News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Terrain Randoms

Started by mikkelS, 26 May, 2010, 01:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

the damned artificer

Kan jeg godt forstå, bare giv den en lille smule :D du kan prøve at simulere at det meste af skidtet fra disken er rendt af pga. regn og istedet for det meget grove look så lav det mere subtle og som streaks :)

Cazino

Det ser godt ud Mikkel.
Immer weiter Rollo, immer weiter!

carstone

Jeg synes det ser rigtig fint ud.

Jeg kunne godt tænke mig at se et størrelsesforholdsbillede på hele denne herlighed ift. f.eks en land raider eller anden heavy support.

Det beskidte/brugte look er rigtig fint - Jeg kom til at tænke på en scene fra "Sons of Dorn", hvor nogle scouts forsvarer noget ligende denne fæstning (sådan forstillede jeg mig det i hvert fald, mod chaos tropper - Synes scenen var fed, så godt ramt stemningsmæssigt.

Hilsener

mikkelS

Landraideren kommer med på billedere i juleferien.

Imens et lille hurtigt projekt jeg har haft i "pipelinen" et stykke tid:

Mcsavage

Mikkel: Du er min helt...
Det ser virkelig fedt ud  ;D

mikkelS

Modular Hill - del 1

Jeg har længe haft et stort stykke skum til at stå og samle støv i kælderen. Planen har været at lave bakker ud af det. Ikke bare sådan en masse forskellige størrelser, men istedet én stor bakke skåret i 4 ala GW's realm of battle. Den skal helst fylde godt på bordet, så man får nogle større hævede flader til at stille diverse stykker terræn på.

Jeg har ivrigt fulgt med i andre folks projekter om modulære spilleborde og hjemmelavede bakker, og tænkte at jeg ville give mit bud hvordan kagen skal skæres.

Jeg har ikke snakket så meget om det her på bloggen, men jeg er helt klart tilhænger af man har et helt fladt spillebord med tilhørende terræn stykker, fremfor et modulært ala realm of battle-bordet. Jeg har selv lavet et modulært bord for et par år siden, og jeg synes der lå mange begrænsninger og forudsigelighed i at have terræn elementer der altid står på samme måde.

Dermed ikke sagt at modularitet er af det onde. Tværtimod, Mit seneste projekt med trenches og comm link er modulært, primært fordi at det ellers ville fylde fantastisk meget - det gør det så alligevel :-(. Og det også en af de smarte ting ved realm of battle bordet. Og det er da også bakken herfra der har inspireret mig til projektet.

Derudover har jeg tit set folk, der laver meget firkantede bakker, når de selv snitter terræn. Det er lidt som om man ikke kan se udover den firkantede form, som ofte er udgangspunktet. Måske fordi man er bange for alt det dejlige dyrebare skum, der går til spilde, når man vil lave mere naturlige former på landskabet? Eller hvad ved jeg...

Nå, men på de næste par billeder har jeg forsøgt at skitse mig frem til hvordan jeg både får nogle irregulære former på bakken, opnår modularitet og får anvendt de skumrester der bliver tilbage, når først klaveret spiller.

Forskellen på at følge kanterne...og lade være. Derudover et principsnit af forskellen mellem enkelt skråning og 2 skråninger med forskellig hældning. Den ene en nærmest uoverkommelig opgave at forcere, imens den anden klares med et tilløb. Man skal lidt sætte sig i figurens sted, so to speak.

De 2 næste. Eksempler på hvordan den modulære bakke kan placeres. Både den firkantede og den irregulære.

Og nedenfor, den irregulære samt rest stykker.

En hurtig skitse på reststykkerne...

og voila...

endnu flere bakker og muligheder...

More to come...

/Mikkel

mikkelS

Modular Hill - del 2

Skisten er tegnet, og det er tid til at få den overført til skummet. Min skumrest var  ca. 50 x 50 x 10 cm, så der var lige en opgave med at få delt den i 4 lige store stykker. Den smerter mit pertentlige hjerte at skulle gøre den slags med en fupsvans, men skumskæreren kan max tage stykker á 20 cm i højden, så pladerne er blevet en anelse upræcise forskellige steder. Jeg håber at kunne rette det lidt op, når overfladen skal have en tur med en stålbørste for tekstur.

De 4 stykker skum blev lagt ud og tegnet op jf skitsen. De lange sider er 52 cm og de korte er 27 cm. Grunden til dette er at den oprindelige plade var en anelse irregulær. Derfor er det vigtigt at man kontrol måler alle sider og tager de korteste mål, så alt passer sammen i sidste ende.

Derudover var der plads til at lave rest-stykker 27 cm på begge sider, så de kan lægges op til de tilstødende plader på begge måder.

Stykkerne blev skåret med skumskærer, men dette er ikke strengt nødvendigt, man slipper bare for en masse fnuller i første omgang. En hobbykniv med friskt blad, kan også lave rene snit, og skråningerne skal alligevel skæres med kniv på et senere tidspunkt.

/Mikkel

Seb

Et hurtigt spørgsmål. hvor lang tid tager det dig at kreere sådan en sag med din nuværende kunnen og værktøj?
Sebastian Thoms Christensen
Operation: Malifaux gaming table - http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=96419.0

mikkelS

Quote from: Seb on 03 January, 2012, 11:16:05
Et hurtigt spørgsmål. hvor lang tid tager det dig at kreere sådan en sag med din nuværende kunnen og værktøj?

Hvis jeg virkelig tager mig sammen, kan den vel nok skydes af på en uges tid inkl. tørretid for maling osv. Effektiv tid ca 1-2 timer pr. dag. Men så kræver det også, at jeg har en rimelig klar idé om, hvordan jeg kommer i mål.

Til nuværende stadie har jeg brugt en halv time på at skitse og 1½ time på at skære pladerne til.

Seb

sad og overvejede om man skulle prøve lidt af det samme. Virker som et relativt overkommeligt projekt. Tror jeg venter og ser din fremgangsmåde og så tyv stjæler den ;)
Operation: Malifaux gaming table - http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=96419.0

mikkelS

Quote from: Seb on 03 January, 2012, 12:17:00
sad og overvejede om man skulle prøve lidt af det samme. Virker som et relativt overkommeligt projekt. Tror jeg venter og ser din fremgangsmåde og så tyv stjæler den ;)

fedt nok! Du stjæler bare løs.

Eneste ubekendte er om skummet warper når det bliver malet og hvordan det tager imod spartelmasse hist og pist. Derudover tror jeg ikke det burde volde de store problemer. Hvis det sker, bliver der sat en omgang mdf i bunden.

mikkelS

Og en lille sidebemærkning. Julen bød på et apoc slag, som jeg fik taget et par billeder af. Ville egentlig gerne have linet det op til billeder post-game, men det blev dælme sent, og når man ikke har spillet i et års tid, tager den slags på kræfterne.

Det er 9000 point pr. side. Ultramarines mod en samlet Eldar styrke fra Craftworld Iyanden og Iybraesil. En ganske fornøjelig omgang med smæk for skillingen fra først terningslag. Her er hvad jeg fik med derfra...

Cazino

Ærgeligt der ikke er et billede af begge Marauder destroyers. Vi tager flere pics næste gang.
Immer weiter Rollo, immer weiter!

mikkelS

Quote from: Cazino on 04 January, 2012, 15:56:14
Ærgeligt der ikke er et billede af begge Marauder destroyers. Vi tager flere pics næste gang.

En del af billederne var også lidt slørede så vi skal nok bare have en decideret fotosession med mere lys på osv...

Mcsavage

Mikkel: Jeg stiller gerne figurer til rådighed til en fotosession... Du siger bare hvilken hær jeg skal medbringe  ;)

mikkelS

Modular hill - del 3

Så blev der snittet til den store guldmedalje og grundformen på bakkerne er på plads. Man kan godt fortsætte med at snitte klippeformer ud af skummen, som jeg har gjort her i et tidligere projekt, men jeg vil gerne have bakkerne til at matche mit andet terræn. Derfor er det planen og lime en blanding af kortbark og pyntebark på, så klipperne får samme tekstur.

Da jeg begyndte at skære første stykke kunne jeg allerede se at der manglede lidt variation i skråningen. derfor valgte jeg at en lille sti op langs. det her er den slags idéer, som man ikke altid får tænkt med under skitseringen, men opstår, nar man sidder og arbejder med materialet.

De små rester gjorde jeg ikke det store ved.

Andet store stykker er det bare små ting. Det ene er at jeg godt vil have antydningen af at en lidt større klippe, hvor dele af den er eroderet væk og har dannet en stejl skråning af nedfaldne sten (Udposningen i venstre side). Derudover vil jeg gerne have noget af klippeskråningen til at møde selve spillebordet, så jeg har undladt at skære skum væk et enkelt sted, så der bliver en lodret side til at lime bark fast på.

Tredje store stykke var der ikke så meget hokus pokus ved. En store flad skråning til at køre en Leman Russ eller Land Raider op ad.

På fjerde og sidste stykke skal der være et større klippefremspring på. Derfor har jeg også her skåret skråningen en anelse stejlere som på stykke to.

Mine idéer om ovenstående detaljer er måske en anelse på nuværende tidspunkt, og det kan godt være at de ikke nødvendigvis bliver så fremtrædende på de færdige bakker. Men det er ligesom for at give en fornemmelse for hvornår og hvilke idéer der kommer i spil.

Nedenfor et gruppebillede. Og eftersom folk efterlyser andet end min lone Ranger for skala, har jeg her smidt en Leman Russ på bordet i stedet...

Seb

undskylder meget hvis du har skrevet det, men hvilken form for skum er det du bruger?

mikkelS

Quote from: Seb on 05 January, 2012, 13:01:55
undskylder meget hvis du har skrevet det, men hvilken form for skum er det du bruger?

Mener det hedder styrofoam eller xps foam. I England bruger de i hvert styrofoam om det blå skum, imens alm flammingo i Danmark vidst hedder Styropor. Under alle omstændigheder kan det være en b**** at skaffe. Jeg fandt mit i Øbro trælast på Randersgade i KBH.

Jeg har iøvrigt listet forskellige forhandlere op i starten af bloggen, hvis du er nysgerrig efter nogle af de andre materialer jeg bruger...

Seb

nu bor jeg MØG langt fra København. men tror jeg måske vil gå ud og snuse lidt i de lokale byggemarkeder (og der er en del, man bor jo i Jylland :P )

mikkelS

Quote from: Seb on 05 January, 2012, 18:57:15
nu bor jeg MØG langt fra København. men tror jeg måske vil gå ud og snuse lidt i de lokale byggemarkeder (og der er en del, man bor jo i Jylland :P )

Ja det var også sådan jeg fik det snuset op her i hovedstaden. prøv evt at søge på emnet her på PF. Mener det har været oppe før...

mikkelS

Scenic bases tutorial

Der har været et par spørgsmål inde i maledebatten, om hvordan man laver baser med lidt ekstra detaljer på, så jeg tænkte, at jeg lige ville dele min egen metode, her på bloggen.

2 ting skal man altid bruge - basen og spartelmasse. Basen, af indlysende årsager, imens spartelmassen kan kan bruges til en heldækkende overflade alene, eller som kit imellem de materialer man limer på basen og basens overflade og kant. Spartelmassen tørrer til en væsentlig mere rug overflade, end den bare plastikoverflade, og kan nemt washes og highlightes til et tilfredsstillende resultat. Derudover kan den også bruges til at fylde sprækken til at stille figuren op. Jeg bruger selv denne grove udgave fra Røverkøb.

Vælger man at tilføje ekstra bitz og materialer, er det kun fantasien der sætter grænser. Jeg synes dog at man skal begrænse de helt store kreationer til characters og lignende. Når man masseproducerer, kan man nemt bliver revet med af tempoet uden at overveje, hvordan det kommet til at se ud til sidst. I eksemplet har jeg valgt at tilføje pyntebark som en slags klippe materiale. Pyntebarken minder i strukturen lidt om en miniatureudgave af skifer. Pyntebarken fås på planteskolen eller dine forældres rosenbed.

Pyntebarken skæres eller brækkes i passende stykker i forhold til størrelsen på basen og i forhold til figurens position. De skal være ret små, mindre end man lige forestiller sig. Forsøg at lad de være en del af basen fremfor at lave det som en ekstra base oven på basen. Det skal se ud som en naturlig del af "landskabet" i form af spillebordet. Og for stor en base kan tage magten fra figuren.

Barken brækker nemt i stykker i parallelle lag. For at modvirke denne form kan man skære barken i stykker på tværs af disse, så man får nogle stykker som kan stilles skråt på basen.

På billedet nedefor har jeg limet de forskellige stykker bark på basen med en limpistol. Lav en "dry-fit" inden, så du får en fornemmelse for hvordan det hele skal sidde inkl. hvor meget figurens fødder fylder på basen.

Herefter skal der påføres spartelmasse. Jeg bruger enden af en hobbykniv til at påføre det...

...og til at forme det på basen. Når spartelmassen er halvtør, kan man give den lidt yderligere struktur med kniven.

Og her er 5 baser klar til at blive malet og får monteret figur på. Figuren skal evt. "pinnes" med messingtråd, så den ikke knækker af basen. Man kan herefter tilføje static grass osv for yderligere detaljer.

Tyrrea

Har først opdaget den her blog nu, men for pokker hvor er der mange lækre terrænstykker her, så jeg vender gladeligt tilbage for at se mere!
Søger WM/H spillere på vestsjælland!
Glory to the Skorne Empire!

mikkelS

Quote from: Tyrrea on 16 January, 2012, 14:19:16
Har først opdaget den her blog nu, men for pokker hvor er der mange lækre terrænstykker her, så jeg vender gladeligt tilbage for at se mere!

Tak fordi du kiggede forbi. Din kommentar fik mig til lige at springe tilbage til første side og ændre min intro til bloggen. Jeg har slettet det meste af første post og erstattet den med en liste med links til de forskellige projekter i bloggen. Så skulle det forhåbentlig være lidt nemmere for nye og gamle læsere at følge med i hvad der foregår.

mikkelS

Long time, no see!

En flytning i februar lagde mine projekter ned, men nu er jeg så småt ved at komme i omdrejninger igen. Ny lejlighed betød også lidt mere albuerum til at rode på, i form af et loftsrum med en smule ovenlys. Strøm og lys er der sørme også, så man kan tage mørket i brug! Her er et snapshot af workshoppen indtil nu:

Derudover er jeg igang med bygge mig en hot wire cutter med stort spænd, så jeg kan skære store skumplader præcist. Pladerne kommer i 60x120x10 cm, og indtil nu har jeg måtte affinde mig med en skarp kniv til at skære nogle lidt mere medgørlige stykker. Med den nye cutter burde jeg eksempelvis lave 60x60x2,5 cm plader til hjemmelavede moduler til GW's realm of battle board. Alle dele er købt, så jeg mangler bare at snedkerere det sammen.

Til sidst en hurtig indskydelse. Jeg så at GW i forbindelse med udgivelse af 40K 6ed, har lavet noget tangle wire. Da jeg så billedet af det, måtte jeg lige se om man ikke selv kunne trylle det samme frem med lidt snilde. Afsted til Panduro hobby og købe ståltråd i 2 forskellige tykkelser, 0,7 mm 0g 0,36 mm. Med en skruemaskine og et ekstra sæt hjælpende hænder fra min bedre halvdel var dette resultatet:

Link til GW's til sammenligning

Prisen får ståltråd løb op i 100,- for begge ruller. Der burde være til en del i det. Dog skal der bruges mere end forventet til at producere samme mængde som GW's. Jeg vil dog tro at der til i hvert fald er til 5 gange så meget i de ståltrådsruller jeg har købt. Og som en nærig terrænbygger af kejserens nåde er det også værd at tage med.

Hygge!

/Mikkel