News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

It's Alive! - Pensionerede Vampyrer

Started by Jamand, 12 June, 2011, 18:44:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jamand

VC Battlereport

Efter det første spil diskuterede vi længe hvilket spil vi skulle nuppe bagefter. Jeg syntes at ligth-builden var nederen at spille mod da den essentielt var en gunline og vil helst teste GF14 restriktioner. Men da det gik op for os at HE's stærkeste build til GF14 måtte være en ligth-spam, så droppede vi den lidt igen. Istedet besluttede vi os for at teste bussen til grænsen og se hvad den egentlig kunne gøre ved sådan en omgang 3D6 str 7 hits.

Min deployment anden gang var meget bedre. Især fordi at bus-listen er meget mere kompakt (og "lækker" at spille med :) )

Efter den første runde:

Bøsse ørne sender alt og alle på skovtur og jeg havner i en lorte position med bussen. Jeg skal virkelig til at finde en måde at undgå ørne på. Tror Coach og Wraiths bliver sat til at være krybskytter næste gang. Det skal lige siges at min magi var ultra handicappet da Bom havde 4 channelers + en dims der laver en af mine PD om til en DD i hans tur. Jeg havde tilgengæld Black periapt og den perfekte sammensætning af spells på min lord (VH, summon horde og gaze), men fik ikke meget andet af hele spillet end et par (kritiske) VH's.

Bom får sine Føtexer ned i mine ghouls, som med hjælp fra HoC holder en runde og dræber en 5 føtexer tilbage. Jeg reformer min bus ud af kattepinen, og får en uber-kritisk VH af som sender min bus ind i siden på føtex. Takket være trickers shard nakker jeg 14 (  :o ) føtex vagter i næste runde, men bom bliver takket være insane courage.

Coachen stepper up:

Jeg havde to rigtig kritiske runder hvor coachen sugede 3 og 4 af Boms PD :) Det var vigtigt, og gjorde også at kareteten blev gennemsigtig og kunne drøne ind i Lions som den nakkede 8 af på charget, og holdt fast resten af spillet.

Wraiths holder resten af Boms felt fra fadet, mens bussen nakker resten af Føtexerne, og vender om for at drøne ned i de mange spears. Wraiths teamer op, og så er der slaugther time:

Vi stopper her da der ikke rigtig er mere at spille for.

Bussen var igen über-snyd. Den føles lidt som den storebror man henter når de andre børn driller. Jeg glæder mig (helt seriøst, i retfærdighedens navn) til at se den få tæv.

Stoffen

God læsning, kom glad med flere :)

Jamand

Quote from: Stoffen on 17 July, 2011, 18:31:53
God læsning, kom glad med flere :)

Tak :)

VC er dog sådan lidt på semi-standby lige nu. Det er der tre grunde til:

• DoC og WoC virker som meget bedre bud på en vinderhær til GF14, så de får opmærksomheden i øjeblikket.
  • Vi spiller lidt SOM i øjeblikket bare for sjovs skyld, og der skal de andre hære jeg har testes på lige fod.
  • Det som jeg blev advaret om ved Demons da jeg startede med dem, er faktisk sket med VC. Det er som om hæren spiller sig selv, og jeg bare skal pege blokkene i den rigtige retning og så kaste terningerne. Det er ikke specielt sjovt at spille på den måde til venskabskampe, så indtil der er en turnering hvor jeg kan pille snyde-VC ned fra hyllen igen, så er de lidt nedprioriteret :) Ironisk nok synes jeg demons har været, og stadig er, den mest udfordrende hær at spille med af de tre jeg har til rådighed.

Det er sjovt, at jeg - en gennemført Powerplayer - skulle sige det; men VC er faktisk for gode :P

Skummelkrat

Det er lidt besynderligt, at du synes, at VC er modbydeligt seje, og at du derfor er træt af dem, når du i samme moment fravælger hæren, fordi der er andre hære, der er sejere end VC til GF. For mig lyder det som om, at du hele tiden går efter at have den sejeste snydehær, og så bliver det lidt trættende at høre dig brokke dig over, hvor onde VC er.

Vel er bussen mega sej, men den kan godt dø. De oplagte hære til at tæve den er dæmoner med en bloodthirster med killing blow og high elves med shadow (eller banishment) og book of hoeth. Jeg skulle mene, at dark elves også er et godt bud på en hær, som kan gøre det af med bussen, når en udødelig dreadlord hamrer ind og begynder at uddele prygl, indtil hekse eller black guards med flammebanner eller armour piercing-banner charger ind i flanken på dem.

Hvis vi taler om et system med lidt hårdere restriktioner (dem er der trods alt flest af, selvom ETC-reglerne har domineret i et stykke tid), hvor regeneration-banneret er forbudt, er bussen i høj grad til at tale med. Sådan vil det nok være til de fleste turneringer fremover, vil jeg tro.

I øvrigt er jeg enig i, at vampyrerne er for gode i et system uden eller med kun få restriktioner. Af samme grund spiller jeg stort set aldrig med så løse restriktioner i hyggespil, medmindre det er træning til en turnering. Du kan jo fremover spille uden bus, og så er hæren forhåbentlig udfordrende igen.

Martin Skummelkrat

Bibliotekaren siger: Search and destroy!

Jamand

Jeg tror du misforstår mig lidt :). For mig er der en skarp adskillelse mellem friendly games og turneringer. Til friendly games gider jeg ikke (med mindre vi tester) spille med eller imod de kedelige-men-effektive builds. Eksempelvis HE ligth-spam eller VC bussen/raise-spam hæren. Til turneringer derimod er jeg stor fan af at tage det aller-hårdeste-ledeste med under det givne restriktionssæt (hvilket jeg vel ikke kan fortænkes for). Da VC både er nederen til friendly games, og samtidig ikke er specielt hård til GF14 (som er den eneste turnering i farvandet), falder den altså uden for mit interesseområde i øjeblikket. Havde SOW2011 ligget lige om hjørnet, havde det nok været en hel anden sag ;)

Jeg er helt enig i at bussen kan prygles på mange måder, men det bliver bare sten-saks-papir agtigt. Til en stor enkeltmands-turnering hvor man kan løbe ind i mange ting, tror jeg der vil være mange hære der mangler papiret til at pakke bus-stenen ind i. Derfor er den god dér, men uinspirerende til et hyggespil en tirsdag aften.

Skummelkrat

Jeg er helt enig i, at det er fint at medbringe det ledeste, man kan finde på, når man skal til turnering. Det gør jeg som oftest også selv, medmindre jeg har fået nye dukker, jeg vil lufte.

Du har også ret i, at det er ret sten-saks-papir-agtigt med bussen. Den kan køre de fleste over, men mod visse hære får den det svært. Et spil mod en toolet dæmonhær er dog en udfordring for begge spillere, og det kan gå begge veje. Jeg hælder dog mest til dæmonerne i det match-up.

Jeg synes nu ikke, at light-spam er kedelig at spille imod. Det er en god allround hær, som også har offensive tropper, og den giver et langt mere varieret spil end VC-bussen.

Martin Skummelkrat

Belerophon709

Quote from: Jamand on 19 July, 2011, 21:42:07
Jeg er helt enig i at bussen kan prygles på mange måder, men det bliver bare sten-saks-papir agtigt. Til en stor enkeltmands-turnering hvor man kan løbe ind i mange ting, tror jeg der vil være mange hære der mangler papiret til at pakke bus-stenen ind i. Derfor er den god dér, men uinspirerende til et hyggespil en tirsdag aften.

Så med andre ord tror du generelt ikke på, at mange stiller en DE-hær med shadow til en én-mands-turnering? ;)

@Mælkedreng: DoC vs. VC-bus er "uncharted territory" synes jeg. Det er så kontekst-afhængigt at det er helt åndssvagt. Ét heldigt (eller uheldigt) slag på et hvilket som helst tidspunkt kan vinde (eller tabe) den kamp - synes ikke den bliver mere sten-saks-papir-agtig... Dog ikke hvad selve match-uppet angår - snarere i selve spillet. Får VC sin vigtige Van Hels igennem på det rigtige tidspunkt, så vinder han. Får han ikke, så er det afhængigt af, om DoC-spilleren får det rigtige kombi-charge ind på det rigtige tidspunkt. Sker det: DoC wins.

Med andre ord: Der er så mange ubekendte i den ligning, at det er til at brække sig over. Begge hære har redskaberne til at flå den anden hær i stykker - men hvem får gjort det først?

Et godt eksempel er mit spil mod netop Anders til RC VII. Jeg fik de kampe jeg ville have, og fik netop de VHs igennem, der var nødvendige - og som resultat deraf var Anders reelt set chanceløs (og så spillede han som en dør ;)).

Marcus

Skummelkrat

Belerophon,
jeg synes, at du tager fejl der. Der ligger en masse taktiske moves til grund for en sejr i kampen mellem dæmoner med tørster/ siren song og vampyrbussen.

Mit spil mod landsholdsbussen til Warm Up var bestemt ikke sten-saks-papir, og hvis jeg skulle spille kampen igen, er jeg sikker på, at det igen ville blive en affære, hvor VC bør tage chancer.

Det er en af de kampe, hvor moves i højere grad end sædvanligt spiller en vigtig rolle, fordi det er så enormt vigtigt at få kampen mellem vampyr og tørster på sine præmisser, og der er ingen tilgivelse.

Martin Skummelkrat

Belerophon709

Quote from: Skummelkrat on 19 July, 2011, 23:02:46
Belerophon,
jeg synes, at du tager fejl der. Der ligger en masse taktiske moves til grund for en sejr i kampen mellem dæmoner med tørster/ siren song og vampyrbussen.

Mit spil mod landsholdsbussen til Warm Up var bestemt ikke sten-saks-papir, og hvis jeg skulle spille kampen igen, er jeg sikker på, at det igen ville blive en affære, hvor VC bør tage chancer.

Det er en af de kampe, hvor moves i højere grad end sædvanligt spiller en vigtig rolle, fordi det er så enormt vigtigt at få kampen mellem vampyr og tørster på sine præmisser, og der er ingen tilgivelse.

Martin Skummelkrat

Jeg tror sådan set ikke vi er uenige... For jeg er ikke uenig i noget af det du siger ihvertfald.

Det drejer sig om at få kampen "på sine præmisser" - og netop kampen om hvem der får den kamp på sine præmisser - eller rettere udfaldet af kampen - bestemmes af en lang række ubekendte, der ikke, i lige så høj grad som i andre match-ups, kan bestemmes før slaget går igang.

Dit slag mod landsholdsbussen er et godt eksempel. Et andet eksempel (der gik den anden vej) var vores bus mod landsholdets dæmoner (14-6 til bussen, med en rusten chauffør og en lidt uheldig Kragh såvidt jeg husker).
Det skal dog siges, at hvordan bussen spilles også afhænger af lordens setup, der var væsentlig anderledes for os set ift. Troels lord (Vores: Blooddrinker, Cadaverous Cuirass, Dragonbane Gem, The Other Trickster's Shard... Kan ikke lige huske om vi havde givet ham en scroll? Troels: Balefire Spike, Cadaverous Cuirass, Carstein Ring).

Men ja, bussen skal tage chancer - men dæmonerne får det absolut heller ikke let.

Marcus

Skummelkrat

Jeg mener, at Troels ikke var immun overfor killing blow til Warm Up. Det var derfor, at jeg spillede, som jeg gjorde, for så var jeg ikke bange.

Min tørster havde killing blow, og i begge challenges i spillet rullede jeg en sekser på killing blow (han kom jo tilbage efter at have fået hugget hovedet af første gang pga. ringen). Det var heldigt, kan man sige, men det er nu temmelig sandsynligt, at vampyren får et killing blow i synet. Det betød dog alverden for spillet, at vi kendte hinandens lister på forhånd.

Min hær var også anderledes end Kraghs, eftersom jeg havde to delinger fiends og dermed kunne true Troels' ghouls med delinger, som rent faktisk kunne tæve dem ret hurtigt ved et kombineret charge, og dertil kommer, at jeg havde en stor deling bloodletters, der også kunne være en trussel mod bussens characters. Kragh havde, så vidt jeg husker, en stor deling daemonettes i stedet, og de er ingen trussel mod bussen, medmindre mindrazor går igennem.

Nå, nok om Warm Up.

Jeg er enig i, at det ikke er et let match up for dæmonerne, men når de to hære tørner sammen, vil jeg sætte mine penge på dæmonerne, da jeg ser dem som svag favorit, sålænge de har tørsteren og siren song med.

Martin Skummelkrat

Jamand

Spændende diskussion i har gang i  :) Jeg beklager jeg ikke deltager så aktivt, men jeg er i sommerhus og der er ikke det bedste net (+ jeg er en klovn til at skrive på min tlf)

Quote from: Belerophon709 on 19 July, 2011, 22:54:25
Quote from: Jamand on 19 July, 2011, 21:42:07

Så med andre ord tror du generelt ikke på, at mange stiller en DE-hær med shadow til en én-mands-turnering? ;)

Nu er DE vel ikke lige frem en hard counter til bussen? Kb efter behov er selvfølgelig ærligt, men så er det jo godt at lorden et immun. Og hvis dread lorden kommer ind og vil lege, så er der en god chance for kb på str 4 + at wraiths og evt coach får happy hour på resten af hæren. Ghouls ejer også de bløde elvere hvis de ikke får magi støtte. Jeg tænker at DE vs bus er en rimelig lige kamp.

Belerophon709

Det jeg mener er, at f.eks. Black Guards m. flammebanner (ret normalt syn) + mindrazor på 9-10 terninger (også ret normalt syn) > bussen.

Det samme er Miasma + Pit, og bare Mindrazor i sig selv, hvis der er nok angreb.
Sådan en bunke Witch Elves med mindrazor piller bussen uanset om der er Drakenhof eller ej.

Lorden har ikke det store med det hele at gøre, da bussen i sig selv nok snarere vil være målet. Lorden for sig selv er håndtérbar - især for en flyve-peg-pendant-stubborn-idiot.

Marcus

Jamand

Murder banner er da mere standard på black guards? Og 9-10 terninger er jo restricted under ETC (som vi spiller med).

Jeg synes heller ikke man ser store blokke witch elves, og hvis de kommer ind i 7 mands grupper, så skal lorden nok nakke dem inden de får lov at slå.

Det jeg mener med bussen og dreadlorden er, at hvis han flyver ind og angriber den, så kan han ikke undgå at få en hulens masse str 4 KB angreb i synet, og så kan det hurtigt gå galt for ham. Spørgsmålet er så om modstanderen tør tage den chance.

Belerophon709

Jeg forstår skam godt hvad du mener - jeg hentydede til hans evne til at holde Lorden efter bussen var slået ihjel, hvilket Black Guards med eller uden flammebanner (murder er ikke nødvendigvis det foretrukne i en shadow-hær, hvor AS alligevel fjernes via Mindrazor) gør fint (igen med Mindrazor) - at få bussen i kamp med potentielt Mindrazor-pumpede Black Guards er mindst lige så risky som at sende flyve-fætteren ind mod Black Knights - især når det som udgangspunkt er langt sværere at udmanøvrere en hær som DE med VHs...

Læg Cauldron oveni og du har en hær, der har alle redskaberne til at håndtere bussen - og så er det knap så vigtigt at du max. kan kaste med 6 terninger...

Marcus

Skummelkrat

Jeg og flere andre, jeg kender, spiller da som oftest med 25-30 witch elves. Det er vist kun Asger, som spiller med de små units, og dem har han i øvrigt forkastet til ETC.

Martin Skummelkrat

Belerophon709

Quote from: Skummelkrat on 21 July, 2011, 16:07:57
Jeg og flere andre, jeg kender, spiller da som oftest med 25-30 witch elves. Det er vist kun Asger, som spiller med de små units, og dem har han i øvrigt forkastet til ETC.

Martin Skummelkrat

...også min erfaring...

7 bred med 2 rækker tilbage efter lorden har slået, med +1A fra Cauldron = 35 angreb m. Hatred.
Alternativt 28 angreb med KB og hatred...

Marcus