News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Space marines®

Started by vejby, 12 May, 2020, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vejby

Efter liste-diskussioner og følelses-AS til det desværre aflyste Vibinius gik det op for mig, jeg kun spiller hære på bunden af rangstigen. Samtidig har jeg marine-delen til to sæt tooth & claw liggende og selvom det måske ikke er top-kompetitivt, er der da basis for starten på en lille marine-hær, som i den grad falder sammen med målet om at male flere dukker end jeg køber i 2020.

Det første spørgsmål er, hvordan filan maler man den slags lettest? Jeg ville gerne stoppe mig selv fra at forsøge edge-highlighting på alle kanter og jeg ville også gerne køre et generic farvevalg, så jeg selv bestemmer chapter.

Kan man dry-brushe sig fra det? Er washes vejen frem eller er der andre hurtige genveje til smukke ceramite-plader?

Maling 2023: 28/41 modeller

princelarming

For det første: "welcome to the dark side - we have cookies!"

For det andet: Rune Kappel har en teknik med Zenith overspray, hårdt highlight med lys, og tunge skygger, som for det første ser fedt ud, og som efter sigende er hurtigt at male. Køllen har gjort et par forsøg med dem, og fik kastet Intercessors ud fra sprue til færdig på en halv time pr model.

Skamløst hugget fra Messenger:
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Troels S

De kære Space Marines er i mine øjne noget af det vanskeligste at male hurtigt og nemt. Som hovedregel tager de buede overflader, særligt ben og skuldre, ikke særligt godt mod hverken drybrush eller wash.

Men det kommer meget an på hvilke farver du maler dine mariner i. De klassiske blå, gule, grønne og røde mariner er vanskelige at speedpainte hvorimod grå, sølv og fx olivengrønne mariner kan tage bedre mod speedpaint.

Selv har jeg på det seneste forsøgt mig med to udgaver af speedpaintede mariner

Grå: base: Skavenblight dinge, wash: Agrax, drybrush: Skaveblight Dinge, drybrush: Stormvermin Fur, drybrush: Dawnstone.

Sølv: Leadbelcher; wash 50:50 Nuln oil og Nuln oil gloss, drybrush: Leadbelcher, drybrush: Necron Compound.

Det væsentlige er, at man er laver meget lette drybrush med en stor pensel med meget lidt maling og bygger det roligt op. Hvis overgangen mellem grundfarve og den farve du drybrusher er for stor, bliver det nemt meget "støvet".

Herefter er battledamage din ven  ;D

Det er vigtigt at være opmærksom på, at ens fremgangsmåde kan overføres til køretøjernes store flader. Det er særligt vanskeligt med meget washtunge fremgangsmåder som hurtigt bliver noget juks på kørertøjer. Dette oplevede jeg med mine Imperial Fists og var en stor årsag til at projektet kuldsejlede.
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

vejby

Quote from: princelarming on 12 May, 2020, 11:20:48
For det første: "welcome to the dark side - we have cookies!"

For det andet: Rune Kappel har en teknik med Zenith overspray, hårdt highlight med lys, og tunge skygger, som for det første ser fedt ud, og som efter sigende er hurtigt at male. Køllen har gjort et par forsøg med dem, og fik kastet Intercessors ud fra sprue til færdig på en halv time pr model.

Småkager er klart en opgradering over tudekiks  ::) Det bliver dog anden gang, jeg forsøger med mariner. Første gang døde det i edge-highlights og for høje ambitioner  :)

Jeg har også nærstuderet Messenger, men jeg mangler lidt den der workshop i Kappels navn for at kaste mig ud i den metode. De ser fede ud på table-top afstand, men tættere på er de meget skarpe og lidt grove, selvom han har fået noget virkelig fedt blå lys på dem. Jeg skal lige fatte ideen i det, i hvert fald.

vejby

@ Troels: det er superfedt feedback, tak!

princelarming

Jeg venter også på workshoppen, men har da samlet lidt primaris til netop det formål, når verden åbner igen...
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

vejby

Quote from: princelarming on 12 May, 2020, 11:32:32
Jeg venter også på workshoppen, men har da samlet lidt primaris til netop det formål, når verden åbner igen...

Jeg må hellere gøre det samme. Der er vist 10-12 intercessors tilsammen de to pakker tand og klo.

Edit: der er 10 intercessors, 6 aggressors og 2 redemptor dreadnoughts tilsammen (+ 2 space wolf primaris battle leaders, men de er vist for specifikke til at være andet end space wolves).
Det er da alligevel 18 dukker og nok til at få en føling for projektet.

rosenaa

Som en fortsættelse af Troels' input, så grundede vi i de gode Gamle Dage først i sort og så tørpensling og mere tørpensling...

Som disse fra dengang

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

vejby

Tak for input. Efter uendelige timer med drybrush på nids, som trods alt har noget tekstur til at fange penslen, så tror jeg dog ikke det er vejen frem på mariner, i hvert fald ikke den loyale del af dem  ;D

Drybrush er let, men utroligt tidskrævende i sidste ende og man kan faktisk også gøre det forkert, så det ligner lort alligevel.

Næhæ, jeg skal lure nogen dygtige maleres tricks, så det får fart  ;)

vejby

Nu har jeg leget lidt med spraydåser og zenithal highlighting samt stippling og mens man kan få en rimelig hastighed ud af det, er jeg lidt i tvivl om resultatet. Det bliver bare ikke så skarpt som "rigtig" layering. Omvendt kan alting jo heller ikke fremstå som den dag det kom ud af fabrikken, så det er måske ok, hvis det ser lidt slidt ud. Jeg smider nogle billeder op af mine puslerier, så kan jeg jo få en mening fra de 5, der kigger med  ;D

Og så nævnte nogen angry marines, så jeg har en bunke Tamiya maling på vej i posten for de har en "rigtig" gul spray så vidt internettet fortæller mig. Og er der noget, der er skægt, så er det angry marines, så hvem ved, måske skal gul være min nye bedste ven.

vejby

Her er lidt farvetestdukker. De æstetisk krævende bør kigge væk nu ::)

Den første er gul:

Jeg gik ikke videre end det, da det er tydeligt at de mørke områder i skygge skal have noget lysere end sort for den gule kan fungere. Til gengæld kan de yderste kanter godt komme op på en rigtigt flot gul på den måde og havde den været mere dækkende over det sort kunne det have gået helt gået. Nu må jeg se, hvordan Tamiyas spray gule arter sig. Siden GW åbenbart er stoppet med Averland Sunset på spray må jeg jo afsøge andre muligheder og Averland er alligevel mere okker end rigtigt gul.

Next up: ultramarine blå med spray og helt op til Ulthuan grey, som er en ganske let blålig hvid/meget lys grå.

Det bliver lidt vel lyst, men spændende nok til at jeg gad gøre den mere færdig med metal og noget snyde-blacklining med en pen. Til gengæld er UM blå helt ligeglad med, hvad man sprayer den på, så det er helt spildt at lave et zenithal highlight med spray først i mine øjne. Ellers skal man have den i en airbrush og tynde skidtet ned, men øvelsen var ikke at finde ud af, jeg skal bruge en airbrush. Der var i øvrigt en anden model ind i mellem de to her, men den viser jeg ikke, siden den var forløber for nummer tre.

Nummer tre i chokerende pink (både fordi det er pink og så fordi jeg ikke synes det er helt forfærdeligt):

Den er marginalt bedre i virkeligheden men kameraet tilføjer faktisk lidt ekstra grynethed, især på bolteren. Det er den her, jeg har gjort mest ud af at bringe i nærmest færdig stand. Som de andre bliver det et meget beskidt look, men der er ikke den der trælse grumsethed som ved den gule og med nok metal, blacklining og nogle skarpe transfers og battle damage kunne det egentlig se ok ud. Jeg er faktisk splittet imellem bare at gå videre med den her metode og så vente lidt og se, om jeg kan lave angry marines looket.

Eventuelt kunne jeg lave nogle necrons i pink i stedet, det slidte look ville nok klæde dem en del bedre og chokerende pink kunne vel også være en ting der ;D

Anyway, så er konklusionen at man egentlig kan nå rimelig langt bare med at stikke en pensel/svamp i noget maling og 'duppe' det på, men det bliver ikke fabriksnyt i looket. I hvert fald ikke efter 3-4 spredte forsøg.

rosenaa

Jeg kan (Naturligt nok) bedst lide den Gule  ;D

Hvis du giver den Blå først, for den Grønne toner. Hvid vil få den til at skinne, så en grå som grunder ville Jeg Personligt, foretrække til den  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

vejby

Ja, jeg nåede også frem til, at en grå primer kunne være vejen frem med gul, alternativt en blå eller grøn, for at undgå den "ægte sorte" som baggrund for den gule. Jeg er bare ikke nået så langt endnu. Jeg har dog en spray med astronomican grey, eller hvad den nu hedder, så det kan da prøves. Den er bare temmelig lys, så ikke nødvendigvis så velegnet til det her formål.