News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Apocalypse regl oplæg

Started by Doktor Helge, 25 February, 2010, 22:15:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Doktor Helge

Hej denne Tråd er ikke sådan en "rigtig" Blog tråd, men mere en organiseret brainstorm, hvor jeg vil gemme de regler som jeg og Obetor har brugt den sidste måned på at skrue sammen.
For at lave et godt Apocalypse slag for flere spillere kræves der en hvis organisation, en relativt stram tidsplan og også gerne nogle sjove objectives og specielle misioner.
Apocalypse spilles ofte med flere spillere, og for at det hele ikke skal ende i et stort Tank chaos, eller noget ligende hvor synergier for alt for vidt spil, besluttede vi at selvom det er Apocalypse kan man godt forlange nogle krav til sammensætningen af hærene.

Anyways her er hvad vi har skruet sammen, som jeg (og i andre hvis i har lyst) hurtigt kan trække på når der næste gang skal lave et apocalypes slag.

Hold opsætning:
Spillerne indeles i to hold, helst to hold som nogenlunde matcher hinanden både i antal og i skills, optimalt med en form for historie i (f.eks Imperielle styrker imod chaos+ork styrker)
Der vælges en general for hvert hold. Han skal helst være nogenlunde rutineret, og kunne bevare overblikket over hele slaget (han er ansvarlig for hærens strategiske reserver)

Sammensætning af styrkerne:
Da det er Apocalypse slag som mere skal være underholdende og flot end det skal være hård hård spillestil med de nyeste vildeste modeller, kan vi godt forlange at alle modeller skal være malet.
Hver spiller skal stlile med en ca 1500 point FOC (dette for at undgå rene heavy hære eller rene elite hære osv., hvilket kan blive lidt kedeligt til et sjovt apocalypse spil)
Hver spiller må derforuden stille med op til 1500 point yderligere enheder, bla apocalypse formations, frit fra ens codex, og max 1 Super heavy

Strategiske Reserver
Ud over de point der er brugt på de enkelte spilleres hære, er der en pulje på 4000 point (kan være større eller mindre, men til 3-5 spillere pr side er 4000 point fornuftige), disse point kan bruges på yderligere superheavies eller på at supplere de eksisternede tropper. Det er en fælles beslutning hvad de skal bruges til, men generalen har sidste ord i beslutningen af hvad pointene her skal bruges til.
op til 3 superheaavies købt som strategiske reserver må deployes sammen med resten af hærene. Resten af de strategiske reserver SKAL være i reserve.
Strategiske reserver kommer ind i tur 2 på 4+ eller i tur 3 automatisk hvis ikke de kom ind i tur 2.
Når reserver kommer ind på bordet er det generalen der bestemmer HVOR de skal deployes. (det er stadig spilleren der ejer modellerne der styre dem)

Formations
Til Apocalypse er der en del  valg muligheder til forskellige formationer..  nogle af disse er ubalancerede, andre passer ikke i et eventuelt senarie, derfor skal de enkelte formations godkendes til den specifikke hær, før de må sættes på banen

Strategic Assets
Der er assets der kan være meget ubalanceret, ligesom Formationerne skal de derfor godkendes inden de må bruges

Borde
Til apocalypse forsøger vi at bruge 2-3 stk 4 x 8 Bordplader

Objectives
Vi spiller med almindelige objectives, men også gerne nogle lidt mere sjove/anderledes objectives.
Indtil videre har vi følgende objectives:

Battlefield Objectives

Main objective: Advanced Repair Facility (ARF)
Et anlæg med Av 14, og 3 Structure points. køretøjer der har stået stille
indenfor 1" af ARF får i skydefasen et repair roll på 4+ på ødelagte våben eller imobilized results
Hvis ARF mister sine 3 structure points holder repair funktionen om med at fungere.
ARF giver til den side der kontrolllere det, uanset om det er ødelagt eller ej +2VP

Main objective: Imperial Shrine (IS) her bruges den store Indomitabel Fortress model fra GW
Imperial Shrine er et gigantisk fæstnings anlæg med tre seperate bunkere der hver har 1 structure point, og AV 14
Der kan være en enhed (uanset størrelse, de skal bare kunne være i huse normalt: infantery + jump infantry) ind
i hver bunker. der er 6 firepoints med 360 grades facing i hver bunker
Man kan assulte enten bunkeren (tæller som stationary vehicle) eller fjendtlige infanterienheder inde i bunkeren,
(man må ikke lave multiple assult både på bunkeren og infanteriet indeni, da bunkerne jo kan styrke sammen, og man ikke med overlæg må skade sine egne tropper)
hvis man assulter fejendens styrker rammer angriberen på 5+ uanset bs og sær regler der normalt ville gøre at man ramte lettere, forsvaren rammer normalt.
Hvis man angriber fra en bunker til en anden er det de normale to hit rules der bruges.
Bunkeren har en missile Silo som hvis tårnet er erobret kan skyde hver tur.
Missile silo: S8 AP3 R 18-96 Ordnance, Barrage, 5" Blast
IS giver til den side der kontrolllere det, uanset om det er ødelagt eller ej +2VP

Secondary Objective: Manufaktorum Munitio (MM)
MM er en ammunitions productions og opbevarings facilitet, det er en bygning med 1 structure point AV 14
Der kan i MM være en enhed (uanset størrelse, de skal bare kunne være i huse normalt: infantery + jump infantry).
Der er 6 firepoints med 360 grades facing i hver bunker
Enheder i MM og modeller fra den side som ejer MM indenfor 1", har evnen twin linked til alle ders våben pga de store mængder ammo der er tilgængeligt
Assult regler som for IS
Hvis MM mister sit structure point rulles på Apocalypse Catastrophic Damage table, hvis den ødelægges i Assult,
så må man vælge at ligge +1 til resultatet på tabellen, dette bestemmes inden man ruller.
MM giver ikke vp hvis den har fået Explosion eller apocalyptic explosion, ellers giver den +1 VP

Secondary objective: Advanced Homming Beacon (AHB)
hvis AHB kontrollers af en side, må alle enheder fra den side der deepstriker indenfor 9",
ramme uden at skulle rulle for scatter.
AHB giver til den side der kontrollere den +1 VP
(AHB i Traktorbeam factory virker igennem dets force field)

Til Apocalypse spillet D27/02 bruger vi desuden et mere senario specifikt objevtive
Main Objective: Sorte Oktober Traktorbeam Factory Control Centre (TFCC)
TFCC har en kraftig force field projector som omkranser fabrikken (en markerede cirkel med en radius på ca 2½-3 fod illustrere kanten på forcefield) , skydes der igennem forcefieldet, får målet automatisk et 2+ invulnerable save
Desuden er det umuligt at deepstrike igennem dette force field, derfor skal deepstrikes der rammer indenfor force field
området rulle på deepstrike mishap tabellen, uanset hvilke sær regler modellen ellers har (Dog er AHB  undtaget).
hvis TFCC kontrolleres kan spilleren der holder det vælge at sænke det force field der beskytter det. dette gøres i starten af movement fasen,
Skjoldet kommer automatisk op igen i starten af den samme spillers næste tur
TFCC giver til den side der holder det +2 VP

Specielle individuelle missioner:
Vi har lavet 10 unikke missioner, nogle missioner er assult orienteret, andre kræver man har adgang til kampvogne. I starten af spillet inden der bydes om første tur, trækker hver General 1 mission pr spiller på hans hold, herefter uddelegere han disse missioner til de enkelte spillere på holdet (incl en mission til ham selv), alt efter hvem Generalen mener har bedst mulighed for at udføre missionerne.. eller hvem han vil sende på selvmords mission :)
Missionerne er "hemmelige" det er kun generalen og spilleren der får missionen der ved hvad hans eller hendes opgave er.
Missioner giver enten en taktisk fordel hvis de gennemføres, eller mulighed for at score flere VP til ens side

Tidsramme:
I apocalypse slag er der behov for en ret stram tids styring for at spillet ikke kun skal nå 3-4 spille runder
Første runde må forventes at tage lidt længere tid end de efterfølgende, derfor gør vi som følger:
Runde 1: 1 time pr side
Runde 2+: 45 minutter pr side
For at holde styr på tiden tager jeg et æggeur med der larmer højt og irrerterende når tiden er gået.
NÅR tiden er gået skiftes der, ens tur er færdig ! Assults som ER igang gøres færdige, men assults som ikke er påbegyndt tæller som draws uden casualties
(det er en hård måde at gøre det på, men 45 minutter SKAL være nok til at man kan flytte, skyde og assulte, er det ikke det, så skulle man enten ikke have spillet med 745 Hormogaunts, eller også er man for langsom)
Med en stram tidsstyring og en spillestart omkring kl 10 er det realistisk at nå 6 spillerunder, og stadig være færdige omkring kl 22 (inclusivt spise pause og uforudsete afbrydelser: 6 runder tager 9½ time).
Suddently reappearing from the void, belived lost in the warp.
Apothecaries har det let.. de skal bare rive organer ud af deres kammerater

Jeppe Sejer

Quote from: Doktor Helge on 25 February, 2010, 22:15:47
Hej denne Tråd er ikke sådan en "rigtig" Blog tråd, men mere en organiseret brainstorm, hvor jeg vil gemme de regler som jeg og Obetor har brugt den sidste måned på at skrue sammen.

Der er nogen rigtig fine ting imellem. Smider du også missionerne op til inspiration?

Sammensætning af styrkerne:
Da det er Apocalypse slag som mere skal være underholdende og flot end det skal være hård hård spillestil med de nyeste vildeste modeller, kan vi godt forlange at alle modeller skal være malet.
Hver spiller skal stlile med en ca 1500 point FOC (dette for at undgå rene heavy hære eller rene elite hære osv., hvilket kan blive lidt kedeligt til et sjovt apocalypse spil)
Hver spiller må derforuden stille med op til 1500 point yderligere enheder, bla apocalypse formations, frit fra ens codex, og max 1 Super heavy

Spiller I også med, at kun troops kan claime objektiver?
Det synes jeg jo personligt udligner det lidt. Men det lader til, at I er stødt på folk der synes det er sjovt at spamme plathed.

Tidsramme:
I apocalypse slag er der behov for en ret stram tids styring for at spillet ikke kun skal nå 3-4 spille runder
Første runde må forventes at tage lidt længere tid end de efterfølgende, derfor gør vi som følger:
Runde 1: 1 time pr side
Runde 2+: 45 minutter pr side
For at holde styr på tiden tager jeg et æggeur med der larmer højt og irrerterende når tiden er gået.
NÅR tiden er gået skiftes der, ens tur er færdig ! Assults som ER igang gøres færdige, men assults som ikke er påbegyndt tæller som draws uden casualties
(det er en hård måde at gøre det på, men 45 minutter SKAL være nok til at man kan flytte, skyde og assulte, er det ikke det, så skulle man enten ikke have spillet med 745 Hormogaunts, eller også er man for langsom)
Med en stram tidsstyring og en spillestart omkring kl 10 er det realistisk at nå 6 spillerunder, og stadig være færdige omkring kl 22 (inclusivt spise pause og uforudsete afbrydelser: 6 runder tager 9½ time).

Det synes jeg måske er lidt synd og tyder på, at I skal planlægge jeres spil en anelse bedre. Vi spillede et 12.000 pr. side spil apoc. i sidste weekend. 4 ture pr. mand var fint, og så stoppede vi (der var en formodet vinder). Der havde vi spillet fra kl 10 - 21.30 og det var inklusiv opstilling af alt og oprydning.

Jeg er klar over jeg ikke ved hvem du spiller med, og derfor kan der selvfølgelig komme sådanne regler ind, men overall synes jeg det går imod hyggeapocalypsen som jeg kender det. Det kan man langt langt hen af vejen godt planlægge sig udenom i min objektik.

Er det her regler I har lavet så man kan bruge det til apocalypse events, med folk fra nær og fjern, og nærmest uden at vide hvem der kommer på forhånd? Eller er det udelukkende regler, som I vil foretrække at spille med til ethvert apo? For hvis det er ja til sidstnævnte, så synes jeg flere af reglerne er for stramme.

Jeg har kun lige kommenteret på det, jeg stillede mig skeptisk overfor, også selvom du ikke bad om kommentarer  :P
Alt i alt er der jo som førstnævnt en masse gode ting, som man kan tage med sig, og da jeg ikke nævner de ting, bliver det en lidt tom og plat ros i kontekts med kritikken. Det er ikke ment sådan. Det I har lavet, er samlet set rigtig rigtig cool. :)
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.

Doktor Helge

Hej jeppe.
Jo jeg vil gerne poste de sub missions som jeg havde lavet sammen med Erik (Obetor her på forummet)
Here goes:

Big Boom (Orks only): Orker elsker store brag og hvis det lykkes for ork hæren at sprænge en MM i luften (explosion eller apocalyptic explosion),
giver den orkernes side +2VP

Ere we go´: Dine tropper vil vise de er de bedste tropper i hele hæren, og derfor har de besluttede sig for at erobre det objective på Prokhorovka
sletten som ligger længst væk fra deres egen linjer. Hvis du har en enhed som har kontrol over det objevt på Prokhorovka sletten som ligger
tættest på modstanderens side, får de +1VP

Blitzkrieg: Din hær skal genneføre mindst 10 tank shocks (hvis tanken bliver stoppet i et death or glory tæller det ikke som succesfuldt),
og din hær SKAl holde et objective som er længere væk end midten af bordet. missionen giver +1 VP
Hold the line: Din hær skal nedkæmpe eller imobilisere mindts 10 fjendtlige vehicles, du skal desuden vælge en zone,
i denne zone må fjenden ikke erobre objectives tættere på din side end midten. Missionen giver +1 VP

Rain of Blood: I nærkamp skal din hær nedkæmpe flere modeller end der er modeller i din egne hær
(dvs har du fra start 50 modeller i din hær, så skal du i nærkamp nedkæmpe 51 fjender), missionen giver +1VP
Hvis du nedkæmper mere end dobbelt så mange modeller som du har modeller i din egen hær giver missionen +2VP

Old enemies: Din hærleder hader en af fjendens ledere.
missionen går ud på at din hær (ikke din side) skal nedkæmpe lederen af en af dine modstanders hære. det afgøres tilfældigt
(med en terning) hvem af dine modstanderes leder du skal nedkæmpe missionen giver +1 VP
Hvis din egen leder med hans eget close combat angreb dræber modstanderens general giver missionen +2 VP
Kill the titan: Din koalitions opgave er at nedkæmpe fjendens største krigsmaskine. hvis krigsmaskinen nedkæmpes gives der +1VP
Hvis det er din egen hær der nedkæmper de 2 sidste structure points på krigsmaskinen giver missionen +2VP
The Shrine. Din hærs opgave er at holde the Imperial Shrine, enten for at beskytte helligdommene derinde, eller for at ødelægge det og ofre det til dine afguder.
Hvis din hær holder objectet IS i slutningen af spillet giver det +1VP

Stop the field. et af din hærs rumskibe er klar til at bombardere planenten, men Traktorbeam faktorys forcefield laver så meget interferens at det umuliggør bombardement.
Hvis tropper i din hær sænker forcefieldet, får du et apocalypse bombardmet S7 Ap3 Heavy 5 i hver af dine skydefaser så længe forcefieldet er nede. missionen giver ikke ekstra VP
Master of the factory, for at holde fjendes forstærkninger borte fra Fabrikken skal din hære erobre de to AHB i industri zonen.
hvis du har kontrol over de 2 AHB i industrizonen giver missionen +1VP
Hvis din hær også samtidigt holder TFCC giver missionen +2 VP

Claiming units
Vi spillede med at alle non-imobilized units kunne claime, og alle non-imobilized units kunne conteste
(Det har ikke så meget at gøre med hvem vi har mødt før, men med at jeg ikke har lavet apocalypse spil før, så jeg fulgte bare Apocalypse reglerne.. Men det virekde godt, og gav en dejlig variation i hærene, at f.eks IG tank hærene blev nødt til at have en Commander som var infanterist. Det var pgså nødvendigt for nogle af missionerne)

Tidsramme
Jeg synes sjældent 4 ture er nok til at afgøre et spil (ofte er det først omkring tur 4 at close combat bliver rigtig betydene). Ved kun at spille 4 ture vil man favorisere tank/ranged hærene betydeligt.
Nu havde jeg ikke prøvet tids begrænsning før, men jeg mås sige, nu efter at vi har spillet at tiden var udemærket. selvom vi faktisk først fik begyndt på spillet kl 11.30, så var vi færdige med 6 runde kl ca 20.15, og det med en længere pizza pause. Desuden var tiden faktisk nok. de eneste Assults der ikke blev lavet var et par stykker som folk helt glemte (ligesom jeg glemte en dreadnought jeg havde deepstrikede ned bagved Garganten og slet ikke opdagede...) men tiden var faktisk ikke et problem.
Det at der var en tidsramme på var for mig at se en rigtgi god ting når man skal spille så stort et spil. Og imo gik det slet ikke ud over hyggen.

Plan med reglerne
Det er her bare mine ideer til Apocalypse, til at gøre det lettere at organisere et apocalypse spil, og til for en spille leder at få insipiration til at lave nogle sjove regler.
Hvis folk vil bruge dele eller det hele af de her regler er det top nice, og hvis folk synes det er noget bras.. ja så er det jo fint at de laver noget bedre eller andet selv.
Jeg vil bruge de ovenstående regler som ledetråde til de fremtidige Apocalypse spil jeg skal lave( det er rart med en samlede "pakke" af regler, så man ikke hver gang skal finde på alle objectives og missioner), og det bliver både med folk fra nær og fjern
(Stephan kørte hele vejen fra århus for at være med idag d.27/2).

Desuden synes jeg det er vigtigt at reglerne er ret simple, og at reglerne og objectives er kendte på forhånd af spillerne, da Hemmeligheds kræmmeri med objectives blot koster tid når folk på spille dagen skal lære dem at kende.
Suddently reappearing from the void, belived lost in the warp.
Apothecaries har det let.. de skal bare rive organer ud af deres kammerater

Jeppe Sejer

Quote from: Doktor Helge on 27 February, 2010, 23:49:36
Nu havde jeg ikke prøvet tids begrænsning før, men jeg mås sige, nu efter at vi har spillet at tiden var udemærket.
Det at der var en tidsramme på var for mig at se en rigtgi god ting når man skal spille så stort et spil. Og imo gik det slet ikke ud over hyggen.

Det er jo en god pointe - jeg har heller ikke spillet med tidsramme på så stort et spil, og man skal jo nok gøre sig selv den tjeneste at prøve det. Især når det nu har set ud til at virke rigtig godt for jer. Hvis I kan være færdige allerede 20.15, kan man jo sagtens komme langvejs fra. Det er jo også optur.

Fedt med missionerne.
Quote from: Player1 on 28 October, 2010, 15:47:36
Da jeg fandt de videoer var jeg inde i en periode hvor bumser på brysterne var det nye analt!
- Regelrytteri er ligesom at prutte. Hvis du presser for hårdt, lukker du bare lort ud.