Author Topic: 30/11-10 Unit size cap.  (Read 1172 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Rey

• Svingeren af den moderne Mjølner: Ban-hammeren
  • Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
30/11-10 Unit size cap.
« on: 30 November, 2010, 11:57:34 »
Jeg har været ved at se på forskellige måder hvorpå man kan lave et unit size cap. Det jeg er kommet frem til her og vil høre folks mening om er måske ikke det mest enkle, dog synes jeg det er let nok at huske på.

Man tager en units price+size value < 700

Size value udregnes som følgende:

Infantry: Number of models in unit x10
Cavalry: Number of models in unit x20
Monster infantry Number of models in unit x30
Skirmishers: Number of models in unit x40

Så lad os tage nogle eksempler på max.

Fx Gnoblar eller skaven slaves til 2 pts

Price: 58x2= (116), size: 58x10= (580) De to lagt sammen giver (696). Dette vil være det højeste antal modeller der kan være i en unit.

Lad os tage marauders(4) med full cmd(20) og mark of Khorne(30) og great weapons (+1).

Price: (43x5)+50= (265), size: 43x10= (430), i alt 695.

Andre inf, saurus man man få 31 af, chaos warrios ca. 30. november 2010

Med MI, kan man få 10 ogre bulls, 8 Iron guts

Chaos knighs max 10, Knights of the Realm max 15.

Nu har jeg ikke regnet alt igennem, men synes det giver et ok max fra hvad jeg lige kan se.
Quote from: Skummelkrat
Quote from: El Rey
...
Hvis din kommentar ikke var så modbydeligt krænkende og alt muligt andet ondskabsfuldt, ville jeg nominere den til vores jubilæum som den bedste kommentar på Powerfist.dk nogen sinde. Kors i røven, hvor er det skægt.

Asger

• Konge
  • Offline Offline
Re: 30/11-10 Unit size cap.
« Reply #1 on: 30 November, 2010, 12:02:47 »
Tjooo...

Men jeg ville, som deltager, synes det var langt nemmere at arbejde med hvis du bare skrev "maks 58 gnoblars". Endnu nemmere hvis du så i stedet bare lavede 3-5 overordnede kategorier, plus et par undtagelser.

Mit gæt er at denne formel alligevel ender med at skulle have nogle undtagelser, og det eneste jeg tror det i sidste ende vil tilføje er øget kompleksitet for en meget lille fordel (hvis overhovedet nogen).

Asger
Mine egne brætspildesigns:
Mental-Football
Mental-NFL
Flamme Rouge

Ablabab

• Konge
  • Offline Offline
  • O_O
« Reply #2 on: 30 November, 2010, 12:17:39 »
Jeg har ikke kigget den igennem, så jeg kan ikke sige om den giver mening for alle enheder.

Men hvis jeg skulle kaste mig ud i det system, skal der ligge en færdig løsning og nem(!!!) løsning til rådighed. Jeg taber jo næsten pusten bare ved at sidde og kigge på alt det ekstra arbejde det ville kræve at lave en army list.
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #3 on: 30 November, 2010, 12:34:07 »
Jeg har lavet et lille regneark hvor jeg kan taste prisen per model, command og hvor mange der er, så regner den ud hvad de giver i alt. Det gør det noget nemmere.

Man kunne måske brug det til at lave nogle mere faste caps for alle units eller en tabel, hvor man kan se caps alt efter hvor meget en model koster også se væk fra cmd og magiske banner.
...
Hvis din kommentar ikke var så modbydeligt krænkende og alt muligt andet ondskabsfuldt, ville jeg nominere den til vores jubilæum som den bedste kommentar på Powerfist.dk nogen sinde. Kors i røven, hvor er det skægt.

Noll3n

• Hirdmand
  • Offline Offline
  • Any problem can be solved with a thousand zombies
« Reply #4 on: 30 November, 2010, 12:39:43 »
Hvorfor ikke bare gøre det så simpelt, som at sige at enhederne ikke må koste mere end eksempelvis 500 p per stk. Det er vel hovedsageligt det fact at units'ne point negater, der skaber problemet.
Mvh Andreas Nilsson

Ilithien

• - V -
  • Konge
  • Offline Offline
    • Confessions of a Realist
« Reply #5 on: 30 November, 2010, 12:47:50 »
Fordi der er visse enheder der for meget ud af det.

Det handler vel om at der er 2 problemer, og derfor kan en løsning være svært:
1) Der er de ultra billige enheder, slaves/gnoblars, der hurtigt kan lave nogle meget billige og effektive tarpits.
2) Der er elite enhederne, der kan lave nogle psyko dræber units, som beskyttes af at man skal dræbe alle i enhden for at få points for dem.

Så en simple løsning der kan tage hånd om de to problemer, er vel målet. Har dog ikke selv noget bud på hvordan.
Mal jeres basekanter Sorte!!
Grey Knight blog: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=66274.0
Mit projekt om den moderne verden. Handler om; sociologi, samfundsfag, religion, økonomi, historie, kultur, politik, og miljø. Så kig forbi: http://www.facebook.com/ConfessionsOfARealist

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #6 on: 30 November, 2010, 13:06:47 »
Mit udgangspunkts var at se hvor mange modeller i units de forskellige hære kunne have hvis man satte et max på 400 pts for en unit. Men synes ikke det virkede, fx kunne Dark elves have langt over 50 spearmen i deres units. Mens man fx ikke kunne få 6 dragons med great weapon.

Men har en ide til en lidt simplere metode hvor man ikke skal lave så ”besværlige” udregninger.

Kigger lige på det og poster mere senere.
...

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #7 on: 30 November, 2010, 13:59:15 »
Har lavet et skema hvor man kan se hvor mange modeller man kan have alt efter hvad modellerne i enheden koster efter de har fået udstyr.

Derudover trækkes et antal modeller fra unit cap max alt efter hvorfor comand en enhed har.

Inf cmd. Champion/standard -2 per stk, musik, -1. Magic banner -3
Cav:  Champion/standard -1 per stk. Magic banner -2
MI. Champion/standard -½ per stk. Magic banner -1
Chaos Marks. Inf -5, Cav -2, MI -1.

Man runder altid ½ op.

Så skal der laves noget til MB og WB, samt mixed units.
« Last Edit: 30 November, 2010, 14:02:03 by El Rey »
...

Belerophon709

• Konge
  • Online Online
« Reply #8 on: 30 November, 2010, 14:47:00 »
Synes umiddelbart det er et ok forsøg - dog synes jeg skirmish-delen rammer lidt skævt, da det f.eks. vil begrænse dryads til 13 og wardancers til 12 modeller, hvilket jeg ikke synes er nødvendigt eller hensigtsmæssigt...

Marcus
Ny pige, ny ven
Om dukkeleg beretter
Alene igen

Noll3n

• Hirdmand
  • Offline Offline
  • Any problem can be solved with a thousand zombies
« Reply #9 on: 30 November, 2010, 21:26:00 »
Jamen helt sikkert. Den er da klart et forsøg værd. Jeg vil tage en prøver næste gang jeg spiller. Hvis jeg husker det!
Mvh Andreas Nilsson

Kreon

• Høvding
  • Offline Offline
  • I'm a grot! No I'm not!
« Reply #10 on: 01 December, 2010, 09:08:40 »
Skemaet synes jeg hjælper godt til kompleksiteten, men undtagelserne gør det igen besværligt og forvirrende. Kunne man ikke bare reducere med hvad der svarer til en command group, og så lade magic banners være?

Kreon
Rune Wentzel Helms

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist! Meld dig in her!

Asger

• Konge
  • Offline Offline
« Reply #11 on: 01 December, 2010, 12:02:09 »

1) Der er de ultra billige enheder, slaves/gnoblars, der hurtigt kan lave nogle meget billige og effektive tarpits.
2) Der er elite enhederne, der kan lave nogle psyko dræber units, som beskyttes af at man skal dræbe alle i enhden for at få points for dem.

Så en simple løsning der kan tage hånd om de to problemer, er vel målet. Har dog ikke selv noget bud på hvordan.

Maks. 50 modeller (40?) i en deling.
Maks. 500pts (400?) for en deling.

Det tager hånd om de to problemer både nemt og simpelt. Mener man så at DoC tadig burde få en ca. 10% straf som til slut i 7th, kunne man bare også trække de 10% fra ovenstående.

Asger
Mental-Football
Mental-NFL
Flamme Rouge

Hammer

• Konge
  • Offline Offline
« Reply #12 on: 01 December, 2010, 14:29:16 »
Jeg tror også sådan en max størrelse/pris regel vil kunne fungere ganske fornuftigt, da den fjerner de 2 ekstremer.

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #13 on: 01 December, 2010, 14:59:13 »
Det var også sådan en simplere løsning der var mit udgangspunkt. Var ved at se hvad man kunne lave af units i de forskellige bøger med fx et max på 400 pts/max 40 models. Men kom frem til jeg ikke synes det var så godt igen. Det rammere dyre og billigere tropper. Så man fx kun kan have ligeså mange skaven slaves som fx highelv spearmen. Samt den sætter et meget lille loft for dyre modeller, så man kun kan have få af dem, hvor en lidt større unit ikke ville være et problem.
...

Ilithien

• - V -
  • Konge
  • Offline Offline
    • Confessions of a Realist
« Reply #14 on: 01 December, 2010, 15:09:22 »
Men er det et problem at man kan stille lige så mange spear elfs som man kan stille slaver?
Mal jeres basekanter Sorte!!
Grey Knight blog: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=66274.0
Mit projekt om den moderne verden. Handler om; sociologi, samfundsfag, religion, økonomi, historie, kultur, politik, og miljø. Så kig forbi: http://www.facebook.com/ConfessionsOfARealist

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #15 on: 01 December, 2010, 19:02:24 »
Hmm ved ikke om det er et problem, men hvis man laver begrænsninger bør det have en effekt alle enheder i mellem. Fx kan man også sige er det et problem at man kan have 40 chaos warriors, når man kan have 40 spear elves? Lidt ala samme styrke forhold, som slaves/spearmen. Men her kan man så kun have fx 25 chaos warriors pga pts cap. Det vil altså være en win/win for spear elves. Så kan man diskutere om det er et problem, men det er i hvert fald noget der flytter balance i spillet.

...

Cornelius

• Huskarl
  • Offline Offline
« Reply #16 on: 01 December, 2010, 20:04:16 »
Hmmm er ikke helt sikker på at systemet virker hvis jeg har forstået det rigtigt. Hvis man tager chaos warriors som et eksempel vil man maks kunne stille 28 mand da de som udgangspunkt koster 15 pts stykket. Lad os tage følgende enhed som eksempel:
20 warriors med shield, MoT, FC og banner of discipline til 385 pts.

Stykprisen er nu 19.25 hvilket giver os 24 modeller til start. Dette falder dog til 11 pga FC, mark og magisk banner hvilket gør enheden ulovlig.

Hvis vi nu prøver igen med samme enhed bare med 10 mand får vi
10 warriors med shield, MoT, FC og banner of discipline til 225 pts.

Stykprisen er nu 22.5 hvilket giver os 21 modeller til start. Dette falder dog igen til 8pga FC, mark og magisk banner hvilket gør igen enheden ulovlig.

Det er altså ikke muligt at stille en enhed af chaos warriors med både full command, mark og banner i systemet.   

Cornelius
Cornelius "Don C." Dyhre-Poulsen
Emperor's Pride

Asger

• Konge
  • Offline Offline
« Reply #17 on: 01 December, 2010, 20:20:00 »
det er i hvert fald noget der flytter balance i spillet.

Det er vel hele pointen...

Hvis du skal fremhæve problemer, så find nogen der rent faktisk er problemer. Det er spydmænd ikke. Og er der enkelte problemer, er undtagelser meget nemmere at overskue på baggrund af et så simpelt system, end ovenpå en formel :)

Asger
Mental-Football
Mental-NFL
Flamme Rouge

b0ksah

• Konge
  • Offline Offline
  • Im the joke you dont understand!
    • Nifcon
« Reply #18 on: 01 December, 2010, 20:24:43 »

Maks. 50 modeller (40?) i en deling.
Maks. 500pts (400?) for en deling.

Det tager hånd om de to problemer både nemt og simpelt. Mener man så at DoC tadig burde få en ca. 10% straf som til slut i 7th, kunne man bare også trække de 10% fra ovenstående.

Asger

Helt enig med Asger her...

Er vel Tz Chosen som er bussemanden lige pt ...
The name is Juul, Peter Juul Jensen.
FAQ: Billeder!?!

Drake blev til Kashmir blev til KasH blev til Kasse blev til büchse blev b0ksah .. The Story of a Nick.

Yup, warhammer er noget jeg sux til ...

El Rey

• Administrator
  • Konge
  • Online Online
  • Kent Max Hansen
« Reply #19 on: 01 December, 2010, 21:18:11 »
Cornelius, du tager stk pris per model før du køber comand, magisk banner osv. I dit tilfælde så 16 pts. med skjold, så vidt jeg husker.
...

Cornelius

• Huskarl
  • Offline Offline
« Reply #20 on: 01 December, 2010, 22:03:52 »
Ahh okay, var ikke helt sikker da der bare stod udstyr. Problemet er dog stadig at hvis man vil have mark, fc og banner kan man maks have 13 warriors i en enhed  :(. Ligeledes hvis man vil have chaos knights med mark, fc og banner kan man maks have 5 knights i en enhed.

Cornelius
Cornelius "Don C." Dyhre-Poulsen
Emperor's Pride

Hammer

• Konge
  • Offline Offline
« Reply #21 on: 02 December, 2010, 13:25:06 »
KISS is the way to go :-*