Tanker om Daemon Hunters 1

Started by Søren K, 04 July, 2007, 11:53:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Søren K

Hej

Nu er ComeQuest vel overstået og jeg vil gerne dele nogle af de erfaringer jeg der tilegnede mig, mens jeg spillede Daemon Hunters. Min tanke er, at det skal blive til en lille række artikler (ordet anvendt løseligt,) omkring opbygningen af min DH hær til Nifcon og nogle generelle råd, analyser og betragtninger omkring Daemon Hunters. Allerførst vil jeg dog samle lidt op på mine CQ erfaringer.

For de der ikke har fulgt med i mine skriverier før CQ, skal kort fortælles at jeg oprindeligt havde planer om at stille med en eldarhær. Det var en nødvendighed, da jeg ikke havde mulighed for at nå at male en anden hær klar til det army selection system, som CQ brugte. Det luftede jeg min ærgrelse over i et indlæg her på bloggen, hvor jeg endvidere skrev at jeg gerne ville spile daemon hunters, som jeg aldrig har haft fornøjelsen af at spille – hverken til turnering eller sågar bare med gutterne i klubben. Og så – een, to, tre, lå der en lille håndfuld tilbud i indbakke fra folk som tilbød mig at låne en hær! Tusind tak gutter.

Jeg endte med at låne Nicolai Arvedsens Daemonhunters, som jeg kunne stille en rimelig hær med. Det var ikke helt den hær jeg allerhelst ville have prøvet (en ren Grey Knight hær uden vehicles,) men det var fairly close. Vi talte lidt frem og tilbage om hvilke modeller han havde, og jeg endte med at spille med en hær som så sådan her ud.

HQ
Grey Knight Grandmaster m/ psycannon og mastercrafted nemesis forceweapon
Retinue: 4 Grey Knight Terminators, 1 m/ psycannon, 1 m/ thunderhammer og stormshield

ELITE
4 Grey Knight Terminators, 1 m/ psycannon
Nøgen inquisitor m/ 1 mystic henchman
Callidus Assassin

FAST
6 Grey Knights, 2 m/  psycannons

TROOPS
5 Storm Troopers, 1 m/ melta, 1 m/ plasma i Rhino. EA og smoke
5 Storm Troopers, 1 m/ melta, 1 m/ plasma i Rhino. EA og smoke. 1 veteran m/ bolter og meltabombs

HEAVY
Lance Strike: Melta torpedo
Grey Knight Dreadnought m/ TL lascannons og missile launcher. EA og smoke.

En ren GK hær uden vehicles har selvfølgelig enormt svært ved at håndtere fjendtlig AV13-14 armour, selv med et lance strike og meltabombs på alle justicars. Den hær jeg endte med at spille var altså væsentlig stærkere end min oprindelige plan, men alligevel var den en sjov udfordring at spille.

Før turneringen havde 40K dommerne rulet at Callidusen ikke kunne charges, uden efterfølgende at kunne stikke af fra kampen. Det tror jeg er forkert, men dommerens ord er selvfølgelig lov. Det gjorde at hun var rasende led, og at hun i samtlige spil rev folk rundt til højre og venstre. Det er de bedste 120 point, som man overhovedet kan bruge i en DH hær. For at forvanske et klassisk Erik citat "En callidus er ren snyd," enough said.

Lancestriket var jeg på forhånd lidt skeptisk overfor, voldsom scatter, usikkerhed omkring hvor hurtigt det kommer i spil og forholdvis høj pointpris gjorde det til lidt af en joker, som jeg dog alligevel valgte at tage med af to grunde. Først og fremmest syntes jeg bare det kunne være sjovt, sekundært manglede jeg desperat antitank skydning i hæren. Jeg havde hverken flere meltaguns eller dreadnought-modeller at kunne sætte ind, så det var noget nær eneste mulighed.  Psykologisk, i kombination med callidus assassinen, som man også er helt forsvarløs imod, var den fin. Det psyker modstanderen ikke at vide hvor og hvornår det begynder at buldre og brage.

I spillene var melta torpedoen voldsomt effektivt, men udover at jeg var heldig (og dygtig nok?) til at vælge et godt stykke terræn hver gang, så var den egentlige effekt af striket selvfølgelig betinget af heldig scatter og heldige rolls på penetration. Ved turneringens slut havde striket 1 ødelagt landraider, 1 ødelagt  battlewagon, 2 ødelagte exorcist launchers, 2 dræbte space marines og to beskadigede rhinoes på samvittigheden. Overraskende godt.

I forhold til at vælge det rigtige stykke terræn at placere striket i, så handler det om at finde et stykke terræn som ligger mellem der, hvor man ved ens medspiller vil forsøge at komme hen, og der, hvor  du ved at se på bordet, kan se, at det vil være optimalt for ham at deploye. Placeringen af striket hver runde skal helst være et sted hvor flest mulige scatterudfald vil bringe den til en fjendtlig enhed. Et lancestrike scatter altid, og derfor er det sjældent en god ide at placere den PÅ en enhed. Eneste undtagelse er melta torpedoen, som kan placeres på et vehicle. Med et hit, hvor den kun scatter 1D6, er der en god sandsynlighed for at køretøjet stadig rammes af templaten. Selv med S4 er de 2D6 i armour penetration nok til at true alle vehicles. Skulle man slå et scatter resultat på et køretøj vil selv en etter, toer og måske endda en treer ramme køretøjet. Not bad, forudsat altså, at han kører ind i det forkerte stykke terræn.

Her er jeg nødt til at slutte for i dag, da jeg er på vej mod sommerarbejde på Tunø. Resten af armylisten vil skrive om derfra, forudsat internettet også findes på den hyggeligste af de danske småøer.

Hygge / Søren

Currently diving in the Philippines - It's great, but I miss my toys.