News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Spillebord og terræn

Started by PeterK, 01 August, 2007, 13:46:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PeterK

Som de fleste ved er en af de største udfordringer i hobbyen hverken at få samlet og malet sine figurer, eller at få et bare nogenlunde overblik over reglerne, det er derimod at finde et sted at spille.

Derfor et det første emne for min blog naturligt nok mit projekt med at bygge en brugbar og praktisk spilleplade med terræn til. Først skal nok nævnes at jeg har valgt at tematisere mit bord lidt, sådan så min undead hær rent faktisk kan spille på hjemmebane når folk besøger mig. Selvom jeg spillede Necrarchs til Comequest er det en Von Carstein hær der er mit mål, og derfor er temaet også et Mørkt, trist, snefyldt landskab i bedste (Trans)Sylvania stil.

Et spillebord starter (surprise) med en plade. Jeg var så heldig at have adgang til en bil, så ud til byggemarkedet med mig. Jeg har egentlig et bord, men det er ikke rigtig tilfredsstillende (for ujævnt og ustabilt), men det betød at viste nogenlunde hvad jeg gik efter.

Da jeg bor i lejlighed er der(selvom det er en relativt stor lejlighed) ikke rigtig plads til at have en 4' x 6' fods plade stående. Derfor fik jeg byggemarkedet til at skære pladen ud i 3, 4' x 2' fods plader, som så kan sættes sammen. Dette gør at når man ikke spiller kan de pakkes sammen og skubbes under sofaen. Jeg købte en en 22mm tyk spon plade, så stabiliteten er også sikret, selvom bordet består af 3 plader. Pladerne har jeg malet malet med en mørk grå.

Det var egentlig det for denne gang, der følger snart et par billeder. Næste omgang bliver det skove, bakker og et hus der er på plakaten.

-Peter

Jones

Et lille trick til at stabilisere dine 3 plader:

Da jeg formoder at pladerne med deres 6' rager ud over det bord du lægger dem på kan du sætte nogle små skruer i undersiden, der hvor de går ud over bordkanten.

Eks: x=en lille skrue ;)

___________  ____________  _____________
I               x I I x             x I I x                   I
I                  I I                  I I                     I
Almindeligebordpladealmindebordpladealmindeligbord...

Når du så har lagt dem på (og nu ikke ridse arvegodset!) dit spisebord eller hvad du nu bruger, sætter du elastik omkring de skruer, der støder op mod hinanden. Vupti: En samlet og langt mere stabil plade...der stadig kan pakkes væk.

j.     
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

PeterK

jeg er heldigvis i besiddelse af et temmelig solidt spisebord, og som nævnt er 22mm plader i sig selv godt stabile. Hvis jeg gør mere ved dem tror jeg det bliver at bore lidt træskruer ind i siderne så jeg kan "klikke" sammen som et andet Ikea møbel :)

PeterK

Så fik jeg også fundet tiden til at komme videre med terræn projektet. Rasmus (Corky) kiggede forbi i søndags for at nørde. Dette er noget der varmt kan anbefales da man generelt for mere for hånden hvis man sætter sig sammen nogle stykker + at det er super hyggeligt.

Mens Rasmus krigede videre med hans krokodille-tomb king hær, gik jeg i gang med at få bygget nogle bakker og skove.

Skovene var relativt simple. Har skaffet mig en elektrisk stik sav (som kostede det samme som den almindelige sav...), så skovene er det bare at save plader ud til, flokke dem og lime træer på. Har købt en ordentlig potion træer hos den lokale tog pusher. Senere er det planen at dekorere skovene lidt med forskellige bits, men det må vente lidt.

Bakkerne var jeg bange for at jeg skulle til at lege med flamingo for at bygge (hvilket vækker en række barndoms minder om gulve dækket i små vide stykker flamingo). Heldigvis havde Rasmus en noget bedre ide til hvordan det skulle gøres. I stedet for flamigoen har jeg skåret  en række pap stykker i den ønskede størrelse og limet dem sammen med hobbylim (smed lige en bunke armybooks ovenpå så de blev godt presset sammen men det tørrede). Jeg brugte pap fra en flyttekasse min samling af white dwarfs havde gjort det af med, men man kan slippe afsted med de fleste former for pap. da de var godt tørre fyldte jeg siderne ud med færdigmixet polyfylla og efter det var tørret var bakkerne klar til at blive flokket og malet

Anges

Det med flamingoen er nu ikke et problem, jeg anbefaler klart en hot wire. Det virker utrolig godt! Og meget nemt.

Har fået Asgaard til at sælge dem...
Anders Palstrøm

PeterK

I må undskylde at det går lidt trgæt med at få postet, men jeg er desværre arbejdsramt i de her dage... Samtidig kommer jeg formodentlig først i besiddelse af et digital kamera i næste måned, så der lover jeg en masse billeder, indtil da har jeg lige skudt et par hurtige billeder med mit webcam så i kan så hvad det er jeg rabler om, enjoy

Bakke:
http://s236.photobucket.com/albums/ff216/JensenAA/Warhammer-Undead/?action=view&current=SnowyHill1.jpg

Skov:
http://s236.photobucket.com/albums/ff216/JensenAA/Warhammer-Undead/?action=view&current=SnowyWood1.jpg

-Peter

Anges

Ser sku da ret godt ud. Kan godt lide snetemaet.
Anders Palstrøm

Excommunicate

Nice. Fedt tema - altid rart at se noget andet end grøn græsplæne med et par træer på :)

Simon

PeterK

takker, glæder mig til at lave nogle rigtige billeder hvor min hær, som også er sne-tema, også er med ;)

corky

Ja og terrænet er endnu mere nice i virkeligheden.
Alliancen står stærk!!!

Master of the Blue Zombie Crocodiles -> der er ALTID plads til en Necrosphinx i min racerbil!