Combat Squads - 40k (kompetativt) Skirmish; Feedback søges!

Started by Torben Kastbjerg, 10 April, 2011, 10:44:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Torben Kastbjerg

Godmorgen godtfolk! ;D

Nu har min kære kammerat Thorbjørn ganske vist allerede været igang med noget tilsvarende (og jeg burde måske også skrive det her i 40k generel debatten, oh well...), men jeg har også haft mine tanker i forhold til projektet.

Humlen er, i dette projekt, at få lavet et sæt regler der kan bruges til skirmishspil/kampagner som samtidige kan være kompetative (eller, ihvertfald så kompetative som 40k nu kan være ;)) således at man - og nu tænker jeg højt - kunne afholde turnering i det(!).

Følgende er grundtanken i hvordan man gør:

- Man bygger en styrke på 250 point og bruger 40k reglerne as is

- Styrken bygges således at man køber enkelte mænd fra hvilken som helst unit entry (nb. se nedenfor) som derefter tæller for at være en unit (for all sense and purposes i forhold til 40k grundreglerne)

- En styrke må indeholde enheder fra Elite, Troops, Assault og Heavy Support. Man kan højest købe én unit leader af en given slags, og kun da med forudsætning af at man har købt enheder for sådan en unit leader (eksempelvis at man først køber 1 x Tactical Marine for at kunne købe 1 x Tactical Marine Sergeant).

- Der må max være 5 x Special Weapons i ens hær (Assault eller Heavy våben), og højest 2 ud af disse 5 må være Heavy. For disse våben tæller kun "upgrades", hvis enheden er født med et sådanne våben eller kan bytte sig til det "for free" så tæller de ikke imod (så man må frit give sine Veterans shotguns).

- Der må max være 2 enheder med 2+ save, max 2 enheder med 3 wounds (og ingen der har flere wounds) og endelig må max base toughness højest være på 5

- Jump Infantry, Bikes etc. må der højest være 3 af i ens styrke.

- Vehicles kan købes; og man må max have en samlet armor value på 60 fordelt over hele sin Combat Squad. Der er dog en klausul for at for hvert point over 30 som et vehicle har i samlet armor, får modstanderen mulighed for at opgradere sine enheder ved deployment med anti-armor grej.

Ting der skal føjes til for at give spillet lidt tyngde:

- Der føjes en overwatch mekanik til, samt muligheden for at kaste med sine granater (;D)

- Der skal pilles lidt ved regler for unit-wide abilities (som fx. Feel No Pain eller tilsvarende fra en Spæjs Marine apoteker)

- Der skal være lidt mere varierede missioner og en lille ændring i hvordan man klarer missionerne.

- Nå ja... og alle enheder med Weapon Skill tæller for at være scoring.

---

Min plan er at få skrevet det her pænt og flot op ala Book of the Arbitrator og udgive det her på bloggen. Men lidt input fra folk om hvilke enheder fra diverse codex der vil blive lidt for knald i låget er mere end velkomment!

Personligt skulle jeg gerne få det testet her i næste uge, så der kommer nok lidt rapporter fra selvsamme... måske man egentlig burde spørge de der mods om et lille sub-forum? ;)
Terninger & Tinsoldater, Pladder & Penselstrøg samt Blog for the Blog God - de hippeste nye blogs på Powerfist!

Uther

Det eneste jeg ville have af invendninger er armourvaluen, synes den var passende i det link på 2md's forum ( max 33 tror jeg). Synes det ville være fedt med nogle af de mindre walkers, men dreads og kampvogne ville nok blive for vilde og dominerende.
Men vi får og se på torsdag ;).
Thomas Paulsen

Torben Kastbjerg

Jeg tænkte lidt det samme, men at sige max 33 udelukker alligevel ikke helt det som er lettere knald i låget; fx. ville det stadigvæk give adgang til Chimera (eller en Griffon!) og tilsvarende.

Tanken er derfor som følger:

Hvis modstanderen har et vehicle med en Armor Value over 30 (eller flere), vil hvert point over 30 give dig 1 point som du frit kan købe på denne liste for:

1 point: Krak Granat, Tank Hunter
2 point: Melta Bombs
3 point: Demolition Charge (muligvis en gratis powerfist også).

Så hvis man virkelig bruger 250 point på at stille en Land Raider (der iøvrigt ikke kan tage objektiver ;D), vil modstanderen få noget i retningen af 12(!) point at købe diverse tank-hunter udstyr for; som han frit må fordele og alt muligt ved deployment - udover hvad han allerede har købt af Anti-tank udstyr.

Men ja, vi får at se på Torsdag! Jeg blev enig med mig selv om at Killzone, som jeg linkede til, var ret godt - men havde en del.. erhm... well, en del ting der ikke helt var okay i min bog. Derudover lader det også til at dem der udviklede på det helt er holdt op (det har lagt dødt siden Januar oder so).
Terninger & Tinsoldater, Pladder & Penselstrøg samt Blog for the Blog God - de hippeste nye blogs på Powerfist!

9K Painting

Jeg mener at have hørt at killzone lige er play testet til adepticon, så måske der kommer noget nyt snart :)
- Michael Christensen
9K Painting - painting & gaming. - Følg os på facebook

Torben Kastbjerg

Det håber jeg da lidt, så bliver det nemmere at stjæle... øh, lade sig inspirere ;D

Men jeg synes lidt at, som med diverse Army Selections, der er visse ting i Killzone som ikke helt er så gennemtænkt. Og jeg blev lidt mistænksom da udviklingen af det lod til at stå meget stille.

Torben Kastbjerg

DOWNLOAD

Sådan, nu har jeg fået bikset en tidlig Beta sammen af mine idéer for Combat Squad. Jeg krydsposter også lige til det mere gængse 40k forum da der nok er større sandsynelighed for feedback dér end gemt væk i disse blogs... ;)

Diskussionen fortsættes HER til de forvirrede (mig selv, inklusiv).

VSH

Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog

Torben Kastbjerg

Der er pååååskeferie! Så der kommer desværre ikke lige til at ske så meget med den Ork liste; men bare rolig, den er på to-do listen ;)