News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Ris og ros

Started by VonPanne, 31 January, 2011, 10:10:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VonPanne

Ja, igen, tak for denne gang - jeg håber at I alle har haft en rigtig god weekend :)

Jeg vil også lige sige mange tak til de flinke folk i 2MD, for uden dem havde vi ikke kunne afholde Lethian i de gode lokaler i Lyngby.

For mig selv har det i hvert fald endnu engang været ganske fornøjeligt at afholde Lethian, selvom det var noget svært at komme ud af sengen i morges ;) Og for mit eget vedkommende er jeg selv ganske tilfreds med hvordan det nye program kørte og fungerede på projektoren.

Der er stadig plads til forbedringer, men rent overbliksmæssigt synes jeg at det er en klar fordel over 3D kortet, ikke mindst for deltagerne som slipper for at male flag inden, huske at flytte flag undervejs, udfylde marchsedler og holde styr på hvor de er henne, osv. Den eneste ulempe der var med manglende marchsedler, som jeg kan se det, er at I var nødt til at spørge mig om hvornår I var ankommet til et len med henblik på oprustning, mm., men det var vist en større gene for jer end for mig.

Men hvad synes I? Hvordan er det gået, hvad var godt, hvad var mindre godt og hvordan gør vi det bedre? Fyr løs og hold jer ikke tilbage!

Lasse

Jeg synes det fungerede ret godt i år!
Alliancer blev ikke lavet og brudt for sjov, og march ordre kunne ikke laves om. Det gav en helt anden dynamik og mindre panik ved kortet/dommerbordet.
Projektoren var naturligvis også et hit, men det skader ikke at gentage det :)

Men der er altid plads til forbedringer, og jeg kan komme i tanke om 2 steder der kan forbedres:

1) Det er skidt at skulle marchere hele vejen tilbage fra en tabt kamp, for bagefter at stå at opruste. Så er det bedre at blive udslettet, så man kan opruste med det samme. Når man bliver udslettet, kan man også frit vælge et len at poppe op i. Alt i alt er det meget bedre at blive udslettet end bare flygte. Som minimum burde man kunne vælge at "blive udslettet" efter et fejlet bottle test.

2) I dommere, har en masse at skulle holde styr på. Jeg synes dommerne skal planlægge ud fra, at have overskud af tid, for der sker altid ét eller andet som kommer til at tage jeres tid alligevel. Et "sinkhole" er march ordre. Hvis spillerne selv kunne indtaste/SMS eller lignende march ordre osv., ville det kunne spare dommerne for en masse tid.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

andse

Først en masse ros. Dejlig, sjov og velplanlagt weekend!!! Dernæst MERE ros! projektoren gav virkelig et flot overblik og en fornemmelse af taktisk flow. Endelig et par forslag. Indret kortet således at der bliver flere særlige len, hvor man spiller på en anden måde. Det var sjovt at spille omkring portalerne, fordi man skulle stille op på en anden måde, så måske kunne man lave et len med et bjergpas der skal forsvares eller lignende.   Man kunne også lade lenene være mere terrænspecifikke eks. et med meget skov, et len med meget sump osv osv.

Og husk så at Ager skal tvinges til at spille med snotlings, ellers er han for vild!

Omalley69

Nej Asgers hold skal bare ikke have gode magic items, problem solved. (ja nu tuder ejg igen  8) ) Den flamer er bare for vild i så små spil. Det var pænt op af bakke at spille imod asger og se på ens banner of valour imod hans erfaringer og black dragon "nu skal du dø" item.  :(

Der blev heller ikke lagt op til at man stillede flinke hære i samme stil som Api og jeg forventede da vi hørte og læste om eventen. Jeg er ihvertfald super glad for at jeg ikke tog alt muligt random fra armybooken med i min hær, så havde jeg næppe mødt op om søndagen.  :(

Og så måtte der (som jeg skrev på min evaluering) godt komme mange flere bæ magic items under kampagnen. Og flere ting at bruge guld på. Dogs of war mersenaries (spillere) lød utroligt sjovt (noget i vist har haft tidligere år).

Og den med at blive udslettet (af asger) og så lige nå at opruste 750 point hvor på selv samme person kommer og udsletter en igen var langt fra fed, genopbygningen af hærene går alt for langsomt.

Men nok tuderi, fordi det var skide hyggeligt, og jeg kunne nemt finde på at møde op næste gang.

Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

okkel

Ja kom endelig med inputs. Vi ved godt at i allerede har udfyldt evaluerings skemaer men mens den slags er gode når man gerne vil vide hvad alle mener om noget så kan man bedre gå i dybden og diskuterer her. Overordnet synes vi det gik rigtig godt i år og de nye tiltag virkede bedre end vi havde turdet håbe. Men når det så er sagt så giver det jo kun anledning til at kaste sig over nye ting at forbedre. Her er et par af de ting jeg har i tankerne og meget gerne vil have feed back på (Det er ikke alt sammen noget jeg har talt med VonPanne om så der er ikke nogen garanti for at det er vores næste indsatsområder):

Forsyningslinier. Reglerne om forsyningslinier blev i sin tid indført for at undgå alt for store klumpspil og har i mange år virket efter hensigten, men med de nye regler om ikke at vende om og straf for frivilig botling er de nok en anelse for hårde. Jeg har selv overvejet at man altid kan have en hær på et len uden at skulle tage botletest eller at straffen bliver en helt anden hvis man mangler forsyninger (fx -1 ld eller et slag på en tabel).

Alliancebrud: De nye regler virkede næsten for godt: Der var meget få alliancer og de holdt meget længe. Det var afgjort bedre end de 5 minutters alliancer vi oplevede sidst men nok lidt for langt i modsatte retning. Mit bud er at vi offentliggør reglerne næste gang så lederne bedre kan forholde sig til risikoen - (reglerne er dog ret snørklede netop fordi de ikke er tænkt til offentliggørelse).

Senarier: Nogle spillere efterlyste at vi spillede med scenarier. Ideen er jo at senarierne kommer fra at man næsten aldrig bare spiller et spil men at den ene har flest point, tidspres, risiko for et flankeangreb eller lignende men efterhånden som der er blevet flere senariespil i normalt hammer og flere one on one spil i Lethian er det måske værd at se på. Tre klare udfordringer er:
-Senarierne skal være fleksible nok til at kunne fungere med Lethians fleksible spillængde og hære der ankommer fra alle mulige steder.
-Der er ikke klassiske victory points i Lethian så de er også svære at bruge til senarier. I princippet kan man selvfølgelig godt forestille sig at en capture mision kunne give point til kampagnen eller guld men det vil så kræver at i skal informere os om endnu mere efter slagene og dermed give alle mere arbejdspres.
-Scenarierne skal gerne give mening flufmæssig og ikke gribe forstyrrende ind. Det vil kræve rigtig meget overblik fra vores side hvis det skal spille sammen, medmindre nogen kommer op med en smart ide.

Teræng: Der har også været ønsker om mere specielt terræn. Dette kan have lidt samme effekt som senarier og er nok nemmere at gennemføre. Faktisk ville vi allerede gerne have gjort det i år men det var desværre ikke muligt da vi først så terrænet for første gang fredag aften. Jeg udnævnte dog nu og da enkelte stykker terræn til noget specielt nu og da men slet ikke så meget som jeg havde håbet på.

Tilbud: Jeg nåede desværre ikke at få forberedt lister med tilbud, fordi jeg havde travlt med især det nye kort. Derfor krævede det for meget arbejde af mig af finde frem til tilbud undervejs og jeg måtte derfor opgive dem ret hurtigt. Lige netop det fungerede dog ok sidste år da jeg havde haft tid til at lave lister så jeg er ret sikker på at det kan komme til at fungere igen. Det er dog et problem at vi arrangører er så rustne i warhammer som vi er og derfor ikke altid har styr på hvor gode alle items er.

Nå det var nogle af mine primære tanker. Kom endelig med andre ideer og eller kommetarer til min post.

Kreon

Jeg vil da også gerne give lidt ros - reel ris har jeg faktisk ikke noget af.

Jeg synes det en fed måde at spille warhammer på, og jeg havde rigeligt variation i spillene til at scenarier slet ikke var nødvendige. Jeg fik ikke spillet et eneste one-on-one spil, men tre forskellige kombinationer med flere på en eller begge sider.

Kortet fungerede rigtig godt, og jeg manglede ikke noget info - i forhold til ankomsttid og oprustning, har man jo rigeligt tid til at notere det, mens man rejser.

Restriktionerne virkede for mig at se udemærket (med et lille hul med nogle flaggelanter dog), og jeg synes ikke jeg så noget på bordet, hvor jeg følte det var for vildt.

Jeg kunne helt sikkert godt have lyst til at komme igen.

Quote from: Omalley69 on 31 January, 2011, 21:34:23
Og den med at blive udslettet (af asger) og så lige nå at opruste 750 point hvor på selv samme person kommer og udsletter en igen var langt fra fed, genopbygningen af hærene går alt for langsomt.

Det her synes jeg nu mere må tilskrives taktik, end mangler i reglerne. Den situation er altså ret let at undgå. Vi sørgede hele tiden for at være i kontakt med hinanden i forhold til om nogen havde behov for støtte, så vi kunne nå at smide en ekstra hær ind hvis nødvendigt - om ikke i første slag, så for at fange forfølgeren, når han rykkede efter. Hvis alt andet fejler, er der jo heller ikke noget der tvinger dig til at vente på at Asger kommer og tæver dig igen. Han skal jo bruge fem minutter mere på at rejse og 10 minutter på at overtage lenet, så du har tid til at opruste lidt og så løbe længere væk.

Hvis oprustning gik hurtigere, ville tab jo være næsten ligegyldige.

Kreon

Asger

Super, super hyggelig weekend, det har jeg allerede fortalt jer, men det er værd at gentage! Jeg går lige dine punkter igennem Okkel!

Forsyningslinjer:
Jeg ved faktisk ikke hvor mange kampe der blev afgjort af det, men specielt Olsen blev jo lidt udsat for det. Jeg har dog et helt alternativt forslag jeg tror ville kunne bibeholde dette taktiske element med afskæringer, uden at det bliver for stort et problem med hensyn til afbrudte spil.

Tillad simpelthen at march ordre bliver afbrudt, men ligesom ved frivillig bottling, så kommer der en straf på 2pts hvis man afbryder en ordre og vender om. Dog kan det så også koste modstanderen en 2pts straf, hvis de så alligevel ikke tør angribe. Det giver derfor nok et vist usikkerheds element hvis man forsøger at afskære linjerne, men det er ikke omkostningsfrit.

Alliancebrud:
Det svære er jo at sikre at reglerne er på en måde så der i enkelte situationer skal være fordele ved at bottle, vende om eller bryde en alliance. Med usikkerheden bliver det svært at forsvare som holdleder.

Scenarier & Terræn:
Jeg savnede ikke scenarier, men ville synes det var et sjovt lille indspark med nogle af de mere gakkede terræntyper fra regelbogen. Også uden at det ville fjerne for meget fokus fra det vigtige, hvilket er de enkelte spil og den overordnede kampagne.

Tilbud:
Tjaaa... flere sjove halvdårlige items er sgu altid fedt at kunne jonglere rundt med.

Andet:
- Tillad at "vende om" ved 2pts straf.
- Tillad frivillig bottling ved "kun" 1pts straf, så frem man alligevel tester, men det skal meldes inden man ser om man klarer slaget.
- I skal endelig ikke gøre det hurtigere at opruste. Så må folk enten bottle frivilligt mens deres hær er større (nu potentielt mildere straf), eller de må lade være med at være grådige og også opgive næste len hvis de virkelig blev rundbarberede i første kamp.
- Restriktionerne synes jeg faktisk ikke I skal gøre meget ved. Flagellanter var et klart hul når nu squigherds skulle begrænses, ned på 20 mand og så er de stadig gode. Derudover tror jeg faktisk at i stort set kan genbruge resten til en evt. næste Lethian.
- Jeg synes Lasse ide med at overlade marchordre indtastningen til os selv er fabelagtig.
- Der manglede kun len numre på projektoren, alt andet var super der, men de manglede også. Føltes lidt fjollet at have en projektor, men så alligevel skulle ajourføre sig med et printet kort.
- Jeg synes ikke I skal gøre som Lasse foreslår med at tillade frivillig "udslettelse". Jeg synes netop det med at drive fjenden foran sig er en del af det, og bryder mig ikke om "teleporting" selvom jeg da sagtens kan se at det skal gøres i ny og næ.

- I stedet for at banne mig, som flere foreslog, så vil jeg da gerne melde at jeg spiller en hvilken som helst race til næste Lethian, I kan bestemme, så frem at der vel at mærke er nogen der stiller en uniformt malet hær til min rådighed. I Lethian sammenhæng kræver det ikke helt så mange mærkelige delinger :)

Asger

Omalley69

Quote from: Kreon on 01 February, 2011, 08:28:28

Det her synes jeg nu mere må tilskrives taktik, end mangler i reglerne. Den situation er altså ret let at undgå. Vi sørgede hele tiden for at være i kontakt med hinanden i forhold til om nogen havde behov for støtte, så vi kunne nå at smide en ekstra hær ind hvis nødvendigt

Jeg erkender gerne at jeg er fantasy noob, men situationen var ikke sjov at stå i som begynder. Og hvis du så vores kort (hvid) så var der ofte hære i kamp over det hele og langt til hjælpen.

Så mit valg var at lade Asger tage en masse len fra os eller prøve at holde ham tilbage noget tid med min hær.
(????)?????*(???

Morsing

Omalley, det kommer måske også af at være Lethian jomfru.. :D

For i sådanne tilfælde skulle de være løbet til Dennis og bedt ham pænt og en stor pose guld.. og vups, så kunne du købe dig fattig og have en brugbar hær

- mener jeg da egentligt også du gjorde en gang eller to?

Ellers vil jeg som alle andre kun rose jer.

Og jeg slutter gerne op om Asgers forslag med -1/2 point for at vende om på en vej. Det virkede jo helt fabelt agtigt med straf for at bryde ud af kampe..

Alliance delen syntes jeg egentligt fungere ret fint, der var hvad, 3 eller 4 alliancer igennem spillet, og mere syntes jeg egentligt ikke der behøves.

Det bliver på denne måde meget mere individuelle lande, og dermed mere kamp.. det er vel kun godt.

Og jeg synes heller ikke scenarier hører hjemme. bare mere af det i gjorde i år. Lidt mærkelige stykker terræn på nogle borde. Og et par enkelte mere tema borde i skove eller bjerge er nok det mest oplagte.

Omalley69

Hehe ja vi gjorde og jeg fik stadig tæv!  ;D
(????)?????*(???

Olsen

Har kun ros til weekenden pånær det med forsyningslinierne, hvilket godt kunne ændres.

For at tag min egen situation, som Asger også nævnte kort. Så rykkede jeg op til en kamp, hvorefter en modstander rykker ind i mit len, jeg kom fra. En situation jeg intet kunne gøre ved.
Men det betød at jeg bottlede ud af min kamp, hvor jeg stod til at vinde uden nogle tab og mistede 1400 point pånær general. Lidt surt at skulle starte helt forfra pga dette og vente i hundrede af år før ens hær er tilbage (først tid for at komme frem til ens kamp, så for at opruste og så for at marche igen - tog mig hele lørdag aften og pænt kedeligt, når det sker på den måde. Kunne mærke jeg havde lidt svært ved at komme igang igen derefter)

istedet for kunne man ændre det så man kunne vende om, undervejs i sin march for, at forhindre det sker eller endnu bedre, at man ændre det til:
Mister man sin forsyningslinie, så mister man sin hær. Hvis man taber og flygter fra en kamp. Da ens tropper ikke har et sted at flygte hen. Man kan ikke overtage et land uden forsynningslinie og bliver nødtil selv at kæmpe sig tilbage til ens egne len med det hær man har.

Lasse

Jeg synes tværtimod det er en ekstra dimension ved Lethian der gør, at det ikke er nok bare at være god til Warhammer - en rigtig Asger-dasker :)

Lasse

Quote from: Asger on 01 February, 2011, 12:26:08
- Jeg synes ikke I skal gøre som Lasse foreslår med at tillade frivillig "udslettelse". Jeg synes netop det med at drive fjenden foran sig er en del af det, og bryder mig ikke om "teleporting" selvom jeg da sagtens kan se at det skal gøres i ny og næ.

Et alternativ er en tidsstraf (eller VP straf) til hære som bliver udslettet.

Visse dommere synes det er syndt for udslettede spillere, at skulle vente ekstra længe på at komme ind igen, for så at skulle opruste. Jeg synes det er syndt at skulle bruge 25 min på at marchere tilbage med 50 pts. hær for så at opruste ;)

...
I øvrigt ville det være super, hvis spillerne på et udslettet hold blev fordelt på de øvrige hold. Jeg tror de fleste ville være cool med at skulle spille resten af kampagnen under et andet banner - også selv om de lige har tabt til dem.

Det var i øvrigt også langt mere hyggeligt at kunne spise sammen i år :)

Morsing

Quote from: Olsen on 01 February, 2011, 17:20:54
...istedet for kunne man ændre det så man kunne vende om, undervejs i sin march...

Sådan var det sidste år, og det blev en stor omgang sende afsted, vende om igen, sendes nyt sted hen, vende om igen osv osv osv..

Det førte til færre kampe og mindre sjov.. :)

jeg ville nok beholde det som det er, og så bare leve med at der enkelte gange er nogen der rammes af sådan noget.

Asger

Det er rigtigt morsing, men sidste år var der også mange afbrudte kampe. Det stoppede points straffen i stor udstrækning. Jeg ser klart hellere at man kan vælge at tage en straf, men har muligheden fremfor et rent forbud.

Asger

carstone

Jeg synes det var en rigtig fin kampagne.

Jeg har intet at udsætte på reglerne, men har da nogle små forslag - som jeg som førstegangs-lethianer  - synes kunne være sjove/alternative/forbedringer.

Bordstørrelse.
Jeg synes det kunne være meget sjovt og meget mere intenst, hvis nogle af de små len blev spillede på små borde (4*4 fod). Så ville kampene gå lidt hurtigere (jeg fik ikke spillet så mange spil, da jeg var fanget hele lørdag i et stort spil ;D).

Ventetiden.
Jeg havde til opgave at stå og afvente nogle af de andres kampe, og jeg synes det kunne være skægt hvis der kunne være nogle små events til "ventetiden".
Jeg tænker på ting som; "Udforsk en grotte", "dræb en drage" osv. Sådan nogle små tidsfordriv. Det behøvede ikke at være på et stort bord, men bare på 2*2fod. Men altså - sådan noget hvor man mellem slagene - eller når man står og venter, kan gøre sin hær større, finde nogle items osv osv.

Det ville i hvert fald være fedt med en bonus for at stå og holde et len - måske bare 1 point i minuttet, så det ikke er noget der kan "betale" sig at gøre, men mere en bonus til den/dem fra et hold/alliance, der trækker nitten :)

Terræn:
Synes det var rigtig fint at der ikke var særlig mange af de der magiske skove - men jeg synes det kunne være skægt med noget alternativt.
Fra en fluff-mæssig side, synes jeg det kunne være skægt at kunne slås følgende steder: By (mange huse, evt en lille bane), om/på en borg, i en grotte, en lysning i en skov osv osv. Det er selvfølgeligt ikke nemt at lave, men tror det kunne være meget sjovt med noget alternativt.

Hær størrelser:
Ved ikke om det er jordens dårligste ide, men evt at starte med mindre hære også bare bygge mere op løbende. Altså at starte på f.eks 600 points også kunne ende med en 1600 points som nu :)

In short: Flere små kampe tror jeg kunne være sjovt.

Ellers var det bare lækkert arrangement!

ps. som asker siger ville det være fedt med len numre på kortet.

Morsing

Quote from: Asger on 02 February, 2011, 15:56:49
Det er rigtigt morsing, men sidste år var der også mange afbrudte kampe. Det stoppede points straffen i stor udstrækning. Jeg ser klart hellere at man kan vælge at tage en straf, men har muligheden fremfor et rent forbud.

Asger

Uden selvfølgelig at have helt styr på hvad jeg selv har sagt tidligere :D - så mener jeg at jeg længere oppe nævner at det forslag med straf for at vende om på vejen ville være en rigtig god ide :)

mest fordi det jo virkede helt fantastisk med kampene, og hvorfor skulle det ikke virke med det andet også.

Den store aben

Hej alle Jeg vil også gerne sige tak for en super hyggelig og fed kampagne.

For lige at tage Okkels gennemgang så:

Forsyningslinier
iforhold til det Asger skriver så synes jeg det lyder som en god ide.
QuoteForsyningslinjer:
Jeg ved faktisk ikke hvor mange kampe der blev afgjort af det, men specielt Olsen blev jo lidt udsat for det. Jeg har dog et helt alternativt forslag jeg tror ville kunne bibeholde dette taktiske element med afskæringer, uden at det bliver for stort et problem med hensyn til afbrudte spil.

Tillad simpelthen at march ordre bliver afbrudt, men ligesom ved frivillig bottling, så kommer der en straf på 2pts hvis man afbryder en ordre og vender om. Dog kan det så også koste modstanderen en 2pts straf, hvis de så alligevel ikke tør angribe. Det giver derfor nok et vist usikkerheds element hvis man forsøger at afskære linjerne, men det er ikke omkostningsfrit.

For jeg ville synes det var en skam hvis muligheden for at afskære forsyninger helt forsvandt og det er kun fedt hvis det bliver svære. Muligheden for at vende om og forsvare sin forsyningslinje give  også mere  warhammer.

Alliancebrud:
nu var jeg holdleder både sidste og i år. Sidste år brød jeg helt vildt mange alliancer og i år ingen. Forskellen tror tror jeg ikke ligger i gudernes straf men mere i at der ikke var taktisk grundlag for det. Hvis nu Brun havde overhælet os i point (eller vi mente de gjorde det) så havde vi ståkket dem uden at tænke på gudernes straf.

Senarier:
Jeg savnede ikke scenarier

Terræn
Jeg synes det var fint. og jeg kunne godt lide de specielle bygninger osv.

Tilbud:
Der måtte gerne have været flere skøre tilbud
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

Der Alte

Ros:
Fantastisk mad! Det var sgu noget andet end gusten græker-buffet ved siden af Faraos Cigarer.
Projektoren var et hit, meget mere overskueligt.
Reglerne fungerede og var generelt overskuelige.

Ris:
Ikke noget jeg kan sætte fingeren på.

Forslag:
Måske kunne man gøre noget ved den praktiske detalje at man var nødt til at gå forbi lyset fra projektoren hele tiden?
Jeg ville også gerne se noget mere len-specifikt terræn.

En sidste ting: Det er ikke sikkert at det er muligt, men jeg kunne bare så godt tænke mig at spille på et racerent hold (eller så tæt på som muligt). No offense til mit hold, flinke og dygtige spillere alle til hobe! Men det ville tiltale fluff-delen af mig at hele mit hold bestod af grønhuder, måske med en enkelt Beast-spiller blandet i. Hvis det er et spørgsmål om spilbalance, kunne man så ikke give holdet en fordel i kampagnen i stedet? Jeg tror det kunne være sjovt...

Mvh
Søren
Steven Seagal is a calm human face glued to a gorilla that's swallowed a condom full of bees.

VonPanne

Nå, jeg har selvfølgelig også en masse kommentarer ud over det korte indledende indlæg :)

Jeg vil også lige sige at jeg er glad for at I har hygget jer og haft det sjovt - det er jo det der gør at det er sjovt at afholde Lethian!

Nå, for lige at tage nogle af de ting der har været oppe i tråden først.

Projektor:
Det var ikke den bedste løsning at man var nødt til at gå ind foran, men vi fik først lejlighed til at finde ud af en passende opstilling fredag aften, så vi havde ikke rigtig mulighed for at nå at gøre andet denne gang, desværre. Vi overvejede forskellige muligheder med at få projektoren sat op i højden, men de virkede ikke holdbare. Det vil vi helt sikkert gå efter at finde en løsning på næste år.

Kortet:
Vi valgte faktisk bevidst ikke at smide lennumre på koret, da vi vurderede at det dels ville tage noget at det pæne af kortet væk, og dels ville ende med en slags "information overload", altså for mange forstyrrende elementer på kortet. Men det virker umiddelbart som en god løsning at have numrene på (ellers må I bare lære dem udenad - jeg kan dem godt ;))
Andre ting jeg skal huske at få gjort ved kortet næste år:
- Fikse at hære ikke forsvinder (bliver skjult bag andre flag) når de marcherer
- Spillernes fornavne skal på spilleroversigten ude til højre (der er pladsmangel, så det kan kun blive fornavn)
- Hære der marcherer skal følge vejene og ikke en direkte linje
- Overvej om der skal pile på når en hær marcherer mellem venligsindede len (der var røde pile ved angreb). Evt. overvej at lave angrebspile i angriberens holdfarve.

Spillerindtastning af marchordrer:
Jeg har selv pønset på en plan med at det kunne være fikst hvis spillerne selv kunne se deres marchoversigt, indtaste nye ordrer og holdlederne kunne se og bruge af holdets guld, men det kræver dels en ekstra bærbar computer og dels væsentligt mere af programmet. Jeg talte også med Claus (fra Giant Fanatic gruppen, der var på besøg lørdag formiddag) om at det kunne være fikst at få lavet nogle Apps til Android og iPhone, sådan at man kunne have sin spilleroversigt og kunne afgive ordrer fra sin mobil... favre nye verden. Der er også blevet foreslået at man f.eks. kunne gøre det ved at sende en SMS.

Som altid skal man dog passe på med ikke at bruge ny teknologi bare fordi den er der, og hvis vi f.eks. ikke havde internetadgang, mobildækning eller der var forsinkelser på mobilnettet, så kunne der hurtigt gå kuk i den slags løsninger. Men indtil videre er det da sjovt at lege med tanken.

Forsyningslinjer:
Som Jonas skriver, så er grundidéen med reglen at den er der for at modvirke at der kommer for meget klumpspil, og det skal der ikke pilles ved.

Dette Lethian viste ganske tydeligt at klumpspil er farligt. I lang tid var der 5 hære samlet på et bord, og 4 hære på et andet bord. Det er næsten to hele hold samlet på 2 len ud af 27. Det giver de resterende hære rigtig meget plads at boltre sig på, og det var i høj grad til hold Hvids fordel. Selvom der skal være plads til flere spillere på et bord, er det vigtigt at være opmærksom på at det ikke tager overhånd, da de slag tager lang tid at spille.

Jeg indrømmer blankt at vi lavede en uheldig ruling i kampen mellem 3 hære fra Lilla og 2 fra Brun, idet vi sagde at Lilla ikke skulle tage bottle test, fordi det var deres sidste len. Brun på den anden kunne heller ikke gøre meget ved sagen, da der på grund af dårlig timing med udslettede hære, endte med at stå flere hære i det len de angreb end forventet, da marchordrer blev afgivet. Det skulle vi have været mere opmærksom på, og jeg tror den bedre løsning for alle parter havde været at lade Lilla komme ind igen ligesom Rød.

Men for at komme tilbage til forsyningsreglerne. Jeg kan godt forstå at Olsen synes det var surt at tabe på den måde, men på den anden side kan jeg egentlig godt lide idéen om at man ved manøvrering på kortet, kan udmanøvrere hære i kamp. Hvis man som Jonas foreslår at man altid kan have én hær uden problemer i et len, forsvinder den mulighed. Jeg er dog villig til at tage det op til overvejelse, da der jo også er det at det faktisk afbryder et slag, og strengt taget, så er vi trods alt samlet for at spille Warhammer. Det kan være at der skal sluges nogle kameler på den konto.

Det andet forslag med en straf for at vende om (men at man rent faktisk kan) er også værd at kigge på, idet det kan gøre at man lidt lettere vil "comitte" en hær til angreb. Det hjælper dog ikke hære i kamp, og værre er at jeg frygter at det måske kan give noget flytten frem og tilbage på kortet, som ikke giver noget som helst kamp på bordene. Men måske straffen i sig selv vil gøre at man vil tænke en ekstra gang over det.

Oprustning:
Relateret til ovenstående snak er også det med oprustning og hære der falder tilbage / bliver udslettet. For lige at svare Omalley, så mener jeg ikke at oprustning skal gå hurtigere. At stå med en ikke helt oprustet hær er en del af spillet og så skal der tages hensyn til det overordnede spil. Man kan tage kampen og købe mere tid til ens hold. Ja, det er måske surt at tabe igen, men se det som et scenarie hvor du skal holde så længe som muligt - kampe i kontekst er Lethians varetegn :) Andre muligheder er at bruge guld på at booste sin hær eller slet og ret at stikke af og acceptere at fjenden tager et len, mens man kan opruste mere eller få hjælp fra en anden spiller på holdet.

Dernæst, vi skal helt klart have kigget på det mislighold der er med at man nogle gange skal marchere væk fra en kamp man har tabt, og andre gange bliver teleporteret væk. Uanset hvad, så er det surt at skulle bruge tid på at marchere i lang tid og opruste i lige så lang tid. Vi har problemet ved hære der har fået tæv, folk der afventer andre kampe og også ved hære der er på lang omgående manøvrer for at erobre len der ikke er forsvaret. Der skal findes en balancegang mellem spilbalance i Lethian, og at folk ikke kommer til at stå og kede sig.

Carstone foreslår udforskning af grotter eller lignende gimmicks, men det kræver dommertid - noget som vi må indrømme er en kneben ressource når vi kun er to. En alternativ mulighed er at spillere der kan se at de har lang ventetid melder det ud, og når der er to spillere, kan de bare tage et slag mod hinanden. Det er ikke optimalt at spille når det ikke har indflydelse på kampagnen, men jeg tænker at det er sjovere end at stå og vente? En anden ulempe er at de kan blive tvunget til at afbryde spillet, hvis deres hære pludselig kommer i kamp.

Kommentarer og forslag til denne problematik er ganske velkomne.

Scenarier og terræn:
Som nævnt kommer nogle af scenarierne automatisk ud fra den situation man spiller sin kamp i. Vi kunne dog godt kigge på at man f.eks. som angriber skulle sikre nogle objektives, og hvis man gjorde det skulle forsvareren tage bottle tests eller lignende. Vi har også talt om at vi gerne ville have små missioner i Lethian, både til enkelt spillere og til hele hold, men det er én af de ting som indtil videre er blevet udskudt fordi vi ikke mener at vi har overskud til at administrere det. Måske jeg alligevel skal kigge på at spillerne selv kan registrere marchordrer ;)

Angående terræn, så må vi indrømme at 2MD's terræn er meget ens, og at det kan være svært at lave de store variationer. Jeg forsøgte selv, og jeg gætter på at Jonas gjorde det samme, at tage hensyn til hvilket len der blev spillet på, og sætte flere huse / skove / bakker alt efter hvor det var i Lethian. En gang imellem udnævnte vi også et eller andet stykke terræn til specialterræn med regler fra regelbogen.

Angående bordstørrelse, så er det svært at beslutte at der skal spilles på et mindre bord, fordi man ikke ved om der ankommer flere hære til bordet undervejs. 4'x4' er nok til to hære, men ikke til 3-4 stykker.

Endelig tror jeg ikke at forslaget med at man starter med små hære og så ruster op hele weekenden igennem holder vand. Der kan komme for meget ubalance i hærene når der kommer lenbonusser ind over, så små hære er næsten for små til at blive spillet med, og endelig tror jeg at det vil være noget bøvl for spillerne at skulle administrere det. Langt de fleste har en kernehær de tager udgangspunkt i, og lægger lidt til når de får bonusser. Det vil være svært hvis hæren hele tiden vokser. Så vil jeg, som tidligere nævnt, hellere finde en anden måde at underholde spillere der venter på :)

Alliancer:
Jeg tror at vores idé om at holdlederne var bange for at bryde alliancerne, kom sig af at der var flere tidspunkter hvor vi vurderede at et brud ville være en fordel for et hold, men det skete ikke. Det er muligt at de relevante holdledere vurderede anderledes, og så er den vel ikke længere. Vi gav i mailen til holdlederne nogle pointere til hvad der kunne gøres for at mildne guderne, og fremhævede dem også de gange en alliance blev brudt (bl.a. det med at give et varsel var relevant). Det kan være at vi bare skal lade det nogenlunde være, og så se hvordan det udarter sig til næste Lethian.

PS: Vi vil naturligvis ikke banne Asger... vi vil højst give ham nogle terninger med nogle flere 1'ere på ;)

VonPanne

Quote from: Der Alte on 03 February, 2011, 13:55:38
Forslag:
En sidste ting: Det er ikke sikkert at det er muligt, men jeg kunne bare så godt tænke mig at spille på et racerent hold (eller så tæt på som muligt). No offense til mit hold, flinke og dygtige spillere alle til hobe! Men det ville tiltale fluff-delen af mig at hele mit hold bestod af grønhuder, måske med en enkelt Beast-spiller blandet i. Hvis det er et spørgsmål om spilbalance, kunne man så ikke give holdet en fordel i kampagnen i stedet? Jeg tror det kunne være sjovt...

Vi har tidligere haft f.eks. rene orkhold, men når vi laver hold er det noget af et puslespil. I år var vi begrænset af at to af holdlederne begge spillede orker, så de kunne af gode grunde ikke være på samme hold. Spilbalance er selvfølgelig et andet hensyn, men en ting vi også overvejer er hensynet til modstanderne på spillebordet.

Antag at hold Hvid var et rent dværgehold. Dvs. uanset hvilken hær du skulle spille imod på hold Hvid, så ville du kun møde dværgehære. Hvis jeres hold lå i krig med Hvid hele lørdagen, så ville du til sidst formentlig blive træt af kun at spille mod dværge. Så det er et sted hvor vi af andre grunde, kan finde på at lade fluffhensynet falde. Dermed ikke sagt at vi ikke kan finde på at lave rene orkhold igen.

VonPanne

Ud over at I meget gerne må kommentere på ovenstående lange indlæg, så har jeg et spørgsmål mere.

Der var generel tilfredshed med maden, men jeg kunne godt tænke mig nogle kommentarer opdelt mellem aftensmaden lørdag og den øvrige forplejning. Vi havde jo oprindelig ikke planlagt med morgenmad og frokost, men det viste sig heldigvis at der var luft i budgettet, og så købte vi ind til den simple løsning for at gøre det nemmere for jer.

Så, hvordan var aftensmaden og hvad kunne gøres bedre? Og hvordan var morgenmad og frokost (og chokoladekage ;)), og hvad kunne gøres bedre?

Der Alte

Quote from: VonPanne on 03 February, 2011, 22:26:29
Antag at hold Hvid var et rent dværgehold. Dvs. uanset hvilken hær du skulle spille imod på hold Hvid, så ville du kun møde dværgehære. Hvis jeres hold lå i krig med Hvid hele lørdagen, så ville du til sidst formentlig blive træt af kun at spille mod dværge. Så det er et sted hvor vi af andre grunde, kan finde på at lade fluffhensynet falde. Dermed ikke sagt at vi ikke kan finde på at lave rene orkhold igen.

Det havde jeg ikke lige tænkt på... det er selvfølgelig ikke så spændende. Øv.

Quote from: VonPanne on 03 February, 2011, 22:31:39
Så, hvordan var aftensmaden og hvad kunne gøres bedre? Og hvordan var morgenmad og frokost (og chokoladekage ;)), og hvad kunne gøres bedre?

Aftensmaden var en rigtig god blanding af ting. Dog burde de nok have været fordelt på flere mindre fade. Stegt kylling og frisk ananas ved siden af hinanden er lidt mærkeligt. De kogte grønsager skal nok også genovervejes. De blev vist lidt overset - måske skulle de tilberedes anderledes?

Morgenmad og frokost fungerede fint, det ægrer mg at jeg ikke kan finde "Kød-mix" i mit eget supermarked.  ;D

Kagen var virkelig god, den skal bare gentages, igen og igen...

Mvh
Søren
Steven Seagal is a calm human face glued to a gorilla that's swallowed a condom full of bees.

okkel

Quote from: VonPanne on 03 February, 2011, 22:18:16
Jeg indrømmer blankt at vi lavede en uheldig ruling i kampen mellem 3 hære fra Lilla og 2 fra Brun, idet vi sagde at Lilla ikke skulle tage bottle test, fordi det var deres sidste len. Brun på den anden kunne heller ikke gøre meget ved sagen, da der på grund af dårlig timing med udslettede hære, endte med at stå flere hære i det len de angreb end forventet, da marchordrer blev afgivet. Det skulle vi have været mere opmærksom på, og jeg tror den bedre løsning for alle parter havde været at lade Lilla komme ind igen ligesom Rød.

Det er jeg faktisk ikke sikker på at jeg er enig i, men det må vi jo så blive inden næste gang.

Men for at komme tilbage til forsyningsreglerne. Jeg kan godt forstå at Olsen synes det var surt at tabe på den måde, men på den anden side kan jeg egentlig godt lide idéen om at man ved manøvrering på kortet, kan udmanøvrere hære i kamp. Hvis man som Jonas foreslår at man altid kan have én hær uden problemer i et len, forsvinder den mulighed. Jeg er dog villig til at tage det op til overvejelse, da der jo også er det at det faktisk afbryder et slag, og strengt taget, så er vi trods alt samlet for at spille Warhammer. Det kan være at der skal sluges nogle kameler på den konto.
Spørgsmålet er om man kan finde på en anden løsning, der gør det rigtig meget op ad bakke at spille videre men ikke nødvendigvis gør at man stikker af med det samme.
Fx -1 på Ws, I og Ld for hver tur man har været uden forsyninger.

Det andet forslag med en straf for at vende om (men at man rent faktisk kan) er også værd at kigge på, idet det kan gøre at man lidt lettere vil "comitte" en hær til angreb. Det hjælper dog ikke hære i kamp, og værre er at jeg frygter at det måske kan give noget flytten frem og tilbage på kortet, som ikke giver noget som helst kamp på bordene. Men måske straffen i sig selv vil gøre at man vil tænke en ekstra gang over det.
Ja glimrende foreslag. Det giver mindre fluffmæssig mening end det med friviligt at stikke af fra en kamp men fred nu være med det.

Carstone foreslår udforskning af grotter eller lignende gimmicks, men det kræver dommertid - noget som vi må indrømme er en kneben ressource når vi kun er to. En alternativ mulighed er at spillere der kan se at de har lang ventetid melder det ud, og når der er to spillere, kan de bare tage et slag mod hinanden. Det er ikke optimalt at spille når det ikke har indflydelse på kampagnen, men jeg tænker at det er sjovere end at stå og vente? En anden ulempe er at de kan blive tvunget til at afbryde spillet, hvis deres hære pludselig kommer i kamp.

Kommentarer og forslag til denne problematik er ganske velkomne.

Det kunne jo så give anledning til et warhammerspil med nogle ekstra hære og flyvende udskiftning: dvs at når en spille pludselig skulle i kamp blev hans plads straks overtaget af en anden...Det kunne faktisk være lidt sjovt at se hvordan sådan noget udviklede sig.
De små misioner er en rigtig sjov ide men det kræver at vi får mange flere resourcer til dommerne før det kan lade sig gøre.

Scenarier og terræn:
Som nævnt kommer nogle af scenarierne automatisk ud fra den situation man spiller sin kamp i. Vi kunne dog godt kigge på at man f.eks. som angriber skulle sikre nogle objektives, og hvis man gjorde det skulle forsvareren tage bottle tests eller lignende. Vi har også talt om at vi gerne ville have små missioner i Lethian, både til enkelt spillere og til hele hold, men det er én af de ting som indtil videre er blevet udskudt fordi vi ikke mener at vi har overskud til at administrere det. Måske jeg alligevel skal kigge på at spillerne selv kan registrere marchordrer ;)

Angående terræn, så må vi indrømme at 2MD's terræn er meget ens, og at det kan være svært at lave de store variationer. Jeg forsøgte selv, og jeg gætter på at Jonas gjorde det samme, at tage hensyn til hvilket len der blev spillet på, og sætte flere huse / skove / bakker alt efter hvor det var i Lethian. En gang imellem udnævnte vi også et eller andet stykke terræn til specialterræn med regler fra regelbogen.

Langt fra altid. For det første var langt fra alle spillere gode til at flytte deres hære efter et spil så ofte var det mest et spørgsmål om hvor der var et bord der ikke tog for lang tid at grave frem (forhåbentligt hjælper det når vi låner GF's hærbakker næste år). For det andet var det ikke altid jeg havde tid og for det tredje er det jo også rart af og til at spille på en ny typpe terræn selvom man bliver i det samme hjørne af Lethian.
Men ingen tvivl om at dette vil være et område vi giver mere fokus næste gang.

PS: Vi vil naturligvis ikke banne Asger... vi vil højst give ham nogle terninger med nogle flere 1'ere på ;)
Faktisk blev der snakket en del om en restriktion der siger "Maks én Asger pr hold."

okkel

Quote from: Asger on 01 February, 2011, 12:26:08
- Restriktionerne synes jeg faktisk ikke I skal gøre meget ved. Flagellanter var et klart hul når nu squigherds skulle begrænses, ned på 20 mand og så er de stadig gode. Derudover tror jeg faktisk at i stort set kan genbruge resten til en evt. næste Lethian.

Ja flagelanterne havde jeg slet ikke overvejet var blevet boostet så meget af 8. udgave. Når det så er sagt satte jeg mig naturligvis og regnede på dem da de dukkede op i hærene på holdboardsne og de første 4 hære jeg regnede på kunne nogenlunde nemt tæve dem:
Skaven: 300 point stormwermins river nemt 300 point flagelanter rundt.
Empire: 300 point helebarder nakker dem også.
Orker: 300 point ork boyz nakker dem også nemt (at alle 4 orkspillere så valgte at stille med en goblin hær tager jeg ikke ansvar for).
High elves: Her er man nok nød til at gå op i specialafdelingen men 300 point swordmaster ænser dem knap nok. (ja så har man desværre også brugt de fleste af ens specialpoint).

Dermed ikke sagt at de ikke er gode: Det er nok ikke helt så nemt for ogre eller toomb kings og det tager da nogle ture at hakke sig igennem men når de nu samtidig er ret nemme at skyde så valgte jeg ikke at gå ind og restriktere dem efter folk havde tilmeldt sig. De vil dog nok være begrænset lidt mere næste gang.