Powerfist.dk

Arkiv - skriv ingen nye indlæg her => 2016 => Gamle turneringer => FastaWar => Topic started by: Gorlak on 09 December, 2015, 22:44:27

Title: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 09 December, 2015, 22:44:27
(http://i1144.photobucket.com/albums/o495/princelarming/Fastawar%202016_zps6zayeonu.jpg)

Til Fastawar i år spiller vi efter ITC regelsættet. Det er i bund og grund "normal" 3 source 40k med lidt regelændringer. Nogle af disse er meget store, andre er små og er der kun fordi GW nægter at FAQ ting selv. Vi vil senere på ugen lave en "de største ændringer" tråd med det vi som arrangører fandt mest spændende.  Linket til den fulde FAQ kan findes her:

https://docs.google.com/document/d/1NkfW26mcJHaqDKlaZyA3PB-prM0k17-DuTifGv2mOG4/pub

Yderligere spørgsmål kan stilles her i tråden.

FAQ låses 14 dage før turneringen.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: princelarming on 14 December, 2015, 10:08:35
De største ændringer!

QuoteHvis man vinder rullet for at stille op først, kan man vælge hvem der stiller først op - men vedkommende kan ikke give første tur væk!
QuoteSaves på 2+ som bliver rerollet, er kun succesfuldt savet på 4+ på omslaget
QuoteMaelstrom slås i starten af en Game turn for begge spillere, og afgøres i slutningen af den pågældende game turn
QuoteInvisibility gør ikke at man skyder Snap Shots mod enheden, men derimod at man tæller som BS1 når man skyder på dem og at de rammes på 5+ i CC

mere tilgår - hvis du er faldet over en ændring som du synes er "anderledes end ETC" eller den måde man plejer at spille en regel, så er du velkommen til at smide en besked i tråden - vi rykker tingene ind i denne post, hvis vi mener det er relevant at samle op på
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Verminaard on 14 December, 2015, 10:58:04
QuoteFor ITC format events, The Invisibility psychic power is altered to read: units shooting at the Invisible unit do so at BS1, and hit it in melee on a 5+.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: princelarming on 14 December, 2015, 12:26:45
Roger!
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Sigmaril on 14 December, 2015, 21:15:41
Quote? Unlike Blessings, multiple instances of the same Malediction cast by different models do stack with each other.
QuoteFor ease of tournament play, at this event, Line of Sight for non-vehicle models must be drawn from the model's eyes (or closest equivalent).
QuoteFor ease of tournament play, at this event, Flyers measure distances to Objective Markers using both the model's hull and base
QuoteRanged D-weapons:
? Roll of a 1: No damage occurs.
? Roll of a 2-5: Target model takes D3 wounds, or hull points with a penetrating hit.
? Roll of a 6: Target model takes 3 automatic wounds with no saves allowed, or 3 hull points with a penetrating hit with no saves allowed.
QuoteFor ITC format events, Damage from a Stomp attack that results in a 6 on the Stomp Table can be passed off of an affected model to a model not also under the stomp template with a successful "Look Out, Sir" roll, if the the target model can normally take a "Look Out, Sir" test
QuoteA unit of Warp Spiders may only benefit from the Flickerjump special rule once per turn regardless of how many times they are targeted for a shooting attack.
QuoteEach individual power in the paired sets of powers from the Runes of Battle discipline (e.g. Conceal and Reveal) are considered separate powers for the purposes of a unit not being able to manifest the same power twice in one phase.
QuoteA unit must be within 12" of the Canoptek Spyder from the Canoptek Harvest formation at the time they actually wish to benefit from the Adaptive Subroutines special rule.
QuoteIndependant Characters attached to the Devastators or Assault Marines  in the Skyhammer Annihilation Formation may not benefit from the special rules granted from the formation. For example, they are not able to assault out of reserves, nor do they gain Relentless, etc.
QuoteThe +1 Strength increase from a Thunderwolf Mount is applied to a model's base characteristics (i.e. before any modifiers such as doubling).
QuoteA unit only needs to have a single model at least partially within 12" of a Void Shield Generator for the entire unit to benefit from it.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: princelarming on 15 December, 2015, 07:18:53
Sådan, Claus! Her kommer lidt flere:

Quoteen unit der indeholder flere Psykers må kun forsøge at manifestere hver psychic power en gang
QuotePsykers der vælger at tage Primaris fra en disciplin, skal tage en power fra en anden psychic disciplin
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Hjarl on 15 December, 2015, 10:41:11
Er det rigtigt forstået at man kan tvinge sin modstander til at stille først op, samtidig med at man selv beholder retten til første tur? Det er jo vanvittigt  :o ?
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Verminaard on 15 December, 2015, 10:44:40
Quote from: Hjarl on 15 December, 2015, 10:41:11
Er det rigtigt forstået at man kan tvinge sin modstander til at stille først op, samtidig med at man selv beholder retten til første tur? Det er jo vanvittigt  :o ?

Nej.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Hjarl on 15 December, 2015, 10:49:57
Ah ok så "vedkommende" er altså den der ender med at stille først op, og ikke den der vandt roll off?
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Verminaard on 15 December, 2015, 11:27:18
i ITC fungerer det således

QuoteDu roller off,
Ham der vinder bestemmer hvem der skal stille op først.
Ham der stiller op har første tur, medmindre hans modstander siezer initiative.

Gør for eksempel at der stadigvæk er en taktik der hedder null deploy
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Hjarl on 15 December, 2015, 11:34:10
Jeg forstår:)
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 17 December, 2015, 12:55:11
Ruiner til ITC spilles også helt som mange i DK nok er vant til det - men tænker det er fint at få det nævnt:

QuoteFor ease of tournament play, at this event, if a Blast or Template weapon would hit models on more than one level of a ruin, the player making the attack must choose only one of the levels to hit. Non-Torrent Template weapons can only choose one level of a ruin above/below themselves. Barrage weapons automatically hit the highest level of a ruin that is under the hole in the center of the marker. Note that wounds caused by Blast/Template weapons in this case still follow the usual rules for wound allocation and casualty removal against the entire unit.

Title: Re: ITC FAQ
Post by: Ni on 14 January, 2016, 06:58:50
QuotePsykers der vælger at tage Primaris fra en disciplin, skal tage en power fra en anden psychic disciplin

Den forstår jeg ikke? Kan man så bare tage alle primaris fra alle discipliner helt gratis og så nøjes med at rulle på en enkelt tabel? Det lyder altså ikke rigtigt det der...
Title: Re: ITC FAQ
Post by: gakkedulla on 14 January, 2016, 09:53:09
Tror bare det betyder, at hvis du bytter en power ud med primaris, så skal du også tage et rul på en anden disciplin.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 14 January, 2016, 11:22:07
Quote from: gakkedulla on 14 January, 2016, 09:53:09
Tror bare det betyder, at hvis du bytter en power ud med primaris, så skal du også tage et rul på en anden disciplin.

Det var også sådan vi læste det :D
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Ni on 14 January, 2016, 12:01:39
Ok, så jeg har en level 1 psyker:

1. rul på divination, jeg tager primaris
2. rul på sanctic, jeg tager primaris
X. rul på XXX, tager tager primaris
y. jeg har ikke flere tabeller at rulle på, men jeg har primaris på dem alle - profit?!?!?!

Jeg forstår det virkelig ikke, det lyder altså som nonsens.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 14 January, 2016, 12:18:47
Læser det sådan her:

Lvl 2+:

A) Ruller 1 gang på divi, bytter til primaris. Min psyker skal nu rulle på en anden tabel pga. arbitrær ruling.
B) Ruller 2 gange på divi, får gratis primaris oveni. Fint fint.

Og for lvl 1 må det så være:

A) Ruller 1 gang på divi, får gratis primaris oveni. Fint fint.

Så man kan ikke få en lvl 1 der kun har en primaris :D
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Ni on 14 January, 2016, 12:45:07
Det skræmmer mig helt vildt når man laver "regler" hvor der overhovedet ikke var noget som helst der havde brug for en "regel".
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 14 January, 2016, 13:25:36
Ja vi studsede også over den her ruling...
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Verminaard on 14 January, 2016, 13:40:53
Skriv til frontline og spørg om en forklaring :-)

Jeg er ret sikker på at det har noget at gøre med CD's primaris regel halløj der kom op da 7th edition kom ud.
Kan sagtens være noget der er sluppet igennem FAQ revise.

Der var vist en "rigtig" revision af FAQ engang i sommers.

QuoteA Psyker that chooses to substitute a generated power for the discipline's primaris power is not allowed to gain Psychic Focus for that discipline. This means the Psyker must generate at least one of their remaining powers from a different psychic discipline.
Ikke at der som sådan er noget der er galt med oversættelse, men noget kan jo godt gå hen og blive lost in translation
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Heimer on 07 March, 2016, 23:57:42
Jeg har et spørgsmål ift. rækkefølgen hvormed forskellige typer ballistic skill modifiers applier.

Den første type modifiers er dem, der giver en "set value", f.eks. invisibility ("units shooting at the Invisible unit do so at BS1").

Den anden type er +/- BS modifiers. Tag f.eks. formuleringerne:
QuoteImmediately before a unit with the Tau Empire Faction shoots at a target, it can declare it is using one or more of the markerlight abilities [...] Pinpoint: All models firing at the target as part of this shooting attack gain a bonus to their ballistic skill for the duration of the shooting attack.
eller
QuoteEnemy units that target the unit in the shooting phase must subtract 1 from their ballistic skill characteristic.

Regelbogen har flg. at sige om de forskellige typer modifiers (p8):
QuoteIf a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any multipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values.

Jeg er udemærket klar over, at markerlights o.l. regler generelt i non-ITC forstand kan ændre BS mod usynlige units, men invis-beskrivelsen er ændret i ITC-regi. Jeg vil derfor gerne lige have klarhed omkring ovenstående eksempler, idet de som jeg læser det ikke kan ændre den endelige Ballistic Skill mod usynlige units, idet invis er ændret fra "al skydning er snap shots" til en "set value" modifier.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: princelarming on 08 March, 2016, 07:53:30
Jeg kan se din pointe, og min umiddelbare tanke er, at Markerlights stadigvæk kan modificere BS mod Invis - mest fordi jeg tænker at ITC ikke havde indregnet konsekvensen af deres formulering i forhoild til "set modifiers", og bare gik efter en simpel formulering lige som den tidligere "alt er snap shots"...

Deres regelændring er lavet som et Nerf til Invis - og konsekvensen af den konkrete formulering kan så læses som et buff - hvilket jeg ikke tænker var tiltænkt...
Title: Re: ITC FAQ
Post by: vejby on 08 March, 2016, 07:55:24
Hvordan interagerer void shields med grav, haywire, melta og andet, der måtte give bonus til et penetration rul?

Der kom vist aldrig et klart svar ovre i Aroscon-tråden...
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Sigmaril on 08 March, 2016, 08:09:47
Quote from: vejby on 08 March, 2016, 07:55:24
Hvordan interagerer void shields med grav, haywire, melta og andet, der måtte give bonus til et penetration rul?

Der kom vist aldrig et klart svar ovre i Aroscon-tråden...
De virker ikke
Title: Re: ITC FAQ
Post by: vejby on 08 March, 2016, 08:11:03
Quote from: Sigmaril on 08 March, 2016, 08:09:47
Quote from: vejby on 08 March, 2016, 07:55:24
Hvordan interagerer void shields med grav, haywire, melta og andet, der måtte give bonus til et penetration rul?

Der kom vist aldrig et klart svar ovre i Aroscon-tråden...
De virker ikke

Cool, tak for svar.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Da Monstar on 12 March, 2016, 21:27:23
Hvordan bliver den Tau decurion reglen spillet i ITC. Der er stadig ingen faq updates på den linkede side.

med hensyn til target locks og videre.

Jeg har mest af alt spørgsmål til
eksempel:
fire warrior unit A og B er henholdsvis 40" og 52" fra et ork boyz unit, men der er LoS. Fire warrior unit C er indenfor 10" og kan derfor rapid fire. Er det så tilladt for mig at sige at Unit A og B også skyder imod de ork boyz, så unit C kan få +1bs?
For at gøre eksemplet grovere, unit A og B indeholder hver en Fireblade der giver +1skud til alle i hans unit som står stille, og en ethereal som giver +1 skud på rapid fire range. Unit A og B kan stadig ikke nå, men unit C for nu +1bs og +2 skud per mand.

Jeg så nemlig debatten om det på minwargaming.com hvor de nåede frem til at RAW, står der intet om at man skal være indenfor range når man vælger et target unit. Kun at man skal have LoS.
Jeg er med på at GW jo nok mener at det er indforstået at en soldat med en pistol, aldrig vil skyde tværs over en slagmark for at udkonkurrer afstand med en kanon. Men her giver det mig jo en klar fordel, hvis nu foreksempel at min modstander holder sig konsekvent udenfor 30" af mine fire warriors.

Der er sikkert en fin gennemgang et sted, men jeg synes ikke jeg kunne finde en klar enstemmig forklaring på det almindelige wh40k board hvor den har et mange siders passioneret topic.
Jeg har ingen præference til det, og kommer kun for hyggen. Jeg synes bare selv der har været så meget diskussion omkring den her regel, så jeg ikke selv ved hvor meget jeg kan tillade at malke den før modstanderen smider terninger efter mig, og hele spillet bare bliver en dårlig oplevelse af regelklammeri
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 12 March, 2016, 23:13:16
Med mindre nogen haster til og peger på et ITC sted hvor der står andet så spiller vi efter følgende tolkning:

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=91341.0

Håber det link besvarer alt, ellers så spørg endelig igen :D

Langt nede i tråden skrives der:
QuoteDer står konkret i reglen at man skal skyde på target. Så man må ikke medtage enheder der ikke har range med mindst 1 våben.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Ghostdog on 13 March, 2016, 00:14:56
Og lige efter står der:
Quote from: Ghostdog on 19 November, 2015, 14:00:25
I regel bogen står der bare at man skal have LoS til en model for at choose target.
Og under skydning står der, at det kun er våben indenfor range der kan skyde.
Da de nu skyder som en unit, er der da egentligt ikke noget der forhindre den der 18" Burst cannon i at booste BS på RIP. selv om Burst cannon'en ikke kan nå.
Burst cannon'en må bare ikke skyde på et andet mål.

Så er der snap shots.
Edit: note til mig selv, husk at læs det hele.

/Karsten

Så medmindre at FAQ'en siger andet, er det stadig regelbogen beskrivelse der skal bruges.
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Sigmaril on 14 March, 2016, 22:24:46
Eldar Corsairs Aethermancy Psychic Power #5: Warp Tunnel

"The Void Dreamer's controlling player selects a point anywhere on the tabletop, placing a large blast markerat that point. Either the Void Dreamer and their unit, or another non-vehicle friendly unit with the coirsairs faction within 6" may be immediately moved to the point chosen, deploying under the blast marker as though they had arrived using the Deep Strike special rules (but do not roll for scatter or mishaps)..... The target unit may attack and charge normally on a turn in which this power is used on them."

Hvis denne power bruges på en enhed, der lige er kommet fra reserves, kan de så også charge med det samme?
Title: Re: ITC FAQ
Post by: Gorlak on 14 March, 2016, 22:40:13
Nej jeg tænker normally betyder som de ellers måtte. Vil hellere ikke tro en pinned enhed pludselig bliver unpinned.