News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Hold udvælgelsen til 2010

Started by Asger, 18 January, 2009, 18:02:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Asger

Hej alle.

Der er altid diskussion om hvordan holdet skal udvælges og hvilken måde/metode der er den bedste, samt ikke mindst hvad formålet med det hele er... Massere af spørgsmål.

Problemet er at disse spørgsmål ofte kommer på banen alt for sent, og at vi så ikke "nemt" kan ændre på metoden midt i selve forløbet da det vil straffe nogen og favorisere andre.

Derfor synes jeg at der skal tages en diskussion om hvordan "kvalifikationen" til holdet, og evt. udvælgelse skal være. Og diskussionen skal tages nu, da det skal være inden vi kommer for langt ind i 2009.

Jeg er selv ok tilfreds med den nuværende metode, men kan også sagtens se nogle ulemper (handler f.eks. om at spille mange kampe).

- Et alternativ ville være en model baseret på Australiens rankings. Den kunne man så bruge til at måle det enkelte år. Modellen er en udregning af hvor godt du har klaret dig, sat overfor hvor mange mennesker der deltog i turneringen. Man kan bare kun regne sine bedste 3-4 resultater med samlet set.

Ovenstående er bare en ide for at komme i gang med at snakke. Er der andre der har nogen ideer, eller er alle tilfredse med hvordan det fungerer lige nu?

Asger

Edit: Nedenfor i quoten ses det nuværende system.

Quote from: Jan D´Souza on 28 November, 2007, 00:26:49
Så har Kent og jeg snakket sammen og er nået til enighed om det meste. Alle er selvfølgelig velkomne til at give deres mening tilkende - men husk også at begrund.

Vi ønsker begge at NWL vinderen kvalificerer sig til ETC. Dog skal NWL restriktioner og koncept debatteres og ikke "kun" være Kents turnering. Vi er dog begge enige om at hærdesigndelen af NWL er en god idé og at dem der bærer arbejdsbyrden selvfølgelig må træffe egenhændige valg i ny og næ.

Udvælgelsesturnering foreslår vi Stefan står for i år. Turneringen skal finde sted i foråret og restriktioner skal i samråd besluttes - med Stefan som den endelige beslutningstager. Vi mener begge at kun 1. pladsen skal kvalificere sig til ETC-holdet. Bl.a. fordi at der ved et heldigt match-up kan scores 20 point i den sidste kamp, samtidig med at topspillere scorer draws og der derved kan være en top 3 placering i vente for lurifaksen. Vi mener også at det er vigtigt at have 3 ETC pladser der kan vælges, da det ofte har noget at skulle have sagt, hvilken hær folk spiller godt osv. Altså at det giver vælgerne en større fleksibilitet i deres valg af spillere.

Top 3 på ranglisten det pågældende år kvalificerer sig. Vi har valgt at det kun er et år tilbage på ranglisten der skal betyde hvem der kvalificerer sig, fordi vi mener at man skal kunne spille decideret efter at komme til ETC.
Yderligt er vi enige om at ranglistens top 3 det pågældende år ikke skal stå for at vælge resten af holdet. På baggrund af et års kvalifikation er der en reel risiko for at disse spillere ikke kender til landets andre gode spillere og derfor ikke er kompetente vælgere.

Asger og Kent beslutter i år hvem der skal vælges til holdet. De har ret til at vælge dem selv, hvis de mener det er det bedste for holdet.
Næste år vil det så være de 2 personer der ligger højest på den komplette rangliste og som samtidig har kvalificeret sig, enten ved at være i top-3 det pågældende år eller ved at have vundet en af de 2 udvælgelsesturneringer.

Hvis jeg har glemt noget, så suppler gerne Kent.

Mvh. Jan

Troels C

Ranglisten er blevet strammet op. Det hjælper meget på den nuværende model. Efter min mening er det fint at beholde den. Dog mener jeg at der bør blive afholdt en ETQ qualifier.

Kan godt se problematikken med de mange kampe. På den anden side er det også fedt at dem der kommer med er i "træning".

El Rey

Det, plus de er meget aktive i miljøet.

s00k

Er der mulighed for vi kan f? den nuv?rende metode med i indl?g 1, s? der er noget at debattere ud fra ? :)

- Ved godt den er her et sted, men kan ikke lige finde den. Og s? er det da bedre at kunne se hvordan det er nu.

Asger

Så er det nuværende system indsat i den første post.

Er der ikke flere kommentarer? Hvis ikke så går jeg udfra der heller ikke er noget brok før vi snakker udvælgelse til 2010 holdet  :P

Asger

AndersN

Jeg kan godt lide id?en om de 3-4 bedste resultater for den enkelte. Det er ikke alle, der har lige muligheder for at spille turneringer i ?n uendelighed. Derfor skal man ikke effektivt udelukkes fra toppen.

Har man spillet 3-4 turneringer, er man ogs? i rimelig tr?ning. Derudover er ens chancer for at lave gode resultater jo stadig langt bedre jo mere man spiller, b?de pga. tr?ning og pga. flere turneringsresultater at v?lge imellem.

Jeg synes man skal unders?ge mulighederne seri?st for hvad der kan g?res i den forbindelse.

Fx se p? hvad australierne g?r.
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

kOOn

3-4 bedste resultater for at vælge toppen af ranglisten.
nwl vinderen og en kvalifikationsturnering for 2 af pladserne.

Det lyder som helt fine regler for mit vedkommende.

Kim
[PF Traderprofil]
[Salgsboard]

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist! Meld dig ind

Jan D'Souza

At lade maximalt 3-4 antal turneringer tælle med er måske ikke en dårlig idé. Det vil give et mere retfærdigt billede af de bedste spillere (eller heldige :P)
Jeg mener vi skal bevare NWL som kvalifikation, men mener vi skal afskaffe ETC Kval. medmindre vi kan få en eller flere til at ville holde en sådan årlig. Det holder IMO ikke at det er noget der måske kommer, afhængig af om folk gider holde den. Alternativt kunne man give enkelte turneringer mandat som værende ETC kval turneringer. Eksempelvis GF og Storm eller Brande (brandereglerne i år tillader det dog ikke). Vinderne af disse to skulle så mødes og dyste. Et spil med egen og et spil med anden hær.

Dog mener jeg et vigtigt diskussionsområde vedrørende udvælgelsen er landstræneren. Jeg ser det som et stort aktiv, hvis holdet har en træner. Trænerens skal selvfølgelig have et indgående kendskab til warhammer og have pondus. Jeg tiltænker træneren som en person der i uenighedsstunde træffer afgørelsen. En person som er "objektiv" - en person spillerne kan blive "sure" på. Dette kunne være ift. hærvalg og hæropbygning. Desuden foreslår jeg at landstræneren fra sidste år er med i komiteen der vælger det kommende hold, eller de tre-fire pladser der er tilbage.

Mvh. Jan

Pete the Slayer

Jeg synes også udvælgelsesmetoden er fin, som den er.

Jeg har i al ubeskedenhed en del af æren for Ranglistens mere aggressive tilgang til at indhente data fra alle turneringer. Der var dog stadig en del problemer i 2008, så min målsætning for 2009 er en næsten perfekt Rangliste. Alle relevante turneringer skal på. Data skal indsamles lige efter turneringen. Jeg behandler dem selv indenfor en uge (med undtagelser for ferie, sygdom, osv.). Forhåbentlig vil VonPanne få tid til at smække de behandlede data på i en ruf. Desuden skal fejlprocenten ned. Problemet i dette er, at enkelte turneringsarrangører er sløve til at aflevere data eller afleverer data med mange fejl. Det må vi tage med.

Det jeg vil sige med alt det her, er at Ranglisten formodentlig vil blive et bedre og bedre værktøj til udvælgelse af ETC-holdet.

Mht. ETC-qualifier synes jeg godt om Jans forslag. En større turnering i KBH (Giant Fanatic) og en i Jylland, hvor vinderne så battler om landsholdspladsen i to omgange. Inden jyderne begynder at pive over den vægt som lægges på de mere "bløde værdier"  til GF, vil jeg lige minde om, at de sidste 3 års vindere hedder:

Troels C
Kent Max
Basballe

Hvad angår landstræner, ser jeg to problemer:

1: Hvem er det, som ikke allerede er på holdet, som har de warhammer-kompetencer, der skal til? Damoun? Grøfte? Skadhauge? Kragh? Jeg ved det ikke.

2: Hvem har de menneskelige egenskaber til at styre et hold med 8 stærke ego'er? Dem jeg kender lidt eller meget fra holdet (Kent, Troels, Basballe, Asger, Jan, Vedel) er nogen ufatteligt flinke gutter, som jeg altid nyder at spille warhammer med eller drikke en øl med. Men samtidig er I nogen stædige møgunger  8), hvis I ikke får jeres vilje i en warhammerrelateret diskussion. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, og det er uden tvivl med til at gøre jer til de sublime generaler, I er (en slags Warhammer Anja Andersen'er), men jeg ville nødig være den landstræner der skulle diskutere med/bestemme over jer alle sammen på en gang. Yikes! Tro mig i øvrigt, når jeg siger, at dette ikke er en sviner - jeg elsker jer alle sammen.

Spørgsmålet er, om der findes en person, der kan magte opgaven som coach. Jeg tvivler.

Venlig hilsen Peter
Belejringen af Brøleborg - Warhammer for feinschmeckere http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=79496.150

Asger

Lige inden der kommer for mange gode tanker om Giant Fanatic som værende kvalificerende til ETC holdet, så er det ikke umiddelbart noget I skal regne med. Jeg håber ikke der er nogen der er i tvivl om at jeg glædeligt bakker op om ETC på alle mulige måder, men det er ikke ensbetydende med at jeg er villig til at blande det sammen med GF. Dette er bare min holdning, men jeg er temmelig sikker på at den er præcis den samme hos f.eks. Claus, Michael og Storm.

Det sagt så lyder det godt med øget "validitet" af ranglisten Peter. Super godt endda. Det jeg kunne se som problemet (men som sagt er jeg fint tilfreds med den nuværende model) har dog ikke noget at gøre med om I gør jeres arbejde endnu bedre. Det er sådan set det med at kvantiteten af kampe bliver vigtige, potentielt på bekostning af kvaliteten af de kampe. Hvis man skulle være åndsvag kunne man næsten sige det ville blive et større problem, des bedre I bliver ;)
Jeg er dog lige blevet uenig med mig selv (og vist nok enig med mig selv fra et år eller mere siden). Jeg synes det er ok at man kan kæmpe sig til en plads, bl.a. ved at spille mange kampe. Det vil sjældent gøre en forskel, og endnu sjældnere vil det være en decideret "ufortjent" forskel hvis man kan sige det. Hvis det så "pacer" nogen til at spille en masse turneringer, og klare sig godt til dem da det stadig er påkrævet, så er det vel bare med til at skabe en udvikling.

Jeg fik forvirret mig selv, hvad med jer? :D

Angående landstræner tror jeg du har helt ret, det er et pisse svært job, og jeg tror vi er en meget svær gruppe at "diciplinere" (ikke mindst mig selv). Det er så måske noget af det vi må arbejde med at blive bedre til, og noget af det der ville gøre os til et bedre hold, ikke "bare" 8 spillere.

Hvad med dig Peter? Skal du ikke være landstræner? Jeg lover, ihvertfald under turneringen, at makke ret hvis du tager tøjlerne ;) Baby undskyldninger dur ikke for en weekend når der er et 6 måneders varsel :P

Asger

El Rey

Enig med det med landstænder. Jeg så noget om leder DNA i tv, der var om Ulrik Wilbek. Noget af det som en leder skulle have var passion, som alle os har, men af andre ting var også kynisme, hvilket nok mangler hos nogen. 

Men som jeg ser en træner pt, er det ikke som en der bestemmer, men mere en der hjælper til. Og at beslutninger tages af holdet som helhed på en demokratisk måde, hvilket er både skidt og godt.

Asger

Enig i at hele forløbet skal være demokratisk, alt op til turneringen.

Til selve weekenden er det måske en god ide at vælge en lille gruppe til match ups, og det så kun er dem der står for det (jeg ved godt det er umuligt ikke at blande sig ;D).

Så må vi måske bare lære at bakke op om den beslutning den gruppe tager, uanset om vi selv er lidt uenige (og nej jeg skal ikke være i den, ihvertfald ikke i år).

Jeg ved ikke om det er ren utopi, men vi kan da give det et forsøg.

Asger

El Rey

Det var også noget vi snakkede om til Brande. Fx at Polle og jeg skulle lavede match ups, mens andre helst ikke ville blandes ind i det. Til Brande måtte man heller ikke snakke sammen om match ups, selvom der ikke var nogen straf for det så vidt jeg ved. Men der lavede jeg dem også selv med mindre andet var aftalt med modstanderen. Men Polle kan vel lige skrive lidt af de vi snakkede om til Brande, så de andre 2 også kan være med.

Pete the Slayer

Hurtigt sidespring:

Quote from: Asger on 03 February, 2009, 16:12:35
Hvad med dig Peter? Skal du ikke være landstræner? Jeg lover, ihvertfald under turneringen, at makke ret hvis du tager tøjlerne ;) Baby undskyldninger dur ikke for en weekend når der er et 6 måneders varsel :P

Bare lige for at lukke den her, så nej tak, Asger. Men tak for tilliden. Jeg vil af forskellige grunde egne mig dårligt. Bl.a. har weekendens turnering endnu engang bevist, at jeg er halvdårlig til Warhammer. Jeg tror heller ikke, jeg ville have det nødvendige overblik til at guide holdet ordentligt. Desuden kan jeg ikke lide tysk mad, jyder, italienere, Troels og Vedel, så det går slet ikke. Og så er der baby'en (teknisk set et "barn" nu). Så nej.

Så tilbage til at være seriøs:

Jeg vil blot gentage min konklusion, at jeg tror det bliver svært at finde en træner med de rette egenskaber, som ikke allerede er på holdet. Derfor tror jeg, I skal følge ideen med at lade kaptajnen i samråd med en eller to andre være ansvarlig for koordinering af match-ups. Men det er nok bedst, at jer der har praktisk erfaring med ETC færdiggør denne diskussion, så jeg prøver at holde mund fra NU af... (med mindre jeg får en genial ide)

Pete the Slayer

Belejringen af Brøleborg - Warhammer for feinschmeckere http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=79496.150

kOOn

Hvad kunne i tænke jer mht. kvalifikationsturneringen?

Jeg er enig med Asger i, at GF ikke egner sig.

Jeg vil gerne forsøge at stable noget på benene i København, men så skal jeg bare vide lidt mere:

1. Der vil ikke være mulighed for overnatning, er det ok?
2. Antal deltagere: 30?
3. Hvor mange spil? Kan vi klare det på 1 dag eller skal der 2 til? Når der nu skal spilles finale imod en jyde, så er det måske fint nok med 4 spil og en enkelt dag.
4. Regler: Jeg synes absolut det skal være ETC reglerne iår.
5. Hvornår? Hvis jeg skal stå for det, så vil jeg forsøge at få det afviklet inden sommer.

Kim
[PF Traderprofil]
[Salgsboard]

s00k

Er det ikke ret tidligt at holde den ? Det ville da være fedest at holde den omkring, når resten af holdet findes. Men det er da nice at du vil stable noget på benene.

El Rey

Personligt så jeg helst at der ikke var disse kval turneringer. Da det kan gøre holdet svære at sammensætte og derved gøre holdet ringere.

kOOn

Quote from: s00k on 06 February, 2009, 11:19:23
Er det ikke ret tidligt at holde den ? Det ville da være fedest at holde den omkring, når resten af holdet findes. Men det er da nice at du vil stable noget på benene.
Der kom slet ikke nogen iår, så det var mest for at få den arrangeret her på Sjælland.

Hvornår jyderne holder deres er så op til dem.

Hvor hører Fyn og øhavet til?

Kim
[PF Traderprofil]
[Salgsboard]

DaBossakaHånden

Quote from: El Rey on 06 February, 2009, 16:25:30
Personligt så jeg helst at der ikke var disse kval turneringer. Da det kan gøre holdet svære at sammensætte og derved gøre holdet ringere.

Jeg må sige, at jeg er enig her med Kent, vi ved jo, hvilke spillere her i Danmark er blandt de bedste og derfor tager man 50/50 mellem Jylland og Fyn/Sjælland....

Ved turneringerne kan et heldigt terning slag betyde, at en middelspiller kan komme med frem for en der bedre. Og det er sgu ikke godt nok hvis det er til et "europæisk" mesterskab, der skulle vi gerne have den hårde kerne med..

Benny
We are the Troels Cederholm fanclub
We praise Troels for his excellent warhammer play style
Lay down your hope and faith
For when you play against Troels, there's only one outcome.

Your defeat..

JOIN TROELS CEDERHOLM'S FANCLUB TODAY...

Lynx

Quote from: DaBossakaHånden on 06 February, 2009, 21:18:55
Quote from: El Rey on 06 February, 2009, 16:25:30

Jeg må sige, at jeg er enig her med Kent, vi ved jo, hvilke spillere her i Danmark er blandt de bedste og derfor tager man 50/50 mellem Jylland og Fyn/Sjælland....

Ved turneringerne kan et heldigt terning slag betyde, at en middelspiller kan komme med frem for en der bedre. Og det er sgu ikke godt nok hvis det er til et "europæisk" mesterskab, der skulle vi gerne have den hårde kerne med..

Benny

Ved vi det? Det kan du eller andre da ikke være sikker på. Udover jeg tvivler på der er et reelt problem, da det virker til de bedste spillere alligevel vinder de store turneringer, men hvis nu en person som der ikke er "kendt" stryger til tops og bagefter vinder over x antal kampe i en 1on1. Ja så er det da fortjent, da en kval nok vil indeholde de bedste spillere fra den region man stiller op ved.
Fantasy armies: Dwarf, Empire, Chaos Dwarf, Undead (--> TK) and Orcs & Goblins.
40K armies: Eldar, some Space Marines and some Imperial Guard.

Norx

Var pointen med kval-tuneringen ikke netop at den almindelige dødelige skulle havde en chance for at komme med. Man får jo stadig en god spiller med på holdet for held alene kan ikke bære en igennem hele tuneringen. Og de efterfølgende kampe mod vinderen af kval-tuneringen på den anden side af fyn
Basballen's private gulvklud

Asger

Quote from: Norx on 07 February, 2009, 13:33:54Var pointen med kval-tuneringen ikke netop at den almindelige dødelige skulle havde en chance for at komme med.

Jo det er ideen.

Og hvis vi fortsætter på den nuværende måde skal der da også være en kvalifikations turnering. Jeg synes selv det ville være en god ide at ændre det til måske to turneringer (sjælland-jylland) og så have en to mands "finale" med bytte hær eller lignende.

Men det er også derfor denne tråd er her, for at diskutere hvordan vi skal gøre det anderledes, eller om vi bare skal fortsætte som nu.

Inden længe er det for sent at lave nogen ændringer da vi så er godt i gang med "sæsonen".

Asger

s00k

Men kval tureringen skal vel holdes omkring vindet, sammen tid med resten af holdet findes.

Asger

Quote from: s00k on 09 February, 2009, 19:48:38
Men kval tureringen skal vel holdes omkring vindet, sammen tid med resten af holdet findes.

Det kan jeg ikke se at den skal. Hvad skulle grunden til det vaere?

For mig at se skal den foerst og fremmest ligge naar der er nogen der gider holde den...

Asger

kOOn

Jeg går ud fra følgende:

Der afholdes en kval. turnering på sjælland og i jylland. Vinderne mødes og spiller 2 spil, bytte hær.
Der spilles efter ETC reglerne iår.

Kunne jeg få et input til følgende?

Hvor mange spil skal der være til en kval. turnering? (Hvis 3 på en enkelt dag er nok er det nemmere, men 5 på en weekend er vel at foretrække)

Hvor mange deltagere? Jeg vil foreslå 20 hvis det er en dag, 30 på 2 dage.

Jeg vil stadigt gerne se om jeg kan få det arrangeret.

Kim
[PF Traderprofil]
[Salgsboard]