News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

figurspillere og andre terninger end d6

Started by Øjlen, 06 May, 2018, 23:47:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Øjlen

de fleste herinde har nok d6'ere nok til at fylde et mindre badekar, men pusler med et regel system og ville høre hvad folks holdning til terninger som ikke er 6d'ere er?

tænker at man max ville kunne komme til at rulle 1d10+1d12 eller 3d12 samtidigt.

Waaargh

T6 er smart hvis man ruller en del terninger, T8 kan nok lige gå. T10 og T12 ligger ustabilt.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Kristian

Jo flere sider terningen har, jo større bliver udsvinget.
Der er sikkert nogen der ved meget mere om det end jeg, men der vil være større rum for tilfældigheder ved at bruge få terninger med mange sider, end hvis du bruger mange terninger med få sider.

Hvis det er det du går efter, så bare fyr løs.
Konge af Lethian!

Skilkoff

rosenaa

d10 er den terning som eftersigende har den bedste %chance for at give det mest spredte resultat

GURPS bruger - så hut jeg visker - kun d10, og det som % terninger...

Med terninger som er større end d6, gøres spille også mere avanceret - så det kommer Meget an på hvilken aldersgruppe du sigter efter..

Jeg har selv lavet mange spil efterhånden (aldrig udgivet) som bruge d6 - mest af alt fordi de er nemmere at komme til, og alle har dem og børn kender dem uden at skulle have en forklaring

mht. d4 så er der den gamle og den nye udgave - hvilket er ret så forvirrende ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

casper h

Quote from: rosenaa on 07 May, 2018, 10:27:14
mht. d4 så er der den gamle og den nye udgave - hvilket er ret så forvirrende ;D
Er ikke sikker på jeg ved, hvad der er den gamle og hvad der er den nye?

Danny

Quote from: casper h on 07 May, 2018, 12:43:28
Er ikke sikker på jeg ved, hvad der er den gamle og hvad der er den nye?
Det er nok om resultatet på terningen er oppe eller nede på terningen...

Christofferj345

Det gamle Chronopia og Warzone: Mutant Chronicles brugte D20'ere. Efter sigende skulle det have været et udmærket system. Jeg har bøgerne, men har bare aldrig læst systemet igennem.

Personligt er jeg ret stor fan, i mange henseender, af at bruge andet end D6. Fordelen ved at bruge noget "større" som D10, D12 eller whatever, er også at statsene på enheder kan blive mere "spredte" om man vil... Mange gange synes jeg at D6 er lige simpelt nok. Eks. er Warhammer 40k, hvor forskellen på en Space marine power armor, og en imperial guard møgarmor ikke er særligt stor, i forhold til hvad den egentligt burde være... samme kan siges om styrke, toughness osv. osv... Muligheden for at gøre forskel på svageste, og stærkeste bliver nemmere, om man vil.

rosenaa

Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

guapo

Er stor fan af D20!

Både Dark Age og Infinity bruger D20 og det giver, som nævnt, mulighed for en stor spredning i enheder fra greenhorns over regulars til veteran, elite og über-enheder.
Især Infinitys Face-to-face-rolls giver mig en cinematisk følelse af tingene...
Smile, it enhances your face value

blomkaal

d10 er den terning som eftersigende har den bedste %chance for at give det mest spredte resultat

Eh... Hvad?!

--

Statistisk set er det antallet af terninger, og ikke antallet af sider, der er interessant. Antallet af sider er, groft sagt, bare et spørgsmål om detaljegraden i resultatet. Det sagt, så synes jeg at den gamle d6 er en smule kedelig, og kan godt lide når der tænkes lidt ud af boksen, terningemæssigt.

guapo

Lidt off-topic men,

Skirmish systemet Whack&Slaughter har et ret opfindsomt bud på brug af d6:

Man farver 'pips'ne (hullerne) i terningerne med forskellige farver (eller på de medfølgende karakter skemaer) og det angiver så din karakters Defence, Melee, Magic osv. Man starter med seks terninger (så vidt jeg husker) og mister dem så efterhånden som man bliver såret, hvilket nedsætter både ens evner og movement. Man kaster således alle terningerne og tæller så den relevante farve -hvis man forsvarer sig mod et Melee-angreb tæller man de blå pips, Melee de røde (så vidt jeg husker ??? ) osv.

Systemet er til brug af forhåndenværende figurer og lægger op til WYSIWIG, så man f.eks kun kan købe flere blå Defence 'pips' hvis figuren har ringbrynje eller pladerustning.

Regelsættet er selvudgivet og gratis at downloade og virker ret solidt designet :)
Smile, it enhances your face value

rosenaa

Quote from: blomkaal on 09 May, 2018, 09:57:37

Eh... Hvad?!
--
Statistisk set er det antallet af terninger, og ikke antallet af sider, der er interessant. Antallet af sider er, groft sagt, bare et spørgsmål om detaljegraden i resultatet. Det sagt, så synes jeg at den gamle d6 er en smule kedelig, og kan godt lide når der tænkes lidt ud af boksen, terningemæssigt.

Det er udregnet efter det gennemsnit som en terning giver når den bliver kastet 1000 gange  :)

Waaargh

Så burde T12 jo slå den på stregen og T20 være dobbelt så effektiv.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

tangopop

D10 er vel "nemmest" at gå til, hvis man starter med en ønsket sandsynlighed, som skal reflekteres i terningerullet....
"Jeg ønsker at dette rul skal være svært og jeg giver det derfor en sandsynlighed på  30%"
- På en D10, giver det 3 mulige udfald 1-3, 8+ eller noget helt vilkårligt så som fx. 2,7,8
er det for svært eller nemt, så justerer man bare op og ned med 10% . Bum! - jobs done!
Ønsker man at ændre sværhedsgraden med 5% ad gangen, benytter man en d20 istedet.

Med en d6 er man lidt mere låst i sine muligheder. 1/6, 1/3, 1/2, 2/3, 5/6 og 1/1 som sandsynlige udfald.
Ønsker man flere udfaldsmuligheder, kan man naturligvis tilføje ekstra terninger, men det øger også kompleksiteten i sandsynlighedsberegningen, da normalfordelingen jo ikke er liniær. Ligeledes er det også forskellige metode til at aflæse udfaldet. - er det det samlede antal øjen? antal successes-rul eller en combination....

Har spillet nogle forskellige systemer, hvor success-udfaldsfaktoren  var ens, men hvor din træning/evner/exp bestemte hvilken type terning du rullede med.  Hvis man fx skulle rulle 4+ for success og man var mega dårlig, fik du en D4 (25%), almindelige fik en d6 (50%), og elite fik en D8 (62,5%)
Det var meget sjovt, men måske også lidt skævt i forhold til successchancen samt begrænsende i mulige udfald...

Husker også et gammelt regelsæt fra 60'erne eller 70'erne, som havde en table med sandsynligheder fra 1-100%, samt. hvilke udfald det krævede med x-antal D6 terningner  :o  Når reglerner så sagde at der var en 67% sandsynlighed, slog man op i tabellen og så at man skulle slå dit- eller dat med 5 D6-terninger 8) - tror at det var efter det, at man opfandt alle de andre terningner  ;)

/thomas

tangopop

Quote from: Waaargh on 11 May, 2018, 08:50:34
Så burde T12 jo slå den på stregen og T20 være dobbelt så effektiv.

for slet ikke at snakke om en D100 :P

rosenaa

Nøh... det var nu formen på terningen og ikke antallet af øjne

Og d100 er så ustabil at den aldrig kan komme med i betragtning  ;D

Torben Kastbjerg

Hurtig kommentar fra en der har udgivet et figurspil:

- Terningetypen er ikke afgørende for dit spil, det er afgørende om det opfylder de designmål du sætter dig og om spillet er sjovt for dig.

- Større type af terning giver en større spredning, hvilket kan medføre at spillet bliver for tilfældigt til nogens smag (se Frostgrave).

- Beslut dig for hvor stor en spredning, eller rettere hvor stor en effekt spredningen, du vil have i dit spil førend du bestemmer typen.

- Lav ikke et spil med nogen forhåbning om at folk kommer væltende til eller at du laver en storsællert; hvis ikke du har din egen figurlinje til spillet skal der en meget stor omgang PR til eller et yderst unikt selling point til (at det er sjovt for andre end dig også) førend det bliver noget du kommer til at spille med andre end dig og dine venner.

- Lad ikke ovenstående afskrække dig; hvis du gerne vil lave et spil, så lav det endelig! Det er stadigvæk noget af det jeg personligt synes er det sjoveste i denne hobby :)
Terninger & Tinsoldater, Pladder & Penselstrøg samt Blog for the Blog God - de hippeste nye blogs på Powerfist!