At snyde på lovlig vis - 2MD restriktions kamp mod de nye vampyrer!

Started by Jamand, 24 January, 2011, 10:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jamand

Ja titlen er en ironisk kommentar til den mængde af nedladende kommentarer jeg har fået siden jeg dristede mig til at sige at demons så ud til at være en sjov og afvekslende hær at spille :)

Bloggen her kører parallelt med min WoC blog, og vil være en blanding af demons diskussioner, battle reports og mine syn på deres styrker og svagheder. Bloggen skal også tjene til at kaste lidt lys over hvor vilde demons egentlig er i 8th ed, og om de virkelig er så hjernelamme nemme at spille at enhver spastisk chimpanse ville kunne fører en 500 points hær til sejr over 3000 point lizardmen.

Jeg har altid syntes dæmonernes fluff og enheder var rigtig fede, og har nu endelig taget mig sammen til at skrabe nogle enheder sammen. Indtil videre består min hær af lige dele umalede / malede demons (ikke fra min hånd) samt stand-ins fra min WoC hær. Med tiden vil det hele blive malet i et kohærent farveskema (rød/sort/hvid) og WoC-figurer blive erstattet med demon-figurer eller conversions.

Mit mål med demons er ikke at lave en cheese liste og så bare rulle min fjende ned. Det vil selvfølgelig ske af og til, men primært er mit mål at prøve demons af i deres forskellige afskygninger for at finde ud af hvad der er sjovt og fungerer, og hvad der ikke gør. 2 x 40 bloodletters er måske temmelig godt, men nok ikke specielt sjovt. 6 flamers og Siren song er også ret godt - og oven i købet sjovt - hvilket vil være grunden til at jeg tager det med, og så lader de store horde letters blive hjemme til fordel for en mere varieret (og lidt mindre cheezy) hær.

Jamand

Tyv-stjålet fra min WoC-blog:

Første spil med demons

Ja jeg er begyndt at skrabe sammen til en demons hær, og igår fik jeg spillet min første 3k kamp mod bjørns DE. Nu er det ikke fordi den her blog skal blive til en demons blog (jeg laver nok en seperat til det), så jeg vil ikke komme med en fuld battle-report, men bare lige mine erfaringer fra det første spil.

Lister (3000 points)

Brian, armour, fury, breaker
HoK bsb (despair) armor, firestorm
HoS, torment blade, siren
HoT, breaker + MoS (life)
28 letters music + st
28 letters music + st
19 netters music + st (siren)
10 horrors music + st
2 x 5 furies
8 flesh hounds
2 x 2 fiends
6 flamers

Bjørn havde noget i den her stil:
Reverse-ward Lord på dragon
Supreme sorc lvl 4 med Shadow
Lvl 2 sorc med Dark
2 x 40 warriors
10 cold ones
20 BG's
20 Executioners
1 hydra
1 cauldron
5 shades + assasin

Kampen
Overordnet set så fik jeg en god opsætning pga af de mange drops. Jeg siren-songede hans drage ned i min netters og holdt den der mange ture, mens mine letters kværnede hans cold-ones, bg's og executioners ét regiment ad gangen. Mine flamers one-shottede hydra og cauldron, og mine harpies og fiends drønede rundt og stod i vejen/okkuperede folk med charges. Stort set alt gik op i en højere enhed. Jeg lavede faktisk kun én stor fejl, og det var at sætte Brian, hounds og 2 fiends ind i 40 warriors som havde fået 5+ ward... De blev der resten af kampen.

Indtryk af de enkelte enheder

• Brian aka Bloodthirster Jeg parkerede ham i 40 warriors, og der stod han resten af kampen. Slog ikke specielt godt og opnåede blandt andet at lave 0 wounds med 7 str 6 rerollable attacks + thunderstomp. Hans Spellbreaker var guld værd. Det er faktisk meget sjovt hvordan følelse af at spille khorne bliver meget forstærket i demons ift til WoC. Pga thirsteren havde jeg en rgtig god defensiv magi-fase, men manglede helt klart noget offensivt
  • Heralds Min khorne herald gjorde præcis hvad han var der for at gøre. Det gik især op for mig med vigtigheden af én i hver blok. Det er alligevel lidt ekstra leadership, nogle angreb samt hatred. Min khorne herald havde despair banneret. Det gik lidt op for mig, at det egentlig kun kan bruges til at breake den enhed man selv er i kamp med (giver -2 ld til alle der har LoS til det), og ikke alle som jeg naivt havde forestillet mig. Men det var trods alt med til at breakke stubborn BG's på et kritisk tidspunkt. Slaneesh heraldens siren song var det hele værd. Tzeentch heralden fik kastet flotte 0 spells i 5 magi-runder. At være en lvl 2 uden ekstra PD er hårdt når der er en DE på den anden side med lvl 4 og +1 DD.
  • Letters Gode killers. Jeg fik dem ind i hans cold ones og de nuppede 5/10 på charget så de efterfølgende breakede. Tror jeg kommer til at elske de små røde sataner :)
  • Horrors Lavede intet. Havde 10 med til at være herald-bunker.
  • Nettes Havde én funktion, og det var at tar-pitte hans drage, hvilket de klarede til UG. Unbreakable er fandme sejt når man har bsb inden for rækkevidde til at få et godt instabillity roll.
  • Hounds Lavede ikke de store, ud over at dræbe hans lvl 2 sorc i et hastigt charge - og det er vel egentlig også hvad de er skabt til med str 5.
  • Fiends Jeg brugte dem mest til at stå i vejen og flank charge. De satte blandt andet hans cold ones fast indtil jeg kunne charge dem med mine letters og dermed negliere hans lanse-bonus. :P
  • Furies Fuk jeg elsker dem. De lavede bare så meget ravage. Stod i vejen, blokerede for dragen, jagtede flygtende BG's ud over bordkanten. Det er utroligt hvad de banditter kan bruges til. 2 blocke af dem, jatak
  • Flamers Matchvinder ;D Med to urealistisk gode salver tog de hydraen og cauldronen ud. Bjørn hader dem officielt, og jeg er forelsket. :-*

Demons Overall
Det var præcist så sjovt som jeg havde regnet med. Multiple små hurtige enheder med hver deres funktion gjorde bare at det altid var sjovt at have movement og skyde-fase, noget jeg er vandt til at hade som WoC. Magic var totalt lort, men sådan er det vel at spille KHORNE. Så kan jeg jo bare lære at tage én af de andre GD's :P Muligheden for at tage en ekstra herald er tillokkende, bare for at få den ekstra breaker ;) Unbreakable var også ufatteligt stærkt. Jeg kan se nogle fede taktikker til at holde ubehagelige monstre, hvor man udnytter at furies altid bliver wipet ud og ikke fleer, til at sende dem helt ud i hampen. Alt sammen lægger op til djævelsk morskab.

Mere spiltest vil vise om demons er for gode og om der skal nogle flere restrictions på dem. Jeg er ret spændt på hvordan de vil klare sig over for boms empire gunline, stank og horder af state troops  ::)

Jamand

Battlereport

Ja så var scenen sat mod DE. Brian var hoppet i fjerdragten, og legede i dagens andledning Obama aka Lord of Change, mens mine 6 flamers havde fået følgeskab af to heralder med flamer-guns. I alt små 1000 point i magi-afdelingen  :P Det er fandme the tzeentch-style.

Spillet endte med at jeg fik über-prygl. Mine flamers kunne intet nakke, og min fine fine lord of meget-magi havde det ikke så godt, dat magi-vejret faldt ud til overskyet med pletvist ingen power dices. Selv med +6 to cast og 3 channelers lykkedes det ham ikke at kaste meget andet end lidt toughness (havde life) og det var så det. Da bjørn reddede 2 ward saves fra min herald med firestorm gift på sin hydra, som efterfølgende regeneratede det meste som resten af lettersne satte ind, var det ligesom kaput. Derudover havde bjørn også strikket en nuttet anti-dæmon liste sammen med 40 witchelves/corsairs og 20 xbows. Det sagde bare PUFF!

Så ikke flere stemmer i retning af Lord og Change. Så er Brian sgu et lidt mere sikkert valg. I tur 3-4 hvor vi stoppede så det således ud:

Jamand

Battlereport

Efter det forsmæderlige nederlag ovenfor besluttede jeg for at putte noget mere gorgonzola i bolchesprøjten, og tage en mere ostet liste med Brian tilbage i sin adams-kostume. Det blev en til-dato kedelig og nederdrægtig kamp, hvor nasties såsom furies og siren song (der også kan bruges til at få en hydra til at fail-charge og miste en hel movement fase gnæg gnæg) sørgede for at holde Bjørns flanke fra T3 buffeten (venstre side med oste-gult) mens Brian stille og roligt grillede bjørns Cold Ones (højre side med røde pile og en glad lol-cat).

Det gik lidt op for bjørn, at det eneste trick mod brian er at få noget shadow magi afsted på ham. Og da han var gået dark denne her gang var der ikke så meget at gøre efter Brian havde lavet souffle ud af alle 10 cold one knigths. Selvom jeg tog en cheese liste til denne her kamp var vi enige om at det absolut ikke havde været en auto-win. Hvis Bjørn havde haft shadow (og bedre magi-vejr, for daim' han slog ringe) så havde Brian måske været mindre farlig. Og så skulle han også bare have haft mere fut over sin døds-flanke til venstre med 40 warriors, 20 bg's og turbo-øglen. 

Kaime

Jamand

Quote from: Kaime on 24 January, 2011, 11:35:30
Hvor stort er det bord i spiller på?

Gigantisk. Sikkert alt for stort :) Men det er også meget sjovere. Der gik totalt jungle i den sidste gang.

Kaime

Hehe bordet størrelse har også meget at gøre for spillets balance synes jeg, det er utroligt kedeligt at skulle marche 6 ture frem under magi og shooting barrage for at komme i nærkamp f.eks. :P

Jamand

Quote from: Kaime on 24 January, 2011, 11:46:51
Hehe bordet st?rrelse har ogs? meget at g?re for spillets balance synes jeg, det er utroligt kedeligt at skulle marche 6 ture frem under magi og shooting barrage for at komme i n?rkamp f.eks. :P

Helt sikkert. Og jeg ved at Bom i den forbindelse har indk?bet et k?mpe bord til sin empire gunline  :P

F?r i tiden spillede Bj?rn og jeg WoC vs DE p? en bord der var bredt nok til at vi startede 18'' fra hinanden. Ikke s? godt n?r man er DE spiller ;)

I en DE vs DoC kamp vil jeg sige at st?rrelsen ikke giver en fordel til nogen af siderne.

Overhamsteren

Umiddelbart ser jeres bord da for småt ud, ca 4x4 fod? Man spiller jo normalt 2000-2500pts kampe på 6x4 fod.
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

Kaime

jeg synes mere det ligner 6x6 eller 8x8 :)

Jamand

Bom

QuoteHelt sikkert. Og jeg ved at Bom i den forbindelse har indkøbet et kæmpe bord til sin empire gunline

Det skal lige siges at mit "bord" er præcist 6'x4', har fået det skåret ud på mål.. :)

QuoteI en DE vs DoC kamp vil jeg sige at størrelsen ikke giver en fordel til nogen af siderne.
Det siger du kun lige indtil DE fielder max-antal Repeater X-bows.. tror det er den bedste løsning på deamons.. :)

Jamand

Quote from: bom on 24 January, 2011, 15:26:30
QuoteHelt sikkert. Og jeg ved at Bom i den forbindelse har indkøbet et kæmpe bord til sin empire gunline

Det skal lige siges at mit "bord" er præcist 6'x4', har fået det skåret ud på mål.. :)

Go' stil.

Jeg glæder mig til at komme forbi og indvie det ved at spille dine salte tårer ud over det ;)

Quote from: bom on 24 January, 2011, 15:26:30
QuoteI en DE vs DoC kamp vil jeg sige at størrelsen ikke giver en fordel til nogen af siderne.
Det siger du kun lige indtil DE fielder max-antal Repeater X-bows.. tror det er den bedste løsning på deamons.. :)

Ja. Seekers med siren standard begynder at se tillokkende ud ;)

Jamand

I får forresten lige et billede af en letter som Bjørn synes de skal se ud:

Bom

Rigtig fed, men burde du ikke skifte basen ud?

Jamand

Quote from: bom on 24 January, 2011, 16:47:41
Rigtig fed, men burde du ikke skifte basen ud?

Tjoh... Enten det, eller bare mounte den oven på en firkantet så jeg slipper for at skulle pille dem alle sammen af de runde baser de er på.

Ellers gør det heller ikke det store da de alligevel står på trays.

Bom

Mener engang at jeg har pillet nogle figurer af deres base, det er faktisk ikke specielt svært hvis man bare kommer ind under med en skarp kniv.. Er de samme bredde som en firkantet? Ville bare tro at de var bredere..

Jamand

Quote from: bom on 24 January, 2011, 17:01:57
Mener engang at jeg har pillet nogle figurer af deres base, det er faktisk ikke specielt svært hvis man bare kommer ind under med en skarp kniv.. Er de samme bredde som en firkantet? Ville bare tro at de var bredere..

Deres bredde er det samme som de rundes radius, så der er ingen forskel i praksis :)

Dnic

Og vis du laver alle sammen på runde baser, så for du jo samtidigt en 40k hær ;)
Ingen er for store til at vise venlighed og høflighed, men nogle er for små.

Jamand

Quote from: Dnic on 24 January, 2011, 17:42:07
Og vis du laver alle sammen p? runde baser, s? for du jo samtidigt en 40k h?r ;)

Ja, men

D?moner = sejt.

Rum-d?moner = knap s? sejt  ;D

Ilithien

Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

Belerophon709

Quote from: Jamand on 25 January, 2011, 09:57:22
Og vis du laver alle sammen på runde baser, så for du jo samtidigt en 40k hær ;)

Ja, men

Dæmoner = sejt. Ultra-snyd

Rum-dæmoner = knap så sejt  ;D Knap så Ultra-snyd

Fix't!  ;D

Marcus

Jamand

Quote from: Belerophon709 on 25 January, 2011, 10:39:09
Quote from: Jamand on 25 January, 2011, 09:57:22

Ja, men

Dæmoner = sejt. Ultra-snyd

Rum-dæmoner = knap så sejt  ;D Knap så Ultra-snyd

Fix't!  ;D

Marcus

Hence bloggens titel ;)

Bom

Nå, siden blog'en ejer har travlt med at fedte sig igennem sine eksamener synes jeg at det var på tide at få gang i diskussionen om hvorvidt deamon of chaos virkeligt er så bygget af snyd som vi alle sammen ved at de er.

Jeg har tænkt mig at diskutere de forskellige units i forhold til units fra andre hære og senere også bruge konklusionerne til at opbygge restriktioner for deamons i det nye restriktions-system jeg er ved at opbygge.

I denne post vil jeg kigge på de forskellige core units, senere tage vi resten, først vil jeg kigge på Bloodletters:

WS5, S5, T3, 5+ Ward, KB, Magic attacks, MR1, deamonic unbreakable, ITP og hatred med en Herald for 12 point.

Vi kan sammenligne dem med fx Empire Greatswords som jeg vil vurdere som en ok unit, ikke fantastisk, men helt ok.
Greatswords har -1WS, 4+ save, Always strike last, hatred med WP og stubborn, Greatswords har desuden mindre baser.

4+ save går nogenlunde lige op med 5+ ward, mod S3 er det bedre, mod S4 det samme og mod S5+ er det dårligere. Hatred på begge units går også nogenlunde lige op, WP koster 90, herald koster 100.
Deamonic unbreakable og stubborn på LD8 er svære at stille op overfor hinanden, men for nu siger vi at det er lige godt, vil i hvert fald ikke sige at unbreakable er dårligere da bloodletters sjældent vil tabe kampe med særligt meget.

Bloodletters har altså for 2 point: KB, Magic attacks, MR1, +1WS, ITP.
MR1 vil jeg ikke tillægge nogen specielt stor betydning, det er sjældent at det kommer i spil. +1WS er udemærket, men ikke fantastisk, magic attacks er også ok. ITP er ret godt da de dermed slipper for panic tests, dog har det selvfølgelig ikke en lige så stor betydning i 8'th.
KB derimod er ret godt, selvfølgelig mindre godt da de allerede har S5, men vil egentlig sige at de er sluppet ok billigt afsted med alle deres abilities.

Jeg synes at det er svært at bedømme om de burde koste mere eller ej, 2 point for +1WS, ITP, magic attacks og især KB er ikke specielt meget.. hvad synes i? eller er greatswords for gode og bloodletters dermed alt for gode til prisen?

min konklusion indtil videre er at de er gode, især fordi de kan tages som core, men jeg tror ikke at det er derfor at deamons er ekstra seje.

Pink Horrors:
I princippet en backup caster hvis uniten er stor nok, er samtidig en rigtig god bunker for ens herald caster med 4+ ward, ved ikke rigtigt hvad jeg skal sammenligne dem med, men måske er det netop fordi de er designet præcist til at være en herald bunker med ITP, 4+ ward og mulighed for selv at kaste spells at de er så gode?

Plaguebearers
ikke nær så seje længere da de ikke både kan have ward og samtidig regeneration, dog har de stadig regen (eller 5+ ward), S4, T4, poison attacks, ITP og unbreakable for 12 point, Phoenix Guards betaler 15 point for noget lignende (PG har +2WS, -1T, men 5+ save, ingen poison, men +1 ward, ingen unbreakable, men re-roll to hit) måske burde Plaguebearers koste en 1-2 point mere for at matche bedre?
Det er dog stadig ikke helt vildt her...

Deamonettes
Samme som HE swordmasters, bare med -2S, men med armor piercing.. ville egentlig sige at de lå ok prismæssigt, men jeg er stadig meget i tvivl om hvor højt man skal prissætte unbreakable.

Chaos Furies
unbreakable på LD2 er selvfølgelig ikke så imponerende, men koster stadig det samme som DE harpies, dog med lidt demonic abilities ind over, måske er det ok?

Har jeg fuldstændigt fejlvurderet indtil nu? for så slemt ser det da ikke ud indtil videre?

Jamand

Du ved godt det gr?nser sig til spam n?r du smider det i min blog ikke? ;) Det er aggressiv markedsf?ring hvilket de ikke er s? glade for i Markedsf?ringsloven ?1 og ?3stk2 (damn you Jura-eksamen!)

Men nuvel:

Letters: Er dem alle tager. Kan sikkert godt s?ttes et point eller to op.

Nettes: Er kun gode som bunker for en herald med siren song. Ellers er witch elves n?rmest strengt bedre - og billigere endda. Kan sagtens ryge lidt ned i point.

PB: Passer sikkert meget godt.

Horrors: Deres magikomponent er borderline ligegyldigt da man har en herald med MoS p? en BRB lore som helt sikkert er bedre end tzeentch. Som bunker fungerer de fint, men i st?rre grupper er de totalt elendige da deres abysmale kamp egenskaber betyder store CR nederlag = mange d?rlige instabillity tests. Og i den forbindelse s? er 4+ ward alts? ikke s? meget v?rd. Skal v?re billigere.

Furis: Kan ikke flygte hvilket er ret irriterende. Er ogs? elendige i kamp, ift til harpies som har 2A og I5. De skal ihvertfald ikke s?ttes op i pris. Snarere ned...

Og nu kan jeg n?sten forestillige mig dit ansigtsudtryk ved ordene "billigere" og "demons" i samme s?tning... :) Men er det ikke bedre at vente med at math-hammer demons s?nder og sammen f?r vi/du har spillet et par spil med/imod dem?