News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

AS-system som anvendes til hærsammensætning

Started by Jaspar, 21 February, 2007, 23:38:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Excommunicate

Quotesyntes restriktionerne rammer ok. der er enkelte ting, som feks at en canoness med blessed weapon koster 3 WP mere end en med evisc.

Den er da gal  :-\ Det kan nok rimelig nemt laves om.

@ Jaspar
Kompleksitet (i et mindre omfang) er nødvændigt efter min mening. Ellers kan man ligeså godt sige: "Til denne turnering kan Blood Angels bruge 200pts mere end andre!" E.l.

Ikke desto mindre kunne jeg godt tænke mig at se et system, der er ukompliseret, men rammer bredt og præcist. Det er ikke lavet endnu :) Så det kunne være fedt, hvis du havde fundet et middel.

Med de venligste hilser
Simon

Broderen!

Synes den er ret hård den WH hær. Det er jo den som du stort set altid spiller Kris.

Nu er jeg måske blevet lidt miljø skadet af at bo på fyn ang 40k, men synes AS´et skal være en del strammere så man f.eks ikke kan lave den hær Kris har postet.

Broderen!
Har været på afveje siden jeg gik i dagpleje...

Tulsa Doom

Quote from: Broderen! on 28 February, 2007, 17:03:08

Nu er jeg måske blevet lidt miljø skadet af at bo på fyn ang 40k, men synes AS´et skal være en del strammere så man f.eks ikke kan lave den hær Kris har postet.

Broderen!

Alene det at have boet på fyn er jo forholdvis suspekt, men jeg er helt enig. Stram AS så man slipper for de skøre ting (3 droppods fyldt med dreadnoughts f.eks.).
Any technology distinguishable from magic is insufficiently advanced.

Twilight

QuoteSynes den er ret hård den WH hær. Det er jo den som du stort set altid spiller Kris.

Den minder meget om det, ja. men nu spiller jeg jo også normalt til turneringer med AS systemer :)

Det er svært at stramme det mere. så skal man gå til ting som at sige callidus feks er banned.

Hvis du strammer de generelle restriktioner mere, så rammer du de andre hære for hårdt.

Evt. kan man, som det er i haywire AS systemet sige at nummer 2 special weapon i en enhed koster 1 WP, og så fjerne spacemarine restriktionen på plasmaguns.  dette tvinger points lidt op, og vil gøre den postede hær sværere at lave. JEg ville i det tilfælde nok fjerne callidus, og bruge de pts andre steder.

/Kristoffer
Kristoffer Nicolajsen, Århus.

Belial

Efter at have talt lidt med Jaspar long distance (han er ikke kommet hjem endnu), blev vi enige om at holde lidt fast i systemet endnu.

Vi har talt forbi hinanden dog.

Hvis man har et powerweapon som ikke koster wp, skal man stadig betale for tillæg f.eks. 7"+ charge. Det fanger op på hypermobilitet samt lukker for gratis seraphim dublet.

Vi snakkede lidt om de forskellige tiltag og jeg regner med at poste en opsummering af systemet.

MVH

Belial

Belial

Regelgrundlag
Der spilles efter følgende regler:
•   4th edition rulebook (BGB)
•   Seneste udgivet og gældende codices
•   Frequently Asked Questions & Answers fra Games Workshop Online – seneste udgivet
•   Andet officielt "chapter approved" udgivelser og regler, som ikke er "optional"/ "recomended optional"

Følgende må ikke anvendes:
•   Minor Psychic Powers
•   Vehicle Design Rules / Monster Design Rules
•   Imperial Armour
•   Special og named characters
•   Allies

Hærrestriktioner
Følgende restriktioner er generelle for alle hære:
•   1700 Points
•   Standard Force Organisation Chart anvendes med følgende tilpasninger
•   Mindst 4 ud af 5 kategorier skal repræsenteres med minimum 50 points
•   Mindst 500 points skal bruges på non-vehicle models
•   Max. 15 Weapon points (jf. nedenfor) må anvendes
•   Samme choice udenfor Troops må ikke vælges 3 eller flere gange (Tribletter).

Weapon Points (WP)
WP kan bruges til følgende:
•   Selected ranged weapons
•   Selected close combat weapons til non-vehicle models
•   De grumme
•   Dubletter

WP er kummulative. Dvs. samme enhed/våben kan godt koste WP flere steder.

•   Selected Ranged Weapons (SRW)
•   Alle våben med Range 25"+, Strength 6+ og AP4 eller bedre. 1 WP 
•   Scatter Laser, Heavy Bolter, Multi Melta,  Zzap Gun, Bolt of Change, Smart Missile System, Rokkit Launcha, Particle Whip, D-Cannons, Vibro Cannons, Whirlwind 1 WP
•   Alle weapon symbiotes til monstrous creatures fra Codex: Tyranids. (Venom Cannon tæller stadig kun for ét) 1 WP
•   Hver 2. plasmagun i hæren 1 WP (IG undtaget)

Kun de første 3 SRW i hver unit koster WP. (2 plasmaguns gælder som 1 SRW)

Tilskud for lav træfsikkerhed
•   Hver 4. SRW i Imperial Guard hære giver +1 WP
•   Hver 4. SRW i Ork hære giver +2 WP

Selected Close Combat Weapons

Independent characters og monstrous creatures

Independent characters og monstrous creatures koster WP afgjort af deres powerscore. Den bliver udregnet således: Strength+Initiative+Attacks. Kun modeller, der ignorerer armour save tæller med.

0-11  0 WP (men regnes stadig med under tillæg)
12-13 1 WP
14-15 2 WP
16-17 3 WP
18+ ikke tilladt.

Powerfists regnes som Initiative 1 og double Strength.
Initiative over 7 bliver ikke talt med.
Assault bonusser bliver ikke talt med (såsom Furious Assault og +1 Attack for Assault).
D6 angreb tæller for 3.
D3 angreb tæller for 2.
Modeller, der skader på 4+ tæller som Strength 4.
Modeller, der skader på 2+ tæller som Strength 6.

Tillæg til WP for independent characters og monstrous creatures:
•   Basic move på 7"+   +2 WP
•   Basic charge move på 7"+   +1 WP
•   Fleet of foot   +1 WP
•   Combat Drugs +1 WP

Upgrade Characters (Squad leaders etc.)
Styrke 4 eller mindre power weapons 0 WP (men tillæg for movement er gældende).
Styrke 5+ power weapons   1 WP
Tillæg for 7"+ basic move   +1 WP

Øvrige non-vehicle models
•   Hver tredje model med rending   1 WP
•   Styrke 7+ power weapons (Terminators, Chosen Terminators og Warboss Retinue Mega Armour Nobs undtaget)   1 WP
•   Tillæg for 7"+ basic move   +1 WP

De Grumme
Codex: Space Marines
•   Blood Angel Veteran sergeants uden power weapons   1 WP
•   Blood Angel Chaplain   2 WP
•   Den første enhed Wolfscouts 3 WP
•   Drop Pod   2 WP
•   Assault cannon   1 WP
•   Fear of the Darkness på Movement 7"+/Terminator Armour   1 WP
•   Fury of the Ancients   1 WP
•   Space Wolves Stormcaller 1 WP

Codex: Eldar
•   Holo-field   2 WP
•   Farseer  1 WP. + 1 WP hvis givet ekstra Power samt Spirit stones. +1 WP hvis givet Jetbike.
•   Warp Spider enhed 1 WP. + 1 WP hvis Exarch har Withdraw.
•   Guardian Jetbike enheder under 6 modeller 1 WP
•   Dark Reapers 2 WP
•   Alle Singing Spears på Jetbike 1 WP
•   Shuriken Cannons på Falcon/Wave Serpent 1 WP
•   Vectored Engines 1 WP

Codex: Chaos Space Marines
•   Bloodletters og furies per pack    3 WP
•   Models med Icons og 7"+ basic move (Greater Daemons og daemon packs undtaget)   3 WP
•   Feel no Pain   3 WP
•   Mutated hull 1 WP
•   Daemon Icon på enheder med Infiltrate/7"+ movement  1 WP

Codex: Daemonhunters og Codex: Witch Hunters
•   Callidus assassin   3 WP
•   Assault cannon   1 WP
•   Exorcist launcher   2 WP
•   Canoness betaler 1 WP for hver af følgende: Mantle of Saint Ophelia, Cloak of Saint Aspira.
•   Liber Heresius 1 WP 
•   Hver anden unit med mulighed for at bruge Acts of Faith 1 WP

Øvrige
•   Hammerhead (Codex: Tau Empire)   1 WP
•   Stealth Suit enhed 1 WP
•   Hver 2. plasma rifle i hæren (Codex: Tau Empire) 1 WP
•   Ordnance weapons med styrke 7+ (Codex Imperial guard m.fl.)   1 WP
•   Monolith (Codex: Necrons)   1 WP
•   For hver 3. Immortal (Codex: Necrons) 3 WP
•   Hver 3. sonic blaster i hæren (Codex: CSM) 1 WP

Dubletter
Hvis du vælger det samme choice udenfor kategorien "Troops" to gange tæller det som en dublet. Gør du det, koster det dyreste choice det dobbelte antal WP - dog max +3 WP.

Samme choice – flere kategorier
Samme choice valgt i forskellige kategorier udenfor troops er stadig en dublet og tæller som sådan. (Assault marines som elites og fast er en gentagelse.)

Broderen!

Ser bedre og bedre ud, men jeg forstår f.eks ikke hvorfor FoTA og FotD tæller for det samme? FotD burde imo tæller en del mere. Jeg ville nok også sætte wolf scouts til 3 Wp.

Broderen!

Belial

Det er en balancegang.

FotD er god mod nogle hære, men ubrugelig mod andre.

FoTA kan bruges mod alle hære (minus pin i en del tilfælde dog).

Wolf Scouts kan nok godt få en ekstra.

Vi mangler stadig et realistisk bud på RW. 2 pr. enhed virker voldsomt, men jeg kan forstå på Jaspar at deres organisation er lavet helt om, så de købes i squadrons...

MVH

Belial

Hmm. Jeg må vist hellere begynde at revidere min 1000 point hær til TotGamers. Jeg har regnet lidt på det og 1000 point må svare til 9 WP.

Edit:

Whirlwind tilføjet SRW
Hver 2. plasma rifle i hæren (Codex: Tau Empire) 1 WP

Hoppe

Prøv lige at se på denne hær. Efter min mening er den latterlig god. Gør noget ved det :)

Emperors Children.

Lord: MoS, LC's, Spiky Bits, Furious Charge, Mutation, Speed, Combat Drugs   180

Chosen Terminators (6): MoS, Counter attack, 4 sonic blasters, 2 blast masters, 3 LC*s, Chainfist, Icon.   329

CSM Squad (6): Asp w. PW, 2 meltaguns, CC weapons, MoS, Icon   202
Rhino: EA, S.

CSM Squad (6): Asp w. PW, 2 meltaguns, CC weapons, MoS, Icon   202
Rhino: EA, S.

Daemonettes (6):   90

Mounted Daemonettes (6): 168

Bikers (6): MoS, 4 sonic blasters, 2 meltaguns, Furious Charge, Asp w. PW, Dem Strength, spiky bits   305

Havocs (6): 4 blastmasters, spawn.   224

Total: 1700 points

46 modeller (alle fearless, hårde og farlige)

6 Blastmasters
10 sonic blasters (8 altid med 3 skud)
6 meltaguns
Ekstrem god assault kapacitet, meget rending og mange PW's.

WP's

Lord: 4 (2 for pw, 2 for speed og fleet)
Chosen: 2 (blastmasters)
Rhino Squads: 0
Daemonettes: 2 (rending)
M. Daemonettes: 2 (rending)
Bikers: 2 (pw)
Havocs: 3 (blastmasters)

I alt: 15

Til sammenligning får den IASL 4.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Broderen!

Ja der er ingen tvivl om at man kan lave hårde hærer med det AS der er nu.

Overså jeg noget eller var det ikke meningen at sonic weapons skulle tælle som et heavy weapon pr 4 mand eller?..

Jeg bixede lige en hurtig BA hær sammen.. Håber den er rigtig.

Chaplain med grail,frag,bp,homer og jump pack

(jeg går ikke ud fra DC PF/pw tæller for noget?)

8 termies med 2 ass cannons.

10 vets assault masrines med LC 2 plasma pistols og homer.

3x5 lasplasma sqauds.

10 jump packers. LC, 2 plasma pistols og homer.

ven dread i drop pod. EA flamer og assault cannon.

Der er så vidt jeg kan se stadig 1 Wp tilbage  ??? om ikke andet kan jeg fjerne 3 plasmaguns og 1 Wp mere. det er PFs til begge assault sqaud eller vets uden våben.

Rimelig trist hær imo..

Broderen!

Morten Petersen

QuoteRimelig trist hær imo..

Hørt! Og det gælder for både den hær du har lavet (har ikke regnet efter, da du højst sandsynlig har ret) og den Hoppe har lavet. Vil sige at vi har fået godt styr på WH, men der mangler tilsyneladende "lidt" endnu.

Er ikke helt klar over hvordan man skal dæmme op for det dog. Tænkte lidt på at man mindst skulle bruge ligeså meget på troops som de andre choises (fx hvis man bruger 400pt på elite skal 400 (mindst) bruges på troops), men den holder bare ikke imho (efter lidt regning/tænksomhed). Fx går Hoppes hær igennem dem, og tror også at den rammer rimelig skævt ( bl.a. vil hære med gode troops choises få det let). Men er pt ikke i stand til at tænke mig frem til hvordan man dæmmer op for hære som ovenførte (jf. Hoppes og Broderens hær).

Bedste hilsner

Morten Petersen

Ps. måske reroll to wound skal straffes, som et styrke 5 power weapon? Og sonic blasters (eller hvad de onde onde guitarer nu hedder) på modeller der kan gå og skyde skal straffes med en grum (1wp)? Men selv med de nævnte forslag (under ps) synes jeg dog at det er hårde hære.
The light of the end of the tunnel may be a oncoming train!

Belial

Quote from: Broderen! on 01 March, 2007, 02:14:56
Overså jeg noget eller var det ikke meningen at sonic weapons skulle tælle som et heavy weapon pr 4 mand eller?..

Det er korrekt. Efter nærmere overvejelse bliver det hver tredje, men det hjælper egentlig ikke så meget på den hær Hoppe har postet.

På den anden side synes jeg ikke at den hær er uhyggelig vild (den er da i det mindste varieret). Man kunne selvfølgelig sætte combat drugs på IC's til 1 WP (ville også genere Dark Eldars).

Man kunne selvfølgelig gøre noget i Melta gun og Fusion gun afdelingen, men jeg tror det hurtigt ville ramme de forkerte steder.

F.eks.

For hver 3. model med Fusion Gun eller Melta gun 1 WP

Tilføjelse: Har du en sort shoulder pad med et rødt kryds 10.000 WP.....

Ja. Det måtte jo ske: BA Chaplain 2 WP (udover hvad han ellers kan finde på)

MVH

Belial

Excommunicate

Jeg synes altså virkelig ikke at de hære Broderen og Hoppe har lavet er sindsygt gode... De er gode, ja, men så er det dælme heller ikke værre.

En god ting, synes jeg, er at sige ingen kategorier må overstige Troops i points. Det har CQ gjort før og jeg synes det er en god og sjov lille ting, der gør man ikke bare tager minimum troops og så fylder en masse elites og fast/heavy support på.

Som før sagt synes jeg også DC skal tælle. Så fint nok med den.

Kan man ikke, desuden, sige at rending weapons på hurtige enheder skal koste lidt ekstra? Hurtige nærkamps enheder har alle dage været bedre end langsomme :)

Simon

Anaxagorax

Nej, den EC-hær er ikke meget værd. BA-hæren lidt bedre, men heller ikke det helt vilde.
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Belial

Quote from: Simon Darre on 01 March, 2007, 11:46:54
En god ting, synes jeg, er at sige ingen kategorier må overstige Troops i points. Det har CQ gjort før og jeg synes det er en god og sjov lille ting, der gør man ikke bare tager minimum troops og så fylder en masse elites og fast/heavy support på.

Det er lidt et usikkert moment. Visse hære har gode muligheder for at lave slemme enheder i Troops, andre har ikke.

Man risikerer nemt at ramme de forkerte hære.

Analyse?

Hurtige rending våben er en mulighed. Har du et praktisk forslag?

MVH

Belial

Broderen!

Jeg synes min BA hær er rimelig trist. Den kan laves meget værrer Simon. Fjern poden og du har hele 4 Wp tilbage. Eller noget andet.

Jeg kan ikke så godt lide ideen med at man skal have mere i troops ind i andre choises. Det rammer lidt skævt på nogen hære. Trist for de hære som ikke har gode troops choises. Det gavner kun allerede gode hære som chaos osv.

ud over det så synes jeg PW skulle tælle med på S4 også selvom man er til fods. Synes det er lidt mærkeligt at jeg kan have 14 blood claws enhed med 3 PW og en leader med LC uden at blive straffet. Det er trods alt 16 attacks på charge.

Et andet foreslag kunne være at give -1 for hver marshell du har med i BT og -1 for  hver holy grenate du har med.

Broderen!

Broderen!

Er det mig som er blind eller går stealers lige igennem?

Broderen!

Belial

Quote from: Broderen! on 01 March, 2007, 12:09:13
Er det mig som er blind eller går stealers lige igennem?

Broderen!

Hver 3. model med rending 1 WP

MVH

Belial

Broderen!

Belial

Jeg lavede ligeledes en veteran squad med LC, LC og PW som ganske rigtig er gratis.

Hvis enheden skal være effektiv skal den enten bruge:

Pod 2 WP
Crusader 3 WP (og dyr)
Rhino (enheden er stadig gratis men udsat)

Alternativet er at slugge afsted til fods.

Str. 4 PW på en bike ville koste 2 WP og det synes jeg IMO ikke at det er værd.

MVH

Belial

Excommunicate

Mht. flest point i Troops:
Tja, det kan da godt være det rammer forkert, men hvor? Det er egentlig mere et tiltag for at få lidt sjovere hære end at skabe egentlig balance. Kan ikke lige se hvorfor det kun gavner de gode hære?

Det, der gør BA hæren trist er da alene DC'et. Resten kan man godt ordne uden virkelig store problemer (selvfølgelig kan den også vinde - det er jo pointen).

QuoteDet er lidt et usikkert moment. Visse hære har gode muligheder for at lave slemme enheder i Troops, andre har ikke.

Man risikerer nemt at ramme de forkerte hære.

Dette går så heller ikke helt hånd i hånd med dublet reglen, da den kun rammer ikke-troops. Enig? Det er mere de hære, der har mulighed for mange forskellige og gode enheder, der går godt under systemet.

QuoteHurtige rending våben er en mulighed. Har du et praktisk forslag?

Hvert 2. på 'hurtige' enheder? Hurtige er self. 7+ i move/assault.

Jeg slynger bare lige de ting ud, jeg lige får øje på nu. Det er selvfølgelig umuligt at gå ind og definerer ALTING. Nogle ting må man nok se stort på.

Mvh
Simon

Broderen!

Jo jo, men man kan dog give dem furiouses charge :) Problemet som jeg ser det er at man kan tage en mil PW med uden det koster næsten. SW kan have utroligt mange med gratis og bruge 15 WP på guns og snyde enheder. Der er masser af overskud til PF og gøgler snyd. Nå PW er gratis så hjælper det engentlig ikke så meget i praksis at sætte scouts i 3 Wp. Det pynter bare i AS´et.

Broderen!

Excommunicate

Jeg er faktisk enig med Hr. Wollbrecht her. Men det er dog primært SWs, der gør det til et problem synes jeg lige? Dog også FC enheder...

Simon

Broderen!

Det gælder sådan set også chaos f.eks. Axe af khorne med furious charge. Syge champs generelt.

Broderen!

Twilight

Quote0-9    0 WP (men regnes stadig med under tillæg)
12-13 1 WP
Så.. koster den 10-11 stykker, så er den slem og må ikke være med ? ;)

jeg er enig i betragtnignen med powerweapons. de slipper næsten for nemt igennem.

Dog syntes jeg ikke at de 2 hære der er posted er psyko-vilde. har set værre, og jeg ville snildt kunne lave en WH hær der matcher det. så spørgsmålet er om det ikke bare er det powerniveau som AS ligger på i øjeblikket, og om der skal lave helt generelt hårdere restrictions for at sænke det ? 13 WP i stedet for 15 feks ?

( ok det er en meget bred generalisering at sige at chaos, BA og WH er representativt.. men jeg har ikke tid til at lave 4 lister mere lgie nu.. :))

/Kristoffer
Kristoffer Nicolajsen, Århus.