News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Brætspil

Started by Pille, 28 June, 2019, 15:14:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pille

Da jeg for tiden har opgivet figurspil af flere forskellige årsager, har jeg kastet min kærlighed på brætspil. Jeg har altid godt kunne lide brætspil, men udover meget få sessioner er det ikke noget jeg har gjort mig så meget i. Og da min kære hustru desværre mest er til quizspil, har vi ikke spillet så mange "rigtige" brætspil. Da jeg for en måneds tid siden kunne mærke lysten til at nørde igen, men vidste at figurspil nok ikke var det rigtige på nuværende tidspunkt, gik jeg på google og lavede en søgning på 'top X solo board games'.

Jeg fandt en del interessante sider, og hurtigt indså jeg, at der er mange spændende solospil derude. Jeg begyndte at lave en shortlist (knap så short) af spil, og tog et par ture i Faraos Cigarer og kiggede nysgerrigt. Det jeg mest gik efter var spil med strategi, adventure eller dungeoncrawl. Og som med alt andet nørderi havde jeg utrolig svært ved at holde mig tilbage og købte inden længe det første spil
:D

Pille

Det første spil jeg købte var Legacy of Dragonholt. Det var nummer 94 på Boardgamegeeks top 100, det var noget med adventure, og de havde det på hylden i Faraos. Jeg var meget i tvivl om, hvilket spil jeg skulle købe, og da jeg ikke havde så meget tid i Faraos inden jeg skulle nå mit tog hjem til Sorø, så blev det lidt af et impulskøb. Jeg havde spillet på min shortlist, og det blev umiddelbart fint anmeldt.
Jeg havde dog ikke kigget nærmere på, hvordan man spillede det. Og sandt at sige så snart jeg åbnede det, var jeg klar over at det var et umiddelbart fejlkøb  :o
Det er et adventure spil, meget i stil med de gamle Sværd & Troldom bøger. Man laver en karakter, som kan vælge mellem forskellige racer, klasser og skills. Der er så forskellige eventyr og quests man skal igennem, som foregår ligesom Sværd & Troldom bøgerne, hvor man læser nogle små afsnit og så skal tage nogel forskellige valg.
Der er 2 væsentlige forskelle i forhold til S&T bøgerne. Den ene er at der er ingen form for tilfældigheder, i det der hverken er terningeslag eller trækning af kort eller noget tilsvarende. Udfaldene af de forskellige hændelser og sammenstød bliver løst ved hjælp af dine valgte skills og valgmuligheder i teksten. En anden ting er at der er langt større frihed i hvilke eventyr og quests du vil tage. Hovedhistorien foregår i landsbyen Dragonholt, og her kan man via et medfølgende kort selv vælge hvor man vil tage hen.
På mange måder er det faktisk et ret godt spil. Man kan også spille flere spillere, hvor man så spiller kooperativt sammen. Spillet har altså en meget tung RPG følelse. Og jeg nåede at spille den indledende quest, som er en slags tutorial, samt lidt tid i landsbyen. Og det var egentligt sjovt og spændende nok.
Det var dog ikke lige det jeg ledte efter på nuværende tidspunkt, så jeg begyndte at kigge lidt mere og udvidede meget hurtigt min samling. Jeg ved ikke helt om jeg vil prøve at sælge Legacy videre eller om jeg bare ligger det på hylden til en kold vinteraften. Jeg tror ikke det er så nemt at sælge videre, så indtil videre kommer det nok bare på hylden.

Pille

Det næste spil jeg fik hjem, brugte jeg så lidt mere tid på at finde (med tryk under lidt). Jeg fik læst mere op på mulighederne, så jeg forhåbentligt kunne tage et mere kvalificeret valg denne gang. Udgangspunktet var dog, at jeg skulle købe det i Faraos, da jeg havde en del penge stående på klubkontoen, så de skulle have det på hylderne i butikken. Jeg havde dog også sammenlignet priser mellem Faraos og Kelz0r (som har en butik i Sorø) og opdaget, at Kelz0r var markant billigere.
Men jeg havde jo pengene på klubkontoen som skulle bruges, så i sidste ende valgte jeg spillet Imperial Settlers. Jeg købte i øvrigt også Ticket to Ride – The First Journey, som er børneversionen. Sidste år købte jeg børneversionen af Catan, så jeg er i gang med at påvirke børnene i den rigtige retning. Den ældste på syv er heldigvis allerede meget glad for at spille spillene.
Nå men, Imperial Settlers er et kort/token spil, hvor man bygger et imperium op ved hjælp af kort og indsamling af ressourcer(tokens). Spillet er nok mest lavet til multiplayer, men der er nogle ret fine soloregler med.
Det forholdt sig faktisk at dagen efter jeg havde købt spillet, var min svigerinde forbi til overnatning, og da hun godt kan lide brætspil fik vi overtalt min kone til at spille. Vi fik ikke spillet helt færdigt, men det var ret hyggeligt alligevel. Og bedst af alt så synes min kone, at det var sjovt nok til at vi tog et spil weekenden efter (hvor hun i øvrigt smadrede mig fuldstændigt).
Jeg fik også spillet en del solospil i mellemtiden. Hvor Legacy of Dragonholt var lidt et fejlkøb, ramte Imperial Settlers til gengæld helt plet. Det er et meget hyggeligt spil, og soloreglerne fungerer ret godt. Der kan være en smule tilfældighed involveret i form af hvilke kort man trækker, men det er kun godt synes jeg.
Der findes udvidelser til spillet med flere civilisationer, hvis man bliver lidt træt af de 4, der er i core spillet. Derudover er der udgivet nogle solokampagneregler, som man kan finde gratis på nettet, som giver spillet endnu mere værdi som solospil.
Jeg kom dog aldrig i gang med kampagnen, da et andet spil kom i vejen...
Untitled

Pille

...og dette spil var Lord of the Rings: The Card Game.
Dette spil var også på min shortlist, lå som nummer 6 på top 100 og blev faktisk også lidt af et impulskøb. Kelz0r havde det ikke i deres Sorø butik, så jeg købte det hurtigt på deres hjemmeside, et par dage efter jeg havde købt Legacy of Dragonholt, idet jeg håbede jeg kunne nå at få det inden jeg skulle på forlænget weekend i pinsen. Desværre gik det ikke, og der gik faktisk 14 dage inden jeg fik det, hvor jeg så fik spillet Imperial Settlers i stedet for.
Så jeg vidste faktisk ikke så meget om spillet, da jeg bestilte det. Jeg nåede dog, inden jeg fik det, at få læst og set lidt mere om spillet på diverse hjemmesider og Youtube. Og der blev talt meget godt om spillet, så jeg var meget spændt på det.
Og for at sige det som det er, så er dette spil FANTASTISK. Ringenes Herre verdenen har jeg været forelsket i siden filmene (må med skam tilstå at jeg ikke havde læst bøgerne inden filmene udkom), så temaet er helt i top. Core sættet er til 1 eller 2 spillere (kooperativt hvis man spiller 2), og det fungerer perfekt til solo. Jeg har spillet det stort set hver aften siden jeg fik spillet for 8 dage siden og har nydt hvert et øjeblik.
Og det endda på trods af at spillet faktisk er ret svært. Core sættet indeholder 3 quests (fordelt på 3 sværhedsgrader) og 4 startdecks. Uden at gå for meget i detaljer med reglerne så har man 3 helte, som kan tilhøre en af 4 Spheres of Influence. De 4 startdecks er delt op i disse 4 spheres. Men man kan dog selv blande heltene og kortene.
Først spillede jeg den første quest, hvor jeg skulle vinde en gang med hver af de 4 startdecks. Det tog mig 12 spil at få de 4 sejre. Derefter prøvede jeg mig med anden quest. Her har jeg også prøvet med alle 4 startdecks, men efter 12 spil har jeg kun vundet 1 spil. Men det har været sjovt.
Nu vil jeg begynde at lave mine egne decks og se om jeg nemmere kan kome igennem de forskellige quests. Efter hvad jeg har læst, så er det meget svært at vinde quest 2 og 3 bare med de forskellige startdecks.
Det skal siges, at der er en del held involveret i spillet. Et spil kan hurtigt gå galt, hvis man trækker det forkerte kort på det forkerte tidspunkt. Det generer mig dog ikke det store for det giver stor variation i spillene. Formålet med spillet er så at bygge de helt rigtige spildecks, men det kommer ikke nemt til en.
En lille ulempe ved spillet (som dog også kan ses som en styrke, hvis man kan håndtere det) er at da spillet er fra 2011 er der kommet et bjerg af expansions siden da. De forskellige expansions giver ny quests, nye helte og nye spilkort. Så der er mulighed for stor spilvariation, men det koster selvfølgelig kassen at købe det hele. Og noget af det er endda out of print, så det kan også være svært at få netop de ting man gerne vil have.
Man kan lave spildecks på forskellige måder, hvad enten man går efter powergaming eller tematiske decks (eksempel kun dværge helte, kun hobbit helte, The White Council, helte fra Gondor og mange flere).
Så det eneste jeg skal passe på nu, er ikke at hoppe i fælden med at købe alt for mange expansions alt for hurtigt. Heldigvis er der meget spilværdi alene i core sættet. En ekspansion kommer jeg dog nok til at købe inden sommerferien begynder. Bare så jeg ikke keder mig  :P

Pille

En sidste opdatering om mit brætspilseventyr. Jeg meldte mig også ind i en facebookgruppe for køb og salg af brætspil, hvilket afstedkom følgende køb, da et godt tilbud dukkede op. Begge disse er dungeoncrawler spil, som nok var noget af det jeg var mest interesseret i at finde, da jeg startede ud. Og nu har jeg 2. De er begge meget anbefalede, så det bliver spændende at prøve. I næste uge er jeg alene hjemme, så mon ikke jeg får et af dem på bordet  ;D

Pille

Jeg har i et stykke tid været interesseret i at finde et strategibrætspil, som jeg kunne spille solo. Jeg har kigget meget på Field Commander serien, men de er ikke så nemme at få fat på og i den dyre ende. En dag faldt jeg over youtube kanalen Storm of Steel Wargaming, hvor han blandt andet viste hvordan man kunne solospille Command and Colors: Napoleonics. Jeg var straks hooked, da lige præcis napoleonskrigene ville være perfekt at brætspille. Jeg har nemlig tit overvejet at figurspille den periode, men da det er en ret omfattende periode, har jeg holdt mig lidt tilbage. Så derfor er det perfekt at bruge brætspil i stedet for  :)

Command and Colors er egentligt et 2-player spil, men med lidt få justeringer kan det sagtens solospilles. Det er scenarie-drevet og sættet jeg købte indeholder 15 scenarier med historiske slag mellem Frankrig og England/Portugal. Jeg har spillet de første 2 scenarier og det var ganske underholdende. Jeg vil selvfølgelig gerne prøve mod en rigtig modstander en dag, men indtil da går det fint med solospil  :D

Første scenarie er slaget ved Rolica 17. august 1808.

Andet scenarie er samme slag, bare i en position senere på dagen.

Master Ciaphas

Fedt med Command & Colours!

Jeg har selv luret lidt på det...men er nok mest bange for, at jeg aldrig ville finde nogen at spille det med...

Pille

Quote from: Master Ciaphas on 21 October, 2020, 14:36:49
Fedt med Command & Colours!

Jeg har selv luret lidt på det...men er nok mest bange for, at jeg aldrig ville finde nogen at spille det med...

Det kan jeg godt forstå. Der er heller ikke nogen tvivl om, at det er bedst som 2-player. Men jeg var meget interesseret i at finde et historisk strategispil, som var lidt mere afgrænset end figurspil, så det var nemmere at hive frem. Og det passer C&C meget fint til  :)
Jeg er nok allerede lidt fristet til at investere i Ancients versionen også  :P