Powerfist.dk

Arkiv - skriv ingen nye indlæg her => 2016 => Gamle turneringer => 40K ETC kval 2016 => Topic started by: JP on 18 March, 2016, 18:57:13

Title: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 18 March, 2016, 18:57:13
Velkommen til ETC kval 2016.

Som I nok har gættet kommer den til at ligge i Viborg og kommer derfor til at ligne sidste års kval rigtig meget.
Der bliver en lille smule ændringer med hensyn til maden (et nyt forsøg på varme pizzaer) og der bliver en lille smule med hensyn til malekrav.
Men se de respektive tråde for nærmere information.

Men der er to større ændringer og tilhørende mulige ændringer i løbet af den kommende tid:

1: Fra starten af, vil der kun være åbnet for 8 holds deltagelse.
Grunden til dette er så simpel at det er det antal spillere jeg ved at jeg kan skaffe terræn til. Sidste år var jeg så heldig at jeg kunne låne terræn til 15 borde af Arosgutterne i Århus og alle pladerne (og tak igen for det). Det kan desværre ikke lade sig gøre i år.
Hvis der er nogen der vil låne terræn til os, så skriv endelig. Efterhånden som jeg får aftaler i hus, bliver der åbnet for flere hold. Så jeg forventer ikke at der bliver et max antal hold. Men jeg bliver nød til at tage dette forbehold fra starten.

2: Pris bliver højere i år. Sandsynligvis 1750,- pr. hold.
Lidt samme grund som før. Når jeg ikke kan låne pladerne af nogen, bliver jeg nød til at indregne plader og maling til samme i budgettet.

Jeg håber ikke at terrænet bliver en begrænsende faktor eller at prisen kan skræmme nogen væk. Men det er desværre sådan landet ligger lige nu.
Efterhånden som jeg ved mere vil disse ændringer blive justeret så se passer med hvad jeg kan tilbyde. Så hold øje med hvad der sker.

Jeg vil stille og roligt ligge tråde op med program, tilmelding og malekrav.

Så med disse ord håber jeg at vi får et super hyggelig weekend der kommer til at blive endnu bedre end sidste år.

JP
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 18 March, 2016, 21:35:29
Med en forsigtig udmelding herfra, tror jeg godt det kan lade sig gøre at fylde en bil op (kassevogn jeg kan låne 100%) med terræn og tage med.
Men vi skal lige have undersøgt om vi kan stille 8 mand herfra.

Hvis det kan lade sig gøre kan jeg deltage og tage terræn med til ihvertfald 10-12 borde.
Som sagt vender tilbage, når jeg ved noget mere.

Fedt at du er så tidligt ude, good planning always starts early!

mvh
Rasmus
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 18 March, 2016, 21:42:26
Jeg låner jer gerne 3 borde terræn
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 18 March, 2016, 21:44:25
Verminaad. Det er 8 holds deltagelse, ikke 8 mands hold :) bare lige fyi
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 18 March, 2016, 22:11:56
Hvornår starter tilmeldingen .-)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 18 March, 2016, 22:17:01
Quote from: Doktorevil on 18 March, 2016, 21:44:25
Verminaad. Det er 8 holds deltagelse, ikke 8 mands hold :) bare lige fyi

Ah, den er modtaget. Så stadigvæk 5 mand per hold ?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 18 March, 2016, 22:24:36
Det tror jeg. Tror de er begrænset i antal hold, pga terræn. Og ikke pga 8 mand opsætningen :)

Men jeg kan tage fejl. Da jeg så de 8 først, så troede jeg også det var ETC 8 man :D!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 19 March, 2016, 08:19:36
Fedt at der allerede er mulighed for at låne terræn.

Holdene er på 5 mand, lige som sidst.
Tilmelding starter i aften klokken 22.00. Der lægger jeg tråden op.
Der vil dog være sat 2-3 pladser af til "top holdene". Så de behøver ikke gå i panik og melde sig til. Men jo hurtigere jeg ved hvem der kommer i år og kæmper om toppen. Jo nemmere er det for mig at åbne for andre.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 19 March, 2016, 10:18:32
Fedt at se et oplæg JP! Men, der er total forvirring iblandt Aroscon gutterne. Selvfølgelig må du låne både terræn og plader igen i år? Det er altså intet problem overhovedet :D
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Kaltenberg on 19 March, 2016, 10:58:03
Lauge tsk tsk.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 19 March, 2016, 11:01:53
Okay der er lidt krydsning af ejendele her. Jeg ejer personligt 8 borde GW terræn og 10ish FAT MATS. Dem må du meget gerne låne! Resten er rigtigt nok andres, de plejer bare at være til udlån så jeg var lige frisk og lånte dem bort :)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 19 March, 2016, 13:23:22
Super godt alle tre.
Som det ser ud nu bliver der ingen max. på grund af terræn mangel.

Men når tilmeldingstråden bliver oprettet kommer de hold der bruger andres terræn stadig til at stå for sig.
Bare så hvis der går noget galt så ved man om man er helt sikker på plads eller ej.
Jeg kan dog ikke se hvad der skulle kunne gå galt.

Det bliver totalt fedt.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 19 March, 2016, 13:36:19
Ulvestemning er virkelig hyped! Nogen ide om dato?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 19 March, 2016, 13:42:59
Hov, jeg troede det stod i overskriften.
Den er d. 12-13 november.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 19 March, 2016, 14:04:25
Team get together er også maks friske:)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Nerchio on 19 March, 2016, 21:29:09
Fedt, skal ihvertfald forbi og kigge

Rettet :P
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 20 March, 2016, 10:14:45
Quote from: Nerchio on 19 March, 2016, 21:29:09
Fedt, skal i hvertfald forbi og kigge

Nej, vi vil da deltage!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: murfen on 04 April, 2016, 15:04:20
Nu vil jeg ikke skabe kaos og lynch stemning. Men et forsigtigt spørgsmål fra en ny.

Spørgsmål: bliver giga creatures godkendt i denne ETC kval. Tænker specifikt på elder wraithknight i formation?

Jf. Kval sidste år var den ikke tilladt, som jegvlæser det. Er det for tidligt at sige noget om det nu?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ni on 05 April, 2016, 06:27:59
Det bliver med enormt stor sandsynlighed ikke ændret ifht til den kommende ETC, der må du have 1 gargantuan/super heavy pr hær. Så ingen horder af wraithknights, kun en :)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Arnfeldt on 07 April, 2016, 10:04:38
Hvor ligger den nuværende faq?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ni on 07 April, 2016, 10:40:54
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=83978.0 (http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=83978.0)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Arnfeldt on 07 April, 2016, 10:54:51
Jeg kan desværre ikke se den tråd.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ni on 07 April, 2016, 19:34:46
https://drive.google.com/file/d/0Bzus0DMobfGYZnJfVGdLX2ExbE0/view (https://drive.google.com/file/d/0Bzus0DMobfGYZnJfVGdLX2ExbE0/view)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Dorner on 10 May, 2016, 09:17:59
Hej,

Til dette års ETC spilles der med samme missioner som sidste år, og de opdateres tidligst næste forår.

Jeg nævner det da kval de sidste har været med gældende ETC missioner.

/Dorner
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 11 May, 2016, 22:07:03
Mange tak.
Der vil snart blive lagt lidt forskelligt på ang regler og missioner.
Nu har den onde uddannelse sluppet sit greb i mig et par måneder.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 02 August, 2016, 14:05:30
Jeg bed lige mærke i at ETC har afsat 4½ time til hver kamp. Er det noget, vi bør justere efter?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 02 August, 2016, 14:18:17
Deres pairing process er også noget længere, synes 13 timers spil lyder som en lang dag!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 02 August, 2016, 16:11:36
Enig. Jeg er bare ret træt af at de fleste spil bliver afbrudt senest i tur 5, og ganske ofte før det, grundet tidsmangel.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Omalley69 on 02 August, 2016, 20:23:10
Quote from: Sigmaril on 02 August, 2016, 16:11:36
Enig. Jeg er bare ret træt af at de fleste spil bliver afbrudt senest i tur 5, og ganske ofte før det, grundet tidsmangel.

Spil nids
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 02 August, 2016, 21:11:26
Eller Tau. Spillene flyver afsted når man dropper move, psychic og assault :D er årevis siden jeg havde en turneringskamp der ikke sluttede naturligt.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 02 August, 2016, 21:18:41
Altså, der var da en del spil der ikke nåede at blive spillet færdig sidste år.
Men jeg oplevede mere at det havde noget at gøre med at det hold man skulle spille imod ikke var klar, ikke kunne finde deres spillere, eller tog lang tid før de rent faktisk stod ved bordene.

ETC har også kun 2 spil på en dag.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 03 August, 2016, 10:41:20
Jeg regner med at tidsplanen bliver den samme som sidste år. Ellers bliver det alt for presset.
Men jeg er enig i at det ville være fedt at have mere tid per kamp. Men jeg kan ikke lige se hvordan.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sune Krarup on 04 August, 2016, 10:14:40
Jeg mener altså også at 3(,5?) timer skal være nok. Så må man simpelthen øve sig i at spille hurtigere hvis det er et problem. Ikke at jeg selv spiller hurtigt overhovedet, men jeg øver mig også. Det skal kunne lade sig gøre.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: AlexBware on 04 August, 2016, 12:49:42
Jeps 3,5 timer burde være nok :)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ghostdog on 07 August, 2016, 13:43:43
Hvis så bare de 3,5 time er til spil og ikke også parrings.

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 07 August, 2016, 21:33:27
Quote from: Ghostdog on 07 August, 2016, 13:43:43
Hvis så bare de 3,5 time er til spil og ikke også parrings.
De er til det hele.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 08 August, 2016, 00:49:48
Quote from: Sigmaril on 07 August, 2016, 21:33:27
Quote from: Ghostdog on 07 August, 2016, 13:43:43
Hvis så bare de 3,5 time er til spil og ikke også parrings.
De er til det hele.

Puha... Så ender mange kampe noget pga tid :/
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 01:09:05
Alle hære kan, med en smule øvelse, spille 6-7 ture på 3 timer.

Men måske skulle der allerede nu defineres en passende straf til langsomme spillere, mest af alt for at motivere til træning.

Jeg tænker noget alá pointstraf hvis man i fx to spil er skyld i at spillet ikke afgøres via terningerne. Jeg har selv haft glæde af at spille med en skakurs-app da jeg spillede battlecompany, alene for selv at være sikker på at jeg ikke selv brugte for meget tid. Det burde være ret let at spille et par træningsspil med et skakur for at se om man skal gøre sit spil lidt hurtigere.


mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 08 August, 2016, 08:19:04
Jeg er meget imod point straf.  Kan ikke huske jeg har oplevet nogen der til en dansk turnering forsøgte at trække tiden, og stort set alle turneringskampe jeg kan huske er sluttet naturligt. Det er begge spilleres ansvar at huske tempo og fart helt fra start, og hvis man oplever den anden er lidt ny og langsom må man blidt skynde. Er der reelt nogen der har oplevet problemer med bevidst slowplay i Danmark? Det eneste jeg ser rundt omkring er nye spillere med alt for store hære eller for mange psychic valg.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 08:36:11
Jeg ser ikke sjældent erfarne spiller med for store hære / for mange valg der ikke er strukturerede nok til at kunne nå at spille færdig.

Det er rigtigt at man selv kan skynde på undervejs, men det er stadig en rigtig ærgerlig oplevelse at et spil skal aftales slut. Og ofte er det de store hære der står godt på objektiver, så følelsen af uretfærdighed eksisterer bestemt.

Til etc er der også strafmuligheder for langsomt spil, forhåbentligt bliver de ikke brugt, men er blot med til at motivere til træning.

Mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Rune Hilbert on 08 August, 2016, 08:59:09
Jeg er enig med Jens - jeg har ofte set erfarne spillere (mig selv inkluderet) blive nødt til at slutte spillet før tid, pga mængden af beslutninger og/eller mængden af terninger der efterhånden skal rulles i en optimeret tur. Det ER et problem, fordi mangel på ture absolut ikke rammer alle hære lige, så derfor - uanset om det er med vilje eller ej - kan det ikke i min mening ignoreres.

De to hensyn jeg mener skal stilles op mod hinanden er
- hensynet til den spiller der får mindre tid at spille i mod
- hensynet til den spiller der har en for stor eller kompliceret hær til at den (i hvert fald af den spiller i den situation) kunne spilles hurtigt nok til at færdiggøre spillet.
Der synes jeg hensynet til den spiller der får for lidt tid at spille i vejer tungest.

Specielt tror jeg at en formuleret straf vil få spillerne til også at tage dette aspekt med i deres testspil, hvor få der end er - og øvelse minimerer netop dette problem.
Ydermere vil det hjælpe på den sociale situation mellem de to spillere hvis dette kedelige sker - kollektivet har taget stilling til spørgsmålet, så der er ikke brug for at være bussemand i den anden spillers face, alle ved hvad der sker og hvordan det behandles.

Mvh
Rune
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 08 August, 2016, 09:00:54
Quote from: gertinc on 08 August, 2016, 01:09:05
Alle hære kan, med en smule øvelse, spille 6-7 ture på 3 timer.

Tjoooo... Med deploy, genovervejelser mv, så er det ikke altid sagen. Og mange gavner fra at trække spillet og det er bestemt nemt når tiden i forvejen er presset.

Jeg spiller selv ret hurtigt, og jeg har tit (selv med en lille hær) ikke nået mine kampe. Man kan selvefølgelig vælge pisken og straffe/ indføre skakure. Men det ved jeg ikke om der giver en mere behageligt spil :)

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 09:47:45
Jeg tror aldrig jeg har set bevidst slow play, det er ikke det det handler om for mig. Men jeg har set mange battlecompanies / war convocations / underlige dæmonbuilds der ikke når forbi tur fire uanset hvor meget modspilleren skynder sig, alene pga. manglende rutine og vilje til at spille hurtigt.

Til mange turneringer må man bare trække på skuldrene og acceptere det, men til lige netop etc-kvalifikationen mener jeg et fornuftigt strafsystem godt kunne være en god ide.

mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: AlexBware on 08 August, 2016, 10:14:40
Ved ETC for et par år siden indførte de straf, hvis man ikke nåede til tur 5 indenfor tidsrammen.

Problemet med at sige, man SKAL kunne nå til tur 7 er, at der nogen gange er andre faktorer end spillerne selv. Er man den sidste spiller i pairingen, så har man lige mistet 10 minutter i forhold til den første spiller.

Jeg er faktisk fortaler for skature (det hjælper også mig selv til at spille hurtigere), men det problem med dette er, at nogengange så kan man trække tiden i modstanderens tur, hvis der er mange saves, look out sirs, osv - altså med at tage et save ad gangen...
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 08 August, 2016, 10:19:04
Alex er inde på et af mine helt store problemer med sådan en straf, nemlig hvordan finder vi ud af hvem den "skyldige" er?

Hvis du spiller din super hurtige Tau hær (vel nok den hurtigste, knights muligvis undtaget) imod en super ny og lidt langsom daemon summoner der hele tiden laver nye Heralds og lige skal rulle deres powers og overveje tabel, I når 4 ture. Derefter spiller du en lignende kamp mod et langsomt battle company. Nu har du været i 2 trælse kampe og så straf oveni fordi det er dig der sænker spillet? Eller skal vi lave en folkets jury der skal vurdere udtalelser og spiller - evt. vidne beretninger fra folk der gik forbi kampen? Med mindre nogen kan foreslå et system der nogenlunde præcist kan afgøre den "skyldige" så synes jeg ikke det her system giver andet end ekstra bitterhed.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 10:21:30
Som til ETC - når man efterhånden opdager hvad der er ved at ske, begynder man at skrive turtiderne ned, og får fat på en dommer. Samtidigt kan man jo lige bede sin modstander om at skynde sig. Så er alle med på hvad der foregår, og hvem der er ansvarlig.

mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sune Krarup on 08 August, 2016, 10:51:54
Jeg prøvede på et tidspunkt at finde en skakurs app til netop det formål, men fandt kun noget underligt med japansk tekst (eller noget?) Kender i en man kan bruge?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 08 August, 2016, 10:52:23
Enig med Jens, det skal være spillernes ansvar at holde styr på deres spil. Og ikke et ubøjeligt system, som uddeler kontante straffe til højre og venstre.
Spiller du selv mod en der har battle Company med, eller summon daemons galore, og samtidigt siger "jeg har aldrig prøvet at spille det her før" så holder du selv styr på tiden.

Men vi kunne godt have faste straffe for at et hold møder for sent til pairings osv.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 08 August, 2016, 10:56:33
Jeg er personligt heller ikke for et straf-system. Hvis ens egen hær ligger lige på grænsen til at kunne nå spillets ture, men modstanderen så eksempelvis spiller en nærkampshær, hvor halvdelen af hans action foregår i dine ture, hvordan trækker man så tiden for det?

Til ETC fik Danmark bare at vide i spil 1 at de skulle spille færdig. Det kostede dem noget af pausen, og dermed noget af forberedelsestiden til kamp 2.

Jeg synes udgangspunktet må være selve tiden til et spil. 3½ time har været formularen i mange år, men spillet er absolut ikke blevet mindre kompliceret i mellemtiden.

Dertil kommer at jeg synes det er uacceptabelt at spil tvinges til at slutte i tur 5. Det giver en kæmpe fordel til mobile hære der har sidste tur at de relativt sikkert kan hoppe på objectives i tur 5 uden at risikere at blive straffet i tur 6.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Rune Hilbert on 08 August, 2016, 11:15:34
 
Quote from: Gorlak on 08 August, 2016, 10:19:04
Alex er inde på et af mine helt store problemer med sådan en straf, nemlig hvordan finder vi ud af hvem den "skyldige" er?

Hvis du spiller din super hurtige Tau hær (vel nok den hurtigste, knights muligvis undtaget) imod en super ny og lidt langsom daemon summoner der hele tiden laver nye Heralds og lige skal rulle deres powers og overveje tabel, I når 4 ture. Derefter spiller du en lignende kamp mod et langsomt battle company. Nu har du været i 2 trælse kampe og så straf oveni fordi det er dig der sænker spillet? Eller skal vi lave en folkets jury der skal vurdere udtalelser og spiller - evt. vidne beretninger fra folk der gik forbi kampen? Med mindre nogen kan foreslå et system der nogenlunde præcist kan afgøre den "skyldige" så synes jeg ikke det her system giver andet end ekstra bitterhed.

Brugen af skakure vil jo netop give vigtig information til netop dette - jeg tror ikke der er nogen der vil have et system som hjernedødt myrder dig hvis du bruger et sekund for meget, hvis bare spillet bliver fint afviklet mellem dig og din modstander. Så skakurene vil give information til at finde ud af hvordan spillet er forløbet, det kan altså også være ret svært for spillerne selv at bibeholde et perfekt billede af hvordan turene og tiden er blevet brugt. Dine ture er sjove, aktive og deler død ud til modstanderen = fun, derfor føles tiden vel som at gå hurtigt, og naturligvis modsat - så hvis man lige tænker over hvordan skakure skulle bruges vil det i min mening være en fordel for alle:


Mvh
Rune
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 08 August, 2016, 11:48:33
Jeg kan godt se ideen i et skakur som en reminder om at vi har et tidspres. Men som noget der skal bruges til at finde ud af en evt. skyldig synes jeg ikke det dur. Som Klaus siger, hvad med nærkamp i min tur? Hold kæft de kan tage lang tid. For slet ikke at tale om regel diskussion. Er det nogens tid eller pauser vi der?

Generelt synes jeg bare det virker som en bøvlet løsning for at løse et problem der måske ikke findes. Altså den bevidste snyd. Selvfølgelig er folk langsomme og mange kampe stopper tidligt.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 11:56:47
Quote from: Gorlak on 08 August, 2016, 11:48:33
Generelt synes jeg bare det virker som en bøvlet løsning for at løse et problem der måske ikke findes. Altså den bevidste snyd. Selvfølgelig er folk langsomme og mange kampe stopper tidligt.

Men det _er_ et reelt problem. Efter fire ture mod et battlecompany, der har både sidste tur og står på objektiverne er det super nedtur at skulle stoppe, lige inden spillet reelt skal i gang. Og det behøver overhovedet ikke være bevidst slowplay, men det gør det ikke meget bedre. Et håndfast incitament til at få øvet, eller vælge en hær man kan overskue synes jeg er en god ide, uden det behøver at blive meget rigidt.

mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 08 August, 2016, 11:59:30
Er helt enig, men kan stadig ikke se løsningen er et skakur. Hvordan skal det skakur oversættes til konkret straf? Mangler detaljer før jeg kan kommentere ordentligt på systemet - lige nu er der bare lidt snak om at det er træls når man taber til slow play og det er da rigtigt, men det er et urgammelt problem jeg endnu ikke har set en reel løsning på.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Krøldrup on 08 August, 2016, 12:15:11
Jens har lige skrevet løsningen.

Træn med din hær med et skakur. Hvis du ikke kan afslutte spillet inden for tidsrammen, spil noget andet.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Rune Hilbert on 08 August, 2016, 12:24:07
Quote from: Gorlak on 08 August, 2016, 11:59:30
Er helt enig, men kan stadig ikke se løsningen er et skakur. Hvordan skal det skakur oversættes til konkret straf? Mangler detaljer før jeg kan kommentere ordentligt på systemet - lige nu er der bare lidt snak om at det er træls når man taber til slow play og det er da rigtigt, men det er et urgammelt problem jeg endnu ikke har set en reel løsning på.

Jeg er helt enig i, at det er noget nær umuligt at se hvad den perfekte praktiske løsning skulle være, men man jo arbejde med de redskaber man har.

I min optik er det vigtigste problem vi forsøger at håndtere her ikke bevidst snyd*, men derimod utilsigtet lange ture af velmenende modstandere, hvilket desværre ender med at ødelægge en stor del af den gode oplevelse med spillet. Her vil hele situationen blive ændret til det bedre for alle med brugen af et skakur - og her er det vigtigt at der er noget med bare lidt vægt der står bag denne brug.

Mvh
Rune

* Bevidst snyd er selvfølgelig værre, men som du selv også hinter til, forventer jeg ikke rigtig at dette problem er så udbredt - derfor fokus på det IMO meget reelle problem med tiden mellem velmenende modstandere.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Corran_dk on 08 August, 2016, 12:36:23
Undskyld jeg blander mig, jeg spiller ikke Warhammer 40k.

Når man vil være med på det niveau som ETC nu er så må man øve sig i at spille hurtigt.

Det var et af målene da vi trænede til Epic ETC tidligere på året, i DK spiller vi normalt et hygge spil Epic på ca. 3½-4 time, hen til Epic ETC havde vi 3 timer til hver spil og man skal helst spille det på 2½ time så man har tid til at blive færdig, det kræver træning og kendskab til sin og modstanderens hær og så lidt mere træning.

Vi spillede alle vores spil til Epic ETC på under 3 timer, så træning og forberedelse betaler sig.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Rune Hilbert on 08 August, 2016, 12:45:42
Quote from: Corran_dk on 08 August, 2016, 12:36:23
Undskyld jeg blander mig, jeg spiller ikke Warhammer 40k.

Når man vil være med på det niveau som ETC nu er så må man øve sig i at spille hurtigt.

Det var et af målene da vi trænede til Epic ETC tidligere på året, i DK spiller vi normalt et hygge spil Epic på ca. 3½-4 time, hen til Epic ETC havde vi 3 timer til hver spil og man skal helst spille det på 2½ time så man har tid til at blive færdig, det kræver træning og kendskab til sin og modstanderens hær og så lidt mere træning.

Vi spillede alle vores spil til Epic ETC på under 3 timer, så træning og forberedelse betaler sig.

Jeg tror alle er enige i at det ville være bedst hvis man kan spille hurtigt nok til at kunne færdiggøre sine spil på 3,5 time, og at det ville være en god idé at øve sig så man kan det.

Vi snakker om måder vi kan hjælpe dette på vej, eller håndtere situationer hvor dette ikke er tilfældet :)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 08 August, 2016, 13:30:13
@Rune:
Godt at høre det er ubevidst langsomme I vil prøve at få begrænset. Det er mig mere spiseligt end andre anklager om vilde mængder organiseret snyd. Nogen der ved hvad de gør i det store udland? Specielt ITC der jo elsker MSU må have en del kampe der ikke ender naturligt.

Quote from: Krøldrup on 08 August, 2016, 12:15:11
Træn med din hær med et skakur. Hvis du ikke kan afslutte spillet inden for tidsrammen, spil noget andet.

Det er vel ikke rigtig den løsning Jens reelt søger, han vil hellere have en straf til de folk der ikke fulgte dette råd hjemmefra. Vil dog klart opfordre til at man følger det råd og at hvis man har nogen på sit hold der generelt er for langsomme så prik til dem og nævn de nok skal skrue lidt på listen.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 13:35:34
Altså jeg er ikke ude i et eller andet Judge Dredd amokløb .-)

Mit forslag er: Hvis en spiller flere gange er ansvarlig for at spil ikke får sin naturlige afslutning, kan/skal dommeren tildele en passende straf. Ansvarlighed afgøres ved fx. at spille med skakure, skrive turtider ned (som til etc), eller få dommeren over undervejs så man lige kan tage en snak om problemet, metoden kan spillerne selv administrere. Straffen bør være pointstraf.

Med lidt held er selve fokus nok til løse problemet, også selvom langsomme spillere måske tvinges til at spille hurtige end de har lyst til - her kommer træning ind i billedet.

mvh
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 08 August, 2016, 15:10:23
Quote from: gertinc on 08 August, 2016, 13:35:34
Hvis en spiller flere gange er ansvarlig for at spil ikke får sin naturlige afslutning....
Det er den her der frustrerer mig mest. Okay. En spiller spiller langsomt tre spil i træk. Han får en eller anden straf. Men hvordan hjælper det de modstandere han havde i spil 1 og 2? De har allerede fået deres spil afgjort med de point de nu engang kunne nå at få inden spillets tvungne afslutning. Det har muligvis resulteret i nederlag eller draws til holdet, og har dermed ændret på fremtidige match-ups.

Jeg er personligt ret ligeglad med om min modstander får en eller anden straf for at spille langsomt, hvis dét at kampen blev afgjort før tid gjorde at jeg mistede point til mit hold.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gertinc on 08 August, 2016, 15:42:22
Det er et kompromis mellem Full-on Judge Dredd og så intet at gøre. Den kan sikkert skæres anderledes, kom med et forslag.

med venlig hilsen
Jens
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 08 August, 2016, 16:35:45
I USA spiller de med 2,5 timer, Per runde. Og der har de store problemer med at blive færdige, nok en af grundene til at BC "klarer sig så godt" i ITC. Man har ikke tid nok til at spille færdig.
Det er også lige i underkanten, men amerikanerne skal jo ha deres mad, og øl og deres small talk ind.

Edit for tusinde gang... Fucking iPad
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 08 August, 2016, 16:57:19
Tænker man kunne starte med følgende, og så lav en slags løsning til enkelte spillere.
Men det kræver altså nok at der er en dedikeret "judge" som er med.

Den der er mest simpel at gå til er at være klar til at spille, når det er tid.

Team not ready for pairings

5 min late: -5 battle points for The round
10 min late: -10 battle points for The round.

Og så videre, måske justere points lidt ned.


Det er rimeligt simpelt bare at sætte de regler op, og noget som er 100% lige for alle, og garanterer at alle kommer igang til tiden, og hvis man ikke gør, så bliver de rigtige straffet. Straf kan gå begge veje, hvis nu begge hold ikke er klar. Så ender de lavere nede i placeringen osv.

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 08 August, 2016, 21:38:00
Jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at lave helt faste straffe for langsomt spil eller hold der ikke er klar til tiden.
Jeg har ikke oplevet det som et problem til de kvaller jeg har været til.

Det sagt, så vil det naturligvis være dommerens pligt at tage hånd om evt. problemer der måtte opstå under turneringen. Det kræver blot at man gør dommeren opmærksom hvis der er et problem.
Jeg mener også at alle kampe skal tage min. 5 ture og det er begge spilleres ansvar at sørge for at det sker.
Jeg syntes ofte at det er til at se i løbet at de første par ture om tiden bliver et problem og så aftale hvordan det kommer til at foregå fremad rettet.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ghostdog on 08 August, 2016, 21:45:12
Hvis argumentet er træning & rutine med egen hær.
Hvorfor er der så sat 4 timer af til ETC og hvorfor var det kun var få kampe til ETC der var afgjort på 3 timer?


Så hvem er det der skal have gavn af tidspres og strafpoint
Eliten eller massen?

Og jeg kan heller ikke se hvordan det skal få flere til at have lyst til at være med til Kval'en.

Den første gang jeg selv var med, der havde vi 3,5 timer og jeg havde opfattelsen af, at de fleste spil blev spillet færdige.
Det synes jeg er værd at tage med i betragtningen.

/Karsten
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 12 August, 2016, 14:37:39
Var det en idé at sænke antal point? Til eksempelvis 1500 point?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Tulsa Doom on 12 August, 2016, 15:05:26
Det kunne man snildt kaste sig ud i.

Det er nu sjældent jeg har set problemet. En enkelt gang brugte en modstander urimeligt lang tid på at sætte op, en anden gang blev bordet blokeret af en anden spiller - der ikke kunne finde ud af at fjerne sin hær fra den tidligere runde.

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 12 August, 2016, 15:32:37
Quote from: Sigmaril on 12 August, 2016, 14:37:39
Var det en idé at sænke antal point? Til eksempelvis 1500 point?

Arh, skal vi nu ikke lige slå koldt vand i blodet :D
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: kse.dk on 15 August, 2016, 21:05:13
Spiller man MSU eller anden hær med enheder der interagere i nær alle spillets faser (warpspiders, scatterbikes, deamons, BC, AM horde det er jer, jeg kigger på) har man en forpligtigelse at til at kunne spille den hurtigt/inden for tiden. Det er for stor en fordel man ved at alle ens spil, tilsigtet eller utilsigtet, slutter i tur 4 eller 5. Hvis man bruger 40-50% mere tid end sin modstander og man ikke kan nå en evt tur 6-7 skal det efter min mening ha en konsekvens i den pågældende spille runde og ikke senere.
Vi kunne evt diskutere en procent forskel der accepteres i tid anvendt. Dette også for at beskytte Eldar, BC, og deamon spillerne, så vedkommende ikke "automatisk" beskyldes for slowplay hvis spillet ender i tur 4.
Tænker vi skal finde en eller anden afklaring inden kval.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Dorner on 15 August, 2016, 21:17:47
Quote from: kse.dk on 15 August, 2016, 21:05:13
Spiller man MSU eller anden hær med enheder der interagere i nær alle spillets faser (warpspiders, scatterbikes, deamons, BC, AM horde det er jer, jeg kigger på) har man en forpligtigelse at til at kunne spille den hurtigt/inden for tiden. Det er for stor en fordel man ved at alle ens spil, tilsigtet eller utilsigtet, slutter i tur 4 eller 5. Hvis man bruger 40-50% mere tid end sin modstander og man ikke kan nå en evt tur 6-7 skal det efter min mening ha en konsekvens i den pågældende spille runde og ikke senere.
Vi kunne evt diskutere en procent forskel der accepteres i tid anvendt. Dette også for at beskytte Eldar, BC, og deamon spillerne, så vedkommende ikke "automatisk" beskyldes for slowplay hvis spillet ender i tur 4.
Tænker vi skal finde en eller anden afklaring inden kval.

+1
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Verminaard on 15 August, 2016, 21:30:43
Vi skal vel også have kikket på ETC faq når GW's faq bliver finalized, og komme næste års etc lidt i forkøbet på de ting der er obvious..
Tænker vi beholder ban på den der worldscape, impassable walls, mega-drop pods osv..
Men ellers at vi kommer til at spille så tæt op ad GW's final faq som vi kan.

read this right after posting.....
Quote from: Gorlak on 15 August, 2016, 21:16:13
Hvordan med draft FAQ? Gik ud fra vi spillede med dem, men ville lige checke :D
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 15 August, 2016, 21:43:58
Jeg er helt enig med Rasmus!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Doktorevil on 16 August, 2016, 08:25:24
Quote from: Gorlak on 15 August, 2016, 21:43:58
Jeg er helt enig med Rasmus!

Kan du ikke bruges NICKS, til os som ikke kan alles navne :P!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 16 August, 2016, 08:51:27
Quote from: Doktorevil on 16 August, 2016, 08:25:24
Quote from: Gorlak on 15 August, 2016, 21:43:58
Jeg er helt enig med Rasmus!

Kan du ikke bruges NICKS, til os som ikke kan alles navne :P!

Åh undskyld! Men jeg er som sagt helt enig med sukkermåsen!
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Omalley69 on 16 August, 2016, 14:59:55
I KBH så vi en overgang en masse spil gå langt over tid til ITC og consuela turneringer. Folk blev modvilligt tvunget til at stoppe i tur 5 fordi der var få minutter tilbage trods store handlinger stod til at ske i tur 6 hvis den kom. Flere spillere var meget fustreret over at skulle ende deres spil uden at få deres tur 5/6.
Da der blev indført straf for at gå over tid, samt skakure, så blev problemet løst.



Der var en del snak om til denne ETC at der fremtidigt kun vil være 2 scources. Ville det ikke være interessant at indføre til denne kval?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Dorner on 16 August, 2016, 15:06:07
Antalet af sources og tiden det tager hænger ikke direkte sammen. Det er tiden man bruger i specielt psychic fasen der ofte er problemet, specielt hvis spilleren er lidt ny, hvor man star overfor en masse valg (hvilke powers skal kastes, hvor mange terninger til hver, osv).

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 16 August, 2016, 16:39:34
Er 2 sources seriøst overvejet til ETC 17?
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Dorner on 16 August, 2016, 17:52:32
Quote from: Gorlak on 16 August, 2016, 16:39:34
Er 2 sources seriøst overvejet til ETC 17?

Ligenu er det hele up in the air. Tror de fleste lande er ok med de 4 sources (hjælper med de sidste lister en del i en 8 liste turnering).
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Sigmaril on 29 September, 2016, 01:54:38
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få en officiel udmelding omkring hvordan vi håndtere spil, der ikke bliver færdige til tiden.

Skal man gøre dommeren opmærksom på at der muligvis bliver et problem, så snart man bliver opmærksom på at det kunne ske? Og hvis ja, hvad bliver så konsekvensen, hvis/når det aktuelt sker?

Mulige konsekvenser:
- Pointstraf til holdet der bruger for lang tid
- Spil færdig, og mist jeres pause
- Sæt tid af til hver spiller fra begyndelsen: 3 timer = 1½ time til hver. Nærkamp-tid trækkes fra den spiller, der initierede kampen. Når din tid er brugt må du se på og rulle saves indtil spillet slutter.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: princelarming on 29 September, 2016, 10:13:09
Selvom det måske er muligt at se på et givent spil, hvis der er bevidst slowplay, så er det sgu svært at lave regler for at håndtere ting som CC der trækker ud, og andet...

Jeg synes det er en svær situation, og den bliver ikke nemmere af at skulle forholde sig til mulige konsekvenser samtidig...

Men enig i at en udmelding/afstemning/dialog (ligesom den i denne tråd) er nødvendig.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Gorlak on 29 September, 2016, 10:39:38
Hvilket hold brugte for lang tid? Giver da ingen mening? I var to om kampen, så med mindre du mener begge hold forstår jeg ikke hvordan vi finder en skyldig.

Det med initieret nærkamp virker også fjollet. Det er. Sgu farligt at charge din dødsstjerne ind i en andens dødsstjerne lige pludseligt :D
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: gakkedulla on 29 September, 2016, 11:56:23
Det er farligt at putte det under formelle regler. Det lægger op til at man kan handle indenfor disse som man vil og så er der pludselig rigtig meget man skal forholde sig til når man opstiller rammerne.

Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ni on 29 September, 2016, 12:37:14
Udfyld tidsark og gør dommeren opmærksom på at modstanderen er langsom så hurtigt som muligt. Så skal du sige til din modstander: "hey makker, jeg synes du bruger lidt for lang tid på at flytte rundt, så jeg gør nu opmærksom på det". Det kan kun være op til dommeren at smide straf ud, da det altid vil være brug for en subjektiv bedømmelse omkring hvad det har haft af betydning.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ghost on 29 September, 2016, 23:09:12
Quote from: Ni on 29 September, 2016, 12:37:14
Udfyld tidsark og gør dommeren opmærksom på at modstanderen er langsom så hurtigt som muligt. Så skal du sige til din modstander: "hey makker, jeg synes du bruger lidt for lang tid på at flytte rundt, så jeg gør nu opmærksom på det". Det kan kun være op til dommeren at smide straf ud, da det altid vil være brug for en subjektiv bedømmelse omkring hvad det har haft af betydning.

Jeg synes tidsark er bøvlede og tidskrævende set i relation til de meget få problemer, der har været med slowplay.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ni on 30 September, 2016, 07:18:08
Quote from: Ghost on 29 September, 2016, 23:09:12
Jeg synes tidsark er bøvlede og tidskrævende set i relation til de meget få problemer, der har været med slowplay.

Det er helt op til den enkelte, men man mister retten til at gøre indsigelse mod slowplay.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Ghost on 30 September, 2016, 08:52:58
Quote from: Ni on 30 September, 2016, 07:18:08
Quote from: Ghost on 29 September, 2016, 23:09:12
Jeg synes tidsark er bøvlede og tidskrævende set i relation til de meget få problemer, der har været med slowplay.

Det er helt op til den enkelte, men man mister retten til at gøre indsigelse mod slowplay.
Det ville fungere fint for mig :)
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 30 September, 2016, 16:54:28
Som jeg tidligere har skrevet, skal man komme til dommeren (mig) i tilfælde af slowplay.
Som jeg også har skrevet så burde det være til at se i løbet af meget kort tid om der er et urimeligt tidsforbrug fra den ene spiller. I den slags tilfælde vil der bliver truffet en afgørelse på stedet om følgende.

Men det er meget vigtigt at man med det samme man er i tvivl om der er slowplay, fortæller sin modstander (på en pæn måde) at man mener at tiden ikke bliver brugt ligeligt. Og derefter begynder at føre tidsskemaer (der vil være nogen til rådighed).

Hvis man generelt er i tvivl kan man altid føre fra starten af kampen.

Den eneste fast regel jeg vil sætte, er at hvis en spiller ønsker at føre tidsforbrug, skal modstanderen godkende dette og aktivt tage del i skemaførelsen.

- JP -
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: Krøldrup on 30 September, 2016, 20:12:16
Quote from: JP on 30 September, 2016, 16:54:28
Som jeg tidligere har skrevet, skal man komme til dommeren (mig) i tilfælde af slowplay.
Som jeg også har skrevet så burde det være til at se i løbet af meget kort tid om der er et urimeligt tidsforbrug fra den ene spiller. I den slags tilfælde vil der bliver truffet en afgørelse på stedet om følgende.

Men det er meget vigtigt at man med det samme man er i tvivl om der er slowplay, fortæller sin modstander (på en pæn måde) at man mener at tiden ikke bliver brugt ligeligt. Og derefter begynder at føre tidsskemaer (der vil være nogen til rådighed).

Hvis man generelt er i tvivl kan man altid føre fra starten af kampen.

Den eneste fast regel jeg vil sætte, er at hvis en spiller ønsker at føre tidsforbrug, skal modstanderen godkende dette og aktivt tage del i skemaførelsen.

- JP -

Og siger personen nej?
Det er som at bede en instans om at efterforske sig selv.
Title: Re: Velkomst og de vigtigste første ændringer.
Post by: JP on 30 September, 2016, 20:48:00
At sige nej til at skrive tider op på et stykke papir er det samme som at sige at man vil snyde og godtages ikke.

Hvis min modstander siger inden kampen at han gerne vil føre tidsforbrug SKAL jeg sige ok og være med til at huske det. Alt andet accepteres.
Længere er den ikke.