Mads O's blog om Bryg, gonader og horn(musik)- en beastmen blog

Started by Mads O, 19 April, 2010, 12:57:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mads O

Så tænkte jeg omsider at det var på tide at jeg fik startet en blog herinde.

"Hvem fanden er Mads O", tænker du nu, kære læser. Navnet ringer en klokke, da jeg er intet mindre end en legende. Og det er hele sandheden(tm)...

Nå, men nu hvor vi har fået det på plads, så er her lidt kort om mig. Mit navn er som sagt Mads, og jeg lider af kronisk manglende evne til at fatte mig i korthed.
Derudover har jeg et indædt had til mennesker der gør figurspil til en større videnskab end det egentlig er. Og til folk der ikke gider bruge tid på at formulere sig ordentligt. Eller som udtaler ord forkert...

Jeg har i min karriere som figurspiller spillet et ordentligt væld af forskellige figurspil.
Det startede som for de fleste af os omkring 11-12 års alderen, hvor et par klassekammerater havde set nogle af "de store drenge" spille et spil der hed Warhammer, og havde fået lov til at være med til at trille lidt terninger. Nåh, men historien fortsætter fuldstændig som for alle andre unge knøse der har lavet en blog her på siden, så det vil jeg ikke belemre yderligere med. Det ender i alle fald med at jeg inden jeg ved af det står med 4 hære til Fantasy og et par stykker til 40k.
Jeg flyttede til Århus i 2004, og meldte mig straks ind i figurspilsforeningen FROB (faktisk var jeg medlem allerede før jeg havde været der første gang...).
I FROB spillede man næsten udelukkende 40k dengang, så det var det spil jeg primært spillede. Andre spil kom dog på tale en gang i mellem, med meget skiftende succes.
Men Warhammer Fantasy blev mere eller mindre lagt på hylden dengang, og kun taget frem nogle få gange, hvorefter det hastigt blev konkluderet at "det var da egentlig nogle møgregler til et lortespil". Og så blev det pakket væk igen lige så hurtigt som det kom frem.
Og så kom WARMACHINE. Dette spil gjorde med sit fokus på offensiv spillestil, tydelige og velskrevne regler og ikke mindst et blomstrende miljø af venlige spillere at jeg stort set med ét droppede alle andre spil og udelukkende har spillet Warmachine og dets hidsige fætter HORDES de sidste 5 år.

Men nu er der igen ved at komme lidt gang i Fantasy i FROB igen, og i den forbindelse har jeg startet mig en Beastmen hær.
Faktisk startede det med et par småspil i sommeren 2009, hvor jeg spillede lidt med Dark Elf hær jeg havde købt brugt for nogle år siden. Uden at kunne reglerne kunne jeg være ganske godt med mod folk der havde noget mere rutine end jeg selv. Men det gik lynhurtigt op for mig at den eneste grund til at jeg kunne dette var fordi de regler mine folk havde var tåbeligt meget bedre end dem min modstander havde. Så jeg besluttede mig for at starte en Beastmen (dengang Beasts of Chaos), da jeg altid har ment at beastmen var en voldsomt cool hær. Så sådan en måtte jeg da helt klart have. Jeg startede hæren i efteråret 2009, men kom aldrig rigtig i gang med at male på den. Så da der var udsigt til at Beastmen ville få en ny armybook her til Februar, så besluttede jeg mig for at få malet op så jeg i det mindste kunne stille 1250 points. 
For at få lejlighed til at spille med min hær(og ikke mindst for at lære reglerne) lavede jeg et par miniturneringer med 1250 points hære, komplet med malekrav, fravær af restriktioner og med noget så eksotisk som scenarieobjektiver. Til min store overraskelse gik dette faktisk ikke så skidt som jeg havde regnet med. Både hvad angår Fantasy som hyggespil og hvor godt jeg kunne være med uden at kunne reglerne særlig godt.
Men disse miniturneringer havde faktisk den ønskede effekt, nemlig at aktivitetsniveauet hvad angår Warhammer Fantasy i FROB er steget. Faktisk i en sådan grad at vi nu er nogle stykker der skal afsted til AfoD her til juli.

Jeg har egentlig altid ment at Warhammer Fantasy faktisk er et spil der er decideret uegnet til turneringsspil. Det er for mig bare et hyggespil, hvor man tager lidt let på regler der tilsyneladende er skrevet af dresserede aber, en spilmekanik der er kontraintuitiv og klodset og hvor man ikke spiller med sin modstander, men derimod IMOD vedkommende.
Og det synes jeg faktisk stadig at det er...

"Så hvorfor dælen laver du så en blog om et spil du faktisk ikke er voldsomt begejstret for?" spørger du så nu, kære læser.
Ja, se det er jo et godt spørgsmål.

Jo, sagen er jo den, at alle disse mangler til trods, så kan Warhammer Fantasy godt være et ganske hyggeligt spil, når man ikke tager det for seriøst. Så det er det vi har tænkt os at gøre (i hvert fald et par stykker af os).
Så denne blog kommer til at handle om løst og fast omkring forberedelserne til AfoD om lidt over 2 måneder. Maling, kamprapporter, overvejelser om hærbygning, brok om dårlige regler og så videre.
Så mere om det i næste post.

Og fordi at ingen gider at læse en blogpost uden billeder, så kommer her et billede af min Beastlord, der har æren af at anføre min hær:

Billedet er noget lort, men det gider jeg ikke gøre noget ved nu...

Nåh, flere tanker kommer omkring hærbygning og sådan kommer inden længe.

Mads O.

P.S.: alt hvad jeg skriver skal nok tages med et gran salt, da jeg har en tendens til at væve unødigt meget uden egentligt sigte med det jeg skriver. Dette har nogle ganske underholdende konsekvenser til tider, så det må vi bare tage med og i fællesskab more os over.
Sagligheden af indlæggene kan derfor variere ganske voldsomt...
Derudover, så er kommentarer, ris og ros, og bare generelle dumme bemærkninger altid velkomne.
Alt lige fra "nøøj, malede modeller!" til "luk røven din langhårede hippie, du aner jo ikke hvad du snakker om" er helt fint. Spydige kommentarer vil dog blive besvaret i lige så spydig stil ;).

IRL: Mads Ole Gaardsted, medlem af FROB.
Tjek min Beastmen blog lige her: klik på mig!

Mads O

Nåh, her et par tanker omkring min hær til AfoD.

Min indstilling er lidt den, at jeg slet ikke er stærk nok i reglerne til på nogen måde at konkurrere om at være med i kampen om de 10 første pladser. Så hvis jeg stiller en powernas hær, så kan jeg muligvis blive nummer 11 eller 12. Så langt tror jeg godt mine evner som general kan række.
Hvis jeg derimod bare stiller noget jeg synes ser sjovt ud, så bliver jeg nok nummer 21.
Og forskellen på at være nummer 12 og 21 er ikke så voldsomt stor. Men lur mig om ikke det er mere underholdende at spille når der ikke er noget på spil, og vi bare gamer for sjovs skyld, og ikke for at have muligheden for at folk klapper af at man har været bedst til at slå terninger?
Hvem er desuden interesseret i en gemen pøbels applaus? ;)

Dermed ikke sagt at jeg bare lægger mig ned og overgiver mig. Et spil hvor den ene part bare lægger sig på gulvet med spredte ben og beder om at blive sparket i koglerne er i mine øjne lige så usjovt et spil som noget kan være. Så jeg skylder da i det mindste min modstander at prøve at give lidt modstand.

Så jeg har kigget lidt rundt på hvad folk spiller med nutildags, og konstateret at det mere eller mindre kun er Skaven der stiller med regimenter med mere end 15 modeller. Standarden er vidst, at det gælder om at have så mange enheder som muligt, og at det ikke skal være verdens undergang at miste nogle af disse. En skam, men hvis det er sådan vi spiller, så er det jo sådan vi spiller.
Jeg er derudover nået frem til at Beastmen da så absolut ikke er en hær der ændrer på denne tendens. Jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg skal med blokke af så rædderligt elendigt infanteri. Så jeg har lavet en hær der har mange små enheder, der hver især ikke kan tæve noget som helst. Men med lidt fiksfakseri, så kan den muligvis vinde en kamp hist og pist.

Så, alt dette sagt, så er det min plan at stille noget lignende følgende:
Beastlord med noget tingeltangel der gør at han ikke dør så nemt og at han kan slås bare nogenlunde ordentligt ~250 points
2 shamaner      300
Slugtongue (fordi han er nasty og fordi han er tilladt).    190
10 ungors med spyd og banner+musikant   70   
10 Ungors med full command      65
10 gors, full command      100
16 gors, full command      150
2 enheder à Warhounds        60
2 enheder à 9 Ungor Raiders      100
2 Tuskgor Chariots         160
9 Harpies            100   
6 Centigors            160
4 Minotaurer med Great Weapons   300
Giant               225   
1 Chaos Spawn         55

Det giver cirka 2250 points.

Restriktionerne gør at jeg ikke må have mere end 8 power dice, derfor de 3 level 2 shamaner.
Jeg må heller ikke have mere end 2 ens core choices, derfor 2 af hver af dem. Dette gør så sjovt nok også at jeg kan få lov til at lave ambush med 3 enheder. Ambush er ikke synderligt godt, men har bestemt sin anvendelse mod nogle hære. Og så er det vældig beastman-agtigt at gøre. 
Til AfoD er der som sagt ganske strenge restriktioner. Man har dog mulighed for at bryde nogle af punkterne et antal gange, alt efter hvilken hær man stiller. Så jeg har lov til at bryde 2 punkter.
Disse 2 "points" har jeg valgt at bruge på at tage en special character, Slugtongue og en Giant.
Slugtongue er som sådan bare en level 2 shaman uden magiske ting. Men har en plat regel der gør at han har mulighed for at gøre lidt skade på modstanderens enheder før slaget starter. Så hvis tendensen lige nu er at man stiller mange små enheder, så synes jeg da at han kunne være fin at tage med. Og så har jeg som nærkampshær temmelig svært ved at fange enheder der ikke vil fanges. Så hvis jeg lige kunne give dem lidt skade før spillet, så kunne det jo være helt fint.
Slugtongue er så nasset, så det er kun til turneringsspil at jeg vil stille ham.

Ellers er resten af hæren bare tiltænkt at rende rundt og være glaskanoner. Jeg har ikke vældig meget der kan slå hårdt, men det jeg har gør det til gengæld godt. Tage imod skade kan de dog ikke. Men sådan er det så bare.
Min Giant er sådan set kun med fordi jeg har figuren. Han er ikke voldsomt effektiv, men fin er han, så han skal med.
Det samme med den enlige Spawn.

Nåh, men her er et billede af min kæmpe. Han er en satans kleppert, og helt fantastisk dygtig til at falde når han har chancen. I spillet, vel at mærke. Modellen har et yderst fornuftigt lavt placeret tyngdepunkt...

Og så et bagfra, så man kan se hans kødfulde ryg:

Nåh, men der findes ikke nogen model til den special character jeg skal have med. Så jeg har været lidt i gemmerne og hakket og savet på nogle modeller. Slugtongue er beskrevet som en radmager, udsultet og syg lille krøbling, med et afpillet ansigt og øjenhuler uden indhold.
Han spreder død og ødelæggelse ved at fordærve alt han kommer i nærheden af.
Så her er min fortolkning af dette:

Modellen har ikke noget tøj på, nej. Men hvorfor skulle han da også have det? Og, ja, han har heller ikke klove. Men det kan de jo ikke alle have... Hans stav er en smule simpel, det må jeg lade.
Jeg synes modellen er fin til det han skal repræsentere. Og jeg regner med at mine modstandere ser sig så sur på ham at han alligevel dør i tur 1. Så han er kun med for sin "Curse of the Famine Fiend". Så hvis en af mine shamaner skal udsættes for overdreven ild, så lad det da bare være ham. Mine andre shamaner har i det mindste magisk udstyr de kan bruge senere. Det har Slugtongue ikke.

Nåh, nu har jeg ikke lige mere at sige. Men det kommer nok, hvis jeg kender mig selv ret.

Over and out.

Mads O.

Ryback

Quote from: Mads O on 19 April, 2010, 13:13:13
Hvem er desuden interesseret i en gemen pøbels applaus?
De holder for øjeblikket til inde på Slotsholmen.

So far fed blog. Bliv endelig ved.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Asger

Glæder mig til at se hvad du finder på :)

Fed slugtounge!

Asger

Mads O

Takker mange gange for de pæne ord.

Jeg er også selv vældig tilfreds med Slugtongue. Der er også gået et par figurer tabt i forsøget på at lave en model der bar en ødelagt og trevlet kutte, og samtidig havde et afpillet kranie som ansigt.
Så denne løsning går ganske simpelt ud på at tage et hoved fra en Gor og file alt hvad der ligner muskler af, og så sætte det på en afpillet krop, og give denne en stav i hånden. Dette krydres med en krage fundet i bitsboksen. og vupti, så har man en special character!

Jeg har også fået bestilt mig nogle minotaurer. Jeg er mildest talt ikke særlig glad for de nye GW har lavet, så jeg har bestilt 4 styk fra Scibor Miniatures. Link til dem HER.
De er langt federe (og dyrere) end dem GW har præsteret.
Jeg havde dog ikke lige set ordentlig efter, og det viser sig at de er kolonormt store. 90mm til toppen er de. Men minotaurer er nogle hårde bananer, så det gør ikke noget at de er lidt gigantiske.

Mads O.

Mads O

Jeg skal spille mod Tommys lizardmen i aften, så om alt går vel, så kommer der et billede eller to af løjerne, hvis jeg for en gangs skyld husker at tage billeder undervejs.
Jeg skal dog stille med et par stand-ins, så vildt meget øjeguf kan jeg ikke garantere.

Butler

Quote from: Mads O on 19 April, 2010, 16:01:08
Jeg havde dog ikke lige set ordentlig efter, og det viser sig at de er kolonormt store. 90mm til toppen er de. Men minotaurer er nogle hårde bananer, så det gør ikke noget at de er lidt gigantiske.

Når man tænker på at de med de nye regler både har fået højere styrke samt impact hits hvorimod andre big guys enten har beholdt deres middelmådige stats eller ligefrem blevet dårligere (så som kroxigors), så gør det vist ikke noget figurerne er større end de andre big guys. :)

Og angående resten af blogen så ser det spændende ud. Jeg glæder mig til at se hvor det bærer hen ad.

Butler

Stolt medlem (læs: prygelknabe) af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"

Min PF Traders tråd kan ses her.

Mads O

Så fik jeg spillet mit andet spil over 1250 points nogensinde!
Jeg glemte ganske som forventet at tage billeder af det hele. Kameraet var ellers "lock and loaded" og lå ved siden af spillebordet, lige klar til at blive brugt. Men det var først da vi havde pakket figurerne væk igen at jeg huskede at jeg skulle have taget billeder.

Så her kommer en udlægning af slaget, ganske uden billeder. Jeg skal derfor fatte mig i relativ korthed.

Tommy stillede med noget lignende følgende:
Saurus Lord med et ondt sværd, der sad på en Carnosaur
Saurus Hero på en Cold One
Skink Priest lvl 2 på en Stegadon (Engine of the Gods?)
2 * 13 Skinks med pusterør
2 * 18 Saurus med spyd
4 Terradons
3 Kroxigors

Nogle voldsomme nærkampsbanditter, syntes jeg det så ud til.
Scenariet var scenariet der skal spilles til AfoDTommy bliver attacker og stiller halvdelen af sin hær op.
Jeg stiller derefter hele min hær, og Tommy deployer alt hvad han har af skyde/tryllefolk så det bedst muligt kan skyde mig ned.
Før spillet sørger Slugtongue for at Tommys hær er godt udsultet. Alle enheder i hæren er påvirket, men det samlede tab løber op i 4 saurusser og et enkelt wound på en kroxigor. Ikke voldsomt, men Slugtongue er jo lidt tilfældig af natur.

Jeg får første tur, og råber i ægte beastman-stil AMBUSH!!! så højt mine stakkels lunger kan magte. Resultatet er at der dukker en enhed ungors op på hver flanke, mens mine gors stadig er ved stille sig i position.
Ellers rykker jeg lidt rundt, skyder lidt magi der ikke har nogen effekt og i skydefasen skyder mine ungors en enkelt skink.

Tommys tur 1 nøler han lidt fremad med det meste. Magifasen er ret begivenhedsløs og i skydefasen skyder skinks alt hvad de kan, begge enheder efter hver deres enhed Warhounds. Resultatet er det samme begge steder: 2 hunde dør, og de 3 sidste hunde løber skrigende væk.

Min tur 2 kan jeg øjne et charge med alt i min hær der kan slås. Så de charger derudaf. Set i bakspejlet skulle de chargede enheder nok have flygtet, men jeg tror ikke at Tommy vidste hvor hårdt Minotaurer og Centigors faktisk slår.
I alle fald charger min Centigors en enhed  Saurusser, mine minotaurer en anden, min Giant de 3 kroxigors og mine harpies flyver for fuld fart ind i en enhed skinks(der stod så tæt på at de med sikkerhed ville være blevet løbet ned hvis de var flygtet. Mine Gors nægter endnu en gang at komme ind fra siden, og jeg får den fikse idé at stille Slugtongue ind foran Stegadonen, da jeg havde rullet Drain Life, og åbenbart tænkte at det var en skidegod idé at smide ham væk på den måde...
Magicphase er ganske begivenhedsrig. Min ene shaman kyler et Hunting Spear efter stegadonen, der prompte må aflevere 3 wounds ved kasse 3. Resten af det jeg laver bliver dispellet, inklusiv Drain Life fra Slugtongue.
I shooting Phase tager min ene enhed Ungor Raiders lige chancen, og skyder endnu et wound af Stegadonen (ungor Raiders er snipers i forklædning, intet mindre).
Combat forløber således at først slår min kæmpe ud efter en Kroxigor med sin kølle. Øglen undviger, og de tre øgler giver kæmpen 2 wounds. Han holder dog balancen og bliver stædig stående.
Minotaurerne flår i vildskab hele 9 saurusser fra hinanden. de resterende Saurusser bliver pænt overraskede over dette og stikker halen mellem benene.
Centigors har voldsomme tømmermænd, og dræber med deres 13 angreb ligeledes 9 saurusser, der prompte stikker 2 kentaurer ned. Det er dog alligevel for meget for øglerne, der løber væk, og centigors laver Overrun ned i 4 terradoner der troede de var i sikkerhed. De kommer også lige akkurat langt nok til at den enhed Cold Ones der stod og ventede på dem ikke længere kan se dem.
Harpies river 11 Skinks fra hinanden, vinder kampen stort og flyver om bag øglernes linier, klar til at rive et eller andet i stykker næste tur.

Der røg godt nok nogle modeller i denne fase, det må siges. Pludselig ser det hele ganske ladsiggørligt ud.

I Tommys tur 2 charger Stegadonen Slugtongue, der prompte løber væk, så det store bæst nu står lige foran min Beastlords Gor-enhed.
Sauruslorden charger på sin Carnosaur mine Minotaurer, der i deres blodrud kun fik pursued en enkelt tomme da saurus warriors løb væk fra dem.
Magic phase er træls, da Engine of the Gods står godt og med sin "du tager skade og du kan ikke gøre noget ved det!"-ting dræber den 4 Ungor Raiders, 5 Ungors, 4 Gors, giver 2 wounds til en chariot og dræber min ene shaman. Trælst, men det var der så ikke noget at gøre ved...
I shooting dræber 12 skinks en spawn uden de store problemer. Close combat, Saurus Lord mod Minoer. Carnosauren bider hårdt efter minoerne, og giver dem 3 wounds. Sauruslorden langer ud med sine 5 styrke 6 angreb, og formår at give yderligere 2. Dette er dog ikke tilstrækkeligt til at fjerne mere end en enkelt mino, og champion og en anden mino slår derefter uden de store kvaler Carnosauren i gulvet (9 styrke 7 angreb har den kedelige effekt). Sauruslorden har derved tabt kampen, og er outnumbered af farlige minotaurer. Han stikker derfor halen mellem benene. Minoerne er endnu en gang mere optaget af at æde end af at følge efter og traske 2 tommer fremad.
Min Giants kølle finder denne gang sit mål, og en kroxigor tager pænt 9 wounds. Han eksploderer i en kaskade af kød og knogler, hvilket kæmpen uden tvivl finder makabert morsomt.
Centigors laver takket være deres overrun 7 wounds på terradons der siger tak for denne gang. Endnu en gang giver centigors pursuit move dem mulighed for at komme udenfor LoS af Cold Ones.

Min tur 3:
Jeg tager en masse Terrortests fra Stegadonen der står midt i min hær. Min Beastlord viser sig dog som en ægte general, og de klarer alle deres tests. Og så bliver der kaldt til angreb. Beastlord og en Tuskgor chariot finder mod til at charge stegadonen, ligesom minotaurerne takket være deres Frenzy sætter efter de Saurusser der overlevede det første stormløb.
Mine gors dukker endelig op på den ene flanke, hvor de 2 enheder Warhounds begge formår at rallie. Magi og skydning sker der ikke rigtig noget nævneværdigt.
De 3 resterende Minoer hakker med deres tilsammen 16 angreb uden de store kvaler de 8 Saurusser ned, og æder hvad der er tilbage af dem.
Min Beastlord hakker med sin store økse hovedet af Stegadonen. Min Giant slår med sin kølle endnu en kroxigor i gulvet.
Tommy rækker mig hånden, da han ikke har så meget tilbage at det giver mening at fortsætte spillet.

Tanker følger ganske snarligt...

Mads O

Nåh, efter en kop kaffe kommer her et par tilfældige tanker.
Dette spil gik voldsomt stærkt. Sådan som jeg fremstiller det her virker det meget mere massakreagtigt end det egentlig føltes.
Spillet blev afgjort ganske kraftigt af at jeg fik lov til at charge med det i min hær der slår hårdt. Vi spillede selvfølgelig et scenarier hvor man kun starter 20" fra hinanden. Men dette var tilstrækkeligt til at alt hvad jeg havde der gerne ville charge kunne gøre dette i min tur 2.
Jeg var ikke selv helt klar over hvor tåbeligt hårdt henholdsvis 4 minoer med tohåndsvåben og 6 Centigors med en champion egentlig slår. Men efter at have kørt tallene hurtigt igennem, så kan jeg godt se at jeg på gennemsnitlige rul faktisk vandt de kampe med henholdvist 4 og 7 i min favør. Det må jo siges at være ganske voldsomt.
Og jeg tror meget af sejren yderligere kan tilskrives at Tommy lige så lidt som jeg var klar over hvor hårdt disse enheder egentlig slår, og derfor ikke allokerede nok ressourcer til at fjerne dem. For så hårdt som minoer slår, så har de altså kun 3 wounds, toughness 4 og et 6+ save. Ikke voldsomt hårdført, når man koster 63 points per model.
Når man så smider en championoveni, og giver denne en Stone of Spite, så taler vi en enhed med 12 wounds, T4 og 6+ save til 297 points.
Centigors lider lidt mindre af dette, da de faktisk har et nogenlunde hæderligt 4+ save, og kun koster 164 points for enheden.

Men alt i alt, så er jeg voldsomt imponeret over bæsterne indtil videre.
Jeg har ikke værktøjerne til på nogen måde at håndtere drager og deslige, så det glæder jeg mig da til at få æren af at møde.
Jeg tænker også at jeg kan rende ind i problemer mod dæmoner og udøde, da jeg i mine spil indtil videre har haft kæmpe problemer med at få mine folk til overhovedet at charge disse. Det er skidefrustrerende når ens Tuskgor Chariot nægter at køre 3 Dryads over fordi de er lavet af blade, og det kan de ikke lide...

Nåh, men jeg arbejder lidt videre med de kære små bæster. I morgen kan jeg fremvise en malet enhed Gors (altså, de er malet og det hele, og har været det længe. Billederne af dem kommer bare først i morgen).

PeterK

Hej Mads

Fed blog - glæder mig til at se dine bestialske horder til AFoD. Er også tigtig glad for at se hvad du har fået ud af restriktions-systemet. En special character og et large target for pointene. Ser spændende ud og beastmen har jo flere sjove SC at vælge imellem.

Til din hær skulle du måske overveje en Ghorgon i stedet for Giant. Den slår både hårdere og lever længere (og din Giant figur kunne sagtens gå som Ghorgon også).

Mads O

Ja, jeg kan sagtens se hvad du mener med at tage en Ghorgon i stedet. Lige siden den nye bog udkom har jeg undret mig vældigt over hvorfor man nogensinde skulle tage en giant fremfor en voldspsykopat der udover at kunne holde ting i nærkamp(som er nogenlunde det eneste man kan regne med at en Giant formår) rent faktisk kan slås.

Men nu er der flere der har sagt at min Giant godt kunne gå for at være en Ghorgon. Jeg er selv lidt på vippen, da en Ghorgon jo er beskrevet som en mutant med 4 arme. Min Giant derimod ligner jo en typisk Giant, komplet med stor kølle.
Så jeg må lige i tænkeboks omkring om jeg vil stille ham som Ghorgon. For konvertere på ham, det bliver der ikke tale om.

Mads O

Nåh, jeg lovede at jeg lige ville smide et billede af nogle Gors up.
Så her er de, den enhed der kommer væltende ind fra siden, typisk 2 ture for sent, når det hele er overstået:

De er ret simpelt malet. Men da det var min oprindelige plan at have omkring 70 gors (2 blokke på 25 og to ambush enheder på 10), så måtte jeg finde en måde at male dem på, som ikke var alt for tidskrævende. Devlan Mud er din ven...

Derudover kan man ane, og det kan man også på de øvrige billeder, at min vindueskarm trænger til at blive gjort rent...
Men nu har jeg taget billeder af det meste af hæren, så en beskidt vindueskarm vil være et gennemgående tema...

Mads O.

Overhamsteren

God læsning!

Håber øglerne snart får lidt revanche. :)
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

TombSimon

Det banner ser dog en anelse kedeligt ud - jeg ved godt at det skal males hurtigt, men det kunne dog godt trænge til lidt opmærksomhed på en eller anden måde ;)

- "Nederlag er blot en illusion"

Tjek min Warhammer Fantasy-blog "Fol'Ganmma's Bunch of Unholy Tzeentch Fire" her:

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=32206.msg363872#new

Og billederne:

www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=34449.msg388424#new

Mads O

Ja, banneret er lidt kedeligt, det er nok rigtigt. Men det ser jo også noget mere kedeligt ud på så klods hold. I spillebordsafstand ser det faktisk effektivt nok ud. Der er lige antydningen af et highlight, og mere behøves ikke. Jeg skal dog lige have givet toppen af banneret en vask og et highlight, kan jeg se. Så, om end man kunne gøre en del ved det, så har det ikke lige førsteprioritet lige nu.
Måske senere, når alt andet er malet færdigt, så ser jeg på det.

Mads O.

Mads O

Nåh. I dag fik jeg spillet endnu 2 spil med de kære bæster.
Jeg vil ikke komme med en længere kamprapport, da jeg endnu engang glemte at tage billeder.

Første spil var endnu en gang mod Tommys Lizardmen.
Spillet gik katastofalt galt for Tommy. Alting flygtede når det havde chancen, og min hær pløjede igennem hans og sendte øgler flygtende i alle retninger. Intet virkede for Tommy, og alt virkede for mig. Alt kunne klare fear/terror/panic, og slog lige nøjagtigt nok til at slå det ihjel der var brug for.
En massakre til Beastmen.

Andet spil var mod Bjarkes Warriors of Chaos, komplet med 10 power dice og flyvende magere.
Her startede spillet med at Bjarkes level 2 sorceror på en Disc måtte lade livet til Slugtongues udsultning. Da gutten var på et flying mount var der ikke så meget Bjarke kunne gøre for at skjule ham, så der var ikke andet at gøre end at håbe på at han ikke døde. Det gjorde han jo så desværre. Det samme gjorde en Dragon Ogre og 4 Marauder Horsemen, men det var så også det.
Med sig tog denne sorceror også Bjarkes 2 dispel scrolls, så i min første magic phase kaster jeg Steed of Shadows med min shaman på min Beastlord. Han miscaster selvfølgelig og Bjarke får lov at kaste en eller anden spell, som den kære shaman så prompte selv må dispelle. Begge mine shamaner havde dog rullet Steed, så det lykkes den anden at få den igennem, og min Lord charger en Chaos Chariot, som han uden problemer hakker i stykker.
Spillet blev mere eller mindre afgjort da et Warshrine flygtede og stillede sig i vejen for 3 Dragon Ogres der ellers havde mulighed for at lave et perfekt charge igennem bæsterne. Hvis warshrinet kunne rallie, så ville Dragon Ogres stå og kigge ind i siden på shrinet, flygtede det videre, så var der udsigt til en del kvæstede bæster. Og en 8'er på en ld-test senere står alting som det ikke skal. Jeg har derefter mulighed for at rydde op i alting, og de to-tre sidste ture går ud på at jeg får spells i bærret af en level 4 Daemon Prince som jeg ikke kan fange. Et desperat forsøg fra min Lord der bliver kastet ind i dæmonprinsen med et Steed af Shadows resulterer i at den kære Beastlord gør 0 wounds og selv lader livet fordi han er en klaphat. Tak for lort, siger jeg bare ;).
Det ender i en Solid Victory til Beastmen, da Bjarke til slut kun har en level 2 og sin Prins, mens jeg har 4 quarters (700 VP) og cirka 900 points tilbage på bordet.

Alt i alt, så kører det derudaf for de kære bæster. Ikke mindst hjulpet af nogle lidt heldige terningerul, dog. Men det jeg har sat sammen fungerer nogenlunde som det skal, selv om den samlede tid jeg har brugt på at "bearde armylist" er til at overse. Men når nu det faktisk fungerer, så gider jeg ikke ændre så meget på det.

I de to spil prøvede jeg dog som eksperiment at stille min Giant som en Ghorgon. Og NØJ, hvor er det bare meget bedre! Han er jo en voldspsykopat af dimensioner! Men jeg har nu stadig ganske mange kvaler ved at lade ham være en Ghorgon, da en Ghorgon jo ganske tydeligt er beskrevet som en "mangearmet monstrositet med kohoved". Og det har min Giant jo trods alt ikke. Han har bar overkrop, et bøvet ansigtsudtryk og en stor trækølle. Alle typiske træk man vil kunne finde hos... EN GIANT! Og så er der bare et eller andet hyggeligt ved at slå hvad den kære gigant mon nu kan finde på. Det er som regel ret stupidt, men om ikke andet underholdende. Men en Ghorgon kan slås, og nægter bare at dø...
Han kom ind i siden på en enhed Chaos Warriors, og det eneste de kære krigere kunne gøre var langsomt at vente på at de ikke længere var nok til at outnumber ham, så de kunne komme til at løbe væk...
Jeg overvejer lige lidt videre, tror jeg...

Nåh, men jeg har heller ikke fået smidt et billede ind i dag. For ingen gider læse en blog uden billeder. Så her kommer et af min Spawn:

Modellen er en Netherhound fra Avatars of War. Han passer fremragende ind i Beastmen hær, hvor han nok også senere kan komme til at agere Razorgor, hvis jeg får lyst til at stille sådan en.

Det var alt for denne gang. Mere kommer sikkert til senere, når jeg er lidt mindre træt i hovedet, og kan komme på et eller andet klogt at tilføje...

PingPong

Hejsa.
Ville lige give en thumbs up herfra.
Det er fedt at høre om dine kamperfaringer, og overvejelser omkring din hær.

Og ja, den der spawn.. Damn den er nice.  ;D

Keep it up.
Quote from: p.hansen81 on 26 June, 2010, 21:55:47
og at kalde det her et nyt codex er som at køre min bil ind i et træ og sige nu er det en ny bil...

mr.schnakenburg

halløj, det er ren underholdning at følge din blog, fine modeller og en fin/sjov beskrivelse af dine kampe og overvejelser  ;D

mere af det tak!
Proud member of Loftet Production

verden er i øjeblikket styret af økonomi, alt andet er sekundært

Mads O

Takker endnu en gang for de fine ord. Jeg skal nok hælde lidt på når jeg får spillet lidt mere. Jeg ser med glæde frem til at få spillet mod nogle hære der enten har længere charge range end jeg har, eller hvor min ret lave Ld virkelig kommer tilsyne. Det skal nok blive herligt kaotisk når de kære bæster farer afsed i alle retninger.

Derudover, så er det blevet en ny dag, og der hører sig derfor et billede af en enhed og en beskidt vindueskarm. Dagens motiv er en enhed Ungors med spyd (!), komplet med en pind med et kranie og baser der har en forkert størrelse:

Det er nogle iltre sataner, og faktisk nogle fine modeller, selv om de efterhånden har nogle år på bagen.

PingPong

uha uha, forkert størrelse base.. Fyyyyyh  ;)

Faktisk synes jeg lidt det er en ulempe at have dem på store baser... Men det skal det jo ikke handle om her.

Apropos baser så kan jeg ret godt lide dem måde ud maler dine på. Ser"simpelt" ud, men virker kanon godt.
Quote from: p.hansen81 on 26 June, 2010, 21:55:47
og at kalde det her et nyt codex er som at køre min bil ind i et træ og sige nu er det en ny bil...

Mads O

Ja, det er bestemt ikke en fordel med de for store baser. Men jeg har ikke lige 20 styk 20mm baser til at ligge og flyde, så udskiftiningen af baserne må vente et stykke tid.

Her er dagens billede. Motivet er i dag den ene af mine 2 stridsvogne. Den anden er stort set identisk, så med lidt god fantasi, så kan man nok forestille sig hvordan den ser ud også...
Der er lige et par småting jeg skal have rettet hist og her, men kort og godt er disse også bare gjort færdigt hurtigst muligt, da jeg mildest talt ikke synes de er særlig spændende at male.

Og så er jeg vidst også snart ved at løbe tør for ting at fremvise, da min hær jo mestendels består af gentagelser af alle Core entries i min armybook.
Men jeg har netop modtaget en pakke fra England med 5 Centigors, og i går fik jeg anskaffet Ghorros Warhoof, der kommer til at agere champion for enheden. Så dem glæder jeg mig da til at få samlet og hældt lidt maling på. For det er godt nok en dygtig enhed.

Mads O.

koergod

Hej mads, fed projekt. De lyder spændene de der dyr. Det er en rigtig fed slugtounge!

Mvh. Alex Jørgensen
Well hello Mister Fancypants. Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things, right now: Jack and shit... and Jack left town.

Alliancen står stærkt

Waywatcher

Enig med Alex! Rigtig god læsning og flotte figurer.

Jeg håber din sejrsrække fortsætter - især til AFOD - det skulle ikke undre mig hvis du hiver en top-ti placering med hjem til Århus. ;)

- Rasmus
Rasmus Jensen

Mads O

Endnu en gang tak for de fine ord.
Om det kan blive en placering i den bedste halvdel har jeg nu mine tvivl om. Det er jeg slet ikke rutineret nok til, eller stiller i stærk nok opstilling til. Eller går nok op i det, for den sags skyld...
Men at Århus får en top 10 placering med hjem, det er jeg nu temmelig overbevist om, om ikke andet.

Sejrsrækken tror jeg ikke kan fortsætte sådan her ret meget længere. De hære jeg har spillet mod har været hære som min hær har stået ganske godt til, med nogle dyre enheder mine bøller kunne sætte tænderne i, og hvor jeg har haft fordelen af mobilitet og antal. En hordehær eller hære med enheder der er unbreakable og/eller har fear/terror kan lave ubehagelige ting ved mine stakkels beastmen, der ikke bryder sig om at modstanderen slår tilbage på dem. Eller, endnu værre, begynder at skyde på dem...
Og i takt med at de modstandere jeg her har spillet mod får mere erfaring, og får helt styr på hvordan deres hær skal spilles, så tror jeg også at det bliver mere op ad bakke.
Men det er jo også alt sammen ganske godt, og meningen med at begynde at "træne" flere måneder før turneringen.

Jeg har ikke rigtig fået malet noget de seneste par dage, da jeg har ventet på i det hele taget at få nogle figurer at male på. Men som tidligere skrevet, så har jeg fået 5 Centigors. Så dem vil jeg sætte mig og samle her en gang i løbet af eftermiddagen.

Så skal jeg bare lige finde ud af hvad de skal have af commandgroup. Jeg tror bare det bliver banner og champion. Musikanten ligner lort, for figuren har ikke noget spyd. Så jeg tror han "bliver sprunget over" og erstattet med en gut med et spyd. Så ser enheden som helhed også farligere ud...

Der bliver ikke noget billede idag, da det bare vil være en gentagelse af det jeg tidligere har fremvist. Jeg får lige knipset et billede af en shaman inden længe, så kan den ventende hobe savle lidt over det. Eller, om ikke andet, lige givet et anerkendende nik og hastigt klikke videre til noget mere interessant ;).

Mads O.

Mads O

Så fik jeg endnu en gang luftet de kære beastmen!

Modstanderen var denne gang bæsternes ærkefjende Wood Elves, kommanderet af Rasmus.

Jeg har lavet lidt om i min hær, så den nu ser således ud:
Beastlord, Ramhorn Helm, Gnarled Hide, Stonecrusher Mace, Heavy Armour, Shield  249
Shaman, level 2, Dispel Scroll, Hagtree Fetish, add.hw 157
Shaman, level 2, Dispel Scroll, add.hw 137
Slugtongue      190
10 Gors, full command      105
16 Gors, Full Commands     153
10 Ungors, Full Command       65
10 Ungors, Banner, musician   69
2*9 Ungor Raiders               108
2* Tuskgor Chariot              160
2* 5 Warhounds                     60
4 Minotaurs, Great Weapons 252
6 Centigors, Champ, Banner, Throwing Axes  190
6 Harpies  66
Giant    225
Spawn  55
I alt 2249 points

Rasmus stillede noget der ligner følgende
Wizard Lord med en pind der gav re-rolls på dispel rul
Wizard level 2 med pind der gjorde Treesinging bedre
2 Alter Kindred, 1 med Hail of Doom, den anden med hjelm og 3+ save
2 gange 12 Gladeguard
2 gange 5 Glade Riders
2 gange 9 Dryads
6 Wild Riders med Warbanner
9 War Dancers
Great Eagle
Treeman

Vi spillede scenariet fra AFoD. Jeg blev attacker, og huskede scenariet forkert, så jeg valgte bordside og stillede halvdelen af min hær op. Jeg stillede mine små enheder op, og beholdt "powerenhederne", heriblandt Slugtongue, til jeg kunne se hvor Rasmus gjorde af al sin skydning.
Rasmus valgte at deploye meget af sin hær i de yderste hjørner af deployment zone, da han vidste jeg havde Slugtongue med(btw, ved modstanderen normalt det før han kommer på bordet?).

Herefter stillede jeg op så godt jeg nu kunne matche det resterende af min hær. Jeg tænkte allerede nu at jeg aldrig ville få fat i hverken fast cavalry eller flyvere/alter kindreds, så jeg stillede op i min vanlige "mur" af fodfolk med mobile shamaner bag linierne.

Deployment var overstået, og Slugtongue fik lov til at lave sine ubehagelige tricks. Flere af elverenhederne var udenfor de 36", men det blev til 8 Dryads og 3 Wardancers. Dette viser endnu en gang at Slugtongue fungerer mere på det pyskologiske plan end han gør på spillebordet (ikke at jeg skal klage over det jeg fik ud af det...). Alle mine modstandere indtil videre har åndet lettet op med et "puuuh, det kunne jo have været meget værre....".
Også en tak skal gå til PeterK for at lave et scenarie hvor det er endnu sværere at stille sig mere end 36" fra Slugtongue hvis han stiller sig helt fremme på midten. :) Der er ikke meget plads at gøre med dér...

Nåh, men deployment og så videre er overstået, så vi slår om hvem der starter. Jeg får æren af at lægge ud.

Hvordan det tager sig ud kommer snarligt(-ish), når jeg har fået skriblet det ned på en nogenlunde forståelig måde...
Men her en lille spoiler: Centigors skal da have kasteøkser! Det fungerer lige som det skal! :) Og Steed of Shadows er en spell man vinder spil på.