News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Terrain Randoms

Started by mikkelS, 26 May, 2010, 01:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

mikkelS

Velkommen til min blog om terrænprojekter!

På de følgende sider kan du følge mine forskellige halv- og helfærdige terrænprojekter primært til Warhammer 40.000 og Warmachine / Hordes. Der er ofte flere bolde i luften - mere end jeg selv kan overskue - så derfor har jeg lavet en liste med links over de forskellige projekter, du kan finde her i bloggen. Jeg vil løbende forsøge at opdatere den, når der kommer nye ting igennem systemet.

Tak fordi du kiggede forbi, og håber at du har lyst til at vende tilbage...

/Mikkel

Ventilator-station

Another garage

City fight rubble

Imperial Eagle paving

Ruined Cathedral revisited

Industrial city fight terrain

City Fight Spilleplade

Klipper i XPS-skum (blue-foam)

City Scape Tiles

Eldar terrain

Warmachine House

Scenic bases tutorial

Modular Hill

Pipeline

Comm link  & bunker

Trenches

Bunkers

Bunkers

Ruined Cathedral

com link

Grand Canyon trees tutorial

Grand Canyon klipper

Hjemmelavet hot wire cutter

Basics - værktøj, materialer og forhandlere

NB: Jeg har slettet den gamle intro til bloggen, så nogle af kommentarerne her på første side, passer ikke helt mere.

warpeye

Syntes det et super fedt resultat du kommet frem til, mega fedt billede med en meget skummel/ mystisk Atmosfære som netop omhandler Eldar. glæder mig bestemt til at se mere, og kunne særlig godt tænke mig at se nogle WIP billedere af dit terrain.

men rigtigt fornuftigt arbejde.

Warpeye.
Paw Rasmussen

40K Ork, Pre heresy EC,Chaos DG
WHF Skaven.

Quote from: Frede on 16 March, 2011, 13:01:58
Men ja træk og hiv i den mens den er våd.

- F -

Ryback

De klipper er superfede.
Er korken noget du har købt, og i givet fald hvor?

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

mikkelS

Basics - værktøj, materialer og forhandlere

Jeg har efterhånden opbygget en omfattende "bitz box", med klunsede og købte materialer, så inden jeg kommer til det sjove, tænkte jeg lige at gennemgå de forskellige materialer og det værktøj jeg bruger, samt hvor jeg har fået fat i det. Det gælder om at gøre det så billigt som muligt, da der også skal være penge til overs til have en hær kørende ved siden af.

Det hele starter på tegnebrættet. Hav som minimum en vinkelmåler, og gerne også en metallineal til at skære efter. Tutein og Koch har et stort udvalg til professionelt brug.

Elværktøj til det grove arbejde som at skære mdf-baser ud, og slibe en vinklede kanter til at lave en glidende overgang til spillebordet. Husk briller og støvmaske og læs brugsanvisningen, så du ikke kommer galt afsted.

mdf er klart det bedste til baser, da det ikke buer ved limning og kan holde til de uundgåelige stød der kommer under transport. Jeg forsøger at passe lige så godt på mit terræn, som jeg passer på mine figurer, men det synes at være en kamp op ad bakke. Små plader kan fås billigt i model og hobby, og ellers er det afsted til byggemarkedet. Skumpap har den rette tykkelse til bygningsmure og er nemt at skære. Fås i Tutein og Koch i alt fra A4 til A0 størrelser fra 3mm til 10mm. XPS skum(ret mig hvis jeg tager fejl af navnet?) er lig flammingo, men uden den kornede struktur. Bruges til klipper og lign. og sviner ikke nær så meget. Store plader fås billigt i Østerbro trælast og tømmerhandel og Tutein og Koch har små klodser der sælges til en pris højere end guld.

Lidt forskelligt håndværktøj. Hobbykniven bruger jeg helt kørt ud til at skære i flammingo. Med et nyt blad kan man få ret fine snit uden for meget svineri.

Lidt forskelligt lim. Brug limpistolen til at lime ting til mdf-baser. Den tråder en smule, men tørrer hurtigt. Tapetklister blandet med sand og småsten til overflader. Når det bliver grundet og malet, bliver overfladen ret holdbar.

Korkbark er min nye bedste ven. Det har perfekt struktur til klipper og der kommer lynhurtigt detaljer frem ved en gang wash og drybrush. Fås bl.a. i Zoo Zity til 90 kr/kg, hvilket er et fund. Fuglesand købes i føtex og diverse dyrehandler har sten i forskellige størrelser til akvariebrug, og nu også 40 K terræn. De tyndeste grene på gamle æbletræer har knudret overflade og mos, perfekt til træstammer i bunden af skoven ala Endor i starwars.

Sort akrylmaling fra søstrene grene. Billigt men kig dig over skulderen inden du går og køber det, så der ikke vidner til dit besøg i butikken. Farveprøver i alverdensfarver til 20-30 kr bl.a. i røverkøb. Spraymaling til highlights.

Ecoline tuschfarve bruges som wash. Fås i Tutein og Koch og Stelling. Golden gels til vand effekt. Denne her er heavy og kan præges med en pensel til at lave strøm og bevægelse i overfladen. Der findes adskillige andre strukturer. Smut forbi Stelling og se hvad der frister. Gesso til at grunde og vanish til holdbarhed.

Pensler i ordentlig størrelse. Lad være med at købe noget dyrt. Her er søstrene grene igen din ven. Den hvide bruge jeg til drybrush og er købt i tutein og koch.

Plastic card fås med forskellige overflader, så man lige får den ekstra detaljerigdom i det færdige stykke terræn. Fås i Model og Hobby til 20-30 kr/ark. Tutein og Koch har det også men her betaler du overpris.

Diverse stumper. Plastic profiler fås i Model og Hobby.

Forhandlere

Østerbro Trælast & Tømmerhandel A/S
Randersgade 27
2100, København Ø

Tutein og Koch
Farvergade 8
1463 København K

Model og Hobby
Frederiksborggade 23
1360 København K

Stelling
Amagertorv 9, Strøget
1160 København K

Zoo Zity
Rebæk Søpark Butikscenter
2650 Hvidovre

Rockstar

Jeg vil bo i København :o

Rigtig god 'guide' du har lavet, gode illustrative billeder, og fine forklaringer.

Kom så i gang med at lave noget så vi får at se hvad du kan. ;)
Stavefejl i signaturen er noget rod.

mikkelS

Quote from: warpeye on 26 May, 2010, 09:54:18
glæder mig bestemt til at se mere, og kunne særlig godt tænke mig at se nogle WIP billedere af dit terrain.

Quote from: Rockstar on 26 May, 2010, 13:05:57
Kom så i gang med at lave noget så vi får at se hvad du kan. ;)

Mine klipper er dem jeg er nået længst med. Jeg nåede dog ikke at få billeder fra først i processen, men her er lidt flere varianter og den ene som har fået næste lag maling. Her fra skal de have lidt static grass i støvede nuancer.

/Mikkel

Simto

Det ser rigtig fedt ud på den klippe der har fået nogle røde nuancer

Cazino

Det ser godt ud. Jeg glæder mig til du når til a tlave The holy shrine of the immortal God Emperor, så mine ultras har et drinking hole.
Immer weiter Rollo, immer weiter!

mikkelS

Quote from: Cazino on 27 May, 2010, 16:10:07
Det ser godt ud. Jeg glæder mig til du når til a tlave The holy shrine of the immortal God Emperor, så mine ultras har et drinking hole.

Ja, det kan være bloggen her kan holde gryden lidt mere i kog. De her har ligget i skuffen siden før jul eller sådan noget:

Indgangsparti

Sidevinduer

Indvendige søjler

Grundplan

mikkelS

WIP-projekt - canyon trees, intro

Mit "grand canyon-themed" spillebord er godt undervejs. "Canyon"-klipperne med 9 pieces af forskellig størrelse næsten færdige. Mangler at få det rigtige static grass fra maelstrom inden de spiller, så mens vi venter, vil jeg tage hul på næste del. Klipperne er en anelse nøgne, så for at få lidt mere at gemme sig bag og lidt mere kontrast i farverne har jeg besluttet mig for at der skal være lidt træer på bordet.

Var på roadtrip i USA sidste år, hvor vi drønede igennem et par national parker omkring grand canyon. Selvom det er møg lunt, er der en del grønt i landskabet primært nåletræer. Jeg synes selv at model-nåletræer er det ser mindst kunstigt/mest realistisk ud på bordet, så det var en hurtig afgørelse finde frem til at det skulle være dem.

De 2 vigtigste udfordringer at løse her er 1) at finde frem til en løsning hvor træer kan tages af under transport og 2) at træerne bliver stående det samme sted under hele spillet.

Træerne skal sættes på en base, da løse træer ofte bliver noget rod i kampens hede, når man lige skal maxe sit cover save, og kommer til at tilte en halv skov. Ligesom canyon-klipperne har jeg besluttet mig for at lave baser af forskellig størrelse som en start, hvor der skal være plads til mellem 2 og 6 træer på hver.

Jeg har set problemet løst ved at man mounter træer på små baser der så passer ned i den store base. Dette synes jeg dog ikke er helt optimalt, de man så at sige fjerner en del af spillepladen, hvis man lige skal løfte et træ under et spil. Derfor har jeg besluttet mig for at forsøge at pinne træerne til den store base istedet. Mine foreløbige materialeliste og skitse ser sådan her ud:

mdf-plade (model og hobby) 30,-
letspartel, grov 10 ltr. (røverkøb) 150,-
sort akryl/grunder (søstrene grene) 20,-
farvetest, sand/khaki kode NOVA N081 (røverkøb) 25,-
ecoline liquid water colour, burnt sienna 411 (Stelling) 29,-
grantræer (hobbydillen) 140,-
GF9 Dead Static Grass (maelstrom) 25,-
GF9 dark green static grass (maelstrom)
messingtråd 2mm (model og hobby) 20,-
alluminium rør ca. 3 mm skal passe til messingtråd 2mm (model og hobby) 20,-
korkbark (zoo zity) 90,-/kg

Følgende indkøb giver nok til 6-8 stykker terræn, og så vil der stadig være rigeligt til fremtidige projekter også.

mikkelS

WIP-projekt - canyon trees, opbygning af basen og klargøring af træ

Så er der sket lidt i løbet af søndagen. Var lidt for langsom på aftrækkeren, så jeg har desværre ikke billeder af hvordan mdf-basen er lavet inden der kom spartelmasse på.

På skitsen var idéen at der skulle være en lille klippeafsats. Ikke noget stort, men bar lidt variation i basen. Jeg havde en lille stump kork bark tilbage, som jeg skar et passende stykke af. Det blev limet på basen med min limpistol. Den tørre fantastisk hurtigt og holder godt sammen. Er der lidt luft imellem de emner der skal limes sammen, trykker man bare lidt ekstra lim ud til der er kontakt.

Inden der kommer spartel masse på bliver der limet et stykke skumpap på, så man slipper for at fylde mere spartelmasse på end højst nødvendigt, og undgår alt for lang tørretid.

Spartelmassen bliver fordelt med en spartel. Sørg for at fordele det så glat som muligt, og fyld hulrum ud, så man ikke har mulighed for at prikke det ind ved et uheld senere. Ved overgang til klippeafsatsen kan man lave sprækker og revner ved at trække et skarpt knivblad hen ad overfladen gentagne gange. Hvis massen er for våd, kan man vente til overfladen er tørret lidt ind.

Mens man venter på at basen tørrer kan man klargøre sine træer. Man skal nok regne med 24 timer, før man kan arbejde videre, men mærk efter inden du fortsætter. Hvis den stadig er blød, skal man lade den tørre færdig.

Princippet med træerne er pinne en 2mm messing tråd i bunden af stammen, som kan sættes ned i et alluminiumsrør i basen. Derved kan man fjerne under spil, uden at at bekymre sig om figurer der står på basen, og man kan placere det på præcis samme sted igen. Inden du køber tråd og rør så kontrollér at de passer ind i hinanden.

Først fjerner jeg rødderne fra træet. Senere på basen vil jeg forsøge at green stuffe rødder omkring alluminiumsrøret istedet. Har man en helt flad mdf base kan man undlade dette, men jorden er sjældent helt plan i virkeligheden, så brug mdf-basen til at lave variation på spillebordet.

Når dette er gjort, borer jeg med et 2mm bord op i bunden af træet. Dette var lidt et satset forsøg, men det viser sig at stammen er hul, når man borer lidt op, perfekt til messingtråden. Jeg sætter messing tråden ind i hullet, og klipper af, så der 10mm tråd, som stikker ud.

Til sidst trykker jeg grenene ned langs siden, for at bryde det helt symmetriske træs form. Samtidig drysser lidt af flocken af træet, så det ikke ender i transport kassen eller på spillebordet. Voila!

mikkelS

WIP-projekt - canyon trees, rødder og tekstur

Lige en kort sidebemærkning: Det begynder at gribe om sig med billed-siden af tråden her, så det kan godt være at jeg på sigt skærer ned på mængden af de forskellige trin. Jeg har dog tænkt mig at gå planken ud med træerne her, og vil forsøge at dokumentere alle detaljerne som skoleeksemplet.

Tilbage til projektet. På skitsen er der tegnet 5 træer ind. Inden jeg borer hul til allu-røret, markerer jeg med en tusch alle de punkter der skal bores, så de er fordelt jævnt i overenstemmelse med skitsen. Når hullerne er boret, stikker jeg allu-røret helt igennem, og sætter en negl, hvor der skal skæres. Jeg blev overrasket over hvor let man skærer igennem med hobby-kniven. Man placerer røret på sit skæreunderlag og ruller røret frem og tilbage med knivbladet. Man behøver ikke trykke superhårdt. Brug ikke en bidetang da det klemmer røret sammen, så man ikke stikke sit træ ned i efterfølgende. Til sidst limes røret i hullet. Jeg brugte min limpistol, men pas på ikke at tilstoppe røret hvis du gør det samme. Røret skal stikke 1-3 mm over overfladen, så der er plads til at green stuffe rødder omkring.

Rødderne er som sagt lavet af green stuff. Jeg rullede en pølse og lagde omkring allu-røret. Først presser jeg det ned mod basen, derefter op mod røret, og til sidst former jeg rødderne.

Jeg blev lige lidt ivrig og malede basen inden der kom sand og sten på. Der er lidt tekstur i spartelmassen, men når hele basen er malet, trykkes penslen hurtigt ned i den våde maling, så over fladen bliver nupret (ja, ja tænkte det også, men holdt det for mig selv). Intet er dog så skidt at det ikke er godt for noget, så med den sorte base bliver det lettere at se, hvordan jeg har fordelt fuglesand og småsten blandet med tapetklister. Jeg drysser fuglesand og småsten ud i hver sin bunke på en avis. Der skal ikke bruges så meget. Derefter hælder jeg en anelse tapetklister ud og blander hver bunke med en pensel. Penslen bruges også til at påføre det på basen. Fordel først sand, da det altid vil være de mindste sten, der ligger nederst. Derefter placeres småsten ovenpå.

VonPanne

Spændende. Det ser rigtig godt ud og jeg glæder mig til at se mere.

merlin

super spændende det du har gang i med skoven. jeg har selv lige roddet lidt med et sådant projekt, (billede ligger under maledebatten maj måned) jeg glæder mig til at følge med i processen, samt se det færdige resultat.

mvh. merlin

mikkelS

Quote from: merlin on 01 June, 2010, 18:44:42
super spændende det du har gang i med skoven. jeg har selv lige roddet lidt med et sådant projekt, (billede ligger under maledebatten maj måned) jeg glæder mig til at følge med i processen, samt se det færdige resultat.

mvh. merlin

Det var pokkers! en artsfælle. Det ser godt ud, specielt det store i baggrunden. Og en del af PF jeg aldrig har været inde og kigge på...dobbeltbonus!

Jeg smider nogle billeder af stykkerne i sammenhæng, så snart jeg er i nærheden af spillebordet igen.

/Mikkel

mikkelS

WIP-projekt - canyon trees, basecoat

Så fik jeg sprayet det første lag maling på basen. Allerede her synes jeg egentlig det er rimelig ok tabletop standard, som kan bruges til spil. Finten er at lave lette sprøjt med først en grå primer fra røverkøb og dernæst en sand/terracotta spray som jeg fik på tilbud i stelling. Start et stykke fra så det fine støv som sprayen laver, fordeler sig jævnt over hele basen. Laget skal ikke være dækkende, hverken med den grå eller sand . Derved opnår man allerede en slags highlights som skaber dybde, og samtidig bliver overfladen en anelse mere ru, som den efterfølgende wash og drybrush kan lejres imellem og på. Det er disse små detaljerede strukturer som løfter kvaliteten af terrænet.

Og så kunne jeg ikke dy mig for lige at sætte træer i hullerne.

Næste skridt er en wash med ecoline burnt sienna og drybrush med sandfarve og hvid.

mikkelS

WIP-projekt - com link

Det går ikke bare have træer og klipper på bordet, så min næste idé til spillebordet er en landing pad og hvad der hører til af forskellige installationer som eksempelvis gun emplacements eller com links. Sidstnævnte var det som jeg blev mest hooked på. Det skulle helst være en ordentlig dish, der peger ud mod rummet ala den her:

Jeg var nysgerrig efter om man nemt kunne lave det trekantmønster, så jeg forsøgte mig frem i illustrator. Hvis der er nogen som vil have den, så kan jeg sende den som pdf i bedre opløsning. Jeg skaléret den i forskellige størrelse, da jeg ikke vidst hvad der passede, men det endte med at jeg tog den største. papiret er A4.

Jeg har skåret den ud af plasticard. Prøvede med forskellige typer, da den første type ikke ville hærde ordentligt, når jeg limede den. Efterfølgende gik jeg løs på mit lager af forskellige plastikprofiler, for lav gitterstrukturen under.

Næste skridt er at bygge en passende base op. Jeg har skabelonen klar for de nysgerrige. Første er selve platformen som com linket sidder på. Stjernen af streger er udelukkende hjælpelinier til at bore huller til gelænderet i kanten. De 4 i siden er skabelon til den bærende konstruktion.

Næste er lay-out for selve basen hvor der udover en trappe også skal være en elevator og P-plads for transports.

/Mikkel

Mcsavage

Det ser sgu godt ud Mikkel.. jeg glæder mig til at se den i virkeligheden

mikkelS

Ybraesil Craftworld - Wave Serpent

Min Eldar hær er bygget op omkring Lette hurtige tropper som pathfinders, vypers og warwalkers. Egentlig en klassisk Alaitoc hær, men jeg havde set mig lun på hawk turquise farven som grundfarven i hæren, så fluffet omkring en craftworld på jagt efter de hedengangne Crone Worlds passede fint ind i mit build. Efter at have fundet ud hvor vigtigt transports kan være i 5th, måtte jeg dog have fat i en af de store maskiner. Denne kommer til at indeholde 10 Dire Avengers.

mikkelS

WIP-projekt - com link

Lidt nyt. Jeg har lavet platformen færdig. Herfra mangler jeg at få lavet en cylinder som parabolen kan rotere på, en elevator til at komme op og ned og den halvfærdige trappe som står lænet op ad. Det hele regner jeg med at sætte på en klippeformation, for at vise at den befinder sig på et af de højeste punkter, som de oftest er i virkeligheden.

Forresten sprang sikringen i min limpistol den anden dag. Lidt skræmmende at der står gnister ud fra den og relæet slår fra i lejligheden, bum bum bum...og lidt galde: Maelstrom havde sendt det forkerte flock til mine træ-baser. Istedet for bare at sende en ny dåse og lade mig beholde den forkerte, skulle jeg lægge ud for porto og sende den tilbage...flot

kmnbrush

Så nu er ferien overstået - lad os så se det radartårn med lidt farve.  :D
Male Blog (R.I.P) - CMON

mikkelS

Nå, nyt job og andre dårlige undskyldninger har afholdt mig fra poste noget henover sommeren og efteråret men her er lidt sager, som jeg har bikset med det sidste stykke tid.

Først et par billeder fra mit canyon board som vi har døbt det. Tror der samlet set er en 15 - 20 forskellige stykker terræn, og plader nok til et bord der måler 8 x 6 fod. Det må indvies med noget af apocalypse eller spearhead ved lejlighed:

Og her nyeste skud fra hoften, en udbombet katedral så de emperiets blå nikke-dukker har et sted at slukke tørsten.

Så må vi se hvor lang tid der går inden næste opdatering?

Hygge!

/Mikkel

mikkelS

Så er der sørme allerede en update igen. Ruinen griber om sig med 2 stykker mere. Den hvide plade bliver en slags kælder-etage og oven over kommer resterne af selv kirkerummet. På det store piece bliver der også plads til en balkon i stil med en ældgammel 2 ed ruin fra gw.

Og i sammenhæng

/Mikkel

kmnbrush

Det ser lovende ud - ser frem til at det har fået lidt farvelade.
Male Blog (R.I.P) - CMON