News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Regelændringer siden sidst

Started by okkel, 12 November, 2010, 20:07:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

okkel

Regler skulle meget gerne komme ud snart men indtil videre får i her en liste over de vigtige ændringer i forhold til sidst:

Man kan altid overtage et len man lige har vundet en kamp på – selv hvis der ikke er forsyningslinier til det.

Det er ikke længere muligt at vende om undervejs på en march. Man skal helt frem til næste len for at kunne vende (Ja midterrabatterne i Lethian er blevet meget højere på det sidste)

Deploymentzones for attacker er nu 8" dyb og 42" bred

Hvis en kamp er i gang og der indgås en alliance afsluttes kampen IKKE automatisk og vinderen kan claime lenet uden at bryde alliancen.

Der indføres vp som lægges til holdets point på lige fod med point for len efter følgende tabel:
Når en hær botler deler de tilbageværende hold i kampen 4 point mellem sig
Når man forlader et len efter at have fejlet en bottletest: 0 point
Hvis man bottler frivilligt: -2 point.

Rejsetider:
Rejsetiderne vil blive harmoniseret en del så ingen land-rejsetider kommer over 25 minutter og kun få kommer ned på 15 minutter.

Leje af tropper:
Koster nu et fast beløb pr. kamp

Reglerne for LoS og magiske skove bliver nok ikke som i regelbogen men vi skal lige være 100% sikre på hvordan de bliver før vi melder ud. Folk skal dog være velkomne med input.

Brud af alliancer:
Jeg gør lidt mere ud af den her, da stort set alt andet allerede blev diskuteret efter sidste Lethian. Sidst blev alliancerne brudt lige lovlig ofte og hurtigt. Mange forslag kom op for at modvirke det men de var generelt for rigide og ville gå ud over det diplomatiske spil. I stedet endte vi med en model hvor guderne er blandet ind:
For at gøre alliancer troværdige er det blevet en skik for diverse baroner at sværge troskab ved deres guders navne. Det synes guderne fint om, men de bliver generelt alt andet end tilfredse hvis man sværger ved deres navn og et øjeblik senere river papiret over. 
Præcis hvornår en gud bliver fornærmet er aldrig til at vide men jo kortere tid alliancen har varet og jo kortere opsigelsesfrist man giver ved opsigelsen jo større er risikoen.
Desuden har vi indført en troværdighed, som justeres efterhånden som man holder og bryder alliancer. Jo mindre troværdig man er jo mindre går ens guder op i troværdighed og jo mindre er risikoen for at blive straffet når man bryder en alliance. Til gengæld vil troværdige spillere oftere få en kompensation af deres guder hvis de bliver uretfærdigt behandlet i en alliance.
De præcise regler bliver ikke offentlige (og selv hvis de blev ville det nok mest forvirre da jeg er "kommet til" at gå lidt formelamok her) men retningslinier for hvornår det er nogenlunde sikkert at afslutte en alliance vil blive offentliggjort. Så kan man selv vurdere hvornår man tør bryde en alliance.

Shark

Det lyder som nogle rigtigt fornuftige ændringer. Så bliver der forhåbentligt ikke helt så meget kommunalvalgshammer over det :).

Hvad med at sige at vinderen af en kamp der er i gang når der indgås en alliance SKAL claime lenet? Ellers aftaler folk vel bare som en del af alliancen at angriberen ikke claimer.

Angående de famøse skove, hvad med at foruddefinere hvad de gør på en lille lap papir som folk vender første gang nogen går ind i skoven? Så er der også mulighed for nogle lidt mere spændende og Lethian-themede effekter.
We trust everybody would agree that it's one of those rare cases that are obviously too wrong to apply RAW.

okkel

Ja det handler jo om at ramme den rette balance. Der skal v?re backstabberi i Lethian men den slags er jo sjoves hvis det ikke sker hele tiden.

Hvad det med at claime ang?r s? skal vi lige snakke om det men det virker umiddelbart lidt voldsomt at man er tvunget til at claime fra en allieret men ikke fra en fjende. Med den slags venner...

Man skal jo ogs? huske at man nu f?r point for sejre s? for det f?rste vil spillene ikke bare blive afbrudt og for det andet er det ikke en liggyldig kamp. Jeg vil dog ogs? tro at mange holdledere aftaler at lenet tilfalder vinderen anyway og kan da kun opfordre til det.

AndersN

Quote from: okkel on 12 November, 2010, 20:07:11(og selv hvis de blev ville det nok mest forvirre da jeg er "kommet til" at gå lidt formelamok her)

;D kun til Lethian..
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

okkel

Quote from: AndersN on 14 November, 2010, 12:54:03
Quote from: okkel on 12 November, 2010, 20:07:11(og selv hvis de blev ville det nok mest forvirre da jeg er "kommet til" at gå lidt formelamok her)

;D kun til Lethian..

Nope :-P
(se fx http://warhammerturnering.dk/diverse/logaritmiskpoint.asp)

Jeg har det generelt fint med at bruge matematik steder hvor folk ikke skal bruge det midt i deres spil. Fx på denne alliancebruds tabel hvor en computer laver beregningerne for os og det derfor ingen forskel gør om det er et simpelt terning slag eller lidt mere avanceret. Så når vi bedre kan ramme den balance vi vil med lidt mattematik ja så bliver det sådan. Det skal siges at det heller ikke er mere kompliceret end det men det er vel de færreste holdledere der lige kan overskue at tage 3 inverse tangens funktioner i hovedet midt i det diplomatiske spil. Nogle vil hævde at jeg også bruger for mange formler andre steder men det er naturligvis kun ondsidnede rygter!

Lasse

Quote from: okkel on 12 November, 2010, 20:07:11
Leje af tropper:
Koster nu et fast beløb pr. kamp

YES!!!
Og hvad med at have et fast udvalg af units man kan leje, lidt a´la regiments of reknown.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

Lasse

En lille kommentar til Scouts og Vanguard i multiplayer slag:
Normalt må man ikke charge med disse units i 1. tur, hvis man starter.
I multiplayer spil må det være, at man ikke må charge en modstander, som ikke har fået sin 1. tur endnu.

okkel

Det lydder umiddelbart rigtigt ja. Godt spottet!

Lasse

Noget helt 3.

Er 2d6 PD ikke ganske meget i et lille spil - specielt når man ikke kan magic defence med.
Måske 2d4 PD ...

okkel

Jeg har tænkt samme tanke men vil egentlig gerne undgå at alle detagere skal medbringe 2 firsidede terninger (eller rerolle en masse 5'ere og 6'ere) og 2D3 er nok lige i underkanten. Måske man dog kan definere 5 og 6 til hhv 2 og 3 eller noget i den dur. Det er bare lidt kluntet. Tænker videre.

Lasse

D6+2?
3D3?
Artillery dice?
..

Jeg synes ikke, at 2D3 er for lidt. Det er rigeligt, hvis man kun har 1 level 2 troldmand imho.

Mouse

Quote from: okkel on 18 November, 2010, 10:53:11
Jeg har tænkt samme tanke men vil egentlig gerne undgå at alle detagere skal medbringe 2 firsidede terninger (eller rerolle en masse 5'ere og 6'ere) og 2D3 er nok lige i underkanten. Måske man dog kan definere 5 og 6 til hhv 2 og 3 eller noget i den dur. Det er bare lidt kluntet. Tænker videre.

Det er vel også kun 1d4 pr næse.

Alternativt kan i medbringe 2d4 til hver bord som arrangører? Som rollespiller ved jeg da at jeg har i hvert fald 5 liggende. Med bare få ligesindede skulle det være nemt at skrabe det antal sammen i skal bruge. Synes at det ville være synd at tage en anden løsning (hvis 2d4 nu er det rigtige) bare fordi man ikke har et par pyramider.
Irl: Søren Husum, Tlf: 4056 5752

Lasse

Alternativt skal i på overhead projektoren have en "winds of magic" counter som generere et tilfældigt tal hver 2. min. Når man så når til magic fasen, kigger man op på skærmen og anvender det antal terninger det er blevet.

Men ja, man skulle da være et svin, hvis ikke man lige lå inde med en håndfuld d4  :-*

okkel

Vi endte med at beslutte at 2d3 var fint nok. Tak for indputs.