News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

678th Winter Guard: Juggernaut

Started by Roar, 20 May, 2007, 22:22:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roar

Så nærmer tiden sig drastisk for Juggernaut, EP's (bi?)annuale Warmachine-turnering, og derfor er det snart ved at være tid til at få lavet den der hær. Til dem, der synes missionerne er vigtige for den beslutning, kan man læse previews og andet fjol her: http://battlegroup.dk/forum/viewtopic.php?t=516. Tråden indeholder nok mest fjol (missionerne er at finde langt henne i tråden, side 5 tror jeg), hvilket blandt andet (hvis ikke for mestedelen) er min skyld, og man vil bemærker, at jeg stiller op i en selvopfundet kategori kaldet "200m fri Skummelkrat", som nogen vil have en anelse om, hvad indebærer (Martin, du kan tage eller. Ellers må du sende en PM ;)).

Normaltvis ville jeg først lave min hær ved spillebordet, eller i bilen/toget på vej til turnering, men denne gang er der, som det efterhånden er ved at være kotumen, krav om malede hære og så jeg skal have en ny hær med. Jeg har nemlig på det sidste malet lidt (ikke nok) på en Khadorhær.

Og det er såmen ikke en helt almindelig Khadorhær, det er nemlig 678th Winter Guard Kompany, lavet efter de specialforce-regler for 701th WG, der var at finde i NQ9. I alt sin enkelthed går disse special-forces ud på at have en hær efter et stærkt begrænset udvalg, til gengæld for en lille bonus. Ikke det helt store, men hvis man alligevel overvejde en temahær, så er der jo en lille bonus at hente. Lige umiddelbart synes jeg ikke, 701th's udvalg er ret godt, det eneste inf er winter guards, greylords og mekanikere, ingen soloer foruden Joseph men til gengæld alle jacks. I 750 pt ville man kunen tage e-Sorscha og to-tre enheder vintergardister, og så begynder det at ligne noget, men Juggernaut er 500 pt... hmm, en udfordring.

Men fair nok, 678th er født. De er en del af 111th Infantry Battalion, som går under navnet "The Unbreakable 111", og som vi er så heldige at have en ret uddybet beskrivelse af i Superiority. Grunden til lige præcis at vælge 678th blandt de 6 kompanier er ganske simpelt, at tallet for mig lyder som "just another winter guard kompany". Der er, i mit hoved, intet fantastisk og specielt ved dette kompany, snarere tværtimod, de ligger lidt glemt og gemt bag 701th succeser, og bruger mere tid end godt er i skyttegravene mellem Northguard og Ravensgard.

Om maling: Som det af en eller anden grund altid går, når jeg skal igang med et hærprojekt, ender det med, at jeg er langt bagud i forhold til min plan, deadline nærmer sig og det hele bliver gjort lige raskt nok. Sådan er denne gang også. 111th Battalion er iført hvide uniformer i vintermånederne iflg. Superiority. Ideen er jo ret fin, så kan man kamuflere sig i sneen, men når man ligger i en skyttegrav et eller andet sted i ingenmandsland, så virker det for mig ret idiotisk, den er ihvertfald ikke hvid længe. Så jeg har ændret lidt på farverne, den hvide er bibeholdt hist og her, men primært er farveskemaet brune nuancer.
Det er der flere grunde til. Den ene er, at jeg som sagt vil gå efter et "just another winter guard kompany"-princippet, og her virker brun bare lidt mere rigtig end ren hvid. Den anden er, at denne hær skal være min mest gridsede til dato. Yes sir, masser af rust og mudder. Den tredje og vigtigste grund er rent maleteknisk:
Brun er en let farve at få til at se godt ud, den maler praktisk talt sig selv. Hele vejen igennem projektet har det være mit mål max at ligge en skygge og et lag highlight, og det kan man sagtens med brun. Dertil fungere brun godt samme nmed en stærk kontrastfarve, som komemr til at stjæle billedet lidt. Sammen med et nogenlunde godt malet ansigt kan man således narre folk til at tro, at figuren faktis ker godt malet, selvom man "speed painter" (jeg har erfaret, at min speed painting ikke er særlig speed, men hvad). Der kommer lige et lille eksempelbillede i min næste post senere i aften.

Men videre til hæren: Ind til videre har jeg malet følgende:

Butcher
1 Destroyer
10 Winter Guards
3 Greylords

Butcher blev hovedsagligt malet, fordi modellen er en af PPs bedste og fordi han er så skæg at spille med. Destroyeren er en god jack, den bliver kun bedre af den lille bonus, den kan få med markerlight i special force-hæren, og så består 678th af winter guards og destroyers. Men hvordan skal jeg nu sætt emin 500 points liste sammen. Jeg står lidt mellem to, der godt nok kun afviger lidt fra hinanden, men til gengæld spiller ret forskelligt:

1) Poor 678th (Butcher er ikke kendt for at behandle sine mænd pænt)

Butcher
Destroyer
10 Winter Guards med UA og rocketeer
3 Greylords
4 Mekanikere
2 Mortercrews
1 Fieldgun
Joseph Grigorovich

ialt ca 495 point

2) Lucky 678th (Irusk går for at være den bedste khadorianske general)

Irusk
Destroyer
10 Winter Guards med UA og rocketeer
3 Greylords
2 Mortercrews
1 Fieldgun
Joseph Grigorovich

ca. 485 point.'

Den opmærksomme læser vil bemærke, at de næsten er ens, hvilket jo skyldes, at det er de modeller jeg har malet. Men warcasteren er jo nu engang det vigtigste i ens hær, så det er ikke helt lige meget, hvilket hær jeg tager med.

De viser dog begge to ret tydeligt, hvori special-forcens svage sider ligger: Der er ganske enkelt ikke det helt vilde punch, og jeg har ikke mulighed for at medbringe nærkampsinfanteri, hvor Khador ellers har noget af det aller bedste i form af Iron Fangs og Demo-korps. Dertil kan man se, at det er praktisk umuligt at få bakset to enheder vintergardister ind i 500 point, med mindre jeg skule droppe Destroyeren, hvilkte jeg aldrig vil gøre, da den som det eneste (udover Butcher) kan tage tunge ting ud.

Men nuvel, argumentet for de to lister er:

For 1) Butcher er efter min mening den skæggeste khadorcaster at spille. Han tonser fremad og kan smadre alt, og dertil er han en fornuftig supportcaster. Måske kan han også skræmme livet af en nybegydner eller to, hvis jeg skulle være så heldig at møde sådan nogle. Hær 1 ville også være fremragende som attacker i Sabotage.

Imod 1) Hæren er ret skrøbelig, der er ikke ret mange modeller, og jeg har overhovedet ingen denial-ting, hvilket er ret godt i næsten alle de missioner, der er lavet til Juggernaut. En erfaren spiller vil nok desværre rulle hæren over. Imod denne hær er også, at jeg ikke er sikkr på jeg kan nå at nmale de 4 mekanikere.

For 2) Irusk er en fremragende support-caster og god til denial, så han passer rigtig godt til missionerne. Min hær vil under ham kunne holde til lidt mere. Destroyeren bliver også rigtig fin under ham.

Imod 2) Hvis jeg spiller Irusk skal jeg have ham malet, og jeg kan ikke burge min allerede malede Butch. Dertil frygter jeg lidt for, at jeg i nogle af mine spille vi lkomme til at spille denne liste ret defensivt, hvilket fungere udmærket, men er pisse kedeligt.

Nå, det må tiden vise. Måske er der endda et eller flere, der har gode råd. Jeg har talt mig frem til, at jeg har spillet ikke mindre end 2 spil med Khador i de år, jeg har spillet Warmachine, så jeg er næsten garvet khadorspiller ...

Roar, banditkongen

EDIT: Staveplade 
Roar Melgaard Gaardsøe

Malmby

Quote from: Sinfule on 20 May, 2007, 22:22:09
For 1) Butcher er efter min mening den skæggeste khadorcaster at spille. Han tonser fremad og kan smadre alt, og dertil er han en fornuftig supportcaster. Måske kan han også skræmme livet af en nybegydner eller to, hvis jeg skulel være så heldig at møde sådan nogen. Hær 1 ville også være fremragende som attacker i Sabotage.

Mindst en nybegynder (læs undertegnede) skal der nok være, men når man spiller med hovedet under armen er man ikke så let at skræmme.

Vi ses til en underholdende weekend!
Malmby

Sith Lord
Emperors Pride

Mouse

Jeg synes at du skal gå for Irusk listen. Han er sjov at spille og kan få selv WG til at slå hårdt i nærkamp. Det er også kun en model at male fremfor de 4 mekanikere ;) Dropper du en WG mere i listen kan du endda få dig endnu en fieldgun med.
Irl: Søren Husum, Tlf: 4056 5752

Roar

Ja, du har nok ret, malemæssigt er det ihverfald en god ide... Så må vi se, om jeg kan få ham frem over stepperne...

I aften står den på malehalløj i stor stil. Jeg har jo en del jeg skal have nået, dvs:

WG unit attachment (to figs)
2 mortere (4 figs)
1 Fieldgun (3 figs)
Joseph og Irusk.

Det bliver en prøvelse af de hårde. Imens er her et lille billede af en vintergardist fra 678th:



Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Gil

Han ser sgu da godt ud for et "speed" paint job  ;D
Battle Brother
Press Ganger

He who dies with the most toys win

Roar

En lille update:

Det går fremad med malingen. "Uheldigvis" blev jeg enig med Mouse om at ændre lidt på min liste, så det ændrede lidt på, hvad jeg skal have male: at droppe field gunnen, uanset hvor sej den ser ud,  mekanikerne og et par WGs i den store enhed for at få en lille 6+1 mands enhed. Men jeg er nede på 5 modeller og så baserne. Det skal jeg nok nå.

I aftes fik jeg et par prøvespil mod selvsamme Mouse, der spillede en spritny Amon Ad-Raza-liste med en Gaurdian, en Crusader, en Revenger, en Devout, to kor og en reclaimer.

Første spil kom ikke rigtig igang. Mouse regnede forkert på afstanden i tur 2, så jeg kunne slamme hans Guardian (hurra for Superiority) hen over Amon og skyde ham me dblunderbusses og raketter.

Andet spil var lidt mere spændende. Opstillingen var den samme. På min venstre flanke blev min "flanking force", 7 WGs hurtigt udraderet af en Guardian der spyede Sand Blasts ud. Note to self: Din hær er meget sårbar over for magi (dyre, men kun DEF 12 modeller).

På midten, hvor det store slag skulle stå, var det min tur til at regne forkert, jeg havde glemt, at mobility giver +1 movement, så min Destroyer stod en lille tomem for tæt på Crusaderen, i den tur Amon poppede sin Feat = en disabled Destroyer, det eneste i min hær, der kunne slå hul i Mouse's jacks. Dertil fandt jeg, for sent, ud af, at WGs kun kan redde Jospeh på ranged attacks, ikke på magi. Øv. Et lille hul ind mod Amon åbnede sig, det måtte jeg udnytte. Jeg poppede Irusk feat, og gik igang med at skyde med raketter mod en markerlightet Amon. Det var uheldigvis ikke nok, kun 1 af mine 3 raketter ramte (6+,6+ og 8+). Den gjorde en masse skade, men ikke nok, og Amon sluttede min tur med 4 liv tilbage. Så blev det hans tur, og en fornærmet Guardian gjorde det let af med Irusk. Vi glemte dog, at jeg havde 4+ saves grundet Irusk feat, men jeg tvivler på, det havde gjort en forskel. Men det kan det snildt gøre en anden gang, så det må jeg satme huske i weekenden.

Vores to lister var en lidt mystisk match-up, men jeg fik da lige prøvet gardisterne af. De er ret skrøbelige, så den ene enhed skal stort set altid have Iron Flesh, det giver dem DEF 15, hvilket får dem til at holde lidt længere. Og så skal jeg være meget opmærksom på sprayattacks, der kan ignorere de blizzard-skyer, jeg lægger ud. Og så viste spillene mig, at Irusk er langt mere offensiv en forventet, så det er jo meget godt.

@Gil: Ja, jeg har fundet ud af, at jeg speed painter meget langsommere end de fleste. Jeg skal dog tilføje, at billedet snyder og viser modellen fra sin bedste side, desværre.


'Till next time,
Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Roar

En kort update.

Der er nu 5 timer, til jeg tager afsted til Juggernaut, og jeg er nede på 3 modeller. Alt andet er klar til at blive stillet på bordet. Så det lykkes tilsyneladende.

Desværre har jeg forlagt batteriopladeren til mit kamera, så billeder må vente på sig.

Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Roar

Lørdag i stikord:

Blogsky

Kl. 10.07 Er nu ankommet til Arena. Har ikke sovet nok. Mange rare mennesker, og meget fint terræ på borderne, deribladt meget vand. Det skal nok blive godt.

Kl. 11-13 Mit første spil, Control the line, mod Anders og has Haleyhær med Lancer, Eiryss, Alexia Longgunners og trenchers. Godt malet, på et bord der passede til has baser, og så viste han sig at være den fineste fyr. Et rigtig hyggeligt og spændende spil. Vi fulgtes godt ad hele spillet igennem, men da tide var ved at løbe ud var min sidste mulighed for sejr at løbe Irusk op på midten af bordet uden support – lige foran en stor flok longgunners... Og det blev tæt. Det lykkedes Anders at tage Irusk ud, men først efter at have aktiveret hele sin hær! Og uden modeller til at tage det punkt, Irusk besad så sejren ud til at være min. Indtil Jesper Anax kom forbi altså, og informerede om, at Alexia var inde for 15" af Irusk, og jeg måtte se sejren glide af hænde da Irusks lig tog punktet for Anders. Men et rigtig godt spil med e super modstander.

Kl. 13.52 Christian Grobut informere mig om, at han er træt og savner bryster...

Kl 14-15.40 næste spil var Divide ad Conquer mod Cornelius med en hær bestående af Stryker, Junior, Piper, Ironclad, Lancer, Stormgardister og trenchers med UA.  Et meget godt tænkt scenarie, der var en fornøjelse at spille. Cornelius viste sig dog at slå lige så dårligt som han er berygtet for, så det var lidt op ad bakke for ham. På min højre flanke gik det lidt sløjt, min vintergardistehed havde det lidt svært med storm guards med arcane shield... Helt anderledes godt gik det venstre flanke hvor Joseph og han trofaste gardister på 3 ture fik gjort det af men trencherne. Da jeg var heldig nok til at få Iron Clad'en ice caged inde på midten kunne jeg score en kneben sejr.

Kl. 15.53 Christian informere mig om, at han nu er endnu mere træt og savner bryster og sofa mere end før. Nogle undres over, at han ikke er interesseret i Ivans bryster...

Kl. 16-17.20 Sabotage mod Zkotte med Krüger, 2 wardens, watcher, 2 sæt sten, bloodtrackers og LotF. Selvom det var meget fint scenarium i teorien, blev det i praksis med vores matchup et spørgsmål om at slå højest på deployment. Ingen af vores hære kunne dæmme for den anden, og da jeg så slå lavest tabte jeg spillet i tur 3. Med modifikationer skal det nok blive et sjovt scenarium, men det kræver noget arbejde tror jeg.

Kl. 17.39 Christian og nu også Ivan savner stadig bryster, og Christian er tillige sulten.

Kl. 19- ca. 21 Riggers mod Malmby. Kreoss med Crusader, Revenger, Devout, kor, 6+1 zealots, lille flameguardenhed, Vilmon og paladin. Et spil, der bar præg af, at jeg slog godt og Malmby ikke slog godt nok. Hvis has hær havde været lidt mere optimeret, havde det nok ikke været helt så ensidigt. Superiority er fandme god mod Kreoss.

21+ Øl og optimisme.

Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Grønlykke

Kan vi ikke komme til at se noget mere af din hær?
Jeg skal selv til at begynde på at male min khadorhær og jeg er blevet voldsomt inspireret af din vinterguard.

Peter Grønlykke