News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Josef Bugman

Started by Frezzwar, 07 January, 2011, 10:30:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frezzwar

Navn:
Josef Bugman

Point:
155

Hvad kan han?
Josef er en Thane, som har en ekstra BS, en ekstra I og en ekstra LD.
Han har en gromril armor, et skjold, og magisk økse, som giver et ekstra angreb og styrke. (rune of fury + rune of cleaving)
Josef er en Ranger, og er derfor scout.
Hvis Josef er med i hæren, så SKAL man medbringe et unit Longbeard Rangers. Disse rangers tæller med i minimum core.
En model i samme unit må drikke af hans øltønde. Modellen healer et wound. Dette kan ikke gøres i Close Combat.
Det unit han står i, er så "forfriskede" (fulde), at de er immune overfor fear + terror.

Hvor effektiv er han i forhold til prisen?
Jeg vil prøve at sammenligne ham med en Thane.
Thane: 65
Shield: 2
Rune of Cleaving: 20
Rune of Fury: 25
Rune of Speed: 5
Rune of Brotherhood: 20
Rune of Courage: 30
I alt: 167.
Dette vil give en karakter med samme egenskaber, som dog ikke har LD 10, og som ikke kan heale. Han tvinger heller ikke spilleren til at medbringe Longbeard Rangers.
Josef er 12 points billigere end denne Thane (som også er ulovlig, da han har en banner rune, for at få immune til fear + terror)

Hvad giver han af taktiske muligheder?
Ved små spil giver han mulighed for at få en billig karakter med LD 10. Ved større spil, vil det dog ikke have den store effekt, da man så har råd til en dwarf lord, som har et meget større potentiale. Scout reglen er ikke noget specielt, da det kan købes til en karakter for 20 points.

Hvad er hans indflydelse på den interne balance i hæren?
Dværge har normalt en god LD, og Josef har en smule mere.
Han kan healde, men dog kan dette ikke udnyttes så ofte. Det kan oftest kun bruges på ham selv, eller på en BsB/Lord. Det kan dog ikke bruges i CC, så man kan ikke få en karakter til at holde længere. De Rangers han medbringer er et ekstra unit rangers (man behøver ikke medbringe warriors for at få dem med), og de tæller med i minimum core.

Opsummering:
Josef er en pimpet Thane, som har en lille smule ekstra evner, og har fået en smule rabbat. Dog skal hæren så medbringe et unit Longbeard Rangers.

Vurdering:
4: Mere end sine point dog spilleværdig

Frezzwar

Opdateret.
Gjorde enkelte sætninger mere uddybende, og rettede en vigtig fejl. Rangers tæller faktisk med i minimum core. Min fejl.

Butler

Det ser fint ud. Jeg har ikke umiddelbart nogen indvendinger.

Butler
Stolt medlem (læs: prygelknabe) af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"

Min PF Traders tråd kan ses her.

Norx

Jeg vil så mene at han er en af spillets absolutte bedste special characters, prøv engang at spille med 2*30 Longbeard rangers og en Anvil og i vil opdage hvor broken han egentligt er.

Muligheden for 2 store blokke rangers er taktisk guld og giver autowin mod de fleste elverhærer....

Han skal forbydes per postordre
Basballen's private gulvklud

Frezzwar

For at have to grupper Longbeards (og ingen warriors), skal man vel også have en Dwarf Lord?
Altså er det ikke noget man bare kan gøre i mindre spil.
Jeg syntes klart at han er sej. Han er virkelig god. Dog syntes jeg ikke at han er "Teclis-god"

Butler

Quote from: Norx on 18 January, 2011, 01:23:00
Jeg vil så mene at han er en af spillets absolutte bedste special characters, prøv engang at spille med 2*30 Longbeard rangers og en Anvil og i vil opdage hvor broken han egentligt er.

Muligheden for 2 store blokke rangers er taktisk guld og giver autowin mod de fleste elverhærer....

Han skal forbydes per postordre
Quote from: Frezzwar on 18 January, 2011, 15:29:52
For at have to grupper Longbeards (og ingen warriors), skal man vel også have en Dwarf Lord?
Jeg syntes klart at han er sej. Han er virkelig god. Dog syntes jeg ikke at han er "Teclis-god"

Præcis. Han er god i forhold til hvad han koster ja, men der findes karakterer som er endnu bedre/vildere/værre end ham som f. eks. Teclis. Så 4 er helt klart den rigtige placering for ham.

Nikolaj, du skal jo huske på at denne gennemgang ikke har til formål at bestemme hvilke special characters som skal forbydes i forskellige spil, men derimod har til formål at rangere de forskellige special characters i forhold til hinanden, så man netop lettere kan få et overblik. Dette overblik kan så i sidste ende bruges som værktøj for dem der gerne vil tillade nogle special characters men ikke alle, da de ved hjælp af rangeringen f.eks. kan tillade alle fra kategori 1-2 eller kategori 1-3 eller hvad folk nu beslutter sig for.

Butler
Stolt medlem (læs: prygelknabe) af "9000 Evil Bastards of DOOM!!!"

Min PF Traders tråd kan ses her.

Norx

Quote from: Frezzwar on 18 January, 2011, 15:29:52

Forkert han er bedre end Teclis, og nej du skal ikke bruge nogen Dwarf Lord, Rangers uanset type tæller ikke med i Warrior/Longbeard regnskabet. Selv kan han måske ikke slås, men i alt for mange spil har han vundet spillet for dig før det overhovedet starter. Igen jeg tror ærligt talt ikke i har opdaget hvor fanatisk grumt det er

Frezzwar

Nej, jeg har lidt svært ved at se det.
Jeg kan godt se at han giver fordele, men ikke så mange at han er Teclis god.

Norx

Teclis kommer også med et par minusser, 1 som alle andre magere er der en lille chance for at han fjerner sig selv, ganske vist meget lille for Teclis men det sker. Mere mærkbart er det at man skal spille ret store spil for at kunne presse en prins med ind i hæren også.
Desuden er Teclis så skrøbelig at han bare skal beskyttes. Og så mobilt som 8.ED er blevet så er det blevet sværere.

Josef kommer uden Minussen og koster ingenting. Så du har rigeligt points til 2*50 Warrior-Rangers. Anvil, Scoutende BSB med Master rune of Challenge, 30Miners og ligeså mange Hammerers.

Den hær har mod mange modstandere vundet spillet FØR det starter!

Joakim

Jeg tillader mig at blande mig på trods af at det er ét år siden der sidst blev tilføjet noget her.

Jeg er fuldt ud enig med Nikolaj her og jeg kan ikke forstå måden at vurdere en karakter på, når han skal sammenlignes med andre karakterer fra andre racer. En vurdering må da også tage højde for i hvilke sammenhænge f.eks. Bugman er god i.

Det er en god start at vurdere hvad man får for sine point kontra en traditionel hero. MEN man kan ikke umiddelbart prissætte det at kunne tage to unit rangers med. Ydermere er effekten af rangers meget situationsbestemt, idet de vil være fantastiske i en strollaz liste med en anvil og miners men mindre godt i en hær hvor setup'et er super-shooting.
Betyder det så, meget sort/hvidt at Bugman så kun er god i 50% af alle kampe og burde få 2.5 ?

I hvert fald så savner jeg en vurdering af i hvilke sammenhænge og synergier han er god - idet han jo indgår med resten af dværgehæren og dermed ikke kan sammenlignes med andre specialkarakters, som indgår med deres hære, i mine øjne.

Det er bestemt ikke kritik af grundarbejdet hér - det er fedt at nogle har taget sig tid til at sammensætte det! : ) Men der er aspekter jeg savner i teksten hér - det videre spørgsmål er så om det er overkill for det tænkte formål hér? : )

Frezzwar

Det er bestemt ikke overkill. Jo mere arbejde der kan laves på en karakter jo bedre.
Dog står jeg ikke med tid og viden til at lave denne sammenligning, så du skal være mere end velkommen til at lave en mere detaljeret vurdering

Joakim

Jeg kigger på det... I hvert fald så kræver det lidt overblik over de andre dwarfs karakterer også, måske.

Smider et oplæg herind, når jeg får tid : )

meller

Hejsa lidt siden der er skrevet her, og da jeg er stærkt igang med min tyksak hær så lyder Bugman som en fed mulighed :D
nu har jeg ikke forstand på anvil og sådan, dertil har min ven gjord min army bog væk, såe kan ikke lige sætte mig ind i det.
Men, Bugman bruges normalt i et regiment ikke?? når man skal havde et regiment longbeards med, skal han så selv stå i regimentet, og hvis nej kan man så placere ham lige så langt fremme bare et andet sted? eller skal man så putte ham i en unit inden man sætter dem på bordet og derefter tage ham ud??
Han kan kun helbrede tropper med flere wounds?? og hvordan foregår det, kan man bare hver rundte peje på en hvilken som helst figur på sin side hvis Bugman er ude af CC?
Til nikolaj hvad størrelse spil spiller du ikke når du bruger 2*50 longbeards rangers?? det lyder til den "kamptaktik" med Bugman først virker når man kommer i +3000?? da 50 rangers longbeard med FC throwing axes og shield koster 825p, regner med du har throwin axes hvis du skulle være udsat for at bliver charget??
Så vidt jeg forstår i "main topic" så for Bugman et ekstra angreb??
GamesWorkshop viser dette på deres hjemmeside:
Josef Bugman
M   WS   BS   S   T   W   I   A   Ld
3    6    5    4    5    2    4    3    10

Også for lige at sammenligne med en Thane:
Dwarf Thane
3    6    4    4    5    2    3    3    9

Hvad betyder det ekstra BS for ham?? har han noget der kan skydes/kastes eller kan han bruge som crew member? eller er det bare for at se godt ud den er på 5?

Tror det var de spørgsmål jeg havde ;-) Men der er os et par stykker :D

Mathias

King_Cuttuk

Quote from: meller on 09 March, 2012, 21:41:02
Hejsa lidt siden der er skrevet her, og da jeg er stærkt igang med min tyksak hær så lyder Bugman som en fed mulighed :D
nu har jeg ikke forstand på anvil og sådan, dertil har min ven gjord min army bog væk, såe kan ikke lige sætte mig ind i det.
Men, Bugman bruges normalt i et regiment ikke??

Jo normalt, men det er bare fordi det er det strategisk smarteste.

Quote from: meller on 09 March, 2012, 21:41:02når man skal havde et regiment longbeards med, skal han så selv stå i regimentet, og hvis nej kan man så placere ham lige så langt fremme bare et andet sted? eller skal man så putte ham i en unit inden man sætter dem på bordet og derefter tage ham ud??

Josef Bugman har intet med longbeards at gøre. Han kan vel i teorien joine et hvilket som helst unit, men hans unit som standard er rangers.

Quote from: meller on 09 March, 2012, 21:41:02Han kan kun helbrede tropper med flere wounds?? og hvordan foregår det, kan man bare hver rundte peje på en hvilken som helst figur på sin side hvis Bugman er ude af CC?

Han kan kun heale wounds på figurer der ikke er døde, så  i effekt kan han kun heale wounds på figurer der har flere wounds. Så vidt jeg husker skal han enten være i base kontakt med den character eller være i samme unit.

Quote from: meller on 09 March, 2012, 21:41:02Til nikolaj hvad størrelse spil spiller du ikke når du bruger 2*50 longbeards rangers?? det lyder til den "kamptaktik" med Bugman først virker når man kommer i +3000?? da 50 rangers longbeard med FC throwing axes og shield koster 825p, regner med du har throwin axes hvis du skulle være udsat for at bliver charget??
Så vidt jeg forstår i "main topic" så for Bugman et ekstra angreb??
GamesWorkshop viser dette på deres hjemmeside:
Josef Bugman
3    6    5    4    5    2    4    3    10

Også for lige at sammenligne med en Thane:
Dwarf Thane
3    6    4    4    5    2    3    3    9

Hvad betyder det ekstra BS for ham?? har han noget der kan skydes/kastes eller kan han bruge som crew member? eller er det bare for at se godt ud den er på 5?

Josef bugman har en crosbow som normale rangers. Den kan han skyde med.

Quote from: meller on 09 March, 2012, 21:41:02Tror det var de spørgsmål jeg havde ;-) Men der er os et par stykker :D

Mathias