News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Photo shopping - begginers guide

Started by Lauge, 21 January, 2018, 21:46:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lauge

Efter forespørgsel kommer her min beginners guide til Photoshopping (billedredigering) ved brug af programmet paint.net

Med denne guide vil jeg vise hvordan jeg kommer fra det her

Til det her

Paint.net kan downloades gratis og er ifølge internettet et godt program til begyndere der vil redigere deres billeder... og jeg er enig 😊
Mange at de hotkeys man kender fra eksempelvis Word kan også bruges i dette program. Hvis du netop har gjort noget der blev forkert kan du bare trykke -> ctrl+z for at gå et skridt tilbage. Hvis du holder ctrl nede kan du udføre den samme handling flere forskellige steder på samme tid og på den måde spare tid.

Lad os springe ud i det.

Start med at tjekke at der er "tændt" for:
Hammeren = værktøjskassen
Uret = historikken
Ruderne = lagene
Farvecirklen = farve pallette

Dem finder du oppe i højre hjørne.

Det er ikke strengt nødvendigt, men jeg har ofte siddet og tænkt "hvor hulen er det nu jeg kan vælge farve" eller "hvor er det nu at jeg vælger lag" og så er det fordi jeg har fået "slukket" for dem, og dermed ikke kan finde dem.

Jeg har også lavet en video der viser forløbet (dog uden lyd) til dem der godt kan lide at lege kongens efterfølger.

https://youtu.be/-VJvkewimeQ

Efter at have downloadet og installeret paint.net, højre-klikker man på det billede man ønsker at redigere og vælger åben med -> paint.net

Hvis man gerne vil have en collage med eksempelvis samme figur fra forskellige vinkler (som eksemplet ovenfor) kan man bare trække flere billeder over i det åbne program og vælge -> Tilføj nyt lag. Dine billeder vil nu være åbnet i programmet som lag og kan findes nede i højre hjørne.

Det første jeg gør er at give billederne den rigtige position i forhold til hinanden. Dobbelt klik på et af lagene nede i højre hjørne og følgende menu kommer frem.

Her kan du gøre billedet gennemsigtigt ved at slide markøren ned til ca. 100 og derefter trykke -> ok.

Derefter skal du gå over til "værktøjskassen" (den skulle gerne være i venstre side) og vælge den blå pil.

Nu kan du så trække billedet hen til den ønskede position.

Som det ses ovenfor er billederne ikke samme størrelse, dette kan man justere ved at vælge -> lag -> rotér / zoom (det finder du i toppen)

Så kommer der en menu frem og det er nu muligt, under zoom, at slide billedet til den ønskede størrelse.

Derefter plejer jeg lige at finjustere positionen på billedet.

Næste punkt er at beskære billedet (at ramme det ind) så du ikke får alt det med der ikke skal bruges. Gå over til værktøjskassen og vælg "firkanten" oppe i venstre hjørne.

Brug musen til at trække en firkant der dækker den del af billedet du ønsker skal være der.

Vælg -> klip til markering, i toppen af skærmen, og alt uden for firkanten er nu klippet væk.

Nu starter arbejdet med at få baggrunden væk (hvis man ønsker det) og her er det en stor fordel hvis billederne er taget med en nogenlunde ensfarvet baggrund.

Først skal man vælge det lag (billede) man ønsker at arbejde med, dette gøres ved at fjerne fluebenet fra de lag man ikke vil arbejde med, men husk også at vælge det lag du ved arbejde med (klik på det så det bliver lyseblåt)

Dobbeltklik på det lag du arbejder med og slide helt op ved gennemsigtighed igen og vælg -> ok.

Gå over til værktøjskassen og vælg tryllestaven.

Derefter klikker du et sted på baggrunden og programmet gætter nu på hvilket område du vil markere (det markerede område har fået et blåt filter omridset roterende linjer) for det meste vil denne markering ofte "spise" dele af mit billede som jeg ønsker at beholde.

Dette kan også justeres så det næsten er passende ved at slide Tolerancen ved den blå bar (den finder du i toppen) men jeg har endnu ikke oplevet at det blev helt perfekt, og vælger derfor altid den tolerance der ligger sig tæt op af figuren hvor der stadig bliver spist lidt af figuren.

For at sikre mig at figuren ender med at være hel går jeg over til værktøjskassen og vælger viskelæderet (markeringen fra tryllestaven skal blive på billedet)

Finder en passende størrelse på viskelæderet (vælges i toppen under pensel størrelse)

Og zoomer (hold ctrl ned og brug hjulet på musen) godt ind på et område der skal have rettet markeringen til. Til sidst deaktivere jeg blød pixelovergang (menuen findes i toppen) da jeg skal bruge en helt skarp kant, hvis ikke den er deaktiveret efterlader viskelæderet rester der hvor man visker ud.

Nu kommer det smarte ved markeringen fra tryllestaven, det er nemlig kun det markerede jeg kan viske ud, det der ikke er markeret kan ikke viskes ud. Derefter "tegner" jeg med viskelæderet et område tryllestaven ikke kan komme ind og markere, så den ikke fanger det uønskede område igen.

Finkæm figuren for områder der ikke skal markeres og gentag den samme proces på disse områder.

Når alle områder er blevet behandlet tryk da på -> escape, dette fjerner markeringen fra tryllestaven. Sving tryllestaven igen og nu vil den ikke fanger de områder du har lukket af med viskelæderet.

Hvis du holder ctrl nede kan du markere alle de områder af baggrunden du gerne vil have klippet væk, på en gang.

Når du har fanget alle områderne, så tryk på -> klip (den er oppe i toppen)

Hvis der er helt lige kanter på billedet (eksempelvis firkantede baser) foreslår jeg at man bruger værktøjet Lasso.

Med dette værktøj er det muligt at lave markeringer med helt lige kanter, og med netop den vinkel du skal bruge. Tryk og hold musseknappen nede, og træk derefter "lassoen" hen over det uønskede område og slib den igen for at få lavet markeringen.

Igen kan man holde ctrl nede for at udføre denne handlinger flere steder ad gangen.

Når man har markeret det uønskede område trykker man på klip, derefter har man en flot skarp kant der ellers kan være svær at lave med viskelæderet.

Så er første billede/lag færdigt og du kan slukke for dette lag og tænde for et nyt, markere det (så det er lyseblåt) og begynde at arbejde på det.

Når du er færdig med alle lagene er det tid til at lave en flot baggrund, her foretrækker jeg selv den klassiske fadede baggrund der går fra blå i toppen til hvis i bunden.

Vælge tilføj nyt lag til højre i bunden af lag-menuen (lag-menuen er nede i højre hjørne.

Sørg for at dette lag kommer bagved figurerne ved at trække det ned i bunden.

Gå over til værktøjskassen og vælg den blå firkant (den ved siden af malerspanden)

Klik i midten af toppen af billedet og hold museknappen nede imens tu trækker fra toppen og helt ned til bunden, slip så museknappen.

Derefter går du ned til farve palletten i venstre hjørne og vælger den farve du ønsker (tryk et sted på cirklen for at vælge den pågældende farve)

Gå hen til lagene nede i højre hjørne og "vink" alle lagene på (tryk i den lille firkant så fluebenet kommer frem) og nyd så dit smukt redigerede billede 😃

Her plejer jeg at gemme billedet som en pdn-fil (paint.net-fil) så jeg altid kan redigere billedet igen skulle jeg eksempelvis have overset noget.

Og først derefter plejer jeg at gemme billedet som en JPEG-fil (denne fil-type er bedre til upload af billeder på internettet)

Til sidst justerer jeg størrelsen på det færdige billede. Her går man op i toppen og vælger -> Bilede -> billedstørrelse og så kommer der en menu frem hvor det er muligt at bestemme billedets størrelse ud fra forskellige kriterier. Jeg plejer bare at gå ned til Højde og sætte den til 25 cm... mener jeg det er.

Gem billedet og upload det til powerfist.dk så alle os andre kan få lov til at beundre din/dine figurer 😉

Så håber jeg at i kan bruge min guide, og husk nu at det er bare er en beginners guide, jeg er sikker på at man kan lave mange flere spændende ting hvis man lige tager sig tid til at sidde og rode lidt med det.

Spørgsmål, ros og konstruktiv kritik modtages med kyshånd.

Lauge

Der skal mørke til for at se lyset.

Skilkoff

Damn det er bare gemmenført god guide du har lagt op der :)

Det er sikkert noget som der skal prøves af i fremtiden.

guapo

Super tutorial, som der tydeligvist er lagt mange kræfter i -jeg lærte i hvert fald noget nyt om Paint.net :)
Smile, it enhances your face value

Lauge

Quote from: Skilkoff on 21 January, 2018, 23:11:07

Mange tak, det tog også sin tid og jeg har fået væsentlig mere respekt for dem der laver tutorials nu!  ;D

QuoteSuper tutorial, som der tydeligvist er lagt mange kræfter i -jeg lærte i hvert fald noget nyt om Paint.net :)

dejligt at høre, men jeg kan se at jeg har fået indsat det forkerte billede-link et sted eller to, det regner jeg med at få fikset i aften  :P

Lauge

JustSimonsen

Wow tak for det! Stort arbejde som jeg vil nyde godt af :)

Corran_dk

Skaven Achievements List
GF17 Net Epic Armageddon Tournament Organizer - 2015
Epic ETC landsholdet - 2016/2017
GF18 Net Epic Armageddon Tournament Co-Organizer - 2016

Tore Bolhøj

Mange tak for at du har lavet den der tutorial :) Den ser rigtig god ud, og fremragende forklaret.
"There is no right or wrong in our profession. The present changes the past from moment to moment. Only pray for the future to vindicate your actions."

— Litany of the Adepts, Canticle of the Administrator

Lauge

Quote from: Lauge on 22 January, 2018, 11:50:15
Quote from: Skilkoff on 21 January, 2018, 23:11:07

Mange tak, det tog også sin tid og jeg har fået væsentlig mere respekt for dem der laver tutorials nu!  ;D

QuoteSuper tutorial, som der tydeligvist er lagt mange kræfter i -jeg lærte i hvert fald noget nyt om Paint.net :)

dejligt at høre, men jeg kan se at jeg har fået indsat det forkerte billede-link et sted eller to, det regner jeg med at få fikset i aften  :P

Lauge

Så skulle jeg gerne have fået fikset fejlen med de forkerte billeder, men hvsi der stadig er noget der ikke giver mening så skriv det endelig, så vil jeg prøve at fikse det  8)

Lauge