News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

9/10-08 Nyt AS i tankerne

Started by El Rey, 09 October, 2008, 18:49:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Rey

Jeg har været ved at tænke over nogen restriktioner til WFB, først tænkte jeg på at gå tilbage til Robin Hood systemet, men efter at have tænkt lidt over det kom jeg frem til at jeg godt kunne tænke mig at få nogen af de ting der var i WSR med også. Så efter jeg have siddet og kigget lidt på det, kom jeg frem til at prøve noget med nogle tal i stedet for smillies i WSR. Så det er jeg så småt gået i gang med at arbejde med. Dog er det et ret stort stykke arbejde og jeg har haft fat i Jens, der stod bag WSR, for at høre om jeg kan få det gamle data, så jeg kan bruge det som udgangspunkt for at udvikle det videre.

Systemet er dog ikke så simple som fx NWL, men tror der bliver bruge for noget lidt anderledes og mere restriktivt en dette fremover med de nye army bøger, der ikke helt falder så godt ind i NWL restriktionerne. 

Hammer

Husk på, at WSR fejlede fordi det ikke var sikker på hvad det ville. Var det mere varierede hærer eller mere balancerede hærer. De hærer der blev stillet til CQ første gang systemet blev brugt var på ingen måde mere balancerede, blot de normale vinder hærer, med lidt ekstra af det allerbedste fordi de kunne kompensere med nogle ifølge systemet "dårligere" enheder. Systemet holdt dog ikke indbyrdes mellem hærerne, da en "dårlig" enhed i en hær, sagtens kunne have været en fornuftig enhed i en anden hær. Jeg ville hvis jeg var dig se på den forenklede og efter min mening bedre version as WSR som Karl lavede kort efter CQ.

El Rey

Hammer

Systemet lå vist på hans hjemmeside.  Linket stod i denne tråd http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=19049.msg204995#msg204995

Men det synes ikke at virke længere.

El Rey

Nå har er vi så en lille prøve, først er det daemons jeg har lavet.

El Rey

Det gælder så om at lave en hær der skal kunne gå i 0. Så kan skal have lige så plusser som man har minusser.

Ting ligges sammen, har man fx 3 units furies har man en total på –2. Man tæller ikke #0 med her. Men #0 mens der at man ikke har sådan en unit med. Hvis ens hær fx ikke har nogen furies med, får man +1 pt.

Dette her er et først udkast til hvordan daemons kan se ud. Der skal nok justeres noget, har ikke været ved at gennemteste det ved at lave hære osv. Det er her I gerne må hjælpe med, ved at prøve at lave nogle hære I synes er slemme. Eller hvis I har andre ideer til plusser og minusser.

Asger

Hvis du gør det med tal, og ikke smilies, så vil jeg anbefale at du snakker med Hoppe, og kigger grundigt på IASL, da jeg tror det er det du prøver på.

IASL prøver ikke at holde en grænse på 0 (nul), men de forskellige turneringer kan vælge hvilken grænse de vil bruge. Så kan man f.eks. sætte den til 7/14/21, alt afhængig af hvor hårde hære man vil tillade.

En ting som IASL også inkluderer er at hver hær også får en score til at begynde med. F.eks. kunne Demons starte på -3, og ogres starte på +3.

Held og lykke med det, det er et stort arbejde, men kan netop på grund af kompleksiteten godt virke. Med hensyn til at vi skal hjælpe med at vurdere det, kræver det mere end en hær. Lav f.eks. en til Ogres, så kan man vurdere om forskellen er udjævnet.

Asger

Jeppe Sejer

Det virker som et semikomplekst, men ret ligetil army selection system. Ret meget arbejde i det fra dig dog - imponerende.
Det er meget nemmere at gå til end IASL ved første øjekast. Der synes jeg ikke du behøver at bevæge dig henaf - selvom jeg godt kan se parrallellen. Det her er betydelig mere overskueligt og stadig et AS der kører efter en ret absolut balance.
Men det at køre efter forskellige bundgrænser er jo absolut en mulighed. Det kan man som sådan også gøre med det her. -5/0/5 (negative tal er jo ligegyldigt.)

Det virker da til at være et godt udgangspunkt til turneringer, hvor spillet og det taktiske er i højsædet. Måske ikke så brugervenligt overfor nye spillere - men det har du jo heller ikke stillet som præmis på noget tidspunkt. 
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

AndersN

Synes det ser rigtig interessant og spændende ud.

Skal nok kommentere, evt. når der måske er en hær til eller flere på.

Og i øvrigt kan man jo, som Asger nævner, gøre det mere fleksibelt ved at lade grænsen gå forskellige steder (eller bare nøjes med at give forskellige hære forskellige bonusser, således at O&G fx starter på +2, afhængigt af turneringsarrangøren).
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

Overhamsteren

Hvor mange point er det lavet til?

Må man gerne tage mere end 4 af den samme unit med?

Og hvad giver det i minus, 5 units giver det samme i minus som 4 units?
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

AndersN

Det er vel lavet til 2000-2999 hvis du ser på fx character choices og antal mulige flamers...

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

Azrael

Det ser rigtig godt ud, dog ville det som Asger påpeger, være endnu mere interessant med en ekstra hær på :-)

Mht at give nogle hære plusser så syntes jeg ikke det giver mere i forhold til bare at begrænse hæren noget mindre. Det ville også holde systemet endnu mere enkelt.

Overhamsteren

Quote from: AndersN on 28 October, 2008, 11:47:01Det er vel lavet til 2000-2999 hvis du ser på fx character choices og antal mulige flamers...

Det er sandt, men der er da en kæmpe forskel på om du har 0pts eller 999pts til at tune ind med ekstra minusser og plusser.

Hvis systemet skal kunne testes skal der fastsættes et pointtal man kan teste det ud fra efter min mening.
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

AndersN

Quote from: Azrael on 28 October, 2008, 11:47:42
Mht at give nogle hære plusser så syntes jeg ikke det giver mere i forhold til bare at begrænse hæren noget mindre. Det ville også holde systemet endnu mere enkelt.

Det gør at man kan have ét fast system, som den enkelte arrangør så kan modificere let ved at give enkelte hære ekstra + eller -.

Det er imidlertid helt samme system, så det kræver ingen ændringer, men var bare en kommentar til hvordan man let kan justere ud fra det oprindelige oplæg.

Ydermere kan man jo bare give alle hære +1 og så enkelte +2 etc. hvis man gerne vil give løsere restriktioner, eller alle -1 etc. hvis man ønsker strammere.

På den måde er systemet fleksibelt og let at justere.

Det eneste, der så måske kan diskuteres er hvad de enkelte units/items skal give i +/-. Det kan man så til gengæld nok diskutere en del.

El Rey

Det er lavet til de standard 2250-2500 pts i mente. Ja det er også mening at man kan justere power niveauet ved at sige at man kan lave hære til forskellige pts. Dog vil jeg som standard prøve at lave så det skal går i nul. Derefter kan man jo også prøve at justere balancen hærene imellem, selvom jeg også vil prøve at gøre det med hæren intern, ved fx at sige daemons skal gå i –1, mens empire kan gå i +1. Men nu må vi se om det bliver nødvendigt.

En anden ting jeg også har overvejet er at man kan gange tallene med 100( det var de først værdiger jeg brugte, fandt det dog lidt nemmere at overskue med mindre tal) og så ligesom i Robin Hood systemet sige at hvis en hær fx har –100 pts mere end modstanderens hær, så for han det i VP efter kampen. Men det er bare en bi tanke.

Vil prøve at få en hær op senere i dag.

El Rey

QuoteMå man gerne tage mere end 4 af den samme unit med?

Og hvad giver det i minus, 5 units giver det samme i minus som 4 units?

Ja man må godt have flere units end 4 med, hvis man må det normalt, den giver/koster det samme som den 4 unit i tabellen.

AndersN

Lyder også som en mulighed med VP straf. Jeg vil dog nok umiddelbart anbefale noget mere i retning af -200vp per punkt brudt, da det ellers vil være nogenlunde nemt virkelig at presse en nasty hær ind under relativt få vp tab. Som set før ved lignende systemer. Fx 6 salamanders. Ad.

El Rey

Jeppe Sejer

Hvorfor skal det i grunden gå i 0. Er det ikke ok at lave en hær som er flinkere end normen?
Bør det ikke hedde 0+

og istedet for at ligge værdierne sammen selv er det så ikke noget nemmere at gøre det i tabellen fra start. Så giver det et noget hurtigere overblik istedet for at du skal sidde og lave små ligegyldige regnestykker hele tiden.
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

El Rey

Jo 0+, det er klart. Jow men hvis man gør det sådan kan man ikke lave det med at 5 enhed har samme straf som nummer 4. Men er da noget jeg lige vil tænke over.

GoldenDK

Enig i det jeppe siger. Hvis begge funktioner skal med kunne der laves en #5+ tabel, hvor der står noget i stil med (-1/0). Tallene er så i forhold til det i kolonne #4.

Tabellerne i hærbogerne for hærstørrelse/characterslots er opbygget på samme måde.

KJ 

Jeppe Sejer

Nej det med 5+ enheder kan jeg godt se.

Var det så en mulighed at indføre et (X) på den sidste kolonne der betyder at hver efterfølgende enhed koster yderligere X angivne værdi. Så er det kun i få tilfælde man lige skal lægge lidt til.

Edit: Slået på målstregen af KJ

El Rey

Jo det med en 5 kolonne, var også noget jeg tænkte på.

tiass8

Det ser sgu godt ud.

Niveauet ser meget okay ud.

Lige en note - mener jeg også der burde være minus på ring of hotek, som generelt er snyd og humbug.
Mathias Andreassen

Min Lizardmen gaming blog http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=36685.0

Alle Games Workshop produkter indeholder; 1 del tin/plastik, 1 del nikotin og 1 del børnearbejder.

Spillet warhammer består af; 1 del fantasi, 1 del had og minimum 3 dele øl.

El Rey

Quote from: tiass8 on 28 October, 2008, 15:09:27
Det ser sgu godt ud.

Niveauet ser meget okay ud.

Lige en note - mener jeg også der burde være minus på ring of hotek, som generelt er snyd og humbug.

Det kan der være noget om.