News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Fredags Mathhammer #9: Boost din Brynje

Started by Glitter, 21 March, 2016, 21:50:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Glitter

Med den niende alder har en lang række units (og rigtig mange hvis ikke alle slåsser-characters) fået mulighed for at opgradere deres helt umagiske rustninger – fx fra Heavy armour til Plate armour.

Kan det betale sig? Det er selvfølgelig umuligt at svare præcist på, da et armoursave som bekendt forringes af styrke og armour piercing og derfor er meget situationelt. Men kan man sætte nogle realistiske scenarier op og regne ud fra dem? Ja da. Og således blev det denne uges Fredags Mathhammer-emne.

Første præmis: Det, vi regner på, er hvor relativt mange ekstra wounds, et unit kan holde til, hvis du pimper deres plader. Dette kan du så holde op imod hvad det ville koste i stedet at købe disse "ekstra wounds" i form af flere modeller. Det er selvfølgelig en simplificering, da der både kan være grunde til at man gerne vil have mange billige modeller (Fx pga steadfast) eller nogle færre lidt hårdere (fx pga bedre combat results). Eller nogle flere lidt hårdere for en højere pris - fx hvis man ikke er begrænset på den samlede pris men på antallet af modeller.

Og så er der jo det med forskellig Strengths (S) og Armour Piercing (AP). For at regne på det, må man prøve at gætte på hvad den aktuelle unit kan blive udsat for på slagmarken. Her skal man overveje adskillige faktorer, ikke mindst:

• Metaet – hvilke(n) hær(e) skal du møde, hvad er restriktionerne, hvad plejer din bedste ven ALTID at spille med...?
  • Unitet - Hvad er det for en type? Er det et oplagt mål for kanoner (S10)? Eller for katapulter (S3)? Har det høj toughness, så det næppe tiltrækker mange lavstyrkeskud? Er dets rolle at slås med monstre?
  • Din liste - Hvordan ser den ellers ud? Er der mange andre units med god rustning, eller er dette det eneste oplagte mål for Git Launchers, Toxic Attacks og andre ting med AP(6)?
Med alle disse relativerende faktorer in mente kan du måske godt alligevel sjusse dig frem til hvad dit unit realistisk set vil få i hovedet. Og så kan man regne på det.

Men lad os lige varme op med at se hvor stor fordelen er, hvis du altid fik det fulde udbytte af en rustning – hvis du med andre ord kun får S3 eller lavere til bøtten:

• Fra intet save til 6+ skal der i snit 6 wounds til at dræbe hvad der før blev ryddet med 5. Hver model holder derfor 6/5 = 1,2 gange længere. Med andre ord kan det maximalt retfærdiggøre en merpris på 20% at tage en light armour på – og altså kun hvis du regner med udelukkende at møde ting med max S3.
  • Fra 6+ til 5+ er forbedringen 25%.
  • Fra 5+ til 4+: 33,3%
  • Fra 4+ til 3+: 50%
  • Fra 3+ til 2+: 100%
Hurtig pointe: Jo bedre din rustning er i forvejen, des mere værdi er der i at forbedre den (og ja, at gå fra 2+ til 1+ er naturligvis værdiløst (0%), hvis du kun møder S3).

Men det var jo i det tænkte scenarie, at intet har mere end styrke 3. I praksis skal man imidlertid være forberedt på at blive ramt af lidt af hvert, og hvor meget det så er, er som sagt ganske situationsafhængigt. Så her er tre forskellige scenarier – et blødt, et semihårdt og et ret hårdt. For nemheden skyld tænker jeg bare ting med AP ind som ekstra styrke.

Det bløde: Du ved, at din modstander har en masse S3 skydning, en smule S4 og S5 nærkamp, og en enkelt S10 ting. Et realistisk bud for dit unit er, at det vil blive ramt af 50% S3, og så lige meget S4, S5 og S10. Nu er tallene:

• Intet til 6+: 10%
  • 6+ til 5+: 17%
  • 5+ til 4+: 26%
  • 4+ til 3+: 39%
  • 3+ til 2+: 78%
  • 2+ til 1+: 17%
Hurtig pointe: Selv i et temmeligt blødt scenarie er værdien af et 6+ save relativt begrænset. Koster light armour 1 point? Så skal manden mindst være 10 point værd før det giver mening.

Det semihårde: Din modstander har en del St4, 5 og 6 og adskillige ting med S10. Ud af 12 skud forventer du 1x S3, 3x S4, 3x S5, 3x S6 og 2x S10. Så ser det således ud:

• Intet til 6+: 2%
  • 6+ til 5+: 7%
  • 5+ til 4+: 15%
  • 4+ til 3+: 26%
  • 3+ til 2+: 44%
  • 2+ til 1+: 49%

Det (ret) hårde: Din modstander er lavet af kanoner, toxic og lanser. Du forventer at møde 2xS4, 3xS5, 3x S6, 2x S7, 4x St10/ ting med AP(6). Så ser det således ud:

• Intet til 6+: 0%
  • 6+ til 5+: 3%
  • 5+ til 4+: 8%
  • 4+ til 3+: 16%
  • 3+ til 2+: 27%
  • 2+ til 1+: 48%
Hurtig pointe: Det er næsten umuligt at stille et scenarie op, hvor der ikke er økonomi i at forbedre til 2+ og 1+   

Et eksempel: Et unit Iron Orcs har normalt Heavy Armour og Shield (4+) De koster 13 point og kan opgraderes til plate armour for 2 point/stk. Det er +15% i pris. I et blødt scenarie er det rigtig godt, selv i det semihårde giver det mening, og det går ca. lige op i det ret hårde. (Bemærk at det her primært handler om at tage imod skydning undervejs, da mange smider skjoldet, når man når nærkamp. Uden skjoldet går det kun lige op i det semihårde scenarie).

Et eksempel mere: Reiters har normalt et 5+ save og koster 15 pr. model. De kan opgradere til 4+ for 2 point (=+13%). Det går lige op i det semihårde scenarie, men er en dårlig forretning i det ret hårde.

Så helt overordnet er budskabet – der er rimelig god økonomi at forbedre høje saves, mens de lavere – not so much. Men inden du beslutter dig, så  – kig på metaet, din unit og resten af listen. Er din modstander lavet af toxic, og har resten af din hær intet save – så er det nok ikke lige i dag, du skal bruge point på at opgradere dine riddere.

Note: De ovenstående scenarier er hevet ud af relativt fri fantasi. Kom med noget mere reelt i kommentarerne, og jeg skal med glæde smide det ind i mit excelark. Så får du de konkrete procentsatser for de spil, du har været igennem. Skriv hvad det er for et unit og hvad de blev udsat for.

Skilkoff

Er det Fredag  :-[ så har jeg sovet over mig igen.

Glitter

Quote from: Skilkoff on 21 March, 2016, 22:05:17
Er det Fredag  :-[ så har jeg sovet over mig igen.

Du har vist glemt sommertid.

Koller

Lækkert! Sidder og kigger på nogenlunde det samme ^^
The Drunken Commander

Jeg er dværgen fra helvede - Marcus Kerns personlige lapdog.

Mr.Gobbo

Det koster heldigvis ikke 3 pts, men 2 pts for at give Iron Orcs en omgang Plate Armour. Vil du prøve at lave et regne-scenarie med den korrekte pris?
T9A Executive Board member

Mr. Gobbo's Tricksy Gits: https://www.youtube.com/c/MrGobbo

Glitter

Quote from: Mr.Gobbo on 30 March, 2016, 15:43:22
Det koster heldigvis ikke 3 pts, men 2 pts for at give Iron Orcs en omgang Plate Armour. Vil du prøve at lave et regne-scenarie med den korrekte pris?

For sæven! Godt set. Aner ikke hvorfor jeg har læst det som 3 point. Tak. Og det er rettet. Det gør det selvfølgelig bedre at opgradere.