News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Intro til Lethian konceptet

Started by VonPanne, 12 November, 2010, 21:29:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VonPanne

Lethian handler om at få spillet noget Warhammer, og foregår grundlæggende som en almindelig turnering - man møder op med sin hær og spiller mod nogle andre spillere hen over weekenden. Det der gør Lethian anderledes, er at kampene er en del af et større hele, så de ikke kun er uafhængige kampe du bare skal vinde, og så vinder du turneringen.

I Lethian er alle spillere inddelt i hold, og hvert hold ejer nogle territorier (kaldet len) på et kort. Spillerne kan marchere rundt på kortet på veje der forbinder lenene, og hvis to modstandere mødes på et len, udkæmpes et Warhammer slag. Vinderen overtager lenet til sit hold.

Det hele foregår i real time, så mens nogen spiller Warhammer om et len, er der andre der er ved at marchere på kortet. Det kunne f.eks. være en allieret der marcherer rundt om lenet og angriber det fra siden. Pludselig er der tre spillere der slås om lenet, og den sidste hær kommer ind fra siden på slagmarken. Hvad der før var en kamp om lenet, kan nu for spilleren i undertal blive en kamp om at holde ud så længe som muligt, i håb om at han kan få forstærkninger - eller måske holde de andre spillere hen, mens hans holdkammerater tager nu uforsvarede len.

På den måde kan hvert enkelt slag være sit eget lille scenarie i den større krig der hærger kortet. Det er op til spillerne på holdet at lægge planerne for hvordan de får erobret mest muligt land, hvor der skal angribes, hvor der skal forsvares, eller hvilke hold man skal prøve at lave en aftale med. Diplomati er også en del af spillet, og overvejelser om hvornår en alliance skal brydes igen er altid noget der foregår i dybeste hemmelighed.

I sidste ende er vinderne af Lethian, det hold der har formået at holde mest land i længst tid og som har vundet flest kampe. Hvert len giver nemlig nogle victory points over tid til holdet der ejer dem, og holdet får victory points når spillere vinder kampe, og dem med flest victory points til sidst er vinderne.

- For mere info så kig på boardet for sidste Lethian der ligger i arkivet eller på Lethians hjemmeside.

Honsou

Quotei håb om at han kan få forstærkninger - eller måske holde de andre spillere hen, mens hans holdkammerater tager nu uforsvarede len.
Det lyder som en uheldig opfordring til at bruge 20 minutter på at rykke 3 enheder, fordi man ved der er forstærkninger på vej.

Som relativt ny i fantasyverdenen, er dette koncept nok ikke noget for mig. Enten er jeg for langsom til at mit hold kan bruge mig (og for dårlig), eller også tror folk jeg er langsom med vilje for at forsinke dem. :)
Det lyder lidt som om det er en turnering for de øvede?

Ellers dejlig afstand til dette her.
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Asger

Lethian er ikke en "turnering", jeg tror ikke der er nogen der hverken ville trække tiden* eller ville mistænke dig for det.

* At trække tiden er helt legitimt ved at løbe væk, eller lignende. Bare ikke ved med vilje at rykke utroligt langsomt.

Asger

okkel

Nu er der ikke tale om en turnering men en kampagne hvor kun folk der ikke vil ødelægge det for alle ved at rykke langsomt er velkomne så det er faktisk ikke noget problem.  Eller jeg har ikke hørt om det som et problem - kun andre der siger at det ikke er. Folk er der for at hygge og spille warhammer - ikke for at bøje regler.

Hvad erfaring angår så ja arrangementet henvender sig primært til erfarne spillere da man ud over selve spillet også skal kunne holde styr på Lethian reglerne. Når det er sagt så betyder det ikke så meget om man er en god spiller eller ej. Vi fordeler folk ud på holdene så de er nogenlunde lige stærke og så er det jo op til de stakkels holdledere at bruge de forskellige generaler til det de nu kan.

Jeg vil tro at en erfaren 40K spiller der har spillet nok fantasy slag til at være inde i reglerne men for få til at kende til alle taktiske finurlighedder vil passe fint ind.

I sidste ende handler det mere om hvorvidt man har lyst til en kampagne hvor slagene ikke nødvendigvis er balancerede som slag i den virkelige verden jo også sjældent er med low power og fairplay i højsæde, eller om man synes at restriktionerne er helt horible og hader tanken om at der pludselig med kort varsel kan komme en hær hamrende ind i ens flanke og frarøve en sejren frastøder en.

VonPanne

Hehe, Erik, du kommenterede på præcis det samme inden sidste Lethian :)

Som allerede nævnt, så er det ikke vores indtryk at det har været nogle problem til Lethian.

Vi har et afsnit i reglerne omkring det bevidst at trække tiden med at tage sin tur, så det følger deraf at vi kalder det snyderi hvis folk alligevel gør det.

Omkring det at få flere ture til at gå ved at spille defensivt er jo en balancegang, spileffekt vs. sportsmanship. Folk kommer trods alt for at spille Warhammer, og spillet er ikke så sjovt hvis den ene part forsøger at undgå at deltage i spillet ved at gemme sig i det ene hjørne fra start eller lige så snart modparten skal begynde at tage bottle tests (det er trods alt ikke ETC det her, så spil da spillet færdigt - det er sjovere for begge parter). Jeg opfordrer i hvert fald selv til at man som udgangspunkt sætter op til at spille et normalt spil som man har tænkt sig at deltage i, og hvis man så finder behov for at få tiden til at gå, er det i orden at løbe væk fra fjenden.

Det er heller ikke ukendt til Lethian at dommerne blander sig i spil, hvad enten det er for at begrænse powerplay, hjælpe underdogs eller bare for at udføre en eller anden sær ting med baggrund i nogle fluffhistorier som de fleste sikkert alligevel ikke har læst ;)

Hvis vi kommer forbi et bord hvor vi ser en hær ankomme i et hjørne og forsvareren står helt nede i det andet hjørne kunne vi sikkert godt finde på at give angriberen dobbelt move et par ture, smide en komet ned i hoved på forsvareren eller blot sige at han skal tage bottle tests indtil han får en enhed i kamp. Lethian gudernes veje er uransagelige ;)

Butler

Det kan godt være jeg har overset det men hvornår begynder tilmeldingen og er det mulig at deltage selvom man ikke før har været med til Lethian? Jeg synes nemlig jeres koncept umiddelbart lyder som det helt rigtige koncept da jeg selv er stor fortaler for både low power og kampagnespil.

Butler
Stolt medlem (læs: prygelknabe) af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"

Min PF Traders tråd kan ses her.

VonPanne

Hehe, du skal være meget velkommen til at deltage, også selvom du ikke har deltaget før :)  Hvis folk der ikke havde prøvet det før ikke måtte deltage, så ville det vist gå i stå en dag ;)

Det hele er sikkert lidt uoverskueligt for nye i starten, men det er mit indtryk at man forholdsvis hurtigt kommer ind i konceptet (ca. halvdelen af deltagerne sidst var nye - de kan jo evt. byde ind), og jeg er enig i at Lethian lyder som det helt rigtige for dig :)

Omkring tilmelding, så arbejder vi lige nu på at få en madaftale på plads og så snart den er det (så vi har en pris), åbner vi for tilmelding. Jeg håbede at det blev i denne uge, men det bliver nok først i næste uge - jeg beklager. Indtil da må du bare sætte kryds i kalenderen.

Butler

Det lyder jo storartet. Det vil jeg så se frem til. :)

Og ja jeg kan se at jeg vist fik skrevet mit tidligere indlæg lidt for hurtigt. Det jeg tænkte på var ikke så meget om man kunne deltage uden at have været med før (som jeg ellers skrev), men mere om man skulle være en del af "lethian miljøet + venner" for at deltage eller rettere for at blive tilbudt at deltage. Svaret til Erik gav mig nemlig lidt det indtryk at det ikke var alle og en hver der kunne deltage, men at man skulle indbydes til at deltage.

Butler
Stolt medlem (læs: prygelknabe) af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"

Min PF Traders tråd kan ses her.

VonPanne

Ah, ok - jeg synes også det andet spørgsmål var lidt spøjst :)

Alle Warhammerspillere er velkomne til at deltage, så længe man er over 16 år og kan stille en malet hær - så kan det vist ikke blive tydeligere :)

Det som okkel mente med erfarne spillere, var at man skal kunne finde ud af at spille Warhammer, altså kende de regler godt nok til at kunne spille uden at være nødt til at slå op i bøgerne hele tiden. Hvis ikke den del er på plads, kan det godt blive en for stor mundfuld hvis man samtidig også skal holde styr på de ekstra Lethian regler, og da kampagnen kører på tid kan ens spil komme til at tage for lang tid hvis regelbogen skal være ens forlængede hånd.

Det skal selvfølgelig ikke forstås som at man ikke må slå op i bøgerne, men det er et forsøg på at give nogle retningslinjer.

okkel

Hehe her prøver man at forklare en at han næppe er for uerfaren til at deltage og ender med at gøre en anden usikker på om han er erfaren nok...måske jeg skulle overveje at få mig en presserådgiver!

Indtil han er hyret vil jeg se om jeg kan skræmme endnu flere væk:
Man skal ikke være erfaren for at kunne tilmelde sig og heller ikke for at blive budt velkommen. Det er naturligvis en fordel hvis man kender grundprinciperne i warhammer og ikke behøves at slå op i reglerne 7 gange for at gennemføre en nærkamp mellem 20 Empire helbardiers og 10 Dwarf Crosbowmen - ellers kan det godt være lidt overvældende både at skulle lære warhammer og lethian reglerne samtidig. Men det er bestemt ikke et krav at man kan alle mulige mærkelige krinkelkroge af reglerne og er en hærdet veteran med mange turneringer bag sig.

Pille

Quote from: VonPanne on 19 November, 2010, 12:18:46

Det hele er sikkert lidt overskueligt for nye i starten, men det er mit indtryk at man forholdsvis hurtigt kommer ind i konceptet (ca. halvdelen af deltagerne sidst var nye - de kan jo evt. byde ind), og jeg er enig i at Lethian lyder som det helt rigtige for dig :)

Som en ny til Lethian sidste år kan jeg sige, at det var forholdsvis nemt at sætte sig ind i konceptet, især når man ikke er holdleder. Og på holdet bestemmer man jo selv lidt hvor meget man rent faktisk vil involvere sig i det overordnede spil.
Jeg er dog forholdsvis erfaren i Warhammer, hvilket naturligvis gør det nemmere. Men som jeg opfattede atmosfæren og indstillingen sidste år, så er der plads til alle (bortset fra hardcore powergamers, naturligvis  :))

Omalley69

Det lyder fandme fedt!  :o

Det lyder endda som om at man kan møde op emd tømmermænd om søndagen og hygge videre...jeg er fandme game med mit Moor empire  :P
Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

eido

Jeg er helt sikkert også game med mine små gobbos (forhåbentlig med lidt flere orkbasser når vi rammer slut januar). Men lige et spørgsmål. Når man nu laver en start her på de der 1200 point, hvor mange ekstra styrker skal man regne med at tage med? hvad ende man i gennemsnit med, hvis man kan spørge sådan? 1500, 2000, 2500 point?

Powah to da Waaaaagh!
Eido
Kids! Bringing about Armageddon can be dangerous. Do not attempt it in your home.
    -- (Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens)

Eidos Maleblog

okkel

Hærene vokser ikke som sådan i Lethian. Et len giver i gennemsnit +100 point så længe man har det og der er lidt mere end et len per spiller så normalt er en hær på lidt over 1300 point. Desuden kan man så leje tropper hvilket gør at enkelte hære nu og da når op omkring 2000 point men det er meget sjældent og ikke noget man er forpligtet til at have tropper med til. Til gengæld er det meget normalt at justere hæren undervejs og det er derfor en klar fordel at have lidt forskelligt med at vælge imellem.
1300 point bliver ofte af folk udefra opfattet som meget lidt, og det ville det også være i en turnering men lige netop til Lethian virker tingene altså på en anden måde og når vi har spurgt deltagere efter et Lethian så synes de at det er ganske passende.
Sagen er nemlig at 1300 point rækker til ganske meget i de lav-power hære der deltager og der også skal være plads til fx 4 hære på et bord.

Lasse

Der vil (forhåbenligt) være god tid til at designe din hær sammen med dit hold.
Hvis du ikke vil skifte for meget ud undervejs kan du komme langt bare med en 1.200 pts. hær med 100 pts. ekstra fra et len. (der skal nok være andre fra dit hold, som kan aftage eventuelle ekstra len bonuser der måtte tilfalde dit hold :))

Jeg havde ca. 2500 pts. med sidste år, og fik spillet med det meste, fordi min hær heletiden blev bygget om ( ... op  ::))
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg