Vejen til Warhammer

Started by Carny, 24 September, 2010, 09:38:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Carny

post 1

Min vej til Warhammer.

Mit første møde med warhammer var i et sommerhus for hvad der vel efterhånden må være 14-16 år siden. Glemt på et af værelserne lå 3-4 stakke "white dwarf" blade.  Jeg vidste godt at warhammer fandtes. Da jeg var lille var det noget min ældste fætter gik meget op i (og som man absolut ikke måtte lege med). Men nu bladet. Jeg husker en Battle report- high elves ledet af en troldmand kaldet Teclis over for en skavenforce leder af en Gray seer kaldet ThanQuael (eller noget i den dur)
Og billeder af malede figurer og scenery – magi, tactik, tilfældighed. Jeg var helt henført. Desværre var der ikke rigtig budget til den slags i mit 13 årige liv – min venner spillede magic og computer så lommepengene skulle jo bruges på computerspil og dyrt pap, men jeg kan stadig huske den battle report.  Tiden flyver og jeg kommer på efterskole, begynder at spille rollespil, holder op igen, begynder igen – pludselig er man i fast forhold og på universitetet, men man standser stadigvæk op udenfor Dragons Lair og tænker: det kunne da være sjovt og på et tidspunkt er jeg tæt på at købe en teclis figur og lidt maling, men der skal drikkes bajere og der skal kloges og kæresten skal passes.

Så sker det at man bliver single og specialestuderende og har derfor ikke nævneværdig tid til bajere og så var det jo lige pludselig at man så den der island of blood og samtidig blev man udsat for pres af en gruppe venner der spiller warhammer og jeg tænkte: Nu skal det være. Fanden edeme.

Og jeg købte en halv IoB, en Battalion og en noble sprue. Foretog lidt "brugt figurs indkøb" på dette fora og har nu et projektsideløbende med specialet: at stille 1500 points høj elvere i en pæn malet stand inden jul. Jeg aner ikke om det er realistisk – jeg har ikke malet siden obligatorisk billedkunst i 3g, men jeg agter at prøve!!!!

Den 1500 points hær blive en defensiv styrke centreret omkring en archmage (jeg bruger mage figuren fra IoB – shoot me) og hans garde – swordmasters backet op af almindelige soldater (sea guards, archers, en RBT) og hans trofaste ørne.
Hvis jeg ikke bliver sindssyg af lim, malingsdampe og fortrængt sexuel frustration så er tanken gradvist udvikle hæren til en 3000 points hær centreret omkring the white lions of Chrace, lion chariots og den debile Prince på grif der følger med IoB. Jeg er klar over at det spilmekanisk optimale vist nok er en drage, men nu har jeg en grif og den har løvetema og så må hæren altså lide for det.

Well – Bloggen kommer altså til at spænde bredt, den blive både en maleblog, men måske især en spil blog hvor mine overvejelser om strategi og taktik -  fra et newbie perspektiv vil blive skamløst luftet.

I den forbindelse efterlyser jeg i øvrigt nogle ting:
Lothern sea guards og Sword masters fra island of Blood – jeg har brug for store regimenter af disse (i hvert fald af sea guarden) og mangler omkring 10-15 af disse og måske 10 swordmasters eller deromkring – ingen command-figurer dog og hvis nogle vil sælge disse så køber jeg dem gerne for en rimelig pris.

Efterlysning 2: modspillere? jeg har primært planer om at spille mod den gruppe af venner der introducerede mig, men når man nu har brugt så mange penge på legetøj så... Det skal dog siges at det ikke er aktuelt endnu. Jeg har endnu ikke fået halvdelen af alle mine miniatures ind af døren og slet ikke påbegyndt samling endsige maling af hæren.

efterlysning 3: gode guides til hvordan en begynder opnår en god "table top standard" for sine figurer.

jeg håber folk gider at læse med – i al fald: velbekomme.

Carny

Dette er bare en lille post som giver en status af hvad jeg har købt:

fra ny ejer jeg 1 IoB (minus skaven)
1 high elf battalion
1 noble sprue

derudover har jeg købt følgende brugt.

Ekstra sea guards/sword masters fra Isle of Blood (dog pga. et fuckop fra post.dk er disse ikke noget uskadt frem :( )

40 (ca) gamle rigide woodelf glade guards i et stykke plastik. Disse er beregnet til at være prøvekaniner. jeg skal jo lære at male på et eller andet.  Farveschemes og teknikker vil blive testet her. Tanken er dog at 5-10 af dem måske bliver malet så godt at de kan anvedes som shadow warrior proxies.

ca. 20 gamle rigide plastik spearmen (high elfs) som gerne skulle fungere som prøve kaniner og proxies også.

9 malede spearmen - skal bruges som testregiment- forstået på den måde at jeg kan lade dem være proxy white lions eller proxy phoenix guard for at playteste med.

+ dertil kommer ca 20 mantic miniatures som nok primært vil blive høstet for dele til conversions og reperationer.

Derudover har jeg købt en del pensler, malegrej og værktøj- et styk skærebræt.

mit værktøj er 5 pensler. 2 købt for 5 dkr i en hobby butik - en følgende med et mantic "paint set" og to gode pensler købt på anbefaling herfra powerfist.dk

et stk neglefil
en pincet-
en hobby kniv

maling fra fire forskellige producenter:
armypainter - (fra deres paintset som jeg allerede er negativ overfor da 2 af lågene ikke var skruet helt ordentligt på - jeg forventer at malingen har taget skade, men er endnu usikker derpå)
en del fra vallejo
en del fra p3
og ngoel metalliske farver fra GW.
en chaos black grunder (som jeg er blevet anbefalet fordi det skulle gøre skygger nemmere)

Endelig er jeg også faldet over en citadel battlemat.

Således bevæbnet starter min vej ind i min hobby.

Ablabab

Velkommen til!

For det første bør du nok skrive, hvor i landet du bor - det gør det lidt nemmere at finde modspillere, uden den halvde dag går med pendling.

Angående maling vil jeg foreslå dig at overveje dyp/quickshade. Jeg er selv stor fan af det, da jeg godt ved, at jeg aldrig kommer til at male særligt godt (der er også et speciale der stjæler tid i min situation), og jeg derudover er klart gladest for at spille - maling af figurer er et bump på vejen - en sten i blommen og alt det der jazz.

Quickshade (der populært kaldes dyp/dip) er en slags lak, som figures skal dyppes i - det lægger skygger og nuancer, og er en ret nem genvej til et færdigt resultat, hvis man som sagt ikke har ambitioner om at male som van Gogh, eller Jakob Nielsen. Jeg synes i hvert fald det får tingene til at gå hurtigere, og så beskytter sådan en gang lak også med slitage og "chipping" - altså at malingen slås af i flige. Hvis du vil bruge det til High Elves, der overvejende er en lyst malet hær, vil jeg dog anbefale dig at kigge på den lyseste, eller en af de lysere nuancer.

Du kan læse mere om dyp her: http://www.thearmypainter.com/

Der er også en masse vejledning og billeder af dyp-resultater her på forummet: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=10969.0

Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Carny

hej - og tak for kommentarer.

Vel 8200 og billøs hvilket nok indledningsvist begrænser min rejselyst en smule :)

anyhow - jeg har fået flere anbefalinger om dipping/shading og overvejer også at kigge nærmere på det.

Nu ser vi lige her i næste uge hvordan de ti første gladeguards ender :) (og hvor lang tid det tager)

AndersN

Jeg vil anbefale dig at overveje GW washes i stedet for dip. Fx Devlan mud, der minder meget om dip.

Det giver et markant bedre resultat synes jeg. Tjek evt. maleforummet.

Og velkommen til :)
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

Val

Quote from: Carny on 24 September, 2010, 10:14:55
hej - og tak for kommentarer.

Vel 8200 og billøs hvilket nok indledningsvist begrænser min rejselyst en smule :)

anyhow - jeg har fået flere anbefalinger om dipping/shading og overvejer også at kigge nærmere på det.

Nu ser vi lige her i næste uge hvordan de ti første gladeguards ender :) (og hvor lang tid det tager)

Jeg ville bruge washes istedet for dip, det der dip er noget farligt svineri, washes smadrer ikke din hjerne og ser, efter min mening, også bedre ud.

Jeg bor også i 8200 så hvis du vil have et spil en dag, eller nogle tips og tricks, må du skrive :)

SG
Check min warhammer blog på http://stephangarmark.blogspot.com/

Asger

Carny

post 3

Indledningsvist - tak til Val for invitationen og generelt tak for den opmærksomheden.
Jeg har nu kastet mig ud i mit livs første figurmalesessions og fuck det er ringe.

Jeg har dog endnu ikke fået mine "gode pensler", men kun mine to hobbypensler som er meget bløde og hvis spids splatter nemt. Maantic penslen er lidt bedre, men heller ikke tilfredsstillende at arbejde med -  endelig er der mantics maling som er fra armypainter. Den kan jeg ikke lide. Med undtagelse af den grønne farve og sølv farven er det hele så flydende at jeg ikke kan holde det noget sted - først mistænkte jeg mine egne dårlige evner, men lidt googlen på nettet viser at flere har brokket sig over dette paintset og at nogle af farverne er nærmest inky.

jeg har i øvrigt fremskaffet endnu et sæt Island of Blood elvere og kan således stille en fin blokkystvagter og en fin blok swordmasters.

jeg er dog lidt ked ved at male på dem så indtil videre er det mine tilsmattede glade guards der for skud.

Jeg agter at poste lidt pics af min progress når jeg får tid.

Er dog positivt overrasket over hvor lidt farve der skal til for at gøre sin figurer markant mere interessante.

Bare det at male kappen grøn på en sort grundet glade guard (der findes pt. en glade guard med en kappe i hver farve jeg ejer) gør jo en stor forskel:)

Derudover overvejer jeg at købe en hvid grunder i stedet for den sorte og så male mørke område sorte inden yderligere maling. Mange af de mantic farver jeg bruger har det svært med den sorte grunder  -måske bliver det bedre når asgaard games og waylandgames sender mig de "rigtige farver"- men jeg kan også bedre se detaljerne på hvid. Tænker at følge et tip fra nettet hvor jeg bruger hvid grunder og efterfølgende giver hud, hår, rustning og våben sort, selvom jeg vil principielt set kan gøre det omvendt. Bruge min sorte grunde og så male stof og støvler hvide før jeg fortsætter kampen :)
Jeg satser på at min første test styrke bliver på cirka 100 points med en lvl 2 mage som generel og en stor blokkystvagter som core, backet af archers og ellyrian reavers -
taktikken vil være at sætte kystvagterne (minimum 20 stk) i 2x10 formation og marchere frem over centret og når de bliver charget så lade flee og satser på deres leadership for rally og derefter skyde igen indtil de omgrupperer til 4x5 og så shoot in hold. Mine øvrige archers skal så prikke huller i modstanderen medens mine reavers dræber evt. warmachines eller mages og forhåbentlig stadig er ilive til en rear charge/flank charge på den enhed som mine kystvagter forhåbentligt "tier".
Om taktikken virker ved jeg ikke, men jeg håber  det :) Får nok mit første spil mod Skaven her i weekenden, med umalede figurer. Ser frem til om archery og mobility er vejen frem eller om der swordmasters til.

Ablabab

Generelt er hvid grunder det bedste valg, hvis du overvejende maler med lyse farver - her dækker de fleste farver også bedre, så der skal ikke nødvendigvis males i flere lag (og det er lig med færre mulighed for at lave fejl :))

Det er dog vigtigt(!) at påpege, at når det kommer til hvid spray, så er vi mange rundt omkring der mener, at det kun er GW's spray der duer til noget - de andre er for klumpede og/eller virker ikke rigtig optimalt - GW's er til gengæld lige i skabet.
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Carny

The army takes form:
Efter at være begyndt at male lidt har jeg opdaget noget. Jeg ryster sygeligt på hænderne. Damn det er irriterende. Det betyder små unøjagtigheder, men jeg er egentlig ret godt tilfreds med min evne til at lave skygger og farver -billeder følger snarest -
Efter at have spillet et par små øvespil er min endelige armylist/buylist på plads. Målet er 3000 pts

Hærens general bliver en ærkemagiker til fods- sandsynligvis med shadow, life eller high magic som fast magi valg (synes det er cool at han har sin faste magi i stedet for jeg bliver fristet til at vælge en cheesy lore når jeg kender min modstander)

Han flankeres af en Noble BSB med Great weapon .
og sin lærling, en lvl 2 mage der tage samme lore som ham. Jeg har ikke tænkt mig at skrive hvilke magiske ting de får med her. evt. fjende kunne jo spionere.

Hærens kerne bliver på 3 enheder.

20 Lothern Sea Guards på full command med skjolde. # Valgt så jeg kan spille watchtower og have noget der kan holde tårnet godt.

2x 25 spearmen med full command. I mine øvespil forsøgt mig med store blokke af Sea Guards, men er utilfreds, deres skydning er generel for ineffektiv i forhold til hvor meget de koster (med skjolde er de jo næsten lige så styre som high elfs elite-infanteri)

1x 20 Phoenix Guard -full command jeg kan godt se værdien i et +4 ward save- disse her gutter er sandsynligvis min generals livsgarde- i hvert fald i min egen mental fluff. # Flankeret af spydelvere så burde de kunne holde centeret ret godt.

2x 15 White lions (NB: De er swordmasters indtil resten af hæren er færdige fordi jeg har swordmasters) - Eftersom min hær ikke har andet shooting end den ene enhed sea guards  så bliver jeg nok lidt skudt på når jeg spiller mod shooty hære og der tror jeg lions cloak er mere værd end det ekstra attack swordmasters giver.

2x Lion chariots. jeg har brug for et eller andet hurtigt i min hær og jeg tror at en chariot på flanken er en perfekt måde at fjerne trælse fast cavalrys og lignende på og de kan så smaske modstanderen i siden når han er låst.

Rare:
4x great eagles:  Er under overvejelse, måske er det for cheasy, men eftersom jeg ikke har shooting eller RBT så har jeg brug for noget hurtigt til at neutraliserer fjendtlige warmachines og holde fortet så mine chariots og lions kan gå i stilling.

Jeg overvejede Shadow warriors, men de er så dyre at det gjorde helt ondt. Jeg har også overvejet Reavers, deres vanguard er måske bøvlet værd, men jeg er bange for om de kan klare de mere hårdføre warmachines.
Samtidig giver eagles mig også en "scout" effekt ved at tvinge modstanderen til at sætte nogle enheder før mine dyre "rigtige enheder" kommer i spil. Ved ikke om det er for cheesy, i så fald bliver de nok pillet ud og erstattet med ellyrian reavers.

Tanken bag hærlisten:

High elfs er ikke en hordehær- det er hverken fluffy eller regelmsæssigt supportet.
Derfor vil jeg ikke prøve at have 30+ spearmen/sea guards. med 9 pts pr model som den billigste option (spearmen) tror jeg simpelthen at enkel horde ville være for stor. HVis man spiller med horde high elfs så tror jeg man alt for nemt bliver flankcharget og mulet den vej.

2 blokke spydmænd på 5x25 får alle deres 21 angreb og har endda mulighed for at miste lidt folk til shooting og spells uden at deres effektivitet dykker.
De kan også støtte hinanden og andre enheder. Noget der ville være svært hvis jeg f.eks var kørt med 30 sea guards eller 35 spears. Enheden på 20 sea guards er til watchtower scenariet der nok kan blive populært efter som en af mine venner vist nok har et tårn :)
Jeg overvejede tyve archers, men sea guards bedre armor save og spears gør dem mere universelt anvendelige. Archers ville bare være kanonføde når der ikke spilles watchtower.

Phoenix Guards er så hærens kerne. 20 af dem kan være en god body guard for min general og virkelig led i kamp når de buffes op af life eller hvis deres modstander hexes af shadow. Cause fear er ikke så vigtigt som wardsavet. enheden her er den der først kvalificerer til at blive større hvis hæren skal vokse.

2x 15 white lions. Dem eller swordmasters som support. jeg har valgt 15 igen ud fra tanken om at jeg aldrig får flere ranks end modstanderen og at manøvredygtighed er vigtigere end ekstra ranks. Forest Strider hjælper dem gennem skoven (vores grupper overvejer at skove er difficult terrain som i gamle editions)
Lion Cloaken gør at de ikke bliver skudt i smader og S4 + GW gør at de kan give skade til en masse ting.
Tanken er a de skal supportes af hver sin strids vogn- således at de forhåbentlig kan fremtvinge en charge og så holde enhed så stidsvognen kan flankcharge-  Grundlæggende skal de derfor "deployes" sammen med en stridsvogn, men meget uvejsomt terræn kan naturligvis ændre dette.

Endelig er der 4 ørne som warmachine killers, "scouts" og måske kan de være heldige i ny og næ og se en squishy mage fise rundt.

Min slagorden vil som udgangspunkt se sådan her ud:

xExxExxExxExxEx
xxxxxxxxxxxxxxxxx
  XCWxSPSxWCx
  xxxxxxGxxxxx

Altså ørne(E så langt fremme so muligt - ideelt positioneret over for oplagte warmachine "placeringer". Disse placeres først og fremtvinger derved information om modstanderen. Derefter placeres Sea Guarden. Centralt og langt tilbage. I scenarier hvor han ikke sidder i et watchtower er han ment som taktisk reserve. Han kan kontracharge folk der truer med at omgå mine flanker eller lukke et hul i min linie.

Phoenix Guarden(P) rykker frem støttet af spydelvere.
Den burde kunne engage det meste af det som kravler og går på et warhammerbord.  Spydelverne skal beskytte den mod flank charges og tvinge evt. fjender til at gå i nærkamp med den headon. En af mine magikere skal følge denne formation og enten buffe den eller debuffe fjender. På flankerne er Chariots yderst. De er brutale nok til at smadre små hurtige skirmish eller vanguard enheder, men skal egentlig undgå kamp med regulære enheder-  White lions skal derimod hurtigt slås og når de først har låst modstanderens primære kampenhed så burde chariots være færdig med at jage skirmishers og kan levere et flank charge/rear charge.

Malearbejdet begynder snart for alvor. Den første enhed der gøres færdig bliver min sea guard enhed. Dem har jeg så tilpas mange redundante kopier af så jeg kan tillade mig at lave begynderfejl.
Derefter vil min archmage (en IoBmage) blive gjort færdig. Så begynder arbejdet på min første blok spearmen og derefter min første chariot og derefter min anden blok spearmen (jeg tror jeg dør hvis jeg skal male 50 spearmen i træk)- herefter skal jeg igang med en conversion, min NOble BSB skal "white lionises" med kappe, parts og et great weapon, herefter skal der males 2 great eagles og så skal der males en chariot. Når dette er gjort skal der anskaffes  to great eagles mere og efter disse er malet så skal der maes Phoenix Guards.
Når disse er færdige skal der lige males en almindelige mage (fra mage/archmage kittet) og de  primede, men umalede swordmasters gradvist udfases til fordel for White Lions. Endelig skal jeg forsøge at konvertere min ekstra IoB mage(eller den ekstra mage fra mage kittet) til en "lion mage" - en karakter hvor der også skal udvikles custom rules (målet er at lave en fed figther/mage type der i visse scenarier kan fungere som hærens general - han er ikke en del af hæren normalt- mere derom senere - målet er en sjov og fair karakter der skal være "figther/mage"  - tænker at han nok får White Lion statline + 1w, great weapon, lion cloak og faste spells fra lore of beasts, en lvl 2 - passende pris? Undervejs skal der også males en Khorlis (er et ikke det lionguard helten hedder?)

Planen for dette projekt:
Det skal stå færdigt første marts hvor jeg afleverer mit speciale.

I denne uge bliver der ikke gjort noget ved det, men i næste uge skulle der gerne males  et regiment sea guards som der så vil komme billeder af.

Ilithien

Rogerness, ville bare lige sige at jeg skam læser med her, og det er nogle udmærkede ideer/tanker du har dig. Keep up the good work!
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

Carny

Tak tak!

Det er rart at vide- Jeg bekender at jeg også med interesse læser din HE -blok.
Næste uge skulle gerne kulminere med at min først enhed (20x sea guard) står klar og måske ligefrem et billede af mine meget pinlige malerevne.

Ilithien

Quote from: Carny on 23 October, 2010, 08:36:35
Jeg bekender at jeg også med interesse læser din HE -blok.
Det er vel ikke en synd? :D
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!