News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Call of Cthulhu skirmish spil

Started by Anaxagorax, 27 March, 2011, 14:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anaxagorax

Så har man fundet en bunke tentakulære rædsler fra det ydre rum (og et par stykker fra en dimension eller to væk. Der er også een fra en anden tidsopfattelse) frem og hvad skal man så bruge dem til? Selvfølgelig kan man altid bruge dem i spil som fx AE WWII til at repræsentere diverse monstre, men det er nu alligevel lidt bittert at sætte sine fine Lovecraft-rædsler på bordet og så bruge dem som noget andet.

Når man så kigger sig lidt rundt og finder diverse småspil, som reklamerer med at have med sindsforvridende monstre fra den anden side at gøre, så bliver man dog - ihvertfald hvis man er mig - lidt skuffet. Idéen taget direkte fra Lovecrafts egen håndtering af sagerne om at menneskeheden egentlig absolut ikke kan gøre noget figurerer nogle steder og det er altså svært at overføre til et spilsystem, som egentlig gerne skulle give begge spillere et mål andet end 'jeg slap i det mindste væk'. Fortvivlelse og elendighed er nok enden for de fleste der finder sig selv som hovedperson i en novelle sammen med Nyarlathotep, men det er altså bare et rigtig dårligt mål at motivere nogen ud fra.

Nogen har så også indset det og stryger derfor de rigtige skurke ud af spillet. Tilbage står man så med en flok kultister, ghouls og deep ones (altid fårking deep ones!) at sætte sig op imod, hvilket bedst kan beskrives som Star Trek-syndromet, hvor man ikke har råd til eller kan finde ud af at lave det rigtige, så man bruger bare mennesker med farvet hår og en papnæse på.

Generelt er det også bare dårlige, gnidrede, Steinerskolefunderede ('narrative adventure games' min afklædte mås) og tabelfokuserede systemer jeg har set på, som De Store Ældre Nogen eller ej inkluderet ikke er være noget jeg vil røre ved.

Men så kan hjernen jo ikke stoppe med at arbejde, for de der førnævnte tentakulære rædsler står jo altså stadig på bordet og inde i mit hovede kan jeg næsten høre deres klagen og sagte mimren over ikke at blive taget alvorligt som dem de nu engang er. Ihvertfald når der er helt stille i værelset.

...

Jeg gider normalt ikke lave den slags hjemmestrikkede ting. Men som sagt ville hjernen altså hellere beskæftige sig med denne problemstilling end kødverdenens evindelige ligegyldighed, så i løbet af et par dage så jeg mig i besiddelse af en større bunke notater og skriblerier på mestendels den der slags mærkelige post-its på en rulle, som er klistret på hele den ene side og som burde kunne afrives på den medfølgende holder, men som alligevel bliver klistret fast i alt andet og får flossede ender når man forsøger at få et stykke af.

Men før jeg går videre, en kort liste over nogle af de ting, som jeg mener en god spilmekanik skal udspringe i, så man ligesom har en idé om hvor det bærer hen:

- Ingen tabeller medmindre det er strengt nødvendigt. De kan kun forsinke ting.
- Ingen enhedsbaserede mekanismer. Det kan ikke fungere ordentligt.
- Kontrol. Et 2-terningsystem med mulighed for spilleren at påvirke udfaldet.
- Ingen løse rpg-baserede halvmekanismer, der kun fungerer ordentligt hvis spillet inkorporerer en GM af en slags eller forudsætter en forståelse imellem spillerne om hvordan det foregår. Plot er noget der skal udspringe af spillet når det spilles, det hører ikke hjemme i halvbagt mekanik.
- En gruppe af modeller på en side skal være på niveau med en gruppe af modeller på den anden side (i hvilken balancegrad der så end er tilsigtet i det enkelte system) i et fuldstændigt vacuum. At sige at fx missioner eller terræn skal vægte det til den ønskede balance er blot en falliterklæring, der pointerer at fundamentet ikke er godt nok. Præcis afvejning til den tilsigtede balance er selvfølgelig umulig, men det er ikke nogen grund til ikke at tilstræbe det.

Ikke at jeg overhovedet har fulgt dette slavisk, endsige tænkt meget på det, for på ingen måde har hensigten været at skulle lave Det Perfekte System. Det lidt mudret definerede mål (og dem der tror jeg har den slags ting med noget jeg giver mig i kast med, kan købe en bro af mig) har bare været at komme frem til noget, hvor man kunne bruge sine Cthulhu-figurer, som ikke var helt ude i hampen. Idéen er stadig at det skal være op ad bakke for de stakkels små mennesker, men der burde ihvertfald være en mulighed for at opnå noget, der ligner en rigtig sejr.

Så hvis man er interesseret, kig på det og giv lidt respons om alt hvad der falder ind. Eller bliv den første i køen når Budbringeren Ghroth åbner sit øje over Jorden og synger sin sang til menneskehedens endeligt. Bare fordi du ikke ville bruge din Byakhee til andet end en sølle proxy.

Disclaimer: Følgende sammensurium er et skelet uden ret mange beskrivelser og sikkert en del krydsrefereret indforståelse der utilsigtet har sneget sig ind efterhånden som jeg har griflet det ned. Der er selvfølgelig på ingen måde foretaget nogen test af noget som helst. Enhver given værdi og mekanisme i regelteksten er efter nøje overvejelse, konsultation af diagrammer, afvejninger ud fra empiri på det pågældende område og simulationer af gruelige afprøvning, blevet hevet direkte ud af røven. Der skal justeres som om der ingen morgendag er hvis det skal fungere på et tidspunkt. Men selve grundidéen synes jeg selv virker relativt fornuftig og til at arbejde med ihvertfald. Påpeg gerne andet eller hvor værdierne åbenlyst er helt gale. Direkte hjerneblødere er selvfølgelig også en mulighed.

Disclaimer part deux: Fordi det skal hænge sammen som noget måske spilbart følger ikke alting helt kanon i mine skriblerier, men jeg har prøvet at holde det meste så tæt som muligt. Hvis Derleth kan slippe afsted med sine forvanskninger uden nogen skød ham, så kan jeg også lave lidt mindre tilpasninger uden at få høvl.

Og det er også lidt Thorbjørns skyld det hele, for han syntes også det manglede.

Det var lidt kedeligt at se på med kun alt mit ævl, så jeg fandt et par fine illustrationer at sætte ind. De er lavet af min søster Henriette og det ser vist ud til at hun har haft en Shoggoth og måske en Dark Young siddende model. Hendes hjemmeside er her. Hvis du kan lide nogen af hendes ting kan du godt købe dem. Hun er sulten en gang imellem. Per Arnoldi, Lars Lilholdt og andre kunstnerisk retarderede får alt statsstøtten jo.

QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Anaxagorax

Reglerne (Jeg mangler også et sejt navn!)

Stats:

Hver model har disse stats.

Hurtighed:   Antal tommer en model kan bevæge sig ved en Handling.
Angreb:      Bruges til nærkamp og skydning.
Forsvar:      Bruges for at undgå at blive ramt af angreb.
Rustning:   Fratrækkes skade forvoldt på modellen, men ikke fra skade på Æterie eller Sjæl.
Koncentration:   Bruges til at kaste formularer.
Liv:      Ved 0 er modellen død og fjernes.
Sjæl/Æterie:   Ved 0, se respektive afsnit.

Handlinger:

Hver side skiftes til at aktivere en model i en runde. Slå en terning hver runde om hvem der starter. Hver model har to handlinger i hver aktivering. En spiller kan på hvilket som helst tidspunkt i en models aktivering måle afstanden fra den til andre modeller.

Bevæge sig: Modellen kan rykke sin HUR i tommer. Modeller bevæger sig 1'' kortere i besværligt terræn (skov, sump etc.). Hvis modellen rykker væk fra basekontakt med en fjendtlig model, kan den fjendtlige model øjeblikkeligt lave et frit nærkampsangreb.

Storme: Modellen kan rykke sin HUR + 2 i tommer i lige linie. Modellen må afslutte sin handling i basekontakt med en fjendtlig model. Et direkte efterfølgende nærkampsangreb fra denne model i samme aktivering får +2 til at ramme og +2 til at skade.

Foretage et angreb: Angriberen kaster 2d6 og lægger sin ANG til. Hvis resultatet er lig eller større end målets FOR rammer angrebet. Nærkampsangreb kræver at målet er i basekontakt. Angreb på afstand kræver at målet er i syne. Hvis målet for et angreb på afstand er i basekontakt med en eller flere venligsindede modeller, får målet +2 FOR og hvis angrebet fejler rammer angrebet en tilfældig venligsindet model på 4+.

Forsvare: Modellen koncentrerer sig om at forsvare sig og lægger +2 til sin FOR indtil dens næste aktivering. Denne handling kan ikke foretages af Vanskabninger.

Sigte/Koncentrere sig: Et efterfølgende angreb med et skydevåben i samme aktivering får +2 til at ramme. Et efterfølgende forsøg på at kaste en formular får +2 til at lykkes. Denne handling kan ikke udføres hvis der er en fjendtlig model i basekontakt.

Bruge en genstand: Nogle genstande kræver en Handling for at bruge. Se beskrivelsen af de enkelte genstande.

Bruge en færdighed: Nogle færdigheder kræver en Handling for at bruge. Se beskrivelsen af de enkelte færdigheder.

Kaste en formular: Modellen betaler formularens pris i Sjæl/Æterie. For at kaste en formular må modellen kaste 2d6 og lægge sin KON til. For hvert ekstra Sjælepts/Æteriepts ofret til at at kaste formularen får kasteren +1 på terningkastet. Hvis resultatet er lig med eller over formularens sværhedsgrad lykkedes det at kaste formularen. Følg ellers beskrivelsen af den enkelte formular.

Sjæl:

Hvis en Efterforskers Sjælepts når 0 kan vedkommende sind ikke klare mere. Slå en terning øjeblikkeligt for at se Efterforskerens skæbne:

1-2: Efterforskeren bruger sin næste aktivering på at skrige og savle, men tager sig så sammen. I aktiveringen efter regenererer modellen 1 Sjælepts som normalt.
3-4: Efterforskeren bliver katatonisk og mister sin næste aktivering. Slå da en terning igen.
5-6: Efterforskeren bliver til en Kultist i starten af næste runde. Modellen er en grundlæggende Kultist uden yderligere våben eller udstyr.

En models Sjælepts. kan ikke på noget tidspunkt overstige den oprindelige værdi som modellen startede spillet med (efter køb af udstyr etc). I starten af hver aktivering regenererer en model automatisk 1 Sjælepts, medmindre modellens Sjælepts er 0.

Efterforskere:

Spilleren har 100 Sjælepts at fordele ud på så mange modeller som der ønskes.

Hver model har som udgangspunkt

Hurtighed:   3
Angreb:      5
Forsvar:      12
Rustning:   1
Koncentration:   5
Liv:      (100/# modeller)-5, maksimalt 25
Sjæl:      100 per gruppe, fordelt som spilleren ønsker

Udstyr: Let pistol, nærkampsvåben.

Hver model kan vælge en Baggrund og kan derefter købe udstyr.

Baggrund:

En Efterforskers baggrund kan påvirke stats, give færdigheder og gratis udstyr. Hver baggrund må kun vælges een gang i en gruppe af efterforskere.

Atlet: +1 HUR, +1 FOR, -2 KON, Slagsbror

Bibliotekar: -1 ANG, +1 KON, gratis bog af en pris på 2 Sjælepts eller under.

Journalist: +1 ANG, -1 KON, Nerver af stål

Læge: +1 ANG, Førstehjælp

Politi: +1 ANG, -2 KON, Skytte

Privatdetektiv: +1 FOR, Skytte

Professor: -2 ANG, -1 FOR, +2 KON

Psykiater: +1 KON, Nervemedicin, Psykiatri

Færdigheder:

Astronomi: Modellen kan bestemme hvornår stjernerne står rigtigt og Efterforskerens side kan rulle et enkelt terningkast i løbet af en runde om.

Flyve: Modellen ignorerer alle former for terræn når den bevæger sig, men må kunne placeres i slutningen af sin aktivering.

Førstehjælp: Ved en handling kan modellen heale 1d6 Livspts på sig selv eller en anden model i basekontakt.

Lynhurtig: Modellen har en ekstra handling i hver aktivering.

Nerver af stål: Modellen mister 1 mindre Sjælepts for hver Handling foretaget i nærheden af en Vanskabning.

Okkultisme: Modellen får +1 på sit terningkast når den forsøger at kaste en formular.

Regeneration: I starten af sin aktivering healer modellen 1 Livspts.

Skytte: Modellen får +2 til at ramme med skydevåben.

Slagsbror: Modellen får +2 til at ramme med nærkampsvåben.

Psykiatri: Ved en handling kan modellen heale 1d6 Sjælepts på sig selv eller en anden model i basekontakt.

Anaxagorax

Udstyr:

Udstyr koster Sjælepts for Efterforskere at købe. Dette repræsenterer de ting de har været igennem for at få fat på det eller det som de har oplevet, der gør at at de mener det er nødvendigt at have med. Hvert stykke udstyr må kun vælges een gang i en gruppe, med undtagelse af udstyr mærket med *. En model må kun have eet af hvert stykke udstyr.

Bøger er specielt udstyr, som giver Efterforskeren adgang til en række formularer. De er samlet i sit eget afsnit.

Beskyttende amulet (2): Giver bæreren +2 FOR mod angreb fra Vanskabninger.

Ferietabletter (2)*: Giver færdigheden Lynhurtig i d3 næste aktiveringer, når det bruges med en handling. Kan kun bruges een gang.

Førstehjælpskasse (2)*: Giver færdigheden Førstehjælp.

Glas fra Leng (2): Efterforskeren har i glasset fra Leng set udfaldet af en begivenhed i løbet af den tid spillet foregår. Een gang i løbet af spillet kan efterforskeren bestemme udfaldet af en enkel terning i et terningkast.

Let pistol (-): Skade d6, rækkevidde 10''.

Nervemedicin (2)*: Healer d6 Sjælepts når det bruges ved en handling. Kan kun bruges een gang.

Nærkampsvåben (-): Skade d6.

Offerkniv (2): En offerkniv er et nærkampsvåben, der giver fuld skade til Vanskabninger.

Opium (2)*: Giver færdigheden Nerver af stål i d3 næste aktiveringer, når det bruges med en handling. Kan kun bruges een gang.

Riffel (3): Skade 2d6+2, rækkevidde 15''.

Røgelse (1)*: Giver +2 KON i resten af en models aktivering når det bruges ved en handling. Kan kun bruges een gang.

Skudsikker vest (4): Giver modellen +2 RUS.

Tabula rasa maskine (4): Dette stykke fremmede teknologi kan kun bruges på en anden model i basekontakt, hvilket kræver en handling. Den påvirkede models KON får øjeblikkeligt -2, men modellen genvinder øjeblikkeligt alle tabte Sjælepts. Den påvirkede model mister sin næste aktivering.

Tung pistol (1): Skade d6+2, rækkevidde 10''.

Yithisk lynpistol (4): Gør fuld skade mod Vanskabninger. Hver gang den bruges, slå en terning. På en 1'er gør den d6 skade på brugeren og affyres ikke. Skade 2d6, rækkevidde 8''.

De ældres tegn (2): Efterforskeren kan placere en markør hvilket som helst sted på bordet inden spillet starter, men efter alle modeller er placeret. Indenfor 6'' af denne markør regenererer efteforskere 1 Sjælepts hver gang de afslutter en handling. En Vanskabning mister 1 Æteriepts hver gang den afslutter en handling indenfor 6'' af markøren.

Bøger:

Hver bog er behæftet med en pris i Sjælepts, ligesom andet udstyr.

Formularer er beskrevet efter deres navn med en pris i Sjælepts/Æteriepts og en sværhedsgrad. Formularer med * kan kun kastes på fjendtlige modeller. Æterisk skade har ingen effekt på jordiske skabninger.

Azathoth og Andre (5)

Gennembryde Dimension* (4/14): Rækkevidde 6''. Målet må være en Vanskabning. Vanskabningen kan til starten af kasterens næste aktivering skades som et jordisk væsen.

Portal (3/13): Kasteren flytter sig øjeblikkeligt til et hvilketsomhelst punkt indenfor 15'', men kan ikke bevæge sig yderligere i samme aktivering.

Manipulere tid (2/12): Rækkevidde 4''.  Målet får Lynhurtig i sin næste aktivering.

Eibons Bog (2)

Eibons Fordrivelse* (2/13): Rækkevidde 8''. Æterisk skade 2d6.

Skjold (3/13): Kasteren får +3 RUS. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Cthaat Aquadingen (2)

Dagons Søjle (1/11): Placer en 3'' diameter søjle helt indenfor 8'' af kasteren. Dette er et stykke uigennemtrængeligt terræn. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Hamskifte (3/12): Kasteren antager formen til en Deep One. Indtil sin næste aktivering kan ingen jordiske modstandere angribe denne model.

Vortex (2/11): Alle modeller indenfor 6'' trækkes 3'' i direkte linie mod kasteren.

Cultes des Ghoules (4)

Spektral Kniv (2/11): Giver kasteren Slagsbror og evnen til at give 2d6 Æterisk skade til Vanskabninger i nærkamp. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Kødsang (?/12): Rækkevidde 10''. Kasteren kan heale målet, 1 Sjælepts/Æteriepts per 2 Livspts. Bestem antal før formularen prøves kastet. Denne formular kan ikke påvirke Vanskabninger.

Kannibalisere (2/13): Kasteren kan bruge sine Livspts som Sjælepts/Æteriepts til at kaste formularer og betale for formularer der er i spil. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Dødsdom (3/13): Det næste angreb foretaget af kasteren i samme aktivering rammer automatisk og gør maksimal skade.

De Vermiis Mysteriis (2)

Yigs Hænder (2/12): Kasteren kan lave nærkampsangreb på modeller 6'' væk og giver d6 skade og d6+2 Æterisk skade.

Forbandelse* (2/12): Rækkevidde 12''. Den fjendtlige model får -1 på alle angreb og skadesrul. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Eltdown Fragmenterne (3)

Ithaquas Ånde* (3/11): Rækkevidde 10''.  Skade d6+2 og Æterisk skade d6.

Telekinese (2/12): Rækkevidde 6''. Målet kan øjeblikkeligt placeres 2'' væk fra sin nuværende position.

Helvedesild* (3/13): Alle modeller indenfor 3'' tager d6 skade.

Satyrs fødder (1/10): Rækkevidde 12''. Målet kan ignorere HUR-reduktion i besværligt terræn.

People of the Monolith (3)

Forvitre* (3/12): Rækkevidde 8''. D6+2 skade og d6 Æterisk skade. Målet får -1 HUR i sin næste aktivering.

Paralysere* (3/12): Rækkevidde 6''.  Målet må være et jordisk væsen. Målet mister sin næste aktivering.

Entropikube (3/12): Placer et kvadrat på 3''x3'' helt indenfor 8'' af kasteren. Modeller der afslutter en handling i kuben eller bevæger sig igennem den tager d3 i skade og d3 Æterisk skade. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Pnakotic Manuscripts (3)

Hasturs Sang* (4/13): Rækkevidde 4''. 1d6 skade, 2d6+2 Æterisk skade.

Voorisk tegn (3/13): Kasteren og alle venlige modeller indenfor 6'' får +1 på alle terningkast for at ramme på afstand og i nærkamp og kaste formularer. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Tilkalde Vanskabning (4/13): En venligtsindet Nightgaunt placeres indenfor 6'' og kan aktiveres som normalt samme runde. Kasteren må aktivere før vanskabningen og betale 2 Sjælepts/Æteriepts og bruge en handling hver runde på at kontrollere den, ellers forsvinder den øjeblikkeligt.

Unausprechlichen Kulten (2)

Dominere* (2/12): Rækkevidde 8''.  Målet må være et jordisk væsen. Kasteren af formularen kan lave en enkelt handling med den fjendtlige model.

Velsigne våben (3/12): Rækkevidde 6''. Målets våben vil i tillæg til normal skade gøre d6 Æterisk skade.

Anaxagorax

Modstandere:

Modstandere kan opdeles i to grupper, jordiske og Vanskabninger.

Jordiske væsner: Jordiske skabninger kan være mennesker, men kan også være fremmede væsner, der dog hører til i vores dimension/nogenlunde tidsrumskontinuum. De fungerer som beskrevet i regler for efterforskere. Æterisk skade har ingen effekt på jordiske modeller.

Vanskabninger: Normale våben og formularer kan maksimalt gøre 1 skade pr. skadeterning de har. Vanskabninger gør normal skade mod andre Vanskabninger.

Formularer og nogle specielle våben kan også gøre Æterisk skade. Æterisk skade gør skade på Vanskabningens Æterie. Hvis en Vanskabnings Æterie når 0 får den fuld skade af normale våben og yderligere Æterisk skade vil tælle som normal skade. Så længe en Vanskabning har bare 1 Æteriepts tilbage vil alt Æterisk skade gå mod det. I starten af sin aktivering vil en Vanskabning automatisk regenerere 1 Æteriepts.

Indenfor 3'' af en Mindre Vanskabning mister en Efteforsker 1 Sjælepts hver gang de afslutter en handling. Er en Efterforsker indenfor 3'' af en Større Vanskabning er tabet på 2 Sjælepts hver gang de afslutter en handling.

For hver to jordiske væsner kan een Mindre Vanskabning vælges. For hver tre jordiske væsner kan en Større Vanskabning vælges. Eksempelvis giver valget af fem jordiske væsner adgang til een Mindre og een Større Vanskabning.

(Forummet er mongolidt til tabeller og tabulatorer og det er vejen til galskab at bruge forummets egen tabelfunktion. Sorry.)

Jordiske modstandere:

Deep One (10)
HUR   ANG   FOR   RUS   KON   LIV   ÆTE
3   4   11   1   4   8   10

Udstyr: Kløer (d6 skade, nærkamp)
Færdigheder:
Slagsbror
Valgmuligheder: En enkelt Deep One i en gruppe kan udnævnes til en præst (10). En Deep One Præst kan vælge to formularer.

Elder Thing (17)
3   5   13   1   4   14   15

Udstyr: Tentakler (d6+2 skade, nærkamp
Færdigheder:
Flyve
Formularer: Telekinese, Voorisk Tegn

Great Race of Yith (22)
Kan ikke inkluderes i samme gruppe som Flyvende Polyp.
2   4   10   3   3   15   0

Udstyr: Tentakler (d6+1 skade, nærkamp)
Færdigheder:
Skytte
Valgmuligheder: Yithisk lynpistol (ingen risiko for ikke at fungere) (12)

Kultist (7)
3   4   12   0   4   6   8

Udstyr: Nærkampsvåben
Færdigheder: -
Valgmuligheder: Let pistol (2), tung pistol (4), riffel (7). En enkelt Kultist i en gruppe kan udnævnes til en demagog (9). En Demagog kan vælge en forumular.

Vanskabninger:

Den Blodige Tunge, Avatar af Nyarlathotep (50), Større Vanskabning
Unik.
3   7   12   1   6   15   30

Udstyr: Kløer (2d6+3 skade, nærkamp)
Formularer: Portal, Paralysere, Dominere

Byakhee (18), Mindre Vanskabning
4   5   13   1   3   15   10

Udstyr: Kløer (d6+3 skade, nærkamp) eller bid (d3 skade, offeret mister kumulativt 1 FOR så længe modellen er i basekontakt, nærkamp)
Færdigheder:
Flyve

Dark Young of Shub-Niggurath (55), Større Vanskabning
2   7   11   3   5   25   15

Udstyr: Tramp (2d6+2 skade, nærkamp)
Færdigheder:
Tentakler: En Dark Young kan lave et angreb på afstand med sine tentakler med en rækkeviddde på 3''. Hvis det rammer, flyt målet i basekontakt. Et nærkampsangreb i samme aktivering kan da foretages med en af de mange munde (skade 3d6, nærkamp).
Formularer: Satyrs Fødder.

Flyvende Polyp (21), Mindre Vanskabning
Kan ikke inkluderes i samme gruppe som Great Race of Yith.
3   5   12   1   4   15   15

Udstyr: Tentakel/bid/pseudopod (d6+3 skade, nærkamp), Tornado (d6+2 skade, afstand)
Færdigheder:
Flyve
Formularer: Vortex

Hound of Tindalos (15), Mindre Vanskabning
4   6   13   0   3   10   10

Udstyr: Bid (d6+2 skade, nærkamp) eller tunge (d6 Sjælepts skade, nærkamp)
Færdigheder:
Regenerere
Ud af vinklerne: En Hound of Tindalos placeres ikke på bordet fra starten af spillet. I starten af hver runde efter den første, slå en d6+runden og på 6+ kommer den på bordet. Når den skal aktiveres kan den placeres overalt på bordet. Bestem derefter tilfældigt hvilken Efterforsker der er dens mål. Målet kan ikke være det samme som målet for en anden Hound of Tindalos. Dens mål er den eneste model som den kan angribe eller skade på nogen måde. Efter dens mål er dødt, fjern denne model fra bordet. En Hound of Tindalos kan ikke bevæge sig den første tur den er i spil.

Nightgaunt (14), Mindre Vanskabning
4   6   14   0   4   12   5

Udstyr: Kløer (d6+2 skade)
Færdigheder:
Flyve
Kilde: I stedet for at angribe med sine kløer kan en Nightgaunt angribe med sin hale og kilde(!) en model. Dette nærkampsangreb gør ingen skade, men hvis det rammer, mister offeret en handling i sin næste aktivering.

Hvis nogen ligefrem er så interesserede at de vil have et samlet dokument, sig endelig til.

Senere tilføjelser:

Den opmærksomme læser vil opdage et par placeholders og ting, som indtil videre ikke bruges (fx en færdighed eller to). Disse er til senere brug og/eller rester fra noget jeg ikke helt kunne få til at passe, men ikke ville slette lige med det samme.
Front/Back arc-mekanik skal indarbejdes.
Flere modstandere, efterhånden som jeg finder dem frem eller efter ønske, Moonbeasts, Shoggoths, Tchoo-Tchoo, Sanddwellers, Serpent Men, you name it.
Mere udstyr, flere færdigheder og flere baggrunde.

Anaxagorax

Det var så det hele - indtil videre! Jeg har uden tvivl stirret mig blind på det hele, så kom blot frisk med hammeren. Vil de stakkels efterforskere få savet fissen af uden før de når at sige 'jeg vil ikke have savet fissen af'? Har jeg bekymret mig for meget om dette og er monstrøsiteterne faktisk blevet alt for vattede og nemme at køre over? Er der et eller andet stykke mekanik jeg har fået rettet til i den ene ende, mens den anden ende hænger og blafrer i en tidligere idé? Er der et stykke udstyr eller noget andet der bare virker usandtroligt elefantastisk meget bedre eller dårligere end alt andet (ja, måske een ting, men det er lidt tilsigtet, hehe)? Er det fuldstændigt uspilleligt!?

Og så skal der også tænkes lidt over opstilling, nogle missioner og sådan noget.

Mi-Go!

Belial

Det lyder super spændende. Noget jeg vil følge nøje. :)

MVH

Belial

Jones

Quote from: Taoregorn on 27 March, 2011, 14:31:59
Urgh!

Information overload. Jeg lover at læse igennem i aften

Same here!

Din søster er for lækker...gift?
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

Anaxagorax

Enten det eller drukning ja. Uanset hvad bliver hendes billeder mere værd!

TF Riley

Anaxagorax

De er lige ved siden af de indsigtsfulde kommentarer omhandlende trådens emne du har skrevet :)

Jeg glemte helt at indføre i smøren at det er tænkt at modstanderne har 100 pts til indkøb af rædsler. Det må vel siges at være en vigtig ting at have med. Så kan man altid funde ud af om det kan fungere at have sammenhæng mellem X# Sjælepts at bruge på efterforskere og X# pts til modstanderne.

Frederik

Jeg har aldrig prøvet at spille noget som helst, der bare minder om figurspil.
Jeg følger med fra sidelinien... - det ser jo ganske interessant ud :)

Stunke

En god tiltel kunne være Nigger-Man's adventures. Han oplever lidt af hvert nemlig.
The King in Yellow, 70 steps, Antediluvian Dreams, The Thousand Young, The Blind Idiot Piping?

Jeg kan forstå på det hele at vi skal nørde Cthulhudukkespil når du kommer hjem. Gider du i øvrigt ikke lige sende en PM med hvornår du flytter hjem så jeg kan være med til at bære kasser op ad trappen som lovet?

Also: TL;DR. Jeg læser mere af det i morgen.
"...og så var jeg bare sådan hvaaad mand, fejlcitater er bare totalt for noller altså."
- Adolf Hitler

Penisjokes, wäshmaleri, øl og dreadball --> mäleblög.

CigarFace

Quote from: Stunke on 27 March, 2011, 22:28:58
En god tiltel kunne være Nigger-Man's adventures.
+1

Miauv, miauv...
And that´s MISTER Cigarface to you, copper!

Taoregorn

Så var det læst igennem. Det kunne være fedt med en printvenlig udgave, men det kan du jo altid lave.

Selve grundsystemet bygger jo på noget der virker, så det gør det vel formentlig også. Jeg kan i hvert fald ikke se nogen grund til at wm formatet ikke skulle virke her. Jeg har ikke nærstuderet alle de forskellige vanskabninger og jordiske counterparts, men det er vel også næsten finest at klare med spilforsøg.

Hva' har du tænkt om de figurer af elder gods der findes? Skal de drosles ned på et niveau hvor de kan bruges til at spille med eller bare i kke være med? Min Tsathoggua stirrer...

Nåh jeg har s'gu ikke engang så meget andet at sige. ;D

Anaxagorax

Quote from: Taoregorn on 28 March, 2011, 07:19:11
Så var det læst igennem. Det kunne være fedt med en printvenlig udgave, men det kan du jo altid lave.

Quote from: Anaxagorax on 27 March, 2011, 14:17:16
Hvis nogen ligefrem er så interesserede at de vil have et samlet dokument, sig endelig til.

Tsk tsk. Smid mail, så smider jeg det den anden vej på et tidspunkt, så kan det være du kan få set ordentligt på det ;)

En Great Old One som Tsathoggua skulle man sikkert kunne få ind, det er bare med at finde en balance mellem ulemperne til den tykke pelsede gud og nogle stats der er fyldt op med korpulente tal. Er det RAFM eller Grenadier-tyksakken du har?

Anaxagorax

Quote from: Rancor on 27 March, 2011, 20:25:38
Jeg har aldrig prøvet at spille noget som helst, der bare minder om figurspil.

Det er aldrig for sent at komme igang jo!

TF Riley

My bad at tro der er figurer i en maleblog, kan selvfølgelig godt se den er helt gal med mig ;)

Men for at kommentere på det opslåede, så siger regler mig ikke det store. De her virker dog ved første øjekast meget simple og lige til at gå til som en Franz Jaeger - præcis som et skirmish spil skal være! Fint arbejde!!!

Jeg leder selv efter nogle skirmish-regler til mine overfede vsf-mænner og har overvejet Secrets of the 3rd Reich. Det eneste krav er, at der skal være mulighed for at lave monstre selv, uden at det bliver for nasset. Dit forslag her virker også til at rumme det aspekt, så udviklingen bliver monitoreret (også i håb om at se fede, falske guder og afguder!)

Mvh
Thomas

Taoregorn

Quote from: Anaxagorax on 28 March, 2011, 10:01:53

Tsk tsk. Smid mail, så smider jeg det den anden vej på et tidspunkt, så kan det være du kan få set ordentligt på det ;)

En Great Old One som Tsathoggua skulle man sikkert kunne få ind, det er bare med at finde en balance mellem ulemperne til den tykke pelsede gud og nogle stats der er fyldt op med korpulente tal. Er det RAFM eller Grenadier-tyksakken du har?

Nu havde jeg jo netop læst dit tilbud om et samlet dokument, ik'ås underling! ;D

Det er sandelig så at jeg har den Tsathoggua fra RAFM.

Faktisk er dette oplæg vældigt belejligt, da jeg har vældig mange pulpfigurer samt RAFM. :D

Jeg kan muligvis afprøve dem allerede imorgen.

Anaxagorax

RAFM-flagertudseguden er også klart den fineste synes jeg, ham fra Grenadier lider af et slemt anfald af blisterpakkesyge.

Prøv løs!

Quote from: TF Riley on 28 March, 2011, 10:30:30
My bad at tro der er figurer i en maleblog, kan selvfølgelig godt se den er helt gal med mig ;)

Lad gå for denne gang, men lad det ikke gentage sig! (Men ok så skidt da, der skal nok komme nogen på et tidspunkt :)).

Anaxagorax

Med alt den gejst man får af ikke så meget som een eneste tilbagemelding på indholdet er jeg selvfølgelig fortsættet med at pusle videre med det i det små efterhånden som jeg har fundet figurer frem fra gemmerne og opdaget nye ting, som jeg absolut måtte besidde og lægge til Mt. Pewter.

Så nu er den første lille udvidelse klar, mestendels flere ting, der river folk i stykker. Thorbjørn har også fået Tsathoggua at lege med! Det mest brugbare jeg kunne komme på med hensyn til om det kunne være for meget og at han heller ikke skulle stå alene på bordet fordi han var så dyr, var at lave en hård restriktion, med udgangspunkt i det at han egentlig ikke gider og er lidt ligeglad med sådan nogle små køddukker.

Ændringer:

Jeg er undervejs også kommet frem til et par ændringer hist og her i det første udkast, mest radikalt en voldsom reduktion i prisen for Større Vanskabninger. Det var simpelthen alt for restriktivt at få dem med sammen med noget som helst andet. Mon det til gengæld er blevet alt for nemt nu? Det er det sikkert. Det er de små efterforskere der må betale prisen for min lemfældige omgang med den slags.

Dertil er der selvfølgelig en del selvfølgeligheder og hjerneblødere, som jeg bare ikke har fået med. Der er sikkert mange flere endnu. Der arbejdes også på noget ordentlige beskrivelse af terræn, synslinier, nogle missioner og den slags ting. Det tager den tid det nu tager.

Handlinger:

Til Foretage et Angreb tilføjes: 'En model kan ikke foretage et angreb på afstand, hvis den er i basekontakt med en fjendtlig model'.

Efterforskere:

Erstat 'Rustning: 1' med 'Rustning: 0'.
Erstat 'Sjæl: 100 per gruppe, fordelt som spilleren ønsker' med 'Sjæl: (100/# modeller)'.

Udstyr:

Fjern * fra Førstehjælpskasse.
Skudsikker Vest: Tilføj 'Rustning. Kan ikke bruges sammen med andre rustninger'.

Formularer:

Portal, ændre 15'' til 10''.
Tilkalde Vanskabning, ændrer navn til Tilkalde Nightgaunt.
Paralysere, erstat 'Målet må være et jordisk væsen' med 'Kan ikke påvirke vanskabninger'.

Modstandere:

'I starten af sin aktivering vil en Vanskabning automatisk regenerere 1 Æteriepts' ændres til 'I starten af hver runde vil en Vanskabning automatisk regenerere 1 Æteriepts'.

Kultist, tilføj 'Let pistol' til Udstyr. Pts for Tung Pistol ændret fra 4 til 2. Ekstra valgmulighed: Maskinpistol (3). Pts for Riffel ændret fra 7 til 5. Pts for Demagog ændret fra 8 til 5.
Elder Thing, pts ændret fra 17 til 14
Great Race of Yith, RUS ændret til 2, LIV ændret til 20. Pts ændret fra 22 til 15. Yithisk lynpistol pts ændret fra 12 til 8.
Den Blodige Tunge, Avatar af Nyarlathotep, pts ændret fra 50 til 33, KON ændret fra 6 til 7.
Dark Young of Shub-Niggurath, pts ændret fra 55 til 32, ÆTE ændret fra 15 til 10.

Anaxagorax

Udvidelse:

Baggrund:

Kunstner:  -1 ANG, KON +1, Nerver af stål

Færdigheder:

Stifinder: Modellen ignorerer straffen til HUR for at bevæge sig i besværligt terræn.

Udstyr:

Maskinpistol (3): Skade d6, rækkevidde 10''. Når en model skyder med en Maskinpistol, kast tre separate gange for at ramme målet. En model der skyder med en Maskinpistol får -2 ANG.

Mi-Go biorustning (2): Giver +1 RUS, men også -1 FOR. Rustning. Kan ikke bruges sammen med andre rustninger.

Mi-Go elektricitetspistol (2): Skade d6+1, ignorerer målets RUS, rækkevidde 8''. Hver gang den bruges, slå en terning. På en 1'er affyres den ikke.

Yithisk stasiskube (4): En model med en Yithisk Stasiskube kan lave et normalt nærkampsangreb een gang i spillet med den. Hvis det rammer, mister målet sine næste d3 aktiveringer og kan ikke flyttes, angribes, skades eller påvirkes på nogen som helst måde.

Bøger:

Dhol-versene (2)

Astrallegeme (2/11): Normale våben og formularer kan maksimalt gøre 1 skade pr. skadeterning de har imod kasteren. Vanskabninger gør normal skade mod kasteren. Æterisk skade vil gøre skade på kasterens SJÆ, som var det ÆTE. Imens denne formular er i spil tæller kasteren som at have en RUS på 0. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Tilkalde Dimensional Shambler (4/12): En venligtsindet Dimensional Shambler placeres indenfor 6'' og kan aktiveres som normalt samme runde. Kasteren må aktivere før Vanskabningen og betale 2 Sjælepts/Æteriepts og bruge en handling hver runde på at kontrollere den, ellers forsvinder den øjeblikkeligt.

Ponape-manuskriptet (2)

Plage* (2/12): Rækkevidde 8''. Skade d3 og Æterisk skade d3 i starten af hver af målets d3 næste aktiveringer.

Realitetsanker (2/12): Indenfor 3'' af kasteren mister Vanskabninger 1 Æteriepts hver gang de afslutter en handling. Så længe modellen betaler 1 Sjælepts/Æteriepts i starten af sin aktivering bliver denne formular ved med at være i spil.

Jordiske modstandere:

Blessed of Shub-Niggurath (7)
4   4   12   0   5   6   0

Udstyr: Horn (d6 skade, nærkamp)
Færdigheder:
Stifinder
Symbiose: Indenfor 8'' af en Dark Young of Shub-Niggurath får en Blessed of Shub-Niggurath Regeneration.

Ghoul (8 )
3   4   13   0   4   8   10

Udstyr: Kløer/Primitive nærkampsvåben (d6+2 skade, nærkamp)
Færdigheder:
Voldsomt angreb : En Ghoul, der Stormer en fjendtlig model, lægger 3 til sin HUR, i stedet for 2.
Valgmuligheder: En enkelt Ghoul i en gruppe kan udnævnes til en Præst (7). En Præst kan vælge to formularer.

Slangemand (9)
3   3   13   1   5   6   10

Udstyr: Nærkampsvåben
Færdigheder:
Slagsbror
Valgmuligheder: Let pistol (2). En enkelt Slangemand i en gruppe kan udnævnes til en Præst (8 ). En Præst kan vælge to formularer.

Mi-Go (9)
3   5   13   0   4   6   0

Udstyr: Kløer (d6 skade, nærkamp)
Valgmuligheder: Elektricitetspistol (d6+1 skade, ignorerer RUS, rækkevidde 8'') (4), Tågeprojektor (læg en 3'' template i kontakt med denne model, alle modeller under den tager automatisk d6 skade, som ignorerer RUS. Templaten forsvinder først i starten af denne models næste aktivering. Modeller der afslutter en handling i kuben eller bevæger sig igennem den tager d3 i skade, der ignorerer RUS) (4), biorustning (+1 RUS) (2)
Færdigheder:
Flyve
Dronen: En Mi-Go kan lave et angreb på afstand med en rækkeviddde på 6''. Hvis det rammer mister målet en Handling i sin næste aktivering.

Vanskabninger:

Dimensional Shambler (12), Mindre Vanskabning
2   5   10   0   6   12   5

Udstyr: Kløer (d6+3 skade, nærkamp)
Formularer: Portal

Formless Spawn of Tsathoggua (16), Mindre Vanskabning
3   4   10   0   0   1   15

Udstyr: Pseudopod (d6+3 skade, nærkamp)
Flydende rædsel: Et Formless Spawn of Tsathoggua er fuldstændigt immunt overfor alle normale våben mens den har 1 eller mere ÆTE tilbage.

Moonbeast (18), Mindre Vanskabning
3   5   11   0   2   10   5

Udstyr: Kløer (d6+2 skade, nærkamp) eller tentakler (d3+1 skade, nærkamp, hvis de rammer mister målet 1 HUR i sin næste aktivering)
Mærkelig anatomi: Et Moonbeast tager altid minimum skade af normale skydevåben.
Formularer: Dominere.

Tsathoggua (34), Større Vanskabning
Unik
2   6   10   2   5   30   10

Udstyr: Kløer (1d6+4 skade, nærkamp, hvis det rammer kan et efterfølgende nærkampsangreb i samme aktivering da foretages med et bid, der gør 3d6 skade)
Færdigheder:
Regenerere
Ætsende: En model der skades af Tsathoggua i nærkamp mister 1 pts af sin RUS. Hvis modellens RUS er 0, mister modellen 1 pts af både ANG og FOR. Hvis ANG eller FOR når 0 dør modellen omgående.
Ugidelig: Indtil Tsathoggua skades af en fjendtlig model eller starter sin aktivering inden for 6'' af en fjendtlig model, har han kun 1 Handling i sin aktivering. Så snart Tsathoggua skades af en fjendtlig model eller starter sin aktivering indenfor 6'' af en fjendtlig model har han 2 Handlinger i sin aktivering resten af spillet.
Formularer: Forvitre, Entropikube

rubber

Hej Anax.

Nu har jeg læst reglerne igennem et par gange og jeg synes at det ser godt ud. Jeg synes at du rammer stemningen meget godt med alle de items og formularer du har fundet på. Og så lyder det faktisk ret fint på dansk.

Jeg tænker at efterforskerne (eller de gode) er en lille smule på tæerne overfor de okkulte og interdiminisionelle monstre, men sådan bør det vel også være. Det kan dog være at jeg tager fejl, hvis man kitter dem rigtigt ud.

Er det WM/Hordes mekanikken det bygger på? (har aldrig spillet det)

Jeg synes at næste trin bør være at opfinde nogle missioner til spillet. Det giver altid en hel del til fornemmelsen af spillet. Jeg synes personligt ret godt om AE spillenes missioner med primære, sekundære og tertiære mål. Der burde kunne laves nogle sjove, generelle objektiver for både efterforskere og vandskabninger.

Har du fået testet det endnu? Fine figurer du har fået malet.

Mvh.

Nåja, og fine billeder din søster maler. Så lige at hun udstiller i København i juni, det skal jeg da lige huske at se.

Anaxagorax

Ja, idéen er at det skal være lidt udfordrende for efterforskerne, men bare ikke så det er helt umuligt. Da jeg efter at have ladet det hele ligge et stykke tid og vendte tilbage og så på det med friske øjne var der en del kombinationer der ville kunne gøre massivt indhug i monstrøsiteterne, derfor den ændrede pris på de store og et par af de små. Og så er det heller ikke så stilet hvis efterforskerne er flere end det der burde være overmagten, bare fordi der er en lidt større kleppert med.

Andet end at der bruges 2d6 som udgangspunkt (som alle ordentlige spil burde) og man trækker sin rustning fra skaden er der ikke noget der har med WM/H at gøre som jeg lige kan se. Hovedmekanismen er helt klart sjæl og æterie, specielt førstnævnte på den måde den bruges hos efterforskerne, hvor den har indflydelse på alt fra spillets størrelse, udstyr, antal modeller og undervejs i spillet som en ressource der både skal udnyttes og passes på. Det er der jeg er mest nysgerrig på hvordan det egentlig kommer til at fungere ordentligt, men grundidéen er meget fornuftig synes jeg (selvfølgelig jo, hehe).

Missioner er helt sikkert næste mål, sammen med alt det praktiske som bordstørrelse (jeg leger faktisk med tanken om 24''x24'', fordi det virker... æh... hyggeligt?), terræn og alt det der. Flere mål i samme spil er en god idé ja, det vil jeg forsøge at arbejde lidt med. Indspil modtages gladeligt!

Quote from: rubber on 19 April, 2011, 20:11:17
Nåja, og fine billeder din søster maler. Så lige at hun udstiller i København i juni, det skal jeg da lige huske at se.

Det skal jeg lade gå videre, det bliver hun glad for at høre :)

Anaxagorax

.. og har desværre ikke fået prøvet det endnu, skal have lavet noget at prøve det med.

Men der burde være noget på vej: