News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Kan ikke få plasticdukker limet fast på kork baser?

Started by Sneakybamsen, 22 February, 2019, 21:05:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sneakybamsen

Plastic dukker på kork baser. De sidder virkeligt dårligt fast, jeg har forsøgt med superlim, men det dur ikke. Nogle gode råd?

Mvh
Sneaky
Emperor's Pride - Castellan

Sneakybamsen

Tak for tippet. Ingen erfaring med det, er der andre muligheder?

bowmaster

Jeg limer bare mine fast med superlim, masser af det

Sneakybamsen

Jeg har smurt baserne ind i superlim for at få korken til at hærde, og sat figurerne i limen med det samme, men det virker som jeg har beskrevet. Lidt skæv nedpakning til transport for at spille, og der ryger nogle stykker af baserne, selvom man er forsigtig når man pakker ud.

Det er PT loctite superglue jeg bruger, og den virker fint til andre ting. Bare ikke for mig med mine plastic DA.

rosenaa

Du skal lægge en klat hvid snedkerlim på basen og en dråbe af den billige sekundlim fra f.eks. Søstrene Green på figuren og sætte de to ting sammen og holde dem, De to lim hærder og holder utrolig godt fast
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Sneakybamsen

Quote from: rosenaa on 23 February, 2019, 10:11:27
Du skal lægge en klat hvid snedkerlim på basen og en dråbe af den billige sekundlim fra f.eks. Søstrene Green på figuren og sætte de to ting sammen og holde dem, De to lim hærder og holder utrolig godt fast

For klarhed skyld - hvid snedkerlim er PVA lim/trælim, korrekt? Og sekundlim er vel superglue?

Tak for svar i hvert fald.

rosenaa

Quote from: Sneakybamsen on 23 February, 2019, 16:56:52
Quote from: rosenaa on 23 February, 2019, 10:11:27

For klarhed skyld - hvid snedkerlim er PVA lim/trælim, korrekt? Og sekundlim er vel superglue?

Tak for svar i hvert fald.

Jeps  ;D

Og Bostik udendørs er den bedste på markedet
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

andse

En lille tilføjelse. Du kan evt komme en anelse sand i den hvide snedkerlim, det gør den endnu stærkere. Men kork er et ret skrøbeligt materiale, især i store stykker. Det er virkelig godt til at tage imod tryk (ergo, man bruger det i flasker), men sammenhængskraften er lille. Her hjælper snedkerlimen MEN snedkerlim trækker i materialet, så bruger du for meget vil korken bøje. Når du bruger kork som baser, kan du med fordel lime noget under, eksempelvis papir eller bedre, plastik. Hermed løser du problemet med at kork let knækker, men du skal stadig have lim på overfladen, for ellers kan du trække stykker af kork ud af basen der hvor du har limet figur og kork sammen.
Personligt ville jeg slet ikke bruge kork til baser, det er for skrøbeligt....

rosenaa

Og hvid snedkerlim kan jo også fortyndes, så det kan fylde revner mv. ud