News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Historier fra slagmarken

Started by Hjarl, 05 March, 2010, 16:57:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hjarl

Vi spillede 1200 point da det var hvad jeg kunne skrabe sammen i malede tyranidder. Missionen var som nævnt capture and controle, med spearhead deployment. Altså et oplagt draw.

Min hær bestod af følgende:

1 tyranid prime med deathspitter+div.

4 tyranid warriors med deathspitters

2x 16 hormagaunts med toxin og adrenal glands

3x1 Hiveguards

1 Trygon prime

1 carnifex med scything talons

Den lille flok af indsekter skulle forsøge at erobre et objektiv bestående af 4 gule vingummier i en lille tønde, samtidig med at de skulle forsvare en lille kasse fyldt med pest og koelra, som nurgle enormt gerne ville lægge sin klamme hånd på. (hvem fanden gidder spise de gule, man kan virkelig fornemme at hive mind er fra en helt anden galakse)

Til at beskytte the candy havde Nurgle sendt sine fineste/grimmeste plague marines, anført af en dæmon prins.

Hæren så ca. ud således:

1 demon prince, mark of nurgle, wings.

3 plague marine squads bestående af 8-9 plague marines i Rhinos. 2 squads med 2xmelta, 1 squad med 2 flamers. Alle 3 squads havde en champ med powerfist.

1 Defiler med battlecannon, heavyflamer og alt for mange dread cc-våben.

Her følger en kort opsummering af hvordan kampen forløb.

De første par ture gik med at Nidder lagde pres på, ved kun at holde warriors+ prime tilbage til at guarde objektive. Resten af hæren væltede frem over bordet så hurtigt som muligt. I tur 2 lykkedes det at immobalize defileren med en hiveguard. Den immobile defiler resulterede i at plague marines gik i defensiven.

I tur 4 chargede carnifex den immobile defiler. Samtidig var det planen at de sidste overlevende Hormagaunts + Trygon skulle tage et plague marine squad ud, efter at hive guards havde flækket en rhino. Den plan gik i vasken da kombineret ild fra trygon prime + 3 hiveguards ikke magtede at ødelægge en rhino. Så blev Trygon nødt til at nøjes med at charge rhinoen, som den så efterfølgende flåede i småstykker. Carnifexen gjorde kort proces og wreckede defileren inden den fik lov at slå igen.

I tur chaos tur 4 slo plague marines tilbage. Kombineret ild og charge fra de to meltagun plague marine squads, gjorde det af med trygon prime, den nåede at save 2 plague marines i stykker inden den gik ned.

I tur 5 skulle hormagaunts + carnifex counter charge ind i plague marine bunken. Carnifex skulle lige charge igennem et rhino wreck. Monstrous creature n´all skulle det ikke være så svært at få bare en enkelt 3´er på 3d6. Men ak: de tre terninger havde kun tre prikker på sig....til sammen. Tre 1´ere. Så det eneste der fik lov til at charge var de to Hormagaunt grupper, der var stærkt reduceret i styrke pga tilfældig skydning fra tidligere i kampen. De formåede at lægge 2 wounds på Demon prinsen, og det var så det. De blev her efter udslette.

Chaos tur 5 gjorde kort proces af den strandede carnifex. Den blev skudt og assaultet til smadder af hele chaos hæren.

Herefter stod vi i hvert vores hjørne og guardede et objective. Efter lidt spredt fægtning og skydning mellem hiveguards og demon prince, sluttede spillet i en draw.

Hvad lærte jeg så af min første kamp med de her nidder?

Uha Hormagaunts dør hurtigt. Eller dvs det viste jeg godt i forvejen. Hæren jeg spillede med bar klart præg af at den var klasket sammen af hvad der nu engang var malet færdigt. Der manglede i den grad en billig termagant screen, til at sikre at nogle flere af de ret hårdtslående hormagaunts når frem til kampen.

Rerolls er SWEEEET! Scything talons ud over det hele er bare totalt i orden.

Hive guards var drøn gode til deres job. Rhinos og defiler var bare presset konstant. Jeg kunne godt finde på at købe 3 mere af disse fantastike gutter.

Plague marines er bare rocker hårde. Uden power weapons er det bare som at stå og tæske i en dyne. Hvis de skal lægges ned skulle jeg ha haft et charge på dem med fex eller trygon. Det skete så bare ikke, dels pga en runde skod skydning og til dels pga tre 1´ere på lige så mange terninger ved fex´ens charge igennem defficult.

Men alt i alt var det en rigtig god kamp. Som altid super hyggeligt at spille med Christian :)

Hjarl

I aften var der Iron Legion space marines på menuen. 1500 point, den nye missionbog og en friskmalet winged Tyrant. Jo det skulle da nok blive hyggeligt:)

Vi valgte at rulle 1d6 for at vælge en random mission bland de 3 space marine og de 3 tyranid missioner. Terningen slog 5 og det betød vi skulle spille tyranid missionen "Wave assault". Hæren var næsten magen til den fra sidste uge, bortset fra der var 4 ekstra hormagaunts og min nye winged tyrant.

1 Hive Tyrant, 2x scything talons, regen, furious charge.

1 tyranid prime med deathspitter+div.

4 tyranid warriors med deathspitters.

16 hormagaunts med toxin og adrenal glands.

20 hormagaunts med toxin og adrenal glands.

3 Hiveguards

1 Trygon prime, regen, adrenal glands

1 carnifex med scything talons, frag spines, adrenal glands

Alexes Iron legion space marine hær så ca. således ud:

Captain med power weapon.

thunderfire cannon

Ironclad dreadnaught med all the trimmings

Venerable dreadnaught, assaultcannon

2x10 tactical marines med blandede missilelaunchers, melta guns og flamers

2x5 tactical marines med melta guns og powerfist

10 devastators, 2xlascannon, 2xmissile launcher, powerfist

fortsættelse følger i morgen:)

Rogue Trader

Hey det var fornem opvisning i konsumering af dåsemad i går :) og hæren ser sprød ud på bordet :)
Klaus Bak

Hjarl

Og her kommer fortsættelsen så:)

Om missionen:
Mit umiddelbare indtryk af "wave assault" missionen er faktisk rigtig godt og positivt. Man kæmper om 4 objectives , 1 placeret midt på bordet og de 3 andre placeret 18 inches fra midten. ca. således:
|   x      x     x      |
|                         |
---------------------

Defender deployer først og vælger en bordkant. Defender må stille alt op og må stå over alt på bordet, på nær inden for 12´ af de tre resterende bordkanter.

Tyranid spilleren skal dele sin styrke op i 3 waves, hvilket er kilden til mange taktiske overvejelser grundet behovet for synapse.

Tyranid spilleren starter. I tur 1 ruller man 1d3 for at vælge en random wave. Denne wave kommer så ind fra en valgfri bordkant, man må ikke komme ind fra den bordkant som defenderen har valgt som sin.

Tur 2 kommer en tilfældig af de to resterende waves ind fra valgfri bordkant, man må dog IKKE vælge samme bordkant som man kom ind fra i tur1.

Tur 3 kommer sidste wave og nu er der naturligvis kun 1 bordkant de må komme ind fra.

Man kan vælge at gamble og lave en skæv fordeling af hæren i de 3 waves. Hvis man er heldig kan man jo så få en stor del af hæren ind hurtigt. Men hvis man er uheldig og får en lille wave ind i tur kan det jo være et problem. Synapse skal også overvejes grundigt. Det kan godt blive noget rod hvis ikke man har et eller flere synapse creatures i hver wave, da de forskellige waves kommer ind fra hver sin bordkant, og dermed ikke umiddelbart kan støtte hinanden med synapse.

Hjarl

Om selve kampen:

Jeg valgte at dele min hær op således:

wave 1. Tyrant + 20 Hormagaunts

wave 2. Warriors + prime + 16 Hormagaunts + Hive guards

wave 3. Trygon Prime + carnifex  

Tyranid tur 1:
Terningen startede med at bestemme at det var min wave 3 der skulle først ind. Trygon har jo fleet, men jeg vurderede at jeg skulle ha en 6´er på run hvis jeg skulle ha nogen som helst chance for et 1st turn charge. Det var ikke en chance jeg var villig til at tage. Istedet sente jeg trygon og carnifex ind bag en stor bygning, der helt kunne skjule fexen og faktisk var stor nok til at give den gigantiske trygon et coversave. Det skulle senere hvise sig at være et klogt valg :) Trygon skød 1 marine fra et tactical combat squad, med sit lightning bioelectrical field of doom! og det var så den tur.

Marine tur 1:
Der var ikke meget marine movement. Alex havde stillet sine Iron Legions op således at de stod relativt spredt, men med hurtig adgang til at beskyde området omkring alle 4 objectives. Venerable dread rykkede lidt tættere på så den kunne se trygon.

Alt hvad der kunne skyde åbnede ild mod Trygon Prime. Lascannons, missilelaunchers, assault cannon, thunderfire cannon og et en god håndfuld bolters bragede løs. I alt blev det til 3 wounds til Trygonen. Alle 3 wounds blev dog savet af coversaves :D

Tyranid tur 2:
The gods of random bestemte at det var min wave 1 med Tyrant + Hormagaunts der skulle ind. Hormagaunts rullede godt på deres 3 terninger (3d6, vælg den højeste) til run og kunne derfor løbe 6, hvilket bragte dem i charge range. Tyrant kunne også komme i charge range pga dens mægtige vinger. Trygon og carnifex bragede igennem den bygning der havde beskyttet dem. Hvilket bragte trygon i charge range af venerable dread. Carnifex var desværre lidt for langt væk fra dens mål, som var 5 devastators med en lascannon og et vandrør. Hive Tyrant kastede paroxysm på sit target så de kun havde ws/bs 1.

Assaultfasen gjorde rigtig nas på Iron Legion. Trygon flåede venerable dread til bit and pieces inden den fik lov at slå igen. De 20 Hormagaunts kunne multicharge således at de kom i kamp med både det tactical combat squad som tyrant var i kamp med og den anden halvdel af devastator squaddet. Resultatet var 3 døde hormagaunts, 5 døde tactical marines og 5 døde devastators. Der blev konsolideret så hormagaunts kunne sprede lidt ud og hive tyrant kunne hoppe om bag en stor silo for at få lidt cover. Trygon væltede 6´ direkte frem af på sit consolidate move.

Marine tur 2:
På det her tidspunkt står det klart at marines er på røven hvis de ikke kan trække en rigtig god shooting phase op af hjelmen. Der er minimum 1 MC der skal dø. Der shuffles lidt rundt og så bliver der åbnet ild. Trygon Prime tager imod. Da røgen har lagt sig er Trygon Prime desværre, for de brave space marines, stadig i live med 2 wounds tilbage. Samtidig har bolter ild gjort det af med yderligere 2 Hormagaunts. Ingen nærkamp.

Tyranids tur 3:
Den sidste wave kommer ind på bordet fra den sidste bordkant. Trygon regenerede ét wound. Der var lidt mere tyranid shooting i den her tur. Warriors ødelægger Thunderfire cannon, techmarines overlever. Hiveguards har frit udsyn til ryggen af Ironclad dread og laver derfor ikke mindre end 4 penetrating hits. Aligevel overlever den gamle kriger med en ødelagt arm som det eneste resultat(1,1,1,3 som damage rolls :) Tyrant forsøger at kaste paroxysm på ét af de små tactical squads som bliver anført af captain. Han får synaptic feedback fordi han ruller 12 på testen. 1 wound til ham. Trygon skød på samme unit, dræbte 2 almindelige bolter marines og gav ét enkelt wound til captain.

I assaultfasen var der mere smerte på vej til de brave Iron Legion marines. Carnifexen var nu tæt nok på sit mål og assaultede de 5 devastators. Den kæmpede som en gammel gigt-ramt kogekone og magtede med sine 5 rerollable attacks kun at ramme 2 gange. 2 marines døde. De 3 resterende marines løb klogeligt deres vej, fexen kunne ikke fange dem. Tyrant og Trygon chargede begge to det unit de havde beskudt. Tyrant var kun i kontakt med tactical squaddet og fjernede dem alle 3 incl powerfist, inden de fik lov at flå igen. Captain og Trygon slog samtidig, captain var for svag til at slå igennem toughness 6. Trygon svarede igen ved at spise den stolte space marine captain. Hormagaunt squaddet på 20 charger og udsletter et tactical combat squad.

Marine tur 3:
Her var det så at de stolte Iron Legion Marines skulle ha ringet efter den nærmeste thunderhawk, så den kunne komme og hente dem. Spredt skydning lægger 1 wound på trygon, 2 wounds på de nyankomne warriors og dræber 6 Hormagaunts fra squaddet på 20. Resten af turen går med at bede til at kejseren.

Tyranid tur 4:
De sidste Hormagaunts fra det store squad trække sig væk fra fjenden for at holde et objective. Det andet Hormagaunt squad, stadig på fuld styrke, charger og udsletter 5 devastator marines. Carnifexen gør sit job færdig og fortærrer de 3 devastators der flygtede fra den i sidste tur. Trygon rykker lidt tilbage for at holde orden i synapse netværket, samtidig regenererer den 2 wounds. Hive guards gør det af med Ironclad dreaden. De havde åbenbart lettere ved at få den til at springe i luften når den frontede dem :). Hive Tyrant charger og udsletter endnu et tactical combat squad.  

Marine tur 4
Tilbage på bordet står 1 Tech marine og 5 tactical marines med en meltagun og en powerfist. "Death before dishonor" skriger de og kaster sig ned i munden på de sultende insekter. Tech marine skyder 4-5 Hormagaunts med flamer + div gøgl. Han charger dem og bliver flået inden han får lov at slå selv. De 5 tacticals laver et wound med meltaen på hive tyrant. De charger ham. Tyrant saver 4 af dem i stykker inden de kan nå at hæve deres boltpistols. Sergeant er ivrig efter at hævne de mange faldne battle borthers. Han har 3 attacks på charge og Tyranten har 3 wounds tilbage. De er tæt for han misser kun med et af sine attacks. Tyranten står tilbage med et wound. Den obstinase sergeant klare oven i købet sin leadeship test.

Tyranid tur 5
Den enlige marine sergeant der modigt står fast i kejserens navn, imod den frygtelige abomination der er en hive tyrant. Super episk :D Desværre er det kun heltedøden der venter den sidste marine. Tyranten gør kort proces og dermed er samtlige Iron Legion Space Marines blevet fortærret.

The Hivemind slikker sig om munden...space marine biomasse er nu altså delicious :D

Rogue Trader

Godt læsestof Anders og igen god match omend en smule ensidigt :) det var i sandhed en trist dag at være marine på :)
Klaus Bak

Hjarl

Og hvad kan man så lære af det?

Jeg syntes Alex skulle ha lavet castle på midten og ventet lidt med at bekymre sig om objectives. Efter en lidt uheldig tur 1 shooting fase for marines, kunne han i tur 2 har forsøgt at tage én af de to 4 wounds MC´s ud istedet for at gå efter de 6 wounds på den store Trygon. Det havde nok tjent ham bedre.

Transports: Alex havde ikke en eneste rhino eller razorback med og det var altså et problem. Når mine styrker kan vælte direkte ind i kamp uden først at skulle åbne en transport, så er der altså rigtig meget killing power, selv i min totalt u-fintunede hær.

Scything Talons: Føj for satan hvor er det vildt med 2x scything talons på MC´s. Rerolls er king, sådan er det bare.

Dyre Hormagaunts: Fuldt toolet koster en Hormagaunt 10 pts. Det er meget for t3 6+sv. Men for satan they can bring the pain. Rigtig mange attacks, rerolls på 1´ere, rerolls på to wound når de charger. De 16 der chargede de 5 devastators i tur 4, lagde 27 wounds på dem :o Power armor er nice, men når de modtager charget, så drukner de simpelthen i saves.

Hjarl

I aften skal mine nidder i kamp for 3´ gang. Denne gang mod en bande af kejserens mest selvretfærdige gøglere. Also known as "Black Templars"

Dem har jeg aldrig spillet mod før så det skal nok blive sjovt. Power armor er vel power armor uanset farven....eller hvordan ? Specielt er jeg spændt på hvordan min hær kan håndtere den frygtede Land Raider, efter som jeg ikke har fået malet nogen Zoanthropes endnu. Vi få se....

mvh Hjarl

Hjarl

Jamen det gik ganske godt faktisk :) Modsat den endeløse saga af en battle report jeg skrev fra mit sidste slag, skal jeg i denne uge prøve at fatte mig i korthed.

1500 point

Tyranids vs Black Templars 

Mission: Eldar missionen Flank Attack fra battelmissions bogen. Black Templars var "Eldar".

Resultat: En Sikker sejr til tyranids i tur 5. Havde vi haft en tur 6 eller 7 var Templars med stor sandsynlighed blevet wipet.

Man of the match:
Trygon Prime der i løbet af kampen spiste: en venerable dread, 5 assault marines og 5 tactical marines.

Min Carnifex der flåede en landraider til bits and pieces i tur 3 skal også ha et klap på skulderen:)

Ligeledes skal det ene Hormagaunt squad også ha ros, for at at fjerne 4 assault terminators inden termies fik lov at slå igen. Det var hævn for at selv samme assault termies havde fjernet den anden gruppe Homagaunts på 1 runde, efter de væltede ud af deres LR.