En ven og jeg spillede her den anden dag et spil Epic for første gang i flere år, men undrede os pænt meget over aircraft reglerne, speciel orc'ens fighta bommers og om vi havde forstået reglerne rigtigt, da de virkede overlegne i forhold til andres fly.
Ekspempel:
Orc laver ground attack med fight bommers, IG intercepter med Thunderbolt fighters. Er det rigtigt forstået at fordi Orc har 360 grader fire arc på sit flak at han skyder først mod Thunderboltsne?
Og når Thunderbolt så skyder tilbage kan han vælge at "jink" og få 4+ save istedet for sit normale 6+save?
Hvis det var omvendt at Thunderbolt lavede ground attack, kunne Orc intercept Thunderbolt men lave sit approach move sådan at han angriber udenfor Thunderboltens fire arc og dermed kunne skyde uden selv at modtage skud?
Hvis vi har spillet rigtigt så syntes jeg umiddelbart at Orcerne har en rimelig god fordel der, men nu har vi selvfølgelig kun spillet en gang og erfaring med det "nye" epic er relativt lille.
Velkommen tilbage!
Kan ikke huske datasheetet for orkerne i hovedet, men hvis deres AA våben ikke har angivet en firearc, så kan de skyde hele vejen rundt.
Hvis de tager jink-savet kan de ikke efterfølgende lave deres groundattack.
/jacob
PS: hvis I er fra Kbh. så skulle I da komme forbi EP en dag, så vi kan sammeligne grej og måske få et bette spil.
Quote from: Dragonor on 28 October, 2010, 12:28:27
Ekspempel:
Orc laver ground attack med fight bommers, IG intercepter med Thunderbolt fighters. Er det rigtigt forstået at fordi Orc har 360 grader fire arc på sit flak at han skyder først mod Thunderboltsne?
Jaeh. Men Thunderbolt'en kan holde sig på >15cm afstand - så har den 1 skud mod FightaBomma's 0 skud. Hvis man er aggressiv og de bare
skal ned, så kan den flyve nærmere og få 2 skud mod FightaBommas 1 skud. Jeg vil overlade odds & efficiency til den opmærksomme læser :)
Quote from: Dragonor on 28 October, 2010, 12:28:27
Og når Thunderbolt så skyder tilbage kan han vælge at "jink" og få 4+ save istedet for sit normale 6+save?
Yep; Men som Jacob siger, når den Jinker mister den sit angreb, og det er jo det man var ude efter til at starte med.
Som Stefan siger, kan man holde sine interceptors på længere afstand.
Husk også du får +1 på alle to-hit slag når du laver en intercept eller CAP action.
En smart måde at gøre det på, er at forsøge at aktivere dine egne fly før din modstander, så du kan give dem en CAP action. På den måde kan du forsøge at skyde flyene ned, før de overhovedet kan lave deres ground attack.
Tak for svarene
Quote from: JacobFrandsen on 28 October, 2010, 12:31:26
PS: hvis I er fra Kbh. så skulle I da komme forbi EP en dag, så vi kan sammeligne grej og måske få et bette spil.
Det er vi, regnede med at kigge forbi EP når i holdte den epic intro dag i har snakket om på jeres forum
jeg har et spørgsmål angående approach og disengagement move.
Under 4.2.1 i regelbogen er beskrevet hvordan fly-typer må bevæge sig under approach move. eks. fighters der må dreje op til 90grader efter at have rykket 30cm.
under 4.2.6 er beskrevet disengagement move, her står at man skal følge de samme regler som man gjorde ved approach move.
nu er spørgsmålet:
Er approach og disengagement move at betrakte et move med hensyn til hvor langt man skal rykke før man må dreje 90grader. eks.
en fighter der laver ground attack rykker fra sin egen table edge 50 cm og laver sit ground attack. Når denne fighter skal lave disengagement move, må den så starte med at dreje op til 90grader eller skal den rykke 30cm først
30 cm først
/VSH
Ja det vil jeg også mene.
Husk at hvis du ikke kan undgå at komme under AA beskydning ved at skulle dreje mod din egen delpoymentzone, er det bedre bare at flyve ud over modstanderens side, og tage den blastmarker (som du ville ha fået alligevel ved at blive beskudt)
Helt klart 30 cm. Det er stadig to seperate moves.
Og velkommen til Nuka i øvrigt.
- F -
yes, tak det var også sådan jeg forstod reglerne.