Welcome, Guest. Please login or register.
06 September, 2010, 07:23:04
Home Help Search Calendar Login Register

+  Powerfist.dk
|-+  Warhammer Fantasy
| |-+  Warhammerblogs
| | |-+  Mindre blogs
| | | |-+  Store planer - PeterK deltager i NWL
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: 1 2 [3] 4 Print
Author Topic: Store planer - PeterK deltager i NWL  (Read 1462 times)
Randomiser
Hirdmand

Hmm... mc clemens pwn?

« Reply #50 on: 28 July, 2010, 23:22:04 »

Plejer dragen ikke at fungere rigtig godt mod de stakkels elvere?Smiley

Alle der drikker light cola eller andre former for light er 100% assholes!
Overhamsteren
Konge

HVORFOR?!?!!

« Reply #51 on: 28 July, 2010, 23:30:05 »

Hvad med at prøve den der gateway?

I'm a pterodactyl
I'm a pterodactyl
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #52 on: 29 July, 2010, 08:39:37 »

Plejer dragen ikke at fungere rigtig godt mod de stakkels elvere?Smiley

Hej knægt. Velkommen tilbage fra ferie. Problemet med Dragen er at elverne har en der er endnu større...

Hvad med at prøve den der gateway?

Sidste gang jeg spillede mod High Elves blev min Sorcerer Lord forfulgt af en Star Dragon med Prins så han tegnede en lille port og lokkede Dragon ind i den - og så lukkede den igen - St 11=Død Stardragon. Gad vide om han kan gå 2 for 2 Cheesy

Randomiser
Hirdmand

Hmm... mc clemens pwn?

« Reply #53 on: 29 July, 2010, 11:17:22 »

tak Smiley

Ja men du kommer jo aldrig til at slåsse med den Smiley bare gateway indtil du kan hapse den på et charge Cheesy

ellers er en masse nurgle riddere vel ret rare:)

Alle der drikker light cola eller andre former for light er 100% assholes!
corky
Huskarl

Rasmus Mølbak

« Reply #54 on: 29 July, 2010, 12:23:40 »

Nurgle riddere og Nurgle magi for alle pengene.

Alt raller er ligegyldigt og bare gratis panik.

Ville nok også tage et par biler med

hørt under WHFB kamp
Q: Hvad er det så der giver dig Killing blow?

A: Det er da min støvle

love to crush tiny humen from  "Iacta alea est"
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #55 on: 29 July, 2010, 13:11:03 »

Alt raller er ligegyldigt og bare gratis panik.

Chaos hære tager da ikke panic tests....

Ville nok også tage et par biler med

Ja, nogle VREDE biler

Nurgle riddere og Nurgle magi for alle pengene.

Hvorfor Nurgle magikere i stedet for Tzeentch?
« Last Edit: 29 July, 2010, 13:18:48 by PeterK » Logged

Hammer
Høvding

« Reply #56 on: 29 July, 2010, 15:47:44 »

Dragon armour?

"Det er ikke et Fanboy username, jeg hedder det faktisk!!"
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #57 on: 03 August, 2010, 10:04:15 »

Så fik jeg spillet mod de Høje Elvere. Slaget stod i Thomases crib og det var rigtig hyggeligt på trods af at spændingen ikke var til stede i nogen udstrakt grad...

Men lad os starte med begyndelsen. Nu plejer jeg jo at starte med at hvine over hvor god den hær jeg skal spille imod er, men jeg synes faktisk at High Elves står ganske fint til Chaos Warriors. Det har nok noget at gøre med at de ikke skyder lige så meget som nogle af de andre hære jeg har mødt. Samtidig er deres t3 tropper temmelige squishy, hvilket er mums for alle de farlige bæster der er i Warriors bogen.

På minus siden er terror ikke et særlig godt våben pga af deres høje Ld og muligheder for at gøre de vigtige units immune over for det. Og så har de en endnu større drage end Chaos har...

High Elves har efter min vurdering 2 "builds" der fungere. Det ene er med Star Dragon med Prince (ja det er med vilje at dragen er nævnt først) hvilket giver at han også tager 2 lvl 2mages + banner of sorcery, så de stadig har god magic defense og offense. På grund af de mange point i dragen betyder det også at resten er archers, Lion chariots, repeaters + 1-2 units af elite tropper (fx Dragon princes med Elyrion banner).
Den anden mulighed er den defensive Arch mage hær med føtex vagt bunker og hvad der ellers hører til.
Jeg forventede at skulle møde Star Dragon, men holdt muligheden for Arch mage i baghovedet, havde det dog sådan at hvis jeg mødte ham var det bedre for mig en Star Dragon anyway, så det skulle nok gå.

Som foreslået af min lillebror (Randomiser) valgte jeg en Chaos Dragon (med en sorcerer lord på slæb). Som sagt har High Elves begrænset skydning hvilket giver Dragen gode arbejdsforhold. Samtidig er repeaters og archers dejlig bløde, så den kan samle en god potion point sammen med breath weapons, mens manden ovenpå tryller løs. Og til dem der tænker "Hvad med repeaters" så prøv at lave matematikken på hvor mange skud der i snit skal til at fælde det bæst, de er farlige, men de er ikke great cannons. Nu er det jo også næstsidste 7th edition spil, så det er også for at sige farvel til min trusty trylle drage, som jeg har fejret mange sejre med.

Selvom Nurgle magien var blevet foreslået valgte jeg Tzeentch. Nurgle kan være sjov til at langsomt pille en Dragon ned eller fjerne crew fra repeaters, men infernal gateway er bare langt mere potent. I øvrigt var det vigtigt at få pandemonium hvis han havde en archmage med. Ved godt Tzeentch lille zap ikke virker mod Dragon armour, men bruger det nu alligevel primært mod repeaters, chariots og great eagles først, så mente ikke det var et stort problem.

Valgte de sædvanelige 2 backup magere til at slæbe på dukker og scrolls. Den ene blev en tzeentch sorcerer mere med en disc, da han er nem at gemme for High Elves (gerne bag mine egne tropper) og kunne lave lidt ballade me Bloodcurdling Roar og en of Nurgle på en chariot, da den er svær for elverne at skyde væk, kan true de fleste units og er lidt en bargain til 100 point synes jeg. Gav ham et "Third Eye of Tzeentch", dette var fordi jeg regnede med at en af lvl 2 magerne ville have Seer og derfor kunne vælge sine spells, hvilket formodentlig ville blive en "Beast Cowers" mod min drage, så jeg tænkte "hvis han skal caste den på mig, kaster jeg den også på ham".

Jeg brugte lang tid på at overveje fordeling af magic items på mine characters, det kan ses nedenfor hvad jeg endte med. Da High Elves ikke har mange magic attacks var 4+ ward mod ikke magisk armour en mulighed til min lord, som jeg endte med at bruge så min lvl 2 kunne få Golden Eye of Tzeentch. Set i bakspejlet kunne det have været en fatal beslutning da Thomas Lord kunne have haft (og efter min mening) burde have haft Seafarers Bow (magisk bolt thrower), hvilket jo så kunne have resulteret i min Sorcerer Lords alt for tidlige død.
Deaths Head fik i øvrigt en ny chance da jeg mente den kunne være god mod en unit af Dragon Princes mv. Jeg endte med at kaste den efter en bolt thrower for at dræbe den sidste crewman, men ramte forbi med kastet. Dooh.

Som core valgte jeg nogle marauder horsemen med kasteøkser. Deres opgave var at holde sig lidt tilbage og kaste økser på fx ørne der kom ned til dem. Deres opgave var ikke at løbe storm mod bolt throwers og archers da dette helt sikkert ville ende i deres død.  Ud over det valgte jeg nogle billige choices til at capture table quarters med eller måske blokerer lidt skydning.

Special endte med en chariot (ville gerne have haft 2), 6 knights of Nurgle og 4 Dragon Ogres med great weapons. Der kunne argumenteres for add hw til Dragon ogres, men jeg ville gerne have at de kunne tæske chariots og Dragon Princes og evt. give en Star Dragon lidt sved på panden. infanteri skulle Dragen nok klare.

Chaos Chariots er rigtig gode mod elvere af alle slags, der er rigtig svære at slå ihjel og myrder en masse når de charger. Det skal dog nævnes at jeg havde givet den mark of nurgle, hvilket jeg lige så godt kunne have ladet være med og i bagklogskabens lys havde jeg sådan set været glad hvis han skød lidt på den, så ingen grundt til at skræmme ham fra det. MoS eller ingenting havde været fint.

Til slut valgte jeg min trusty Hellcannon. Uhhmmm Hellcannon, det er jo bare et dejligt monster. Dens opgave var at skyde Star Dragon eller bare stå og se farligt ud.

Da jeg kom til spillet og satte min hær frem kiggede Thomas lidt på den, han kunne ikke forstå hvordan jeg havde fået alt det presset ind. Jeg tænkte det jo bare var på grund jeg er så god til økonomisere, og havde jo også regnet det efter flere gange hjemmefra, men tog lige et ekstra kig på min liste alligevel. Den var nu god nok, jeg havde da ikke brugt mere end 2500 point. Og der var det at det slog mig at vi jo spiller 2250 til NWL, flot. (jeg skylder skylden på Summer of War). Rød i hovedet skyndte jeg mig at fjerne Nurlge ridderne fra min liste og spillet kunne gå i gang. Dagens army building guldkorn er altså: Husk at kontrollere hvor mange point der spilles med...

Her er listen (i 2250 points udgaven)

Sorcerer Lord: Lvl 4, Mark of Tzeentch, Armour of Moorslieb, Spell Familiar, Dispel Scroll, Deaths Head, Stream of Corruption. Chaos Dragon.

Sorcerer: Lvl 2, Mark of Tzeentch, Golden Eye, Dispel Scroll, Disc of Tzeentch, Bloodcurdling roar.

Sorcerer: Lvl 2, Mark of Nurgle, Infernal Puppet, Third Eye of Tzeentch, Chariot,

10 Chaos Marauders
2x5 marauder horsemen: Throwing axes, mark of slaanesh
2x5 warhounds

Chaos chariots: mark of nurgle
4 Dragon Ogres: great weapons

Hellcannon

Som nævnt blev selve spillet aldrig rigtig spændende, primært fordi min Hellcannon var i hopla. Thomas hvade lavet noget lignende det jeg havde forestillet mig, altså en Star Dragon, havde dog Swordsmasters og Phoenix Guards og ingen Dragon princes, så jeg var fortrøstningsfuld. At mine magikere fik præcis de spells de skulle bruge gjorde det ikke værre (Gateway til lord, Pandemonium og Fleshy Abundance til de små drenge).
Efter setup stod min Drage over for 2 Bolt Thrower og Thomas Star dragon, så det var super vigtigt at jeg fik første tur. Heldet var med mig og min drage susede frem, pga maling havde jeg 1 re-roll hvilket gjorde jeg synes jeg kunne føle mig nogenlunde sikker fra 1 turs bolt throwers. Efter en begivenhedsløs magic phase skød min Hellcannon. Prøvede at ramme en bolt thrower, men scatterede lidt og ramte både bolt thrower og Swordsmasters med en lvl 2 tryller. Der er døde 3 sværdmestrer, men hvad vigtigere var at både bolt thrower og Swordmaster fejlede panic. Boltthrower løb ind i en væg og døde og i næste tur fejlede mestrene at rally og løb bordet. Huzzah!
De næste par ture gik med min hær der prøvede at dodge Stardragon, den fik dog grillet 4 marauders, samtidig med at destroy scroll fejlede at fjerne Gateway. 6 marauders blev charget af en ørn og breakede den og den anden ørn døde til en flicker fire. Mine horsemen viste sig at være overordentlig resistente over for longbows, der bare ikke kunne wounde dem. Gateway fjernede en Lion chariot i tur 3 mens dragen tyggede på en bolt thrower. I tur 4 var Star Dragon ved at være i position til at lave ballade, men nu kom Gateway igennem på den, hvilket lavede et par wounds på Dragen og 1 på manden (som havde 4+ Ward), lidt skuffende. Heldivis kunne min Hellcannon også skyde. Hvilket i et nærmest perfekt replay af sidste spil gav et misfire, som blev en 3'er, som gav en gratis Gateway, som dræbte Star Dragon og gav 1 wound mere på Prinsen. Be warned, min Hellcannon skyder med Gateways!
Herefter var det all over. Prinsen overlevede faktisk endnu en Gateway, før han, sammen med Phoenix guards og den sidste mager kastede sig ind i et hus og gemte sig mens chaos gutterne rampagede rundt udenfor. I sidste tur lykkedes det en Tiranoc chariot, der sammen med 3 archers var det eneste tilbage uden for huset, at skyde en marauder ned, så Thomas lige præcis kom på tavlen med 20 point... Som sagt, det blev aldrig rigtig spændende.

Jeg spillede den hær som jeg har mest rutine med, så buildet var der ikke meget sige til. Kan nærmest spille den hær i blinde. Da ridderne røg ud skulle jeg nok have klemt en chariot mere med, men ellers var alt som det skulle være og jeg har svært ved at modsige resultatet. Spillet viste dog også at det nok er ok jeg siger farvel til flyve/trylle hæren, da den specielt når den vinder (og det gør den for Chaos Warriors overraskende tit) er utrolig kedelig at spille imod.

Nu mangler jeg kun Empire og dem ved jeg jo lige præcis hvilken hær jeg skal stille imod Wink
« Last Edit: 03 August, 2010, 10:58:52 by PeterK » Logged

AndersN
Konge

Fuld og ubehagelig!

« Reply #58 on: 03 August, 2010, 10:50:26 »

...eller gør du? Shocked

Wink Fed rapport!

Garm glammer ved Gnipahulen!

"Don't be jealous that I've been chatting online with babes all day - besides, we both know I'm trying to become a cage fighter..."
Butler
Huskarl

Troels H. B. Eriksen, Aalborg

« Reply #59 on: 03 August, 2010, 11:00:47 »

Det ser da lovende ud Peter. Du er da også ved at have skrabet en god slat point sammen nu.

Det bliver spændende at høre om Hellcannon'en kan lave en hat-trik. Smiley

Butler

Hvis man påstår at man ikke er under tøflen, er der kun to mulige forklaringer: enten lyver man eller også er man single.

Så det er med stolthed i stemmen når jeg siger at jeg ikke er under tøflen!

Medlem af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"
corky
Huskarl

Rasmus Mølbak

« Reply #60 on: 03 August, 2010, 11:05:38 »

Er lidt skuffet over at du ikke var bange for det potente dødsensfarlige dual dragonmage avoidens hammer - du burde i det mindste have overvejet det efter det rampage jeg har lavet på WoC (:

hørt under WHFB kamp

PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #61 on: 03 August, 2010, 11:39:51 »

Det ser da lovende ud Peter. Du er da også ved at have skrabet en god slat point sammen nu.

Ja nu går jeg efter den samlede sejr Wink

Det bliver spændende at høre om Hellcannon'en kan lave en hat-trik. Smiley

Siden at det resultat med Gateway burde ske sjældnere end hvert 36 spil og det nu er sket 2 spil i træk, kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle kunne forsætte festen Wink

Er lidt skuffet over at du ikke var bange for det potente dødsensfarlige dual dragonmage avoidens hammer - du burde i det mindste have overvejet det efter det rampage jeg har lavet på WoC (:

Ja der tog jeg lidt en chance...

Wink Fed rapport!

Takker

...eller gør du? Shocked

Ja man ved jo aldrig hvad der sker Wink
« Last Edit: 03 August, 2010, 11:42:09 by PeterK » Logged

Stefan
Nifcon Organiser
Global Moderator
Høvding

Bite me!

« Reply #62 on: 03 August, 2010, 15:56:14 »

@Peter

Vil du ikke løbende opdatere dine tanker om WoC i 8ed. her på bloggen?

Jeg synes ofte du har spændende vinkler på hvordan hæren kan spilles, og jeg har selv planer om at teste hæren ved SoW. Kunne godt bruge et par ideer - så jeg ikke falder helt igennem.

Pas på dit ego ikke eksploderer efter ovenstående ros  Wink

Vh
Stefan

NifCon hjemmeside
Stefan Nielsen, Lavgade 12A, 2 tv., 6100 Haderslev, 61702253
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #63 on: 04 August, 2010, 08:32:00 »

@Peter

Vil du ikke løbende opdatere dine tanker om WoC i 8ed. her på bloggen?

Jeg synes ofte du har spændende vinkler på hvordan hæren kan spilles, og jeg har selv planer om at teste hæren ved SoW. Kunne godt bruge et par ideer - så jeg ikke falder helt igennem.

Vh
Stefan

Jo, skal jo også selv med til Summer of War med Warriors of Chaos, så er i fuld gang med at prøve og gennemskue hvordan den kage skal skæres. Regner dog ikke med at WoC kan konkurrere med når det bliver allermest bisset, men derfor er det stadig en glimrende mulighed for at teste forskellige muligheder i hæren. Man kan også sige at hvis det virker ok mod det værste der kan smides imod dem, så ser det godt ud når der bliver jævnet mere ud fx til GF13.

Pga min søns snarlige fødsel skal jeg alligevel have styr på hvilken hær jeg ca skal stille til SoW snart, så ligger nok nogle af mine skumle planer frem op til weekenden.

Det løb er vist kørt. Knæl dødelige, for jeg er Warriors of Chaos guruen!

AndersN
Konge

Fuld og ubehagelig!

« Reply #64 on: 04 August, 2010, 09:46:06 »

Det løb er vist kørt. Knæl dødelige, for jeg er Warriors of Chaos guruen!

Jeg kan i den sammenhæng anbefale citatet fra Eglixus, the executioner of Trechagrad, på side 47 i WoC bogen Wink Grin

Garm glammer ved Gnipahulen!

"Don't be jealous that I've been chatting online with babes all day - besides, we both know I'm trying to become a cage fighter..."
kOOn
Huskarl

I'm a SamuRat!

« Reply #65 on: 09 August, 2010, 13:39:17 »

Spændende læsning.

Og jeg vil spændt følge med i hvilke tanker du gør dig omkring 8th og WoC.

Kim

Sur gammel mand (tm). Med egen fanklub.
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #66 on: 11 August, 2010, 12:17:52 »

Så fik jeg spillet sidste kamp i årets NWL og det betyder en sidste omgang store planer (ja jeg ved godt jeg havde lovet noget 8th edition, men i må altså lige trækkes med en sidste potion 7th ).

Sidste spil var imod Akmed som spillede Empire, hvilket er meget passende da det gør at bloggen ender med at starte hvor den begyndte – altså mod Empire. Jeg var derfor også sikker på jeg kunne sætte en fornuftig hær sammen, da jeg havde erfaringerne fra kampen imod Anders Empire i baghovedet. Selvom det spil ikke gik fantastisk, så havde det vist at min grundlæggende strategi var fin, nu skulle den bare perfektioneres.

Den vigtigste del af planen havde været at tage en sorcerer lord med et daemon sword. Grunden til dette er at han kan stilles i en blok og dermed give dem en god chance mod Steam tanken og en outside chance imod War Alteret, ud over det kunne de også sagtens håndtere en gruppe riddere når han er med ham til at give tæsk. Blokken giver på den anden side beskyttelse for sorceren imod skydningen, som der jo forekommer en del af fra Empire. Imod Anders havde Lorden mark of slaanesh, primært fordi det gav muligheden for nogle potientielt game winning spells, men den her gang valgte jeg mark of tzeentch pga af Gateway, som jeg håbede på kunne presse Walter og Stank. Samtidig fik han lidt beskyttelse mod sit eget sværd med et 6+ ward save. Og ja jeg forventede da at min Hellcannon endnu engang ville affyre en Gateway og give et easy win Wink

I vanlig stil tog jeg 2 sorcerers mere med, 1 nurgle scroll caddy og 1 slaanesh puppet caddy. Jeg ville ikke gentage spillet imod Anders hvor jeg ikke havde nok magic defense. Derudover gav jeg slaaensh drengen en steed så han kunne jagte warmachines. Han havde også ”third eye of tzeentch”, dette var endnu en observation fra sidste spil hvor Anders havde brugt metal magi imod mine characters, jeg ville ger kunne gentage tjenesten med fx at true med at lægge 1 wound på tanken hvilket jo hæmmer den en del. Nurgle drengen havde homonculus, så han evt kunne kaste 1'eren med 1 terning.

Tror dette var det laveste antal point jeg har brugt på characters overhovedet i NWL og det føltes også lidt forkert, men hvis man skal storme en gunline, er antal en god ting så jeg måtte spare.

Imod Anders havde jeg i et anfald af fair play taget 1 unit warriors med. De havde ikke rigtig præsteret og jeg kunne se en marauder blok havde været fint i stedet. Så en stor bus til trylle drengene. Derudover havde metal magien som nævnt gjort rigtig ondt, så jeg købte en lidt mindre blok hvis primære formål var at stå foran den første og blokere line of sight. Derudover gav de også en fin skærm imod en offensiv Tank. Enten kunne de flee et charge og give mig et counter charge med daemon sværdet, eller også kunne de tage imod og blive breaket, og igen, give mig tid til at reagerer. Mod Anders havde jeg prøvet at storme frem med horsemen, men de var blevet skudt og tryllet væk ret hurtigt, så i stedet valgte jeg et par units warhounds til at sende frem og absorberer  lidt skydning. Den ene unit skulle også dække for ridderne. Horsemen fandt stadig vej ind, nogle med throwing axes til at genere eventuelle pegasus mountede kaptainer med en fancy kasket på. Den anden gav jeg flails, ofte sparer jeg dem væk, horsemens primære opgaver er ikke at slås men at generer, så de point bruger jeg andetsteds, men mod empire mente jeg godt at det kunne betale sig, da de kunne tæske forskelligt raller så. Deres primære opgaver var dog at være bail out unit for sorcerers hvis bussen ikke længere var sikker. Det er også grunden til der er 7 således at de stadig gav look out selvom flere kanoner targetede en character hos dem i samme tur.

Mine special choices blev et genvalg til dragon ogres med great weapons, da de kan presse de fleste units i empire hæren. Ud over dem blev det til 1 unit almindelige ogres med great weapons og 1 unit riddere, begge med mark of slaanesh og begge valgt fordi de var billige nok til at jeg kunne overskue at miste dem til skydning, men samtidig hårde nok til at presse de fleste elementer i specielt gunline hære.

I rare valgte jeg, surprise suprise, den obligatoriske Hellcannon (som bare glæder sig som et lille barn til 8th edition).

Som det kan ses fokuserede jeg meget på units der kunne overleve skydning og stadig dele tæsk ud. Ideen var at lave et target rich environment og så satse på at noget ville trænge igennem og dræbe de bløde ranged units.

Her er listen:

Sorcerer Lord: Lvl 4, Daemon Sword, Spell familiar, Mark of Tzeentch, chaos Steed

Sorcerer: lvl 2, Infernal puppet, enchanted shield, Mark of slaanesh, Steed og slaanesh, third eye of tzeentch

sorcerer: lvl 2, 2x dispel scroll, mark of nurgle, barded steed, conjoined homoculus

25 chaos marauders: full command, mark of slaaensh
15 chaos marauders: mark of slaanesh
6 marauder horsemen: mark of slaanesh, throwing axes
7 marauder horsemen: mark of slaanesh, flails
7 warhounds
5 warhounds

4 dragon ogres: great weapons
5 chaos knights: mark of slaanesh
4 chaos ogres: mark of slaanesh, great weapons

Hellcannon

Hvordan gik spillet så? For det første valgte jeg igen at tage min nye New England Patriots trøje på da jeg også havde haft den på i de 2 sidste sejre. Man gør jo hvad man kan for at tiltrække held. Det viste sig at Akmed havde taget en rigtig frisk empire hær med. Og han havde hverken tank eller alter... i stedet havde han en del riddere, 2 infanteri blokke med detachments og assorterede pistoliers, outriders, kanoner og en hellblaster. Characters var en wizard lord, 2 wizards og en warriors priest. Jeg skal være ærlig og indrømme at jeg følte min hær havde gode chancer når de 2 ting jeg frygtede mest ikke var med. Akmed var også lidt rusten i trækkene så selvom han havde første tur, lykkedes det mig at få nogle solide charges med dragon ogres imod knight med priest og wizard lord og slaanesh sorcerer imod hellblaster med overrun direkte ind i en kanon. Mine drenge var dog ikke helt på toppen og mine sorcerer blev breaket af crew og dragon ogres breakede også, crap.
Havde deployet min hellcannon perfekt, kanoner kunne ikke se den, men den havde masser af juicy targets at skyde på. Den mente dog ikke selv positionen var i orden og fejlede sin første rampage test og løb ud foran kanonerne. Ok, hvis den havde overlevet kanonerne var den klar til at lave ballade, men en kanonkugle lavede 6 wounds og så var det forbi, øv.

Herefter var jeg forståeligt nok lidt nede i kulkælderen og der blev talt med store ord til resterende units, at nu var der nogen der skulle steppe up og vise deres værd hvis de også skulle være med i 8th edition hærene. Én mand, eller rettere ét sværd, hørte budskabet og gik i aktion. Jeg var bange for at spillet var ved at glide ud af hænderne på mig, så jeg satsede og sendte min sorcerer lord i kamp imod blokkene. Det første han mødte var en lille unit handgunners, 6 mand faldt for daemonsværdets tørst. Herefter chargede han og hans efterhånden ret lille gruppe marauders (under 10) 25 swordsmen med en wizard og 10 free company detachement. I en blodrus dræbte han 6 free company ( så de ikke gav flank) og 2 swordsmen og han tog også et armour save på det hit fra sværdet der ramte ham selv. Dette breakede (forståeligt nok) de 2 units. Herefter skiftede han marauder unit og marcherede mod næste blok (mens hans decimerede venner ryddede op i et par war machines). 25 spearmen og 10 free company stod for tur. På charget dræbte han 7 spearmen og da han også havde fået hjælp af Nurgle sorceren nu var der nok casaulties til igen at breake. Free company holdt dog stand med en insane courage, men det fortrød de turen efter, da det umættelige sværd dræbte 8 fra den frie milits. Han afsluttede med at charge ud af sin unit og myrde 2 riddere der var tilbage fra 1 unit på 8, efter de var blevet ramt af en gateway (lvl 4 mage døde -også til en gateway- i tur 4 og det resterende magi forsvar forsvandt også i de ture). 30 confirmed kills og et snit på 8 angreb i 5 combat rounds! Forståeligt nok havde jeg et kæmpe smil på efter den præstation og Daemonsword skal da klart have ”Sword of the match” prisen. Jeg mistænker at det var hævn for at det ikke kom i nærkamp i spillet mod Anders.

Honurable mention skal i øvrigt gå til 5 warhounds der chargede en war machine, breaker crewet og derefter fik et flank charge på outriders som de også breakede, go hounds.

I sidste ende blev det en sikker sejr til mig, men det så godtnok ret sort ud på et tidspunkt. Det var også et rigtig fedt spil, netop fordi det bølgede frem og tilbage, og fordi det på ingen måde gik som jeg troede det ville, og så selvfølgelig fordi det endte med en sejr til sidst Wink

Det her var sidste omgang af NWL spil, og det ligner en solid 3rd place for mig, hvilket nok også er hvad jeg har fortjent alt i alt. Det har været rigtig spændende at prøve og sætte ord på mine tanker og håber da jer der har kæmpet jer igennem de her lange post har fået lidt ud af det også.
« Last Edit: 11 August, 2010, 12:23:46 by PeterK » Logged

Mini Munchkin
Huskarl

« Reply #67 on: 11 August, 2010, 14:06:53 »

Hold mund med det der!!!!

"I HAVE BEEN CHOSEN FOR GREATNESS BY THE DARK GODS THEMSELVES. YOU, PRETTY MORTALS, HAVE BEEN CHOSEN ONLY FOR DEATH."

Eglixus , The Executioner Of Treghagrad
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #68 on: 13 August, 2010, 12:17:39 »

Skulle man aldrig skrive lidt om 8th edition...

Tror jeg vil starte med nogle overordnede observationer og så prøve at blive mere specifik med nogle forskellige character/unit setups jeg tror virker. Til sidst kan det være der kommer et forslag til en liste, men jeg skal være ærlig at sige at jeg lige nu ikke kan se "den gode liste" for mig. Det gør som sådan ikke noget, spillet ville jo være kedeligt hvis man kunne regne alt ud fra starten. Udfordringen er jo nemlig at, imod alle odds, få så stinkende elendig en army bog som Warriors of Chaos er til at virke alligevel.

Jeg skal i næste weekend til Summer of War, hvilket primært er for at blive forfærdet over de bizarre army lists der kan frembringes i 8th edition (intet nyt under solen her, der var en grund til restriktioner blev populære i 7th). Et andet punkt er at jeg gerne vil inspireres af dette, se hvad der virker og hvad der fejler for folk. Slutteligt er det også min erfaring at max power niveau er et godt sted at teste units og builds. Hvis noget, som man også normalt kunne tage med, gør det godt under de forhold ved man der er tale om en vinder.

For Warriors of Chaos er 8th edition meget en "good news/ bad news" oplevelse. Lad os starte med the good news:

Nye magic items. Dette er et stort win for Chaos Warriors som er velsignet med en af de dårligste samlinger af items der er på markedet. pludselig har mange en masse options som giver mening og kan krydres med exotiske chaos items - im loving it.

Exalted Heroes are back! Great weapons virker igen hvis man er mounted, der er gode magic item kombinationer igen og diverse mounts kan alle give en taktisk fordel. Ok Juggernauts er til turneringer nok knap så smart, da han ikke kan gemme sig for kanoner, men ellers ser de super farlige ud. Eneste minus er at BSB ikke længere er så fedt til combat helt, da nogle chaos units kan være afhængige af ham, og det faktum at han auto dør hvis han breaker.

Magi er blevet mere random. Ja dette er et plus for WoC, selvom dette reelt i 7th edition var Sorcerers of Chaos mere end warriors, så var dette af nød mere end lyst. Chaos har ikke ret mange gode offensive magic phase items og ingen aktive defensive. Sammenlignet med mange andre racer har man altid skulle investere stort i magi phasen og ofte spredt på en del mages. Nu kan der skæres ned på mage forbruget og op for kamp pottientialet - lækkert. Dette åbner døren for en masse muligheder for alternative builds, fx kun med en lvl 2 eller lvl 4. Death magic er jo også det nye sort og den kan alle sorcerers tage - huzzah. Jeg mener dog stadig at Lore of Tzeentch ser uhyggeligt fristende ud...

Infanteri er blevet bedre. Dette er en god nyhed på 2 måder. På den ene side ser marauders rigtig friske ud nu, og det giver faktisk mening at give dem udstyr i stedet for de nøgne stoddere som jeg spillede med i 7th. Great weapons eller shields + mark of tzeentch ligner solide valg (selvom man nok stadig skal have Slaanesh "bussen" med). Warriors er også blevet lidt bedre, men uha hvor er de stadig dyre.
Det er også godt for Chaos hvis folk begynder at tage mere infanteri med i deres hære og i højere grad satse på grind matches, for her skulle ens chaos hær gerne sparke en masse røv - it's what they do.

I forlængelse heraf er reglen om free reform efter man breaker units. Dette giver chaos units der før var for uhandy på bordet og alligevel kun fik dræbt en ørn og jagtet lidt light cav. muligheden for at gøre seriøs skade, idet de efter en kamp omgående er truende for modstanderen igen.

Monstrous inf er blevet bedre. Dette påvirker i mindre grad Dragon ogres, da disse er for dyre til at for alvor spiller i store units, men Trolls og måske og Ogres har nu en masse at byde på til dem der søger en del punch til billige point. Tror trolls kan anvendes som anker centralt i hæren, det tager bare lang tid før en 6 trolls dør og mon ikke de når at ørle på nogen inden. Ogres tror jeg kan sendes frem med Great weapons eller add hw efter præference og evt mark of nurgle (mark of slaanesh kan nok knap svare sig). Der er gode til at smadre let infanteri i en storm af angreb, men kommer nok til kort mod nogle elite units.

HELLCANNON er blevet bedre. Nøøhh hvor er den god, jeg er helt ekstatisk. Det har i mange år været mit favorit beast, primært på grund af dens tilfældige evne til nogen gange vinde et spil på spetakulær hvis. Men nu er den jo bare blevet helt igennem bad to the bone. Den var farlig før, men når den nu har M6, 5+ dwarf save, thunderstomp og ikke skal gætte når den skyder, er den bare helt tosset. I'll take 2 (hvis jeg må for restriktionerne, hvilket nok stopper ret hurtigt caus damn). Det kræver en speciel slags unit at få has på det dyr og den giver en battleline en legitim trussel mod specielt inf. Flexibiliteten er bare alt for fristende, man kan skyde mod monstre/andre dyre tunge targets, eller man kan storme frem hvis hans hære er inf tung - bare hold øje med Purple Sun of Xereus.

Frokost tid. Vender tilbage en anden god gang med minusserne...

PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #69 on: 14 August, 2010, 13:56:02 »

Tilbage igen, er jo en utrolig masse ovenfor og man kunne få indtrykket at Chaos Warriors er det nye sort, der er bare nogle få men'er:

Ld er stadig en akilles hæl, med untagelse af at man investerer i en dyr chaos lord har ens hær kun ld 8. Re-roll panic hjælper mod det, specielt siden terror nu faktisk er panic, men derfor er der stadig chancen for at fejle, og det sker gerne på det værst tænkelig tidspunkt.
Derfor kan man stadig i høj grad være tvunget til købe MoS slaanesh i overdreven grad eller også tage chancen.

BSB er for mange racer blevet et stort boost på Ld fronten, men for Warriors of Chaos hjælper dette reelt kun hvis han skal være Troll herder (og for homoculus mages). BSB er nok stadig vigtig fordi han giver re-roll på break tests som jeg har en antagelse om der kommer en del flere rellevante af i 8th pga af ændringerne i combat systemet. Det er et problem at en BSB er vigtig, fordi for chaos er han en ret dyr dreng (starter på 135 point).

Generelt er chaos characters stadig rigtig dyre, og det er kun Exalted champions som har fået øget nytteværdi. Verdenen er til gengæld blevet en tand farligere at være character i. Sorcerer Lords ser er stadig gode, men også så dyre at det næsten ikke kan lade sig gøre at købe 2 i fx en 2250 points hær, et trick som mange andre racer nu kan. Sorcerers er ok som main casters med fx death magi, men som backup drenge til at bære ekstra arcane items er de rigtig dyre at investere i.

Der er et mismatch mellem Chaos characters unit type og chaos units units type. Characters skal for at være mest effektive være cavalari (barded chaos steed, disc, steed of slaanesh), men mange chaos units er enten infanteri, war beasts, mon. infanteri eller mon. beasts. Med en øget mulighed for kanoner og stonethrowers er det nødvendigt at have units der matcher characters for at få look out sir.

Et andet STORT problem er at man nu skal bruge 25% af sine point på core, hvilket jeg fx vist kun har gjort en gang til NWL (og der gik det galt). Selvom infanteri er blevet bedre gør det at man enten skal stille med lidt flere marauders/horsemen end godt er. Eller også skal tage 1-2 blokke Chaos Warriors med. Forskellen er at marauder er support troops, de transportere characters til kampzonen, agerer missile screens eller harasser fjenden med fast cav og throwing weapons - de er ikke game breakers men hjælpe de dele af din hær der er. Uanfægtet om Warriors er deres point værd, så er de så stor en investering i point at de SKAL være game changers. Det betyder din support skal hjælpe/beskytte dem, characters skal supporte dem og mages kan ikke gemme sig hos dem (for dine warriors skal jo i kamp).

25% af hæren er for meget i support, men på den anden side synes jeg der er mange andre ting jeg gerne vil bruge som angrebsunits end warriors.

Udfordringen med Chaos Warrior hære er altså at få samspillet mellem characters og units til at fungere. Dette kan som jeg ser det næsten kun opnås ved enten at have en primært mounted hær eller en primært infanteri baseret hær. Ellers bliver characters låst fast i de samme enheder og mister flexibilitet. I mange andre hære kommer den her synergi helt naturligt, men med chaos er det her man virkelig skal tænke sig om for ikke at falde i fælden med characters der nærmest skal joine en bestemt unit. Det leder ofte til en forudsigelig hær og og til en hær hvor de forskellige units bliver isolerede fra hinanden.

Vill bruge resten af weekenden til at komme med nogle forslag til armylists baseret på ovenstående observationer...

kOOn
Huskarl

I'm a SamuRat!

« Reply #70 on: 18 August, 2010, 11:41:18 »

Er weekenden gået? Smiley

Spøg til side Peter. Det er rigtigt god læsning.

WoC bliver meget ramt af kun at have råd til en lord

Kim

Sur gammel mand (tm). Med egen fanklub.
corky
Huskarl

Rasmus Mølbak

« Reply #71 on: 18 August, 2010, 12:08:01 »

Kan lige nævne at Peter blev far mandag aften - så han tager nok et minibreak fra bloggen  Grin

hørt under WHFB kamp

Ablabab
Høvding

Trollolol man sees you peeing!

« Reply #72 on: 18 August, 2010, 12:21:46 »

Stort tillykke herfra Smiley

80 % bisse, 11 % hyggespiller og 9 % kaffefløde.
Ilithien
- V -
Konge

« Reply #73 on: 18 August, 2010, 13:46:09 »

Også et tillykke her fra.

Mal jeres basekanter sorte!
8th edition High Elves blog:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=39438.msg461544#new
PeterK
Huskarl

Peter K. Jensen, Amager

« Reply #74 on: 20 August, 2010, 14:38:12 »

Tak for lykønskningerne. Bloggen ligger lige stille lidt, men måske finder jeg tid til at poste nogle af de lister jeg har overvejet i næste uge.

Pages: 1 2 [3] 4 Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length