News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

IASL 18

Started by Hoppe, 18 September, 2006, 15:10:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoppe

Så er IASL opdateret, med nogle rettelser. Jeg har postet hele versionen sidst i FAQ tråden.

Retteler:

Psychic powers under shooting.
Multi-shot under shooting.
Genestealers under close combat.
Drop Pods under slemme enheder.
Necron Immortals under slemme enheder.
SW sat ned til 0 i hærjustering.
DW problematik løst under undtagelser.

Kommentarer velkomne. Har jeg glemt nogle ting osv?

Desuden er der skrevet en lille vejledning i brugen af IASL, da visse personer stadig ikke helt har forstået principperne bag systemet ;)



Sådan bruges IASL

Her er en lille vejledning til hvordan man får mest ud af IASL.

IASL virker bedst hvis man definerer en bundgrænse. Hvis bundgrænsen er 13, er hæren lovlig hvis den får en IASL score på 13 eller derover.
Bundgrænsen kan man sætte som man vil, afhængig af hvor meget man ønsker at begrænse hærene. Jeg anbefaler at man sætter bundgrænsen til mellem 10 og 15.

IASL mindre end 10: Systemet virker ikke optimalt med en score på under 10 og falder fuldstændigt fra hinanden under 5. Systemet er ikke lavet til disse styrkeniveauer og et simpelt restriktionssystem ville egne sig bedre.
IASL 10: Den lavest anbefalede bundgrænse. Hærene er meget stærke, man har dog taget toppen af de værste kombinationer. De hære der har stærke codexer vil være klart stærkest ved denne bundgrænse, da de kan udnytte deres store potentiale, hvorimod de svage hære rammer deres top-potentiale ved en højere IASL-værdi.
IASL 15: Ved denne bundgrænse er alle de slemme hære sorteret fra og alle hære er fair. Visse hære har problemer med en bundgrænse på 15, da deres hærjustering gør at de starter på 16. De svage hære bliver relativt stærkere ved en værdi på 15, da de ikke får strukturelle problemer i systemet.
IASL over 15: Kommer man over 15 vil man se at det bliver svært at lave visse hære, primært Chaos og Blood Angels.

Hvilken bundgrænse skal man så vælge? Underligt nok betyder hvert enkelt point mellem 10 og 15 enormt meget og man skal ikke undervurdere forskellen på en bundgrænse 11 og en bundgrænse 13. Selv om kun sølle to point skiller dem, er det de vigtigste point i hele systemet og kan betyde en forskel på om man kan have to slemme enheder med i stedet for en (Blood Thirsters, Daemon Princes, Wolf Scouts etc.).


IASL score og relativ styrke

Er en hær med en lav IASL score altid stærkere end en med en høj score? Nej, sådan hænger det ikke altid sammen. Man kan sagtens lave "dårlige" IASL 10 hære og "gode" IASL 15 hære. Systemet er et maksimums-system, og skal sikre et vist maksimum af styrke hos hærene, og ikke nødvendigvis belønne høje IASL scorer. Visse hære kan uden problemer lave en IASL 16 hær som er lige så god som en af samme hær til 12. Typisk vil disse hære ikke være dem som skaber problemer med styrken i WH 40K, og det er derfor irrelevant om den får 13 eller 17 hvis bundgrænsen er 13.
Derfor bør man ikke rode med systemer der giver "bonus point" eller lignende til visse hære som får en højere score. Ofte vil folk få en lavere score som er udtryk for at de laver et tema som straffes strukturelt i IASL, men hvor hæren kunne være meget værre. De vælger at udnytte systemets fleksibilitet og stille med en temahær.

IASL bundgrænse og pointværdier

IASL kan bruges til spil med et Force Organization Chart. Spilles større kampe, kan man sagtens bruge IASL, man skal bare have en bundgrænse for hvert FOC. Spilles der med under 1000 point er IASL ikke specielt velegnet.
Der er dog en sammenhæng mellem hvor mange point man spiller med og hvordan bundgrænsen flytter sig hvis man vil opnå det samme styrkeniveau. Jo færre point, jo mindre forbrug af point er der, og man kan opnå et højere IASL score. Det skyldes at der er færre modeller med power weapons, heavy weapons og at der er færre enheder som kan gentages etc.
Så jo færre point man spiller med, jo højere skal bundgrænsen sættes. Spiller man med bundgrænse 13 ved 1500 point, ville det være smart at sætte bundgrænsen til 12 ved 1700 point, eller 11 ved 1900 point.
Ligeledes skal bundgrænsen være højere ved færre point, spiller man under 1000 point skal den mindst være 15, ellers domineres spillet af de slemme enheder og dræber- characters.
En god grundregel ville være at bundgrænsen justeres 1 point op eller ned for hvert ca. 200 point fra 1500. På denne måde kommer man spektret fra 15-10 igennem når man går fra 1000 point til 2000 point.


Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

VSH

Hmm

Jeg ved ikke lige om det er her man skal komme med spørgsmål?

Men først en kommentar:

Det er rigtig godt med den beskrivelse af hvilke tanker der ligger bag systemet, hermed det være at IASL undgår at blive udsat for en række højtråbende kritiske kommentarer fra folk der mener at netop deres hær er blevet nerfed!

Så til mit spørgsmål:
Er det tilsigtet at en Dark Angel Deathwing Hær automatisk får -3 til IASL score? Under "pkt. 6  -hærjustering" får deathwing +0, men da hæren udelukkende kan vælge "Deathwing Terminators som deres "Fast Attack choice" får hæren automatisk -3 jf. pkt. 1 C (da de foretager en kategoriændring fra elites til fast), eller pkt. 1 D (ikke udfylder alle FOC).

- bemærk at ovenstående kun "gælder" såfremt Deathwing hæren opfattes som havende adgang til alle choices (jf. deres regler om at Terminator Squads kan tages om Elites, Troops, Fast Attack og Heavy Support Choices).

Jeg kan se at dette også var gældende i version 17, men det ændrer ikke på mit spørgsmål.

/VSH
Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog

Hoppe

Hmm kigger på det. Det er ikke meningen de skal ha -3 for ikke at udnytte kategorier der ikke behøves bruges..

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Hoppe

7) Undtagelser
* Saim-Hann tæller alle Fast choices som Troops i IASL sammenhæng.
* SW Wolfguards i terminator armor ignorerer punkt 3a.
* Ork Nobz med mega armor i Warboss retinue, ignorerer punkt 3a.
* Lord of Change ignorerer punkt 4.
* Deathwing terminator squads ignorerer punkt 1c og punkt 1d ignoreres ift. Fast Attack choices



Medlem af Emperor's Pride

Anaxagorax

Quote from: VSH on 18 September, 2006, 16:01:13
... da de foretager en kategoriændring fra elites til fast...

Jeg ville da egentlig ikke mene at Terminators som Fast Attack i en Deathwing hær tæller som en kategoriændring? I Deathwing tages en Terminatorsquad ikke som elites og rykkes til Fast, den er allerede Fast Attack i udgangspunkt (såvel som Elites, Troops og Heavy Support).
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Silva

Hep.

Er begyndt at kigge lidt på det IASL-system og har et enkelt spørgsmål pt:

Du giver en definition af ved hvilken AS-score systemet fungerer bedst, men jeg kan godt have lidt svært ved at se hvilke pointtal dette gælder.
Er det ikke også pointtallet man vælger at spille for (1750 eksempelvis), der bestemmer om man overhovedet kan stille meget andet end bolters ved en given AS-score?
Jeg tænkte bare, at hvis man vælger en høj AS score OG et højt antal point at spille for, så ender en eksempelvis BA eller chaos-spiller med en hær fyldt med bolters?... Og derved en pænt kedelig/ensformig hær at spille?

Jeg har umiddelbart svært ved at se, at det altid skal være samme AS-score, hvis man vil spille 'flinkt' uden at det skal være ren bolter mod bolter hær?... Jeg kunne forestille mig noget i retning af en tabel, der illustrerede hvilken AS score, der skal spilles med hvilket antal point, for at hæren stadig er 'flink' uden nødvendigvis at have 60%+ af bolters?

Jeg kunne forestille mig, at hvis jeg udfordrede en chaos-spiller og valgte at sætte en AS på 14, så ville det ikke være skide sjovt for min modspiller at stille 1750 point?... Så kunne man sænke AS-scoren, vil du nok sige... Og dér kunne det så være rart for en, der er helt ny til IASL, at få illustreret dette forhold AS-score og pointtal imellem.

Hyg videre
- LabRat



Hoppe

God pointe LabRat, jeg havde glemt det da jeg skrev det, fikser det.

I øvrigt ser jeg gerne forslag/spørgsmål til IASL FAQ'en. Hvilke tvivlsspørgsmål skal afklares, hvilke ting har i været i tvivl om før i tiden? Grunden er at det som nybegynder ift IASL kan være svært at overskue da mange begreber og termer er noget vi gamle tager for givet, vi ser en logisk sammenhæng som man ikke ser før man har brugt systemet et stykke tid.
Så FAQ'en kunne være en forklaringshjælp til primært nye folk.

Her er den foreløbige FAQ:

FAQ

Q: Tæller man +1 attack fra charge med i maximum antal attacks når man udregner powerscore?
A: Ja.

Q: Hvis en karakter har en powerfist og et powerweapon, hvordan regner man så hans powerscore ud?
A: Man bruger de højeste værdier for hvert våben, i dette tilfælde kunne det være en SM commander med 5 attacks, strength 8 fra en powerfist og init 5 fra et powerweapon.

Q: Tæller dreadnoughts som værende født med powerweapons?
A: Ja.

Q: Tæller obliterators som både et heavy weapon og med til multishot?
A: Ja.

Q: Tæller chaos terminators og obliterators som at være født med powerweapons?
A: Ja.

Q: Hvad hvis man opgraderer et powerweapon til et andet powerweapon, tæller det så med som om modellen har købt et powerweapon.
A: Nej, hvis du opgraderer en Chaos terminators powerweapon til chainfist, ændrer det ikke noget, den er stadig født med powerweapon.

Q: Hvis en unit har en transport option i deres entry, men af en eller anden grund ikke har mulighed for at vælge den, pga. antal modeller, platforms etc, tæller de så med som en unit der kan have transport men ikke har taget den under transport punktet?
A: Nej. Kan de fysisk ikke være i en transport kan de heller ikke bruges til at udligne for mange transports i en hær.

Q: Hvordan tæller transports hvis man har Flesh over Steel trait ift IASL?
A: De optager et Fast Attack choice. Dermed kan man undgå at købe et "rigtigt" fast attack choice mht. punkt 1d (variation). Husk dog at mere end en af den samme transport kan generere gentagelser o.lign.

Q: Hvordan tæller modeller med strength 6+ ift punktet om powerweapons?
A: Har en model strength 6+ tæller den som to modeller (selvom der er tale om kun en model, f.eks en carnifex). Grunden til denne lidt mærkelige formulering og at man ikke bare tæller hvert power weapon, men hver model, skyldes at der tages hensyn til enkelte modeller, som kan have to power weapons (f.eks en chaplain med power fist og crozius).

Q: Kan et våben tælle både som multishot og som et heavy weapon?
A: Ja, et eksempel kunne være en assault cannon.

Q: Hvordan virker gentagelsespunktet helt præcist? Hvis jeg har to enheder terminators fra Elite, og tre whirlwinds i Heavy, hvad koster de så i IASL?
A: Den første gentagelse er gratis, dvs dine to terminator squads. Den første whirlwind er fin nok, men den anden er en gentagelse og fordi du har brugt din ene gentagelse på dine terminators, koster den anden whirlwind 2 point i IASL. Den tredje whirlwind er endnu en gentagelse, dvs den koster dig endnu 2 point. Fordi det samtidig er en triplet, straffes den med endnu 2 point i systemet. Så samlet betaler du: 2+2+2=6 point i IASL.

Q: Jeg forstår ikke helt kategoriændringer, kan du give et eksempel på noget der koster og noget der ikke gør?
A: Spilles der med 1500 point eller mere, må Tyranids tage en carnifes som Elite hvis den koster under 115 point. Da en carnifex normalt er et Heavy choice og nu skifter til Elite, koster det 3 point. Andre eksempler kan være de mange SM traits, hvor dreadnoughts, assault marines etc skifter kategorier. Et eksempel på et kategoriskift der ikke koster, er hvis du som SM spiller tager en bike squad som Troops (Swift as the Wind).

Medlem af Emperor's Pride

Hoppe

Lidt tekst om bundgrænse og pointværdier indsat i oprindelige post.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Kreon

Tidligere har der været en sondring mellem orks og ork klanz under hærjustering. Den er væk nu. Betyder det:
a) Man kan ikke spille med klanz og iasl
b) klanz får +2 som almindelige orker, så det kun er speed freaks der er anderledes

Kreon

Hoppe

b er svaret. Mad boyz tæller under slemme enheder.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Honsou

Du har indført Genestealers, men man kan have 24 med uden det giver minus, ser man ofte mange flere end det?
(Eller er der andre ting i nid hæren der tæller med under power weapons?)
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Peder

Monstrous Creatures gør.
Blast from the Past
Peder Holdgaard Pedersen
Ninja-Kat

VSH

Quote from: Anaxagorax on 18 September, 2006, 18:36:53
Quote from: VSH on 18 September, 2006, 16:01:13
... da de foretager en kategoriændring fra elites til fast...

Jeg ville da egentlig ikke mene at Terminators som Fast Attack i en Deathwing hær tæller som en kategoriændring? I Deathwing tages en Terminatorsquad ikke som elites og rykkes til Fast, den er allerede Fast Attack i udgangspunkt (såvel som Elites, Troops og Heavy Support).

Hej Anax

Betyder det så, at en DW hær skal ha' en unit i hver kategori (HQ, Elites, Troops, Fast Attack og Heavy Support) eller få -3 for ikke at ha' brugt alle kategorier ???

/VSH
Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog

Anaxagorax

Ja. Det skulle vel heller ikke være et problem, hvis man laver en bare nogenlunde varieret hær, der er jo både Dreads og Land Raiders at gøre godt med udover terminators må man huske på. Hvis man bare vil have terminators med assault cannons kan det dog blive et problem, men det er også meningen :)
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Honsou

Quote7) Undtagelser
* Saim-Hann tæller alle Fast choices som Troops i IASL sammenhæng.
* SW Wolfguards i terminator armor ignorerer punkt 3a.
* Ork Nobz med mega armor i Warboss retinue, ignorerer punkt 3a.
* Lord of Change ignorerer punkt 4.

Lord of Change....... dvs. han giver ikke minus for at være et hurtigt ikon, og en Lost and the Damnes hær kan tage ham med uden at få minus?
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Anaxagorax

LatD får i forvejen ikke minus for ham, han er en del af listen og ikke en allieret.
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Honsou

Nå ja, men så er det bare det hurtigt ikon man ignorerer, ikke sandt?
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Anaxagorax

QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Hoppe

Opdatering (nu også med Eldar)


Index Army Selection Light (IASL), Version 18 (4th Edition).

System: Systemet giver et starttal på 20 i IASL point. Punkterne nedenfor giver så enten minus eller plusværdier, der lægges til starttallet. Der er intet minimum eller maximum.

1) Force organization chart

A: FOC
Punktet trækker ned hvis følgende slots fra FOC tages med.
* Hvert Elite, Fast Attack og/eller Heavy over 2.
* Hvert HQ choice over 1.
-2 for hver gang der brydes et punkt.

B: Gentagelser
Du har en gratis gentagelse af et choice fra kategorierne HQ, Elite, Fast Attack eller Heavy. For hver gang du gentager et specifikt choice udover den første brydes punktet. Har du tre ens choices med, bryder du punktet en ekstra gang udover hvad du ellers måtte have brudt.
-2 for hver gang du bryder punktet.

C: Kategoriændringer
Alle enheder taget som en anden kategori end oprindeligt, bortset fra hvis de tages som Troops eller fra Troops bryder punktet.
-3 for hver gang du bryder punktet.

D: Variation
Punktet brydes hvis ikke alle 5 kategorier (HQ, Elite, Troops, Fast Attack og Heavy) er repræsenteret i hæren. Hvis armylisten ikke inkluderer muligheden for visse kategorier på FOC'et, tælles disse ikke med som en kategori, der skal være repræsenteret.
-3 hvis du bryder punktet.


2) Shooting

A: Heavy Weapons
Et heavy weapon er et våben med både range 25+ og str. 6+.
* Følgende våben tæller ikke med: Sniper rifle/long rifle, Multilaser, Våben med ap-, One-shot weapons.
* Følgende våben tæller stadig med: Zapp guns, Multi-meltas, D-cannons, Vibro Cannons.
* Følgende våben tæller for to heavy weapons: Ordnance, Prism Cannon, Assault Cannon, Railgun, Exorcist Launcher, Devourers med str. 5+, Venom Cannon med str. 8+.
* Følgende psychic powers tæller for et heavy weapon: Fury of the Ancients, Mind War, Bolt of Change.
-1 for hvert heavy weapon over 6.

B: Multishot Weapons
Et multi-shot våben er et våben med 3+ skud, str. 5+ og range 24+.
-1 for hvert 4 våben købt.

C: Vehicles
* Vehicles med Ordnance våben, tæller kun deres Ordnance weapon med til udregningen af punkt 2: Shooting


3) Close combat

A: Power Weapons
Et power weapon er et våben der ignorerer en eller andet form for save. Du må have fire modeller i hæren med disse våben før punktet brydes.
* Power weapons med str. 6+ tæller for 2 power weapons.
* Units der er født med powerweapons tæller ikke med, undtaget Independant Characters & MC's.
* Power weapons købt til basis tropper (undtaget alle SM chapters) under enhedens options tælles ikke med.
* Følgende enheder tæller for 2 modeller med power weapons: Mounted Daemonettes, Bloodletters, Furies, Harlequin Troupe.
* Hver 5. genestealer i hæren tæller for et power weapon.
-1 for hvert power weapon over 4.

B: Character Strength
Powerscore gælder alle Independant Characters og MC's, der kan ignorere saves og udregnes sådan: Max. antal mulige attacks + max. mulige Initiative + max. mulige strength + nedenstående justeringer.
* Special abilities tæller ikke med i max. attacks (d6 attacks tæller som 3, d3 attacks tæller 2)
* Always strike first ignoreres, powerfists o.lign regnes som Initiative 1.
* Styrke fra veteran skills etc. tælles med til max strength, wargear der wounder på 4+ tæller som str 5.
* Wings/Jumppack/Cavalry/Bike/Jetpack tæller for modellens toughness value i powerscore.
* Acts of Faith tæller for 2 i powerscore (AoF tælles ikke med i max attacks, init og strength ovenfor)
* Servo Arms tæller ikke med.

Indsæt din powerscore i skemaet nedenfor og optæl hvor mange gange modellen bryder punktet.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 16-17 i "powerscore" bryder punktet en gang.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 18-19 i "powerscore" bryder punktet to gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 20-21 i "powerscore" bryder punktet tre gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 22-23 i "powerscore" bryder punktet fire gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 24+ i "powerscore" bryder punktet fem gange.
-1 for hver gang du bryder.


4) Slemme enheder
Opstillet nedenfor er der fire kategorier. For hver af disse enheder du har med justeres din IASL score.

-2:
* Inquisitor med Liber Heresius.
* Allied Deathwatch Marines & Allied Adepta Sororitas.
* Mad Boyz.
* Librarian med Fear of the Darkness, med base move på mere end 6" og/eller mulighed for deep strike.
* BA Chaplain.
* Drop Pod købt til infantry.
* Den anden squad necron immortals.
* Den anden squad Fire Dragons.

-3:
* Wolf Scouts (kun den første enhed der købes)
* Callidus assassin.
* Chaos Icons og Personal Icons på units med base movement på mere end 6".
* Living Icons på units med base movement på mere end 6" hvis der er købt andre demoner (Bloodthirster).
* MC's med Feel No Pain.
* Drop Pod købt til Dreadnought.

-4:
* Allied Grey Knights.
* Alle enheder valgt fra Codex: Chaos Space Marines som allies til LatD.

Speciel:
* Eldar: For hver psyker mere end 8 får hæren -1 til IASL scoren.


5) Vehicles

A: Dyre vehicles
+1 for hver non- skimmer vehicle unit med basis pris på 71+ point.


B: Transports
* For hver skimmer transport/drop pod du køber, skal du have en enhed, der har mulighed for at købe en transport men ikke har udnyttet denne mulighed. Altså tæller enheder der ikke har nogen transport mulighed ikke med i dette regnestykke.
* Skimmer transports købt som separat choice tæller også med som en transport.
* Transports der skal købes til en unit tæller ikke med i udregningen.
-2 per transport du har for meget

.
6) Hærjustering
Opstillet nedenfor er der fem kategorier. Din IASL score justeres efter hvilken hær du spiller.

Kategori A (-4 i IASL score): Blood Angels, Chaos.
Kategori B (-2 i IASL score): Chaos Legions, Black Templars, Witch Hunters, Eldar.
Kategori C (+0 i IASL score): Space Marines, Dark Angels, Deathwing, Space Wolves, Speed Freeks, Necrons, Lost and the Damned.
Kategori D (+2 i IASL score): Tau, Tyranids, Daemon Hunters, Dark Eldar, Orks, Imperial Guard.
Kategori E (+4 i IASL score): Space Wolves 13th Company, Rawenwing, Wych Cult Army, Kroot Mercenaries.


7) Undtagelser
* SW Wolfguards i terminator armor ignorerer punkt 3a.
* Ork Nobz med mega armor i Warboss retinue, ignorerer punkt 3a.
* Lord of Change ignorerer punkt 4.
* Deathwing terminator squads ignorerer punkt 1c og punkt 1d ignoreres ift. Fast Attack choices.
Medlem af Emperor's Pride

Aziraphale

Jeg synes det er lidt hidsigt at lade Eldar starte på -2. De har, i modsætning til alle andre racer, der får minus, ikke mulighed for at få nogen ekstra point.

Kunne det være en idé at lade hver femte basismodel med rending nærkampsangreb tælle for et power weapon generelt? Det ville ramme ting som Harlequins og nogle af alternativerne til stealers uden at være ekstremt hårdt.

Søren K

Hej Hoppe!

Et par enkelte kommentarer


Quote from: Hoppe on 02 November, 2006, 18:45:38
D: Variation
Punktet brydes hvis ikke alle 5 kategorier (HQ, Elite, Troops, Fast Attack og Heavy) er repræsenteret i hæren. Hvis armylisten ikke inkluderer muligheden for visse kategorier på FOC'et, tælles disse ikke med som en kategori, der skal være repræsenteret.
-3 hvis du bryder punktet.


Maaske det kunne gradueres, saa hver kategori der ikke repræsenteres giver -2.  Dvs. -2,4 el. 6.   Eventuelt kunne det helt overvejes at fjerne punktet, i tiltro til at haerenes variation nok sikres af gentagelses-punktet.

Quote from: Hoppe on 02 November, 2006, 18:45:38
4) Slemme enheder
Opstillet nedenfor er der fire kategorier. For hver af disse enheder du har med justeres din IASL score.

-2:
* Inquisitor med Liber Heresius.
* Allied Deathwatch Marines & Allied Adepta Sororitas.
* Mad Boyz.
* Librarian med Fear of the Darkness, med base move på mere end 6" og/eller mulighed for deep strike.
* BA Chaplain.
* Drop Pod købt til infantry.
* Den anden squad necron immortals.
* Den anden squad Fire Dragons.

-3:
* Wolf Scouts (kun den første enhed der købes)
* Callidus assassin.
* Chaos Icons og Personal Icons på units med base movement på mere end 6".
* Living Icons på units med base movement på mere end 6" hvis der er købt andre demoner (Bloodthirster).
* MC's med Feel No Pain.
* Drop Pod købt til Dreadnought.

-4:
* Allied Grey Knights.
* Alle enheder valgt fra Codex: Chaos Space Marines som allies til LatD.

Speciel:
* Eldar: For hver psyker mere end 8 får hæren -1 til IASL scoren.


Jeg gaar ud fra hensigten er at den tredie gruppe firedragons/immortals ogsaa boer straffes, (eller klarer gentagelsespunktet det?) Ellers boer du nok skrive "den anden og foelgende"

Uden at have mere end et overfladigt kendskab til det nye eldar codex, saa kan jeg ikke forstaa hvorfor hver psyker over 8 skal have udloese en straf. Et seercouncil er vist ikke laengere hot hot, og saa mange almindelige warlocks vil man vel almindeligvis ikke tage med alligevel?

Allied grey knights - er det ikke grey knight lorden (specielt i IG haere), og termies der bekymrer os? Jeg ser ikke noget ondt i at en Ig spiller eller saagar en marinespiller tager alm. grey knights med. Maaske aendre punktet, saa det hedder "grey knight i terminator armour?"

Jeg saa gerne callidus rykke ned i 4 straf point.

Tak for et godt stykke arbejde.


Hygge - Soren
Currently diving in the Philippines - It's great, but I miss my toys.

Hoppe

Jeg vil helst undgå at rending generelt trækker ned, medmindre enhedens powerniveau berettiger det. Stealers er entydigt de eneste der kombineret med MC's er voldsomme. Warriors, Raveners og Lictors vælter jo ikke ligefrem verdenen med deres rending. Harlequins er meget tæt på stealers, og så er de unikke i eldar sammenhæng pga deres rending. Grunden til de er sat til 2 skyldes nemhed. Så undgår man 9 mands store Harlequin enheder. Hver 5 virker med stealers fordi det er en enhed som er troops og ret basal, man kan have mange etc.

OK, 2 PW vælter ikke buggettet for Eldar, kun i overdrevent brug bliver det et problem, især sammen med WL's... men jeg synes det er fair nok, de tæller som en scorpion exarch...

Eldar ligger i -2 fordi de har ekstremt mange attraktive choices og har et højt standard niveau, mange enheder er blevet meget billige. Of SC er jo ikke den tunge IASL post længere...
Jeg er faktsisk lidt bekymret for om det er for lidt, der er mange gode units der slipper meget nemt igennem iasl, fordi de har specielle våben, movement, holdbarhed etc

Vi får se, tror ikke det er for lavt sat, snarere tværtimod...

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Hoppe

@Soeren

Gentagelsespunktet klarer det mere end rigeligt for det tredje choice dragons og immortals.

Variationspunktet har jeg tænkt over at fjerne nogle gange, da det favoriserer de hære med et bredt codex. IASL er udregnet med udgangspunkt i at man ikke bryder variation, så det kunne måske fjernes.
Grunden til det ikke er gjort, er at det vil skabe mindre variation og at jeg bedre kan overskue at den er der end hvis den ikke var (læs: der kan være uforudsete problemer med at fjerne punktet)
Fjerner man punktet kan man måske nemmere lave tematiske hære, men det kan også gå i en min/max retning ret hurtigt (chaos feks, også lidt SM). Men det er da et af de punkter det kunne arbejdes med.

8 psykers er en helgardering indtil jeg ser lidt nye eldarhære ;) Jeg ser potentiale for psykernas...

Jeg vil overveje dem med GK's... Især for måske at hjælpe IG lidt...

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Aziraphale

Ah, jeg havde ikke lagt mærke til, at Harlequins talte for to PW. Det synes jeg er en god idé.
Jeg har dog et spørgsmål, der knytter an til det. Tæller en troupe master for et PW i sig selv? Han er jo en upgrade character med et power weapon eller et rending våben. Hvad med en shadow seer med kiss?

Jeg tror du overvurderer de nye eldar. De vil typisk have mindre langdistance skydning end space marines, og forskellen bliver mere udtalt under IASL, om ikke andet så fordi marines nemt kan hive to-tre ekstra point hjem til at lege for ved at købe tanks og en dreadnought, hvilket også kan give dem meget mere slagkraft i nærkamp. Jeg vil tro, at de fleste eldar hære kommer til at bruge mange point på at få lov til at makse to kategorier ud, hvilket ville efterlade dem med et point til at tage enten et ekstra heavy weapon, et ekstra power weapon, en avatar eller wraithlord, en character eller fire ekstra multishot våben (typisk shuriken cannon).

Det er nok meget godt, at du har ladet star cannon tælle for kun et HW, den laver jo sjældent mere end en twinlinked lascannon hos marines.
Jeg synes også det er meget godt, at du har valgt at slå ned på fire dragons. Det ville måske være en overvejelse værd istedet at sige fire dragons, der kan transporteres som en slem enhed istedet. Jeg mener, 10 fire dragons til fods er ikke så farlige, men 6 fire dragons og en falcon eller 10 i en wave serpent er noget grimmere. Det kan man i hvert fald tænke over, når man efterhånden får set nogle hære.

Du bør måske indføre at power weapons, der wounder på 2+ tæller som styrke 6 (eller måske 7) i alle tilfælde (Prince Yriel og Eldrad Ulthran har begge sådan et våben).

Hoppe

Yriel og Eldrad: Har overvejet en linie der ordner deres PW's.. Men egentlig ser jeg helst de tæller som special characters og dermed ikke er mål for IASL (så er der 100 ting man skal tage højde for)

Eldar kan godt få plusser, fra Warwalker squadrons ;)
Multishot er hver 4, så der er plads til en hel del shuriken cannons...

At Eldar skal bruge point til at makse to kategorier er jo deres problem, det har de andre hære jo også problemer. Som nidspiller ville jeg da gerne ha 3 heavy med hver gang, det er der bare ikke rigtigt råd til, sådan er det.
Faktisk synes jeg netop at Eldar har så mange forskellige og gode choices i alle kategorier at de nemt kan lave en hær uden at makse kategorier.

FD og transportere. Gider ikke lave en regel, for hvad så med Falcons, det bliver en lang smøre. Husk at der er transport punktet man skal holde lidt for øje, det tager hånd om det værste.

Om jeg overvurderer Eldar? Det vil komme an på en prøve. Jeg er ret sikker på at minus 2 er nødvendigt i den sammenhæng jeg ser IASL, missioner og turneringer. Med den ekstreme fokus på mobilitet og skydning på de hårde eller mobile enheder er Eldar eksperterne i de missionerner der spilles for tiden, og med IASL kan selv en relativ HW let hær klare sig ret godt. Spillede vi cleanse missioner uden terræn var det måske (og kun måske) noget andet. Men der ville missildevastators jo styre, ikke just noget de gør nu om dage..

Men der bliver da rettet til, det kan gå begge veje, men min gut feeling er de ændringer jeg har lavet, der kommer sikkert mere senere når vi har set de uforudsete synergieffekter eller hypede enheder der viser sig knap så seje.

Kigger nærmere på Troupe Maser og det der, når jeg har codekset i hånden og læst det grundigt og i sammenhæng med alt det andet.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride