News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Defend the homeland

Started by PeterK, 07 August, 2007, 11:13:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PeterK

Jeg har som nævnt et par turneringer jeg skal til her i efteråret, og her kommer jeg til at stille med nogenlunde den samme hær, Von Carsteins. Jeg lagde mærke til at både invasion og Giant tillader mange af SoC hærene så jeg har besluttet mig for at prøve med Sylvania listen, primært fordi den giver et lidt anderledes spil end med normale VC.

Den store forskel mellem Sylvania og VC er magic phasen. Sylvanias er mindre taktisk flexibel, men til gengæld mere stabil og næsten gratis. Magic defence er Sylvanias store akkilles hæl, da man kun har 3 dispel terninger og ens count er den eneste der kan bære scrolls.

På den gode side har man ikke 2 necromancers man skal have til at løbe rundt i den obligatoriske zombie bus, og kan i stedet loade op med combat thralls. Andre fordele er at sylvania zombier har light armour og shields, hvilket også gør dem noget mere holdbare.

Nå, den hær som jeg gerne vil spille skal gerne være mere offensivt orienteret end den normale undead hær, med et par blokke til at marchere frem (over grave-markersne), samt Drakenhof templars ( som er mit næste convertering projekt). Jeg har spillet et spil mod Rasmus (Corky), som jeg godtnok vandt på knock out, men det var primært pga af hans Tomb Kings umådeligt ringe præstaioner i nærkamp. Det til side var det nu et godt og spændende spil, med masser af taktik.
Mod Rasmus så min hær ca. sådan her ud (vi spillede med invasion restriktioner):

Count, til hest med: lance, 5+ Ward, Book of Arkhan og 1 dispel scroll
thrall,BSB, Hest, +1 CR bloodline Power
Thrall, great weapon, wolf form (m9), flayed hauberk (1+ save)
Thrall, hest, lance, spectral attendants, enchanted shiled.

15 skeletons
18 zombies
18 zombies
10 crossbow skeletons
3x3 fell bats
5 scout dire wolves
3 spirit hosts
9 Drakenhof Templars: War banner

Efter kampen snakkede mig og Rasmus lidt hære og vi kom op med et lidt andet setup, som virker endnu mere offensivt og spændende, glæder mig til at teste det.

Vampire Count: Lance, Barded Nightmare, lvl 2, Gem of Blood, Book of Arkhan, 2x Scrolls
Thrall, BSB: Heavy armour, Barded Nightmare, Walking Death
Thrall: Great Weapon, The Flayed Hauberk, Wolf Form
Thrall: Great Weapon, Heavy Armour, shield, Wolf Form

15 Sylvanian Militia: Captain, standard
15 Sylvanian Levy: Standard
10 Sylvanian Militia: Crossbows
3 Fell bats
3 Fell bats
5 scout Dire Wolves

2 Spirit Hosts
Black Coach
Black Coach

9 Drakenhof Templars: Lance, shields, heavy Armour, Barded Nightmares: Hell knight, standard bearer, Warbanner

Som nævnt er det en noget mere offensiv hær, som jeg tror kan ligge et solidt pres på modstanderen. Den er svag overfor magi og kanoner, men den virker alligevel flexibel nok til at klare sig mod de fleste hære. Crossbowmen er primært med fordi de har stil, men ellers er hæren rimelg skåret ind til benet (haha).
Kommentarer, meninger og forslag er meget velkomne, er så småt begyndt med de ting jeg mangler at male ( har en kammerat der kigger forbi med at kamera snart)

-Peter

Skummelkrat

Et alternativ til dit character setup er dette, som jeg finder rigtig godt:

Vampire count, GW, 3 scrolls, book of Arkhan (du skal naturligvis vælge hans kampe med  omhu, men du har som regel altid en anden til at tage en challenge)

Thrall, GW, cursed book
Thrall, GW, wolf form, flayed hauberk
Thrall, BSB, barded nightmare, walking death (+1 CR), biting blade (i en enhed på 11 knights med warbanner, hvor han  står yderst ved siden af en champion)

Så har du et hardcore setup med masser af great weapons, en count som er godt beskyttet mod crumbling, og alle nyder godt af cursed book, som virkelig gør sylvanian levy gode.

I øvrigt synes jeg, at du bør lade dine delinger starte på minimum 20-25. I hvert fald to styk. På den måde kan  du bedre tillade dig at lægge dine markers omkring midten og håbe på, at de scatter over på modstanderens halvdel af bordet. Ofte er det jo dig, der skal frem over stepperne.

God fornøjelse med hæren. Jeg håber, at du finder inspiration i mit indlæg.

Martin Skummelkrat

Her er et udkast. Bemærk at jeg har udeladt spøgelser, da de er svære at beskytte med få dispel dice, og desuden er der mange, der har magiske våben efterhånden. Jeg har i stedet valgt at tage en banshee med, da hun kan gemme sig bag og mellem enheder og skrige ad folk i kamp (folk er ikke immune to psychology, når de er i kamp, de skal blot ikke slå psychology tests).

Unnamed2250 Pts  -   Vampire Counts Army

1 Von Carstein Vampire Count @ 346 Pts
     Von Carstein; General; Grave Marker; Magic Level 2; Great Weapon
     Book of Arkhan [25]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]

1 Von Carstein Vampire Thrall @ 166 Pts
     Battle Standard Bearer; Von Carstein; Barding; Heavy Armour
     Walking Death [35]
     Biting Blade [10]
     1 Nightmare @
  • Pts

1 * Von Carstein Vampire Thrall @ 140 Pts
         Von Carstein; Great Weapon; Heavy Armour; Shield
         Cursed Book [50]

1 Von Carstein Vampire Thrall @ 134 Pts
         Von Carstein; Great Weapon
         Flayed Hauberk [30]
         Wolf Form [20]

4 Dire Wolves @ 60 Pts
         1 Doom Wolf @ [10] Pts

5 Dire Wolves @ 55 Pts (eller med doom wolf for at få en ekstra champion, for det skader ikke)
         Scout

5 Fell Bats @ 100 Pts

3 Fell Bats @ 60 Pts

25 Sylvanian Levy @ 215 Pts
         Spear; Light Armour; Shield; Standard; Musician

25 Sylvanian Levy @ 215 Pts
         Spear; Light Armour; Shield; Standard; Musician

1 Black Coach @ 175 Pts

1 Black Coach @ 175 Pts

10 Black Knights @ 318 Pts
         Lance; Heavy Armour; Shield; Standard; Musician
         War Banner [25]
         1 Hell Knight @ [16] Pts

1 Banshee @ 90 Pts

Casting Pool: 4

Dispel Pool: 3

Models in Army: 86

Total Army Cost: 2249

Bibliotekaren siger: Search and destroy!

Skummelkrat

Ups, jeg har ikke lige taget højde for Invasion, men en hær som denne burde gå igennem stort set alle systemer, og 2250 er i øjeblikket det flittigst brugte antal point.

Martin Skummelkrat

JensK

Kan se dit character setup grundlæggende er det samme som mit, bare med lidt forskellige items efter ens præfenrencer. Til det kan jeg sige at jeg vil have et eller andet til at beskytte min lord, det andet har jeg ikke nerver til. Ellers ved jeg at jeg til GFX ikke kan have 3 ens helte, så der regner jeg med at tage en Wight Lord BSB med Cursed Book.
I første omgang vil prøve med 2 M9 Thralls, mest fordi jeg kan og fordi jeg håber på at kunne lave nogle gode combo charges sammen med coaches.

Kunne måske godt overveje at spare hosts væk, men det bliver for mere andet raller, Bashees har bare skuffet mig for meget

-Peter
Jens K. - Peter K.s storebror og babysitter mm.
10 dværge med lede buer vs 12 bret knights = med 2 stk flygtene bret riddere..

Medlem af: Iacta alea est

PeterK

Var i Viborg her i løbet af ugen og besluttede at droppe ned forbi Battle Bunkeren, hvor der altid er masser af nerd aktion en torsdag aften. Jeg havde aftalt et spil med Thor om aftenen, men mig og lillebror (JensK), som også er en rimelig habil warhammer spiller, besluttede at tage derned tidligt så vi også kunne nå et spil mod hinanden. Jeg spillede begge spil med den liste jeg har postet tidligere.

Spil 1: Jens Ole spiller med sin undead hærsom han har fået lavet færdig til CQ i år. det er en rimelig standard hær(blokke, necromancers, black knights, lidt ghouls og fell bats garneret med spirit hosts). Jens experimenterer med en Blood Dragon count på et winged nightmare, men han er vist ved at blive fyret igen.
Jeg deployede centralt i en klump med coaches og bats på flanken og Dire Wolves scoutede frem på flanken hvor Jens havde sine Black Knights (ellers var Jens Oles deplyment meget lig min). en af mine grave markers scatterede ned i Jens' deployment, mens de andre var blevet cirka i midten.
Om spillet kan siges at jeg fik raiset en unit bag Jens' hær, som blev holdt en del ture af nogle bats, men fik dem væk i tide til de afgørnde charge. mine crossbowmen pressede Jens Oles count med hans flyvende samlesæt over på flanken med min black knights (som jeg viste han ikke kunne besejre pga af deres da de havde min BSB med). Det endte i stort scrap i midten med min counts skeleton unit moden af Jens oles blokke, hans spirit host og hans count (som chargede i ryggen), selvom det gjorde nas på mine skelleter var der blevet raised nok af dem til at tage tæskene, og kunne countercharge med en coach(i flanken), den nye unit zombier (i ryggen) mod hans skelletter. Coachen (som havde spist lidt dire wolves tidligere og var på 10 wounds) lavede 7 wounds på impact og de afgjorde kampen, og jens Oles count og ganger crumplede. Herefter kunne vi begge se der kun var oprydning tilbage for mig og Jens Ole overga sig så vi kunne gøre klar til næste kamp.

Ganske forståeligt var jeg rimelig tilfreds med den måde min hær virkede, specielt magic phasen kan være rigtigt ondsindet, når ens blokke kan avancere omkring markersne. Samtidig var det en tydelig forskel at Jens skulle gemme sine necromancers, mens jeg kunne avancere frit for at engage i nærkamp, hvor min hær i kraft af de mange characters gerne skulle have en fordel overfor de fleste hære. Bliver dog nok nød til at indse at crossbowmen ikke er super effektive så hvis de bliver i hæren er det pga at jeg får converteret nogle coole figurer til dem...

Overhamsteren

De fleste Sylvania spillere elsker nu deres crossbowmen, de skal dog ikke med i starthæren, men raises senere så de kommer frem det helt rigtige sted og de kan jo skyde i den tur de bliver raised. Det kan tit give nogle gode skud imod fast cavalry, single characters osv.
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

JensK

PeterK

Nå jeg burde nok lige få skrevet lidt om kamp 2 mod Thor, om ikke andet fordi den netop understegede overhamsterens ovenstående pointe.
Thor stillede med med hvad sin Skaven hær, som også kan defineres som rimelig standard. Warlord, BSB, 2 Engineers, masser af rotter i assorterede størrelser, bakket op med 3 ratling guns, 10 jezzzails og warp lightning cannon + plague monks og cencer bearers. Afgørende for dette spil skulle blive en bakke der stod midt på Thors bordhavldel på hans venstre flanke. 2 af mine grave markers scatterede over på den. Dette viste sig at være rigtig heldigt for mig da jeg kunne avancere op nag baggen uden at blive skudt til slagger, og markersne kunne raise crossbowmen oven på baggen der lystigt snipede Thors ratling teams og derefter pullede hans frenzy troops ind i mit main advance, som derefter tog dem ud. sømmet i kistebunden var en efterfølgende Van Hels fra min Count, som Thor fejlede at dispelle, hvilket bragte min unit af skelleter med count og thrall, ind i flanken på hans warlord og bsb unit, med forudsigeligt resultat.

jeg var lidt nervøs for at skulle spille mod Skavens, pga af chacen for at blive zappet væk, men terrænet reddede mig fra det værste, hvilket gjorde Thor kun kunne skyde på Coaches, som kan suge pænt meget ild. Mine egne crossbowmen lavede igen ikke noget, så de er på vej ud af hæren, men ellers er jeg rimelig glad for set-upppet i øjeblikket. Min magic phase var igen rigtig farlig og stabil hvilket bare føles lækkert, selvom spillet også demonstrede at et dårligt scatter kan blive temmelig fatalt i et spil. I dette tilfælde ændrede det min strategi til noget bedre, hvilket bare viser at ens minier ofte ved bedre end en selv :)

superSkip

jeg erfaret også i mit spil i mod Peter ( skal nok nakke dig en dag Peter ;D) at tre markers+ 4 power dices, næsten er umligt at stoppe på en tur, samtid betød det også meget både for min hær og især for Peters at han fik tur 1, da han kunne bruge bakken til at stormme frem og at jeg ikke rigtig kunne bruge min mange skod units til at flanke ham.

Thor
"når, er det sådan vi spiller"

Skummelkrat

Det undrer mig, at du vandt over blood dragons. Han  skulle have nakket dine coaches som det første med lorden, og derefter ville du ikke kunne komme i kamp med ham,  da han bare kan charge ind i næsten hvilken som helst kamp og udfordre løs, til du til sidst er nødt til at tage imod med generalen, som han sikkert kapper hovedet af.

Godt gået af dig så, men mod blooddragons er man normalt ilde stedt med sylvanians.

Martin Skummelkrat

JensK

Skummelkrat

Hahaha. Sorry. Det var ikke ondt ment. Jeg kender jo heller ikke dine magic items eller noget. Selv plejer jeg dog at udstyre min blooddragon general med killing blow og reroll to hit, og så er en Carstein jo ingen sag at kappe hovedet af.

Vampyren er nerven i hæren, og hvis man kan sætte ham ud af spillet, har man vundet som regel. Derfor kan du med din overmægtige blooddragon med lethed tvinge sylvanias general til at holde sig i baggrunden, mens du slagter løs.

Martin Skummelkrat

JensK

Jeg er vant til det  ;D
jeg spillede ham jo for at se hvordan han virkede for mig   ::)
og ellers havde jeg også en krappy hær.. 

PeterK

Jeg har som nævnt tænkt på at inkludere nogle Drakenhof Guards i hæren, så det har jeg lavet et lille udkast til hvordan hæren så kunne se ud med dem i, samtidig med at jeg også har inkoporeret nogle af de andre forslag der har været. Umiddelbart tror jeg da det er en liste der skal prøves, det største minus værende at jeg ikke kunne finde så mange point til Fell bats og ulve. Hæren er stadig 2100 point Invasion style.

Vampire Count: Lvl 2, Great Weapon, The Gem of Blood, Book of Arkhan, 2x dispel scroll
Thrall: BSB, Heavy armour, barded nightmare, Walking death, earthbind.
Thrall: Great Weapon, Flayed Hauberk, wolf form
Thrall: Great weapon, shield, heavy armour, cursed book

Sylvanian Levy (19) Spears, shields, light armour. Standard
Sylvanian Levy (12) Spears, shields, light armour, standard (kan evt skiftes med 5 Wolves og 3 bats, men jeg foretrækker nok den ekstra infantry unit...)
Dire wolfes (5) Scouts
FellBats (3)

Drakenhof Guards(15): Champion, standard bearer. Banner of the Barrows
Carstein Black Coach
Carstein Black Coach

Drakenhof templars (9) barding. Champion, standard bearer. Warbanner

Det er en lidt mere vovet liste, men på den måde måske også sjovere...

-Peter