News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Er PF et rart sted at være?

Started by Kristian, 16 July, 2018, 08:54:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kristian

Kære PF. I mange år har PF været mit yndlingssted at tale om og kigge på figurer. Det er bare som om at jeg på det seneste lægger mere mærke til nogle lidt kedelige tendenser blandt brugerne her på PF.
Det har nok altid været sådan her, men det er først nu jeg lægger mærke til at Sexisme/homofobi er ret fremtræden her på siden. Jeg har et par gange anmeldt nogle posts til moderatorne for sexisme, men der blev tilsyneladene ikke reageret på det. Om det skyldes at moderatorne ikke synes det er vigtigt, eller bare har en anden grænse end mig, skal jeg ikke kunne sige.

Til gengæld er det trist at der måske sidder nogle nørder/
Nørdinder derude, der ikke har lyst til at berige forummet med deres kreativitet. Jeg kan jo se på diverse FAcebook grupper, at der er masser af kvindelige nørder derude, men nærmest ingen her.

Jeg har selv en datter der synes figurer er skove at male, men skulle hun bibeholde interessen, ville jeg aldrig anbefale hende at gå på PF, selvom jeg selv er forholdsvis aktiv herinde.

Hvad synes i andre? Synes i overhovedet noget?
Konge af Lethian!

Archmagos Kimmel

De fleste er hoppet på FB, grundet klimaet herinde, PF har et dårligt ry inde på blandt mange af FB´s brugere.
Hvis du lægger mærke til det, vil du opdage at det er de samme 5-10 stykker der poster herinde. Selv er jeg her for køb/salg sektionen og poster sjældent.

princelarming

Tonen er en ting - og jeg ved ikke om jeg synes den er specielt slem - men noget andet er, at det kun er "die-hards" der bliver hængende på platforme som denne, når man nemmere kan tiltrække nye til ting på Facebook, eksempelvis...

At disse "die-hards" så måske overvejende er 30+ mænd, med et lidt for løssluppent sprog, er så bagsiden af den medalje.

Jeg forstår udemærket at PF er ved at dø, og ser ingen grund til at gøre noget for at stoppe udviklingen, da den nok ikke er til at stoppe alligevel....

Indtil da - så rapportér løs! Jeg gør det også selv en gang imellem, når mandehørmen bliver for tung...
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Troels S

Hej Kristian

Er naturligvis ked af, at det er din opfattelse af PF  - både som bruger og moderator.

Personligt synes jeg tonen har været bedre på PF de sidste par år end den har været meget længe. Synes også den er bedre på PF end den er på de FB grupper jeg er medlem af hvor jeg synes folk skriver meget grimt til hinanden. Men det er nok en smagssag.

Det er klart at at sexisme og homofobi ikke er ok - men det er nok meget subjektivt hvor man trækker grænsen mellem dette og så "drengerøvshumor". Tror Asbjørn har helt ret, når han påpeger at mange af de tilbageværende brugere på PF er nogen relativt gamle drenge hvor mange kender hinanden fra miljøet og turneringer. Det gør nok tonen lidt hårdere blandt disse. Med dette ikke sagt, at det er ok eller, at man kan skrive de samme ting her som man kan sige over malebordet til vennerne, da det skrevne ord tit mangler det taltes nuancer, og at man skal huske, at flere læser med.

Har ikke set nogen af de posts du har rapporteret, men vil bestemt tage det alvorligt hvis du og alle andre i fremtiden rapporterer noget - som vi i moderatorgruppen gør med alle reports.

Men vil da som Kristian meget gerne høre fra flere brugere om I deler denne opfattelse. Ikke fordi jeg ikke tager Kristians opfattelse seriøst, men altid rart med flere vinkler.

Mvh
Troels
Modetator
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Kaltenberg

Jeg synes det kunne være spændende at hære hvilke underforum der er specielt ramt?
Tror der historisk er stor forskel på hvordan man taler til hinanden i de forskellige subkulture som figurspil også er.

I 40k var har der traditionelt været råbt grimme ting på tværs af de to fløje, kompetative vs casual delen, men det er blive meget mindre det sidste 1-2 år. Måske pga inaktivitet, men det er i hvert fald meget mindre udtalt nu end tidligere.
Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

VonPanne

Jeg vil bakke op om Troels, og sige at vi historisk i moderatorgruppen altid har gjort meget ud af at folk skriver ordentligt til hinanden og har respekt for hinandens holdninger. Det er ikke altid at vi som moderatorer har reageret i en tråd hvis det ikke var så slemt endda, men så har vi måske sendt folk en PM om at de godt lige må passe lidt på sproget når de skriver. Dermed ikke sagt at vi ikke laver fejl eller ikke har overset noget. Så jeg er også ked af at høre at PF åbenbart har fået et ry om dårlig tone visse steder, for det er ikke mit indtryk at det har været sådan tidligere, generelt set.

Så som Troels skriver, så kan jeg kun bakke op om at rapportere det og moderatorgruppen skal nok sørge for at følge op på det, da den tone som du beskriver ikke er velkommen på PF og aldrig har været det. Det er lidt nemmere at vurdere de enkelte sager frem for generelt i forhold til grænsen til drengerøvshumor.

Og andre må gerne byde ind hvis I har samme oplevelse af tonen eller omvendt, hvis I ikke oplever det som et problem.

Mvh.
VonPanne
Moderator

Ryback

Jeg synes, PF er et rart sted at være. Jeg kan slet ikke genkende billedet omkring sexisme og/eller homofobi - som i overhovedet slet ikke. Men det er da klart, at i et forum, hvor flertallet kender hinanden personligt, så bliver tonen kammeratlig, fuldstændig som i alle mulige andre sociale sammenhænge.
Diverse fløjkrige er også i høj grad noget, der hører fortiden til. Jeg synes faktisk, vi skal væsentligt længere tilbage end de to år, Kaltenberg nævnte. Måske pga. det stærkt faldende antal brugere, måske bare fordi folk er blevet runde og milde med alderen(?)

Alder betyder til gengæld rigtig meget. Der er ikke mange under 20 år, som bruger boardfora som dette, det kan vi jo også se på de internationale sites, trafikken falder, og den falder hurtigt. PF er trods alt fortsat ret levende i sammenligning med så mange andre boardfora, der bare er vindhekse og lyden af fårekyllinger. Det er udviklingen, og jeg tror ikke, der er meget at gøre ved den. Hvis "de unge" fra barnsben har lært, at FB/insta etc. er stedet, så er chancen for at lokke dem til en mere simpel løsning som PF ret lille.

Min egen opfattelse af FB er dog, at man netop her i højere grad end på PF får de hurtige og grove meningsudvekslinger hvor nuancerne går tabt. Det er min erfaring. Det at de fleste kender hinanden her på PF gør imo en stor forskel fra FB's anonymitet.

Sidst, men ikke mindst har Alexander Nix fortalt mig, at FB slet ikke er et rart sted at være, hvis man ikke bryder sig om orangutanger ;)
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Kristian

Jeg er med på at PF er fint hvis mand er 30+, hvid og mand.

Det her står i en brugers signatur:

Hvornår er en kvinde en 10'er værd
                     ? ? ? ?
Når hun skubber en indkøbsvogn

Er det ok med lidt hverdagssexisme?
Hvad hvis der stod neger istedet for kvinde?

Måske er chancerne ikke store for at få nye/yngre/kvindelige medlemmer, men de bliver da kun mindre af at tolerere ovenstående tænker jeg.

I øvrigt er jeg enig i at megen af det negative fra tidligere er forsvundet. Dog også i takt med aktiviteten.

De warhammer grupper jeg er i på FB synes jeg er meget fredelige, og med undtagelse af et enkelt, er de også ganske inkluderende.
Konge af Lethian!

Krøldrup

hvis det eksempel er det eneste fra nyere tid, så går det da meget godt.
"We're all stories, in the end. Just make it a good one, eh?"
— The Doctor, Season 5, Episode 13

Ryback

Ja ok, den har jeg så ikke set før, den signatur, og den er da også ret grov på en sexistisk måde, det vil jeg give dig ret i. Men er det sådan, den generelle tone lyder herinde? Sådan oplever jeg det ikke, men selvfølgelig kan man være blind over for diverse problemer, hvis man ikke lige selv er på den modtagende side.
Generelt synes jeg dog, at brugerne af PF møder nye brugere ret åbent og på hobbyens præmisser. Sådan er det sikkert også de rigtige steder på FB.

Det er ikke fordi, jeg vil underkende din opfattelse, Kristian, men jeg oplever bare ikke PF som et udpræget homofobisk og/eller sexistisk og/eller racistisk sted på nettet. Jeg vil dog opfordre dig til at anmelde evt. brugere, som efter din mening går over stregen, til moderatorerne.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

EmilSVB

Jeg syntes ikke det er så slemt hvad jeg selv har oplevet, men jeg poster så heller ikke så meget, og lurker kun på enkelte blogs. Ellers er køb/salg primært hvad trækker mig her til.
Personligt kan jeg godt lide forummet, meget bedre end facebook grupperne som jeg tit syntes bliver grove, men det er som sagt fordi det letter at følge mine udvalgte ting her frem for på facebook hvor ting tit forsvinder i mængden. Men jeg er så også han-køn, hvid og næsten 30 så måske det derfor  ::)

Men den signatur er da lige grov nok.

- Emil
Emil Bøgh Hansen
40k: Space Wolves, Ultramarines og Knights

Kristian

Og det er jo præcis det jeg har gjort, bare uden at jeg har oplevet at der blev gjort moget( som jeg kunne se).
Jeg synes heller ikke jeg oplever det hyppigt, men tit nok til at jeg studser over det.
Diverse udfordringstråde flyder også gerne med homofobiske udtryk. For den almindelige bruger er det nok ikke synligt, men den usikre teenager har nok ikke lyst til at deltage i eventet.

Det er nok også svært for 30 årige, hvide, heterosexuelle mænd at vurdere hvad andre typer brugere finder afskrækkende. Jeg går ud fra at alle moderatorne tilhører denne kategori.
Konge af Lethian!

Troels S

Synes debatten er fin, men Kristian du bør holde dig for god til at konkludere snævertsynede begrænsninger hos moderatorerne grundet deres alder, køn og hudfarve - særligt efter to allerede har tilkendegivet at de tager problemstillingen du rejser alvorligt såfremt den forekommer.

Enig i, at den nævnte signatur ikke er inden for skiven - har dog aldrig set den før nu.

Kristian

Quote from: Troels S on 16 July, 2018, 20:34:11
Synes debatten er fin, men Kristian du bør holde dig for god til at konkludere snævertsynede begrænsninger hos moderatorerne grundet deres alder, køn og hudfarve - særligt efter to allerede har tilkendegivet at de tager problemstillingen du rejser alvorligt såfremt den forekommer.

Enig i, at den nævnte signatur ikke er inden for skiven - har dog aldrig set den før nu.

Jeg angriber ikke moderatorne, jeg synes generelt at de gør et rigtig flot stykke arbejde. Jeg synes sådan set heller ikke at det udelukkende er deres job at holde powerfist ren for sådan noget som ovenstående.

Jeg har ikke anmeldt ovenstående før, men brugeren har jeg anmeldt for en lignende signatur, som efterfølgende ikke blev ændret.
Konge af Lethian!

Nillernisse

Jeg syntes måske de eksempler der fremlægges er for svage til at det bør skabe uro. Men jeg er da generelt enig i at man skal opføre sig pænt. Min fornemmelse, baseret på gøren og laden her på PF, er dog at der er meget lidt af det grimme sprog/holdninger samt at der bliver grebet ind hvis nogen er for grove. Jeg er rigtig glad for PF, og jeg bliver her til enden..... Måske :)
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

Jenova

Generelt har du nok ret. Jeg oplever stort set aldrig direkte sexisme (højst lidt mansplaining ind imellem). Til gengæld er det da pisse irriterende at læse signaturer, som den du nævner, og der er masser af den slags. Det har du fuldstændig ret i. Jeg er ret sikker på, at brugergruppen er totalt blind overfor det.. Ville jeg anbefale min datter at være på PF. Tror det ikke. Håber hun vokser op i en generation, hvor hun ikke bliver hærdet med årene i samme grad som vores generation.

Til gengæld giver jeg thumbs up til dig for at bringe det på banen og andre for at tage det seriøst. Det tror jeg ikke var sket for 10 år siden.
Jenova Painting -  Like watching paint dry

VonPanne

Jeg er helt enig i at den signatur var over stregen og udenfor hvad der er tilladt i PF's regler. Hvis du har rapporteret noget lignende før og der ikke er blevet reageret på det, så mener jeg at det er en fejl. Jeg kan dårligt gøre andet end at gentage mig selv, men det er selvfølgelig et af PF's mål at det er behageligt at besøge forummet og at man opfører sig pænt når man er her.

MichaelAfisker

Quote from: Kristian on 16 July, 2018, 20:24:15
Det er nok også svært for 30 årige, hvide, heterosexuelle mænd at vurdere hvad andre typer brugere finder afskrækkende. Jeg går ud fra at alle moderatorne tilhører denne kategori.

QuoteJeg er med på at PF er fint hvis mand er 30+, hvid og mand.

Tak for svineren

Kristian

Quote from: MichaelAfisker on 16 July, 2018, 23:37:14
Quote from: Kristian on 16 July, 2018, 20:24:15

QuoteJeg er med på at PF er fint hvis mand er 30+, hvid og mand.

Tak for svineren
Det gælder jo sådan set også mig selv.
Konge af Lethian!

Kristian

Jeg er i øvrigt også rigtig glad for at i tager emnet seriøst. :)

Konge af Lethian!

StevenPoulsen

Quote from: Jenova on 16 July, 2018, 22:35:31
Ville jeg anbefale min datter at være på PF. Tror det ikke.
Det citat er i mine øjne en hård indikation af, at noget må være galt.

Gorlak

Jeg synes PF er et rigtig skønt, omend lidt stille, sted at være. Jeg føler heldigvis ikke at signaturer som den du nævner er toneangivende for hvad der bliver "sagt" i de forskellige indlæg. Og generelt synes jeg faktisk at indlæggene er meget høflige og folk er gode til at løse evt. konflikter hurtigt.

Jeg læser kun 40K delen, og lidt AoS, så det kan være noget der er mere aktivt i andre subboards? Så jeg kan heldigvis ikke genkende de problemer du oplever. Oplever du dem også i indlæg, eller er det mest i signaturer?
Quote from: Aslak
Jeg er overrasket over at du konstruerer sætninger vedrørende fødevarer nogenlunde rigtigt. Du lader til at have forståelse for konsistenser og sager! Havde forestillet mig noget i retning af "mår vendt i Per" eller "stålbudding med fynsk tandsten"

Troels S

Quote from: StevenPoulsen on 17 July, 2018, 08:59:41
Quote from: Jenova on 16 July, 2018, 22:35:31
Ville jeg anbefale min datter at være på PF. Tror det ikke.
Det citat er i mine øjne en hård indikation af, at noget må være galt.

I mine øjne adskiller PF sig ikke fra resten af verden/internettet når det kommer til en opmærksomhed omkring nedsættende bemærkninger om køn, race eller seksualitet - også når det er tænkt humoristisk (måske uden at være det). Vi kan selvfølgelig være bedre - men forudsætningen er, at vi bliver peget i retning af problemerne da vi som moderatorer ikke ser alt - selvom vi læser meget.

Ville jeg anbefale min datter PF - jep - i hvert fald hvis FB er alternativet  ;D

Taoregorn

Jeg er nyligt vendt tilbage til PF og må nok sige, at jeg synes tonen er den samme som jeg er vant til og at moderatorniveauet er passende.

Men til gengæld virker forummet stendødt... EDIT: De dele af forummet jeg bruger (AOS og sårn). På facebook er AOS rimeligt aktivt, selv den danske afdeling. Så der må være en del "manglende" brugere. Jeg begræder det, da jeg finder FB komplet stupidt at skulle navigere i og søge gamle posts i. :(

Troels S

Ja, der er desværre ikke så mange aktive brugere og debat på PF som tidligere. Mange - særligt AoS spillere bruger FB.

Personligt synes jeg PF er meget mere egnet til at debattere hobbyen grundet strukturen men FB egner sig godt til hurtig billeddeling og spilaftaler.