News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Turneringer/Events i efteråret 2010

Started by Hjarl, 12 October, 2010, 13:16:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hjarl

Så fik jeg lige lyst til at skrive lidt herinde igen efter lang tids stilhed. De sidste 3 måneders tids har været meget meget 40k forladte.

Det har jeg besluttet at gøre noget ved og derfor sker der det, at jeg skal spille 40k både til viking con her i efterårsferien og senere på efteråret, i november, til ECXI. Begge "turneringer" har fokus der ligger i den fluffede og måske knapt så konkurenceprægede ende, hvilket passer mig og min hær ganske godt :)

Første stop er Tårnhøj og vikingcon. Jeg kan ikke sige nok positive ting om vikingcon. Det er virkelig bare årets måske aller hyggeligste weekend for mit vedkommende :D Jeg er igennem de sidste 8 år kommet der sammen med en håndfuld gamle venner fra gymnasietiden for at spille rolle og brætspil. Sidste år var så første gang jeg spillede 40k på vikingcon og 40k eventet er mindst lige så hyggeligt og har samme gode stemning som resten af connen.

I år på viking con skal der desværre kun spilles med 1250 points hære vilket jeg syntes er rigtig ærgeligt. 1250 er bare en rigtig træls størrelse, specielt for nidder. 1250 er en klar fordel visse hære og en lige så stor ulempe for visse andre.

Tyranids på 1250 giver en del udfordringer mht synapse og indstrænker build mulighederne betydeligt, så det bliver ihvertfald op af bakke mht rent faktisk at vinde nogen kampe. Så det er heldigt det ikke lige er selve konkurencen der er i fokus på vikingcon :) Så må sætte min lid til at alle de glade folk der kommer og spiller 40k til vikingcon, har lyttet til opfordringen og stiller med flinke hære. Tyranids på 1250 *suk*....

Listen jeg havde tænkt mig at spille med ser ca. således ud:

HQ:

85 points. Tyranid Prime, deathspitter.


Elites:

120 points, 2 Zoanthropes.

100 points, 2 Hive guards.


Troops:

120 points, 3 Warriors, toxin sacs, deathspitters.

160 points, 16 Hormagaunts, toxin sacs, adrenal glands.

50 points, 10 Termagants.

175 points, Tervigon, Catalyst.


Fast Attack:

175 points, 5 Raveners, rending claws.


Heavy Support:

265 points, Trygon prime, regeneration.


I alt: 1250 point

kommentare er velkomne :) For bisset, for vattet eller lige tilpas ?

Choker

Umiddelbart synes jeg der er lidt for mange upgrades på nogle af enhederne. Jeg har meget meget sjældent oplevet at Prime-upgrade til Trygon er pointene værd. Jeg synes den er bedst med Adrenal glands som only upgrade.
Måske også lave hormagaunts om til 2x10, hvor det ene brood har upgrades. Så kan det ene fungere som det kødskjold der alligevel altid dør før de når at lave noget.
Tror også 5 Raveners er for meget, enten 2x3 eller 1x4 IMO.
Og ville også smide Hive Guards i 2 grupper, så de kan have forskellige mål.
Hvis du med dette skulle få lidt point tilovers, så tag en Hive Guard mere.

Alt dette er self kun set ud fra power, men det mener jeg også du har brug for i 1250 pts :)
Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

Hjarl

#2
Tror du ikke man vil have et for sårbart synapse netværk hvis man fjerner prime fra trygonnen ? Overordnet set er vi helt enige i at det ikke er optimalt med en 265 points trygon i så lille et spil. Men jeg syntes bare 3 synapse units er lige på kanten af at være for lidt.

Tak for alle de gode råd :)

Edit: hvad med at fjerne regeneration fra trygonnen, skære ned til 4 Raveners, og så købe en ekstra single Hiveguard for de point ? Med mindre at logikken om at regen er mere værd i små spil, pga formindsket chance for at alle 6 wounds bliver fjernet på 1 tur, holder.

Choker

Zoanthropes, Prime+Warriors, Tervigon... Synes nu det er rigeligt synapse :P
Som jeg spiller nidderne går de fleste units ret tæt på hinanden alligevel, og ca. 2 af de units, som behøver synapse dør alligevel 1.-2. tur. Dertil kan Tervigon jo udvide sin synapse range, hvis det bliver drastisk.
Desuden kommer Trygon ofte til at operere alene på den anden side af bordet eller ihvertfald mere end 12" væk fra egne units og med Ld 8 behøver den det ikke selv så meget. Jeg synes bare 40 pts er ekstremt meget for det lidt man bruger det :)

Men jo, din plan kan sagtens bruges, synes dog det er regen som skal blive og prime væk.

Med de ekstra pts. du får ved afskaffelse af prime til Trygon kan du købe Adrenal glands og/eller toxin sacs til Tervigon. Meget nyttigt, især i så små spil, da Gaunts så bliver en reel trussel.
Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

Hjarl

Nå så er efterårsferien slut :( Og hvordan gik VC29 så ?

Det gik rigtig godt... Gode kampe+flinke mennesker, så kan man næsten ikke forlange mere :) Det skulle lige være succes på slagmarken og det havde jeg sørme også :D

4 vundne kampe ud af 4, med cifrene:

20-00
06-00
15-05
20-00

Hvilket sammen med maling, stemning, quiz og andet blandet gøgl resulterede i en samlet 3 plads. Hæren fungerede fint og efterhensigten. MVU prisen må i denne omgang nok gå til de 16 poison/adrenal gland Hormagaunts. De spiste stort set alt hvad der blev sat foran dem (Huron Blackheart+9 chaosmarines) og de performede generelt bare til A+ i alle 4 kampe.

Alt i alt en rigtig god weekend. Eneste negative ting jeg har at sige er at nogen af kampene var placeret hen over spisepauserne, hvilket er meget uhensigstmæssigt for dem havde købt madbiletter i forbindelse med resten af connen. Men det er en detalje ;) Efter den her VC glæder jeg mig ihvertfald lige pludselig RIGTIG meget til ECXI :D


ps. EP skal ha sig nogle let-vægts bordplader...mine arme var ved at falde af søndag morgen...

Hjarl

#5
Det gik jo hverken værre eller bedre end at ECXI blev aflyst pga div. problemer med finansieringen, feedback på armylists osv.

Til gengæld blev der så arrangeret Emperors Challenge i EP´s egne lokaler. Flybiletten var jo købt, så afsted gik det til Kejserens Udfordring. En fin lille 1-dags turnering med 3 kampe. Selvfølgelig var det mine Tyranids der skulle ud på en lille flyvetur fra Aalborg til den store stad. 1750 points listen jeg havde med, lignede meget min almindelige "meet-all-commers" liste. Lige med den undtagelse at jeg gik lidt på kompromis med min Hive Tyrant, der i dagens anledning var udstyret kun med Scything Talons, istedet for dens sædvanlige "dakkadakka" udrustning. Scything talons ser simpelthen bare federe ud på figuren :)  

Første kamp var med Alex´s Tyranids. Tyranids vs tyranids er altid en lidt sær omgang, fordi paradoksalt nok er tyranids enormt gode til at smadre...well.....sig selv. Så det var en blodig omgang. Når nu det skulle være bugs vs bugs, så var det altid noget at de to hære var meget forskellige. Alex´s nidder er næsten en ren "warrior" hær. Warriors, Shriekes, Raveners, Zoans og Hiveguards. Masser af 40mm baser altså :D Desværre for Alex var hans terninger ikke lige stemt for at gøre det let for ham. 4+ var åbenbart for meget at forlange. Så det endte i en 20-0 til undertegnede, i missionen "Riggers".

Næste kamp var med Brian og hans Ultra anoying Ultramarines. Anoying fordi de bare nægtede at dø :D "Frontal Surge" var missionen. Generelt en rigtig svær mission for tyranids, fordi man spiller på den lange led af bordet og 90% af min hær kan skyde 18 inches... Så det er lidt op af bakke når man stirre ned på 6-7 lascannons, 4 missileslaunchers+lidt blandet heavy bolters :D Kampen var super tæt, men spillet i rigtig god stemning syntes jeg. Det endte da også i en draw i allersidste tur, da et modigt combat squad tactical marines nedkæmpede de sidste af mine Hormagaunts og consoliderede ind i næste "zone", og derved sikrede en uafgjort. Vildt godt spil :)

Sidste kamp var med Jens´s motoriserede Black Legion evil dødschaoscultistmarines. Missionen var "Sieze Ground" hvor vi rullede 5 objectives. Pitched battle deployment. 3 Rhinos, Predator med lascannons, en Land raider og en deamon prince. Hver rhino havde 5 marines og raideren havde et stort 10 mands squad. Så var der også et havoc squad med 2 missile launchers og 2 autocannons, samt 10 Raptors med blandet nærkampsnas. Langt det meste af kampen foregik ude på min højre flanke hvor Jens forsøgte at knække niddernes linie  med at massivt angreb bestående af raptors, land raider, deamon prince og en rhino med et marine squad. Angrebet mistede lidt sin brod, da Hormagaunts demonstrerede hvorfor man betaler 10 point for en t3 6+ save model. 16 af dem nåede frem til at assaulte de 10 chaos marines. De dræbte 6 og løb de sidste 4 ned da de flygtede....haps:D Ok de fik så prygl af raptors + deamon prince i den efterfølgende tur, men de købte den tid jeg havde brug for til at få flyttet nok styrker helt ud den pressede flanke. Samtidig fik mine Hiveguards stille og roligt lukket ned for de Rhinos, der skulle sikre at Jens rent faktisk kunne erobre nogle objectives. Kampen sluttede 4-1 på objectives, hvilket gav en 20-0 sejr i turneringssammenhæng.

De 3 kampe havde indbragt 50 "battle point" i alt. 2x 20-0 og en 10-10. Da jeg samtidig var heldig nok til at være en af de 5 der var indstillet til pæneste hær  :o hvilket gav 5 bonus point, og quizzen indeholdte spørgsmål jeg tilfældigvis kendte svaret på  :o , betød det at jeg samlet set at løb med sejren! Det var nok ikke lige det jeg havde regnet med ved turneringens start :D

I alle tilfælde var det en rigtig god dag. EP, i har altså en hyggelig kælder ;) Og jeg håber bestemt ikke det er sidste gang jeg har mulighed for et spil 40k i jeres gode selskab...

Gabriel

Vi håber absolut heller ikke det er sidste gang vi har set dig i en kælder nær Vanløse :) Fuldt fortjent at du løb med titlen, Anders!

Gabriel
Battle Brother
Lord Inquisitor of Ordo Ritus, Lord Castellan
Emperor's Pride

Emperor's Pride FAQ