News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Restriktioner til fredag aften

Started by sean42, 24 April, 2011, 23:19:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sean42

Restriktioner til fredag aften
Der spilles med blood on the table victory chart
Blood on the table 0-10 points
Victory point difference 0-10 points

The armies are divided into three groups, each with a special set of restrictions
Category A:
Vampire Counts
Dark Elf
Skaven
Deamon of Chaos
Lizardmen
Category B:
High Elfs
Wood Elfs
Empire
Dwarfs
Brettonia
Warriors of chaos
Beastmen
Orcs and Goblins
Tomb Kings
Category Ogres:
Ogre kingdoms

Category A:
3200 point
Only one lord
Maximum 1 additional dispel dice and power dice pr. Magic phase from any source besides channeling

Category B:
3500 point
Special character heroes is allowed
Crown of command is allowed, except for WoC and High Elfs
Maximum 2 additional dispel dice and power dice pr. Magic phase from any source besides channeling

Category Ogres:
3800 points
Special charecter heroes allowed
Crown of command is allowed
Maximum 3 additional dispel dice and power dice pr. Magic phase from any source besides channeling

General restrictions:
No special characters are allowed
Only armies from the newest official GW armybooks are allowed
Unit that end the game fleeing units grants half vitory points
Maximum 4 identical heroes
Maximum 5 flying units
Maximum 3 identical flying unit
Maximum 2 identical flying charecters
Maximum 5 war machines
Maximum 4 identical core choices
Maximum 3 identical special choices, 2 if shooting
Maximum 45 models with shooting attacks(11 inches or longer), except war machines, chariots and characters
Maximum 2 identical rare choices
Following items are banned:
Folding fortress
Power scroll
Book of Hoeth
Crown of command

Unit size:
No unit may cost more than 400 points
Models costing 10 p or more: Max unit size 30 models
Models costing 6 p or more: Max unit size 35 models
Models costing less than 6 p: Max unit size 40 models

Magic:
No more than 5 power dices may be used at once to cast a spell, this is included any form of extra dices from any source. This restriction also applies to Dark Elfs.
Any number of dispel dices may be used to dispel a spell

Shadow and death lores are only allowed for 1 mage pr. Army.

You cannot use more than 12 power die pr magic phase

Each lore master ability count as a powerdice
Each dispel scroll or item with dispel scroll ability  counts as one dispel dice

Army specific restrictions:

Vampire Counts:
2 lords allowed, if highest wizard lvl in army is 2
Red fury on one charecter only
Either drakenhof banner, red fury, helm of commandment
Ghoul units cannot exceed 40 models at any time
Skeletons and zombie units cannot exceed 45 models at any time

No more than 5 wraiths including banshee
Black Choach can only absorb 1 die per magic phase

Dark Elfs:
Are allowed 2 lord choices, if no lord choice is spend on a wizard.
Either Cauldron of blood, Shadow magic or Pendant of kaleth
Maximum 35 crossbows in the army
Maximum 8 Shades per unit
The second unit shades cost a power die
Maximum 25 BG in the army
The second hyrda cost a power die

Lizardmen
Are allowed 2 lord choices, if no lord choice is spend on a wizard
Slann cannot have banehead
Becalming count as 1 dispel dice
Cupped hands on skink priest only
Skink units with kroxigors does not count towards shooting allowance
Steggadons are 0-3
Maximum 3 Salamanders
Max 18 Chameleon skinks in the army

Deamons
Bloodthirster cannot have immortal fury, Only Keeper of secrets can choose Sireen song
Gifts may not be repeated
BSB can either have gifts or icons
Either master of sorcery, greater standard of chaos glory or greater icon of despair
Maximum 4 units of bloodletter or khorne heralds in the army
Maximum 4 units of plaque beares or nurgle heralds in the army
Maximum 75 identical core models
Maximum 6 flamers

Skaven
Are allowed 2 lord choices, if no lord choice is spent on a wizard
Standard of decipline is forbidden
Maximum 3 engineers
Maximum  4 units of Skaven Slaves and/or Giant Rats
Maximum 18 gutter runners
Only one identical rare choice
Two doom wheels are allowed

Empire
The first Steam tank count as 1 warmachine, the second as 3 and no wizard lord may be presented
Arch lector on war altar is 0-1
Rocket Battery is 0-1

Warriors of chaos
Infernal puppet is forbidden
The army cannot roll 4+ ward save and stubborn, if this happens, roll again.
Hell cannon is 0-1, unless no wizard lord is presented

Dwarfs
Anvil count as a warmachine
Gyrocopter does not count as a warmachine
Are allowed 3 additional dispel dices
Runes may only be repeated once
Mximum 40 miners
Maximum 20 scouts

High Elfs
Are allowed 3 identical rare choices
Max 3 of the following and max 2 of the same,
Phoenix Guards, White Lions
Oppenents gain victory points for Stardragon and Prince seperatly

Bretonnia
Maximum 15 Pegasus knights

Wood elfs:
Are allowed 3 Great eagles

Beastmen:
None

Tomb Kings:
None

Orcs and Goblins:
Max 5 pump wagons,
Every second Spear chukkas count as a warmachine

Ogre kingdoms:
Maximum Unit cost is 500 points

Frezzwar

Jeg læste engang følgende:
lidt løse restriktioner
Dette er læst i den teaser i selv har lagt ud... I et spil hvor man spiller 3500 er ÉN lord bestemt ALT ANDET end løse restriktioner. Resten følger lidt i samme båd. Dette er meget hårde restriktioner, specielt når man tænker på at i gerne vil have blod og ondskab.

Azrael

Frezz:
Der skal bare ske et eller andet hvis hære som DE og VC ikke skal stikke helt af ligesom de gjorde til Ballerup her i weekenden, og ser man på de andre restriktioner end A hærenes er de da ret løse..

Jeg syntes det overordnet ser fint ud.

Frezzwar

Jeg ser INGEN frihed. Max 4 warmachines. Ingen gentagelser af rare choises (og kun 1 i alt til skaven). Max 5 terninger pr. spell. Få modeller i units, selv for kategori C. Var det restriktioner til et spil på 2200 pts ville det lyde fint nok. Men vi spiller altså 3500pts.
Jeg er helt enig i at der skal lukkes ned for osten i kategori A. Men de fleste hære på 3500pts burde kunne håndtere ting som både Hell pit og warplightning. Eller to units plague baerers med heralds. Eller måske et unit med 20 BG's. Eller både en slaan og en Old Blood. Eller en orc hær med to rock lobbas, eller tre orc chariots. Ting der ofte er fuldt lovligt i lidt "stramme" spil på 2500pts.
Derudover ser jeg ikke kun de øverste straffet. Løse restriktioner betyder i min verden at der skal være mulighed for at medbringe det meste af hvad man nu lige føler er sjovt. Disse restriktioner betyder at man så alligevel bliver stoppet for tidligt.
Jeg foreslår at man løsner lidt op for de generelle restriktioner (faktisk de fleste steder). Løse en smule op i kategori A (lad units være en smule større, mere end en lord). Lidt løsere endnu med Kategori B, og endnu løsere i kategori C.
Der skal helt klart være lidt styr på osten så den ikke lugter for meget. Men det her er jeg altså ked at at se, når der er reklameret med at der skal spilles med "løse restriktioner".

Edit:
Misforstå mig ikke. Det her er en god start. Hellere gøre der for stramt, og så løse lidt op senere. Og den "opløsning"(?) er det så tid til.

Skummelkrat

Azrael, det var ikke dark elves og VC, der stak af. Det var gode spillere, der ville ligge placeret samme sted, hvis de havde spillet andre hære, hvilket de beviser til stort set alle turneringer. Bemærk eksempelvis, at 6 af de første 9 i Ballerup spiller på landsholdet.

Jeg er i øvrigt i, at det her alt, alt for strenge restriktioner, så jeg håber, at de bliver blødt væsentligt op.

Martin Skummelkrat
Bibliotekaren siger: Search and destroy!

Azrael

Tjae det er én tolkning. En anden kunne være at de bedste spillere vælger de hære fordi det er dem der går nemmest gennem restriktionerne. Det er nok en blanding, men jeg mener stadig at der skal gøres noget seriøst ved de hære hvis det stadig skal være nogle spændende spil.

Keen

Skummel;

Jeg er enig i, at de er placeret oppe i toppen, netop fordi det er dygtige spillere, men de vælger jo også hære for at optimere deres chance for at vinde. Når de dygtige spillere alle vælger de samme hære, så er det jo netop et udtryk for, at disse hære har haft de bedste muligheder i turneringen.
\\ Kjartan, manden uden efternavn aka.
Commander Keen, altid klar til at smadre DOS aliens!

Nygren

Quote from: Azrael on 25 April, 2011, 09:28:37
Tjae det er én tolkning. En anden kunne være at de bedste spillere vælger de hære fordi det er dem der går nemmest gennem restriktionerne. Det er nok en blanding, men jeg mener stadig at der skal gøres noget seriøst ved de hære hvis det stadig skal være nogle spændende spil.

Helt enig.

I øvrigt synes jeg også at restriktionerne ser fine ud - de skal bare lige pudses lidt af. Måske lidt hårdt at Skaven ikke må tage både hellpit og WLC med - især nu hvor dreaded 13th er ude (max 5 terminger).

Skummelkrat

For skavenspillernes vedkommende er det jo næsten nødvendigt at kunne tage de store modeller for at kunne bruge 3500 point. Ellers er det vel et fåtal, der har modeller nok.

Jeg synes, at der skal være lidt løse restriktioner i 3500 point, da alle hære kan tage noget godt og effektivt. Så kan vi begrænse de vildeste ting som eksempelvis magien og de sygeste magic items og kombinationer.

I bund og grund glæder jeg mig blot til turneringen, og jeg møder op uanset hvad, men det ville nu være fedt, hvis restriktionerne sad lige i øjet.

Et konkret forslag er, at der bør kunne bruges et frit antal terninger til dispel. På den måde bevarer vi taktikken i magifasen, da man kan gemme sine terninger og vælge at stoppe en enkelt spell. Ellers bliver det vist nærmest noget med at se, hvem der kan slå højest på det samme antal terninger.

Martin Skummelkrat

sean42

Quote from: Frezzwar on 25 April, 2011, 00:15:24
Edit:
Misforstå mig ikke. Det her er en god start. Hellere gøre der for stramt, og så løse lidt op senere. Og den "opløsning"(?) er det så tid til.

Gør jeg bestemt ikke :) Fyr bare løs, det gælder alle, og så finder vi ud af det.

Synes en` lord til A hærene holder. Det er en god måde at holde disse hære nede på, dog uden a man fjerner muligheden for at de kan bygge lige præcis den hær de ønsker. De er bare nød til at vælge.
Deamons  bliver ikke ramt af dette, derfor ingen bloodthirster. Kunne også være sjovt at se nogle andre greater deamons på banen.

Synes faktisk det er rimeligt frit. Dark elf kan stadigt køre shadow og Cauldron of blood, hvilket er ret vildt. Deamons kan gå amok med BSB, sireen song osv.

Kan dog forstå folk gerne vil have løst det hele lidt op, så det skal vi da lige have fundet ud af :)
MEN at løse det hele op betyder vel ikke at A hærene skal have det nemmere eller hvad? Og er lidt i tvivl om hvilke fordele jeg mere skal smide efter B og C hærene.

Måske god ide med en warmachine mere, synes egentligt også godt at to units plague baerers med heralds kan være tilladt, 20 BG og WLC samt hellpit. Men her snakker vi kun A hære(næsten), så har brug for lidt hjælp til hvad vi giver de andre hære?

Vil også rigtigt gerne have at vide hvis i finder et hul i restriktionerne, da jeg har svært ved at overskue det ;)

mvh sean

sean42

Quote from: Skummelkrat on 25 April, 2011, 12:18:59

I bund og grund glæder jeg mig blot til turneringen, og jeg møder op uanset hvad, men det ville nu være fedt, hvis restriktionerne sad lige i øjet.

Et konkret forslag er, at der bør kunne bruges et frit antal terninger til dispel. På den måde bevarer vi taktikken i magifasen, da man kan gemme sine terninger og vælge at stoppe en enkelt spell. Ellers bliver det vist nærmest noget med at se, hvem der kan slå højest på det samme antal terninger.

Det skal de nok komme til ;) Og nok god ide med magien :)

sean42

Har også svært ved at se hvordan større units gør noget bedre? Så er der vel bare mindre brikker at rykke rundt med. Og har siddet og leget lidt med min drage, den skal nok få problemer mod den størrelse units der er nu.
Er dog mere end åben overfor at der er noget jeg ikke har overvejet.

Har rettet lidt i restriktionerne. Mere følger, så fyr stadigt løs.

mvh sean

Mini Munchkin

Jeg troede da egentlig også, at det endelig ville lykkes mig at få lov at have 2 hell cannons med, når vi spiller 3500 points. Restriktioner lidt ala summer of war, så det kun lige er det allerværste gris, der fanges. Jeg må indrømme, at jeg også synes, at en bloodthirster skal være tilladt, men giv ham dårligere vilkår end resten af guderne. F.eks. man må kun have siren song på keeper.

Jeg skal nok komme med mine løsningsforslag til et løsere sæt, når jeg lige får tid.

Overordnet:

max 12 brugte power dice i turen uanset hvad!

Ban crown of comand. Den er simpelthen for vild i flere hære også i kategori B IMO, så lad os nu bare droppe den helt. Selv ETC-holdet vil have den med i alle hære.

Ban puppet ? Jeg er ikke meget for det, da jeg nok selv vil spille hæren, men det er sikkert fair nok. Så kan man også fjerne ekstra restriktioner helt fra chaos.

Sæt war machines op til 6 og så ram der, hvor det er et problem.

max 1 gentagelse af rare og så ram, hvor det er nødvendigt.

max 3 ens special og så ram, hvor man ikke vil se 3.

Kategori A

Synes 1 lord til kategori A er fint.

Unit size er nok også fin nok, men man skulle måske gøre det mere hær specifikt er det ikke fair nok at Skaven må have lidt flere slaves i deres units ? f.eks. 40-45 ? Det er måske bare mig.

Dark Elves (tror det var Asger, der foreslog noget lignenden) max 3 af følgende: Cauldron of blood, Sorceress med shadow, hydra. Max 2 breath weapons, så fjerner man enten en hydra eller black dragon egg, hvilket ville være fint. Sammen med jeres max på terninger også for DE.

Daemons max 5 af følgende: Bloodletters or Plague bearers.
max 3 heralds of any kind. Måske 4 ?

VC er ramt rigeligt, hvis ikke for meget så vidt jeg kan se. Så tror ikke, at der behøves noget her. Et max på 40 i ghouls igennem hele spillet er mere rimeligt imo, når vi til BRB havde et max på 35 fra start, og jeg fik sjældent raised dem ret meget, så med 3500 ville jeg mere 40 var mere rimeligt. De er trods alt ramt på magien allerede.

Skaven max 3 af følgende greyseer, hell pit og lynkanon.
max 2 hell pit.

Kategori B
Måske et maks på 1 special character hero ?

Empire max 1 tank, max 1 hell storm, max 2 måske 3 cannons.
Alter tæller som warmachine.

HE Max tre af følgende: White Lions, Banner of Sorcery, Annulian Crystal, The Seerstaff of Saphery.

Mere på vej.

mvh Mads Hammer

Skummelkrat

Til Ballerup var jeg den eneste, der medbragte dæmoner, og jeg overvejede slet ikke bloodthirsteren i så store spil, fordi han har stor risiko for at blive nakket, før han når frem. Jo mindre spil, jo vildere er han. Derfor synes jeg også, at han skal være tilladt. Så kan vi lige som i Ballerup sige, at han ikke må købe den gift, der giver re-roll to hit og forbyde siren song på andre end keeperen. På den måde er han til at tale med for alle hære.

Jeg har ikke noget imod to lords i A-hærene, slet ikke hvis det er fighting lords. Der bør være mulighed for at satse på at slå folk ihjel i nærkamp. Det er nu så dejligt med masser af blod på slagmarken. I samme moment kan vi så sætte en begrænsning på 12 power dices i magifasen. Så er der slukket for alle de grimme muligheder for at score ekstra terninger.

I øvrigt synes jeg, at orkerne skal være kategori B. Den nye bog er temmelig cool, og der kan laves nogle nasty ting.

Hvad med i øvrigt at give A-hærene 3100 point? På den måde har vi begrænset dem en hel del, og vi kan derfor åbne lidt for det uhyggelige lir, der jo kendetegner hærene.

Martin Skummelkrat

Azrael

QuoteHvad med i øvrigt at give A-hærene 3100 point? På den måde har vi begrænset dem en hel del, og vi kan derfor åbne lidt for det uhyggelige lir, der jo kendetegner hærene.

NO!
Kan vi ikke give de andre 500 points mere i stedet?  :D Vi har jo lige spillet BRB..

Skummelkrat

Det er sådan set også fint nok. Jeg tænkte blot, at det ville være smart at give de svage hære mere end de onde hære.

Apropos Ballerup, så har vi jo netop gennemtestet deres restriktioner. Mon ikke vi kan finpudse dem. Der er vel ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken, medmindre Sean vil gå i en hel anden grøft.

Spørgsmålet kan vel formuleres således: Vil vi prøve noget helt nyt, eller er vi tilfredse med at arbejde videre med restriktioner, der blot trænger til finjustering.

Begge dele er jo gode løsninger, men det kræver vidt forskellige tilgangsvinkler.

Martin Skummelkrat

corky

Forslag:

Kategori C - alle special charaters er tilladte - og så fjern Slagtongue og Grimgore separet hvis de er for gode!

Dark Elves: Shadow Magi er ikke tilladt!

Generelt bør der også være noget større spredning på de generelle liste restriktioner, mellem niveauerne.

/Rasmus
Alliancen står stærk!!!

Master of the Blue Zombie Crocodiles -> der er ALTID plads til en Necrosphinx i min racerbil!

Azrael

Enig, væk med shadow magi - også gerne til lizards!

Så kan man også evt fjerne max 18 BGs restriktionen.

Skummelkrat

Hvad så med i stedet at forbyde daggeren og samtidig køre konceptet med max 5 power dice pr. spell? Er DE så ikke stillet nogenlunde som andre hære? Jeg ser nemlig ingen grund til, at de ikke også skal kunne tage shadow, hvis det sker på lige fod med andre.

Martin Skummelkrat

corky

Syntes enligt at forbyde Shadow til kategori A ville være en fin restriktion - som også kan mærkes!
Alliancen står stærk!!!

Master of the Blue Zombie Crocodiles -> der er ALTID plads til en Necrosphinx i min racerbil!

Azrael

evt også tillade mere end ét af hver rare choice til kategori b + c

Randomiser

Tror ikke man kan stille en spilbar wood elf hær... uden at skulle begive sig ud et cirkus der er helt latterligt.. man bliver jo næsten nød til at bruge alle choices i bogen for at makse point ud... hvis man ikke vil lave store enheder og bruge alle sine point på karektere.. og lige de 2 punkter er ikke lige WEs force..^^
Manny er min Sugar Daddy!

Mini Munchkin

Quote from: Skummelkrat on 25 April, 2011, 15:44:11
Det er sådan set også fint nok. Jeg tænkte blot, at det ville være smart at give de svage hære mere end de onde hære.

Apropos Ballerup, så har vi jo netop gennemtestet deres restriktioner. Mon ikke vi kan finpudse dem. Der er vel ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken, medmindre Sean vil gå i en hel anden grøft.

Spørgsmålet kan vel formuleres således: Vil vi prøve noget helt nyt, eller er vi tilfredse med at arbejde videre med restriktioner, der blot trænger til finjustering.

Begge dele er jo gode løsninger, men det kræver vidt forskellige tilgangsvinkler.

Martin Skummelkrat

Synes faktisk, at det er en rigtig god ide. Tag BRB og så bare smæk DE, VC og andre efter behov :)

Tubz

Deamons er praktisk talt nød til at tage alle units i bogen med, for at stille 3,5k med de her restriktioner. Det gør sku listeskrivning lidt kedsommelig ;)

Det virker lidt absurt kun at kunne lave et PB m. herald og et BL m. herald, på forholdsvist få modeller, på så mange point.
Tucked in between two legs, right next to an asshole, with nowhere nice to sit. They're a strange appendix. That's why I don't believe in intelligent design.

Keen

Syntes overordnet, at det ser fint ud, selvom, jeg ikke er meget for, at man kun kan lave 1 enhed af hver type core daemon.

Har selvfølgelig også et par ting, jeg gerne vil have afklaret:

- Nu har jeg jo skrevet mig op til at spille imod WoC, og derfor vil jeg hører, om det er meningen, at jeg skal spille imod 25 chosen med 3 warshrines i ryggen?

EDIT!
Havde overset, at units ikke må koste mere end 400!

- Kan det passe, at man godt må gentage rare?

- Hvorfor i alverden må man ikke have 3 ens special med? Som MiniHammer foreslår, bør man så ikke bare rammer der, hvor det er nødvendigt?

- Til sidst må jeg sige, at jeg ikke ser nogen grund til, at lukke special chars ind i kampen, når restriktionerne er så stramme, som de er. Det er meget nemt, at finde et hul, fordi vi ikke har styr på dem alle sammen, og derved kan de umuligt bringe noget godt til spillets balance.
\\ Kjartan, manden uden efternavn aka.
Commander Keen, altid klar til at smadre DOS aliens!