News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Gammel restriktionssnak

Started by VonPanne, 12 November, 2010, 20:48:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VonPanne

Vi har set os nødsaget til at indrømme at restriktionerne til dette Lethian ikke er klar endnu, og endnu værre, at vi ikke mener at vi selv har den fornødne erfaring med 8th edition til at færdiggøre dem. Derfor har vi besluttet at sende det i udvalg, så alle der har lyst, må meget gerne (!)give deres besyv med :)

Vi har lavet lidt forarbejde med at tilpasse nogle af vores restriktioner fra sidst til den nye udgave, men vi har ikke overblik over hvor der er huller og hvordan de enkelte hære bliver ramt i detaljerne. Fordi vi heller ikke selv nødvendigvis har overblikket til at sortere i forslag vi ikke synes passer til det lave Lethian powerniveau, har "aben" været så flink at hjælpe os med dette job, så han har fuld ret til at styre slagets gang :)

Vi håber meget at I er nogen der har lyst til at hjælpe os med at få restriktionerne på plads, og allerhelst i en objektiv form der ikke tilgodeser jeres egen hær alt for meget ;)

På forhånd mange tak.

I næste indlæg findes restriktionerne fra sidst for sammenligningens skyld, og derefter er vores første udkast til de nye restriktioner.

VonPanne

Restriktioner fra sidste Lethian

Formål
Formålet med restriktionerne er at gøre hærene så flinke og fluffede som muligt. Hærene skal forestille at være hastigt sammenkaldt uden alt det nødvendige udstyr og ressourcer. Nogle af disse ressourcer får man i form af bonusser fra lenene og hærene vokser i kraft med at flere len erobres.

Kort om restriktionerne
Der er tre typer af restriktioner:
  • Generelle: Dækker bredt og fanger mere end man lige skulle tro, så husk at dobbeltchecke når du har lavet din hær
  • Flydende: Beskriver hvordan hærene starter, men diverse bonusser under spillet vil slække disse restriktioner. Bemærk at det kan blive muligt at bryde hærbøgernes sammensætningsregler på denne måde (f.eks. 3 rare choices)
  • Hærspecifikke: Yderligere restriktioner eller lempelser

Der er to specielle begreber der lige skal forklares:
  • Kampmaskine choice: Alle kampmaskiner og chariots choices bruger et kampmaskine choice. Bemærk, rare choices bruger to kampmaskine choices.
  • Monsterpoint: Point brugt på monstre og regimenter af monstre (ting på 40x40mm og 50x50mm baser, ting med 5+ wounds)

Bemærk at der i de fleste tilfældes henvises til choices fra hærbøgerne. 2 Spear Chukkas bruger således et special choice og et kampmaskine choice.

Generelle restriktioner
  • Ingen lord choices, large flying models eller named characters
  • Ingen gentagelser af special eller race choices
  • Max. 1 flying unit / character
  • Giant Fanatic 12s "Winds of Magic" magisystem bruges
  • Mindst 1/3 af hærens choices (fraregnet characters, chariots og kampmaskiner) skal være unit strength 1 tropper, der ikke kan skyde eller flyve
  • Ingen enheder må koste over 300 point på noget tidspunkt – dette er alt inklusiv (karakterer, fanatics, etc.) og gælder også midt i en kamp
  • Dogs of War regimenter må kun bruges i andre hære hvis de lejes (se reglerne for leje)

Flydende restriktioner
  • Max. 1.200 point
  • Max. 2 special choices
  • Max. 1 rare choice
  • Max. 25 point brugt på magic items (inklusiv gifts, powers, virtues og lignende)
  • Max. 200 monsterpoint
  • Max. 2 kampmaskine choices

Hærspecifikke restriktioner

Beast of Chaos
  • Herds ranker altid op mindst 5 modeller bred
  • Max. 2 chariots
  • Minotaurers bruger ikke monsterpoint

Bretonnia
  • Virtues tæller som magic items, wows gør ikke
  • Bretonnias bøn gælder som i hærbogen, med følgende ændring: Som forsvarer har hæren altid bedt, og angriberen tager første tur

Daemons of Chaos
  • Ingen battle standard bearer
  • Ingen Siren Song
  • Ward saves er 1 dårligere (5+ bliver til 6+)
  • Et rare choice må max. koste 105 point
  • Enheder der skal tage en instability test, mister altid 1d3 wounds yderligere (undtagen hvis der slås snake eyes)

Dark Elves
  • Ingen War Hydra
  • Shade enheder må max. være på 5 modeller

Chaos Dwarfs
  • Bruger den uofficielle liste, der kan downloades her: www.filedropper.com/fdwarfsofchaos_1
  • +1 kampmaskine choice
  • Kun følgende tæller som monstre: Hellcannon, Inferno Golems
  • Følgende tæller som kampmakiner: Hellcannon, Earthshaker, Deamoneaters, Death Rocket, Spear Chukka

Dogs of War
  • Ingen Regiments of Renown

Empire
  • Ingen Steam Tank
  • Max. 2 enheder Knights
  • Max. 1 Hochland long rifle

High Elves
  • +1 special choice
  • Kan tage 2 Repeater Bolt Throwers for et rare choice

Lizardmen
  • Max. 1. saurus scar-veteran
  • Ranked up skinks med full command tæller som ikke-skydende
  • Ved Kroxigors i Skink enheder, er det kun pointene for selve Kroxigors der bruger monsterpoint

Ogre Kingdoms
  • Rhinox Riders er tilladt
  • Giant og Rhinox Riders er de eneste der bruger monsterpoint
  • Ogres ignorerer reglen om at mindst 1/3 af hærens choices skal være unit strength 1 tropper, der ikke kan skyde

Orcs & Goblins
  • +1 special choice
  • Max. 4 fanatics
  • Pump Wagons bruger kun et kampmaskine choice

Skaven
  • Den gamle bog bruges
  • Ld-bonus for ranks kan ikke bruges på bottle tests
  • Max. 2 weapon teams (et weapon team bruger et kampmaskine choice)

Tomb Kings
  • +2 kampmaskine choices
  • Generalen må tage et magic item til max. 25 point (ud over hvad hæren ellers har adgang til af magic items)
  • En Tomb Prince gør chariots til core choices, som en Tomb King normalt gør
  • En Tomb Prince's spells har en rækkevidde på 6", ligesom en Tomb King
  • En karakter må kaste lige så mange spells han vil på en tur. En Liche Priest må kaste den samme spell to gange. En Tomb Prince må kun kaste den samme spell en gang.
  • Movement / raise magi må kun kastes på egen hær

Vampire Counts
  • Ingen Ethereals
  • Ghouls tæller som en skydende enhed (småsten)
  • Movement / raise magi må kun kastes på egen hær
  • Figurer der er raiset i nye enheder, eller som efter slaget har gjort eksisterende enheder større end i hærlisten, forsvinder efter slaget.
  • De to powers, Avatar of Death og Dread Knight, bruger ikke magic item point
  • Black Coach kan max. få de første 4 powers

Wood Elves
  • Eternal Guard er et core choice
  • Max. 1 enhed Dryads
  • Max. 1. Noble med Alter
  • Treeman har Ld 7

Hærkategorier
Alle hærene er inddelt i tre kategorier, A, B og C. Kategorien bestemmer hvor stor en del af sin hær man skal have mistet, før man begynder at skulle tage bottle tests. Se reglerne for mere om bottle tests.

Procentdel af hæren der mistes før der skal tages bottle test:
Kategori A: 40%
Kategori B: 50%
Kategori C: 60%

Kategori A hære:
Daemons of Chaos, Dark Elves, Dwarfs, Lizardmen, Skaven

Kategori B hære:
Bretonnia, Chaos Dwarfs, Empire, High Elves, Orcs & Goblins, Vampire Counts, Warriors of Chaos, Wood Elves

Kategori C hære:
Beast of Chaos, Dogs of War, Ogre Kingdoms, Tomb Kings

VonPanne

Restriktionsudkast

Regler for line of sight og magiske skove er nævnt i den anden tråd, da de jo ikke er restriktioner. Ellers ser vores udgangspunkt således ud (mere elegante løsninger er meget velkomne):

Army selection summary table i regelbogen erstattes af følgende:

-Points limitDuplicate choices
LordsUp to 0-
HeroesUp to 300Ukendt
Core300 or moreUkendt
SpecialUp to 4000
RareUp to 2050

(Uanset hvor stor ens hær bliver, vil det i udgangspunktet være disse pointværdier der gælder. Det betyder også at deltagerne slipper for at regne procenterne ud hver gang de får en ny lenbonus. Lenbonusser kan godt hæve grænserne.)

Generelle restriktioner
  • Ingen large flying models eller named characters
  • Max. 1 flying unit eller flying character
  • Mindst 1/3 af hærens choices (fraregnet characters, chariots og kampmaskiner) skal være infantry, der ikke kan skyde eller flyve
  • Ingen enheder må koste over 300 point på noget tidspunkt - dette er alt inklusiv (karakterer, fanatics, etc.) og gælder også midt i en kamp
  • Dogs of War regimenter må kun bruges i andre hære hvis de lejes (se reglerne for leje)
  • Ingen gentagelser af special eller race choices

Flydende restriktioner
    • Max. 1.200 point
    • Max. 0 point brugt på magic items (inklusiv gifts, powers, virtues og lignende) - magic items vil af dommerne blive fordelt til holdet når holdene laves
    • Max. 200 monsterpoint
    • Max. 2 kampmaskine choices

Hærspecifikke restriktioner

(jeg har i første omgang fjernet alle dem vi ikke har haft ændringer til endnu - nogen af dem er ret åbenlyse)

Dark Elves
    • Ingen War Hydra
    • Shade enheder må max. være på 5 modeller
    • Max. 1 Repeater Boltthrower
    • Max. 17 Repeater Crossbows

Empire
    • Ingen Steam Tank
    • Max. 2 enheder Knights
    • Max. 1 Hochland long rifle
    • Max. 20 skytter (10, hvis der er en Hellstorm i hæren)

Wood Elves
    • Eternal Guard er et core choice
    • Max. 1 enhed Dryads
    • Max. 1. Noble med Alter
    • Treeman har Ld 7

Fyr løs :)

Shark

Pointgrænser:
Rigtigt godt at de er faste og ikke procenter der hele tiden skal omregnes.
8th kører meget på større units, så det bliver kun endnu sværere at presse både en ordentlig unit og en character ned under 300 point tilsammen. Hvad med at droppe characters fra 300 point grænsen så de må joine hvad de vil? Det gør det også mindre fastlåst at lave hær for dem med dyre characters.
Af samme grund hvad så med 500 point special i stedet for 400? Det ville trods alt være 600-650 hvis man regnede procenterne normalt.
Det er næsten også nødvendigt at lave en max unit size nu, 35-50 stykker?

Magi:
Sæt et maks på 2 eller 3 magic levels? Ellers tror jeg det bliver lidt for godt at spamme billige magere.
Hvornår må man skifte lore på sine magere?
Der skal næsten gøres noget ved Death og all 6er spellsne.

Hærspecifikke:

Empire:
Max 1 ting der skyder med runde templates? (Med den formulering stopper man også pigeon bomb spam.) En morter, en helstorm og en engineer eller to med pigeon bombs vil være alt alt for nasty.

High Elves:
Max 1 unit White Lions. To gange 15-20 af dem er nok ikke så sjove at spille mod.
Lidt flere special point hvis grænsen bliver på 400?

Dwarfs:
Max 1 unit Hammerers. Måske bare en begrænsning på Stubborn generelt?

Tomb Kings:
Gratis tudekiks, de er totalt fucked i 8th. Så denne her gang SKAL jeg have malet en anden hær færdig :).

Vampire Counts:
Har vist også brug for hjælp? Men ikke ved at tillade Wraiths!

Warriors of Chaos:
Gør noget ved busfulde af marauders med greatweapons?
We trust everybody would agree that it's one of those rare cases that are obviously too wrong to apply RAW.

okkel

Quote from: Shark on 12 November, 2010, 22:30:04
Pointgrænser:
Rigtigt godt at de er faste og ikke procenter der hele tiden skal omregnes.
8th kører meget på større units, så det bliver kun endnu sværere at presse både en ordentlig unit og en character ned under 300 point tilsammen. Hvad med at droppe characters fra 300 point grænsen så de må joine hvad de vil? Det gør det også mindre fastlåst at lave hær for dem med dyre characters.

Medmindre der er udtalt enighed om andet tror jeg nok vi beholder 300 point grænsen (evt flytter den lidt). Vores opfattelse er at den stopper rigtig mange ting vi derfor ikke behøver bekymre os om, alle evalueringer viser en stor obbakning til den og vi tillader os også at tro at når GF indførte noget lidt i samme stil så er de måske blevet lidt inspirerede. :-)

Af samme grund hvad så med 500 point special i stedet for 400? Det ville trods alt være 600-650 hvis man regnede procenterne normalt.
Det er næsten også nødvendigt at lave en max unit size nu, 35-50 stykker?
Ja det virker som en voldsom begrænsning så lad mig lige forklarer den kort:
For det første skal man huske at man i lethian får lenbonuser oven i sin hær og her er det mest almindelige +på special. For at de skal give mening skal der være lidt mangel på den slags for de fleste hære. Desuden har vi bevist ladet antal rare+ antal heroes + antal special være nær 75% for ellers mister vi meget af effekten af forskellige lentypper simpelthen fordi den væsenligste grænse for mange ellers er de min 25% core og alle lempelser ellers primært ville være en lempelse af den regel.
For det andet var grænsen tidligere max 2 special choises så umiddelbart er max 400 point en lempelse for de fleste.

Magi:
Sæt et maks på 2 eller 3 magic levels? Ellers tror jeg det bliver lidt for godt at spamme billige magere.
Hvornår må man skifte lore på sine magere?
Der skal næsten gøres noget ved Death og all 6er spellsne.

Umiddelbart skal lores jo specificeret i armylisten hvilket betyder at man skal opruste en ny magiker hvis man vil skifte lore. Det er der vel ingen grund til at ændre?
Og ja 6'er spellsne er ofte ret voldsomme så en mulighed kunne være at 6 giver lorens signature spell (giver gennemsnitligt lidt svagere spells en bare reroll 6).
Begrænsingen af levels er jeg lidt mere usikker på. Noget i den stil skal der nok ske men præcis hvordan?

High Elves:
Max 1 unit White Lions. To gange 15-20 af dem er nok ikke så sjove at spille mod.
Lidt flere special point hvis grænsen bliver på 400?
Er hvide løver ikke stadig special? I så fald er problemet ikke eksisterende.
Og ja det kan godt være de skal have mere special og evt rare end andre...Hov jeg ser lige at ingen gentagelser af special eller rare synes at være forvundet fra vores liste - det er vist en copy paste fejl!

Dwarfs:
Max 1 unit Hammerers. Måske bare en begrænsning på Stubborn generelt?
Bestemt værd at overveje!

Tomb Kings:
Gratis tudekiks, de er totalt fucked i 8th. Så denne her gang SKAL jeg have malet en anden hær færdig :).
Ja de har det vist hårdt for tiden. Ting man fx kunne gøre er:
-Hæve grænsen på max 300 pont for denne ene hær (sker nok af hensyn til chokofantens beskyttelse men skal det så være for hele hæren eller bare chokofanter tæller ikke til max 300 point grænsen)
-Fjerne maxstørrelse på deres infanterienhedder.
-Tillade dem lidt magi end alle andre.

Vampire Counts:
Har vist også brug for hjælp? Men ikke ved at tillade Wraiths!
Nej vore no etherals bliver ret sikkert videreført (de er simpelthen meget hårdere i et lowmagic miljø som lethian). Præcis hvor trykker skoen ellers for dem?

Warriors of Chaos:
Gør noget ved busfulde af marauders med greatweapons?

Jeg tænke noget i stil med marauders med GW tæller kun halvt antal ranks med hensyn til steadfast. Så kan de stadig dele lidt prygl ud men til gendgæld også overtales til at gå deres vej. Vil det være passende?

Shark

Quote from: okkel on 14 November, 2010, 13:56:36
Medmindre der er udtalt enighed om andet tror jeg nok vi beholder 300 point grænsen (evt flytter den lidt). Vores opfattelse er at den stopper rigtig mange ting vi derfor ikke behøver bekymre os om, alle evalueringer viser en stor obbakning til den og vi tillader os også at tro at når GF indførte noget lidt i samme stil så er de måske blevet lidt inspirerede. :-)
Men GF har den altafgørende forskel at den tæller characters og units for sig, og ikke til sammen når en character forsøger at joine. Jeg er 100% enig i at begrænse pointstørrelsen på units og characters, jeg synes bare det er for besværgligt også at begrænse det til sammen. Det gør det lidt for svært at bygge hære for dem med dyre tropper og dyre characters.

Umiddelbart skal lores jo specificeret i armylisten hvilket betyder at man skal opruste en ny magiker hvis man vil skifte lore. Det er der vel ingen grund til at ændre?
Og ja 6'er spellsne er ofte ret voldsomme så en mulighed kunne være at 6 giver lorens signature spell (giver gennemsnitligt lidt svagere spells en bare reroll 6).
Begrænsingen af levels er jeg lidt mere usikker på. Noget i den stil skal der nok ske men præcis hvordan?
Det er fint nok at man kun kan ændre lore ved at opruste en ny mager, men skriv det hellere eksplicit inden alle spørger :).
Det nemmeste er vel at begrænse levels direkte, eller måske noget med antallet af spells kastet per tur. Ellers er jeg bange for at et to mod to spil hvor den ene side har 6-7 spells (med en af de gamle lores så de kan kaste spells på en eller to terninger og stadigt få dem igennem) kan blive ret ensidigt.
We trust everybody would agree that it's one of those rare cases that are obviously too wrong to apply RAW.

Den store aben

Her er lidt løse tanker og restriktionerne.
Jeg kan rigtig godt lide udkastet til restriktionerne. Det er dejlig lowpower.

QuoteUmiddelbart skal lores jo specificeret i armylisten hvilket betyder at man skal opruste en ny magiker hvis man vil skifte lore. Det er der vel ingen grund til at ændre?
Det her synes jeg er en rigtig god ide. Og jeg synes også at ideen med at begrænse magic levels til 3.

QuoteMedmindre der er udtalt enighed om andet tror jeg nok vi beholder 300 point grænsen (evt flytter den lidt). Vores opfattelse er at den stopper rigtig mange ting vi derfor ikke behøver bekymre os om, alle evalueringer viser en stor obbakning til den og vi tillader os også at tro at når GF indførte noget lidt i samme stil så er de måske blevet lidt inspirerede. :-)
Jeg stemmer klart for at holde loftet på 300 points. Det stopper rigtig meget power og jeg synes det er positivt at man skal tænke anderledes til Lethian

forslag til hær restriktioner:
WE
Max 1 dryad enhed
eternal guard er core
Max en nobel med alter
Ld 7 til treeman

- aben
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

Lasse

Jeg har heller ikke det store overblik over, hvilke fælder der kan lure i 8.th edition, men at fjerne magic items og så dele ud til holdene fjerner helt klart en del af problemerne.

Hvad med, at alle deltagere laver deres basis hær og sender den ind (sammen med fluff, essays, billeder og pengegaver) en uge før Lethian, og så kan dommerne i ro og mag lave et par sammneligninger på tværs og ballancere, ved at give (gode) magic items til "sunde" hære og en kiks til dem, der forsøger at klemme en hell cannon ind ...  ::)

.. og hvad så, hvis man ændre ved sin hær undervejs. Tja, så kan man få lov til at slå 2+/3+/.../7+ på en d6 for ikke at miste sin item afhængigt af ændringens karakter og dommernes humør.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

b0ksah

Bare et hint ... jeg synes Henrik til Brande har ramt ret tæt på .. hvad der er Hot and Not ... man kan vel låne ... selvfølgelig er det til en helt almindelig turnering .. men jeg personligt synes der er ramt ret tæt på hvem der er slemme og hvem er ikke er så slemme ;)

Hvis jeg endnu engang ikke har fattet en meter ... så er det fordi jeg hedder Peter ...  eller det der ...
The name is Juul, Peter Juul Jensen.
FAQ: Billeder!?!

Drake blev til Kashmir blev til KasH blev til Kasse blev til büchse blev b0ksah .. The Story of a Nick.

Yup, warhammer er noget jeg sux til ...

okkel

Jammen det vil vi da se nærmere på tak!

Jeg er ret sikker på at Brandes restriktioner ikke bare kan genbruges. Både fordi vi kører ~1300 point, fordi vi kan have mange hære på bordene, fordi vi har de her lidt specielle bonuser fra len og fordi vi ret sikkert kører et mere core og mindre magidomineret spil end de fleste andre men derfor kan man jo godt bruge info om hvad der er de problematiske ting i den nye warhammer verden alligevel.

eido

Et hurtigt spørgsmål angående den her formulering som jeg ikke helt fatter  ???:
Max. 1 flying unit / character

betyder det at man kun må have en flying unit, og kun en character, eller man kun må have lige så mange flying som man har characters, eller ... jeg fatter den ikke helt, men håber da at man må have mere end en character, ellers bliver det et noget amputeret omgang (og TK skal have to med for overhovedet at kunne spille).

Men glæder mig ;)
Eido
Kids! Bringing about Armageddon can be dangerous. Do not attempt it in your home.
    -- (Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens)

Eidos Maleblog

Kreon

Quote from: eido on 16 November, 2010, 10:14:27
Et hurtigt spørgsmål angående den her formulering som jeg ikke helt fatter  ???:
Max. 1 flying unit / character

betyder det at man kun må have en flying unit, og kun en character, eller man kun må have lige så mange flying som man har characters, eller ... jeg fatter den ikke helt, men håber da at man må have mere end en character, ellers bliver det et noget amputeret omgang (og TK skal have to med for overhovedet at kunne spille).

Men glæder mig ;)
Eido

Jeg er ret sikker på, at det betyder, at du må have enten 1 flyvende enhed eller 1 flyvende character. Ikke-flyvende karakterer bliver ikke berørt af andet end grænsen på 300 pts. på heroes.

Kreon

Kreon

Jeg har slet ikke begreb om styrkeforhold m.m. i 8. ed., men kunne beastmen få en form for dispensation på monsterpoint reglen lige som sidst? 200 pts. er ikke meget i en beasthær, og jeg har ikke indtryk af, at de hører til i den tunge ende af hærene, så jeg gætter på, at det ikke gør dem alt for stærke.

Kreon

AndersN

Jeg har kun lige hurtigt set på det, men er der en begrænsning på antal ens special choices fx?
(hmm betyder 1 duplicate choice at man 1 gentagelse må have.. eller ingen?)

Ellers tror jeg godt man kan være sikker på at se 3*5 Dark Elf Shades...

Umiddelbart vil jeg faktisk foreslå: Ingen gentagelser af special choices (gælder fx også empire kanoner, chaos knights etc. etc.) - så kan man jo bruge sine lenbonusser for at få unit nummer to.
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

okkel

Quote from: Kreon on 16 November, 2010, 10:48:43
Jeg er ret sikker på, at det betyder, at du må have enten 1 flyvende enhed eller 1 flyvende character. Ikke-flyvende karakterer bliver ikke berørt af andet end grænsen på 300 pts. på heroes.

Det er nemlig helt rigtigt forstået. Jeg vil ikke udelukke at der kommer flere begrænsninger på ikke flyers (max antal magic levels, evt max antal ens choises) men under alle omstændighedder ikke noget nær max 1 karakter.

okkel

Quote from: AndersN on 16 November, 2010, 11:42:07
Jeg har kun lige hurtigt set p? det, men er der en begr?nsning p? antal ens special choices fx?

Helt sikkert. Det er vist en fejl det ikke st?r der.

Edit: Jeg har nu tilf?jet det til listen s? der ikke opst?r flere misforst?elser over dette.

VonPanne

Jeg fjernede den linje med ingen gentagelser af special og rare bevidst, fordi det er med i tabellen under "Duplicate choices" og så syntes jeg ikke der var nogen grund til at det stod flere gange. At jeg så fik skrevet "1" i stedet for "0" er så en smutter. Men hvis det forvirrer på den måde, så lad os bare beholde den linje under de generelle restriktioner :)

Jeg har også rettet det med flyvende enheder / karakter, så det er sværere at misforstå.

300 points grænsen inkl. joinede karakterer tror jeg at vi har haft oppe ved hvert eneste Lethian. Jeg kunne godt tænkte mig at fjerne besværet fra spillerne med at man ikke må flytte sine karakterer rundt som man gerne vil, men hver eneste gang er vi nået frem til at den regel bare stopper rigtig mange powerenheder, som kan være ret svære at håndtere med de middelmådige tropper vi lægger op til der skal være mange steder.

Og så vil jeg også lige sige tak til jer der er kommet med input - kom endelig med mere :) Det er specielt de hærspecifikke det kniber med, ikke mindst for de nye bøger der er kommet siden sidste Lethian.

VonPanne

Quote from: Lasse on 14 November, 2010, 20:16:31
Hvad med, at alle deltagere laver deres basis hær og sender den ind (sammen med fluff, essays, billeder og pengegaver) en uge før Lethian, og så kan dommerne i ro og mag lave et par sammneligninger på tværs og ballancere, ved at give (gode) magic items til "sunde" hære og en kiks til dem, der forsøger at klemme en hell cannon ind

De fleste hold plejer at smide deres hærlister op på deres lukkede holdboard hvor vi kan følge med, så vi plejer egentlig at kunne følge nogenlunde med. Nogle ting opdager vi og kommenterer på, nogle ting spørger de selv om og nogle ting overser vi eller er ikke opmærksomme på. Jeg tvivler egentlig på om slutresultatet vil ændre sig synderligt (afhængigt af pengegavernes størrelse, naturligvis), men det giver os selvfølgelig muligheden for at have alle lister samlet i ordenlig form. Umiddelbart har vi selv lagt op til at vi uddeler items til holdene når vi laver dem, og så kan holdene selv fordele dem imellem sig.

VonPanne

Quote from: aben on 14 November, 2010, 17:23:49
forslag til hær restriktioner:
WE
Max 1 dryad enhed
eternal guard er core
Max en nobel med alter
Ld 7 til treeman

Det er vist de samme som sidst, så nu har jeg opdateret restriktionstråden med dem.

Quote from: Shark on 12 November, 2010, 22:30:04
Empire:
Max 1 ting der skyder med runde templates? (Med den formulering stopper man også pigeon bomb spam.) En morter, en helstorm og en engineer eller to med pigeon bombs vil være alt alt for nasty.

Det er måske en udmærket idé. Vi har talt lidt om hvordan vi skal få begrænset Empires skydning, men de fleste løsninger ender med at være lidt rodede.

Cornelius

Nu n?r man ikke selv kan k?be magic items, men f?r dem tildelt t?ller deres point s? med mod 300 points gr?nsen. Eller sagt p? en anden m?de skal man huske at lave plads p? sine enheder s? de kan f? et magisk banner uden at ryge op over de 300 pts?

Lidt vigtig for at vide da chaos warrior enheder ikke er synderligt store i for vejen p? 300 pts ;)

Tror ogs? jeg ville s?tte en maks p? dubletter af heroes s? man ikke ser spam af billige karaktere.

Quote from: Lasse on 14 November, 2010, 20:16:31
... en kiks til dem, der fors?ger at klemme en hell cannon ind ::)

Kan ikke se hvordan restriktionerne tillader en hell cannon da der kun er 200 monster pts tilladt og en hellcannon koster 205  ;D

Med hensyn til specifikke restriktioner tror jeg Shark har ret i at man nok skal bgr?nse antallet af marauders med gw's da man kan f? 50 med MoK og FC for 300 pts :o

Cornelius
Cornelius "Don C." Dyhre-Poulsen
Emperor's Pride

Lasse

Jeg prøvede at sætte en bretonnia hær sammen i går. Jeg var naturligvis ked af, at man ikke kan få en damsel og en hero i samme knight unit, samt at Bretonnia ikke har lov til at købe flere characters end de andre hære, men ellers ser restriktionerne fine ud.

Man kunne overveje om det skulle være muligt at købe Virtue of Empathy (10 pts. er til fods og pesants kan bruge hans Ld inden for 12" i stedet for 6"). Alternativt kan man houserule, at knights godt må komme til fods. Når nu man er tvunget til at tage en masse bønner med :P

Man kan stadig få rigtig mange knigths med, men det er vist ikke et problem i 8.th edition.
Field Trebuchet ser pludselig rigtig lækker ud, og man kan tage den med til Lethian helt omkostningsfrit...

Lasse

Quote from: Cornelius on 17 November, 2010, 03:42:13
Kan ikke se hvordan restriktionerne tillader en hell cannon da der kun er 200 monster pts tilladt og en hellcannon koster 205  ;D
Len kan give ekstra monster pts., så det lykkedes faktisk sidste år. (min bemærkning var mest rettet mod hold rød, som slog os med ganske få pts. ... vi havde fået, hvis turneringen havde varet 2 min. ekstra)

okkel

Quote from: Cornelius on 17 November, 2010, 03:42:13
Nu når man ikke selv kan købe magic items, men får dem tildelt tæller deres point så med mod 300 points grænsen. Eller sagt på en anden måde skal man huske at lave plads på sine enheder så de kan få et magisk banner uden at ryge op over de 300 pts?

Lidt vigtig for at vide da chaos warrior enheder ikke er synderligt store i for vejen på 300 pts ;)

Det har tidligere talt med ja. Det er dog ikke noget problem at skulle lave plads. For det første får laver vi holdene og uddeler items nogle uger før kampagnen så i har god tid til at finde ud af hvem, der får hvilke items og hvordan i får dem til at passe ind.
For det andet skal du ikke regne med at bruge den samme hær gennem hele kampagnen - der er meget stor sandsynlighed for at den bliver varieret som tiden går.
For det tredje får i ikke særlig mange items fra start. Tidligere var restriktionen max 30 point magic items og uden at jeg vil lægge mig fast på det får et hold med 5 spillere nok nu ca 8 items hvoraf halvdelen er hvad man kan kalde sjældne items, der ellers aldrig ses på slagmarken.

Desuden får man tilbudt flere items af købmænd undervejs i kampagnen men igen kan man altid ændre lidt på sin hær.

Tror også jeg ville sætte en maks på dubletter af heroes så man ikke ser spam af billige karaktere.

Det er også mit gæt men vi har ikke lagt os fast på præcis hvordan endnu.

okkel

Quote from: Lasse on 17 November, 2010, 07:33:59
Jeg prøvede at sætte en bretonnia hær sammen i går. Jeg var naturligvis ked af, at man ikke kan få en damsel og en hero i samme knight unit, samt at Bretonnia ikke har lov til at købe flere characters end de andre hære, men ellers ser restriktionerne fine ud.
Hvad damsel og hero angå ja så kan man stadig få råd til både damsel og kiks!  :P
Det med point til helte skal vi lige overveje - ligesom HE måske også får ekstra point special.

Man kunne overveje om det skulle være muligt at købe Virtue of Empathy (10 pts. er til fods og pesants kan bruge hans Ld inden for 12" i stedet for 6"). Alternativt kan man houserule, at knights godt må komme til fods. Når nu man er tvunget til at tage en masse bønner med :P

Helt bestemt!

Den store aben

QuoteJeg tænke noget i stil med marauders med GW tæller kun halvt antal ranks med hensyn til steadfast. Så kan de stadig dele lidt prygl ud men til gendgæld også overtales til at gå deres vej. Vil det være passende?
Det synes jeg bestemt er en mulighed for man kan lave en led bus af khorne marauders.

her et forslag til orc n' gobbos hær specifikke restriktioner.
Max 4 fanatics (fra sidste år)
pumpwagons bruger kun et kampmaskine choice ( fra sidste år)
Max 6 squigherds (for 300 pts kan man købe 10 herds og stille dem i horde formation 30 squigs= 40 attacks med ws 4 og styrke 5)
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.