News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Pensler, hvad gør en pensel god?

Started by Tarthar, 19 November, 2007, 21:37:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tarthar

Jeg skal til at købe mig et godt stort bund pensler mere, og jeg tænkte hvad gør en pensel god? hvad for nogle hår skal der bruges, skal hårene være lange, eller skal man bruge en normal pensel fra GW (Altså i størelse mæssig, det ville jeg fortrække, en af vennerne mener jeg skal bruge store pensler som bliver spidse i spidsen) Såå ja, hvad gør en pensel god? fortæl om jeres erfaringer :D

Nikolaj

TheMuffinMan

Hej Nicolaj

Jeg kender ikke så meget til de forskellige firmaers pensler, men generelt skal du holde dig fra GW's da de bruger kunsthår.
Langt de bedste pensler bliver lavet med mårehår, da det er den eneste type hår, der samler sig selv i en spids fra naturens hånd. Jeg er ikke sikker på hvilket firma der producerer de bedste pensler, men hvis de er lavet på mår er det ikke helt tosset. :D

Hygge

Lars
You're all SLUTS!!!
- Conan

Crede

Jep, naturlige hår er altid gode at gå efter. Især til detalje arbejde. Pensler med kunst hår har det med at tabe dem, og blive totalt skæve. Medmindre man passer ekstrem godt på dem, hvilket jeg ikke er den bedste til...

Men hvis du kan finde en ordentlig farve/male/hobby butik, så er jeg sikker på de ved hvad du skal bruge. Især hvis du nævner det med naturlige hår i børsten (uden at det skal lyde skummelt).

Desuden syntes jeg faktisk at pensler med kunsthår egner sig bedre til drybrushing da de kan være noget stivere idet (igen uden at lyde for skummel).
- Crede AKA BumleDyret
(I feel Orky!)

Tarthar

Mange tak for jeres hurtige og præcise svar (igen igen :D)
Mårhår, supert! skal ud og skifte hele min "Pensel garderobe ud"
tror umidelbart det vil gøre det hele mere nemmere angående at male :D

Tak.
Nikolaj

Sonny

Markedets bedste pensler er klart Winsor & Newtons serie 7. De koster lidt ekstra, men til gengæld rækker de ca. 2-3 år med god spids, i modsætning til f.eks GWs der dør hvis du kigger på dem.

Kappel serien af pensler, som kan købes online og hos udvalgte figurpushere, er desuden også ganske anbefalelsesværdige.

Kaple

Well, da jeg lavede min pensel med det tyske firma Leonhardy lagde vi meget vægt på at hårene kunne indeholde meget farve, samtidig med at de kunne samle sig i en ekstremt fin spids. Ud over dette så skal penselen også være tilpas blød, så malingen lægger sig jævnt, men ikke så blød så man helt mister kontrollen.
De bedste hår der lever op til de krav er mårhår, og de bedste af dem, er de hår der er på kolinsky måren. Det er desværre også de dyreste hår, da Kolinsky måren kun lever i Sibirien, Mongoliet og det nordlige Kina.

Her er lidt mere om min pensel, taget fra den originale brochure:

http://kaple.dk//stuff/Pics/frontback.jpg

http://kaple.dk//stuff/Pics/content.jpg

Quote from: Sonny on 20 November, 2007, 13:58:23
Markedets bedste pensler er klart Winsor & Newtons serie 7. De koster lidt ekstra, men til gengæld rækker de ca. 2-3 år med god spids, i modsætning til f.eks GWs der dør hvis du kigger på dem.

Kappel serien af pensler, som kan købes online og hos udvalgte figurpushere, er desuden også ganske anbefalelsesværdige.

Jeg synes selv mine er bedre, idet de spidser mere jævnt ud, hvilket for eksempel gør det væsentligt nemmere at lave frihånd, idet man kan male længere tid uden at skulle dyppe penselen igen. Dette gør det også nemmere at lave små blends osv. mere præcise.

Også er de ovenikøbet en tand billigere end Series 7, som i øvrigt var dem jeg malede med før jeg fik lov at designe mine egne.

Og lidt om at passe på dine pensler, uanset hvilke du køber:

http://www.kaple.dk/v2/index.php?nav=tutorials&id=5

- Rune
Rune Kappel http://www.kaple.dk

Stunke

How bum!

Jeg vil også gerne smide min hat i ringen for Kappel pensler.
Jeg er ikke malehaj, men jeg kan sagtens mærke forskellen mellem dem og hvad jeg ellers har brugt.

Serie 7 kan jeg ikke udtale mig om, men i forhold til onlineprisen, så er Kappel pensler klart mine go-to pensler til alt hvad jeg laver for tiden.
"...og så var jeg bare sådan hvaaad mand, fejlcitater er bare totalt for noller altså."
- Adolf Hitler

Penisjokes, wäshmaleri, øl og dreadball --> mäleblög.

Norx

Nu mangler jeg selv at prøve Kappels, men de andre kan jeg da udtale mig om:
GW's almindelige pensler er sørgelige og mere er der vist ikke at sige der. Dog synes jeg at deres "Master" pensel sæt(dem i trækassen) er bedre end Winsor and Newtons serie 7. Bedre som i, holder bedre på malingen og som i dejligt spidse. Mht holdbarhed så har jeg  brugt dem i halvandet år, og eneste slidnings tegn er at jeg har måtte klippe 5-6seks hår af den store drybrush.

Mvh Norx
Basballen's private gulvklud

Crede

Quote from: Kaple on 20 November, 2007, 14:21:41
De bedste hår der lever op til de krav er mårhår, og de bedste af dem, er de hår der er på kolinsky måren. Det er desværre også de dyreste hår, da Kolinsky måren kun lever i Sibirien, Mongoliet og det nordlige Kina.

I rest my case. Et mere sygt argument skal man vist lede længe efter... bliver nødt til at prøve dine pensler Rune...
- Crede AKA BumleDyret
(I feel Orky!)

Von Vendelbo

Rune, hvor kan dine pensler købes?

for ærligtalt det lyder perfect, billigere og i samme standard som W&N Serie 7.

"Gid han, der ene fik sit store navn at bære,
må blive stor og stor til stammens held og ære;
han svinge sig ved dyd til værdighedens top,
og stå som Fønix af sin faders aske op"
Ambrosius Stub: Om Poul Vendelbo Løvenørn

Knudsen

Quote from: Von Vendelbo on 20 November, 2007, 17:21:07

Nu hedder jeg godt nok ikke Rune ;) Men jeg har da set nogen Kappel-pensler her:
http://www.asgaard-games.dk/group.asp?group=287&sub=491

Kaple

Quote from: Von Vendelbo on 20 November, 2007, 17:21:07

Eller gå ind på min hjemmeside, og køb dem direkte fra 'the source':

www.kaple.dk/shop/

Så støtter du også en dødspresset SU... :)

- Rune
Rune Kappel http://www.kaple.dk

Von Vendelbo

Fortrækker at støtte dig Rune, tak for rådene køber det snart (skal lige få lavet mit kort om til et Vica Kort) :)

Tak for tips & Råd, har fået mine svar nu.

Nikolaj
"Gid han, der ene fik sit store navn at bære,
må blive stor og stor til stammens held og ære;
han svinge sig ved dyd til værdighedens top,
og stå som Fønix af sin faders aske op"
Ambrosius Stub: Om Poul Vendelbo Løvenørn

Knudsen

Quote from: Kaple on 20 November, 2007, 18:57:08
...
Eller gå ind på min hjemmeside, og køb dem direkte fra 'the source':

www.kaple.dk/shop/

Så støtter du også en dødspresset SU... :)

- Rune

Oh! Jeg havde ikke fanget at du har en shop på din side. Man bør selvfølgelig altid støtte folk på SU!

Paaschburg

Ikke nok med man bør, nu har jeg støttet! Så nu har de sgu bare at komme sikkert frem Rune! hehe

Jeg har hidtil kun malet med GW pensler, og kan ikke se noget problem med dem. Ja de går i stykker, men det hyppigste problem jeg har med deres fineste pensler er at spidsen knækker.. en lille irriterende bøjning på 45 grader.

så jeg glæder mig til at prøve noget kvalitet.
Mathias Paaschburg, Odense - Silver SurferMit Galleri - Cadia's Red Eagles  maleblog

Sp0n

Quote from: Norx on 20 November, 2007, 16:13:38
Nu mangler jeg selv at prøve Kappels, men de andre kan jeg da udtale mig om:
GW's almindelige pensler er sørgelige og mere er der vist ikke at sige der. Dog synes jeg at deres "Master" pensel sæt(dem i trækassen) er bedre end Winsor and Newtons serie 7. Bedre som i, holder bedre på malingen og som i dejligt spidse. Mht holdbarhed så har jeg  brugt dem i halvandet år, og eneste slidnings tegn er at jeg har måtte klippe 5-6seks hår af den store drybrush.

Øh, jeg var af den klare overbevisning at GW's Master-serie var W&N Series 7 der bare var relabeled?
"Naval tradition? Monstrous. Nothing but rum, sodomy, prayers, and the lash." Winston Churchill
Fuck dukker!

Roar

Jeg vil også varmt fortale Runes pensler. Får en pris, der er til at betale, får du en rigtig stabil pensel. Børsten er en smule hård og bred, det gør den rigtig let at styre, god til at male overflader og rigtig god til frihånd.

Men, jeg mener nu også Serie 7 har sine fordele. Den er blødere i børsten, hvilket gør den noget sværere at styre hvis man ikke er så trænet i det, men den bløde børste er også helt ideel til blending og sådan noget. Dertil har Serie 7 markedets bedste "flow", malingen forlader penslen helt utrolig godt og jævn. Desværre er bøsten så smal, så den ikke er så god som Runes pensler på store overflader. Og så er Serie 7 jo også i den dyre ende.

Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Choker

Er det bare mig, eller er Kaples side nede?
Ville gerne prøve hans pensler, men kan ikke rigtig købe dem uden siden :)
Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

Jeppe Sejer

Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

Choker

Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

slah

Jeg vil lige pimpe dem her igen:

http://www.rosemaryandco.com/pure-kolinsky-sable-c-77.html?osCsid=07cef467066dd6ab612f516ed7ad0605

De er billige, de er gode, og så fås de i rigtig mange størrelser og "forme" så de er tilpasset de forskellige ting man vil med dem (freehand, blending osv.)

Ilithien

Jeg tjekkede lige priserne, og det ser da ud til at der er en del at spare ved at handle ved asgaard games.

Asgaard Games:
Kappel Painter's Series (5 Forskellige Pensler)
Pris: DKK 189,95 (EUR 25,53)

kaple.dk:
Kappel Series Collection: All five brushes ...
Pris:  €35,00
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!