Welcome, Guest. Please login or register.
10 September, 2010, 21:28:42
Home Help Search Calendar Login Register

+  Powerfist.dk
|-+  Warhammer Fantasy
| |-+  Warhammer Fantasy veterandebat (Moderators: El Rey, Skummelkrat, Stefan, VonPanne)
| | |-+  De nye tendenser i 8'th.
0 Members and 1 Guest are viewing this topic. « previous next »
Pages: [1] 2 3 4 Print
Author Topic: De nye tendenser i 8'th.  (Read 2685 times)
redmane
Træl
*

« on: 26 July, 2010, 18:52:02 »

Hej alle.

Efter den nye edition har været på banen et stykke tid, er jeg lidt spændt på at høre folks meninger om den?
Her tænker jeg mest på generel hærsammensætning, samt hvordan spillet kommer til at se ud under de nye forhold?

Personligt har jeg ikke haft mulighed for at spille efter de ny regler endnu, men jeg har da et par tanker efter at have læst bogen og gennem warseer og des lige.

Det skal lige siges at jeg syntes rigtig godt om de nye regler. Specielt magi syntes jeg virker meget bedre på papiret.

Kom med jeres meninger og lad os alle blive klogere Smiley

Sune
Ilithien
- V -
Konge

« Reply #1 on: 26 July, 2010, 19:22:27 »

Store enheder, altså meget store enheder. Da man skal fjerne dem ned til sidste mand for at få points for dem.
Magi, med scroll of auto IF.
Warmachines, der kan lægge nogle templates.

Mal jeres basekanter sorte!
8th edition High Elves blog:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=39438.msg461544#new
Lublang
Hirdmand

« Reply #2 on: 27 July, 2010, 00:07:12 »

Store enheder, altså meget store enheder. Da man skal fjerne dem ned til sidste mand for at få points for dem.
Magi, med scroll of auto IF.
Warmachines, der kan lægge nogle templates.

Smukt resumé!

27,5 % surest på Frederiksberg
Regelridderen
Dreng
**

« Reply #3 on: 27 July, 2010, 05:09:53 »

8th er døden for det konkurrencemindede nørdhysteri og milimeterhelvede  Smiley
uberhamster
Træl
*

Thomas Lauridsen

« Reply #4 on: 27 July, 2010, 12:57:57 »

Yep, og for taktik og den mindste smule af realisme...børne- & magihammer af værste skuffe.

Anaxagorax
Den gennemsnitlige medarbejder hos GW ville ikke kunne kende forskel på et kronologisk korrekt power armour og en potteplante, om der så var blinkende neonskilte og ild i sidstnævnte
AndersN
Det betyder dog ikke at jeg gider spilde min tid ret meget med ultrapowerlottohammer, som 8th e
TheGreatDk
Dreng
**

I'm a llama!

« Reply #5 on: 27 July, 2010, 13:13:35 »

Yep, og for taktik og den mindste smule af realisme...børne- & magihammer af værste skuffe.

Det vil jeg nu ikke sige... hvis de bare bygger videre på 8th ed. bliver 9th helt klart den bedste til dato.
Junker
Dreng
**

« Reply #6 on: 27 July, 2010, 13:24:18 »

det synes jeg nu heller ikke

Der er da en del taktikker fra det gamle man ikke kan bruge mere, men der er masser af nye måder at tænke og spille taktisk på.  Smiley
Bare vent til folk har fået spillet en del flere kampe ...

Junker
Frezzwar
Dreng
**

Stefan W. Møller

« Reply #7 on: 27 July, 2010, 14:44:38 »

Der er ingen tvivl om at det er ANDERLEDES end 7th. Men at sige at det er det værste der nogensinde har været, tror jeg ikke på. Der er sket nogle store ændringer, og nogle mennesker ønsker ikke at sætte sig ind i det, og derfor vælger de ikke at spille mere. Dette syntes jeg er ærgerligt, da spillet på ingen måde er blevet dårligere. Det er blevet ANDERLEDES. Nogle påstår at magi er dårligt, og alt for vildt. Men når man højest kan have 12 PD, så er det begrænset hvilken effekt magi har på store spil, altså når man spiller 2000 eller mere (i små spil er en lvl 4 MEGET grum).
Nogle påstår at drager er blevet bedre. Breath i CC. Thunderstomp, og ellers ikke nogle trælse ting. Jo drager er da gode. Det har de altid været. Men problemet for drager er True Line of Sight. En drage kan ikke længere gemme sig bag en bakke eller noget andet. Derudover så fjernes modeller bagfra i et unit, så man kan derfor altid slå tilbage på en drage, eller rytteren. Man slår altid på initiativ, så dragen slår sidst. Dragen fjerner ikke ranks hvis den charger i siden, og modstanderen er altid stedfast, hvis han har en rank. Misforstå mig ikke. Drager er stadig gode, men de er på ingen måde så gode som det måske kan lyde.
Jeg har hørt rigtig mange snakke om at det er det nye hero-hammer. Det kan man på ingen måde kalde det. En helt i CC dør ret så let, med mindre han har et godt armor og et wardsave. Hvis han har brugt sine points på det, så slår han ikke så meget ihjel. Som tidligere nævnt, så kan et unit altid slå igen, så man kan altid forvente 4-6 angreb på sin helt, og hvis man slås mod en horde, er det 6-9.
Rigtig mange ting lyder for vilde og sindsyge, men spillet giver faktisk meget god mening, som det er nu. Det kan godt være at spillet faktisk ikke er så godt, som vi måske tror. Det ved vi dog først om et år eller to, når vi har fået spillet det til. Indtil den tid, syntes jeg at man skal være positiv overfor de ændringer der er kommet, så skal det nok blive til en masse hyggelige spil. Det er jo trods alt det vi spiller for. At have det sjovt med vores venner, og for at lære mennesker at kende. Det fungerer det altså stadig til Smiley
redmane
Træl
*

« Reply #8 on: 27 July, 2010, 23:53:40 »

Jeg er enig med Ilithien i at vi formegentlig kommer til at se meget mere til rigtig store regimenter, da disse har fået et gevaldigt boost i den nye edition.

Men hvad med mere elite enheder som f.eks. khorne chaos warriors med GW, tror i ikke disse har deres anvendelse da de altid får lov at slå og dermed nærmest aldrig vil tabe en kamp?
Eller de nye monstrous infantry, tror i ike disse vil blive brugt i større udstrækning?

Hvad med wizards? vil alle hære efterhånden indeholde en lvl 4 wizard, eller hellere 2 lvl. 2 f. eks.
Jeg vil klart mene at en lvl. 4 er klart at foretrække.
El Toro
Træl
*

« Reply #9 on: 28 July, 2010, 09:17:17 »

Ja store enheder er da klart kommet for at blive, men det er "autohits" med warmachines også, så mon ikke folk vil tænke sig om før de smider 500pt. på bordet i form af en KÆMPE gruppe khorne-warriors???
 - Iøvrigt ikke den bedste investering, da man kommer til betale´for en hel del man ikke får brugt.

Mht. mages, så kan jo man faktisk klare sig uden det store på den front.
 - Fast cav. med vanguard-move har rimelig chance success med en selvmordsmission hvis man ønsker at tage den enlige mage ud. (Folk tør jo ikke stille dem ind i regimenter, da de ved et IF/MC sprænger deres egen enhed i stumper og stykker).

Mulighederne er mange.

Det jeg bedst kan li´ved 8 ed. er at linierne er trukket skarpere op. Man kan stille med vildere enheder/kombinationer, men man så også være sikker på at modstanderen tilsvarende vilde "counter-enheder".
Muligheden for fedtspil er blevet minimeret.
/E.T.
MagnusA
Hirdmand

« Reply #10 on: 29 July, 2010, 23:19:43 »

Jeg er helt enig med Frezzwar.
Ilithien
- V -
Konge

« Reply #11 on: 29 July, 2010, 23:47:32 »

Magi.
Hvem påstår at magi er dårligt? Det rykker max her i 8th. Puple sun med auto win scroll, lore of life. Lore of shadow sammen med en skyde hær. Og man er jo ikke kun begrænset til 12 power dices, desværre ...

Drager
Tjah, tror ikke vi får mange af dem her at se.

Helte dør let
Nu skal vi ikke gøre S3 attacks farligere end de er. Der skal altså jævnt mange af dem til før en rimeligt udstyret helt, bliver presset. Er dog enig i at helte har fået en lidt mere supportagtig rolle, hvor det i større grad handler om at booste enheden, end bare at uddele håndmadder.

1-2 år før vi ved noget.
Jeg vil vove pelsen og sige, at man ikke behøver 1 års testspil før man ved hvor systemet bærer hen. Spillet har rigtigt mange tiltag i den rigtige retning, men derfor betyder det ikke at man ikke kan være uenig i nogle af ændringerne, F.eks. TLoS.

Ja-hatten.
Ja, vi skal ikke kritisere bare for at kritisere, men bare med ren autopilot at klappe i hænderne hver gang GW gør noget, kommer vi da heller ikke ret langt med.

Regelridderen
Dreng
**

« Reply #12 on: 30 July, 2010, 01:48:56 »

Spillet er på mange måder blevet mere enkelt og narrativt i mine øjne.

Alle enheder har nu en mulighed for at udrette noget istedet for bare at være heppekor for helte.

%systemet giver en bedre balance mellem hærene med 'superhelte' og de mere mundane.

TLoS er ikke rigtig passende da realistisk og spilpraktisk terræn ikke stemmer overens, men til gengæld hurtigt og enkelt.

Magi har fået en særegen funktion istedet for bare at være shooting MKII.

Der er lidt skønhedsfejl i sådan noget som power scrolls, og nogle hæres muligheder for ekstra PD/DD, der virker uigennemtænkt, og som FAQsne burde have rettet til +/- på rul, men i det store hele er spillet blevet bedre, hurtigere, og har fået flere muligheder og mere variation  Smiley

-

Eneste problem jeg ser, er at mine skovalfer er blevet lidt forvirrede over deres plads i spillet Tongue , mens mine VC og DE er glade for at blive rettet lidt ind, og se de andre hære stige i graderne, så de kan få lidt modstand  Smiley

Og så ser det bare mere imponerende ud med store horder af infanteri Smiley
Honsou
Konge

Go ahead Erik, it's gonna be alright!

« Reply #13 on: 30 July, 2010, 10:33:12 »

TLoS er ikke rigtig passende da realistisk og spilpraktisk terræn ikke stemmer overens, men til gengæld hurtigt og enkelt.
Hvordan i alverden kan du mene TLoS er mere hurtigt og enkelt de gamle kategorier??

Nu kan man netop stå og diskutere længe, om noget kan se eller ikke kan se, og det kan være svært at få hovedet ned midt på bordet og kigge langs en figur.

Førhen var det da NETOP hurtigt og enkelt: f.eks. "Står på en bakke, jeg kan se, end of discussion."
« Last Edit: 30 July, 2010, 12:59:58 by Honsou » Logged

Jeg aner ikke engang hvad stilen hedder, og alligevel skal jeg forsøge at gætte de enkelte serier...
Ilithien
- V -
Konge

« Reply #14 on: 30 July, 2010, 10:40:51 »

TLoS er vel simplere som regel, altså det er en lettere regel at forstå. Men i praksis er det et helvede. Netop fordi regel er flyttet fra objektivitet til subjektivitet kan den nu i større grad diskuteres = skidt.

Regelridderen
Dreng
**

« Reply #15 on: 30 July, 2010, 10:54:50 »

Jaja, men det giver GW en god chance for at sælge laser pointers med rakethammerlogoer  Grin

@Honsou Jeg taler ikke for TLoS, jeg siger bare at skidtet virker. Det var ikke fordi 7th ed. var bedre med sine uendeligt høje træer, bakker etc., det var sørgeligt 'binært'  Tongue
Honsou
Konge

« Reply #16 on: 30 July, 2010, 11:30:17 »

Det er muligt det virker, men at kalde det hurtigt, er lidt spøjst IMO. Smiley

Jeg aner ikke engang hvad stilen hedder, og alligevel skal jeg forsøge at gætte de enkelte serier...
Ablabab
Høvding

Trollolol man sees you peeing!

« Reply #17 on: 30 July, 2010, 11:40:42 »

Det er altså ganske hurtigt - og hvis din modstander er anal, så hiver du en 20 kroners laserpointer op af lommen og sætter ham på plads med den - og hvis han bliver ved kan du lyse ham lidt i øjnene, så han makker ret Smiley

80 % bisse, 11 % hyggespiller og 9 % kaffefløde.
Bumkarl
Huskarl

« Reply #18 on: 30 July, 2010, 12:03:29 »

Hvordan i alverden kan du mene TLoS er mere hurtigt og enkelt de gamle kategorier??

Nu kan man netop stå og diskutere længe, om noget kan se eller ikke kan se, og det kan være svært at få hovedet ned midt på bordet og kigge langs en figur.

Førhen var de da NETOP hurtigt og enkelt: f.eks. "Står på en bakke, jeg kan se, end of discussion."
Ja, det er også min opfattelse af det. Før var der to-tre "niveauer" af LoS, nu er der ca. 80 milliarder.
Selv i de bedste kredse kan det altså også være svært at blive enige om, da det som Ilithien siger er flyttet fra objektivt (og, synes jeg, ganske enkelt) til subjektivt og diskuterbart.

Men man lærer vel at leve med det henad vejen. Eller spille en hær der ikke skyder, så man kan nøjes med at stå og sige "nej" når folk snakker om LoS  Grin

Regelridderen
Dreng
**

« Reply #19 on: 30 July, 2010, 13:12:00 »

I det mindste har de sørget for at præcisere, at kanoner og den slags skyder med mundingen. Jeg ved ikke, hvor mange gange, jeg har løftet øjenbrynene når eks. en højalf begyndte at skyde med 'bueenderne' på deres supersize krysterbuer  Grin

Gotreksbrother
Huskarl

Victory needs no explanation, defeat allows none

« Reply #20 on: 31 July, 2010, 00:52:10 »

8th Edition er et nyt spil der sætter en helt ny standard for Warhammer og som tvinger folk til at komme med nytænkning omkring den måde de bruger deres figurer på. Jeg har spillet siden 1988 (3rd edition) og synes helt klart de har fanget et hurtigt og dynamisk spil nu hvor det handler mere om at se store hære, dræbe flere figurer og få mere knald på de forskellige faser, alt i alt meget mere rytme og hastighed i spillet hvilket er kanont!

Nogen rigtig gode ting!
  • Skirmishers: Ikke broken mere, de er nu gode til at hjælpe andre units og fungerer med regler der er nemme at forstå og som ikke ligger op til en masse underlige regel diskussioner
  • Double op på skydning og double up på fighting ranks = mere knald på! Det gælder ikke så meget om at skabe panic tests eller break tests og vinde på det, nu gælder det mere om at KILL!
  • Magi: Flere spells der støtter units i stedet for 2-3 magic missiles i hver lore. Overall er magi blevet en del mere risky at bruge og det er fedt, førhen var der for mange der direkte spillede på at vinde via magi og det var meget sten saks papir om man mødte den rigtige modstander hvis man satsede meget på det
  • Movement: man må måle hele tiden og gratis wheel på charget kombineret med variabel charge range (som man alligevel kan regne lidt med) gør især infantry mere mobilt og spillet mere flydende
  • Striking order: gør kampene mere drabelige og at der kommer meget mere knald på for begge sider nu da det meste i spillet har Ini 2-5 og derfor i mange tilfælde slår samtidigt
  • Nye Terrain regler: Endelig kan man gå igennem skove uden at skulle vinke farvel til sine enheder fordi de sidder fast derinde resten af spillet! Jeg vil hellere risikere at miste tropper på vejen end at slet ikke kunne rykke igennem uden at bruge et helt spil på det hvis man ikke er skirmisher eller single character

"Being a good Warhammer general is like being straight; if you have to tell people you are, you aren't."
Frezzwar
Dreng
**

Stefan W. Møller

« Reply #21 on: 31 July, 2010, 01:28:04 »

Det kan faktisk ikke siges meget bedre end Gotreksbrother gjorde det.
Runur Runurson
Træl
*

Smilodon vulgaris

« Reply #22 on: 31 July, 2010, 02:13:01 »

Det kan faktisk ikke siges meget bedre end Gotreksbrother gjorde det.

Nej det kan det vel ikke med mindre man finder en ægte og infantil sidegadevekselere Grin Wink
Jeg er enig er at der er mange gode ting i fx terræn;
men magi som i life er meget bedre end antydet af Gotreksbrother og det er rigtigt som flere har været inde på at man let bliver magiet til døde efter tur 3, hvor scrollen osv er brugt. (Hvis ikke man har fået fat i modstanderens magere)
Pludselig kan fx swordmasters få 5 i Toughness og en model et wound tilbage samtidig eller i firelore+1 to hit og wound.
Det gælder self også men at arms m.m.

Mht skirmishes er de mindre gode til andet end skærm og så er der røget muligheden for at vælge om man bruger handweapon hvis man har et andet cc våben som hellebard. lidt kedeligt for templeguards fx.
Honsou
Konge

« Reply #23 on: 31 July, 2010, 08:16:27 »

det meste i spillet har Ini 2-5 og derfor i mange tilfælde slår samtidigt
Jeg kan godt lide denne vrøvlesætning. Smiley

Overhamsteren
Konge

HVORFOR?!?!!

« Reply #24 on: 31 July, 2010, 08:36:39 »

Skal man så være nervøs hvis den giver mening for en?

I'm a pterodactyl
I'm a pterodactyl
Pages: [1] 2 3 4 Print 
« previous next »
Jump to:  

Login with username, password and session length