News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Velkommen - en introduktion til PRS

Started by Ablabab, 26 July, 2011, 09:28:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ablabab

Hvad?
Et sæt restriktioner til Warhammer Fantasy, da! Grundtanken med Points Revamp System (PRS) er at balancere Warhammer Fantasy ved at lave så lidt om på det som muligt. Games Workshop har allerede indarbejdet en mekanisme til balancering – prissætning i point. De har imidlertid ikke ramt helt rigtigt hver gang, eller også har de ældre army books (naturligvis) ikke fulgt med tiden.

Systemet tager et dobbelt sigte: Balance i den enkelte army book, og balance mellem de forskellige army books. Man skal ikke straffes, eller give sig selv dårlige odds, fordi man synes en bestemt enhed er sej, sjov eller bare hører sig til i et spil 'Hammer. På samme måde skal man heller ikke regne med at tabe hver gang man spiller, fordi man har set sig varm på en dårlig hær. Alt skal være muligt, og alt skal have en chance.

Det er imidlertid ikke nogen lille opgave – samtidig har jeg ikke noget dybt indblik i andre hære end Skaven – til gengæld har jeg forummet her på Powerfist.dk – som jo er fyldt til randen med kloge mennesker! Jeg satser derfor på, og opfordrer til, at folk giver deres mening til kende, og at jeg kan bygge PRS op med hjælp fra alle nysgerrige sjæle, der vil give en hånd med, eller give deres mening til kende.

Hvordan?
Det kommer til at foregå på den måde, at hver hær får sin egen tråd. I det første indlæg står de point-ændringer, der (foreløbigt) er vedtaget. I det andet indlæg opsummerer jeg de argumenter, der ligger til grund for pointjusteringen – i det omfang det er nødvendigt. Denne opsummering bliver på engelsk, da den så vil kunne præsenteres for resten af verden (hurra for storhedsvanvid!) på et senere tidspunkt. Efter de to indlæg, kan alle byde ind med forslag, kommentarer og så videre.

Hvis du vil komme med et forslag: Skriv da gerne, hvad den justerede pris skal være, hvad den gamle pris var, og hvorfor.

Jeg har ikke tænkt mig at åbne op for en revision af alle hære på én gang – det bliver en pærevælling, og så bliver det rigtig svært at balancere hærene indbyrdes. Planen er at vi starter med to-tre hære, og får dem på plads. Derefter kan vi åbne op for flere af slagsen.

Hvad så?
Når PRS lanceres, er det meningen at man sidder med den del af systemet, der hører til den hær man laver, og hvis en enhed optræder med en prisjustering, bruger man PRS-prisen i stedet for den originale pris. Står en enhed, et magisk item eller tilsvarende ikke i PRS, bruger man normalprisen.

Så fortæl mig hvad der koster for lidt eller for meget, og hvorfor!  :)
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Bom

Jeg synes at det lyder som en god idé, det jeg bedst kan lide ved systemet er at det dermed også skaber bedre intern balance og at man derfor vil kunne tage enheder der i øjeblikket er mindre gode da disse vil få en rabat i forhold til nuværende pris., de fleste andre AS gør kun at man tager færre af de virkeligt gode og flere af de medium gode, ikke at man tager flere af de dårlige.

Jeg har selv arbejdet på noget lign.. (faktisk præcist det samme.. :) ) i bloggen "To the Ground", du er velkommen til at kigge i den og sakse alt hvad du vil.. :)

- Peter

Ablabab

Jo tak, men jeg vil helst have, at systemet her er sit eget. Hvis jeg selv kan følge processen, i stedet for at kopiere dit arbejde, så har jeg meget bedre føling med, hvordan det står til med balanceringen.

Du er imidlertid meget velkommen til at smide et svar i en trådene - eller to, hvis du orker :)

Tubz

Fed idé til nogle let overskuelige, universelle retningslinier :)

.. Måske det (I særtilfælde, Feks. med Bloodletters og lignende) kunne være en idé også at indføre en min/max unit-seize? Det tror jeg også kunne gøre meget for spillet, men det bliver selvfølgelig lidt mere complext, hvilket ikke synes at være meningen med PRS.

Tobias
Tucked in between two legs, right next to an asshole, with nowhere nice to sit. They're a strange appendix. That's why I don't believe in intelligent design.

Asger

He he he, navnet får mig til at tænke på RPS, det vil sige Rock/Paper/Scissor ;)

Fed ide og held og lykke med den! Jeg vil gerne spille i et arrangement der prøver dette!

Asger

Belerophon709

Fint tiltag - håber du holder engagementet højt, så det ikke dør ud. :)

Jeg kommenterer lidt hist og pist... ;)

Marcus

Larslau

Og hvis man kender Marcus, vil han nok kommentere til sine egne hærers fordele ;D

Virker spædende, keep it coming!

Lars
Heldig vinder af Lethian (2015, 2017 og 2018)

Længe leve Mørksjæl:)

Ablabab

Nu har jeg rumsteret lidt med tanken om at hver hær har deres egen prisliste for Common Magic Items, og jeg tror, det er den vej, jeg vil før systemet. Det er der to årsager til:

- Som Marcus fint har pointeret andetsteds herinde, er der stor forskel på, hvad forskellige karakterer (og dermed hære) kan bruge forskellige magic items til. Det gavner balanceringen.

- Rent praktisk vil en bruger af PRS kun skulle kigge på en enkelt liste, der så er lidt længere, end to. Simplicitet er mål i sig selv for systemet.

Asger

Jeg synes det er noget af et stretch at kalde det øget simplicitet at skulle kunne 15-16 forskellige og skiftende priser på common magic items, end bare et niveau.

Er enige med dine andre punkter, men synes absolut ikke det er mere simpelt.

Hvis det udelukkende er "layout" mæssigt, kan du jo bare inkl. de reviderede common items priser i den enkelte races "fil".

Mere nuanceret? Ja.
Mere simplificeret? Tværtimod!

Asger

Belerophon709

Ablabab

Nonetheless, så tror jeg det bliver sådan - vi lader vel til at være enige om hovedpointen.

Asger

Det afhænger af om hovedpointen er nuancer over simplicitet :)

Det er en svær afvejning, og jeg tror ikke jeg ville have valgt, som du her gør. Jeg tror jeg havde maksimeret simpliciteten og lært at leve med kun at ramme 90% på lige præcis common items fronten. Store problemer (hvis der er sådanne) kunne så justeres direkte i hæren.

Mere nysgerrig efter om lore valg kommer til at koste points :)

Asger

Ablabab

Jeg tror, det er en beslutning der skal tages, når systemet rent faktisk er begyndt at tage form. Jeg kan godt forestille mig en klausul der hedder "If using Lore of Shadow: +25 pts". Men det er ikke så vigtigt lige nu. Som sagt skal systemet lige have lidt sul på kroppen - i den forbindelse vil jeg gerne opfordre alle til at komme med input. Det er ikke et krav at vi rammer rigtigt første gang.

Kreon

Det ser spændende og meget omfattende ud. Jeg er ikke bekymret for at skulle sætte mig ind i systemet, men det bliver et kæmpearbejde at lave, hvis det skal testes af - det bliver løbende opdateringer over et par år, og kræver vel egentlig mindst en turnering, der bruger det for rigtig at få føling med.

I første omgang tror jeg du skal nøjes med de værste skæverter til at starte med og så lade de andre 80% være, selvom det kan være fristende at prøve at få det hele med.

Kreon