News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

40k udtagelse 2014

Started by gertinc, 05 December, 2012, 09:28:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gertinc

Det er ved at være på høje tid vi starter debatten om hvordan vi sætter 2014 holdet. Der har jo tidligere været en masse gode forslag om forskellige metoder, og det kan jo være vi skal gøre noget andet end den nuværende model.

Belært af tidligere fejl må vi jo også hellere være en smule mere formelle i år, men samtidigt kan det ikke være rigtigt at vi skal bruge for meget tid og energi på selve beslutningsprocessen. Derfor foreslår jeg følgende (der ikke er til afstemning, men hvis nogen har anker imod det kan de jo selv banke en proces op .-)):

Vi diskuterer og kommer med forslag i denne tråd til og med onsdag den 19/12. Alle reelle forslag skal være fuld formulerede og praktisk mulige, dvs. evt. resourcer skal være tilgængelige (læs: dem der skal arbejde, skal være villige til at gøre det).

Den 20/12 sætter vi en åben afsteming op, hvor der stemmes om forslagene - alle kan stemme, men det jo oplagt en afsteming for 40k etc interesserede. Afstemningen løber til den 2/1-2013 og afgøres ved simpelt flertal. Ved stemmelighed afgør kaptajnen fra 2012 resultatet.

Jeg håber at vi ligesom sidste år kan få en god og konstruktiv debat, og et resultat alle kan bakke op om.

med venlig hilsen
Jens
Jeg skulle ikke have scoutet...

Kaltenberg

Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

gertinc

Og jeg vil da gerne åbne med at genfremsætte den nuværende model:

Der afholdes senest i januar 2014 holdkvalifikationsturnering som til udtagelsen i 2013, dvs. 5 mandshold, vinderholdet sætter alle otte pladser.

Alle interesserede arrangører er velkomne til at byde ind på arrangementet, er der flere der gerne vil, afholdes der en afstemning senest fra 1/9 2012 og to uger frem.

Særlige forhold som fx malekrav afgøres af turneringsarrangøren (og indgår dermed som parametre i en evt. afstemning).

mvh
Jens

edit: årstal .-)

anden edit:

Dette forslag er trukket tilbage .-)

Tun

Jeg synes måske, afstemningen skal ligge på den anden side af ETC kval 2013? At foretage en afstemning, uden noget egentligt sammenligningsgrundlag for en masse mennesker, er lidt for tidligt.

easyrider

Ja lad os da se hvordan det virker med en 5 mands turnering inden vi beslutter os for samme model næste år.
Der er altid en på powerfist.com der er parat til at give en hånd med
At tænke før man taler er som at tørre sig før man skider- Arne and
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Tun

Vi burde måske egentlig gøre noget ved det her topic på et tidspunkt?

Kaltenberg

Ja, på et tidspunkt.
jeg vil gerne foreslå at vi gentager succesen med en kval turnering. Der er ikke rigtig tid til at arrangere en anden form for udtagelse.

Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

Egnarts

Quote from: Kaltenberg on 04 July, 2013, 20:09:03
Ja, på et tidspunkt.
jeg vil gerne foreslå at vi gentager succesen med en kval turnering. Der er ikke rigtig tid til at arrangere en anden form for udtagelse.

Enig.
Eyes closed, head first, can't lose.

gertinc

Jeg er efter at have set den svenske udtagelse mere og mere overbevist om at vi skal bevæge os i den retning, og væk fra den nærmest totale genstart hvert år.

Derovre bruger de deres ranking (som vi ikke kan få, primært pga. den eklatante mangel på turneringer) til at få valgt en kaptajn, der så sætter holdet - jeg synes vi skal gøre det samme:

Kaptajnen for 2013 sætter holdet for 2014.

Vi har brug for noget kontinuitet, samt muligheden for en reel strategi, både i forhold til hære og spillere. Jeg håber så at kaptajnen (Martin/Michael) faktisk gider, og ellers må de jo uddelegere.

Afholdte turneringer der ligner ETC i formatet vil så være spillernes måde at få opmærksomhed, og komme i betragtning til holdet.

mvh
Jens

Tun

Et par kommentarer til dit forslag Jens, selvom jeg godt ved, jeg næppe er specielt upartisk :)

Jeg synes egentlig, det er en fin idé. Der er reelt ikke flere end et par turneringer om året for os 40k tosser, og der er slet ikke snakket om en ETC kval til 2014 endnu, så som jeg ser det ender vi der alligevel.. At der skal flere turneringer til Danmark er en helt anden snak.

Der er dog et par bagsider, som potentielt kan komme til overfladen:

• Folk kan mene, det er for svært som 'ny' at komme på holdet
  • Beskyldninger om venne-tjenester hvis man ser mange af de samme igen og igen
  • Hvordan vælges kaptajnen når vi ikke kan bruge ranking?
  • Risikerer vi at miste en af de eneste turneringer vi har tilbage i form af 40k ETC kval?

Som jeg ser de fire ovenstående punkter, så er det første lidt svært at svare på. Vi har 2 dugfriske unge mænd med i år. Det er både Alex og Bo's første ETC. Vi havde også en del andre i kikkerten (der må i tage vores ord for det - diskussionen om spillere er på vores interne board..). Punkt 2 kan jeg ikke gøre noget ved. Det skulle bare nævnes, for jeg gider ikke være i midten af en farce som den fra 2011. Punkt 3 er lidt centralt. Er det bare mig, som sætter 2014 holdet og så finder vi en ny kaptajn indbyrdes på holdet som noget af det første? Det er sådan vi har gjort det hidtil alligevel. De sidste par år har der jo ikke just været den store kamp om at få lov at være kaptajn. Specielt i år synes jeg, min arbejdsbyrde har været uligevægtigt stor i forhold til resten af holdet, så det forstår jeg egentlig godt. Sidste punkt kan være ret vigtigt for vores "community" herhjemme. At miste grunden til at afholde en stor turnering ville være ærgerligt.

Det aller-sidste punkt er nok om det overhovedet vil hjælpe vores hold? Vi har 5 af de samme tosser med i år som sidste år, dog med Andy som spiller denne gang. Det er jo, reelt set, meget de samme folk, der går igen.

Jeg er frisk på at "tage teten" som man siger, men der skal være rimelig bred enighed om, at det er OK, at jeg stiller holdet og automatisk får en plads, ellers gider jeg ikke det potentielle drama. Det er lidt takkeløst at være kaptajn, og hvis det munder ud i at skulle forsvare sine rettigheder og sig selv som person, så holder jeg mig langt væk :)

Nanayaah

Det er jo reelt de samme der tager afsted hvert år alligevel med lidt variation. Ihvertfald tor jeg at 50%+ af holdet vil være gennemgående. Kan ikke se hvordan at holdet hverken mister erfaring eller kontinuitet.

Synes det ville være drøn ærgeligt at blive snydt for ETC kvallen i Århus. Efterhånden en af de sidste gode 40k turneringer i DK. Samt at det fortsat er muligheden for at nye spillere kan vise deres værd og spille sig ind på lystavlen hos ETC folkene.

Mvh.
Christian

EFA

ETC-kval turneringen har fungeret fint så hvorfor droppe den? Synes det er en virkelig dårlig ide hvis kaptajnen bare sætter næste års hold. Det nye blod skal vises frem et sted og der er reelt set ingen 40k turneringer tilbage.

Tun

Der er også nogen, som skal afholde vores kære ETC kvalifikation... Så vidt jeg ved er gruppen fra de sidste par år stort set væk. Der er vist kun Morten tilbage.

EFA

Så må den jo lægges ud så folk kan byde ind på at afholde den?

AlexBware

Jeg må følge Christian i mine betragtninger, men er også enig i de punkter som Martin kommer med. Det vil være rigtigt ærgerligt, hvis vi stopper med kval-turneringen, og "blot" lader kaptajnen udpege holdet.

Når det er sagt, så er jeg er slet ikke i tvivl om, at Martin vil sætte det bedste hold, som er muligt. Men jeg mener ikke, at det gavner miljøet, hvis det blot er en mand, der sætter holdet (bl.a. pga. de førnævnte punkter). Vi har også for få 40K turneringer herhjemme til at det kan afgøres på den måde - Det vil være virkeligt svært at komme i betragtning til holdet som ny spiller (som også er nævnt før).

Selve kval-turneringen har været en super succes de sidste to år, og er også en supergod måde, at skabe opmærksomhed omkring ETC-holdet. Det er en turnering, der får folk til at tænke mere på gruppe-dynamik med listerne, samt har fokus på selve matchup-delen. De erfaringer vil gå tabt, set i forhold til selve ETC-turneringen, hvis der ikke afholdes en hold-turnering herhjemme.

Jeg mener, at vi bør holde fast i stilen med en hold kval-turnering. Formatet af denne kan man altid diskutere, men jeg mener, at det er vejen frem. Det er også her, hvor nye prospects har rigtig god mulighed for at gøre opmærksom på sig selv :)

gertinc

Jeg havde ikke forestillet mig at der ikke ville blive afholdt en 40k holdturnering i Århus, blot fordi den ikke var en udtagelsesturnering (sidst lod det jo ligefrem til at kvalifikationsdelen var det afgørende...)

Der kan jo afholdes alt hvad der er lyst til, men holdet, udtagelsen og forberedelserne ville (nok) have godt af den ekstra ro, folus og kontinuitet.

Jeg synes personligt at turneringen i Århus har været et af årets højdepunkter, og ville deltage uanset præmien.

At Martin kan være nervøs for brokkeri synes jeg er meget relevant, men hey, sådan er det næsten aliigevel, set udefra. Det synes jeg vi samlet set er kommet ret godt over, efterhånden.

mvh
Jens

Kaltenberg

Hovsa, kom der lige lidt gang i den her tråd?
Havde lidt regnet med at vi tog den op når folk kom hjem fra ETC. Men hey, hvorfor ikke nu.

Jens: først og fremmest. Kan du uddybe den her:
QuoteVi har brug for noget kontinuitet, samt muligheden for en reel strategi, både i forhold til hære og spillere. Jeg håber så at kaptajnen (Martin/Michael) faktisk gider, og ellers må de jo uddelegere.
Hvad er det for en slags strategi og udvælgelse du gerne ser? Som holdet vel og mærke ikke har mulighed for nu?

Nu er der flere punkter i spil her:
1: Mangle på turneringer er i DK. Eller rettere, mangle på spiller som har lyst til at spille turneringer i en "hårdt" miljø? Jeg synes det var super ærgeligt at TET blev aflyst sidste år. Det at det skete beskrive vel meget godt at ETC "holdets" største udfordring er, og altid har været, at tiltrække nye og afmystificere det at spille uden begrænsninger. Faktisk er det den opfattelse jeg får rundt omkring at det ikke er noget godt træk for ens image og komme på ETC holdet.

Set i det lys, så vil det at vælge en fast kaptajn være en helt forkert vej at gå.

Faktisk vil jeg mene det er vigtigere at få et godt renome omkring ETC holdet end at vi ende 1-2 pladser højre end sidste år.

Jeg vil dog her forslå at der afholdes en "varm up" turnering i ETC stil, eller i hvert fald uden restriktioner, sent på foråret. Dels for at få 2 turneringer turneringer, dels for at ETC holdet kan teste lister mod rigtige modstandere, og dels for at kunne sprede turneringerne over 2 landsdele.

Både jeg og Jens var med i buddet om at lave en ETC kval sidste år. Hvis jeg fortsætter ETC kvallen (eller lign) vil jeg gerne opfordre jens til at afholde et event-turnering i foråret.

2: ETC kval Århus (eller lign) Jeg er ganske vist lidt alene i ansvars udvalget, men jeg er klar til at fortsætte. Kan dog ikke love noget lige nu, da lokale situationen er uafklaret på dette tidspunkt. (den ser dog lys ud.)
Jeg har heldigvis en del folk omkring mig (ikke mindst stigmartyr teamet) som er klar på at hjælpe. Jeg afholder gerne en 40k turnering også selvom den ikke skal hedde 40k ETC kval 2014.

3: For at omgå fremtidige anklager om vennetjenester af den ene grund eller den anden, kunne det så være en ide om oprette en forening hvis formål det var at sende et hold til ETC hvert år? Så kunne man mødes i et demokratisk åbent forum og vælge f.esk kaptajn eller coach. Man kunne give en hånd til at få afholdt turneringer, man kunne lave events/kampagner for at få flere til at spille "ETC" stil, skaffe sponsore osv.

Ni

Som tingene er nu er der kun 2 realistisk valg:

1. Udvælgelsesturnering som de 2 foregående år
2. Kaptajnen udvælger

Prioriteringen bør være som skrevet, udvælgelsesturnering som første prioritet. Årsagerne er, som jeg ser dem:

1. Det er med til at samle hobbyen
2. Alle føler de har en chance
3. Det er pissesjovt!

At den afgående kaptajn sætter holdet ser jeg som et tegn på at holdet er døende og at det underliggende miljø ikke kan understøtte det. Det er en katastrofe! En ting er at det er sådan det er for udvælgelse 2014, men det må det ikke blive ved med. Årsagen til at det ser så ilde ud tror jeg er at der næsten ikke er en turnering tilbage. Hobbyen bør gøre alt hvad den kan for at få et antal turneringer op og stå. Jeg vil prøve at lave en anden tråd til det i 40k generelt, så må vi se hvad hulen miljøet er i stand til at gøre.

Men for 2014 er der ikke andet valg end en af de 2 ovenstående. Jeg vil hjertens gerne hjælpe med til at afholde en turnering, jeg vil dog insistere på at spille med.
TourneyKeeper.net - hjulpet spillere med at holde styr på deres lort siden 2013

Gorlak

Den her mand er både klog og har ret:

Quote from: Ni on 18 July, 2013, 08:47:52Prioriteringen bør være som skrevet, udvælgelsesturnering som første prioritet. Årsagerne er, som jeg ser dem:

1. Det er med til at samle hobbyen
2. Alle føler de har en chance
3. Det er pissesjovt!

Jeg er ham Tau spilleren fra Team Ulvestemning og vi er et skønt eksempel på hvad en ETC kval turnering kan gøre for hobbyen. Vi har været super aktive med 40k i en 5-6 år efterhånden, men kun i vores egen lille gruppe på en 10ish folk (Bræmer brødrene omtaler os konsekvent som "de der spejdere der ejer det hele :D"). Vi har årligt været på Fastaval med vores 40k, men det har også kun været vores gruppe og en anden gruppe der har mødtes og spillet.

Morten (som er en del af vores gruppe) har dog længe presset på for at få os til turneringer og sidste år dukkede vi så op til ETC kvallen. Og det var jo drøn sjovt! Og vi lærte en masse nye folk at spille dukker med, og er efterhånden blevet fasttømret som en del af "Privaten" som den åbne 40k gruppe i Århus ironisk nok hedder.

I Team Ulvestemning var der i hvert fald en stor forventning til næste års kval og vi er allerede nu i gang med at tænke lister, male dukker, planlægge matchups og overveje hvem der skal køre bilen hvis det ender i kbh.

Så hvis det alligevel er lidt de samme der kommer afsted hvert år - men der kommer en pisse fed turnering oveni - så ser jeg ingen grund til ikke at holde kval'en.

Quote from: Aslak
Jeg er overrasket over at du konstruerer sætninger vedrørende fødevarer nogenlunde rigtigt. Du lader til at have forståelse for konsistenser og sager! Havde forestillet mig noget i retning af "mår vendt i Per" eller "stålbudding med fynsk tandsten"

Ni

TourneyKeeper.net - hjulpet spillere med at holde styr på deres lort siden 2013

princelarming

Som førstegangs-kaptajn på et ETC-kval hold (Hold Kæft!) sidste år , vil jeg også gerne byde ind, og melde at den turnering i Aarhus var en fed oplevelse!

Jeg kan godt forstå betænkelighederne ved udvælgelsen af dansk kaptajn og hold til ETC-turneringen, og de fleste relevante ting i den forbindelse er blevet bragt frem her i tråden - men der er en ting jeg hæfter mig mere ved:

åbenheden
eller illusionen om åbenheden, om man vil...

Det er godt/vigtigt for et hold som skal ses som repræsentanter for Danmark (formelt eller uformelt), rent faktisk at have mødt/kæmpet/snakket med de hobbyister som de siges at repræsentere. Set i det lys er der, i min optik, ingen vej udenom en kvalifikationsturnering, selvom det også har sine problemer... At Morten/Kaltenberg mener at det er en realistisk mulighed at arrangere noget lignende igen, er bare en god nyhed...

Jeg gør mig ingen forhåbninger om at ende på det danske hold, men håber bare på at få en god oplevelse og en bedre placering end sidste år (man vil vel gerne blive bedre ;-) ), hvilket sådan set betyder at det er underordnet for mig om det vindende hold er dem der sætter det endelige hold til ETC - men jeg kan godt lide idéen, specielt også med henblik på at få flere involveret, og dermed brede holdets spillerbase ud, og forhåbentlig også opbakningen til miljøet generelt på kryds og tværs...

TLDR: Yay, Kval-turnering!
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Belial

Jeg deler princelarmings holdninger 100%. Well said sir.

Det var overraskende sjovt at være med.

Tun

Det jeg godt så skete var at turneringen blev holdt uanset hvad. Turneringer er fede, holdturneringer er mega-fede.

Problemet for mig er, at jeg synes, ETC Kval ligger for sent (rent kalendermæssigt) til at udvælge spillerne for derefter at kaste sig over hære, codexer, osv. Det er min erfaring efter et par år på holdet. Der er brug for mere tid til at få tingene til at fungere korrekt, og en total genstart fra år til år er noget lort.

Hvis folk derimod ikke gider deltage i en turnering, hvis den ikke hedder "ETC Kval" er det jo også noget rod, men det lyder ikke til at være tilfældet.

gertinc

Det er jo super godt at alle, uden undtagelse tilsyneladende, er enige om at etc-kvallen var/er en kæmpe succés.

Mit forslag går udelukkende på at fjerne etc-billeten som præmie, jeg håber da virkleligt at der uanset hvad bliver afholdt en holdturnering af den kaliber.

At kunne sætte holdet mere frit, og ikke være låst af de fem pladser fra vinderholdet tror jeg virkeligt ville kunne gavne etc-holdet (og her skelner jeg altså imellem holdet og "miljøet"). Hvis kaptajnen, gerne sammen med et par andre, udstikker holdets strategi kan holdturneringen jo bruges til at tænde op under dem der gerne vil med, og som passer ind i årets koncept.

Jeg har fulgt lidt med i den svenske proces, og der har kaptajnen (baseret på en rangliste) gjort netop dét: angivet en kurs og fortalt hvad han gerne ville have - det har så været op til spillerne at overbevise om at de har været gode/engagerede nok til at skulle med.

Selvom det ikke er specielt sympatisk, giver det dem et super motiveret hold af aktive spillere der har meget erfaring (også turneringserfaring) med deres hære, noget der helt sikkert giver dem en stor fordel.

Nå, men om ikke andet lader det da til at alle (andre .-) er enige om at vi skal gøre som sidste år .-)

mvh
Jens