News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

EC IX november 2009

Started by Septimus, 11 November, 2009, 12:17:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Septimus

Så er der billeder fra EC IX:

Første kamp: Septimus vs. EFA, A bunker too far!

Deployment:

Deployment set fra min side (daemons skulle deploye preferred wave iføge turneringsreglerne, normalt får man preferred wave på 3+, og skal deepstrike hele skidtet):

Midgame:

4 tallet på bunkeren indikerer at den er smadret, plague bearers nederst i billedet varmede langsomt op i løbet af spillet, første turs slow and purposeful move: 1", run 1", tur 2: S&P move 2", run 2"... og sådan gik det ellers derudaf - BRAAAAAAAAINS!!!!

Læg mærke til Karanak's hound unit som har låst EFA's dread ude på hans venstre flanke, terminators brugte et par ture på at hoppe ud og tæve en plague bearer unit jeg deepstrikede ned i skoven lige bag dreaden.

Dread tæt på forreste bunker er destroyed, og min herald og fiends har multicharged et tactical squad + Belial (jeg fik en 6'er på fleet, og kunne derfor charge en tur tidligere en forventet  :)).

Late game:

Landraideren er ved et lykketræf immobilized, termies er hoppet ind i den sammen med Belial. Herald fik tæsk med thunderhammers, og fiends lavede et hit&run imod den sidste bunker.
Yderst til højre i billedet ses det at mine hounds stadig holder hans dread i cc, så den ikke kan komme bunkeren til undsætning.
Ja, mine hounds er også låst, men jeg mister højest 2 hounds per tur (det er kun Karanak og Fury of Khorne hound der kan gøre dreaden noget), imodsætning til 1 TL lasC og stormbolter, og potentielle charges på mine killy units.

Jeg var tvunget til at lave et lidt risky deepstrike med bloodletters for at counter termies og Belial som snart løber ud af raideren.

Endgame:

Meget overraskende lykkedes det 2 fiends at smadre den sidste bunker i et enkelt charge, der var MANGE 6'ere i det rul ;D
På billedet har fiends lige klippet hovedet af Belial, termies er hoppet ud for at flame og bolte bloodletters - 3 overlevede og de charger her ind i termies.

Abraxis; Ravager of flesh (min nurgle prins) har ikke taget et eneste wound hele spillet igennem.

Plague bearers nederst i billedet når ind over fortification line i sidste tur af spillet.

20-0 til Septimus.

Anden kamp: Septimus vs. Brian W, Night Raid

Deployment:

Jeg har kun en 1/2 hær til at starte med i hvert spil, som jeg i denne mission skulle dele op i 2 - altså kun en 1/4 hær i hver ende af bordet...

Jeg har deployed Abraxis og plague bearers nederst i billedet i en svag forhåbning om at Brian vil køre sin Crusader hen imod dem (en enkelt salve fra sådan en fætter er nok til at cripple en fiend unit, og jeg SKAL bruge mine fiends til at klippe bunkers).

Fiends og herald er deployed øverst i billedet, væk fra raider og dread.

Det her må være Brians første tur:

Midgame:

Fiends ødelagde bunkeren sammen med herald, herald er ved at rydde op derinde, og bliver charged af en dread.

Fiends slås med termies og Cassius (som har T6 og FNP, bare fordi han er MEGET mere hårdfør end en sølle nurgle daemon prince, LOLZ  :P).

Abraxis og en plague bearer unit er på vej ind i et af main objectives (de store ruiner i midten af bordet).

Bloodletters scatterede væk fra hans linier, det var meningen de skulle have landet forrest i skoven de nu står bag ved.

Ohh yea... 2 plague bearer units scatterede katastrofalt langt, og jeg rullede i begge tilfælde 1-2 på mishap tabellen (det kostede mig en sejr, da jeg ellers havde haft nok claiming units til at holde begge ruiner, selvom man som attacker skulle have dobbelt så mange scoring units som defender).

Midgame set fra den anden ende af bordet:

Desværre ikke flere billeder af denne kamp. Den endte i et draw 10-10, det var en svær mission for attacker, også for dem som havde en halv hær i begge ender af bordet.
Min blog: Best served cold http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=299.0

How fun are Dark eldar? Like duct taping a hundred knives to a bicycle and riding it through a children's playground and then crashing into a tree.

Septimus

3. Kamp: Septimus vs. Rune Hilbert, Death by moonlight!

Deployment:

Jeg screener mine fiends og herald med plague bearers - her gældet det om hurtigst muligt at charge ind i Rune's guarder, og få den hellhound (der meget fornuftigt holder midt i hans formation), ned med nakken.

Early game:

Rune blev en tand for grådig, og kørte demolisher og hellhound frem - CHAAAAAARGE!!!!

Fiends slagter hellhound og shaker vist nok demolisheren.

2 plague bearer units shambler frem ude på min højre flanke, og jeg er ved line fiends og herald op på min venstre, desværre slog de ikke super højt på diff og run rul.

Jeg har deepstriked Abraxis ned på Rune's højre flanke, for at tvinge ham til at diverte firepower på prinsen i stedet for min skrøbelige fiends.

Midgame:

Mine plague bearers er næsten nået frem på højre flanke.

Et 30 mands guard squad er ved at line en salve op på mine fiends, og Abraxis hygger sig tilsyneladende mellem hans nye venner i flak armour - han tog sig i hvert fald MEGET god tid om at dræbe dem.

Midgame:

Plague bearers og herald overlever Rune's shooting phase, og 1 fiend overlever også mirakuløst, jeg slog heldigvis godt på mine saves i denne runde.

På dette billede ses et stort hul lige der hvor Rune's 30 guarder var... hvad skete der?

Jeg charger plague bearers ind i guarderne, og Skaros the magnificent (min herald), gør sig klar til at bruge adskillige runder på at hit and runne ind og ud af den unit for at slå dem ihjel - men Rune er sindsygt uheldig, og fejler 2 stubborn LD9 checks i træk... og de løber, men de kan ikke outrunne Skaros og bliver massakreret!

Den overlevende fiend er nu i kamp med Earthshaker crew, og Abraxis tjatter til en armoured sentinel.

Late game:

Det begynder at se sort ud for Rune's guarder, 2 full strength hound units kommer ned, 1 på hver af hans flanker.

Plague bearers har drevet et guard squad på flugt, og er nu ved at slå løs på basilisk og PCS chim (med meltaer, heldigvis for mig var de ikke særligt gode til at ramme, da de ignorere FNP  :)).

Bloodletteres deepstrikede ned mellem basilisk og bygning, 2 overlevede efterfølgende shooting phase, og charger et HW team og primaris psyker - men som det meget ofte er tilfældet når daemons charger ind i terræn, bliver de hugget ned før de kan slå igen, da det kun er meget få daemon units, der har adgang til granater.

Det ender 20-0 til Septimus.

4. Kamp: Septimus vs. Sune Krarup, Best of three!

Early game:

Se på bordet, læg mærke til en MEGET åben midfield... en lille skov og et lille stykke wreckage, og jeg står over for en IASL 18 guard hær... rightio.

Jeg vælger 2 plague bearer units, Abraxis, herald og 12 hounds som min preferred wave, jeg er nødt til at satse på et par dårlige skyde faser, og at plague bearers + prins kan nå langt nok frem og suge nok ild, til at jeg kan deepstrike fiends og den sidste hound unit ned bag dem.

Herald og 1 plague bearer unit er bag den store bygning i min DZ.

Sune bliver også en tand for grådig, og køre hellhound frem, det gør at Abraxis og hounds kan charge en tur tidligere.

Early game:

Abraxis tager et par wounds, men der er ikke mange hounds tilbage...

Jeg får heldigvis immobilized hellhounden.

Fiends kommer ned på Sune's venstre flanke, der er et par små klipper jeg kan dække mig lidt bag ved, hvis de overlever Sunes shooting phase.

Midgame:

Sune skyder snart Abraxis og de resterende hounds på min venstre flanke af banen.

Jeg har lined mit charge op, og nu SKAL det gå rigtigt godt hvis jeg skal have en chance.

Efter Sunes shooting phase er overstået er der kun et par fiends tilbage, og hounds har også lidt tab, der er dog nok hounds tilbage til at multicharge PCS og chim. Fiends multicharger demolisher og guard unit til venstre for den. Herald charger også demolisher, men hverken min S6 fiend, eller herald formår meget andet end at skrabe malingen af den.

Resten af spillet er ligesom starten og midgame en ren shooting-fest for Sune, som har frit udsyn, og selvom jeg får cover saves hist og her, er der ikke meget at gøre mod en gunline med dobbelt så mange guns som de andre hære har adgang til i IASL.

Sune er btw den første jeg er rendt ind i som har set lyset i HF på chims. Det fik han gjort god brug af adskillige gange i løbet af spillet, når mine daemons stod i clusterfuck efter charges på vehicles.

Kampen endte 20-0 til Sune.

Det skal lige med at det var meningen der skulle have været 2 store stykker terræn midt på bordet, men ved en fejl var det ikke kommet på plads igen, efter foregående spil.

How fun are Dark eldar? Like duct taping a hundred knives to a bicycle and riding it through a children's playground and then crashing into a tree.

Honsou

QuoteDet skal lige med at det var meningen der skulle have været 2 store stykker terræn midt på bordet, men ved en fejl var det ikke kommet på plads igen, efter foregående spil.
Sunes 2. plads er hermed taget fra ham, onde IG. :)

Fedt at se billeder med lidt beskrivelser, så kan man også se Worning ikke huskede heeelt rigtigt, da han påstod han var attacker i alle missioner. ;)

(Var der NOGEN attackers der vandt nightraid?)
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

leahciM

Quote from: Honsou on 11 November, 2009, 13:10:03

(Jeg gjorde. Med Orks vs. Deathwing(Nick))

Septimus

5. Kamp: Septimus vs. Jacob Frandsen, Riggers!

Imperial Fist deployment:

Daemon deployment:

Jeg har valgt 2 fiends, bloodletters, prins og herald (lige uden for billedet på min venstre flanke).
Prins til at suge lasC skud fra raider, bloodletters til at counter charge termies, hvis de kommer ud for at bashe min prins, 2 fiend units for at have en chance for at komme af med termies og skade landraider (man skal ikke regne med at 2 fiend units er nok til at smadre en raider).
Herald til at rigge, eller hjælpe til i kampen mod termies og raider.

Early game:

2 hound units kommer ned, Karanak og co. kommer ned i skoven yderst til højre, og den anden ses tydeligt på billedet, langt fra Imperial Fist linierne... eller er den? Jeg charger snart det objective som fiends står omkring på min højre flanke.

Fiends på venstre flanke shuffler jeg lidt frem og yderligere ud på venstre flanke, herald er lidt sløv til at komme frem, og bloodletters snubler rundt i skoven.

Early game:

Samme tur, set fra den anden ende af bordet. Jeg har deepstriked en plague bearer unit på venstre flanke som er på vej frem efter at have rigged et objective.

Midgame:

Rhino med røde bands, er fyldt med 9 sternguarder og en libby (som heldigvis ikke havde nullzone!), så jeg tager chancen og deepstriker en plague bearer unit ned i area terrain, tæt ved dem - og beder til samtlige Chaos guder til at Jaob hopper ud af sine rhinos for at skyde dem væk.

10 tacticals kommer ud for at lege, og pumper plague bearers fulde af bly, ligeledes kommer sternguarderne ud for at lege med, og efter endnu en bolter salve (som denne gang wounder på 2+), 1 HF og the avenger power fra libby, er der på mystisk vis stadig 4 overlevende plague bearers.

Go to ground + T5 + FNP =  ;D

Jacob slog ikke ligefrem overvældende godt...

Midgame:

Det værste for Jacob var at jeg nu havde frit spil til at multicharge en full strength fiend unit ind i både tacticals, sternguard og tactical rhino.

Jeg slog ikke super godt på deres charge attacks, men nakkede et par marines hist og her, og efter marines slog tilbage og no retreat var overstået, stod der 1 fiend tilbage.

At Sternguard og tacticals nu var låst på Jacobs højre flanke var rigtigt godt for mig, for ellers havde de skudt mine fiends af banen.

Det ses også på billedet at Abraxis, fiends og herald tæsker løs på raideren - jeg har med 36 rending attacks, 5 S5 MC attacks og yderligere 7 rending attacks fra herald, ikke formået andet end at stunne og pille et våben af raideren...

Det her er ikke uheldigt rullet, det er hvad man normalt kan forvente daemons gør ved en raider.

Heldigvis havde Jacob ikke givet raideren extra armour, så at den var stunned var katastrofalt for ham, da hans termies ikke kunne komme ud af den, da jeg spærrede for alle dørene  ;D

Midgame:

Samme tur, det ses at mine hound units begge har charged og rigged et objective.

Bloodletters er ved at være godt ANGREEE! Over at snuble rundt i den åndsvage skov  :)

Midgame:

Libby gater sternguarder ud af cc med fiend og nu også plague bearers, Jacob laver et hit på scatter og får dem hen hvor han vil, lige der hvor plague bearers nu står nederst til venstre i billedet - de fyrer løs på bloodletters, og mejer halvdelen af dem ned.

Bloodletters og plague bearers charger ind, og slagter dem alle, undtagen libby som nu er palle...  :)

Endnu en plague bearer unit er på banen, deepstrikede dem ned i skoven ved Jacobs main objective.

Abraxis, Skaros og fiends tamper stadig løs på den raider... ohh yea daemon princes, fiends og herald er SINDSYGT OVERPOWERED!!! Det er så 3. tur de prøver at smadre den i... mens flere og flere af dem falder til skydning fra bikes og et tactical squad. Heldigvis er termies stadig fanget inden i den (har man assault units i transports skal de have extra armour, netop for at undgå en situation som denne)  :)

Tur 3: set fra den anden ende af bordet.

Jacobs tur 4:

ENDELIG lykkedes det ikke for daemons at skrabe mere maling af raideren, og Jacob kan dreje den og få sine termies ud.

Bloodletters chargede rhino, og destroyede den, plague bearers chargede den også, for at få dem frem.

Tacticals og plague bearers tæsker løs på hinanden for 3 tur i træk, endnu en plague bearer unit er nu inde i kampen.

Termies er klar til at redde æren for Imperial Fists!

Late game:

Termies tæsker plague bearers som forventet, men ruller 1 på massacre move, og kan ikke nå ned til main objective!

Bloodletters og plague bearers, samt et par hound units er klar til at lege med, hvilket bare vil resultere i at jeg kan holde dem i kamp i resten af spillet, hvis de ikke dør til bloodletter charge.

Vi stopper her, alle 3 sekundære objectives er rigged, og main objective er også rigged.

20-0 til Septimus.

Jacob havde aldrig været udsat for en daemon army før, og han slog ikke ligefrem super godt i løbet af spillet, mens mine terninger var ganske flinke til at klare saves.

Men men... det var Jacobs deployment der kostede ham spillet, og at han hoppede ud af sine rhinos så jeg kunne multicharge ind i 2X10 marines. Termies som blev rusket rundt inden i raideren i 3 ture af spillet gjorde ikke noget bedre, og han havde kunnet range snipe med sine bikes (4th edition house rule), i stedet for at køre dem frem i de første ture af spillet - og så blev han distraheret af de 2 plague bearer units som droppede ned på hans højre flanke og ved hans main objective.

Hvis jeg løber ind i Jacob igen, forventer jeg hård modstand, da han nu ved hvad han skal gå efter, og hvordan man spiller mod daemons.

Septimus

6. Kamp: Septimus vs. Lau Steffensen, Decoy!

Early game:

Jeg har valgt det objective som ligger lige uden for billedet "syd" for ruinen nederst.

Preferred wave er bloodletters, i hestesko formation, så jeg kan nå så meget som muligt på bordet - Abraxis og Skaros til at suge ild, 2 fiend units som kan charge/counter-charge Shrike + assault marines.

De største trusler i Laus hær er MM/HF speeders, og 1 venerable dread.

Heldigvis er dreaden for langt fremme, så jeg kan charge den i stedet for at blive counter charged.

Early game, set fra anden vinkel:

Early game:

Jeg charger dreaden med fiends og herald, stunner og immobilizer den, men den er venerable og Lau vil gerne have jeg ruller immobilize om, og jeg ruller en 6'er  ;D

På min venstre flanke nulre en plague bearer unit rundt med et objective (det rigtige), og fiends er lige hit and runned ind i bygningen efter at have charged en rhino og tacticals.

Fiends og bloodletters bliver kort efter charged, tacticals charger fiends, og assault marines charger bloodletters - Lau kunne have multicharged fiends med assault marines, men gjorde det ikke.

Laus højre flanke falder kort efter fra hinanden, og 1 tur senere har han kun sine scouts tilbage med Ws, og de kan ikke nå mine plague bearers.

20-0 til Septimus.

Så ialt 90 battle points med en daemon army... lige i hælende på de 2 IG hære, som havde adgang til langt mere legetøj i IASL end alle de andre racer, som de eneste der ligger over mig.

Nu er der nok en hel flok mennesker der vil sige daemons er overpowered, men jeg har endnu ikke mødt en eneste der har lavet et ordenligt deepstrike defense deployment, jeg har endnu ikke mødt en som har vidst hvad der skulle dø først i min hær og fokuseret udelukkende på det indtil de units er poofed, jeg har endnu ikke set en som ikke har gjort det nemt for mig at multicharge, og jeg har endnu ikke set en som ikke lader sig distrahere af relativt ufarlige units.

Hvis jeg møder de samme mennesker igen, hvor jeg spiller mine daemons - så er jeg ret sikker på at det bliver en lang kamp op af bakke for mig, nu hvor de kender hæren, og ved hvad de skal gå efter  :)

Desuden skal den detalje med at man skulle deploye sin preferred wave, som man endda auto-vælger, i stedet for at deepstrike lige med.

Normalt er det noget farligere at deploye first wave, da man risikerer mishaps ved at ryge ind i egne eller fjendtlige units eller impassable terrain. Til EC IX kunne jeg frit vælge, og deploye first wave som det passede mig, uden risiko for mishaps, eller dårlige run rul, som kunne have resulteret i at en eller flere units havde stået i clusterfucks.

Hvis fiends ryger i slemme enheder i IASL, aner jeg ikke hvad jeg skal stille som kan hamle op med de andre racer - der er intet tilsvarende i daemon dexet som reliably kan følge med, og skade vehicles.

Det lyder voldsomt med 36 rending attacks, men for hver fiend som dør, er det 6 attacks mindre på charge, og T4 og et 5++ save er altså ikke super overvældende. 4+ cover redder et par wounds mere, men ikke nok til at det ikke er relativt nemt at cripple en unit fiends.

Daemons = den største glasshammer army i 40k.

De slår hårdt, hvis de får lov, men dør som fluer når folk kender hæren, og ved hvad de er oppe imod.

Til sidst: tak for nogle gode spil, og flinke modstandere!

Honsou

Quote from: leahciM on 11 November, 2009, 13:50:12
Quote from: Honsou on 11 November, 2009, 13:10:03

(Jeg gjorde. Med Orks vs. Deathwing(Nick))
Okay, var der nogen UDEN snydehær, der vandt som attacker? ;D

QuoteHerald til at rigge
Nå ja, din character tæller jo ikke som en character, og kan derfor flyve rundt på jet bike og rigge?!?!?!? HUL I IASL!! ;D

QuoteVi stopper her, alle 3 sekundære objectives er rigged, og main objective er også rigged.

20-0 til Septimus.
Hvad Jacob ikke ved, er, at Renegades' Cardinal Xaphan tilkaldte nogle dæmoner for at straffe de usle kujonmarines, for et uretfærdigt nederlag i spil 1, og det blev de så. :)

QuoteNormalt er det noget farligere at deploye first wave, da man risikerer mishaps ved at ryge ind i egne eller fjendtlige units eller impassable terrain. Til EC IX kunne jeg frit vælge, og deploye first wave som det passede mig, uden risiko for mishaps, eller dårlige run rul, som kunne have resulteret i at en eller flere units havde stået i clusterfucks.
Jeg synes det er en god house rule, så Daemons ikke taber 1-2 spil på aller første terningeslag, eller at 1 gruppe fiends og 1 prins laver mishap f.eks.
Jeg har aldrig mødt demons, håber jeg kommer til det, til næste EC, hvor du naturligvis har malet din flotte FW prins HELT færdig. ;)

PS Er der SLET ingen skydning i din hær?

Mr. Burns

Quote from: Septimus on 11 November, 2009, 13:59:41
Daemons = den største glasshammer army i 40k.

De slår hårdt, hvis de får lov, men dør som fluer når folk kender hæren, og ved hvad de er oppe imod.

Den titel tror jeg så ikke Demonerne er ene om at have... Dark Eldar er super onde hvis de for lov til det... men... :-\ hvis folk ved hvad de skal gøre...
Battle Brother
Castellan
Emperor's Pride

JacobFrandsen

Selv tak!

Her er hvad jeg tror jeg ville gøre anderledes næste gang:

1) TH/SS mod plaguebearers og tac, bikes + sternguards mod resten.

2) lad være med at sidde passivt med shell-shock mens dæmonerne kommer nærmere. vælg en side og overfald den. De kan skydes og assaultes væk. Så må man se om objektivet kan nåes senere.

3) Brug bilerne til at sikre, at man selv får charget. Dæmoner (minus plaguebearers) dør faktisk i nærkamp, hvis de bliver overfaldet.

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med en god anti-deep strike deployering. At sprede dem ud for at sikre mishaps eller en lille kompakt formation, hvor man kan støtte hinanden?

En bred formation gør det nemmere for dig, at sikre, at alle dine enheder rammer samtidigt, mens en kompakt formation vil øge chancen for multicharges. Jeg er nok selv mest til en aggressiv kompakt formation, som måske kan nedkæmpe en del af dæmonerne inden de bliver koncentreret.

Super spil!

/jacob

Honsou

Jeg vil så mene Dark Eldar er mere holdbare, de har trods alt tanks der kan få dem 24" henover bordet i tur 1, 100 skud med lasgun stopper den ikke, men fjerner nogle fiends.
Incubi har 3+ save, Talos er benhård, men langsom.

Quotelad være med at sidde passivt med shell-shock
Bare sid manisk og muml dette for dig selv, mens du sidder på dine hænder og hyperventilerer: "Jeg må ikke gå i panik, jeg må ikke gå i panik, jeg må ikke gå i panik, jeg må ikke gå i panik, jeg må ikke gå i panik, jeg må ikke gå i panik..."

Grumlord

Fed gennemgang Chris  :)

mvh Jesper

Excommunicate

Fin gennemgang, Chris.

Jeg ved godt, hvordan jeg vil forskanse mig mod Daemons, men nu har du et par turneringer under bæltet med hæren - selvom EC vel ikke rigtig tæller, da reglerne til hæren er blevet modificeret ekstremt. Men alligevel, så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan du selv synes man skal deploye mod din daemonhær. Det er altid anderledes, når man står på den anden side af bordet :)

Simon

Septimus

Quote from: Honsou link=topic=34581.msg390120#msg390120quote]
Nå ja, din character tæller jo ikke som en character, og kan derfor flyve rundt på jet bike og rigge?!?!?!? HUL I IASL!! ;D

PS Er der SLET ingen skydning i din hær?

Det er ikke et hul, en herald mister independent character status når man stopper ham i en chariot, han kan så heller ikke gemme sig i units længere - så det er vel fair nok.

Skydning? Hvad er det nu liiige at det er for noget?  :P

Dark eldar er en af top hærene, hvis de spilles rigtigt, MÆNGDER af dark lances og plasma cannons som hagler ned i fjæset af modstanderen, og talos kan fint hoppe ud af en webway portal, hvis det er det build man er til.

At de også har super cc units gør ikke noget bedre for en modstander.

Jeg har skumle planer om at skyde mig selv i begge knæskaller ved at fortælle hvordan man stopper min hær, men det bliver i en separat post i bloggen  :)

Jacob har fat i noget rigtigt, og det er lige præcis det battle jeg tog flest billeder af, fordi det rigtigt godt illustrere hvad der sker når man overlader al initiativet til en assault orienteret hær som daemons.

Helt rigtigt at EC ikke rigtig tæller, men jeg fik indøvet multicharges yderligere, hvilket er hele formålet med hæren, og jeg ved allerede hvordan den skal deployes med de rigtige daemon regler  :)

Simon ved hvad der skal til, håber at han og jer andre vil komme med nogle input til mine ideer til at stoppe mine daemons, når jeg får lavet en post om anti daemon tactics, så I kan se hvorfor daemons absolut ikke er i nærheden af at være overpowered.

Hvis de skal gøres fair i IASL er mit forslag at de starter på 21 i stedet for 20, og minusset for prinser som slem unit fjernes (ingen rhinos at gemme dem bag ved, og vinger koster 60 point...) - og at de skal følge de normale daemon deployment regler. Om man skal have lov at autovælge first wave eller ej, er jeg ikke så sikker på.

Min egen hær er ikke specielt berørt af det, men andre daemon builds er, IASL 21 åbner op for at det kan lade sig gøre at lave daemon armies til EC som stadig kan begå sig, og ikke mindst gør det muligt at lave mere fluffy daemon armies.

Jeg formoder mit 5-tal i FIT skyldes 1: kun plague bearers var helt færdig malede, 2: jeg havde blandet khorne og slaanesh daemons i samme hær.

Honsou

QuoteJeg formoder mit 5-tal i FIT skyldes 1: kun plague bearers var helt færdig malede, 2: jeg havde blandet khorne og slaanesh daemons i samme hær.
Det første burde være 5 i maling, ikke noget med FIT at gøre.
5 i FIT var vel fordi du ikke bare havde khorne og slaanesh sammen, du havde nurgle, khorne og slaanesh. (Ved ikke hvordan du havde det med sacred numbers i hæren, men forestiller mig at en pose matormix med 3 forskellige guder, trækker gevaldigt ned.)

QuoteJeg har skumle planer om at skyde mig selv i begge knæskaller ved at
spille renegades næste gang? ;)

Jeppe Sejer

Spændende gennemgang af dine EC slag. (og også dem fra Sverige-tråden.)

Det rigtig fedt at få mere kig ind på spilmekanikken i daemons. Glæder mig til at læse din taktik (anti-taktik) gennemgang af dem.

Hvad sker der lige for at du får lov til at multicharge så meget?  ;D Mega underholdende at læse.

Dit 5-tal i FIT skyldes vel bare at med den ustyrlige mængde fluff, der er kommet til Chaos efterhånden, som flere gange modsiger sig selv, så drejede du det subjektive perspektiv hjul og satsede på det forkerte felt :)

En sidenote: Rimelig spøjst at du først støder på hvy flamer chimera'er i stort tal nu. Dem spammer de godt nok med i Århus. Eller også løber jeg bare ind i de rigtige/forkerte mennesker heroppe.
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

Gabriel

Gode billeder og rigtig fine beskrivelser, Chris!

Mht. om det er en fornuftig måde vihar valgt til at indføre dæmoner til vores missioner eller ej, så er jeg som vi talte om meget åben for input. Udgangspunktet for det meget ændrede regler var et ønske om at få dæmonerne til at fungere i vores type af missioner (som jeg vil kalde objektivbaserede) fremfor de i mine øjne kedelige grundbogsmissioner. Problemet er blot at mange af de ting der er udfordringen for andre hære, ikke er et problem for dæmoner hvis man følger de almindelige regler. Death by Moonlight og A Bunker Too Far hvor en stor del af udfordringen går på at komme de rigtige steder hen, falder i mine øjne væk når man kan nøjes med at deepstrike sine enheder ned i de pointgivende zoner.

Din FIT score skal jeg ikke kunne svare på, men som Honsou nævner kan det have trukket ned hvis dine enheder ikke har været i de hellige tal. At det er forskellige guder ser jeg ikke som et problem, det følger jo blot den fluff der er beskrevet i codexet.

Gabriel
Battle Brother
Lord Inquisitor of Ordo Ritus, Lord Castellan
Emperor's Pride

Emperor's Pride FAQ

Septimus

Alle mine daemons var i sacred numbers, så det kan vist ikke have været det der har været problemet - ikke det mest optimale (jeg foretrækker fx klart 4 plague bearer units frem for kun 3!).

2/3 dele af grundbogs missionerne er også objective baserede, og der er daemons stadig er meget skrøbelig hær - ja man har en lille fordel, hvis objectives er spredt meget langt fra hinanden, men alle units i hæren står og glor en hel tur, hvor de intet kan gøre i forhold til EC hvor man potentielt kan charge allerede i tur 1.

Du får en udførlig pros/cons for daemons når jeg har fintænkt lidt over hvordan jeg gør mig forståelig  :)

Quote from: Jeppe Sejer on 11 November, 2009, 23:26:50
Glæder mig til at læse din taktik (anti-taktik) gennemgang af dem.

Hvad sker der lige for at du får lov til at multicharge så meget?

Taktik kommer inden for de næste par dage  :)

Folk giver mig lov til at multicharge, som regel fordi de bliver for grådige, og da jeg efterhånden har indøvet det temmeligt meget, gør jeg det hver eneste gang jeg kan komme afsted med det.

Honsou

QuoteEn sidenote: Rimelig spøjst at du først støder på hvy flamer chimera'er i stort tal nu. Dem spammer de godt nok med i Århus. Eller også løber jeg bare ind i de rigtige/forkerte mennesker heroppe.
AArrggg MUST resist rant...... MUST resist rant!!  :)

QuoteAt det er forskellige guder ser jeg ikke som et problem, det følger jo blot den fluff der er beskrevet i codexet.
Det kan umuligt tælle andet end nedaf, at blande 3 guder sammen, måske det ikke tæller så meget ned, men jeg har jo heller ikke bedømt hæren.

Jeppe Sejer

Quote from: Honsou on 12 November, 2009, 07:47:29
QuoteEn sidenote: Rimelig spøjst at du først støder på hvy flamer chimera'er i stort tal nu. Dem spammer de godt nok med i Århus. Eller også løber jeg bare ind i de rigtige/forkerte mennesker heroppe.
AArrggg MUST resist rant...... MUST resist rant!!  :)

Go ahead Erik, it's gonna be alright!
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

Gabriel

Quote from: Honsou on 12 November, 2009, 07:47:29
QuoteAt det er forskellige guder ser jeg ikke som et problem, det følger jo blot den fluff der er beskrevet i codexet.
Det kan umuligt tælle andet end nedaf, at blande 3 guder sammen, måske det ikke tæller så meget ned, men jeg har jo heller ikke bedømt hæren.

Lige netop her er et af de punkter vi har debatteret meget i EP op til dette EC. Det er rigtigt at hvis man følger det gamle fluff så er der en masse regler og retningslinier for, hvilke dæmoner der vil til theparty hos hvilke og det er fuldt ud i orden at følge dette IMO. Men der er også den nyere fluff som beskrevet i codexet hvor de gamle retningslinier/begrænsninger ikke længere eksisterer. Så vidt jeg husker står der kort fortalt at de stadig ikke er pjattede med hinanden, men godt kan finde ud af at hærge rundt sammen så længe der bare er en der kan banke/lokke/snyde/tvinge de forskellige grupperinger til det. Følger man således den nye fluff er der intet at udsætte på hæren, hvilket er lige så fint IMO som hvis man går efter det gamle fluff og holder sig til de mere traditionelle dæmonpar.

Gabriel
Battle Brother
Lord Inquisitor of Ordo Ritus, Lord Castellan
Emperor's Pride

Emperor's Pride FAQ

Honsou

De har altid "kunne sammen" når en som Abbadon siger de skal, så ingen ændringer der.

Jeg prøver bare at komme frem til hvorfor han fik 5 i FIT, og det var jo ikke manglen på sacred numbers, men udover 3 guder kan en evt. dommer måske ikke se så meget tema i f.eks. at have en masse lynhurtige fiends men samtidig langsomme plaguebearers med i samme hær? Lidt for blandet landhandel måske? :)

Der var måske ikke et synligt "hurtigt" tema, men heller ikke et "hold stand og tag imod tæsk inden vi når frem" tema.

Du bliver nød til at poste ostelisten, Chris. :)

Septimus

Ooo-kay, så kommer oste listen til dem der ikke har set den i Sverige tråden  :)

Man kan IKKE gå på kompromis når svensken skal prygles, så derfor:

Slaanesh herald + chariot + soporific musk + unholy might

6 fiends + 1 unholy might

5 plague bearers

5 plague bearers

5 plague bearers

5 plague bearers

12 flesh hounds + 1 fury of khorne

10 flesh hounds + 1 fury of khorne

Det der er noget i retning af hvor competitiv en liste det kan lade sig gøre at lave for daemons.

Se den i forhold til EC listen:

Slaanesh herald + chariot + soporific musk + unholy might + transfixing gaze

7 plague bearers

7 plague bearers

7 plague bearers

8 bloodletters + 1 fury of khorne

12 flesh hounds + 1 fury of khorne + Karanak

1 nurgle prince + iron hide + cloud of flies + noxious touch

Begge lister er på 1500 point.

Jeg har indtryk af at der er nogen der bliver skrækslagne når de høre alle bloodletters har Ws5, power weapons, furious charge - at prinsen har T6, og herald har 5 wounds.

Mine bloodletters chargede hele 2 gange i løbet af 6 spil til EC.... første gang var de tvunget til at charge gennem terræn, og blev hugget ned inden de nåede at slå igen (og kun 2 overlevede shooting phase), anden gang var det fordi en kom for tæt på dem. That's it.

Prinsen, ja han ser da stor og farlig ud, og derfor pumper folk ham fuld af bly, og hver eneste gang står jeg og tænker "tak fordi du ikke skød mine fiends!".

4 T6 wounds er ikke specielt svære at komme af med, FNP havde hjulpet alvorligt på prinsens effektivitet.

Fiends er "the main killers", og hounds er "back-up fiends", og så passer de ind i temaet om daemon cavalry.

Hvis hurtige units som fiends og hounds (hounds er ikke ligefrem fantastiske til at pille vehicles ned, de kan, men der er kun 1 hound med rending...), ikke må være med i listen, hvis fiends ryger i slemme enheder, hvordan i alverden skal en daemon spiller så have en chance mod skimmers og vehicles?

Intet cavalry = intet kan nå vehicles som kører 12", og skimmers kan man lige så godt glemme at gøre noget ved.

Fiends og hounds har heller ikke adgang til granater, så hvis jeg er tvunget til at charge gennem terræn gør det ofte mega nas, fordi der er for mange der bider i græsset inden de kan komme til at slås.

Prøv at regn lidt på hvor meget shooting, der skal købes ind til daemons før de reliably kan tage 2 rhinos ud per shooting phase - jeg får det til omkring 800 point... og det er uden AS, for jeg kan ikke tage prinser, og heralds nok med i et AS som IASL for at gøre det.

Angående hvor godt plague bearers passer sammen med cavalry - de deepstriker alle sammen, så jeg synes de passer fint ind, muligt plague bearers er langsomme på slagmarken, men de er lige så hurtige til at komme ind som de andre daemons.
Hvis der er noget der skiller sig ud så er det mine bloodletters (og fleshhounds, men de er malet som plague hounds, ved ikke om det trækker op, eller om det er lige så no-go som bloodletters bare fordi de hedder of khorne i dexet), men de kom kun med for at bruge så mange point som muligt, da jeg ikke kunne nå at male mere op efter turneringen i Sverige.

Hvis DH, DW og RW får 25 i FIT bare fordi de er de hære, så vil jeg også have 25 for at spille daemons!  ;D

Marines, guard, eldar, orks med flere, har adgang til en god håndfuld vehicles og/eller skimmers.

Hvis alle de hære må have hurtige units, hvorfor må en relativt svag hær som daemons så ikke?

I en marine hær er der fx plads til 5 landspeeders, 3 rhinos og 1 whirlwind - hvordan skal en daemon army hamle op med det, hvis der ikke er units som fiends til at tage sig af dem?
De kan lige nøjagtig følge med, rammer som regel kun på 6'ere, og hader at stå i clusterfucks når de har charged en vehicle (enten fordi den er smadret, og selv hvis de ikke formår at gøre den noget, så står de stadig bare og glor da der ingen massacre moves er efter et charge på vehicle), for så kommer der lige 2*2 landspeeders forbi med HF's, og så kan fiends/hounds ellers pænt få lov at rulle deres mægtige 5+ save...

Eller hellhounds, chims med HF's eller de mængder af tank varianter guard ellers har adgang til.

Honsou

Quote12 flesh hounds + 1 fury of khorne + Karanak

Det er da vist ikke sacred number. ;)

Quotehvordan i alverden skal en daemon spiller så have en chance mod skimmers og vehicles?
Du kan tage noget skydning med i hæren? :)
Den der defiler tingest f.eks.?

Jeg kunne ikke forestille mig khorne demons malet grønne, trækker andet end ned i FIT indtrykket.  ;D

Men som jeg skrev i feedback, visse hære skal ikke gå spor på kompromis med effektiviteten for at opnå 25 i FIT, mens en hær som Daemons helt klart skal.
Jeg tror ikke Tonnys Ravenwings kunne gøres 10% bedre end den var, måske 10% men så HELLER ikke mere, så den har det nemt, but that's the way the cookie crumbles.

Meeeen mon ikke du får lov at tage fiends med næste gang også, du skal bare tage 8 flesh hounds, bloodletters istedet for plaguebearers, og male dine enheder de korrekte farver, så skal du bare se. :)

Eller spil mono slaanesh med sacred numbers = 25 i FIT på en god dag*.

Quotede deepstriker alle sammen, så jeg synes de passer fint ind
Så passer nurgle marines, khorne marines, slaanesh marines og tzeentch marines også fint sammen, alle 4 squads kører i rhinos.

* Dommerens gode dag.

Septimus

Okay 12 hounds er måske ikke sacred numbers, men jeg havde hørt at hvis det var divisioner af sacred numbers var det okay (fx 4 bloodcrushers, da det kan divideres op i 8, og stadig være et helt tal).

Skydning i daemon army, er alt for dyrt, og der er alt for lidt af det. Koster ca. 800 point for med en god sandsynlighed at kunne tage sølle 2 rhinos ud... til den samlede pris af hele 70 point.

Det er bare ikke holdbart.

En mono-daemon army bliver ekstremt svag pga. for mange dubletter i IASL (hvis daemons startede på 21-22 så tror jeg det kan lade sig gøre, og stadig have en chance), og der ikke er andet end 1 choice per mark i de fleste af kategorierne. Så er man tvunget til fx at spamme 6 units daemonettes eller lignende, og det ville jeg finde rimeligt kedeligt både at male, og spille med.

Honsou

QuoteOkay 12 hounds er måske ikke sacred numbers, men jeg havde hørt at hvis det var divisioner af sacred numbers var det okay (fx 4 bloodcrushers, da det kan divideres op i 8, og stadig være et helt tal).
Hvis du har 16 bloodletters, kan den forsvares, eller f.eks. 12 Fiends. Sån indgår sacred number, bare flere gange.

Ellers kan man sige 2 også går op i 8, og 2, 4 eller 6 bloodletters ville derfor også være semi-sacred numbers, lidt for far fetched, ikke? ;)

Tror sagtens man kan få 15 i FIT med 2 chaos guder som tema.