News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Tanker om 6th og begyndelsen af et AS

Started by Ilithien, 29 December, 2013, 12:00:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ilithien

Jeg vil i det følgende prøve at nedfælde mine tanker omkring 6th edition. Der vil både blive plads til ris og ros, da jeg synes den "nye" edition har medbragt både gode og dårlige ting. Jeg vil starte med de ting som jeg synes er at bevæge sig i den rigtige retning:

Ros
Random charge length: Nårh hvad man noob, så synes du måske det bare er fedt at det hele bare er heldbaseret? Nej, jeg synes at det er langt federe, at der er noget og hente, ved at satse lidt. Samtidig med at man kan lokke sin modstander (og dog blive straffet for det), for lad os være ærlige det er ikke top svært at holde sig 6,5 tommer væk fra en modstander. Det giver et mere dynamisk spil, og jeg har oplevet væsentlig mindre fedtspilleri, og det synes jeg er en super ting.

Premeasure: Ja tak. Så simpelt kan det siges, det er langt nemmere at blive enige om tingene, hvis man lige kan smække et målebånd ned og se, jamen der er 8,4 tommer fra basekant til basekant, så der skal bruges 9 for at kunne charge. Det andet endte i noget fnidder, og kunne ofte ende i en (heftig) debat, hvis det var afgørende for spillet.

Overall feel: Jeg synes at spillet føles godt, når man spiller det med andre, der ikke lige er i deres første 20 kampe, jeg har selvfølgelig også spillet en del spil efterhånden, men jeg synes at for det meste så glider spillet som det skal. Dette element er selvfølgelig også præget af hvem man har som modstander, men forventningsafstemning, er jo det nye sort (Nej, det har alle dage været det sorte), så man kan komme rigtigt langt ved lige at drøfte lidt omkring hvilket spil det er man ønsker, inden man begynder at rulle terninger.

Mindre transport spam: Hvis vi ser bort fra bølgeslanger, og flyers, så synes jeg antallet af transports er faldet markant. Måske er biler blevet lidt for sårbare, men det har i hvert fald hjulpet på, at det ikke bare er bilpark imod bilpark. TOP FEDT.

Ris
Dette afsnit skal ikke handle om at nogle hære (Eldar og Tau) er klamme, der har altid været nogle hære der er i toppen, og det tror jeg er kommet for at blive. Så dette skal mere handle om de generelle regler og tendenser, hvor jeg synes at hobbyen er på vej i den forkerte retning.

Model size creep: Denne del, handler om, at for mig at se, skal hærene give mening. Når man spiller et 1850 points slag, så spiller man kun et udsnit af et langt større slag. Men det betyder jo så, at det ikke giver meget mening, hvis det lige er dine 1850 points, der har 2-3 land raiders med, eller wraith knights (som jo er en lille titan). Tingene er som udgangspunkt fine, men måske en wraith knight (eller andre store dudes), pr. 2500 points, eller noget i den retning, og det ser jo ud til at dette har banet vej for at have super heavies med i almindelige spil. Nu skal det lige siges, at det ikke kun er eldars super dude, jeg ikke bryder mig om, det er faktisk de fleste ting der er større end en dreadnought.

Flyers, fortification, allies:Disse tre ting, styre jeg så vidt muligt uden om. Tror der har været nok tråde om disse ting, så vil ikke give så meget kanel her, men blot lige nævne, at jeg ikke synes disse er the way to go.

Barrage = sniper: Dette må jo være en brainfart, det giver ikke meget mening, at noget af det mest effektive til at fjerne karakterer, er et no line of sight, in direct frag granat.... En lille ting, men jeg undre mig hver gang jeg oplever den.

Hvad skal alt det her skriveri og brok så til for? Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg har i noget tid gået og leget med tanken om et AS. Dog må jeg personligt sige, at jeg faktisk ser den eneste vej frem som værende point adjustment. Hvis målet er at etablere et spil hvor nærkamps scouts, er lige så valide som en dæmonisk grillkylling. Dette har miljøet, i hvert fald sådan som jeg har oplevet det, forsøgt at træde i en stor bue uden om. Men mere om dette, når jeg næste gang, vil prøve at skrive lidt om intern vs ekstern balance.

P.S. Faktisk er det ikke min intention, at starte en brokke tråd, men forhåbentligt kunne der komme noget konstruktivt ud af alt dette på et tidspunkt.
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

Ilithien

Den interne og den eksterne balance
Jeg skal i den nærmeste fremtid lægge hovedet i blød med et par andre gutter i forhold til udformningen af et AS. Derfor vil jeg her nedfælde lidt generelle tanker omkring balancering som forberedelse til den forstående opgave. Hvorfor er et AS vigtigt? Jeg ser AS som en nedskrevet forventningsafstemning, to spillere har derfor samme tanke om hærenes niveau hvis de er lavet med et specifikt AS i mente. Til en given kamp, er det vigtigste den eksterne balance, det vigtigste er at bringe codi i niveau. Ser vi balance i et lidt større perspektiv end en enkelt kamp, bliver intern balance også vigtigt. Det er essentielt, at der for den enkelte spiller er flere builds for sin hær. Derfor ser jeg det som et AS fornæmeste at skabe så mange valide builds i de forskellige codi som muligt.

Ekstern balance
Skabes ved at enten straffe hårde hære eller buffe de svage, ofte set som begge dele. Dette kan f.eks. være ved at give hære flere eller færre points, eller ved at give generelle restriktioner på top hærene, begrænse gentagelser osv. Problemet er her, at det fortsat er de samme slags hære man ser. Da tophærene fortsat (og nu nærmest er tvunget til at) tage de stærkeste enheder de har til rådighed = BIS (Best In Slot). Et problem ved de nuværende systemer, er at de ofte begrænser gentagelser, hvilket ofte ikke rammer tophære. Top hære har ofte flere strenge at spille på, og derfor rammer en anti-spam regel de dårligere hære hårdere end de stærke. Der er altså forskel på reglens intention og dens effekt.

Intern Balance
Ofte ser man ikke meget forsøg på dette. Da det ikke er AS'ets skyld hvis du har lavet en dårlig hær. Det er der selvfølgelig en del sandhed i, men et hvert godt system vil have skabt større balance imellem IG Ogryns og Heldrakes. Tror mere dette skal ses i det arbejde der ligger i at gennemgå hver eneste enhed i spillet, og straffe/belønne den i forhold til en abitrær grænse. Systemer der forsøger dette, bliver ofte også "tungere", da de går ind og arbejder med enkelte enheder og kombinationer. Jeg tror kun intern balance opstår, når de dårlige enheder for en værdi. Det skal ikke handle om, hvor mange skod enheder om man skal have med, for at måtte medbringe noget locco. Men mere at valget skal stå i mellem at vælge en del dårligt eller lidt godt. Forhåbenligt en blanding af disse.

Selvfølgelig bliver disse systemer aldrig perfekte, men man må arbejde hen imod noget hvor balancen er større end den er nu. Næste gang, et mere konkret på hvorledes et AS kan udformes.
Battle Brother

Ilithien

Jeg har i noget tid tænkt lidt over et AS, lige nu kaldet AT (Army Tax). Systemet vil tage udgangspunkt i nogle antagelser/ideer:

• Flyers og flyvende monstre er gode
  • Shooting > close combat
  • Vi skal ikke ændre på regler
  • Allies kan være problematiske
  • Fortifications er kedelige/spilødelæggende

Det systemet vil, er at give spilleren flere valide muligheder for hvad der kan medbringes. Da der ikke skal ændres i regler, så må der gøres noget for at løfte de svagere enheder. Systemet vil tage udgangspunkt i 2000 points, men følger så noget "moms" med flere enheder. Derfor vil man som spiller   kunne vælge imellem enhed A eller 2 gange enhed B. Umildbart påtænker jeg at lave en light version, som skal være meget simpel som skal have fokus på pick up / cassual games. Og så en noget mere gennemarbejdet og micro adjustment orienteret, hvor fokus ligger på at skabe et system der kan bruges til en turnering. Et eksempel:

Wraith Knight 75/100/100

Dette betyder at den første Wraith Knight koster 75 points i AT og de følgende koster 100. AT er noget der trækkes fra udgangspunktet (2000) inden enhederne betales. Altså vil man, hvis man tager 1 wraith knight uden noget, og 1 med 2 x shruiken cannons have 1315 (2000-240-75-270-100) points tilbage til resten af sin hær, hvis vi antager at man ikke har andre enheder med der koster AT.
Battle Brother

Quaade

Lidt hurtig kritik. Det er blevet forsøgt før med AS hvor der er blevet justeret på pointpriser og det er hver gang endt med noget rod fordi det skaber usikkerhed hos spillerne om hvad deres ting egentlig koster.

En anden observation jeg har gjort mig er at de fleste AS går efter den eksterne balance.
I min erfaring er den bedste måde at opnå ekstern balance ved først at kigge på den interne.

Den eksterne balance kigger altid på hvor godt x fra den ene hær er i forhold til y fra den anden.

Når man balancerer på den måde overser man hvor meget x er værd for hæren internt og der er meget stor forskel på hvor godt noget er i forhold til en anden enhed og til hvilken værdi/styrke som den tilføjer den hær som den er fra.
WarCor-Danmark. Er du interesseret i at prøve eller høre mere om Infinity the Game, send mig en PM og vi finder ud af noget!

Ilithien

Quote from: Quaade on 16 January, 2014, 00:18:44
Det er blevet forsøgt før med AS hvor der er blevet justeret på pointpriser og det er hver gang endt med noget rod fordi det skaber usikkerhed hos spillerne om hvad deres ting egentlig koster.
Groft modsvar: At folk ikke kan formulere deres AS ordenligt, og at nogle mennesker ikke kan/gider sætte sig ind i det, er og har altid været et problem.

Mere seriøst modsvar: Det er klart, at hvis elementer reelt set bliver sat op i pris, så kan det være svært hurtigt at regne ud, og hvis man fjerner noget kan man få både enheds points og AT points tilbage. Så selvfølgelig giver det nogle små fiflerier og regnen frem og tilbage. Måske er det fordi jeg er mærkelig, men personligt synes jeg faktisk, disse små justeringer er ret sjove. Med det sagt, så skal systemet selvfølgelig være til at gå til. Så der er logisk set et max niveau af kompleksitet det kan have.

En anden observation jeg har gjort mig er at de fleste AS går efter den eksterne balance. I min erfaring er den bedste måde at opnå ekstern balance ved først at kigge på den interne.
Det gør de fleste AS også (de skriver jeg også selv). Men denne tilgang skaber for mig at se kun et minimum af variation. Og er derfor ikke den optimale tilgang, til det jeg mener et AS skal kunne.

Når man balancerer på den måde overser man hvor meget x er værd for hæren internt og der er meget stor forskel på hvor godt noget er i forhold til en anden enhed og til hvilken værdi/styrke som den tilføjer den hær som den er fra.
En razorback er ganske rigtigt ikke det samme i Space Marines, Blood Angels og Space Wulfs. Og det giver selv følgelig også lidt udfordring, men så må man jo ramme disse elementer forskelligt i de respektive hære.
Battle Brother

Ilithien

I de seneste dage, har der været en god debat på vores klub-subboard om AS, dets rolle og udfordringer. Både denne debat, og min snak med forskellige andre AS entusiaster, har givet rigtigt mange gode indspark. En af de vigtigste er nok, at hvis man vil tage udgangspunkt i de dårligste choices, så skal alle andre enheder ændres i pris. Hvis man derimod tager udgangspunkt i middelenhederne, og koncentrere sig om de største udstikkere både de gode og dårlige, så kan man opnå noget næsten tilsvarende for væsentlig mindre arbejde.

Quote from: Ilithien on 18 January, 2014, 11:55:31
Men min ide (i samråd med flere mennesker er):

1) Der tages kun fat i problembørnene. Det vil sige de der stikker for meget ud, det værende både i den ene og den anden retning.

2) Midlet der tages i brug, er pris ændring for enheder.

3) Der indsættes en eskalerings pris, så gentagelser straffes.

4) Der sigtes efter et lavere powerniveau.

5) Man gør sig klart, at målet ikke er perfekt balance, men derimod at skabe et meta, hvor der er flere 'viable builds'. Vi kommer ikke uden om, at der er noget der er stærkere end noget andet. Men hvis man har lavet et system hvor der er 10-15 stærke builds i stedet for 3, så tror jeg man er kommet ret langt.
Battle Brother

Ilithien

Lidt flere tanker:

Som følge af lidt debat i klubben omkring lister til en intern liga, havde vi en dejlig diskussion om meta og hvor 40k er lige nu. I den forbindelse bed jeg mærke til en kommentar specielt, nemlig at den hær jeg havde lavet, var noget fjollet noget. Men er det mig der er gammel og sur, eller er det "problematisk" når tacticals, assualt marines og devestators er fjollet? Der ligger altså en forventning om at jeg medbringer noget (i mine øjne) gøgl. Det er en smal sag, at lave en liste der er 1000 gange bedre end den jeg spiller pt. Kunne medbringe Mephiston, storm raven, landraider og flyvende dreadnought. Den hær er langt bedre end en hær med standard lib, 10 tactical med razorback, 10 death company, 10 scouts og 6 devetators. INGEN TVIVL OM DET.¨

Men jeg vil hellere tabe spil med en hær jeg synes der er cool, end at vinde spil med noget jeg ikke rigtigt kan se det fede i.
Battle Brother