News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Københavns største mangel

Started by Sonny, 20 August, 2003, 11:15:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sonny

Hvad er det for noget hø med at der ikke er en tabletop forening i Kbh???

Der er da Københavnere der spiller? Jeg har da selv mødt nogen stykker, jeg ved der er nogen på forummet...

Er det fordi folk før i tiden har brugt fanatics klub? for det var der da ingen der gjorde? eller hvad?

Hvordan pokker kan hovedstaden være så meget bagud i forhold til resten af landet? jeg forstår det ikke.

Men jeg foreslår der bliver gjort noget ved det, så derfor vil jeg give mig i kast med at starte en. er der nogen der er enige, interesserede, eller mener i København er for lille til at have en selvstændig tabletop forening?  ;)

Peder

Jeg har undret mig over det sammen siden jeg flyttede hertil for snart en del år siden. Fanatic's klub var god, og lever sådan set videre i Dragon's Lair - bare uden at være en klub - men en rigtig klub kunne være fedt. Hvis du har brug for hjælp med at stable en på benene, så er jeg med på at give en hånd med.
Blast from the Past
Peder Holdgaard Pedersen
Ninja-Kat

Miguel

Tjoh... Nu bor jeg i Ballerup (20 min. fra "hovedbanen") og der er vi et miljø i kraftig vækst!

Og jeg ved der 2md i Lyngby som også har fede lokaler!

Der er ihvertfald spil i min forening (www.dragonfactory.dol.dk) hver onsdag  ;D ikke så meget 40K, men masser af fantasy...

Ja, vi har mødelokaler i kan låne hvis i skal starte noget op inde i KBH

MVH
Miguel

Hoppe

Hej Sonny

Vi er flere der har tænkt at starte en klub (primært 40 K). Der er faktisk flere med den ide. Der er også folk nok til klubben, har talt med mange. Problemet er lokaler, kbh komm, sku ikke være nemme at danse med, og private lokaler ville være at foretrække, men der er ikke så mange at vælge imellem og de er dyre. Hvis du kan finde lokaler, så er der en klub in no time (jeg mener in no time) der er mange der gerne vil være med og hjælpe, det er lokaler det hele hænger på!!

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Peder

Jeg tager på lokalejagt - så snart lejligheden byder sig. Jeg tror faktisk allerede jeg ved et sted, hvor der kunne være meget gode muligheder. Det er dog ikke 'privat', men måske kunne det være rigtig godt alligevel.
Blast from the Past
Peder Holdgaard Pedersen
Ninja-Kat

Sonny

Quote from: Hoppe on 21 August, 2003, 18:38:10
Hvis du kan finde lokaler, så er der en klub in no time (jeg mener in no time) der er mange der gerne vil være med og hjælpe, det er lokaler det hele hænger på!!

Det er præcis mit indtryk, masser af mennesker, ingen kommunal støtte. Lokaler burde nok være til at finde (nu får jeg det til at lyde nemt, men jeg er sikker på der er nogen), det er mere et spørgsmål om at overbevise KBH kommune om at det virkelig er en mangel. Hvis man kalder det et ungdomsinitiativ glider den som regel nemmere ned. Der findes rollespilsforeninger i centrum, gør der ikke? HOV, brainflash, OPUS (live-gruppe) har hovedsæde på Kraftwerket (ungdomsprojektsted) og Kraftwerket støtter projekter + har lokaler (i Valby) dem prøver jeg da lige at snakke med.

Jeg ved der er en del der har talt om en forening, for jeg har talt med mange af dem/jer(?) ved diverse arrangementer. Men siden jeg ikke har hørt om nogen der aktivt arbejdede på det startede jeg denne tråd. Håber det fører nogen steder.  ;)

Doowa

Tjaa, jeg har lyst til at give dig 100% ret.

Mange spillere i København er dog allerede engageret i foreninger (i hvert fald spillere oppe i 20'erne) og mange af disse er vist ikke interesseret i at spille i en stor klub. Personligt sætter jeg pris på en mindre forening, hvor det ligeså meget er venskabet, som Warhammer, der binder medlemmerne.
"Don't think of it as being outnumbered, think of it as a wide target selection!"

Hoppe

Doowa

Jeg tror at Fantasy spillerne er forholdvis etableret i klubber, især i Lyngby, men jeg tror ikke der er nogle 40 k foreninger til 40 k, men en del spillere.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Doowa

Det har du nok ret i Hoppe. Han skriver self ikke at det er Fantasy han er interesseret i :)
"Don't think of it as being outnumbered, think of it as a wide target selection!"

Skummelkrat

Der er rigeligt med klubber i København. Selv spiller jeg i Vognporten i Ballerup og 2MD i Lyngby. Desuden er der klubber i Høje Taastrup, Vanløse og den dér nye butik, der har erstattet Fanatic, kører vist også noget spilleræs. Desuden starter der snart en mindre forening på Frederiksberg Bibliotekers filial på Danasvej, som dog hovedsageligt bliver for unge under 18. Jesper Hansen a.k.a. Thunderus er også i gang med at etablere en klub i en af forstæderne (som ikke ligger mere end 20 minutter i S-tog fra centrum).

Desuden er der da mulighed for at tage til turneringer og møde spillere fra de forskellige klubber - sikkert også fra klubber jeg ikke har nævnt her.

I øvrigt ved jeg, at utrolig mange spillere i København har spilleborde derhjemme, så kast nogle udfordringer ud på diverse fora. Der er sikkert nogen, som tager handsken op.

Martin Skummelkrat
Bibliotekaren siger: Search and destroy!

Peder

Jeg vil stadig mene at der er brug for en stor, velorganiseret klub i centrum af København eller på Nørrebro/Østerbro.
Blast from the Past
Peder Holdgaard Pedersen
Ninja-Kat

Sonny

Quote from: Peder on 23 August, 2003, 18:43:33
Jeg vil stadig mene at der er brug for en stor, velorganiseret klub i centrum af København eller på Nørrebro/Østerbro.

Jeg ved ikke om der er BRUG for en, men jeg synes da det ville være en god ting at have. Jeg har ikke nogen planer om at tage til Lyngby eller Høje Taastrup, selvom det sikkert er udemærkede klubber. Ligeledes er det heller ikke et problem at finde spillere, det synes at være hele pointen, masser af spillere i Kbh. området. Det jeg savner er et mere drop-in orienteret spillested, en gang eller to om ugen, hvor folk kan mødes og være sociale om hobbyen, i midtbyen.

Jeg postede for et par dage siden at jeg ville kontakte KRAFTWERKET angående hele den her omtalte ting. Men det ser desværre ud til at kasseren er løbet med regnskaberne (dog ikke kassen  :) ) så de er p.t. lukkede  :( men jeg arbejder fortsat på sagen..

QuoteJesper Hansen a.k.a. Thunderus er også i gang med at etablere en klub i en af forstæderne

Lyder dejligt. Er der nogen der ved nærmere om det, hvor, hvordan?

Doowa

Nu skal I ikke misforstå mig, men... hvis I virkelig så gerne vil have en stor klub i indre Khb, så synes jeg I skulle undersøge hvad der kræves, om I kan få lokaler og evt. om der er nogle eksisterende, nærliggende klubber, som er interesserede i at slå sig sammen med jer for at skabe denne store klub.
Entusiasme er startet til alt stort og godt(... og ondt) ;)

Nu er jeg ikke så meget inde i Kbh kommunes regler, men så vidt jeg ved er det ikke så nemt at få lokaler i Kbh sammenlignet med forstæderne. Måske er dette derfor der aldrig er startet noget(?)

VonPanne

Quote from: Sonny on 25 August, 2003, 16:49:21
Det jeg savner er et mere drop-in orienteret spillested, en gang eller to om ugen, hvor folk kan mødes og være sociale om hobbyen, i midtbyen.

Problemet med et spillested hvor folk bare kan dukke op, er jo at der skal være nogen til at styre det, og tage ansvaret for det. Der er ingen tvivl om, at hvis borde blev stillet til rådighed, ville der komme masser af folk og spille...

(ikke en kritik af dig) Tidligere hørte man ofte at folk brokkede sig over at der ikke var nok turneringer, og steder man kunne spille, og at det var smadder irriterende. Hvis man så opfordrede folk til selv at gøre noget, fik piben dog en anden lyd - man vil ikke forpligte sig, og bruge en masse fritid på at arrangere noget - men forventer andre gør det...

Dette er heldigvis ved at ændre sig...

Doowa

Hvis savnet i virkeligheden er et 'drop-in' spillested, så skulle man da kontakte Claus (fra Faraos Cigarillos) asap, da han postede en 'reklame' på GL om at stille borde til rådighed. Det er da alletiders mulighed og Claus er super fin. I kan helt sikkert godt få lov at have hære stående ude bagved o.lign., hvis det er nødvendigt/ønskværdigt :)

Kunne i øvrigt godt tænke mig at tjecke deres terræn og fasciliteter ud. Vi kunne jo mødes på slagmarken dernede en gang, hvis du/nogen har lyst. Smid mig en besked/mail hvis det er.

Peder

Det jeg savner er en ikke-butikstilknyttet velorganiseret klub. Hvis vi først får sådan en op at stå så kan den jo også fungerer som drop-in sted. Det er ikke hovedformålet som jeg ser det, men en rar gevinst. Det er super-fedt at hænge ud i en butik som f.eks. Dragon's Lair (for at plugge et fedt sted) på Østerbro. De har borde til både spil og maling - og der er en del folk på stedet. Men problemet er at det er den samme håndfuld mennesker, der går igen.

Vist nok er der mange 'klubber' i København - men der er mere spilgrupper som jeg ser det (lige bortset fra 2MD, som er en 'rigtig' klub). De samme mennesker, som alle kender hinanden, spiller mod hinanden. Det er ikke en eksklusiv forsamling - men stadig mere en kliké end en klub.

En klub, som jeg ser den, bør kunne nå op en medlemsskare på i hvertfald 50, mere eller mindre aktive medlemmer. En af pointerne er også at introducere yngre spiller for hobbyen på en seriøs måde. Joh, der er mange råbende møgunger - men der er også mange seriøse yngre spillere. De er sikkert lige så trætte af de mere støjende, useriøse elementer, som vi andre er. Hvor skal de gå hen for at spille mod mere seriøse modstandere? Jeg startede selv som "annoying 12-year old" i en klub i Sønderborg - og blev rigtig godt modtaget. Nu er jeg gammel og grå - men jeg mindes da stadig med vemod den tid  ;).

Lad os prøve at få en rigtig klub op at stå. Jeg tror der er mange der ikke ved hvad de går glip af :)

Jeg prøver at checke Østerbrohuset her en af dagene. Det kunne måske være muligt at få lokaler der indtil noget mere fast kan etableres. Der er også betydeligt nemmere at få hjælp fra kommunen, hvis man kommer som en allerede etableret forening med en anseelig medlemsskare.
Blast from the Past
Peder Holdgaard Pedersen
Ninja-Kat

Sonny

Jeg har faktisk været inde at spille i Faraos, det var rigtig hyggeligt og de vil gerne stille noget spil op. De har ikke så meget terræn lige nu, omkring en tre-fire borde, de har jo rimeligt godt plads ude bagved. Til gengæld har de stort set intet terræn.

Jeg har overvejet at snakke med dem om det her foreningshalløj, men det er ikke blevet til noget af to årsager:
-hvis en forening skal have mulighed for støtte skal den være non-profit. Hvis jeg går op til Kbh. kommune og siger jeg vil starte en forening med støtte fra Faraos cigarer (uanset hvor lidt støtte) så griner de af mig.
-Jeg er enig med Peder når han siger
QuoteDet jeg savner er en ikke-butikstilknyttet velorganiseret klub.
pure and simple. Se punkt 1 ovenfor.

En forening skal kunne stille med mindst 20-25 fra start og mange flere hvis den skal løbe rundt. Det skulle så heller ikke være noget problem, der er mange folk der gerne vil spille. Lad os bygge videre og sige at hvis en forening så samarbejder med andre foreninger (dvs. hvis forstadsforeningerne samarbejder med hinanden og Kbh. foreningen) under en fælles moderorganisation (og dette betyder ikke foreningerne skal ændre navn eller indhold) er de pludselig en del af en større sammenslutning-større sammenslutninger er mere synlige og vægtige-alle får flere penge-flere penge, flere turneringer.

Det er hvad min grundlæggende viden om foreninger siger mig, hvis nogen med erfaring siger det ikke gælder figurspilsforeninger, så råb op nu..

Nu kom jeg til at sige Drop-in sted tidligere, dermed selvfølgelig ikke sagt at folk bare kommer og går i de lokaler jeg lige skaffer på magisk vis her i næste uge  8) ...eller hen af vejen...  ;) ...men at der selvfølgelig skal være nøgleansvarlige og åbningstider.

Alle skal være velkomne, jeg har også været være irriterende 12årig engang i fordums tider, jeg er ikke en fan af "veterans night" og hva´de ellers kalder deres "spilleaftener"
Der er mange figurspillere i DK nu om dage, det er synd hvis de ikke kan mødes på neutral grund og udveksle erfaringer og ideer. (hov vent! det er jo det vi har et forum til!  ;D )

QuoteLad os prøve at få en rigtig klub op at stå. Jeg tror der er mange der ikke ved hvad de går glip af

Og jeg gentager lige igen: lad os starte en Københavnsk forening. Det er nemmere sagt end gjort, og sker ikke lige i næste uge, men enhver rejse begynder med det første skridt etc. Indtil da synes jeg folk skulle kigge forbi Faraos cigarer, de savner faktisk folk der vil komme og spille!

(lagde i lige mærke til min ihærdige brug af ordet "forening" ovenfor. det er vist meget godt jeg ikke går i skole længere..  :) )

Doowa

Det begynder virkeligt at lyde som om du har mod, lyst, vilje og krafter til at bære projektet til begyndelsen og videre, Sonny. Gratz0r! ;)
Det kunne blive starten på noget stort.

Ps. Jeg er bange for at jeg hverken har tid eller krafter til at hjælpe dig/jer, men hvis I skal bruge et medlem mere, så kommer jeg gerne og tæsker jer allesammen... også de 12-årige. Så lærer de helt sikkert noget :P  8)

Sonny

Jep, nu har jeg luftet det, og jeg kan ikke se nogen problemer omkring projektet der ikke er til at løse. Indtil videre har jeg ikke så meget at knytte til tråden og vil trække mig lidt tilbage i baggrunden igen indtil jeg er kommet seriøst videre med planerne...  8)