News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Vigilus Ablaze - War of Nightmares: Orks vs. Death Guard

Started by Hare, 14 December, 2019, 18:04:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hare

While Abaddon and his Black Legion lead war and destruction on Vigilus fighting the Imperial Forces led by Marneus Calgar, other lesser but equal important wars was fought on Vigilus. The Orks inital Speedwagh had been stalled by the descent of Angels but the Orks still held Vigilus' wastelands as well as small continents within Dontoria Hivesprawl and MegaBorealis. In the North, Mad Goff <indsæt cool ork warlord navn her> led a Waagh from his scrap city "Skumtown" against Dontoria Hivesprawl trying to reconnect with his surrounded forces within the Hivesprawl. Dontoria Hivesprawl was almost consumed by the Gellerpox plague onset by the Death Guard and in fact abandonded and deemed lost by the Imperium Inquisition. But Orks do not succumb as easily as humans to the virulent contagions of the Death Guard and thus an epic and vicious battle was on the way...



Hare

Mission 1 – Crusade
Resolute and unwavering the Orks and the Death Guard continue their relentless crusade upon Dontoria Hivesprawl. With the enemy on the horizon, it soon becomes clear that neither will ceede ground without a fight. The battlefield will be secured, even if the price must be paid in blood.

Det var en mørk fredag aften den 13. december da 2 krigsherrer (Troels og jeg) mødtes i en kælder i Køge for at udveklse terningeslag over plastikdukker. Vi rullede en eternal mission i den nye CA19 og slog 'Crusade' som viste sig helt passende til scenariet. Man scorer løbende på objektiver i begyndelse af egen tur.

Dødsgarden stillede i det store hele med min EP 40K liga liste dog med lidt ekstra efter CA19:

Death Guard
Dæmon Prins med vinger
Plaugecaster (for al evighed fremad nu benævnet failcaster)
Lord of Contagion

2 x 7 plaque marines
20 poxwalkers

7 blightlord terminators
Noxious blightbringer
Foul blightspawn

Foetid bloat-drone
Myphitic blicht-hauler

2 x plaqueburst crawlers

Troels stillede op med sine orker, frit fra hukommelsen:

Orks
Warbos m klo
Weirdboy
Wartrike (?)

25 orker der kunne slås
20 orker der kunne skyde
10 gretchins som sikrede Troels halvdelen af sine point(!)

Deff dread
Nobs med store økser
4 meganobz (der deepstriker)
12 stormboyz
En af de nye biler
En flok motorcykler
Ork flyver
2 skydedimser
2 andre skydedimser

DG bliver defender og vælger (ved tilfældigt terningerul) quartered deployment. Troels sætter først op i sit hjørne og har tur 1.


I modsatte hjørne gør dødsgarden sig klar til at modtage den grønne bølge.


I tur 1 rykker Orkerne frem på begge flanker. Motorcyklerne skal heldigvis en lang tur uden om ruinerne af en katedral og kan ikke se noget de kan skyde:


I modsatte ender "da jumper" de 25 slåsser orker ned foran en enhed plaque mariner som de river noget så grusomt rundt:


Alle store guns fejler håbløst. Dødsgarden tager hævn og slagter 22/25 orker, rydder motorcykler og presser op mod midten. Blight-hauler stiler sig foran deff dread men fejler naturligvis alle skyder og står nu til mange mange tæv...


Troels gør det unævnelige og modtager første advarsel i kælderen. De 3 resterende orker bliver holdt i spil med klar moral stratagem og derefter bruger han yderligere 3 CP på at få HELE enheden i spil igen et andet sted på bordet...!!!!! Jeg er i shock. Her inviterer man til narrativt fluffet kælder hygge spil og så laver han sådan et move. Nuvel, spillet fortsætter, Wartrike og veninde river min bloat-drone rundt som hævn for de dræbte motorcykler, meganobz deep-striker og laver et wound på en crawler. Der er pres over hele bordet, men garden holder stand. De gendannede 25 orker holder sig på egen baglinie.


På midten forsøger poxwalkers at holde stand. Det lykkedes fint mod de 22 skyde orker især da de fleste genrejste sig og gjorde poxwalkers fuldtallige igen. Men mod nobz gik det knap så godt trods de var boostet med alverdens magi. Damage 2 er svært at redde selv for nurgles disciple. Klokkedrengen klarer sig bedre mod de resterende skydeorker og gå efter objektivet til højre


Midten ryddet for poxwalkers. Min plaquecaster har slået sig selv i hjem med perils for anden gang. Havde eller en stor chance for at tage warbossen ned med en masse mortal wounds...


De 25 slåsser boyz som genopstod fra de døde lægger pres på et af de bagerste objektiver. Men terminators er noget ganske andet at slå på, så de fjerner kun en enkelt, hvorefter der bliver spredt gylde over flokken og de dør for anden gang.


Der er ikke ret meget tilbage på bordet efterhånden, tur 5 tror jeg.


Den nye bil forsøger at erobre dødsgarden's "hjemme" objektiv, men med et enkelt wound tilbage og begrænset damage output er det svært og pest marinerne holder stand.


Spillets absolutte topenhed som tager 6 victory points


I tur 5 fører Troels med 2 point. I tur 6 står det lige. Jeg får selv lov til at rulle for tur 7 og ender med en sejr på 15-12!

Death Guard tager første stik i denne narrative kampagne og har automatisk tur 1 i næste spil uden mulighed for at blive "seizet".

Troels S

Tak for et fantastisk spil og en god battlereport Kristoffer. Spil i din kælder skuffer aldrig og Warlboss Ulrok ser allerede frem til næste kapitel i War of Nightmares og ikke mindst en revanche! Min indre ork fik  overtaget og smed de ork boyz i hovedet på terminators i stedet for at spille missionen.

Unstoppable Green Tide er snyd og humbug - men uden det havde nurgles rådne drenge haft det for nemt.
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Hare

Selv tak, det bliver ikke tættere. Der er også en del snyd i DG codex så helt fint :D

Master Ciaphas

Fede billeder og fed rapport! Jeg er dog nysgerrig, Hare - hvor ligger snyden i vores Death Guard Codex, for jeg synes der er ualmindelig svær at få øje på?

Hare

Der er heller ikke meget ;). Men dæmon prins med sup. plate og revoltingly resilient er nu ret god. Og foul blightspawn er fantastisk. Man burde nok spille med 2 eller 3. Og der flyver en del mortal wounds rundt. Og poxwalkers der kan komme tilbage er fedt.

På mit niveau tæller det som snyd ;D. Jeg vandt dog kun fordi Troels er en ork, men lavede også et par brølere undervejs.

Nillernisse

Ja de Blightspawns er vilde. De kan rydde hvad som helst med lidt held. Fin rapport :)
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.


Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

Hare

Mission 2 – Assault on Skumtown
As the fires of war burned in the aftermath of the first encounter, the Death Guard fortified their positions within the continent-sized biosprawl of Dontoria and prepared to launch a counter-attack on the Orks that would take them across the wastelands of Vigilus and into a fighting in the Ork scrap city called Skumtown.

The armies
Both players select a battle-forged army of 1750 points. The Orks receives +3 Command Points if their army includes any Fortifications and must include at least one Gorkanaut or Morkanaut.

The Battlefield
The defending Ork player creates the battlefield, using the deployment map below, which should have plenty of barricades and obstacles to represent the Ork Scrap City – Skumtown. Use the rules for Battlezone: Wasteland Dust Storm (see below).

Deployment
After terrain has been set up, the Ork player sets up their units wholly within their deployment zone. The attacking Death Guard player then sets up their unit wholly within their deployment zone.


First Turn
The Death Guard has the first turn.

Battle Length
Use the Random Battle Length rules to determine how long the battle lasts.

Victory Conditions
If there are no Buildings, Stompas, Gorkanauts or Morkanauts on the battlefield, the game immediately ends and the Death Guard wins a major victory. Otherwise, when the battle ends, count the number of each of the above on the battlefield and the number that have been destroyed during the battle. If the amount destroyed equals or exceeds the amount remaining on the battlefield, the Attacker wins a minor victory. Any other result is a major victory to the Orks.

Battle Outcome
A major victory ensures the winner of the game D3 additional Command Points for the next game. A minor victory gives 1 additional Command Point.

Battlezone: Wasteland Dust Storm
The Stormfront: At the start of the first battle round, the player taking the first turn nominates one of the long battlefield edges to be North. Then, the player rolls a D6 and consults the table below too determine which battlefield edge the storm emerges from. For the first battle round, units wholly within 12" of that battlefield edge are considered to be within the storm. D6: 1 = North, 2-3=East, 4-5=West, 6=South

Ebb and Flow: At the start of each battle round after the first roll af D6. On a 3+ the range of the storm increases by 6". On a 1 or 2, the range of the storm reduces by 6" (to a minimum of 6"). Any units wholly within the range of the storm are considered to be within the storm. 

Caught in the Storm Surge: At the start of your Movement phase, any VEHICLE units from your army that are within the storm and have the Flyer Battlefield Role suffer D3 mortal wounds. For each other unit in your army that is within the storm roll a D6; on a 4+ that unit suffers a mortal wound.

Blinded by Dust: Subtract 1 from hit rolls for shooting attacks made by and against units within the storm (not cummultative).

Shrouded by the Storm: Units within the storm count as being in cover.

Hare

Så er missionen oppe til næste slag i denne lille føljeton. Vi justerer dog nok lidt på dagen.

Hare

Fredag aften overrumplede Dødsgarden Orkerne på hjemmebane med et frontalt angreb på deres scrab city "Skumtown". Anført af ingen mindre end Lord Grulgor, Lord of the 7th Colony, Ferryman of the 6th Plaque Company and Bringer of the Droning marchede Dødsgarden direkte mod Orkernes lejr. Orkerne har set skyen af fluer fra lang afstand og stod vel forberedt. Hvad de derimod ikke så, var den sandstorm som var på vej øst fra og som ville ramme orkerne i ryggen. Dødsgardens Tallyman havde naturligvis talt de døde og forudset dette. Målet er at udslette de to store ork bygninger (en stompa fabrik og en stor farlig kanon byging) og deres Gorkanaut.


Dødsgarden er tvunget til at angribe igennem en smal kløft, perfekt for Orkernes artilleri (tror de)


Sandstormen fanger hurtigt orkerne i ryggen og gør det svært at se og skyde noget.

Dødsgarden bryder igennem indgangen til skumtown. De omgivne bakker indtages hurtigt af pest mariner som får et perfekt overblik over slagmarken. Imens avancerer Lord Grulgor sammen med poxwalker, blight-haulers og øvrige seje banditter.


Orkerne gør klar til modangreb med en masse boys, meganobz og selveste Ulrik von (?). Men kombinationen af stratagems, mørk magi (og gode terningerul) overrumpler Orkerne totalt.  Samtidig bliver den første bygning flækket med Lord Grulgors pest le.

Trods vigtig at holde i live kaster Orkerne deres Gorkanaut frem, men alene kan den ikke stå i mod Dødsgarden ildkraft og mørke magi og bliver til sidste revet over af Lord Grulgor.


Til sidste omhylder sandstormen hele slagmarken og dødsgarden trækker sig tilbage med en mindre sejr. Stompa fabrikken overlevede sammen med de sidste rester af Ork styrkerne.

Nanayaah

Fedt med narrative slag og god ide med sandstorm og ting der skal smadres :)!

Og selvfølgelig altid en ekstra bonus når Mortys drenge hiver en sejr hjem!


Troels S

Tak for et vildt fedt spil Kristoffer. Skumtown ligger i ruiner og orkerne er presset, men vi lægger kunnin plans for gengældelsesangreb.

Den pestbefængte linje der langsomt men stabilt bevægede sig frem passede perfekt til scenariet. Orkerne hældte ild i dem, men Mortarions tropper forudsatte ufortrødent deres fremmarch. Sandstormen var fed og sjov og det er bare så meget federe at spille 40k, når historien er det bærende element!
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Hare

Det var faktisk et rigtig sjovt scenarie og vildt fedt med den sandstorm. Lidt heldig for DG at den kom øst fra. Men det gjorde hele spillet mere tematisk. Og klubbens ork terræn er virkeligt fedt at spille på.

Det var måske lidt for nemt for DG at ødelægge 2/3 ting især når den ene var en Gorkanaut som ikke kunne finde ud af at holde sig på afstand ;). Tror 2 bygninger mere havde været godt. Orkerne skød generelt elendigt og var håbløse i nærkamp bortset fra nobz der nemt fik ryddet 7 pest mariner. Det hjalp selvfølgelig heller ikke at de 2 store enheder boyz begge valgt en selvmordsmission ;D. Den ene enhed chargede plaqueburst crawler og gav den ét wound. Den anden enhed forsøgte sig mod blightlords terminators som var pumpet med både blades of putrefaction og VoTLW. Det er ret godt fandt jeg ud af og skal helt sikkert bruges noget mere. +2 til wound roll og ekstra mortal wound på 5+ er sindsygt godt. De tog sig også nemt af meganobz og warboss'en. Og den Lord of Contagion bliver ved med at imponere. Vandt spillet da han både tog en bygning og en Gorkanaut i nærkamp.

Vi spillede i øvrigt uden Command Re-roll. Jeg savnede dem ikke selvom det næsten er blevet en vane. Faktisk var det rart at have nogle CP tilbage til bla. VoTLW som giver sindsygt meget mere end ét re-roll. 

PS Mission og sandstorm er taget direkte ud af bogen Vigilus Defiant

Hoppe

Bah, klassisk OP Deathguard click and play! Og så mod de stakkels Orks... :'(

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Hare

He he, tja DG står generelt godt mod orker med alle de gyldespredere. Det er dog første gang det gik så godt! De sidste 2 spil mod Troels burde jeg have tabt. Men der var en del mere synergi i DG hæren i går end hos orkerne. Har de overhovedet noget synergi?

rosenaa

Orkerne har Aldrig tabt en Krig !

Det kan dog godt være de ind i mellem taber et slag, men det gør ikke noget, de kommer igen en anden dag... men deres brødre, tanter (vær bange) og hvem de ellers samler op undervejs... (Hvem H.... er de små derovre med hår på fødderne ??  Og kan de spises ??)
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby
______________________________________
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=37262.0

Hare

Så er tredje mission klar. Det er sådan set bare "Ambush" fra grundbogen. Nu skal vi bare finde en dato!

MISSION 3 – TITAN DOWN
After the latest battle, Lord Grulgor is determined to put the final end to the Orks. Bestowed with blessings of Nurgle, a warmachine of immenense size and firepower has been acquired and must be brought to the front to put an end to the filfhty xenos. However, Warboss Ulrik, clever has usual, has set up an ambush...

The armies
Both players select a battle-forged army of 2000 points avoiding units that can Fly. The Death Guard is defending and must include a single Titanic unit.

The Battlefield
Create a battlefield using the deployment map below and then set up terrain. The Defender's deployment zone represents a thoroughfare leading towards the front line and should be exposed. The Attacker's deployment zone should be covered in dense terrain making it a perfect ambush site.

Deployment
After terrain has been set up, the players set up their armies using the Concealed Deployment rules (rulebook p. 194). However, for this mission, the roles are reversed; the Attackers uses set-up markers to deploy their army first, and the Defender then sets up as normal.


First Turn
The Orks has the first turn.

Dawn Raid
Both players must subtract 1 from all hit rolls made in the Shooting Phase during the first battle round of the game.

Escape Route
The Defender's units can move off the battlefield edge labelled 'escape route' so long as all of their models are able to make it off the board in the same phase. Any that do so have escaped the ambush – they are removed from the battlefield and take no further part in the battle.

Battle Length
Use the Random Battle Length rules to determine how long the battle lasts.

Victory Conditions
At the end of the battle, add up the Power Rating of all the Defender's escaped units and compare this to the Power Level of their army. If the combined Power Rating of the escaped units is one third or more of the army's Power Level, the Death Guard wins. Any other result is a victory for the Orks.

Stratagems
In this mission, the players can use Command Points (CP) to use the following bonus Stratagems:

Attacker (Orks) Stratagems:
Night Raider (1CP) – Use this Stratagem immediately after deployment. For each Command Point you spend, the Dawn Raid rules apply for one additional round.

Spectrum (1CP) – Select one of your units immediately before it makes its shooting attacks. That unit can shoot without penalties from Dawn Raid rules.

Preliminary Bombardment (3CP) – Use this Stratagem immediately after both sides have deployed. You can launch a Preliminary Bombardment.

Defender (Death Guard) Stratagems:
The Table Turned (1CP) – Use this Stratagem immediately after both sides have deployed, but before the first turn begins. The Defender rolls a dice – on a 6, they get first turn instead.

Return Fire (2CP) – Use this Stratagem at the end of your opponent's first Shooting Phase. Select a unit in your army that was the target of at least on shooting attack, that unit can make a shooting attack at the enemy as if it were you own Shooting phase.

Iron Discipline (1CP) – Use this Stratagem after the Attacker has resolved a Preliminary Bombardment. Roll a dice for each of you unit that went to ground, on a 2+ they can act normally during their first turn.

Hare

Heading for the front, Lord Grulgor himself is leading the force of Death Guard protecting the Chaos Knight. No doubt this engine of war wil crumble the Orks. The southern gates of Dontoria lies ahead, but hiding in the ruins are the cunning Orks waiting to spring an ambush!






Ja så mangler vi bare Orkerne men der går jo lidt før Danmark lukker op igen. Der skal også liiige males 3 x Deathshroud Terminators før styrken er helt klar. Trængte bare til at lufte figurerne lidt.

Nillernisse

Fed opsætning. Bliver godt når Mortarion flyver med :)
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.


Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

Ryback

Sikke en parade. Der er vidst gået en nordkoreansk diktator tabt i dig ;)


Det bliver så fedt når Onkel Morty kan gå forrest!
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Hare

Ja en god hær parade er ikke at kimse af. Og når så missionen lægger op til en parade var det oplagt.

Det bliver meget stort med Mortarion endda, endnu en god grund til at få malet deathshroud termies så han kan overleve tur 1.

Troels S

Hvor er det fedt Hare - jeg glæder mig sgu til at vi kan få spillet igen!

Må se om jeg kan få lavet en tilsvarende opstilling med den angribende horde!
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Hare

Corona er i knæ i DK og det giver mulighed for lidt mere 40K. Så videre i kampagnen kom vi i aftes.

Dødsgarden stillede op til parade igen men denne gang med en sværm af orker omkring. Af en eller anden grund valgte Lord Grulgor at placere sig selv i et teleport kammer sammen med sine fine nymalede livvagter, det skulle vise sig at blive fatalt.






Orkerne stormede frem med masser af tur et charges. Poxwalkers blev ryddet og der døde også lidt mariner, ellers synes jeg egentlig jeg slap nådigt. Knigten counterchargede killa kanz og kastede en af dem i hovedet på nogle meganobz men de tog 9 wounds af knighten retur. Derudover kneb det med countercharges især da Lord Grulgor med følge havde valgt at stå de indledende runder af kampen over. Så i tur 2 chargede resten af ork hæren uhindret og stort set intakt og det lykkedes ikke rigtig at komme frem på bordet mod målet. Knigthen døde, alt andet døde pånær de sej livede pestbruds kravlere men til sidste måtte de også bukke under. Lord Grulgor kom endelig på banen og fejlede sit charge hvorefter han hurtigt valgte at aktivere sin teleporter igen da slaget tydeligvis var tabt. Øv, da, for nu havde han lige glædet sig til at ekskortere den knight til fronten.

Orkerne melder sig ind i kampen med deres første sejr, spændende hvad de nu finder på af nederdrægtigheder efter dette usle bagholdsangreb. 

Nillernisse

Brutalt! Indledende billeder ligner da også en røvfuld, med alle de orker så tæt på :)
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.


Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby
______________________________________
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=37262.0