News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Anholm skal til Giant Fanatic

Started by Anholm, 12 September, 2017, 22:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anholm

Så har jeg også fået tilmeldt mig til Giant Fanatic  ;D

Jeg håber at få prøvespillet min liste lidt inden, sådan at jeg kan få dem under huden, måske lave en justering eller to og se hvad man kan forvente fra andre hære i General's Handbook 2017.

Derfor håber jeg at finde nogle aftagere til nogle af følgende datoer hvor jeg gerne vil invitere til et spil i Emperor's Pride (i Valby*) hvis man har mod på det. Jeg kan åbne som det passer i store træk og møder gerne medlemmer og folk der har mod på et besøge klubben.

Torsdag d. 14. sept, fra kl. 17: Menuen står på Tzeentch
Lørdag d. 16. sept fra kl. 17: Hoppe (Stormcast og/el. skovfolk)
Mandag d. 18. sept fra kl. 17: Så prøver vi mod Khorne
Torsdag d. 21. fra kl. 17: Og så nogle udøde i form af FEC
Mandag d. 25. sept fra kl. 17:

Da det er testspil er det ikke så vigtigt om din hær er fuldt malet eller ej. Variation vil være rigtig kærkommen, så jeg har fået et indtryk af så meget som mulig :)

Temaet for min hær er en hær samlet til Archaons ære, ledt an af Vardek Crom the Conqueror, herald for the Lord of the End Times, men Crom the Conqueror er ude af Matched Play og jeg var derfor nødt til at finde på en måde at få ham med på alligevel.

Vardek Crom er ascended! Men det betyder jo ikke at man skal afgive sin bronzeklædte hær!

Hæren kommer i skrivende stund til at se således ud:

Leaders x6
Damon Prince - General- Trait: Lord of War
Chaos Lord on Daemonic Mount - Mark of ?? (har ikke bestemt mig endnu, er en af de ting der skal testes)
Festus the Leechlord
Gaunt Summoner of Tzeentch
Lord of Chaos - Mark of Slaanesh
Slaughterpriest

Battlelines x3
Blood Warriors - 10 - Chaos Champion+Goreglaiv, Icon Bearer - Goreaxe and Gorefist
Warriors of Chaos - 10 - Aspiring Champion, Hornblower, Standard Bearer - Mark of Slaanesh
Warriors of Chaos - 10 - Aspiring Champion, Hornblower, Standard Bearer - Mark of Tzeentch

Behemoths x2
Daemon Prince
Mutalith Vortex Beast

Other Units x2
Varanguard - 3 - Ensorcelled Weapon x2, Fellspear
Blightkings - 5 - Blightlord, Icon Bearer, Sonorus Tocsin

1980 point i det hele - lige nok til måske at hive sig en triumph eller to.

Jeg har heller ikke fundet ud af hvilket artefact jeg skal tage, og hvor det giver mening at investere det.

Konstruktiv kritik modtages gerne, og så håber jeg at der er nogen der har mod på at komme ud og varme lidt op til Giant Fanatic.

Lidt billeder af nogle af enhederne. Lige nu er det kun Daemon Princen der ikke er malet.

Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier
Billeder af mine figurer: Instagram

Skilkoff

Lækker hær  :) får sku trillet en lille tåre af vide at Crom er blivet en prince med tiden 8)

Jeg skal ikke med til GF med AoS men hvis at jeg kan finde tiden så kunne jeg godt pakke en kuffert også hoppe forbi EP og tage et test spil.

Anholm

Man behøver selvfølgelig ikke at skulle med til GF. Det er bare et forsøg på at komme til at teste hæren lidt  :)
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Nixon

Fedt med en blandet chaos hær. God tur til GF!

Anholm

Så fik jeg spillet mit første testspil, med Lucas og hans Tzeentch liste med Changehost battalion og 30 Tzaangors.

Vi spillede Starstrike battleplan og jeg fik den tvivlsomme ære af at starte. Grundet to stykker Mystical terrain i mit startområde startede jeg solidt ud med at et unit chaos warriors og min slaugterpriest blev strandet. Resten rykkede forsigtigt frem i et forsøg på at dække så bredt som muligt til når den første meteor faldt ned.

Jeg glemte at tage den mængde billeder jeg gerne ville fordi der var så mange nye ting ved tzeentch hæren at tungen skulle holdes lige i munden.

Så blev det Tzeentchs tur og min Gaunt Summoner og Festus blev fjernet med en gang magi takket være Changehost battalions bytterier og en Balewind vortex. Mere om det senere.

Lidt løs skydning slog to chaos warriors ihjel fra den gruppe der ikke var blevet ramt af terrænreglerne og hev et par wounds at Mutalithen, men ellers var det mildt nok.

Hans 30 Tzaangors løb frem over banen, og takket være deres musikant kunne de efterfølgende charge. Med lidt fate terninger, blev charget perfekt og mine Blood Warriors blev swarmet med en fin congalinje ned til hans Gaunt Summoner til fods, for at få +1 til wound.

6 warriors døde (og to løb i battleshock fasen) - de slog lidt tilbage og nuppede faktisk fire Tzaangors samlet set.

Så blev det tur to, og den første meteor faldt ned midt i hans Tzaangor gruppe (som midt, midt i den) og lidt sagte jubel kunne høres fra den anden side af bordet.

Jeg vandt initiativet og så skulle der rulles med musklerne.

Mutalithen og Daemon Princen rykkede from mod Lord of Change og Blightkings, Chaos Lord on Daemonic Mount og Varanguard linede alle op til at gå på Tzaangors og gøre brug af den lange linje.

Det endte på den her måde (billedet er fra den efterfølgende hero phase):

Som man måske bemærker er der ikke nogle Tzaangors tilbage, men også en udtalt mangel på Damon Prince og Mutalith. Combat fasen resulterede i 17 døde Tzaangors, 2 døde Blood Warriors, 1 død Blightking, en Daemon Prince det storfluffede sine angreb og gav ét wound til Lord of Change og nogle døde Chaos Marauders.

Den efterfølgende hero fase så min Daemon Prince og Mutalith slettet, og mine Varanguards annullerede en spell med deres skjold (phew).

Resten af runde to var ikke super eventfuld - to yderligere chaos warriors blev skudt og min Chaos Lord on Daemonic mount fik skudt seks wounds af sig - og jeg snuppede derfor spillets to første point.

De otte Chaos Warriors inden de blev til seks.

Afslutning af spil og tanker om spillet kommer senere.
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Anholm

Så blev det starten af runde tre, og de to resterende meteoritter faldt ned i hver deres hjørne.

For mit vedkommende faldt den ned i højre hjørne (i nærheden) af mine Varaguards og min nu frisk Slaughterpriest. For Lucas' tilfælde på trapperne på tårnet som man kan se på billedet herover.

De næste par runder blev et for forfærdeligt scramble, hvor jeg prøvede at holde ham på midten af bordet imens jeg fik flyttet units ned til de objektiver der lå tæt på hinanden så jeg kunne hive sejren hjem.

(Chaos Wariors ved raflebægeret var døde)

En særlig heltepræstation af mine slaaneshi chaos warriors sørgede for at fastholde Lord of Change'n fra at løbe ned og trampe på mine objektiv holdere, hvilket praktisk talt sikrede mig spillet.

Rent statistisk tror jeg ikke at jeg var super heldig med terningerne, men timingen på mine terninger var f.eks. ret god (med undtagelse af min Daemon Prince). Mine Varanguard fik kastet seks spells på mig og klarede halvdelen, men de sørgede for at klare de tre første hvilket holdt dem relevante længere. Og så var jeg heldig med objectives, og havde måske sørget for at stille mig klar til dem lidt tidligere.

I det store hele en rigtig svær mission fordi der ikke er nogen objectives i tur 1, og alting er random. Det kræver rigtig høj mobilitet og solide modeller til at stå på objektiverne.

Jeg blev meget overrumplet af Changehost battalion som sammen med en Vortex Balewind virkelig gjorde vidundere for tzeentchmagien, som får ekstra range og endnu flere plusser end de har i forvejen.

Den kan ses her: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20170302/f1a95e339a25a35081b538536fa23b3f.jpg

Hvad vi dog ikke havde set var at der var kommet en errata der mere eller mindre invalidere alt det der virkede for den:

Så nu har jeg downloadet mine FAQ og Errataer fra GWs side, og skal sørge for at have dem læst, så jeg ikke ender med at stå med håret i postkassen til GF!

Lucas havde herudover fået at vide at man skulle charge hvis man slog terninger for charge, og blev meget glad da han fandt ud af at han ikke skulle :D Skulle der sidde andre med den tanke eller forståelse derude henviser jeg til den her FAQ:

Så jeg har lært en masse syntes jeg og glæder mig til mit næste spil, hvor jeg forhåbentlig kan få lige så meget med.
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Waaargh

Hærmæssigt virkede Tzeentchhæren stærkere, meeen jeg har ikke set listen, så efter tzaangors, LoC og bataljon er der måske ikke så meget tilbage til at købe enheder for.

Hvordan blev Changehost-tricksene gjort ugyldige?

Godt gået.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Anholm

Quote from: Waaargh on 15 September, 2017, 17:45:19
Hærmæssigt virkede Tzeentchhæren stærkere, meeen jeg har ikke set listen, så efter tzaangors, LoC og bataljon er der måske ikke så meget tilbage til at købe enheder for.

Hvordan blev Changehost-tricksene gjort ugyldige?

Godt gået.

Der er to ting især i errataen der ændrede konceptet. Primært, så skal alle swaps laves i starten af hero phasen, så man får sværre ved at tæppebombe et område ved at swappe mages ind overfor det samme unit.

Ydermere så betegner errataen swappet som et move, hvilket betyder at du ikke kan swappe rundt på mages der står på en Balewind da den forbyder magen i at bevæge sig.

I ovenstående spil mistede jeg Gaunt Summoneren og Festus fordi der blev byttet mages på Balewind som så skiftevis lod dem kaste spells med dobbel range og plus til casting.

Noget man så ikke kan efter den nye FAQ/Errata.
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Waaargh

Adr. Bryder mig ikke om balewind i forvejen, kan ramme nærkampshære så hårdt, så tricket med at skifte troldkarle ud gør det ikke bedre. GW har fikset det, og det er jeg glad for.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Anholm

Så fik jeg testspillet en gang mere. Denne gang med Hoppe, mod hans tree-hugger hær, med blandet Sylvaneth og skovelvere. Om min egen hær lærte jeg ikke så meget denne gang, andet end at jeg skal være lidt mere konservativ med Gaunt Summoneren.

Det taktiske element forsvandt fuldstændig da Hoppe på to runder leverede mere end 35 wounds fra sin træmand og fuldstændig ryttede min midte med to gode runder. Ancient Treelord (eller hvad han nu hedder) bakket op af en Loremaster der med sin Hand of Glory gør træmanden utrolig stabil, og da Hoppe så heller ikke rullede under 4 på sine d6 damage rul, blev resten bare at lære missionen at kende.

Runde 1, før og efter:
Før:

Efter:

Mutalithen tog 11 skade fra Treelorden i turen efter.

Og lære missionen gjorde vi så til gengæld. Det er en utrolig bøvlet mission med en win condition der bør betyde at det meste af tiden ender den i kill points.

Bemærk at du skal have fem modeller på objektivet og at der ikke må være én eneste fjendtlig model før den tæller som claimed. Dvs. at kan modstanderen smide bare en model ned på dit objektiv i sidste runde (og mulighederne er jo en del), kan du ikke vinde på objektivet.

Det gør missionen rigtig svær, og virkelig underlig. Det virker ikke helt som om det er det der er meningen, og må nok hellere få læst de FAQ'er og errataer igennem fra ende til anden.
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Hoppe

Stor retfærdighed!

Gamle Woody var i hopla, godt hjulpet af elvertrylleren!

Men min 5. søjle var også langt stærkere, med grønne terninger og manasten, samt Sigmars officielle målebånd og combat gauge. Og dicebag lavet af grønne drageskæl.  :)

Du har laaangt endnu på den front, med skummelt blandede terninger...det går jo ikke...

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

GuitaRasmus

Quote from: Hoppe on 18 September, 2017, 16:12:57

Men min 5. søjle var også langt stærkere, med grønne terninger og manasten, *snip*....Og dicebag lavet af grønne drageskæl.  :)

Hoppe

Var det hårdt at skulle fortælle dine forældre at du vil skifte køn?  ;)

Ryback

Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Hoppe

Quote from: GuitaRasmus on 18 September, 2017, 16:37:09
Quote from: Hoppe on 18 September, 2017, 16:12:57

Men min 5. søjle var også langt stærkere, med grønne terninger og manasten, *snip*....Og dicebag lavet af grønne drageskæl.  :)

Hoppe

Var det hårdt at skulle fortælle dine forældre at du vil skifte køn?  ;)

Misundelse er en grim ting... Det er heller ikke mig der skal til veninde weekend og drikke lambrusco :)

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Nanayaah

Blandede terninger i forskellige størrelser og farver er bare så meget halvfemser Rollespils session agtigt.... Det går bare ikke i 2017. ;)

Anholm

Jeg synes at udstyrsmafiaen spiller med musklerne nu! :D

Hvad bliver det næste?

Det værste er at det der combat gauge giver så god mening...
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier

Anholm

Jeg har været ramt af sygdom, men så er jeg så heldig at Flemming har været sød at skrive en gennemgang af kampen her:

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=101634.msg1372219#msg1372219

Kampen med Rasmus mod hans Flesh Eater Court blev desværre aflyst.

Generelt kan jeg op til GF konstatere at jeg har problemer med monstre. Jeg kan ikke komme henover linjerne så godt (Daemon Princen slår ikke helt hårdt nok, hvilket også er fair nok til 160 point) og derved bliver jeg altid ramt af et chargende raskt monster, som gør ondt!

Mutalithen er ikke på samme niveau og kan derfor ikke helt give igen af samme skuffe.

Missionerne er utrolig gamey og skal læses efter. Meget få af dem er egentlig som man forventer.
Castellan
Emperor's Pride
Mine Warhammer historier