia, drager måske...
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 20 January, 2007, 15:28:27
Synes din helt til CO også skal have Enc. Shield. Så er han rigtig hård. Har spillet med ham med Enc. shield, biting blade og 4+ ward mod str. 5+. Synes han virker godt.

Da jeg spillede imod Rasmus til Nifcon havde han ham også med. Jeg chargede ham med en lance på 7 grails, plus mage. Dem tog han ned efter nogle runder.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 20 January, 2007, 18:02:29
Hej Kent,
Ja sword og might er nu også ret godt mod Drayds og lignende, og efter den nye Q&A giver det fod helten 3 bedre save, så han også kan have muligheden for at gemme sig bag sit skjold. Vil dog ikke totalt afvise dit forslag...

Mvh

Mikkel
Title: Re: Lizardmen
Post by: Gulbech on 20 January, 2007, 19:44:11
Synes generelt hæren ser rigtig god ud, men er dog enig med Kent.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Jan D'Souza on 21 January, 2007, 00:20:35
Hvis kaptajnerne skal spille mod hinanden må man gå ud fra at Wood elves ikke bliver en hær man som kaptajn vil komme til at spille mod.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 21 January, 2007, 13:25:58
God pointe Jan. Lad os se om ikke det bliver DL der bliver kaptajn, men ellers er jeg som sagt meget åben for at ændre det.

BS
Title: Re: Lizardmen
Post by: Azrael on 10 February, 2007, 14:25:06
Du har 1 point for meget med, din Scar-Vet på Cold One koster 191 med halbard...

Må man spørge hvilke spells du oftest går efter med din Slann?

Mvh

-Tobias
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 11 February, 2007, 12:21:14
Hmm, så skal det være fordi at Army Builder har regnet det forkert ud. Kan du ikke lige regne det igennem igen, og hvis du stadig fastholder dit resultat skal jeg gerne personligt regne det efter. Indtil da vælger jeg dog at tro på AB, no offense.

Men hensyn til brug af spells, kommer det noget an på modstanderen, men jeg har ikke spillet så mange spil i 7th med LZ, så det er helt givet på forhånd. Brets vil jeg dog nok typisk vælge Shadow, for at få steed, creeping death og unseen lurker...
Mod hære der er mere modtagelige for skade vil jeg typisk starte med Shadow i håb om Unseen Lurker (eller Creeping death og pit of shades afhængigt af modstanderen), men da steed er et must have, kan man jo altid tage den i stedet, hvis man får noget håbløst. De tre "fireballs" og eventuelle storebrødre man kan samle op undervejs er også godt, men det kræver som sagt at modstanderen er tilpas modtagelig for skade.

Ja, som tidligere nævnt afhænger det meget af modstanderens hær, og denne sammensætning.

Mvh

Mikkel
Title: Re: Lizardmen
Post by: Azrael on 12 February, 2007, 22:38:26
Jeg spiller selv med ham så er ret sikker, men 100% bliver man vel aldrig...

Tak m.h.t. spells, bruger oftest selv firefrog 2.0 så var bare lidt nysgerrig.

Mvh

Tobias
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 12 February, 2007, 22:45:20
Vil lige gøre mit for at det ikke kun er Kent der skal lyde som en sur gammel nisse :)

Jeg ville ærge mig lidt hvis det her blev normalt og man begyndte at stille "personlige" spørgsmål. Hvis du har lyst til at hjælpe lidt med at starte en fornuftig diskussion, knyttet til hvordan Mikkel skulle vælge spells til ETC afhængig af modstanderen så ville det være super.
Hvis det bare er personlig nysgerrighed, og sådan er det formuleret, så skriv en PM eller spørg på nogen af de boards der er lavet til det.

Jeg synes det er godt at alle har muligheden for at hjælpe med at udvikle hærene og holdet, men er i mod at dette bliver et nyt "spørge-hjørne".

Tænk ETC når du poster.

Surt opstød overstået :P

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 22 June, 2007, 16:05:30
Hej Mikkel, noegt nyt her?

Hvordan har du tænkt dig at klare dine dårlige match ups? Ville det ikke netop være i mod de hære at du ville have fordel af at flytte enchanted shield over på din helt på cold one? Hvis han får sig en quetzl mark istedet for sin tepok, ville han også stadig have 2+ save imod S6 angreb, og ville derfor sagtens kunne klare grail Knights, Brettonian lords, og potentielt også drage mænd...

Jeg siger ikke det skal gøres, bare at der skal tænkes over det.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 25 June, 2007, 21:37:52
Jeg sad og legede med en hær, og synes du bør overveje at ændre nogen små ting.

Først og fremmest ville jeg gå væk fra en 2nd Gen (4th gen istedet), og købe mig en Lvl 2 skink med diademet. Stryg ligeledes champion og musician fra dine saurus cavalry. Dette gør også at du kan droppe tepok fra begge dine helte, og istedet købe quetzl.

Den mounted øgle helt, skal pumpes helt. Itzl, Quetzl, enchanted shield, aura of quetzl og biting blade. Du kan helt hæmningsløst rykke ham op foran en hel hær alene. Chariots, Chosen Khorne Knights, Grail Knights, det er altsammen ligegyldigt, han har stadig sit 2+, 4+ save. Det virker også i en snæver vending, hvis du kan få ham i kamp med en kaos drage, samtidig med at en skink enhed charger ind og giver dig outnumber/flanke/rear. Hvis han ikke bliver helt pumpet kan det næsten bedre betale sig at droppe ham og en ridder og købe en stegadon istedet.

Så må man bare bruge nike saurusen enten mere forsigtigt, eller i en selvmords rolle. Han har dog stadig 2+ save, og kan have 1+ i nærkamp hvis han vil.

Et sidste trick til at klare kaos dragen er at købe champions i dine skink enheder. På den måde kan du charge en skink enhed ind og issue en challenge. Han dræber derefter championen med 5 i overkill (6 CR i alt) og du har en garanteret outnumber, og potentielt flanke/rear. Hvis du har et rear charge vil du kun tabe med 3 CR, hvilket er relativt nemt at klare med Ld 9 og et reroll. Så kan man lige holde ham den tur det tager at stikke af eller fange ham med cold one helten.

Asger

PS Nå ja, jeg har lige spillet to spil mod drage manden. Først med 2nd gen slannen hvor jeg tabte, så med 4th gen som beskrevet ovenfor, hvor jeg vandt. Det var dog skøre spil begge to.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 27 June, 2007, 16:38:22
Okay, så noget i denne stil:

1 Slann Mage-Priest @ 495 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     Bane Head [15]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]
     War Banner [25]
     Plaque of Tepok [15]

1 Skink Priest @ 135 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven
     Diadem of Power [35]

1 * Saurus Scar-Veteran @ 148 Pts
     Great Weapon; Light Armour; Shield; Quetzl; Tepok
     Charm of the Jaguar Warrior [20]

1 * Saurus Scar-Veteran @ 184 Pts
     Halberd; Light Armour; Quetzl; Itzl
     Biting Blade [10]
     Enchanted Shield [10]
     Aura of Quetzl [30]

     1 Cold One @
Title: Re: Lizardmen
Post by: Skummelkrat on 27 June, 2007, 17:35:36
Jeg ved godt, at I alle sværger til fuglene, men jeg sværger til dinosaurer. Derfor synes jeg, at hæren mangler en stegadon. Jeg har lavet et udkast, som I kan se på. Det giver en dispel dice mindre end Mikkels hær, da jeg har måttet slette Tepok på løbehelten. Desuden er der en knight mindre, og fuglene er væk. Min påstand er, at Mikkel får mere ud af en stegadon end 5 terradons.

Martin Skummelkrat


Unnamed2250 Pts  -   Lizardmen Army

1 Slann Mage-Priest @ 495 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     Bane Head [15]
     War Banner [25]
     Plaque of Tepok [15]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]

1 Skink Priest @ 135 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven
     Diadem of Power [35]

1 Saurus Scar-Veteran @ 180 Pts
     Light Armour; Itzl; Quetzl
     Biting Blade [10]
     Enchanted Shield [10]
     Aura of Quetzl [30]

     1 Cold One @
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 27 June, 2007, 18:36:51
Om det skal være terradons eller stegadon, er egentlig et godt spørgsmål. Jeg vil tro at du ofte vil skulle spille en defensiv kamp mod en hær der kommer frem til dig, hvorfor en enhed terradons måske ikke er partout nødvendig da der sjældent vil være warmachines du skal dræbe.

Jeg synes dog ikke det er et problem at fjerne en dispel dice. Du ryger ned fra 6 til 5, men kan tilgengæld komme op på dit maks med diademmet under alle omstændigheder (7 terninger og 2 scrolls).

Ligeledes ærger det mig at der ikke er nogen champions i dine skink enheder. Så vidt jeg kan regne mig frem til har du endda pointene til overs i dit eget udkast. Det gør altså en kæmpe forskel i mod den drage mand.

Stegadon eller Terradons? Stryg endelig din halberd hvis det kan give dig en champion ekstra.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 29 June, 2007, 16:20:45
Ja det kommer som sagt meget an på modstanderhærene, men jeg er bestemt ikke uvillig til at tage en stegadon med, for den er så rå...

Jeg har efterhånden glemt hvad det er vi regner med jeg kommer til at møde, men jeg er nu normalt mest bange for skydehære. Hvis det mest er hære der vil forsøge at komme til mig, så snupper jeg bare Martins hær.  8)

Mikkel
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 29 June, 2007, 16:29:26
Hvis du kommer op i mod en skyde hær, og det er dig der vælger bordet, så gemmer du dig bare og går efter en lille, men sikker sejr.

Det skulle en skyde hær ikke rigtigt kunne gøre noget ved, og samtidig så kaster du spells ned på ham (potentielt en god ide at vælge heavens). Under alle omstændigheder ville det være godt med skink præsten til at kunne kaste spells igennem hans øjne.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 29 June, 2007, 16:33:56
Jepper, men så er det settled, Martins hær it is... Medmindre nogle af de andre på holdet har indvendinger...
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 29 June, 2007, 18:41:02
De der skink champions koster kun 5 pts, og de er altså rigtig gode imod den drage mand. Jeg ved ikke om det er en god ide, men man kunne stryge biting blade for istedet at købe et spyd (hellebard?) og en champion.

Jeg ved godt det er detaljer det her, men jeg mener sgu faktisk at hæren bliver betydeligt bedre til at håndtere dragemanden. Hvis man lige kan låse ham i en tur med den enhed skinks, så kan ens cold one rytter nå at komme i kamp med ham. Lykkedes det, sammen med en hvilken som helst anden enhed, så skal han nok breake på et tidspunkt.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 29 June, 2007, 21:16:59
Ja det kan godt være det er det der skal til...
Title: Re: Lizardmen
Post by: Vedel on 29 June, 2007, 23:03:46
Synes også det er en god ide med Champ i skinkenheder.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 02 July, 2007, 17:58:21
Så det afhænger nu kun af om der skal ofres et biting blade for at få en skink champ med. Bortset fra det er det Martins hær, right?

Mikkel
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 02 July, 2007, 18:02:48
Synes ikke helt om de ting heltene har. Synes slann bør have +1 PD/DD, samt løbehelt mark of tepok +1 DD. Så har du 7 DD og 2 scrolls på skink.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 02 July, 2007, 19:25:26
Kent, to ting.

1) Foreslår du ikke lige hvordan det skal finansieres, så vi kan forstå hvad det er du vil foretrække det fremfor og ikke mindst hvorfor det ville være bedre. Argumenterne og tankerne bag.

2) Du læser jo herinde så kan du ikke komme med dine ideer tidligere i processen hvis de fraviger "meget". F.eks her og nu har vi diskuteret frem og tilbage, og du kommer så ind til sidst når vi er ved at nå frem til enighed, og flytter diskussionen et par uger baglæns. Personligt synes jeg det er lidt irriterende hvilket nok også kan læses udfra tonen.
Det betyder ikke at hvad du foreslår er forkert, bare at du skal hurtigere ud af starthullerne.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 02 July, 2007, 23:29:43
Den hær jeg kommentere er 5 dage gamle Asger, hvor af jeg har været 3 af dagene til CQ. Så kan ikke se hvordan jeg kan være meget tidligere ude end jeg har været. 
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 03 July, 2007, 01:09:56
Fint nok, du må undskylde nr 2 hvor jeg herser med dig. Det ville stadig være rart hvis du fortalte hvorfor du foreslår ændringerne, og hvordan du vil finansiere det?

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 03 July, 2007, 11:59:58
Jeg har lige været ved at lave en hær og opdager at Martins hær ikke har terradons med. Det synes jeg den burde have, så måske man skal droppe den stegadon efter alt. Da jeg synes det er svært at få det med man ellers bør på ens helte.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Jan D'Souza on 03 July, 2007, 12:22:43
Hvorfor ikke fjerne cavalry til fordel for de små upgrades og terradons? Så der måske heller ikke langt fra 2 enheder terradons..

Mvh. Jan
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 03 July, 2007, 12:31:46
Jeg synes cav'et er bedre end stegadon'en. Det kan virkelig gøre at modstanderen har svært ved at komme frem.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 03 July, 2007, 13:04:32
Du har først lige opdaget at vi har snakket om enten terradons eller stegadon?

Tjaa personligt er jeg en sucker for mange enheder. Og jeg synes karakterene er fine som de er, så jeg vil nødigt skære enheder væk for karakterenes skyld. De behøver ikke at være pumpet som Arnold for at klare sig...

Hæren har diademet så kan derfor alligevel være fleksibel og enten være magi defensiv eller magi offensiv. Hvis man allerede har 7dd og 2 scrolls kan man jo ikke skaffe sig flere dispel terninger med den. Eller ville du helt stryge diademet Kent? Hvis ikke skal man enten fjerne spell familiar eller bane head, og begge dele ville mildest talt være tåbelige at fjerne.
Det gode ved diademet er også at skinken kan gemme sine to power dice, og så kan slannen komme til at bruge dem i de efterfølgende runder. På den måde konverteres de ud i fælles poolen.

Hæren skal have kaveleriet, omend det til nød godt kan nøjes med at være en enhed på fem med banneret (bare banneret er i live kan begge helte stadig joine så får de US 5). Enheden er simpelthen for god til at dække et meget stort område hvor modstanderen ikke rigtigt kan rykke ind, og han skal bruge mange resourcer på at marchblokke dem med lette enheder som efterfølgende er lette mål for salamanderne.

Du har stadig ikke forklaret hvorfor heltene "bør" have det udstyr, eller hvorfor du vil foretrække terradons fremfor stegadon. Hvis vi regner med at hæren skal være i defensiven, synes jeg klart det taler for en stegadon. Den kreere både en 12" zone der er farlig at gå ind i, og kan bruges som et road block med sine mange wounds og stubborn. Jeg har skrevet hvorfor jeg ikke tror vi behøver at geare hæren imod at være offensiv.

Så fik jeg igen skrevet lidt tanker, andre? ;)

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 03 July, 2007, 13:28:19
Ja ville ikke diademet med, nej. Derfor vil jeg have det max man kan have i offensiv og defensiv magic, hvilket er 9/10 dice, som man vil have med det setup på helte som jeg forslået.

Terradonerne kan jo også bruge både offensivt og defensivt. De er gode til at march block folk med, de kan bruges til at få folk til at charge i retninger de ikke lige vil. De er gode til at holde andre skirmishers og fast cav på afstand. Måske man bruge droppe den ene kroxigor enhed i stedet for. 2 af dem og rytter og stedagon, så har man altså en lang battleline lige pudselig.

Men hvordan er det med diademet, hvis skinken har det, så er det kun hans egne terninger han kan putte i det ikke?
Title: Re: Lizardmen
Post by: Skummelkrat on 03 July, 2007, 13:54:37
Skinken kan gemme sine  egne terninger og fælles pool. Derefter går de i fælles pool.

Hvis det gælder om at være defensiv, synes jeg bestemt, at fuglene er det indlysende at udelade fremfor en enhed kroxigors og stegadonen.

Martin Skummelkrat
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 04 July, 2007, 14:48:44
Jeg vil ikke mene at din hær er mere offensiv i magi selvom du investere lidt mere i det. Med diademmet kan slannen komme op på 8pd han kan bruge, i dit udkast er det bundet til 7pd. Skink præstens terninger er bedst egnet til at gemme til slannen. Selvfølgelig kan hans spells godt bruges hvis han slår det rigtige eller man ender i en specifik situation, men generelt vil det være bedre at slannen bruger hans terninger.
Hvis du tænker på at fjerne diademmet så skriv det en anden gang. Istedet for at vi skal sidde og gætte os frem til hvad du foreslår...

Min stemme går stadig til stegadonen både fordi mange hære har svært ved at gøre noget ved den, og fordi den selv mod de hære der kan gøre noget ofte vil være en effektiv stopklods. Plus at man selvfølgelig får sig en terror causer.

Hvis man skulle fjerne noget villle jeg være mere tilbøjelig til at fjerne kroxigor enhed nr 2. Måske ville den ikke engang tage skade af at blive skåret ned til 3 modeller? Det ville give en ekstra dispel dice (flere man kan gemme i diademmet), plus champions i alle enheder. Samtidig ville man også få en lidt mindre enhed til ens battleline som man også nemmere ville kunne ofre.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 04 July, 2007, 15:13:47
Jeg sad lige og kiggede på billederne fra sidste år for at se hvad jeg have med der. Der have jeg kun en enhed kroxs med. Men en stedadon og 2 units af terradons. Det var måske også en mulighed.

1 Slann Mage-Priest  470 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     Plaque of Tepok [15]
     Plaque of Dominion [50]
     Bane Head [15]

1 Skink Priest  150 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]

1 * Saurus Scar-Veteran  148 Pts
     Great Weapon; Light Armour; Shield; Quetzl; Tepok
     Charm of the Jaguar Warrior [20]

1 Saurus Scar-Veteran  180 Pts
     Light Armour; Itzl; Quetzl
     Biting Blade [10]
     Enchanted Shield [10]
     Aura of Quetzl [30]
     1 Cold One
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 04 July, 2007, 15:45:30
Der er ingen der foreslår diademmet på slannen.

Som jeg allerede har skrevet er skinkens terninger ikke ubrugelige, de er bare ofte heller ikke rigtigt brugbare. Vi kan godt opstille situationer hvor han både slår de rigtige spells, og får de rigtige mål, men portent of far på slannen er ikke god udnyttelse af 2 power dice. Hvis han skal kaste nogen af de større spells vil han også begynde at tage terninger fra slannen via fælles poolen.

Udover det så mangler din slann også warbanner. Det får du råd til ved at droppe din power familiar for diademet, samt din cold one musician.

Ellers kan jeg godt lide hæren. Den bliver meget stor med alle de kroxigors, og det er et fint bytte med de to enheder terradons.

Så bortset fra diademet, synes jeg at hæren er helt fin.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Skummelkrat on 04 July, 2007, 15:50:05
Så vidt jeg husker, bruger de alle sammen monstre og store ting. Derfor synes jeg, at det er essentielt med immune to psychology på løbehelten.

Martin Skummelkrat
Title: Re: Lizardmen
Post by: El Rey on 04 July, 2007, 16:15:08
Synes ikke rigtig man har brug for war banner på slann, den skal jo helst ikke i HtH.
Title: Re: Lizardmen
Post by: Asger on 05 July, 2007, 14:02:50
Både og.

Først of fremmest er det en forsikring af din 500pts model som også er din general. 25pts virker godt givet ud for at sikre sig mod 6 furies eller lignende, eller bare det at kunne klare sin break test på 1 bedre mod enheder der ikke er fear causers. Den 1 ekstra betyder meget når man både er cold blodded og kan rerolle.

Dernæst er der intet i vejen for at komme i kamp med ens slann. Han er en US5 rank breaker, med både banner (og warbanner) som har høj toughness, mange wounds og et ward save. Jeg har før løbet chaos lords ned med ham, og var også heldig at nuppe Martins Chaos Lord på drage med ham. Så længe at man kan få en anden enhed ind også så kan slannen challenge, hvorefter man har 2 for banneret og 1 for outnumber, plus hvad der potentielt er for flanke og rear.

Warbanner er et must i min bog på grund af de to ovenstående grunde. Det er jo den samme logik der gør at det kan betale sig at have champions med i sine skink enheder.

Asger
Title: Re: Lizardmen
Post by: Telmor on 08 July, 2007, 16:24:04
Den endelige øgle liste er:


1 Slann Mage-Priest @ 495 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     War Banner [25]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]
     Bane Head [15]
     Plaque of Tepok [15]

1 Skink Priest @ 135 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven
     Diadem of Power [35]

1 Saurus Scar-Veteran @ 174 Pts
     Spear; Light Armour; Itzl; Quetzl
     Enchanted Shield [10]
     Aura of Quetzl [30]

     1 Cold One @