News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Terrain Randoms

Started by mikkelS, 26 May, 2010, 01:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

carstone

Cool, cool - Glæder mig til at bloggen kommer i gang igen :)

Og ja, GW's tangle wire er helt til hest... 70,- for to ruller.... og dine er jo ligeså fine ;D

the damned artificer

Det er da et super lækert hobbyrum du har fået tillusket dig der :D

Og det der tanglewire skidt fra GW er bare ganske almindelig plomberingstråd der er rullet op i coils, så vidt jeg ved kan man købe ruller af det færdigtlavet til næsten ingen penge :)

mikkelS

Quote from: the damned artificer on 13 August, 2012, 13:41:18
Og det der tanglewire skidt fra GW er bare ganske almindelig plomberingstråd der er rullet op i coils, så vidt jeg ved kan man købe ruller af det færdigtlavet til næsten ingen penge :)

Arh pokkers, det skulle jeg da have vidst. Det koster jo ingenting og er færdiglavet. Godt tip! Måske man skulle give tippet videre i bredere kredse her på forummet.

the damned artificer

Quote from: mikkelS on 14 August, 2012, 20:27:09
Quote from: the damned artificer on 13 August, 2012, 13:41:18

Arh pokkers, det skulle jeg da have vidst. Det koster jo ingenting og er færdiglavet. Godt tip! Måske man skulle give tippet videre i bredere kredse her på forummet.

Ja det skal du være velkommen til :D Har selv fået tippet fra en anden :P

mikkelS

Så blev jeg færdig med hot wire cutter version 1.0. Den virker! Men lidt forbedringer skal der til, da tråden bliver slap når den bliver varm. Jeg forestiller mig en slags fjederpåvirkning, som holder tråden stram, når den varmes op. Bøjlen på min købte hot wire cutter er fleksibel, så det bliver et eller andet i den retning.

Den lavet med henblik på at skære de store 120 cm x 60 cm standard plader ud. Regnestykket i forhold til spænding, modstand osv er regnet ud i forhold til dette. Det handler om at jo længere skæretråden er, jo højere modstand har den. Til gengæld bliver modstanden større jo tyndere tråd man vælger. Det tog lidt tid lige at finde frem til den rette strømforsyning, og den rigtige tykkelse konstantantråd.

Her projektet i billeder, so far:

For-/skæresiden. Tråden monteres på 10mm x 80 mm bolte, så de ikke bøjer under brug. Møtrikkerne kan justeres i præcis den afstand der er brug for. De plader jeg regner med at skulle skære er max 100 mm tykke. Der er der brug for max 50 mm frihøjde, da man jo bare indstiller til 30mm, hvis man skal skære eksempelvis en plade på 70 mm.

Bagsiden: Pladen er 10 mm mdf, som jeg umiddelbart regner med er tykt nok til ikke at bøje, når man arbejder med den. Ledningen er fræset ned i pladen, og der er loddet 10 mm "øjer" på, så de passer til boltene.

Strømforsyningen. Er købt i Brinck elektronik på Frederiksborggade, hvor jeg også købte ledninger, øjer osv.

Close up af samling mellem ledning og bolt.

Materialeliste:
Strømforsyning 179,-
3 m 0,4 mm Konstantantråd 30,-
mdf-plade, pladerest i silvan 20,-
Bolte, møtrikker, skiver mm. 30,-
ledning, øjer 30,-

mikkelS

Så fandt jeg en løsning på den slappe hot wire. Jeg har monteret en fjeder, der strammer tråden op, når den bliver varm. Jeg har lige skåret de første plader, og er nu klar til at producere industrielle mængder af xps skum i alle størrelser;D

Et billede af løsningen...

In other news: Jeg har påbegyndt en længe ventet idé, om at lave noget terræn til mine eldar. Det er eddermame sin sag at finde inspiration og veludført terræn fra andre. Min egen idé er at lave et bord med fragmenter fra en ødelagt craftworld. Første take ser sådan her ud:

Det er laves i xps-skum med hobbykniv for den grove form og herefter sandpapir. Næste gang husker jeg støvmaske :-X. Men ellers er det ren terapi og let arbejde med.

Det er planen at wraithbone-søjlerne skal pyntes med spiritstones forskellge steder. Derudover skal den magnetiseres , så den er lettere at pakke væk under transport. For at vise at der strømmer en eller anden form for energi ud fra det, tænkte jeg også at vegetationen skal være frodig omkring.

/Mikkel

Lolkish

Damn det ser spændende ud det der, glæder mig meget til at se det vidre resultat  :)

Ulrik
They preach the supremacy of the company, declare its omnipotence over individual man and predict its eventual domination of all players on the Earth. They are the focus of evil in the modern world.

the damned artificer

Det ser alt for fedt ud mikkel, og puuuuuuuuha je er misundelig over den wire cutter der, den er pænt sprød XD

Det der eldar bor ser super lovende ud, idéen om en smadret craft world er super og det ser ud til du nok skal få lavet noget godt :) Går ud fra noget af det skal budses op så der kommer nogle pæne store glatte flader ind imellem alt det ødelagte??

mikkelS

Lidt fremskridt på mit eldar terræn:

1 stk base, 6mm mdf.

grundplanet på eldar-ruinen.

og hvordan jeg har understøttet det, så det tilter.

og her hae søjlerne fået nogen modelling paste fra søstrene grene. Når der er tørt skal det slibes ned, så det får en glat overflade.

Er også blevet den heldige ejer af en airbrush, så den er jeg også gået i træningslejr med. Har prioriteret en god kompressor med tank, og har så købt en billig airbrush med forskellig størrelse nåle, så jeg kan pejle mig ind på mit behov. Indtil videre virker det sgu som at det er vejen frem.

Nårh ja, og så tillykke til Powerfist med det nye terrænboard - det kan jeg kun bifalde. Jeg overvejer at få taget nogle friske billeder at mine projekter og få lagt dem derind.

Hygge!

/Mikkel

mikkelS

Inspireret af de nye REALM OF BATTLE CITYSCAPE BATTLEFIELD SECTOR fra Forgeworld, er jeg begyndt på lidt "bakker" til noget city fight terræn. Der er knapt så meget slibe-arbejde i det her projekt, modsat mit eldar-projektet. Perfekt til spisebordet i stuen, nu hvor troldmandens værksted i tårnværelset er ved at være en rå-kold fornøjelse. Her de første par wip pics:

Tanken er at det kan være et eleveret niveau og evt. med en bygning oven på. Der skal lidt rubble og battle damage på, samt lidt flere detaljer ala noget spuns-væg-agtigt langs siden og muligvis også en kørerampe.

Mcsavage

Det ser sgu godt ud! Jeg glæder mig til at følge projektet

mikkelS

Quote from: Mcsavage on 01 December, 2012, 13:44:49
Det ser sgu godt ud! Jeg glæder mig til at følge projektet

yep, håber det når i mål inden juledagene...Der er dog kommet en hurtig warmachine indskydelse ind fra højre...

mikkelS

En landing pad tile til mit city scape bord. Ca. 60x 45 cm. Den lille sorte firkant er forsænket ca. 1 cm, og er tænkt som en elevator ned, og det samme med selve pad'en. Jeg håber den er stor nok til en valkyrie. Der kommer også noget defenceline omkring pad'en og sådan en slags affyringsskærm man har på hangarskibe i den ene ende.

Tårnværkstedet er iøvrigt ved at være tåleligt at opholde sig i omend det er lidt dunkelt efter mørkets frembrud. Har haft gang i airbrushen, og fået malet den første city til. Må lige få taget et billede ved lejlighed, så man kan se fremskridtet.

the damned artificer

Det er fanme iorden det der Mikkel! ;D Glæder mig rigtigt meget til at se mere fremskridt her :D

mikkelS

Tak, tak...

Og her er lidt billeder af første tile malet. Det er et af de første forsøg med airbrush. Jeg tror ikke der skal ske yderligere med den udover jeg godt tænke mig at eksperimentere med de teknikker med oliefarver, som de viser i Forgeworld's masterclass. Kritik er velkommen:

Sinky

Rigtig fedt stykke terræn du har lavet der. Er det det XPS skum eller hvad det nu hedder? Jeg bruger normalt spartelmasse men er dit modelling-paste mere fin-kornet?

mikkelS

Quote from: Sinky on 09 January, 2013, 22:29:59
Rigtig fedt stykke terræn du har lavet der. Er det det XPS skum eller hvad det nu hedder? Jeg bruger normalt spartelmasse men er dit modelling-paste mere fin-kornet?

Det er lavet direkte i xps-skum og derefter malet. Det er kun sandet hist og pist som er fastgjort med noget kunstner modelling paste fra søstrene grene, og eller har jeg malet direkte på skummen. Først grunder og derefter de farver du ser påført med airbrush. Jeg er selv blevet overrasket over overfladen. Jeg købte 2 forskellige tykkelser xps-plader i knud larsen. Den ene 50mm og den anden 100mm. Den på 100mm er meget mere grov i teksturen end den på 50mm. Den er 50mm pladen jeg har brugt her. Når den bliver skåret med hot wire eller skarp hobbykniv bliver overfladen helt glat, og tager fint imod maling.

mikkelS

Lidt fyld til mine city scape tiles:

Siloerne er lavet for lang tid siden, og har levet en hengemt tilværelse i min terræn-bitz box for halvfærdige projekter. Jeg tænkte at det skulle være en smal sag at smide en mdf-base på, men jeg har sgu en tendens til at nusse detaljer i højere grad end tidligere, så alting alligevel tager en krig. Der er bare en større tilfredsstillelse i det endelige resultat.

Jeg har lavet "flise"-mønstret ved først at tegne det op, så skære et snit, og til sidst file med en smal fil i snittet til renden har en passende dybde. Jeg har forsøgt at lave lidt forfald ved at banke en sten tilfældigt mod kanterne, men det går sgu ikke lige så gelände, som med xps-skummen.

Næste del er at lave cat-walks, stiger og trapper, så de også giver lidt high ground til bordet.

Wizz

Ser godt ud :)
Hvordan har du lavet  supports til den liggende silo til højre? Vil gerne se et closeup af den inden den ryger til maleren.

Quote from: mikkelS on 21 January, 2013, 23:49:55
Jeg har lavet "flise"-mønstret ved først at tegne det op, så skære et snit, og til sidst file med en smal fil i snittet til renden har en passende dybde. Jeg har forsøgt at lave lidt forfald ved at banke en sten tilfældigt mod kanterne, men det går sgu ikke lige så gelände, som med xps-skummen.

Næste gang så gå amok med en Dremel eller lign. i stedet, det er vist lettere ;) En deltasliber/multisliber kunne vist også gøre det.
Wizz aka. Simon Juul Larsen

mikkelS

Værsgo...

Det er skåret med hot wire og er bare en grundform. Jeg har skåret 2 ens skabeloner, og sat dem fast med tegnestifter på begge sider af skummet. Så er det bare at presse glødetråden ind mod skabelonen for at få den præcise form. Den smelter kun skummet og ikke pappet. Når man så har profilen i skummet er det bare at slice det i den ønskede tykkelse som en ost. Der skal noget plasti-card på enderne og en masse nitter.

Og dremel, ja!  Hvorfor tænkte jeg ikke på det. Der er heldigvis ikke som er limet, så det må jeg forsøge.

Wizz

Tak :)
Hvad gør du ved overfladerne på skummet inden du maler? Ingenting? Sander? Spartelmasse?
Wizz aka. Simon Juul Larsen

mikkelS

Der er lidt med forskel. Men ved seneste indkøb af xps skum hos knud larsen købte jeg 2 forskellige tykkelser plader (50mm og 100mm), som tilsyneladende skulle de være samme tæthed. Jeg har dog konstateret at 50mm meget større tæthed end 100mm, hvilket i praksis betyder en glattere overflade, der ikke suger nær så meget maling. På nogle projekter med materiale fra 100mm-pladen, var det ikke oprindeligt planen at jeg vil gøre noget ved overfladen. Airbrush-malingen forsvandt dog simpelthen ned i porrerne, så jeg smurte et lag kunstner modelling paste ud på overfladen for at lukke den. Man kunne også sande eller smide spartelmasse på. Hvis man bare bruger almindelig pensel til at male med, kan man godt slippe rimeligt fra det, men man kommer ikke uden om at den skal have nogle gange.

Det er 50mm-pladen jeg har brugt til mine city scape tiles, og den er helt perfekt til airbrush, efter den er grundet.

Til siloen her er det 100mm-pladen jeg har brugt. Da jeg skal sætte plasti-card på forskellige steder vil skummen kun være synlig få steder, så jeg tror bare den vil blive malet med pensel der.

Det blev en lidt teknisk og indforstået forklaring, men spørg endelig hvis jeg skal uddybe noget. Summa summarum for mig er nok at jeg bare at bruge 500mm-pladen de steder, hvor jeg ikke skal overflade behandle.

/Mikkel

mikkelS

Wuhuu, så er der tø-vejr på vej! Så er der snart til at være på loftet igen. Har fixet mit arbejdsbord op med en halogen male-lampe, så nu er der både smæk lyset, varme lige ind i face, når man maler. Kunne ikke helt holde snitterne fra airbrushen, nu hvor der er kommet ordentlig lys, men det var godt nok en træg affære. Malingen klumper helt vildt, så det kan ikke anbefales. Det er vidst også det de kloge siger, men man skal jo lige prøve...

Her er et overbelyst snapshot af aftenens arbejdsbord, med en stak halv færdige projekter.

Det er lidt samme historie fra spisebordet i stuen, så hvis jeg bare for nosset mig lidt sammen, burde de næste par måneder være rimeligt produktive. Derudover har jeg den dårlige vane at købe terræn-materialer som andre impulskøber dukker, så i tillæg til halvfærdige projekter, er der vel nærmest samme mængde på tegnebrættet. Det kunne være jeg skule smide en poll op med hvad er skal gøres færdigt, så jeg får lidt hjælp til at fokuserer?

/Mikkel

mikkelS

Mens vi venter på at det bliver varmere...

...bygger vi en garage til en leman russ...

Dynerne kalder, så fortsættelse følger imorgen...hygge!

StevenPoulsen

Du laver noget fedt terræn.

Er det her, du køber dit skum? http://www.byggecenter.dk/webshop/isolering/sundolit

Lækre progression-billeder på den garage.