News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

The Adventures of 3D Printing

Started by Honsou, 25 June, 2018, 22:11:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Honsou

Den er lille... Kan du være lidt mere specifik? :)
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Honsou

Ja, det havde jeg gættet men hvad spørger du om? Længde og højde? Ca. 6 cm lang 4-5 høj.

rosenaa

Quote from: Honsou on 30 June, 2018, 18:19:22
Ja, det havde jeg gættet men hvad spørger du om? Længde og højde? Ca. 6 cm lang 4-5 høj.

Næh - Skala i forhold til en figur  :)

Ville høre om den kunne passe til FOW - 15mm figurer

Men det ser ikke med de mål som ud at den gør det  :)
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Honsou

Du kan se Sensei Yu ift. båd og hegn, det må være nok at bedømme ud fra. ;)

Jeg kan se det filament jeg fik anbefalet er noget andet end det Prusa gav mig med, gad vide om hegn o.l. bliver anderledes med det jeg har købt? (Jeg kan se PLA skulle være "king" og ABS er på 2. pladsen... det med at ABS kan warpe når det køler ned er jo ikke lige sagen med det jeg printer.)

Jeg fik PLA med men har købt 3 kg ABS.

Jeg fik lige en syntax error igen, da jeg prøvede at lave en fancy Malifaux Burning counter nogle andre har lavet.  ???

Dvs. den kastede rundt med bundene som frisbees og lavede spaghetti i en klump oppe ved nozzle... Silvan kalder i morgen, så jeg kan gøre rent.  :(

Honsou

Det går sgu lidt op og ned for tiden... måske min PINDA probe(?) er i stykker...

(Jeg fjernede lige det store net af kluddermor der sad fast på).

Jenova

Quote from: Honsou on 03 July, 2018, 18:08:40

(Jeg fjernede lige det store net af kluddermor der sad fast på).

Fedt at du fik printet præmien til ligaen!
Jenova Painting -  Like watching paint dry

Honsou

I hvert fald 1. præmien, mangler stadig 2. :)

Limited edition puke worm.

Jenova

Jeg kan ikke helt bedømme skalaen. Er det virkelig tale om en Puke Worm eller har vi fat i en Alternate Mysterious Emissary?
Jenova Painting -  Like watching paint dry

Honsou

Den er nok tættere på puke worm.

Men nu har jeg sørge for at jeg ikke løber tør for filament DENNE uge.

10 kg PLA og 3 kg ABS, så klarer jeg den lidt endnu. Man skal jo heller ikke pludselig stå og mangle, så er der spildtid!!

Filthor

Tillykke med både det ene og det andet, Erik!

Jeg skylder lige at skrive at det med ABS-indkøb er min skyld. Jeg havde skrevet at PLA var bedst, MEN så givet et link til ABS i samme farve - flot :/

Fedt at følge processen. Jeg havde godt overvejet at lave en lignende tråd, men jeg er for sporadisk i min Powerfist-brug. Er det i orden at jeg supplerer med et par billeder i ny og næ? :)

Filthor

Forresten:
Til den type PLA fra 3D-eksperten plejer jeg at køre med 195 grader på nozzle og 55 grader på print bed. Ved mere end 195 grader syntes jeg at der var for meget stringing. Man kunne måske endda sænke temperaturen yderligere.

EDIT: Ang. skala, Rosenaa, så betyder det ikke så meget med en 3D-printer. Du printer det jo bare i den størrelse du vil. Det er sådan set ikke meget sværere end at skifte skriftstørrelse på skriveprogrammet :)

Honsou

Quote from: Filthor on 04 July, 2018, 09:42:13
Tillykke med både det ene og det andet, Erik!

Jeg skylder lige at skrive at det med ABS-indkøb er min skyld. Jeg havde skrevet at PLA var bedst, MEN så givet et link til ABS i samme farve - flot :/

Fedt at følge processen. Jeg havde godt overvejet at lave en lignende tråd, men jeg er for sporadisk i min Powerfist-brug. Er det i orden at jeg supplerer med et par billeder i ny og næ? :)
Ja, gør bare det, så kan vi også sammenligne og udveksle lidt erfaring. Lige nu skal jeg bare have min til at printe korrekt igen, inden jeg må kigge på detaljer (eller mangel på samme) ved f.eks. det skibsvrag.

Måske det ABS kan bruges en dag til noget robust jeg lige vil have lavet.

Medusa

Hvilken mærke PLA burger du? Jeg bruger Devil Design og der har ikke været nogen problemer med det. Jeg kører med 210 nozzle og 50 i bed.

ABS skulle hvis ikke være så sundt at printe med indenfor. Dog kan man fjerne lagene med noget acetone.

Kan anbefale at købe noget spray filler at skjule lagene. Virker dog ikke hvis der er for mange detaljer.
Det normale er for amatørerne

Marc's Maleblog

Honsou

Indtil videre Prusas egen, men har 10 ruller af:

http://3deksperten.dk/3de-premium-filament-pakke-tilbud-10-stk.html

Castle of the Drunk Jester (Fin figur ellers):

Honsou

Torsdag morgen genskaber lidt håb:

Filthor

Jeg vil lige dele et forsøg jeg lavede forleden. Jeg havde set en Youtube-video om at optimere print af figurer. Jeg købte maskinen til terræn, men det kunne jo være sjovt :P
Videoen (så jeg ikke skal kede jer med de tekniske detaljer): https://www.youtube.com/watch?v=qDW7g3JOqLA&t=189s

Her er et WIP-biillede. Jeg havde kun gennemsigtigt filament, så detaljerne er meget svære at se:

Her er så den færdige figur med noget sort gesso på (den er almindelig GW-størrelse):

Og sammen med lidt andet print:

Det er jo ikke perfekt, men langt bedre end jeg troede man kunne på denne slags printer (jeg har modellen en tand ældre end Honsous).

Honsou

Dine hegn er pænere end mine, hvilke indstillinger har du der?

Mine ligner mere stakke af mønter en brædder.

Filthor

Hmm, det var så vidt jeg husker 0,1mm og så en temperatur, som passede til filamentet (jeg kan ikke lige huske hvad jeg printede dem med).

Jeg kører samme stil som dig: 0,2 ved store stykker terræn og 0,1 ved mindre stykker. Nurgle-fyren var dog på 0,04.

Har du prøvet at give det en mat grunder? Jeg synes godt at lag-linjerne kan være meget synlige ved blanke filamenter, som den du bruger (jeg fik den samme silver-ting med min printer).

Honsou

En grunder og/eller maling gør sgu ikke nogen forskel, det er ikke et synsbedrag, det er bare ikke så pænt når jeg printer ved hverken 0,10 0,15 eller 0,20 mm.  :-\

Filthor

Når jeg ser på dine billeder af slottet, ser lagene umiddelbart lige så fine ud som mine rå print, men jeg kan godt se at de er ret tydelige på dine cargo piles - er det 0,1?

Jeg kan se at du stadig har den der mærkelige forskydning eller hvad man skal kalde det. Den har jeg ikke lige nogen forklaring på. Kan det være et af drivbælterne, som støder imod noget ved en vis højde?

Hvilken temperatur printer du på?

Honsou

Slottet er jo Prusas egen opskrift.

Cargo piles er "standard" 0,15

Slottet er slemt, men efter rengøring og ny first layer test er der ikke meget ved de nye crates, mht. forskydning.

Jeg bruger standard temp, det har jeg ikke pillet ved endnu, så hvad det end er ved PLA setting.

Filthor

OK, det var vist 210 grader på min. Det er ret højt, men det kan selvfølgelig godt være at deres egen PLA kræver det.
Når du går i gang med den grå PLA, skal du helt sikkert skrue det ned til 190-195.

Måske prøve at skrue ned til 200 allerede nu? Det løser selvfølgelig ikke forskydningen.

Honsou

Det kan jeg da lige prøve, om ikke andet.

Honsou

Jeg prøvede 195 °C men det blev ikke anderledes.  ???

Til gengæld lavede jeg et hegn på steroider og et vomitting tree: